Hlvetti(Kadotus) toisesta näkökulmasta.

Tämä on jo toisessa ketjussa. Minä ja Maarit päästiin siitä sopuun, että kirkon virallisilla sivuilla on myöskin vältelty Hlvettiä ja käytetään sanaa Kadotus. Ero Jumalasta. Aika pitkälle oli samaa tekstiä kuin kirkon omalla sivulla ja siitä on linkki tässä itseni tekemässä jatkokysymyksessä.....Jota narsistiseen tapaan siteeraan. Kysymys on nyt lähinnä siitä, että onko piinahelvetti enää olemassa. Onko sellaista paikkaa olemassa, jossa ihmistä rangaistaan ikuisesti kuoleman jälkeen? Siihen tarttisi vastauksen.

""""""Eli tuo on nyt sitten virallista luterilaista oppia, että Hlvetissä ei kiduteta ihmisiä. Käytettiin siitä sitten sanaa kadotus tai mitä käytettiin, mutta Taivaan vaihtoehtona ei ole enää ikuinen kiduttaminen? Tuntuu toistolta, mutta tarkoituksena on saada yksinkertainen vastaus tuohon asiaa, josta ei olisi enää mitään tulkittavaa.

Onko sinulla mitään linkkiä luterilaiseen opetukseen, jossa opettamallasi tavalla opetettaisiin?

Katos prkelettä...

"Kadotus on Kristuksen julistuksen peruskäsitteitä hänen opetuksessaan viimeisestä tuomiosta (Matt. 25). Se merkitsee eroa Jumalasta, rakkauden lähteestä. Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16), jota pidetään kristillisen uskon ydinesityksenä Raamatussa, ilmaistaan, kuinka Kristus on ainoa tie kadotuksesta pelastukseen. Tähän pelastuksen ihmeeseen saadaan yhteys armonvälineiden kautta.

Koska kadotus on iankaikkisuudessa, siihen ei liity aika-avaruudellisia käsitteitä. Kadotus merkitsee siten iankaikkista, pysyvää, muuttumatonta pimeyttä eli eroa Kristuksesta. Tässä pimeydessä ovat jo ******* ja hänen enkelinsä. "

http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kadotus

Tuohan etenee sinun kirjoittamalla tavalla. Enää jää epäselväksi tuo asia, mitä kierretään kuin kissa kuumaa puuroa. Onko enää olemassa luterilaisessa uskossa piinahelvettiä, johon joutuvia kidutettaisiin ikuisesti? """""""

Tuossa on toisen ketjun pätkä. Oli vastaus tuohon mikä tahansa, niin tuo erotus Jumalasta hämmentää myöskin. Jeesus puhui kadotuksesta ja ikuisesta piinasta, ilmestyskirja puhuu siitä, luterilaiset tunnustuskirjat puhuu siitä. Mikä on muuttunut tässä, että luterilainen kirkko on alkanut häpeämään Jumalansa keksimää rangaistusta ja koska tämä muutos on tehty? Rippileirillä ollessani oli vielä selkeä piinahelvetti ja vanhat opit muutenkin voimassa. Raamatun mukaan Jumala teki tuon päätöksen, että ihmiset menee kahteen paikkaan. Onko olemassa muita Jumalan antamia oppeja, joita kirkko häpeää ja on muuttamasssa? Oletteko muuttamassa kasteen merkitystä?

Entäpä pelastuskertomusta? Eihän tuossa enää tarvita pelastusta, jos ei ikuinen kidutus pelkona. Varmaan monikin pystyy elämään ikuiseen erossa Jumalasta, kun on pystynyt tämänkin elämän. Alatteko te markkinoimaan toisella nimellä oppejanne, kun ei tuossa ole mistä pelastaa?

58

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

      En itse pelottele hel-vetillä ja piinahel-vetillä ketään. Raamatun kieli taivaasta ja hel-vetistä on vertauskuvallista ja sen ajan maailmankuvasta syntynyttä. Jos Raamattu kirjoitettaisiin nykypäivänä oisko taivaan vertauskuva jokin kylpylä tai ostoskeskus (mistä nyt kukin nauttii) ja hel-vetin vertauskuva loputtomat jonot johonkin tai katsastusasema, jossa sinun autosi (=sinut) hylätään.

      Itse kuulun sukupolveen, joita vielä pyhäkouluissa peloteltiin hel-vetin lieskoilla. Onneksi tällaiset ajat ovat ohitse. Olennaista kadotuksessa on mielestäni se, ettei taivaaseen ketään pakoteta ja kadotus on ikuista eroa Jumalasta.

      t. Maarit-pappi

      • Ja minä en saa päättää sitä, että mikä on olennaista? SItähän minä olen useampaan kertaan jo kysynyt, että onko piinahelvettiä olemassa-

        Sinä olet sitä jo niin kauan vältellyt, että se vastaus on edelleen on. Edelleen on olemassa piinahelvetti, mutta asiaa on vain alettu kutsumaan asian kiusallisuuden vuoksi eroksi Jumalasta. Tuokin kertoo asiasta olennaisen, jos sinä et pysty, etkä halua vastata kysymykseen.

        Mielenkiintoista tuossa on juuri tuo, että te häpeätte oman Jumalan antamaa rangaistusta. Te häpeätte rangaistusta ja silti te syyllistätte ihmisiä siitä, että he on kohtalonsa ansainnut. Se on jotenkin hassua. Hävetään rangaistuksen ankaruutta, mutta silti pidetään sitä ansaittuna.


      • - ? -
        mave kirjoitti:

        Ja minä en saa päättää sitä, että mikä on olennaista? SItähän minä olen useampaan kertaan jo kysynyt, että onko piinahelvettiä olemassa-

        Sinä olet sitä jo niin kauan vältellyt, että se vastaus on edelleen on. Edelleen on olemassa piinahelvetti, mutta asiaa on vain alettu kutsumaan asian kiusallisuuden vuoksi eroksi Jumalasta. Tuokin kertoo asiasta olennaisen, jos sinä et pysty, etkä halua vastata kysymykseen.

        Mielenkiintoista tuossa on juuri tuo, että te häpeätte oman Jumalan antamaa rangaistusta. Te häpeätte rangaistusta ja silti te syyllistätte ihmisiä siitä, että he on kohtalonsa ansainnut. Se on jotenkin hassua. Hävetään rangaistuksen ankaruutta, mutta silti pidetään sitä ansaittuna.

        Mistä ajattelet, että kysymys olisi helvetti-opin häpeämisestä? Jos ei usko mihinkään piinahelvettiin, ei vain usko. Pitäisikö sinun mielestäsi olla uskovinaan?


      • mieti tätä(se aito)
        mave kirjoitti:

        Ja minä en saa päättää sitä, että mikä on olennaista? SItähän minä olen useampaan kertaan jo kysynyt, että onko piinahelvettiä olemassa-

        Sinä olet sitä jo niin kauan vältellyt, että se vastaus on edelleen on. Edelleen on olemassa piinahelvetti, mutta asiaa on vain alettu kutsumaan asian kiusallisuuden vuoksi eroksi Jumalasta. Tuokin kertoo asiasta olennaisen, jos sinä et pysty, etkä halua vastata kysymykseen.

        Mielenkiintoista tuossa on juuri tuo, että te häpeätte oman Jumalan antamaa rangaistusta. Te häpeätte rangaistusta ja silti te syyllistätte ihmisiä siitä, että he on kohtalonsa ansainnut. Se on jotenkin hassua. Hävetään rangaistuksen ankaruutta, mutta silti pidetään sitä ansaittuna.

        mave
        18.10.2013 12:06

        Vertaapa islamin helvettiin jossa saa kärsiä ikuisesti...kuvasto kuin haave. Sitä taustaa vastaan ymmärtää miksei haluta puhua helvetistä vaan erosta jumalasta. Primitiivisyys on primitiivisyyttä.


      • ihminen.....

        Maarit, Raamatun kieli Taivaasta ja Helvetistä ei ole vertauskuvallista.

        En halua syyttää, tuomita, kritisoida ketään ihmistä. Vaan tuoda esiin esim. Saa tanan huijauksen, sen kuinka Saa tana toimii myös seurakuntien sisällä eksyttäen ihmisiä.


      • ihminen.....
        ihminen..... kirjoitti:

        Maarit, Raamatun kieli Taivaasta ja Helvetistä ei ole vertauskuvallista.

        En halua syyttää, tuomita, kritisoida ketään ihmistä. Vaan tuoda esiin esim. Saa tanan huijauksen, sen kuinka Saa tana toimii myös seurakuntien sisällä eksyttäen ihmisiä.

        Taivaassa ja Hel vetissä Ei ole mitään vertauskuvallista.

        Taivas on Taivas ja Hel vetti on Hel vetti. Hel vetti on Ikuinen Kärsimys.


      • kiitos kadotukseen

        jos kadotus on ikuista eroa jumalasta se sopii monelle todella hyvin. kukapa haluaisi olla sellaisen jumalan luona ikuisesti joka suhtautuu ikävästi uskonnottomiin, toisinuskoviin ja ei-uskoviin ystäviimme ja on tappanut ihmisiä monet kerrat raa'asti. ei kiitos, olen mielummin kadotuksessa.


      • mieti tätä(se aito) kirjoitti:

        mave
        18.10.2013 12:06

        Vertaapa islamin helvettiin jossa saa kärsiä ikuisesti...kuvasto kuin haave. Sitä taustaa vastaan ymmärtää miksei haluta puhua helvetistä vaan erosta jumalasta. Primitiivisyys on primitiivisyyttä.

        Muuttuuko pskan koostumus muuksi, jos sitä kutsuu ulosteeksi? Mikäli sitä kutsuu nimellä faeces, niin asia ei muutu miksikään, mutta kuuntelija ei hyvin todenköisesti ymmärrä mitä se sana tarkoittaa.

        Sama se on tuossa markkinoinnin muuttamisessa. Mikäli aletaan sanoilla kikkailla niin paljon, että se vaikuttaa jo kykyyn käsittää asisisältö, niin silloin siinä on jotain vikaa. Eihän tarkoituksena voi olla opin piilottaminen sen vuoksi, että pappi voi helpommin myydä asiaa, mistä asiasta ei ostaja tule missään vaiheessa tietämäänkään.


      • - ? - kirjoitti:

        Mistä ajattelet, että kysymys olisi helvetti-opin häpeämisestä? Jos ei usko mihinkään piinahelvettiin, ei vain usko. Pitäisikö sinun mielestäsi olla uskovinaan?

        Koska asioilla on aina jokin syy. 2000 vuotta on opetettu piinahelvettiä ja kirkko on parin vuoden aikana huomannut sen olleenkin väärä oppi. Se onkin eroa Jumalasta. Onko se ero sitten sitä, että ihminen on kuitenkin Hlvetisssä kidutettavana, mutta sitä vain kutsutaan eroksi Jumalaksi. Sitäpä ei pappi suostunut kertomaan.

        Pskan kuorruttaminen kermavaahdolla ei tee siitä kuitenkaan leivosta. Yhtä primitiivistä on luterilainen Hlvetti kuin islamin Hlvetti. Se, että sitä markkinoinaan toisilla sanoilla ei tee toisesta primitiivisempää...Itse asia ei muutu miksikään, muuta kuin siinä, että luterilainen kirkko j a sen papit haluaa asian kanssa kieräillä.


      • a-teisti, ei kirj.

        Millä tavoin ikuinen ero Jumalasta poikkeaa taannehtivasta 45 vuodesta joka on mennyt ihan hyvin Jumalasta erossa? Vai alkaako se kypsyttämään vastaa jossakin parin sadan miljardin vuoden paikkeilla?


      • mieti tätä(se aito)
        mave kirjoitti:

        Muuttuuko pskan koostumus muuksi, jos sitä kutsuu ulosteeksi? Mikäli sitä kutsuu nimellä faeces, niin asia ei muutu miksikään, mutta kuuntelija ei hyvin todenköisesti ymmärrä mitä se sana tarkoittaa.

        Sama se on tuossa markkinoinnin muuttamisessa. Mikäli aletaan sanoilla kikkailla niin paljon, että se vaikuttaa jo kykyyn käsittää asisisältö, niin silloin siinä on jotain vikaa. Eihän tarkoituksena voi olla opin piilottaminen sen vuoksi, että pappi voi helpommin myydä asiaa, mistä asiasta ei ostaja tule missään vaiheessa tietämäänkään.

        mave
        18.10.2013 13:37

        Papit, jos sopii sanoa, ovat hiukan hankalassa tilanteessa. Toisalta pitää uskoa se mitä kirkko opettaa ja mitä Raamatussa lukee. Koska kumpikin on aika vanhaa, niin siinä on paljon sellaista aikaan sidottua joka nykysilmin on primitiivistä. Jos primitiivistä koettaa poistaa /selittää pois
        nousee huuto! Eihän käy laatuun että Jumala voisi olla erehtyväinen tai Jumalan sanasaattaja käsittää väärin. Siksi kummallisia ajatuksia/ uskomuksia raahataan halki aikojen. Ne taas pitää pukea uuteen kuosiin jotta sanottaisiin jotakin mutta tarkoitettaisiin jotakin muuta, jota ei kehdata sanoa ääneen. Tuollainen on helvetti-oppi. Kyllä siihen uskotaan mutta siitä puhutaan sievistellen.

        Toisaalta:
        Onko kristillisyys käynyt jollaintapaa ylivuotiseksi kun se koettaa hakea paikkaansa niin hirveän monella tavalla? En tiedä, ihmettelen vain.

        Joten:
        Jos joku toteaisi että osan kristillisyydestä on aika jo jättänyt..sellainenen pappi saisi varmaan hakea töitä Alepan kassalta.


      • mieti tätä(se aito) kirjoitti:

        mave
        18.10.2013 13:37

        Papit, jos sopii sanoa, ovat hiukan hankalassa tilanteessa. Toisalta pitää uskoa se mitä kirkko opettaa ja mitä Raamatussa lukee. Koska kumpikin on aika vanhaa, niin siinä on paljon sellaista aikaan sidottua joka nykysilmin on primitiivistä. Jos primitiivistä koettaa poistaa /selittää pois
        nousee huuto! Eihän käy laatuun että Jumala voisi olla erehtyväinen tai Jumalan sanasaattaja käsittää väärin. Siksi kummallisia ajatuksia/ uskomuksia raahataan halki aikojen. Ne taas pitää pukea uuteen kuosiin jotta sanottaisiin jotakin mutta tarkoitettaisiin jotakin muuta, jota ei kehdata sanoa ääneen. Tuollainen on helvetti-oppi. Kyllä siihen uskotaan mutta siitä puhutaan sievistellen.

        Toisaalta:
        Onko kristillisyys käynyt jollaintapaa ylivuotiseksi kun se koettaa hakea paikkaansa niin hirveän monella tavalla? En tiedä, ihmettelen vain.

        Joten:
        Jos joku toteaisi että osan kristillisyydestä on aika jo jättänyt..sellainenen pappi saisi varmaan hakea töitä Alepan kassalta.

        Minä joudun aina hämmästymään, kuinka krisittyt voivat tehdä idiootin Jumalastansa, kuinka heidän kirjansa voivat olla väärässä ja miten kauan on kristinuskoa opetttu väärin. Minua ei oikeasti haittaa tuo, että luterilainen kirkko poisti piinahelvetin Minua ei haittaa se, että he tekee molemmista jumalistan idiootin. Mikäli he pitää heitä jumalina, niin he voi kyllä pitää heitä idiooteinakin. Mitäpä minä sille voin tehdä. Itse he ovat myöskin päättäneet uskoa tunnustuskirjoja. Itse kirjoittivat ja itse uskovat. Raamattu koottiin ihmisten toimesta, joten uskokoot, jos haluaa. Eihän siinä mitään.

        Siinä vain menee raja, kun nämä huijarit vedättää ihmisiä noilla väitteillänsä. Ei noin saa tehdä, vaikka kuinka saa palkkansa kirkolta. Ei saa tehdä myydä toisille mitä tahansa ja pyhittää sitä uskonvapaudella . Ei saaa antaa ihmisille kuvaa, että papit tietää asioista tavallista ihmisitä enemmän, kun tarkoituksena on vain yriittää vedättää ihmisiä ja pitää mahdollisimman monta veronmaksajaa jäsenenä. Se on yksinkertaisesti väärin ja ihmisten hyväksikäyttöä. Ei yhtä pahaa kuin lestaadiolaisten lasten hyväksikäyttö ka sen peittely. Silti tuo on ihmisten hyvän uskon hyväksikäyttämistä rahan vuoksi.


      • mieti tätä(se aito)
        mave kirjoitti:

        Minä joudun aina hämmästymään, kuinka krisittyt voivat tehdä idiootin Jumalastansa, kuinka heidän kirjansa voivat olla väärässä ja miten kauan on kristinuskoa opetttu väärin. Minua ei oikeasti haittaa tuo, että luterilainen kirkko poisti piinahelvetin Minua ei haittaa se, että he tekee molemmista jumalistan idiootin. Mikäli he pitää heitä jumalina, niin he voi kyllä pitää heitä idiooteinakin. Mitäpä minä sille voin tehdä. Itse he ovat myöskin päättäneet uskoa tunnustuskirjoja. Itse kirjoittivat ja itse uskovat. Raamattu koottiin ihmisten toimesta, joten uskokoot, jos haluaa. Eihän siinä mitään.

        Siinä vain menee raja, kun nämä huijarit vedättää ihmisiä noilla väitteillänsä. Ei noin saa tehdä, vaikka kuinka saa palkkansa kirkolta. Ei saa tehdä myydä toisille mitä tahansa ja pyhittää sitä uskonvapaudella . Ei saaa antaa ihmisille kuvaa, että papit tietää asioista tavallista ihmisitä enemmän, kun tarkoituksena on vain yriittää vedättää ihmisiä ja pitää mahdollisimman monta veronmaksajaa jäsenenä. Se on yksinkertaisesti väärin ja ihmisten hyväksikäyttöä. Ei yhtä pahaa kuin lestaadiolaisten lasten hyväksikäyttö ka sen peittely. Silti tuo on ihmisten hyvän uskon hyväksikäyttämistä rahan vuoksi.

        mave
        18.10.2013 16:20

        Minä joudun aina hämmästymään, kuinka krisittyt voivat tehdä idiootin Jumalastansa, kuinka heidän kirjansa voivat olla väärässä ja miten kauan on kristinuskoa opetttu väärin.
        ---
        Mitäpä minä sille voin tehdä. Itse he ovat myöskin päättäneet uskoa tunnustuskirjoja. Itse kirjoittivat ja itse uskovat. Raamattu koottiin ihmisten toimesta, joten uskokoot, jos haluaa. Eihän siinä mitään



        Minä en pysty arvioimaan onko ja missä kristinusko on tehnyt Jumalastaan idiootin jne.
        En tiedä miten kristinusko olisi jos se tämän hetken "väärin" asemasta olisi "oikein".
        Näen vain sen hankakuuden joka syntyy uskonnon iän ja pohjalla olevan opin vaikeaselkoisuudesta. Se taas johtuu mm. rakenteesta. Monta kokkia, sekava soppa.

        Tunnustuskirjatkin ovat vain nimiä minulle. Olen lukenut että ne on jonkinlaisia selitysteoksia ja siksi tärkeitä. Kaikki pyhät ja ns pyhät kirjat on koottu ihmisten toimesta, vaikka jokin uskonto kuten mormonismi ja islam, toisin väittää. Ihminen on ne kirjoittanut vaikka taustavoimana onkin Jla ( tai kuka kulloinkin) Tämä menee uskomisen puoleen niin että tätä ei voi kiistää/todistaa.


        "Siinä vain menee raja, kun nämä huijarit vedättää ihmisiä noilla väitteillänsä. Ei noin saa tehdä, vaikka kuinka saa palkkansa kirkolta"
        Tästä olen eri mieltä. En pidä kirkon (ne kolme) ihmisiä huijareina. Pääsääntöisesti he ovat vilpittömiä toimensa tekijöitä. Olen arvostellut joitakin kahnauksista mutta se ei merkitse että halveksisin heitä. Riidoissa on aina kaksi tekijää, jos ei aina samaan aikaan niin välillä vuorotellen. Eri mieltä oleminen ei tarkoita että joku olisi huijari.

        "Ei saaa antaa ihmisille kuvaa, että papit tietää asioista tavallista ihmisitä enemmän, kun tarkoituksena on vain yriittää vedättää ihmisiä ja pitää mahdollisimman monta veronmaksajaa jäsenenä"

        Papit ovat saaneet koulutuksensa joten siten he tietävät tavallista ihmistä enemmän. Jäsenyys on vapaaehtoista kaikille jotka sen vaatimukset täyttää. En ymmärrä missä kohdin ihmisiä huijataan. Jotkut papit ja opettajat painottavat uskontoa eri tavalla kuin toiset, sen näkee sokeakin. Esim demonit tai homokysymys. Minusta se ei ole huijausta.
        Jotkut oman luonteensa mukaan inhoavat jotakin joka toiselle on arvokasta ja antavat pasuunansa soida.
        Näin on käynyt mm. ympärileikkauskeskustelussa. Toisaalta onhan tämänhetklinen naputtelijakin välillä karjunut ihmiset puolikuuroiksi.


      • mieti tätä(se aito)
        mieti tätä(se aito) kirjoitti:

        mave
        18.10.2013 16:20

        Minä joudun aina hämmästymään, kuinka krisittyt voivat tehdä idiootin Jumalastansa, kuinka heidän kirjansa voivat olla väärässä ja miten kauan on kristinuskoa opetttu väärin.
        ---
        Mitäpä minä sille voin tehdä. Itse he ovat myöskin päättäneet uskoa tunnustuskirjoja. Itse kirjoittivat ja itse uskovat. Raamattu koottiin ihmisten toimesta, joten uskokoot, jos haluaa. Eihän siinä mitään



        Minä en pysty arvioimaan onko ja missä kristinusko on tehnyt Jumalastaan idiootin jne.
        En tiedä miten kristinusko olisi jos se tämän hetken "väärin" asemasta olisi "oikein".
        Näen vain sen hankakuuden joka syntyy uskonnon iän ja pohjalla olevan opin vaikeaselkoisuudesta. Se taas johtuu mm. rakenteesta. Monta kokkia, sekava soppa.

        Tunnustuskirjatkin ovat vain nimiä minulle. Olen lukenut että ne on jonkinlaisia selitysteoksia ja siksi tärkeitä. Kaikki pyhät ja ns pyhät kirjat on koottu ihmisten toimesta, vaikka jokin uskonto kuten mormonismi ja islam, toisin väittää. Ihminen on ne kirjoittanut vaikka taustavoimana onkin Jla ( tai kuka kulloinkin) Tämä menee uskomisen puoleen niin että tätä ei voi kiistää/todistaa.


        "Siinä vain menee raja, kun nämä huijarit vedättää ihmisiä noilla väitteillänsä. Ei noin saa tehdä, vaikka kuinka saa palkkansa kirkolta"
        Tästä olen eri mieltä. En pidä kirkon (ne kolme) ihmisiä huijareina. Pääsääntöisesti he ovat vilpittömiä toimensa tekijöitä. Olen arvostellut joitakin kahnauksista mutta se ei merkitse että halveksisin heitä. Riidoissa on aina kaksi tekijää, jos ei aina samaan aikaan niin välillä vuorotellen. Eri mieltä oleminen ei tarkoita että joku olisi huijari.

        "Ei saaa antaa ihmisille kuvaa, että papit tietää asioista tavallista ihmisitä enemmän, kun tarkoituksena on vain yriittää vedättää ihmisiä ja pitää mahdollisimman monta veronmaksajaa jäsenenä"

        Papit ovat saaneet koulutuksensa joten siten he tietävät tavallista ihmistä enemmän. Jäsenyys on vapaaehtoista kaikille jotka sen vaatimukset täyttää. En ymmärrä missä kohdin ihmisiä huijataan. Jotkut papit ja opettajat painottavat uskontoa eri tavalla kuin toiset, sen näkee sokeakin. Esim demonit tai homokysymys. Minusta se ei ole huijausta.
        Jotkut oman luonteensa mukaan inhoavat jotakin joka toiselle on arvokasta ja antavat pasuunansa soida.
        Näin on käynyt mm. ympärileikkauskeskustelussa. Toisaalta onhan tämänhetklinen naputtelijakin välillä karjunut ihmiset puolikuuroiksi.

        Tarkennus: (18.10.2013 17:18)

        -Minä joudun aina hämmästymään, kuinka krisittyt voivat tehdä idiootin Jumalastansa, kuinka heidän kirjansa voivat olla väärässä ja miten kauan on kristinuskoa opetttu väärin

        -Mitäpä minä sille voin tehdä. Itse he ovat myöskin päättäneet uskoa tunnustuskirjoja. Itse kirjoittivat ja itse uskovat. Raamattu koottiin ihmisten toimesta, joten uskokoot, jos haluaa. Eihän siinä mitään


        Nämä ovat lainauksia Mavelta, ei minun tekstiäni.


      • thanks -24
        mieti tätä(se aito) kirjoitti:

        mave
        18.10.2013 16:20

        Minä joudun aina hämmästymään, kuinka krisittyt voivat tehdä idiootin Jumalastansa, kuinka heidän kirjansa voivat olla väärässä ja miten kauan on kristinuskoa opetttu väärin.
        ---
        Mitäpä minä sille voin tehdä. Itse he ovat myöskin päättäneet uskoa tunnustuskirjoja. Itse kirjoittivat ja itse uskovat. Raamattu koottiin ihmisten toimesta, joten uskokoot, jos haluaa. Eihän siinä mitään



        Minä en pysty arvioimaan onko ja missä kristinusko on tehnyt Jumalastaan idiootin jne.
        En tiedä miten kristinusko olisi jos se tämän hetken "väärin" asemasta olisi "oikein".
        Näen vain sen hankakuuden joka syntyy uskonnon iän ja pohjalla olevan opin vaikeaselkoisuudesta. Se taas johtuu mm. rakenteesta. Monta kokkia, sekava soppa.

        Tunnustuskirjatkin ovat vain nimiä minulle. Olen lukenut että ne on jonkinlaisia selitysteoksia ja siksi tärkeitä. Kaikki pyhät ja ns pyhät kirjat on koottu ihmisten toimesta, vaikka jokin uskonto kuten mormonismi ja islam, toisin väittää. Ihminen on ne kirjoittanut vaikka taustavoimana onkin Jla ( tai kuka kulloinkin) Tämä menee uskomisen puoleen niin että tätä ei voi kiistää/todistaa.


        "Siinä vain menee raja, kun nämä huijarit vedättää ihmisiä noilla väitteillänsä. Ei noin saa tehdä, vaikka kuinka saa palkkansa kirkolta"
        Tästä olen eri mieltä. En pidä kirkon (ne kolme) ihmisiä huijareina. Pääsääntöisesti he ovat vilpittömiä toimensa tekijöitä. Olen arvostellut joitakin kahnauksista mutta se ei merkitse että halveksisin heitä. Riidoissa on aina kaksi tekijää, jos ei aina samaan aikaan niin välillä vuorotellen. Eri mieltä oleminen ei tarkoita että joku olisi huijari.

        "Ei saaa antaa ihmisille kuvaa, että papit tietää asioista tavallista ihmisitä enemmän, kun tarkoituksena on vain yriittää vedättää ihmisiä ja pitää mahdollisimman monta veronmaksajaa jäsenenä"

        Papit ovat saaneet koulutuksensa joten siten he tietävät tavallista ihmistä enemmän. Jäsenyys on vapaaehtoista kaikille jotka sen vaatimukset täyttää. En ymmärrä missä kohdin ihmisiä huijataan. Jotkut papit ja opettajat painottavat uskontoa eri tavalla kuin toiset, sen näkee sokeakin. Esim demonit tai homokysymys. Minusta se ei ole huijausta.
        Jotkut oman luonteensa mukaan inhoavat jotakin joka toiselle on arvokasta ja antavat pasuunansa soida.
        Näin on käynyt mm. ympärileikkauskeskustelussa. Toisaalta onhan tämänhetklinen naputtelijakin välillä karjunut ihmiset puolikuuroiksi.

        mieti tätä(se aito)

        Olipa virkistävää lukea järki-ihmisen kirjoitusta tuon omien luulojensa mukaan koohottamisen sijasta, jota mave harrastaa.


      • sukkeroija
        thanks -24 kirjoitti:

        mieti tätä(se aito)

        Olipa virkistävää lukea järki-ihmisen kirjoitusta tuon omien luulojensa mukaan koohottamisen sijasta, jota mave harrastaa.

        thanks!

        Mave ei ole vielä saanut aikaan yhtään kunnon analyysia mistään, vaan jankuttaa omia päähänpinttymiään ja ahtaalle jouduttuaan vaihtaa aihetta, mutta pulputus jatkuu kuin horrossaarnaajalla. Mave on typerin ja omahyväisin kouhottaja ever.


      • Maarit...Ruotsissa käytiin kanssa keskustelua..

        "Kysymykseen, mihin asioihin apostolisessa uskontunnustuksessa hän viittaa, Hamberg vastaa, että yksi ehdokas sanoo neitseestäsyntymisen olevan vain kielikuva ja ettei useiden ehdokkaiden mukaan olisi kuoleman jälkeen mitään kahden mahdollisuuden riskiä (taivaan ja helvetin). Hamberg pitää hyvin vakavana, jos kirkko johtaa harhaan tällaisissa kysymyksissä."

        Tuo naispappi erosi tuon vuoksi, kun kirkolla ei ole enää mitään selkärankaa opeissa. Koskahan Suomessa alkaa papit kantamaan vastuuta ja eroamaan oppien romuttamisen vuoksi..

        http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/ulkomaat/3834/huipputehtavissa_toiminut_pappi_eroaa_ruotsin_kirkosta

        "Miksei jäädä kirkkoon vaikuttamaan?

        Kysymykseen, eikö olisi parempi jäädä kirkkoon vaikuttamaan, professori Hamberg vastaa tehneensä niin 1980-luvun puolivälistä saakka. Nyt noin 25 vuoden kuluttua hänestä tuntuu, että hän on tehnyt kaiken voitavansa.

        -Kukaan ei voi sanoa etten ole yrittänyt, mutta sillä ei ole ollut minkäänlaista vaikutusta.
        Hamberg arvioi myös, että niin kauan kuin ihmiset eivät eroa kirkosta, Ruotsin kirkon johto voi jatkaa valitsemallaan tiellä."


        Eihän jäsen voi vaikuttaa kirkossa, kun papit tekee mitä ne haluaa....Tyhjän saa pyytämättäkin.


      • EL.aIM
        mave kirjoitti:

        Minä joudun aina hämmästymään, kuinka krisittyt voivat tehdä idiootin Jumalastansa, kuinka heidän kirjansa voivat olla väärässä ja miten kauan on kristinuskoa opetttu väärin. Minua ei oikeasti haittaa tuo, että luterilainen kirkko poisti piinahelvetin Minua ei haittaa se, että he tekee molemmista jumalistan idiootin. Mikäli he pitää heitä jumalina, niin he voi kyllä pitää heitä idiooteinakin. Mitäpä minä sille voin tehdä. Itse he ovat myöskin päättäneet uskoa tunnustuskirjoja. Itse kirjoittivat ja itse uskovat. Raamattu koottiin ihmisten toimesta, joten uskokoot, jos haluaa. Eihän siinä mitään.

        Siinä vain menee raja, kun nämä huijarit vedättää ihmisiä noilla väitteillänsä. Ei noin saa tehdä, vaikka kuinka saa palkkansa kirkolta. Ei saa tehdä myydä toisille mitä tahansa ja pyhittää sitä uskonvapaudella . Ei saaa antaa ihmisille kuvaa, että papit tietää asioista tavallista ihmisitä enemmän, kun tarkoituksena on vain yriittää vedättää ihmisiä ja pitää mahdollisimman monta veronmaksajaa jäsenenä. Se on yksinkertaisesti väärin ja ihmisten hyväksikäyttöä. Ei yhtä pahaa kuin lestaadiolaisten lasten hyväksikäyttö ka sen peittely. Silti tuo on ihmisten hyvän uskon hyväksikäyttämistä rahan vuoksi.

        mave

        Miksi et laita lisää vettä myllyyn?. Jos Per-ke-le on vangittu. Miksi hän ilmestyskirjan mukaan vielä vapautetaan? Vai ollaanko menty sen pisteen ohi jo. Siis että vapautettu, ja sitten ei enään niin vapaana... Vai myllääkö hän vielä? Onko edes vapautettu vankilastaan vielä? Ja jos ei ole. Niin kuka sieltä dungeonista voi antaa `vapaudut vankilasta` kortin? `Yksi avaa, eikä kukaan sulje. Yksi sulkee, eikä kukaan avaa`. Mutta kuka?


      • EL.aIM
        EL.aIM kirjoitti:

        mave

        Miksi et laita lisää vettä myllyyn?. Jos Per-ke-le on vangittu. Miksi hän ilmestyskirjan mukaan vielä vapautetaan? Vai ollaanko menty sen pisteen ohi jo. Siis että vapautettu, ja sitten ei enään niin vapaana... Vai myllääkö hän vielä? Onko edes vapautettu vankilastaan vielä? Ja jos ei ole. Niin kuka sieltä dungeonista voi antaa `vapaudut vankilasta` kortin? `Yksi avaa, eikä kukaan sulje. Yksi sulkee, eikä kukaan avaa`. Mutta kuka?

        mave

        Vielä vähän hieron sun nystyröitä. Kumpi on viimeisin sana? `Ja sen minkä te täällä suljette, on suljettu myös taivaissa jen... jne...`. Vai toi missä ei puhuta monikossa. Siis että yks sulkee jne... jne...

        Kysy oppineilta. Toinenhan noista kumoaa toisen. Mutta kumpi kumman?


      • Maria-Elisabet

        Jos kadotus on ikunen ero Jumalasta (niinkuin onkin), Ja kun kaikki hyvä on Jumalasta, niin se merkitsee, ettei kadotuksessa ole mitään hyvää, mikä taas merkitsee että siellä on "itku ja hammasten kiristys". Jeesuksen kertoma vertaus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta on järkyttävä. Luuletko, että Jeesus kertoi taruja vain pelotellakseen? Kyllä hän valotti Jumalaan uskomattoman ihmisen iankaikkisuutta.
        Taivaasta Jeesus sanoi,että hän menee "valmistamaan tilaa, että tekin olisitte siellä, missä minä olen".
        Ketään ei siis tuomita (vielä vähemmän pakotetaan)mihinkään. Valinta on oma. Kehoittaisin harkitsemaan hyvin vakavasti!
        Ilmestyskirjassa Jeesus puhuu erilaisissa olotiloissa oleville seurakunnille. Niistä löytyy vertailukohde tämänkin ajan seurakunnille (kirkoille), tai seurakuntien (kirkkojen ) jäsenille. Sieltä sopii lukea, mitä "Herra seurakunnille sanoo".


    • Kun käytetään symbooleja eli sanoja ei voida päästä symboolien eli sanojen tulkinnasta.

      Minun käsitykseni toistaiseksi on että ero Jumalasta ei ole mahdollinen mutta ihmisen mieli pystyy luomaan kuvitelman erosta jolloin seurauksena on kärsimys.

      • Jos ei ensinkään usko Jumalaan, niin ei siitä erosta voi tulla mitään kärsimystä. Ihminen ei kärsi maanpäälläkään siitä, että on erossa Jumalasta. Taudit ja vaivat aiheuttaa paljon enemmän kärsimystä.


      • Kun luo kuvitelman että on erossa Jumalasta siis ettei ole yhteisen rakkauden piirissä, siitä väistämättä seuraa kadoksissa olon tunne. Kadotus. Tai mitä sanaa
        symboolia kukin käyttää.


      • mave kirjoitti:

        Jos ei ensinkään usko Jumalaan, niin ei siitä erosta voi tulla mitään kärsimystä. Ihminen ei kärsi maanpäälläkään siitä, että on erossa Jumalasta. Taudit ja vaivat aiheuttaa paljon enemmän kärsimystä.

        Ainut mahdollien esimerki on Jeesus. Missään ei kerrota että häntä olisi taudit runnelleet.

        "Jos ei ensinkään usko Jumalaan, niin ei siitä erosta voi tulla mitään...."

        Juuri tässä on jälleen varmuus ettei Jumala ole mahdollinen.

        Jokainen voi katsoa onko mave vai maven tekijä okeassa.


      • ad hoc
        mave kirjoitti:

        Jos ei ensinkään usko Jumalaan, niin ei siitä erosta voi tulla mitään kärsimystä. Ihminen ei kärsi maanpäälläkään siitä, että on erossa Jumalasta. Taudit ja vaivat aiheuttaa paljon enemmän kärsimystä.

        mabve!

        Aika pliisua! Et varmaan tunne kovin suurta tuskaa esim. syövästä, jos sinulla ei sitä ole. Tilanna muuttuu,j os sinullke kerrotaan, että vaikka melanoomasi on levinnyt ja elinaikaa on pari kuukautta.

        Sama on tilanne, kun huomaa, että kyllä se Jumala totta olikin ja kadotus venttaa!


      • Maria-Elisabet
        mave kirjoitti:

        Jos ei ensinkään usko Jumalaan, niin ei siitä erosta voi tulla mitään kärsimystä. Ihminen ei kärsi maanpäälläkään siitä, että on erossa Jumalasta. Taudit ja vaivat aiheuttaa paljon enemmän kärsimystä.

        Mistä tulevat taudit ja vaivat?
        Aadamia ja Eevaa ne eivät vaivanneet! Siis ne johtuvat synnistä, ja kukas se onkaan sen keksijä!?
        Tällä en tarkoita, että uskovat niiltä säästettäisiin täysin!
        Kiitän Herraani, että en ole lääkäriä tarvinnut moniin moniin vuosiin. Siitä on tosi kauan!
        On sinun valintasi ja oikeutesi olla uskomatta Jumalaan, mutta se ei merkitse, ettei olisi ikuisuutta , ikuista elämää ja joko ikuista iloa tai sen ikuista puutetta.


      • Maria-Elisabet
        hellin63 kirjoitti:

        Kun luo kuvitelman että on erossa Jumalasta siis ettei ole yhteisen rakkauden piirissä, siitä väistämättä seuraa kadoksissa olon tunne. Kadotus. Tai mitä sanaa
        symboolia kukin käyttää.

        Syntiin langenneen ihmisen ( joita Raamatun mukaan olemme kaikki) henki on kuollut. Meillä ei ole yhteyttä Jumalaan, joka on henki. Me olemme "liha", joka Jeesuksen mukaan ei merkitse mitään, sillä henki tekee eläväksi.
        Jeesus , hänen ristin poikkipuulle levitetyt ja kiinninaulatut kätensä, ovat tie yli muuten ylisepääsemättömän kuilun takaisin Taivaallisen Isämme luo. Muuten emme ole Isämme lapsia, vaan "isästä Perkeleestä"!
        Kadoksissa olon tunne, jos sellaisen edes tuntee, ei ole tunne, vaan todellisuutta. Jos niin tunnet, voi olla kyse ns. etsikkoajasta! Kadotettu ihminen on kuin kotonaan tässä syntiinlangennessa maailmassa!
        Minä en tunne olevani kadoksissa. Tunnen olevani "vieras ja muukalainen". Haukutaan lapselliseksi, tyhmäksi, jopa idiootiksi! (kiitos Mavelle, oikeastaan,sillä olen oikealla tiellä, kun "maailma" ei tunnista!)


    • rasvaton maito

      Helevetti on tosiaan olemassa. Jeesus kertoo asiasta Raamatussa. Helevetti on paikka, jossa Jumala ja aitouskovat eivät vietä aikaansa jjoten ero Jumalastahan siinä on seurauksena.

    • Yu.

      NO HUHHUH! Olipa selitys Maaritilta." Itse kuulun sukupolveen, joita vielä pyhäkouluissa peloteltiin hel-vetin lieskoilla. Onneksi tällaiset ajat ovat ohitse. Olennaista kadotuksessa on mielestäni se, ettei taivaaseen ketään pakoteta ja kadotus on ikuista eroa Jumalasta."---------Siinä nainen käytännössä kieltää Hel-vetin olemassaolon.VOI ja voi sentään.Enpä muuta tiedä sanoa kuin että varokaa tämän naisen opetuksia.

    • ihminen.....

      Tässä on sivusto, jossa on ihmisten todellisia kokemuksia mm. Jeesuksen kohtaamisesta, Taivaasta ja Helvetistä.

      www.divinerevelations.info

      Toistaiseksi mitä olen kokemuksista lukenut, ovat olleet linjassa Raamatun kanssa.

      Esim. Daniel pastori oli kuolleena kolme päivää (lääkäri totesi kuolleeksi). Sillä välin hän kävi Taivaassa ja Helvetissä. Kun hän heräsi maanpäällisessä ruumiissaan uudestaan maanpäälle, hän ihmetteli miksi ihmiset puhuvat kolmesta päivästä kun hän oli mielestään 15 minuuttia poissa. Taivas ja Helvetti sijaitsevat iankaikkisuudessa.

      http://www.divinerevelations.info/Lazarus/index.htm

      Taivas ja Hel vetti ovat TODELLISIA! JEESUS ON JUMALA ITSE, JA JUMALA EI VALEHTELE. SE TEKISI JUMALASTA VALEHTELIJAN JOS IKUISTA KÄRSIMYSTÄ EI OLISIKAAN OLEMASSA, JA JUMALA EI VALEHTELE!

      JUMALAA TULEE MYÖS PELÄTÄ...

      OLEN TODELLA SURULLINEN, JOS EV.LUT.KIRKOSSA EI ENÄÄ OPETETA SITÄ, ETTÄ TAIVAS JA HELVETTI OVAT TODELLISIA. TÄMÄ EKSYTTÄÄ IHMISIÄ.

      Muistakaa että Saa tana haluaa ihmisten kuvittelevan ettei ikuista piinahelvettiä ole olemassa. Miksi? Koska SAATANA ON VALHEIDEN ISÄ.

      EV.LUT SEURAKUNNAT - VAROKAA ETTEI SAA TANA SAA TEISTÄ VOITTOA, VAAN OPETATTE LUOJAN SANAA HENGESSÄ JA TOTUUDESSA.

      • ihminen.....

        ELI KUN KIRJOITIN TAIVAASTA, SE ON TAIVAS JOKA SIJAITSEE IANKAIKKISUUDESSA, IHANA PAIKKA JOSSA EI OLE MITÄÄN KIPUA, KÄRIMYSTÄ, KYYNELEITÄ, VARJOJA, PIMEYTTÄ JNE. KUTEN RAAMATTU ON KUVANNUT.

        JA KUN KIRJOITIN HELVETISTÄ, TARKOITAN PIINAHELVETTIÄ, IKUISTA KÄRSIMYSTÄ, JOKA ON RAAMATUSSA VARSIN SELKÄSTI KUVATTU MYÖS.


      • ihminen.....
        ihminen..... kirjoitti:

        ELI KUN KIRJOITIN TAIVAASTA, SE ON TAIVAS JOKA SIJAITSEE IANKAIKKISUUDESSA, IHANA PAIKKA JOSSA EI OLE MITÄÄN KIPUA, KÄRIMYSTÄ, KYYNELEITÄ, VARJOJA, PIMEYTTÄ JNE. KUTEN RAAMATTU ON KUVANNUT.

        JA KUN KIRJOITIN HELVETISTÄ, TARKOITAN PIINAHELVETTIÄ, IKUISTA KÄRSIMYSTÄ, JOKA ON RAAMATUSSA VARSIN SELKÄSTI KUVATTU MYÖS.

        JA SE ETTÄ RAAMATTU KUVAA, EI TARKOITA ETTÄ NÄMÄ OLISIVAT VERTAUSKUVALLISIA. MISTÄ IHMINEN ON KEKSINYT ETTÄ TAIVAS JA PIINAHEL VETTI EIVÄT OLISI TODELLISIA, IANKAIKKISIA?

        MUISTAKAA ETTÄ SAA TANA ON VALHEIDEN ISÄ!

        LUOJA EI VALEHTELE!!!


      • ihminen.....
        ihminen..... kirjoitti:

        JA SE ETTÄ RAAMATTU KUVAA, EI TARKOITA ETTÄ NÄMÄ OLISIVAT VERTAUSKUVALLISIA. MISTÄ IHMINEN ON KEKSINYT ETTÄ TAIVAS JA PIINAHEL VETTI EIVÄT OLISI TODELLISIA, IANKAIKKISIA?

        MUISTAKAA ETTÄ SAA TANA ON VALHEIDEN ISÄ!

        LUOJA EI VALEHTELE!!!

        TAIVAS JA PIINAHEL VETTI OVAT TODELLISIA.


      • Tiedekin mukaan
        ihminen..... kirjoitti:

        JA SE ETTÄ RAAMATTU KUVAA, EI TARKOITA ETTÄ NÄMÄ OLISIVAT VERTAUSKUVALLISIA. MISTÄ IHMINEN ON KEKSINYT ETTÄ TAIVAS JA PIINAHEL VETTI EIVÄT OLISI TODELLISIA, IANKAIKKISIA?

        MUISTAKAA ETTÄ SAA TANA ON VALHEIDEN ISÄ!

        LUOJA EI VALEHTELE!!!

        Asiaa tuntevat tutkijat ovat sitä mieltä , että esim. Jeesuksen sanomisistakin vain noin 5% on todella hänen sanomisiaan raamatussa.


      • ihminen.....
        Tiedekin mukaan kirjoitti:

        Asiaa tuntevat tutkijat ovat sitä mieltä , että esim. Jeesuksen sanomisistakin vain noin 5% on todella hänen sanomisiaan raamatussa.

        Raamattu on kokonaisuudessaan Luojan Sanaa.

        Pahoittelut kun yllä käytin isoja kirjaimia. Toivoin, että ihmiset huomaisivat tekstin jossa puhutaan että taivas ja piinahel vetti ovat todellisia.


      • ihminen.....

        Ja ei tietysti Saa tana saa voittoa kenestäkään, koska Jumala on kaiken yläpuolella. Mutta tarkoitan, että ne, jotka eivät ole Jumalan Omia, ovat Saa tanan omia. Kuten Raamatussa sanotaan, joko Isä on Taivaan Isä tai Saatana. Joko on Jumalan Lapsi tai Saa tanan. Joko menee maanpäällisen elämän jälkeen Taivaaseen ja on Luojan tykönä Ikuisesti tai piinahelvettiin jossa on Saa tanan tykönä Ikuisesti.

        Ev. Luukkaan mukaan 16:30 ...'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.' 31 Mutta Abraham sanoi: 'Jos je eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"

        Yksi kohta Raamatussa, jossa puhutaan Taivaasta ja PiinaHelvetistä.


      • ihminen.....
        ihminen..... kirjoitti:

        Ja ei tietysti Saa tana saa voittoa kenestäkään, koska Jumala on kaiken yläpuolella. Mutta tarkoitan, että ne, jotka eivät ole Jumalan Omia, ovat Saa tanan omia. Kuten Raamatussa sanotaan, joko Isä on Taivaan Isä tai Saatana. Joko on Jumalan Lapsi tai Saa tanan. Joko menee maanpäällisen elämän jälkeen Taivaaseen ja on Luojan tykönä Ikuisesti tai piinahelvettiin jossa on Saa tanan tykönä Ikuisesti.

        Ev. Luukkaan mukaan 16:30 ...'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.' 31 Mutta Abraham sanoi: 'Jos je eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"

        Yksi kohta Raamatussa, jossa puhutaan Taivaasta ja PiinaHelvetistä.

        Tuo yllä oleva kohta joka puhuu rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta on pidempi kuin mitä kirjoitin; Luuk. 16:19-31


      • ihminen.....
        ihminen..... kirjoitti:

        Raamattu on kokonaisuudessaan Luojan Sanaa.

        Pahoittelut kun yllä käytin isoja kirjaimia. Toivoin, että ihmiset huomaisivat tekstin jossa puhutaan että taivas ja piinahel vetti ovat todellisia.

        Ja vielä, käytin isoja kirjaimia koska toivoin että se korostaisi asian tärkeyttä... mutta nyt viestini näyttää huudolta, ja sitä en halua.


    • aikuinen nainen

      Miksi mave kysyt ihmisiltä millainen helvetti on? Eihän se ole kuin kuvitteellinen paikka ja niin monta kuin on uskovaa on käsitystä helvetistä.

      Niin monta kuin on pappia on käsitystä helvetistä. Jos sinä olet lukenut jonkun virallisen tahon käsityksen helvetistä niin et kai olettanut että papeilla on juuri se käsitys kun siinä luki?



      Hyvä kun tajuat että teksteissäsi on toistoa. Ne on saman asian kuvaamista monella eri tavalla, kun asian voisi tiivistää ja sanoa yhdellä kertaa.

      • Kirkko on väittänyt tietävänsä minkälainen Hlvetti on ja väittää myöskin tietävänsä miten siltä vältytään.

        Ei, nimenomaan en voi tiivistää asioita ja sanoa yhdellä kertaa. Onko sinulla käsityskyvyssä jotain ongelmia, etkä osaa hahmottaa asioita?

        Juuri siksihän minä kysyin monella tapaa, monesta kuvakulmasta, että minä saisin vastauksen ja pappi tietäisi varmasti mitä haluan tietää. Vtuiksi meni sekin oletus, joten minä en tehnyt vieläkään kyllin monta kysymystä samasta aiheesta ja kyllin pitkään selittänyt.

        Ellet sinä tuota nähnyt, niin älä sekaannu sitten tekstien sisältöihin ja toistoihin.Sinulle ei ainakaan voi lyhentää tekstejä, kun et ymmärtänyt tuotakaan asiaa.


    • kartan heitä

      Liberaalipapeilleyksi sun toinen asia on on vertauskuvallista,jotta saisivat tulkita asian miten itse ja jumalattomat haluavat kuulla totuuden. Itse en ole missään tekemississä naispappien kanssa ja siihen minulla on oikeus.

      • En karta

        Mihinkäs vapaakirkkoon tai herätysliikkeeseen kuulut?


    • Yu.

      kartan heitä sanoi totuuden.Naispapit saarnaa ja taruilee nykyään jumalattomien korvasyyhyyn.Oikeaa opetusta heidän huuliltaan ei tule.Kuinka voisikaan kun ovat vastoin Jumalan käskyä ruvenneet paimeniksi.

    • miten näet

      Maarit-pappi,

      "Olennaista kadotuksessa on mielestäni se, ettei taivaaseen ketään pakoteta ja kadotus on ikuista eroa Jumalasta."

      Entä sitten? Miten se tekee kadotuksesta siedettävämmän, jos siitä kerrottaisiin loputtomina jonoina katsastusasemalla. jossa sinut hylätään? Mitä kuvittelet mitä hylätty tuntee siinä tilanteessa? Jos asia olisi ilmaistu noin, silloin te naispapit kertoisitte kadotuksen olevan kuin autokatsastuksen hylkäämistä, sehän on pikkujuttu. Etkö usko, mitä Jeesus kertoi kadotuksesta ja siellä tuntemuksista? Miksi sinä liudennat Jeesuksen puheet?

      Eikö juuri ikuinen ero Jumalasta ole hirvittävä asia? Eihän asia muuksi muutu, kuvataanko sitä miten tahansa. Ei se kuitenkaan ole samanlaista eroa, mitä täällä maan päällä Jumalasta erossa elävä tuntee. Siihen ei Jeesus kyllä antanut pienintäkään viitettä.

    • Multinikki

      Täältä löytyy selkeä esitys kirkon opista, jos kiinnostaa lukea. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html

      Ja jos oppi helvetistä kiinnostaa etkä jaksa lukea tuota pumaskaa, niin tästä kohta "XVII Kristuksen tuomiolle tulo

      Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee ikuiseen piinaan.
      Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka katsovat, että tuomittujen ihmisten ja perkeleiden rangaistus on kerran saava loppunsa.

      Ne tuomitsevat myös sellaiset, jotka nyt levittävät juutalaisia oppeja, joiden mukaan hurskaat tulevat saamaan herruuden maailmassa ennen kuolleiden ylösnousemusta, sen jälkeen kun jumalattomat on kaikkialla kukistettu. (Augsburgin tunnustus)".

      Ja että ymmärräisit mitä papit sinua vastaan väittivät, se on: helvetillä pelottelu siinä mielessä että "tee parannus" ole mitään kristillistä julistusta, niin laitan vielä samaisesta kirjasta tähän kohdan

      " IV Vanhurskautus

      Samaten seurakuntamme opettavat, että ihmiset eivät voi tulla vanhurskautetuiksi Jumalan edessä omin voimin, ansioin tai teoin, vaan että heille annetaan vanhurskaus lahjaksi Kristuksen tähden uskon kautta, kun he uskovat, että heidät otetaan armoon ja että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, joka kuolemallaan on antanut hyvityksen synneistämme. Tämän uskon Jumala lukee edessään kelpaavaksi vanhurskaudeksi (Room. 3 ja 4). (Room. 3:21 ss;Room. 4:5) (Augsburgin tunnustus)".

      Parannuksella ei pelastu kukaan; pelastus on Jumalan lahja, siinä on virallinen kirkon oppi ja toivottavasti jokaisen pappimme oppi, piste. Pappisvala nimittäin velvoittaa tähän oppiin sentähden, että se on kuin onkin Raamatun opetus, sen Raamatun, jonka sanoma on Kristus.

      • Siinä se onkin, että tunnustuskirjoja, eikä Raamattua käytetä luterilaisessa opissa, Pitää tietää miten he oikeasti opettaa ja mitkä on voimassa. Hlvetti näköjään laitettiin kiinni.


      • Multinikki
        mave kirjoitti:

        Siinä se onkin, että tunnustuskirjoja, eikä Raamattua käytetä luterilaisessa opissa, Pitää tietää miten he oikeasti opettaa ja mitkä on voimassa. Hlvetti näköjään laitettiin kiinni.

        Arvasin kommenttisi. Kysyit kirkon oppia; sitä annoin tunnustuskirjoista, koska ne ovat kirkon virallinen opinselvitys. Se ei tarkoita, etteikö tämä kirkon oppi lähde Raamatusta. Itse ne vaativat opissa itseltään pelkkää Raamattua; helppo on sanoa, että tunnustuskirjat eivät tunnusta Raamatun oppia, mutta vaikeampi se on todistaa, minkä tietäisit jos niitä joskus lukisit.

        On kumma juttu, että jos viittaakaan Tunnustuskirjoihin tai Lutherin saa kuulla tuon saman virren - "niin juuri, Luther yli Raamatun jne.," - mutta itse nämä viisaat selittäjät vaativat omalle opilleen pyhän Jumalan sanan oikeutusta, aivan niin kuin eivät itse mitään opetusta kaipaisikaan. Ja kaiken hullunkurisuuden huipuksi he marssittavat esiin tavaramerkkiamerikkalaisia hurmahenkiä niin kuin Wilkerson, Graham ja kumppanit ja olettavat ilman muuta heidän opettavan Raamatun oppia; jos tämän kyseenalaistaa vaikkapa edellämainituilla hyvin perusteellisilla ja nimenomaan Raamattua tutkiskeluun perustuvilla todistuksilla, niin nuo huutavat: Luther yli Raamatun! Paavilaiset luterilaiset! Et cetera.

        -

        Ja juuri siinä se ei ole, että tunnustuskirjoja muka käytetään luterilaisessa opissa; nehän ovat vain sen oma selvitys siitä mikä _on_ Raamatun oppi ja mitä siis on luterilaisuus. Sen sijaan joka ikinen sunnuntai papit koko maassa saarnaavat pyhästä Raamatusta. Kertaakaan en ole kuullut saarnaa Tunnustuskirjoista :)


      • Multinikki kirjoitti:

        Arvasin kommenttisi. Kysyit kirkon oppia; sitä annoin tunnustuskirjoista, koska ne ovat kirkon virallinen opinselvitys. Se ei tarkoita, etteikö tämä kirkon oppi lähde Raamatusta. Itse ne vaativat opissa itseltään pelkkää Raamattua; helppo on sanoa, että tunnustuskirjat eivät tunnusta Raamatun oppia, mutta vaikeampi se on todistaa, minkä tietäisit jos niitä joskus lukisit.

        On kumma juttu, että jos viittaakaan Tunnustuskirjoihin tai Lutherin saa kuulla tuon saman virren - "niin juuri, Luther yli Raamatun jne.," - mutta itse nämä viisaat selittäjät vaativat omalle opilleen pyhän Jumalan sanan oikeutusta, aivan niin kuin eivät itse mitään opetusta kaipaisikaan. Ja kaiken hullunkurisuuden huipuksi he marssittavat esiin tavaramerkkiamerikkalaisia hurmahenkiä niin kuin Wilkerson, Graham ja kumppanit ja olettavat ilman muuta heidän opettavan Raamatun oppia; jos tämän kyseenalaistaa vaikkapa edellämainituilla hyvin perusteellisilla ja nimenomaan Raamattua tutkiskeluun perustuvilla todistuksilla, niin nuo huutavat: Luther yli Raamatun! Paavilaiset luterilaiset! Et cetera.

        -

        Ja juuri siinä se ei ole, että tunnustuskirjoja muka käytetään luterilaisessa opissa; nehän ovat vain sen oma selvitys siitä mikä _on_ Raamatun oppi ja mitä siis on luterilaisuus. Sen sijaan joka ikinen sunnuntai papit koko maassa saarnaavat pyhästä Raamatusta. Kertaakaan en ole kuullut saarnaa Tunnustuskirjoista :)

        Saarnoja et ole kauheasti kuullut, mutta jos olet kuullut luterilaisia toimituksia, niin niissä olet kuullut. Iso katekismus ja vähäkatekismus kuuluvat tunnustuskirjoihin. Raamattu kertoo tarinat ja tunnustuskirjat kertoo miten niitä tulkitaan. Kunnes tuli uusi aika ja ne molemmat voitiin unohtaa.


      • Multinikki
        mave kirjoitti:

        Saarnoja et ole kauheasti kuullut, mutta jos olet kuullut luterilaisia toimituksia, niin niissä olet kuullut. Iso katekismus ja vähäkatekismus kuuluvat tunnustuskirjoihin. Raamattu kertoo tarinat ja tunnustuskirjat kertoo miten niitä tulkitaan. Kunnes tuli uusi aika ja ne molemmat voitiin unohtaa.

        Aika kova väite. Sellaiset vaativat todistusta pyhästä Raamatusta, mitä kristinuskoon tulee. Edellä esittämäni mukaan näköjään kuulutte niihin jotka eivät tätä tarvitse, vaan luulevat itse olevansa suoria Pyhän Hengen (tai jonkun muun?) äänitorvia.

        Ei ole niin kuin väität, kuten edellä yritin sanoa: Raamattu on opin ainoa lähde ja Tunnustuskirjat vain selitys siitä, miten kirkko opin käsittää. Näin toteavat kyseiset kirjat itse, mukaanlukien katekismukset. Ne ovat syntyneet käytännön syystä: ensinnäkin kauhean uskonnollisen sekamelskan keskellä on täytynyt, ja täytyy edelleen, nahistella sellaisista sinänsä yksioikoisista asioista kuin laki ja evankeliumi sekä kaste ja ehtoollinen ovat, ja toisekseen seurakunnat tarvitsevat ihmisiä, jotka erityisesti hoitavat saarnaamista ja noiden sakramenttien jakoa - ja heitähän tulee opettaa, niin kuin kaikkia ihmisiä muutenkin. "Menkää ja tehkää opetuslapsikseni...kastamalla ja opettamalla". Tunnustuskirjoissa tämä oppi lyödään yksiin kansiin niin, että siinä on kelle hyvänsä todistus kirkon opista ja miten se perustuu Raamattuun. Uskokoon ken tahtoo [sic]!


      • sunbeam
        mave kirjoitti:

        Siinä se onkin, että tunnustuskirjoja, eikä Raamattua käytetä luterilaisessa opissa, Pitää tietää miten he oikeasti opettaa ja mitkä on voimassa. Hlvetti näköjään laitettiin kiinni.

        mave!

        Taas juuri toisin päin. On lukuisia esimerkkejä, joissa tunnustuskirjoista on rivetty Raamatun suuntaan. Jossain taas väitit, ettei juuri tunnustuskirjoja noudateta esim, armon ja lain saarnan suhteen. ( Kyseessä oleva tunnustuskirja antaa varsin laajan liikkumavapauden asiassa. Mave löysi muutaman rivin juuri vahvistamaan hänen omaa käsitystään!) Suomenkin kirkolliskokoukset ovat muuttaneet tunnustuskirjojen sitovuutta. Alkuperäistä tekstiä ei tietenkään kukaan haluakaan muuttaa, Se on historiallinen reliikki.


      • sunbeam kirjoitti:

        mave!

        Taas juuri toisin päin. On lukuisia esimerkkejä, joissa tunnustuskirjoista on rivetty Raamatun suuntaan. Jossain taas väitit, ettei juuri tunnustuskirjoja noudateta esim, armon ja lain saarnan suhteen. ( Kyseessä oleva tunnustuskirja antaa varsin laajan liikkumavapauden asiassa. Mave löysi muutaman rivin juuri vahvistamaan hänen omaa käsitystään!) Suomenkin kirkolliskokoukset ovat muuttaneet tunnustuskirjojen sitovuutta. Alkuperäistä tekstiä ei tietenkään kukaan haluakaan muuttaa, Se on historiallinen reliikki.

        Niinhän se on. Kristinusko on ihmeellinen asia, joka ei ikinä tule valmiiksi. Mistä tuleekin mielenkiintoinen ongelma. Minkä vuoden kristinusko on se, jollaisen opetukseen pitäisi uskoa?

        Suomen laissa on kirkkolaki, Se määrittelee luterilaisen uskon perusteiksi Raamatun ja tunnustuskirjat. Niistä pitäisi löytyä luterilainen usko. Näin ei kuitenkaan ole, vaan kirkko ei kunnioita edes itse sorvaamaansa lakia.

        Ja mitä tulee tunnustuskirjojen lain ja armon suhteeseen, niin siitä on hyvin selkeät ohjeet olemassa tunnustuskirjoissa. Niitä ei vain enää noudateta. 50 vuotta sitten se oli selvää, että niiden mukaan elettiin, mutta nykyään sekin on hylätty.


      • Multinikki kirjoitti:

        Aika kova väite. Sellaiset vaativat todistusta pyhästä Raamatusta, mitä kristinuskoon tulee. Edellä esittämäni mukaan näköjään kuulutte niihin jotka eivät tätä tarvitse, vaan luulevat itse olevansa suoria Pyhän Hengen (tai jonkun muun?) äänitorvia.

        Ei ole niin kuin väität, kuten edellä yritin sanoa: Raamattu on opin ainoa lähde ja Tunnustuskirjat vain selitys siitä, miten kirkko opin käsittää. Näin toteavat kyseiset kirjat itse, mukaanlukien katekismukset. Ne ovat syntyneet käytännön syystä: ensinnäkin kauhean uskonnollisen sekamelskan keskellä on täytynyt, ja täytyy edelleen, nahistella sellaisista sinänsä yksioikoisista asioista kuin laki ja evankeliumi sekä kaste ja ehtoollinen ovat, ja toisekseen seurakunnat tarvitsevat ihmisiä, jotka erityisesti hoitavat saarnaamista ja noiden sakramenttien jakoa - ja heitähän tulee opettaa, niin kuin kaikkia ihmisiä muutenkin. "Menkää ja tehkää opetuslapsikseni...kastamalla ja opettamalla". Tunnustuskirjoissa tämä oppi lyödään yksiin kansiin niin, että siinä on kelle hyvänsä todistus kirkon opista ja miten se perustuu Raamattuun. Uskokoon ken tahtoo [sic]!

        Mitenkähän nämä kaksi eroaa toisistansa?

        "Raamattu kertoo tarinat ja tunnustuskirjat kertoo miten niitä tulkitaan"

        " Raamattu on opin ainoa lähde ja Tunnustuskirjat vain selitys siitä, miten kirkko opin käsittää"


      • sunbeam
        mave kirjoitti:

        Niinhän se on. Kristinusko on ihmeellinen asia, joka ei ikinä tule valmiiksi. Mistä tuleekin mielenkiintoinen ongelma. Minkä vuoden kristinusko on se, jollaisen opetukseen pitäisi uskoa?

        Suomen laissa on kirkkolaki, Se määrittelee luterilaisen uskon perusteiksi Raamatun ja tunnustuskirjat. Niistä pitäisi löytyä luterilainen usko. Näin ei kuitenkaan ole, vaan kirkko ei kunnioita edes itse sorvaamaansa lakia.

        Ja mitä tulee tunnustuskirjojen lain ja armon suhteeseen, niin siitä on hyvin selkeät ohjeet olemassa tunnustuskirjoissa. Niitä ei vain enää noudateta. 50 vuotta sitten se oli selvää, että niiden mukaan elettiin, mutta nykyään sekin on hylätty.

        mave!
        Raamatun mukaan tieto lisääntyy. Esim. tekstianalyysit ovat tietokoneaikana kokonaan toista luokkaa kuin lyijykynien aikaan. Suomessa tosiaan on kirkkolaki joka antaa kirkolle täydet valtuudet tulkita niin tunnustuskirjoja, kuin Raamattua.
        Tiedän tarkaan, mitä lain saarnaamisesta tunnustuskirjoissa sanotaan. Olen tutustunut niihin huolella ja ne antavat puhujalle suuren vapauden. Kaikenlaisesta yksipuolisuudesta varoitetaan, eikä ole mitään "vain näin" reseptiä. Tosin eri aikoina on ollut eri tyylejä lähestyä aihetta. 50- vuotta sitten ev.lut. kirkko ei juuri tuntenut armoa saarnoissaan, vaan puhe oili hyvin lakipainotteista, kuten aika synkkää sodan jälkeen muutenkin.

        Milloinkaan kristinusko ei ole sulloutunut ahtaisiin kapaloihin, vaan aina on seurattu kasvua ja traditiota. Silloin tällöin on ollut tarvetta määritellä rajat- yleensä kriisien aikaan. Näin muunmuassa tunnustuskirjojen suhteen.

        Sorvatuissa laeissa ei ole mitään sellaista kunnioittamista, mikä uhmaisi aikaa.


      • sunbeam kirjoitti:

        mave!
        Raamatun mukaan tieto lisääntyy. Esim. tekstianalyysit ovat tietokoneaikana kokonaan toista luokkaa kuin lyijykynien aikaan. Suomessa tosiaan on kirkkolaki joka antaa kirkolle täydet valtuudet tulkita niin tunnustuskirjoja, kuin Raamattua.
        Tiedän tarkaan, mitä lain saarnaamisesta tunnustuskirjoissa sanotaan. Olen tutustunut niihin huolella ja ne antavat puhujalle suuren vapauden. Kaikenlaisesta yksipuolisuudesta varoitetaan, eikä ole mitään "vain näin" reseptiä. Tosin eri aikoina on ollut eri tyylejä lähestyä aihetta. 50- vuotta sitten ev.lut. kirkko ei juuri tuntenut armoa saarnoissaan, vaan puhe oili hyvin lakipainotteista, kuten aika synkkää sodan jälkeen muutenkin.

        Milloinkaan kristinusko ei ole sulloutunut ahtaisiin kapaloihin, vaan aina on seurattu kasvua ja traditiota. Silloin tällöin on ollut tarvetta määritellä rajat- yleensä kriisien aikaan. Näin muunmuassa tunnustuskirjojen suhteen.

        Sorvatuissa laeissa ei ole mitään sellaista kunnioittamista, mikä uhmaisi aikaa.

        Olen ottanut lain ja parannuksen saarnan suhteen esille. Molempia piti saarnata tai muuten teki asian tyhjäksi. Minä en ole ottanut missään vaiheessa tarkempaa kantaa sisältöön. Tuo suhde on sanottu tarkasti tunnustuskirjoissa.

        Kyllä 50 vuotta sitten tunnettiin armokin. Silloin vain saarnattiin sitä lakiakin ja siksi se tuntuu vieraalta tämän päivän ituhippien maailman syleilyä vastaan.


      • sunbeam
        mave kirjoitti:

        Olen ottanut lain ja parannuksen saarnan suhteen esille. Molempia piti saarnata tai muuten teki asian tyhjäksi. Minä en ole ottanut missään vaiheessa tarkempaa kantaa sisältöön. Tuo suhde on sanottu tarkasti tunnustuskirjoissa.

        Kyllä 50 vuotta sitten tunnettiin armokin. Silloin vain saarnattiin sitä lakiakin ja siksi se tuntuu vieraalta tämän päivän ituhippien maailman syleilyä vastaan.

        mave!

        Juuri sitä suhdetta ei ole lainkaan määriytelty.


      • sunbeam kirjoitti:

        mave!

        Juuri sitä suhdetta ei ole lainkaan määriytelty.

        Kyllä ne on symbioosissa.

        Kristuksen, Jumalan Pojan, kärsimyksen ja kuoleman julistus on siis ankaraa ja järkyttävää Jumalan vihan saarnaamista ja ilmoittamista. Vasta se vie ihmiset oikealla tavalla lakiin sisälle. Vasta sitten kun Mooseksen peite on poistettu heidän kasvoiltaan, he ymmärtävät oikein, kuinka paljon Jumala vaatii meiltä laissaan; me emme pysty täyttämään yhtään hänen vaatimustaan, vaan meidän on pakko etsiä vanhurskautta yksin Kristuksesta.

        8. Niin kauan kuin puhe Kristuksen kärsimyksestä ja kuolemasta julistaa Jumalan vihaa ja järkyttää ihmistä, se ei kuitenkaan vielä ole varsinaista evankeliumin saarnaa. Se on Mooseksen ja lain julistamista ja siis Kristuksen (Jes. 28:21) "vierasta työtä", jonka tehtyään hän vasta pääsee hoitamaan omaa virkaansa, armon julistamista, lohduttamista, eläväksi tekemistä eli varsinaista evankeliumin saarnaamista.

        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/t5.html


    • Augusti-pappi

      Uskontunnustukset puhuvat viimeisestä päivästä ja ruumiin ylösnousemuksesta. Tuona viimeisenä päivänä kaikki komennetaan ylös haudoistaan ja marssi jatkuu kohti viimeistä tuomiota. Myös Helvetin tuleen joutuvat, komennetaan tuomionlukuun.

      Edelleenkin uskontunnustusten mukaan sellainen, joka ei tätä usko "vahvasti ja vakaasti" ei voi pelastua.

      On aika kauheaa, kun kirkko alkaa vääristää oppiaan pois siitä, jonka avulla pelastutaan. Maarit papin ohjeilla ihmisen kohtalo on väistämättä piina tulisessa järvessä. Älkää hyvät ihmiset seuratko tuollaisia pappeja suoraan kärsimykseen.

      • sekulaari toivo

        Päinvastoin. Maaritin kaltaisilla ihmisillä on annettavana muutakin kuin pelkillä hirveyksillä ja peloilla höystettyä uskoa. Tämä hel-vetillä peloittelu ja sen nostaminen uskon kärkiteemaksi on käsittämätöntä. Se on sama asia jos sanoittaisiin lapselle että jos et nyt rakasta isääsi niin saat kunnon selkäsaunan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe