.243 win juoksuttaa lintuja?!?!

hätä!

Onko kenelläkään muulla tapahtunut näin kyseisellä kaliberilla? Tullut ammuttua teeriä van tahtoo jokasen kanssa olla juoksu kisat sen jälkeen, Tulevat puusta alas ku rukkanen ja hyviä täkkä osumia ollut, mutta ei kun ottavat jalat alle sen jälkeen ku tipahtavat.

13

831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lintuluoti

      Ainakin .222:lla ammuttuja teeriä saanut jäljistää kissojen ja koirien kans, näin käy kaikkien kaliiperien kohdalla jos osuma ei tule ns luille tai ole heti tappava, pökertyneenä tippuu mutta virkoaa puun juurella ennekuin itse sinne ehdit, siksi muuten olen kirjoitellut paljon siitä että kovin kaus ei kannata ampua vaan yrittää lähestyä mahdollisimman likelle niin pikaisesti sitten puun juurella.

      Itselläni oli juuri tuo .243 win ja erittäin hyvä kaliiperi linnulle, ei vika ole kaliiperissa mutta sitä voi pohtia onko vika luodissa??..ja tietysti myös osumassa.

      Sen olen huomannut että jos osuma on täkkälihojen yläpuolella tai heti täkkälihojen takana niin puun juurelle jää mutta jos menee täkkälihoista läpi sivusta tai osuu enemmän alas ns suolille niin silloin kyllä saa hakea., Itse tähtään aina edestäpäin täkkälihojen yläpuolelle eli täkkälihojen ja kaulan yhtymäkohtaan, sivusta sama juttu, ikään kuin siiven kiinnittymis kohtaan.

      Älä missään nimessä ainakaan kaliiperia vaihda, melkein voi sanoa että parempaa et löydä..no tästä voidaan olla montaa mieltä..kyllähän esim kolmenollakasi on erittäin hyvä myös ym ym..

      • TarkkaTikka

        Ei juoksuta! Viime viikolta 7 laukausta ja 7 lintua (1 metto ja 6 teertä). Matkat 90m - 240m, kaikki rättinä alas ja löytyivät puun viereltä. Yksi vähän räpisteli, mutta putosi suoraan alas (90m ammuttu). Yhtään teertä ei koko syksynä ollut laukauksen jälkeen puusta 10m kauempana.
        Patruna oli Sakon FMJ, kaikki ammuin ylöspäin latvaan. Tähtäsin kaikki lähes samaan kohtaan, kerran teeri liehui tuulen mukana latvassa, siihen otin hiukan ennakkoa.

        Käytän bibodia ja aseeni on herkistetty M595 ilman vaimenninta. Kiikarina perus Kahles 3-10/50 ilman mitään herkkuja. Ase on kohdistettu 100m ja kolme kutia oli 1,5cm sisällä vähän kympin alapuolella.

        Kauden alussa tuntui, että linnut hukkuivat. Mutta sekin muuttui kun aloin tarkemmin katsomaan ampumapaikalta puun. Eli hain vääristä kohdista, toki käytän koiraa.


    • Latailija...

      Ei kipitä mihikään jos keuhkoille tai sydämeen käy. Jos haluat että lihasosumasta kuolee ni käytä puolivaippa luotia ni jo pöllätää rumasti.

    • lintuluoti

      Käy kuin minulle, ammuin .222 h´juurimja juuri haulikko hollin rajoille pyytä niin ei jäänyt koirille kuin jalat, siivet ja pää, kaikki muu oli liha-höyhen mössöä, huomasi kuinka pöllähti aika reippaasti..silloin jo tiesin että tais tulla muhennos heti oksalla.

    • Erä-Unti

      Näitä kaliiperijuttuja lukiessani olen kehittänyt yksinkertaisen perussäännön: MINKÄ LENTOBALLISTIIKASSA VOITAT, SEN MAALIBALLISTIIKASSA HÄVIÄT.
      Väitin ennen, että paras lyhyen matkan lintukaliiperi on .22 Hornet, mutta perun puheeni. Paras alle 150m:n matkoille on 5,6x35 Vierling. Viimeisessä Metsästäjälehdessä olivat kuvassa vierekkäin ja vertaaminen oli helppoa. Täytyy myöntää, että saksalaiset ovat taitavia asetekniikassa. Vierlingin luodin kärki on pallomaisen pyöreä verrattuna Hornetin luotiin, joka on silminnähden suipompi.
      Juuri luodin pyöreäkärkisyys loi mainetta Sakon 7x33 patruunalle hyvänä lintuluotina. Pallomainen kärjen muoto on kestävämpi siipiluuhun osuttuaan, jossa terävä luoti hajoaa kovan nopeuden ja keskipakoisvoiman vuoksi. Pyöreä kärki antaa kovan paineiskun pienelläkin nopeudella.

    • Winmag

      Hommaa 22-250 niin ei juokse linnut. Itse tosin pitää välillä ryömiä,,,, kauemmas siis.

      • 22-250

        sama juttu, pyrin ampumaan n.200 metriin


    • tsiuhii

      Kaliiperimerkintähän sen ilmoittaa. 22-250 tarkoittaa, että kanalintuja saa ampua 250:n metrin päästä...tai kauempaa. Kun kanalintu näkee hirmuvauhtia poispäin juoksevan metsästäjän, niin se lyö hämmästyneenä siipiään yhteen ja päivittelee: kotkot... koootkotkot, kyllä se nyt on maailmanloppu tulossa, kun pyssymiehet karkuun juoksee! ...kotkotkooot kotkot!

      • hornetti

        Kaveri kans puotti teeren noin sadan metrin päästä .222lla. Sanoi minulle että tuli myttynä alas. Lähetin koiran paikalle mutta ei löytänyt mitään. Lähdettiin sitten porukalla katsomaan ja todettii että lintu on ottanut jalat alleen. Löytyi kanervikosta ni. 60 metrin päästä koirien avustuksella. Osuma oli hyvä mutta ilmeisesti nopean luodin takia meni vaan läpi.
        Itse tullut poksuteltua 3 teertä .22 Hornetia ja 3 gramman puolivaipalla. Yksi jäi suolille joten lintu liiti noin 100 metriä, mutta löytyi onneksi koiran avulla. Kaksi muuta löytyny puun juurelta. Ampumamatka n.70-140 metriä. 200 m taitaa olla jo aika maks. matka hornetille.


    • 7"53r

      Aloittajalle tiedoksi, että lintua ei ammuta täkästä läpi vaan sisäelimien kohdalle. Eli siirrä tähtäyspistettä niin osut ja lintu löytyy TAKUUVARMASTI puun lähistöltä. Itse olen ampunut "poikoisena" 7.53r:llä,308:lla ,22:lla ,222:lla ja 223:lla. Kaikilla näillä lintu on karannut jos osuma on ollut väärä. Käyppä RIISTA.FI sivustalla ja ammu siellä lintusimulaattorilla teertä. Luulenpa että yllätyt ja siirrät tähtäyspistettä........

    • sopiva on paras

      Se ammuntasimulaattori on ihan hyvä, mutta siinä pitäisi pystyä valitsemaan kaliiperi ja erityyppisiä luoteja.
      Eihän se nykyisenä tietotekniikan aikana olisi edes vaikeaa. Lisähyöty olisi se, että metsästyksen aloittajat voisivat saada perusballistista tietoa nopeasti. Jäisi vähemmälle tämä vapaapaini/mutapaini täällä metsästyssivuilla.
      Kun minä aloitin 60-luvulla metsästystä, niin tietoa ei saanut mistään. Sodasta jotenkin selvinneet (?) miehet neuvoivat ostamaan mahdollisimman pitkäpiippuisen haulikon jolla ei koiraton metsästäjä tee mitään. Kauan vei ja kalliiksi tuli oppirahat kohdallani.

      • Kalu-Harri Mätisäkki

        Oon kuullu varmaa tietoa että turhat ja jonninjoutavat kakkakaliiperit kuten 243win ja 30-06sprg kielletään metsästyksessä kun ei niillä tee mitään paremmin kuin kunnon metsästyskaliipereilla.


    • :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe