aktivointiin

vanha p

Sain kutsun saapua aktivointipalaveriin TE-keskukseen. Aikaa yksi viikko, ja jos en saavu paikalle, kaikki korvaukset jäädytetään. Olen 57-vuotias, korkeakoulutettu yksinelävä, joka on "nauttinut" työmarkkinatukea 300 päivää. Sanoivat, että jos en suostu heidän suunnitelmiinsa, putoan kaikilta tuilta heti.
Onko tämä todellista?
Miten yhteiskunta voi jättää minut heitteille noin mielivaltaisesti? Mitä voin tehdä, jos suunnitelmat eivät ole toteutumiskelpoisia---> harva ottaa enää tämänikäisen töihin ensi viivalta, ja vaikka kuinka etsin töitä, niitä ei ole. Elämme taantumassa, en ole totisesti syrjäytynyt omahakuisesti.

Ainoa tapa hankkia jatkossa ruokaa on sitten kerjääminen? Iso plakaatti kaulaan ja pikkukaupungin torille anomaan mannaa?

84

1906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+15+15

      Aktivointisuunnitelman tekeminen tarkoittaa periaatteessa sitä, että joudut kuntouttavaan työtoimintaan.

      Kuntouttava työtoiminta on pakkotyötä ilman palkkaa karenssin, tai alennetun toimeentulotuen uhalla.

      • vanha p

        Miksi juuri minä? Ymmärtääkseni 300 työttömyyspäivää on vasta alkua, en ole pitkäaikaistyötön kaiketi? Sanoivat silloin aluksi, että 500 päivää on jonkin sortin raja, jolloin katsotaan tilannetta uudelleen. Nyt tämä uusi pikkuhitleri aikoo saattaa minut köyden alle tahallisuuttaan.
        Olen jo katsonut sopivaa köyttä konkurssipesästä. Se rautakauppakin lopetti, ajettiin alas taantumassa.


      • +1+1
        vanha p kirjoitti:

        Miksi juuri minä? Ymmärtääkseni 300 työttömyyspäivää on vasta alkua, en ole pitkäaikaistyötön kaiketi? Sanoivat silloin aluksi, että 500 päivää on jonkin sortin raja, jolloin katsotaan tilannetta uudelleen. Nyt tämä uusi pikkuhitleri aikoo saattaa minut köyden alle tahallisuuttaan.
        Olen jo katsonut sopivaa köyttä konkurssipesästä. Se rautakauppakin lopetti, ajettiin alas taantumassa.

        Sinulla voi olla sellaista osaamista mitä aikovat pienellä palkalla teettää. Ei muuten noin lyhyen työttömyyden jälkeen laiteta kuntouttavaan työtoimintaan jouduta.


      • 1+1=0 e
        +1+1 kirjoitti:

        Sinulla voi olla sellaista osaamista mitä aikovat pienellä palkalla teettää. Ei muuten noin lyhyen työttömyyden jälkeen laiteta kuntouttavaan työtoimintaan jouduta.

        Kyllä muuten laitetaan.


      • ei vielä 'aktivoitu'
        vanha p kirjoitti:

        Miksi juuri minä? Ymmärtääkseni 300 työttömyyspäivää on vasta alkua, en ole pitkäaikaistyötön kaiketi? Sanoivat silloin aluksi, että 500 päivää on jonkin sortin raja, jolloin katsotaan tilannetta uudelleen. Nyt tämä uusi pikkuhitleri aikoo saattaa minut köyden alle tahallisuuttaan.
        Olen jo katsonut sopivaa köyttä konkurssipesästä. Se rautakauppakin lopetti, ajettiin alas taantumassa.

        Työkkärin pikkuhitlerin kaverilla on yritys, jossa sinun erityistaidoistasi on hyötyä. Työkkärin muija saa siitä bonusta työkkäriltä, ja myös korruptiolahjoja yritykseltä, jonne orjia järjestää (oma päätelmäni, ei perustu tiedossani oleviin dokumentteihin tai kokemuksiin).

        Vilkaise ennen tapaamista näitä kysymyksiä, niistä voi olla sinulle hiukan apua kohtaamisessa: http://reilusuomi.wordpress.com/kysely/

        Muista äänittää tilaisuus, avoimesti tai salaa, ja vie mielellään mukanasi tuttava, jonka olemuksessa on jotain, jota työkkärin muija saattaa edes hiukan kunnioittaa. Kahden olette vahvempia. Toisella puolella, vastustajinasi, saattaa olla useampia kuin yksi virkailija. Älä allekirjoita mitään, mitä et hyväksy. Jos sinut yritetään pakottaa orjatyöhön, etkä halua tällaista systeemiä tukea, lisää paperiin ainakin, että olet allekirjoittanut pakon edessä, tulojesi menettämisellä kiristettynä. Jokaisen on syötävä. Jokaisen on asuttava jossakin. Perustuslakimme ja ihmisoikeuksien julistus takaavat kansalaiselle oikeuden perusturvaan työttömyyden sattuessa. Älä suostu olemaan 'syyllinen'. Ole uhri, jos haluat, mutta ehkä jokin neutraalimpi termi olisi parempi; seuraus huonosta talouspolitiikasta.

        Jos ainut vaihtoehtosi on kuolema, kuole mieluummin nälkään, ja tee siitä julkinen tapahtuma. Sitä tuskin edes Suomen hirmuhallituksen imago kestäisi. Sinut viedään pakkohoitoon, missä saat ainakin ruokaa. Ehkä pääset sairaslomalle mielenterveydellisistä syistä. Sori. Nyt rönsyilee jo liian pitkälle. Käytä omaa harkintaa.


      • vanha P:lle
        vanha p kirjoitti:

        Miksi juuri minä? Ymmärtääkseni 300 työttömyyspäivää on vasta alkua, en ole pitkäaikaistyötön kaiketi? Sanoivat silloin aluksi, että 500 päivää on jonkin sortin raja, jolloin katsotaan tilannetta uudelleen. Nyt tämä uusi pikkuhitleri aikoo saattaa minut köyden alle tahallisuuttaan.
        Olen jo katsonut sopivaa köyttä konkurssipesästä. Se rautakauppakin lopetti, ajettiin alas taantumassa.

        Vuoden 2015 alussa laki muuttuu siten, että ansiosidonnaisen loputtua ( 500 päivää ) kunta joutuu korvaamaan niiden henkilöiden peruspäivärahasta osan Kelalle, jotka ovat ollet Kelan rahoilla 300 päivää. Sinua ei voida pakottaa mihinkään tiettyyn järjestöön tai kunnalle kuntouttavaan työtoimintaan. Jos olet ollut työttömänä jo 500 300 päivää, niin työnantaja saa Sinut palkatessaan palkkatukea maksimissaan 1300 €/ kk. Yritykseen voit mennä myös työkokeilulla. Samassa yrityksessä voi olla maksimissaan 6 kk.Kerro aktivointisuunnitelman päivityksessä realistisesti ne työt mihin toivot sijoittuvasi.


      • 1300e/kk = 2600e/kk
        vanha P:lle kirjoitti:

        Vuoden 2015 alussa laki muuttuu siten, että ansiosidonnaisen loputtua ( 500 päivää ) kunta joutuu korvaamaan niiden henkilöiden peruspäivärahasta osan Kelalle, jotka ovat ollet Kelan rahoilla 300 päivää. Sinua ei voida pakottaa mihinkään tiettyyn järjestöön tai kunnalle kuntouttavaan työtoimintaan. Jos olet ollut työttömänä jo 500 300 päivää, niin työnantaja saa Sinut palkatessaan palkkatukea maksimissaan 1300 €/ kk. Yritykseen voit mennä myös työkokeilulla. Samassa yrityksessä voi olla maksimissaan 6 kk.Kerro aktivointisuunnitelman päivityksessä realistisesti ne työt mihin toivot sijoittuvasi.

        > työnantaja saa Sinut palkatessaan palkkatukea maksimissaan 1300 €/ kk <


        Huom! Ensivuonna palkkatuki muuttuu prosenttiperusteiseksi eli joko 30%, 40% tai maksimissaan 50%.

        Jos haluaaa tuon 1300 e/kk palkkatuen, palkan on siis oltava vähintään KAKSINKERTAINEN!


      • pikku p
        ei vielä 'aktivoitu' kirjoitti:

        Työkkärin pikkuhitlerin kaverilla on yritys, jossa sinun erityistaidoistasi on hyötyä. Työkkärin muija saa siitä bonusta työkkäriltä, ja myös korruptiolahjoja yritykseltä, jonne orjia järjestää (oma päätelmäni, ei perustu tiedossani oleviin dokumentteihin tai kokemuksiin).

        Vilkaise ennen tapaamista näitä kysymyksiä, niistä voi olla sinulle hiukan apua kohtaamisessa: http://reilusuomi.wordpress.com/kysely/

        Muista äänittää tilaisuus, avoimesti tai salaa, ja vie mielellään mukanasi tuttava, jonka olemuksessa on jotain, jota työkkärin muija saattaa edes hiukan kunnioittaa. Kahden olette vahvempia. Toisella puolella, vastustajinasi, saattaa olla useampia kuin yksi virkailija. Älä allekirjoita mitään, mitä et hyväksy. Jos sinut yritetään pakottaa orjatyöhön, etkä halua tällaista systeemiä tukea, lisää paperiin ainakin, että olet allekirjoittanut pakon edessä, tulojesi menettämisellä kiristettynä. Jokaisen on syötävä. Jokaisen on asuttava jossakin. Perustuslakimme ja ihmisoikeuksien julistus takaavat kansalaiselle oikeuden perusturvaan työttömyyden sattuessa. Älä suostu olemaan 'syyllinen'. Ole uhri, jos haluat, mutta ehkä jokin neutraalimpi termi olisi parempi; seuraus huonosta talouspolitiikasta.

        Jos ainut vaihtoehtosi on kuolema, kuole mieluummin nälkään, ja tee siitä julkinen tapahtuma. Sitä tuskin edes Suomen hirmuhallituksen imago kestäisi. Sinut viedään pakkohoitoon, missä saat ainakin ruokaa. Ehkä pääset sairaslomalle mielenterveydellisistä syistä. Sori. Nyt rönsyilee jo liian pitkälle. Käytä omaa harkintaa.

        Kieltäytymisen vaikutus työttömyysturvaetuuteen

        Jos työnhakija ilman pätevää syytä kieltäytyy aktivointisuunnitelman laatimisesta tai tarkistamisesta, tai omalla menettelyllään aiheuttaa, ettei suunnitelmaa voida laatia tai tarkistaa, hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta kieltäytymisestä lukien.

        Päteviä syitä ovat sairaus, tapaturma, henkilöstä itsestään riippumaton syy tai muu hyväksyttävä syy.


    • 167-176

      Aktivointisuunnitelma ei saa olla mikään automaatti orjatyöhön passittamiselle vaikka se sellaiseksi on muodostunut ja siksi kun viranomaiset rikkoo lakia ja suomalaiset vellipersheet tottelevat.

      Vinkkejä tuolla:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/11818302

      Tuo äänitys, ja mileuummin videointi on ehdoton oikeusturvasi kannalta. Lain mukaan saa ottaa myös tukihenkilön, vaikka kaverin, mukaan todistajaksi, joku lakimies olisi tietenkin paras mutta harvalla on siihen mahdollisuutta.

    • Syytetty olo

      Itse tulin juuri aktivointisuunnitelmanlaatimistilaisuudesta. Olipa kokemus. Pelkäsin sitä etukäteen ihan sairaasti. Ja se olikin pelkkä läpihuutojuttu, kun olen oman kuntani kuntakokeilussa. Siellä päivitettiin tietoni kunnalle ja typille, ja laadittiin ympäripyöreä suunnitelma, joka oli lähes sama kuin entinen työllistymissuunnitelmani. Minun asiat hoituu nyt sen kuntaprojektin kautta ensisijaisesti.

      Mutta sen tilaisuuden tunnelma: siellä oli kaks henkilöä - työkkärin virkalija ja kunnan sosiaalityöntekijä. He istuivat omien työpöytiensä ääressä monen metrin päässä siitä kokouspöydästä, johon minä istuin. Tuntui, että olen siinä yksinäni kuin jokin syytetty. Lisäksi Te-virkailijan olemus, puheet ja eleet olivat sellaisia, että koin olevani täysin mitätön, liukuhihnalla oleva työtön. Sosiaalityöntekijä oli sentään ihan ystävällinen ja inhimillnen.

      Olen viimeksi käynyt siellä kuntaprojektissa ja siellä minua kohdeltiin asiakkaana eli todella hyvin. Oli karmea kokemus tipahtaa TE-toimiston todellisuutaan takaisin. En halua enää sinne.

      • vanha p

        Huhhuh. Otan osaa. Itsekin olen jännittänyt jo pari päivää tuota tulevaa palaveria.
        Sitäkin ihmettelin, että joudun taas toimittamaan kaikki paperini, todistukseni, työhistoriani ja terveystietoni (onko edes laillista?) te-keskukseen. Nehän on jo nähty ja kirjattukin sähköisiin tietoihini silloin kun ilmoittauduin työttömäksi.
        Miksi tämä kyykytys, miksi meitä kaikenkaikkiaan 40v töitä tehneitä näin kohdellaan?
        Eikö jo maksetuilla veromarkoilla voisi saada parempaa kohtelua, ei pitkä ura ollut helppoa tietä, koettu on lamoja ja vaikeuksia. Kerran olen jo melkein kuollutkin, sydän, joo.
        Ohhoijaa.


      • 1+1
        vanha p kirjoitti:

        Huhhuh. Otan osaa. Itsekin olen jännittänyt jo pari päivää tuota tulevaa palaveria.
        Sitäkin ihmettelin, että joudun taas toimittamaan kaikki paperini, todistukseni, työhistoriani ja terveystietoni (onko edes laillista?) te-keskukseen. Nehän on jo nähty ja kirjattukin sähköisiin tietoihini silloin kun ilmoittauduin työttömäksi.
        Miksi tämä kyykytys, miksi meitä kaikenkaikkiaan 40v töitä tehneitä näin kohdellaan?
        Eikö jo maksetuilla veromarkoilla voisi saada parempaa kohtelua, ei pitkä ura ollut helppoa tietä, koettu on lamoja ja vaikeuksia. Kerran olen jo melkein kuollutkin, sydän, joo.
        Ohhoijaa.

        "että joudun taas toimittamaan kaikki paperini, todistukseni, työhistoriani ja terveystietoni (onko edes laillista?) te-keskukseen"

        Minkälaisia terveystietoja sinne pitää toimittaa? Ei kai sentään koko terveyshistoriaa, vaan kai sen täytyy olla työkykyisyyteen liittyvä lausunto.


      • Byrokraatit haisee
        1+1 kirjoitti:

        "että joudun taas toimittamaan kaikki paperini, todistukseni, työhistoriani ja terveystietoni (onko edes laillista?) te-keskukseen"

        Minkälaisia terveystietoja sinne pitää toimittaa? Ei kai sentään koko terveyshistoriaa, vaan kai sen täytyy olla työkykyisyyteen liittyvä lausunto.

        Ei mun mielestä vaikuta lailliselta tuollainen, mutta kyllä byrokraatit suojatyöpaikoissaan porsaanreikiä löytävät.


      • mieti vielä

        Niin ei se itse aktivointisuunnitelma ole mikään kamala tilanne jos ei ymmärrä tilannetta. Mieti nyt allekirjoitit omien sanojesi mukaan ympäripyöreän suunnitelman ja jos sitten kieltäydyt jostain saat automaattisesti karenssin. Ymmärsitkö oikeasti allekirjoittamisi sopimuksen sisällön ja mihin kaikkeen se mahdollisesti sinut velvoittaa?


      • Anonyymi
        vanha p kirjoitti:

        Huhhuh. Otan osaa. Itsekin olen jännittänyt jo pari päivää tuota tulevaa palaveria.
        Sitäkin ihmettelin, että joudun taas toimittamaan kaikki paperini, todistukseni, työhistoriani ja terveystietoni (onko edes laillista?) te-keskukseen. Nehän on jo nähty ja kirjattukin sähköisiin tietoihini silloin kun ilmoittauduin työttömäksi.
        Miksi tämä kyykytys, miksi meitä kaikenkaikkiaan 40v töitä tehneitä näin kohdellaan?
        Eikö jo maksetuilla veromarkoilla voisi saada parempaa kohtelua, ei pitkä ura ollut helppoa tietä, koettu on lamoja ja vaikeuksia. Kerran olen jo melkein kuollutkin, sydän, joo.
        Ohhoijaa.

        Kannasta työkkäri ei saa terveystietojasi. Sairaksista jotka estävät työn vastaanottamista,pitää tietenkin olla lausunnot lääkäriltä.
        Niitäkään työkkäri ei voi tulkita työnhakijan vahingoksi eli ne on otettava sellaisinaan huomioon.( rajoitteet).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannasta työkkäri ei saa terveystietojasi. Sairaksista jotka estävät työn vastaanottamista,pitää tietenkin olla lausunnot lääkäriltä.
        Niitäkään työkkäri ei voi tulkita työnhakijan vahingoksi eli ne on otettava sellaisinaan huomioon.( rajoitteet).

        PItää siis olla erityinen lääkärin lausunto työrajoitteista? Pelkkä printti Omakannassa olevista diagnooseista ei työkkärille riitä?

        Kyselen koska tod.näk. lähitulevaisuudessa joudun työttömäksi kuntoutustuen tai jonkin sellaisen polun päätteeksi. Ikää 57.


    • Jumala rankaisee

      Katkaise työnhaku ennen aktivointihaastattelua, ja laita uudelleen voimaan omalla virkailijalla. Tai mene viikoksi johonkin pätkä työhön. Et ole työnhakija sinä aikana kun aktivointihaastattelu pitäisi olla. Itselläni ollut kielto orjatöille työhakusuunnitelmassa kohta vuoden. Minua ette orjatöihin saa, vaikka tuet vietäis. Jumala rankaiskoon teitä, jotka kiusaatte ja nöyryytätte vähäosaisia. Viekää vaikka keskitysleirille, mutta teitä en kumarra.

      • Byrokraatit haisee

        Minua rupesi kiinnostamaan, kun nimimerkki Jumala rankaisee, kirjoitit, että sinulla on kielto orjatöille työnhakusuunnitelmassa. Olen nyt osa-aikaisessa työssä henkilökohtaisena avustajana, ja pärjäisin kyllä, vaikka tuet menisivätkin, vaikka palkka onkin vaan korkeintaan 300 euroa. Mistähän asti tässä maassa on ruvettu kohtelemaan työttömiä näin mielivaltaisesti, ja kuka valopää on keksinyt typerät aktivointihaastattelut? Siinä onkin miettimistä. Työkkäritkin on pelkkiä suojatyöpaikkoja kyykyttäjille. Jos Suomessa olisi kansalaispalkka, työkkärillä ei olisi niin paljon sananvaltaa. Koko laitos pitäisi lakkauttaa. Tulisi varmaan paljon säästöä. Mitään kunnon työpaikkaa sieltä ei saa. Pelkkää paperinpyörittelyä. Viime työtarjous sai arvoisensa kohtelun, kun yrjösin sen päälle mahataudissa. Ihmetyttää sekin, miksi työkkäri lähettelee työtarjouksia paikkoihin, jossa työajat on "kysynnän mukaan". Aika epävarmaa.


    • vanha p

      Luin te-keskuksen ja työmarkkinahallinnon sivuilta, että toimenpiteisiin ryhdytään kun 500 työmarkkinatukipäivää on kulutettu. Toisaalta tmt ei ole rajoitettu mihinkään aikalaskuriin, se on määrittelemätön päivien suhteen.
      Miksi joudun nyt aktivoinnin piiriin, kun 300 päivää on just ylitetty? Olen ensimmäistä kertaa elämässäni työttömänä.

    • 10+44
      • Jeesus on Herra

        Tuli natsisaksa mieleen tuosta tekstistä ja tuo että sairasloma ei vaikuta keskeyttämisseen meinasi nauru putkahtaa. Kyllä te vielä joudutte tiliä tekemään tästä orjuuttajat. Uskokaa pois, mutta paljon tuhoa teette sitä ennen.
        Niinkuin Jeesus aikoinaan sanoi, että totuus on tekevä teidät vapaiksi ja nyt se totuus alkaa tulla esille pikkuhiljaa.


      • vanha p

        Järkyttävää luettavaa. Ihmispolo on aivan muiden mielivallan armoilla. Olen sitäkin miettinyt, että kuinka paljon työvoimatoimiston virkailija voi vaikuttaa tähän kyykytykseen. Kurja tyyppi tekee mielellään työttömän asioinnin hankalaksi, syyttelee ja soimaa jo muutenkin peloissaan olevaa.
        Työelämän aikana en olisi voinut uskoa mihin sitä vielä joutuikaan!

        Yksinelävä raihnainen surullinen ja pelokas on ilman turvaverkkoja. Ei ole perheen tukea eikä lasten apua. Totuus on, että jos tmt viedään, en voi enää asua missään enkä elää. Tämäkö hyvinvointivaltion kädenojennus vanhalle kiltille työntekijälle!


      • Byrokratia haisee
        vanha p kirjoitti:

        Järkyttävää luettavaa. Ihmispolo on aivan muiden mielivallan armoilla. Olen sitäkin miettinyt, että kuinka paljon työvoimatoimiston virkailija voi vaikuttaa tähän kyykytykseen. Kurja tyyppi tekee mielellään työttömän asioinnin hankalaksi, syyttelee ja soimaa jo muutenkin peloissaan olevaa.
        Työelämän aikana en olisi voinut uskoa mihin sitä vielä joutuikaan!

        Yksinelävä raihnainen surullinen ja pelokas on ilman turvaverkkoja. Ei ole perheen tukea eikä lasten apua. Totuus on, että jos tmt viedään, en voi enää asua missään enkä elää. Tämäkö hyvinvointivaltion kädenojennus vanhalle kiltille työntekijälle!

        Minäkin luin äsken te-toimiston sivulta tuota tekstiä ja kirosin. Ei näköjään ole työttömällä mitään oikeuksia tässä maassa. Pelkkää pakkoa ja velvollisuuksia. Työttömien oikeuksia ruvettiin polkemaan heti, kun tietty puolue tuli vallankahvaan. Ei paljon huvita aamuisin aina nousta ylös.


    • Tunne Jumalasi

      Paholainen ei tietääkseni välitä. Jumala välittää

    • kerrompasen

      Siis virkailijat ovat paholaisen kätyreitä?

    • 54 ja ihan kypsä

      Siinä ei paljoa jumalat kiinnosta kun kymmeniä vuosia työtä tehneet pakotetaan kyykkyyn vielä kalkkiviivoilla, itsekin, tunnollinen henkilö saa kohta lähteä ja joudun samaan rumbaan...viimeiset päivät töissä kuluu ihmetellessä että tässä on sitten kiitos kaikesta jne.

    • Epätietoinen.

      Jos menee niinsanottuun "aktivointityöpaikkaan", niin mitä rahallista etua siitä saa?
      En ole sellaisessa vielä ollut.

      • Ihmisarvo alessa

        Epätietoiselle: Minun mielestäni "aktivointityöpaikasta" eli kuntouttavasta työtoiminnasta ei työtön eli kuntoutettava työntekijä saa kuin sen työttömyyskorvauksen, minkä työtön saa muutenkin, mutta lisäksi luvataan korvata matkakulut, mutta oletan, että se sisältyy vain tuohon verottomaan 9 euroa per päivä lisättynä kunkin työttömän sen hetkisen työttömyyskorvauksen määrään.

        Minua taasen kiinnostaa tuo aktivointisuunnitelman sisältö, että voiko työtön kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta menettämättä työttömyysetuuttaan 60 päiväksi?

        Minua kiinnostaa lähinnä se, että voiko aktivointisuunnitelmaan laittaa toiveekseen vain ja ainoastaan työehtosopimuksien mukaisen palkkatyön, oli se sitten pitkäaikaistyöttömän tuettua palkkatyötä vai onko aivan pakko mennä johonkin kuntouttavaan ns. orjan työhön, vaikka terveyskin olisi vielä siinä tolassa, ettei lääkäritkään vielä ole valmiita kirjoittamaan työttömälle eläkelausuntoa lähetettäväksi eläkevakuutuslaitokseen? Mielestäni eihän siinä tapauksessa ihminen ole vielä kuntouttettava tapaus, jos kerta lääkärikään ei ole sillä kannalla, että kirjoittaisi edes työtöntä sairaslomallekaan, silloinhan ihminen on olevinaan kondiksessa ja pystyvä ihan "normihommiin".

        Itse olen sitä mieltä, että ei ihme, ettei kunnatkaan ota normipalkalla ketään duuneihinsa, vaan näitä ts. ilmaisia orjia, joille ei tarvitse maksaa normaalia taulukon mukaista palkkaa lainkaan.
        Homma haisee aivan sairaalta, mukamas kuntouttavaa työtä, jonka tekijä ei kuntoudu vaan henkisesti raihnaantuu lopullisesti jo aiempienkin vaivojensa lisäksi, kun tuollaiseen mukamas kuntouttavaan orjatyöläisen asemaan joutuu. Ihminenhän laitetaan kuin jokin avovanki, joka on suorittamassa rikoksestaan rangaistuksen saatuaan esim. kunnalle jonkinlaista työtä pannan vain jalastaan puuttuessa.


      • Byrokratia haisee

        Ei siitä saa paljon mitään. Korotetun työmarkkinatuen ja ylläpitokorvauksen. Kunnon palkkaa siitä ei saa.


      • näin menee
        Ihmisarvo alessa kirjoitti:

        Epätietoiselle: Minun mielestäni "aktivointityöpaikasta" eli kuntouttavasta työtoiminnasta ei työtön eli kuntoutettava työntekijä saa kuin sen työttömyyskorvauksen, minkä työtön saa muutenkin, mutta lisäksi luvataan korvata matkakulut, mutta oletan, että se sisältyy vain tuohon verottomaan 9 euroa per päivä lisättynä kunkin työttömän sen hetkisen työttömyyskorvauksen määrään.

        Minua taasen kiinnostaa tuo aktivointisuunnitelman sisältö, että voiko työtön kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta menettämättä työttömyysetuuttaan 60 päiväksi?

        Minua kiinnostaa lähinnä se, että voiko aktivointisuunnitelmaan laittaa toiveekseen vain ja ainoastaan työehtosopimuksien mukaisen palkkatyön, oli se sitten pitkäaikaistyöttömän tuettua palkkatyötä vai onko aivan pakko mennä johonkin kuntouttavaan ns. orjan työhön, vaikka terveyskin olisi vielä siinä tolassa, ettei lääkäritkään vielä ole valmiita kirjoittamaan työttömälle eläkelausuntoa lähetettäväksi eläkevakuutuslaitokseen? Mielestäni eihän siinä tapauksessa ihminen ole vielä kuntouttettava tapaus, jos kerta lääkärikään ei ole sillä kannalla, että kirjoittaisi edes työtöntä sairaslomallekaan, silloinhan ihminen on olevinaan kondiksessa ja pystyvä ihan "normihommiin".

        Itse olen sitä mieltä, että ei ihme, ettei kunnatkaan ota normipalkalla ketään duuneihinsa, vaan näitä ts. ilmaisia orjia, joille ei tarvitse maksaa normaalia taulukon mukaista palkkaa lainkaan.
        Homma haisee aivan sairaalta, mukamas kuntouttavaa työtä, jonka tekijä ei kuntoudu vaan henkisesti raihnaantuu lopullisesti jo aiempienkin vaivojensa lisäksi, kun tuollaiseen mukamas kuntouttavaan orjatyöläisen asemaan joutuu. Ihminenhän laitetaan kuin jokin avovanki, joka on suorittamassa rikoksestaan rangaistuksen saatuaan esim. kunnalle jonkinlaista työtä pannan vain jalastaan puuttuessa.

        Et pysty mitenkään kieltäytymään kuntouttavasta työtoiminnasta. Lain mukaan minimi on 4 tuntia kahtena päivänä viikossa. Voit yrittää venkoilla siitä itsesi irti, mutta periaatteessa virkailija sanelee sen sinulle ja et voi muutakuin allekirjoittaa lapun. Jos et allekirjoita niin karenssi napsahtaa heti.


      • Anonyymi
        Ihmisarvo alessa kirjoitti:

        Epätietoiselle: Minun mielestäni "aktivointityöpaikasta" eli kuntouttavasta työtoiminnasta ei työtön eli kuntoutettava työntekijä saa kuin sen työttömyyskorvauksen, minkä työtön saa muutenkin, mutta lisäksi luvataan korvata matkakulut, mutta oletan, että se sisältyy vain tuohon verottomaan 9 euroa per päivä lisättynä kunkin työttömän sen hetkisen työttömyyskorvauksen määrään.

        Minua taasen kiinnostaa tuo aktivointisuunnitelman sisältö, että voiko työtön kieltäytyä kuntouttavasta työtoiminnasta menettämättä työttömyysetuuttaan 60 päiväksi?

        Minua kiinnostaa lähinnä se, että voiko aktivointisuunnitelmaan laittaa toiveekseen vain ja ainoastaan työehtosopimuksien mukaisen palkkatyön, oli se sitten pitkäaikaistyöttömän tuettua palkkatyötä vai onko aivan pakko mennä johonkin kuntouttavaan ns. orjan työhön, vaikka terveyskin olisi vielä siinä tolassa, ettei lääkäritkään vielä ole valmiita kirjoittamaan työttömälle eläkelausuntoa lähetettäväksi eläkevakuutuslaitokseen? Mielestäni eihän siinä tapauksessa ihminen ole vielä kuntouttettava tapaus, jos kerta lääkärikään ei ole sillä kannalla, että kirjoittaisi edes työtöntä sairaslomallekaan, silloinhan ihminen on olevinaan kondiksessa ja pystyvä ihan "normihommiin".

        Itse olen sitä mieltä, että ei ihme, ettei kunnatkaan ota normipalkalla ketään duuneihinsa, vaan näitä ts. ilmaisia orjia, joille ei tarvitse maksaa normaalia taulukon mukaista palkkaa lainkaan.
        Homma haisee aivan sairaalta, mukamas kuntouttavaa työtä, jonka tekijä ei kuntoudu vaan henkisesti raihnaantuu lopullisesti jo aiempienkin vaivojensa lisäksi, kun tuollaiseen mukamas kuntouttavaan orjatyöläisen asemaan joutuu. Ihminenhän laitetaan kuin jokin avovanki, joka on suorittamassa rikoksestaan rangaistuksen saatuaan esim. kunnalle jonkinlaista työtä pannan vain jalastaan puuttuessa.

        Äh. Työkkäri tai kuntouttavan järjestäjä eivät jaa tes töitä.
        Työt ovat,niin. Missähän?


    • 167-176

      "vain jalastaan puuttuessa"
      Jos nykymeno jatkuu, ei mene kauan kun kaikilla työttömillä on panta jalassa. Ja pahimmille kyykyttäjille ei pantakaan riitä, pitää olla rautapallo.

      • paha kätyri

        bingo. kätyreitä ovat.


    • 59 vanha p

      Itse ollut jo leikatulla toimeentulotuella jo monta kuukautta. Ei yhtään kaduta, että kieltäydyin näistä hömpötyksistä. Eläkkeelle asti ollaan jos ei palkkatyötä löydy.

      • Ihmisarvo alessa

        Saatko kuitenkin työmarkkinatuen täysimääräisenä?

        Olet siis käsittääkseni saanut sossusta toimeentulotukea työttömyyspäivärahasi lisäksi, ja nyt kun olet kieltäytynyt noista kuntouttavista töistä, niin sen takia on siis vain ja ainoastaan toimeentulotukesi määrää vähennetty jollain prosenttimäärällä? Niinkö?


      • ei tietenkään
        Ihmisarvo alessa kirjoitti:

        Saatko kuitenkin työmarkkinatuen täysimääräisenä?

        Olet siis käsittääkseni saanut sossusta toimeentulotukea työttömyyspäivärahasi lisäksi, ja nyt kun olet kieltäytynyt noista kuntouttavista töistä, niin sen takia on siis vain ja ainoastaan toimeentulotukesi määrää vähennetty jollain prosenttimäärällä? Niinkö?

        eihän sitä työmarkkinatukea enää makseta, jos ei asioi TE-toimistossa. Pelkkä leikattu toimeentulotuki.


      • Ihmisarvo alessa
        ei tietenkään kirjoitti:

        eihän sitä työmarkkinatukea enää makseta, jos ei asioi TE-toimistossa. Pelkkä leikattu toimeentulotuki.

        niin no ei tietenkään saa mitään työmarkkinatukea, jos henkilö ei enää ole TE-toimiston kirjoissa ja kansissa.


      • Byrokratia haisee

        Voi minä niin odotan, että olisin kuusikymppinen. 20 vuotta vielä. Olen miettinyt, että jollen saa rauhassa toimia osa-aikaisessa työssäni, irtisanon itseni karenssitoimistosta. Pitää vissiin olla monta työpaikkaa kerralla, että saisi olla rauhassa. Vuorokaudessa ei edelleenkään ole kuin 24 tuntia. Mulle riittää ihan hyvin yksi työpaikka kerrallaan.


      • nälkä tulee jo
        Ihmisarvo alessa kirjoitti:

        niin no ei tietenkään saa mitään työmarkkinatukea, jos henkilö ei enää ole TE-toimiston kirjoissa ja kansissa.

        Ainoat rahat saa sossusta ja siihenkin tulee miinusprosentit välittömästi.


    • 167-176

      Päätös aktivointisuunnitelman laatimisesta on siis tehty. Onko se annettu todistettavasti tiedoksi asiakkaalle? Pelkkä lähetetty tavallinen kirje ei ole todistettvasti annettu tiedoksianto. Onko kutsussa mukana valitusosoitus?

      Aktivointisuunnitelman laatimispäätöksestä voi, ja kannattaa valittaa vaikka perusteita ei olisi (aina jotain keksii), ensin lautakuntaan ja sen jälkeen hallinto-oikeuteen ja sitten korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Siinä sitä aikaa vierähtää, jopa vuosi tai pari.
      http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja/muutoksenhaku/

      Itse aktivointisuunnitelman laatimisessa pitää olla korostetun aktiivinen. Kyseenalaista jokaikinen sana jonka virkailija suustaan päästää ja vaadi kaikesta kirjallinen todiste ja selitys minkä lain, pykälän ja momentin perusteella toimii. Jo esittelyssä virkailijan henkilöllisyys on syytä kyseenalaistaa ja voi vaatia henkilöllisyystodistuksen esittämistä. henkilötunnus on syytä laittaa muistiin kaiken varalta.

      Koska koko touhu on moraalitonta, kuvottavaa ja laitonta sekä kansainvälisten sopimusten vastaista (tuo kannattaa mainita joka käänteessä) niin nahkaansa ei kannata myydä halvalla, vaan mahdollisimman paljon kapuloita virkarattaisiin laittamalla. Kiusa se on pienikin kiusa.

      • Byrokratia haisee

        Siinä pitäisi olla perustetta, että on osa-aikaisessa työssä. Laitoinkin sähköpostia perjantaina, kun tuli se kurja kutsu, että olen henkilökohtaisena avustajana ja työsopimus on voimassa toistaiseksi. Toivottavasti se menee läpi ja mä saan jatkossa olla näiltä typeriltä paperinpyörittelijöiltä rauhassa. Olet oikeassa, että touhu on laitonta ja kuvottavaa ja kv. sopimusten vastaista. Minä vaan taidan olla liian kiltti. Kunpa pääsisin liiasta kiltteydestä eroon, mitä tulee te-byrokraattien toimintaan.


      • näillä mennään

        Ensisijaisesti kannattaa valittaa myös oman kunta-alueen sosiaaliasiamiehelle. Sitten sosiaalitoimistoon ja sitten oikeusasiamiehelle.


    • 123567765

      minulla oli eilen aktivointisuunnitelma, paikalla oli myös sosiaalityöntekijä, ja minulle jäi vähän mietityttämään sossun kommentti siitä kuinka kunta maksaa puolet työmarkkinatuestani, painotti asiaa että kuinka he maksavat minulle, aivan kuin hänen kukkarosta suoraan. toki ymmärrän että tuet tulevat kerätyistä veroista, ja aina ne jostain on pois. sitten kun raha tilanne sallii, kysyn sosiaalityöntekijältä että mitä olen velkaa, ja maksan ainakin kunnan osuuden takaisin.

      • m ja

        Edelleen olen sitä mieltä, että tässä taloudellisessa tilanteessa kunnan maksukuormaa pitäisi muuttaa ja valtion tulisi maksaa myös yli 500 päivän työmarkkinakulu kokonaan omasta pussistaan. Vaikka työmarkkinatuki on vain sen 500 ja rapiat (puolikas 250 likimain), on valtion kuitenkin huonon talouspolitiikan takia kannettava suurempi vastuu nyt kuin yt-neuvotteluissa olevien kuntien.

        Juuri tuollaisten huomautusten takia nousee kiukku. Olemme rasitteita, vaikka väärintekijät löytyvät ihan muualta. Miten kauan kuntien maksukykyä on, se jää nähtäväksi. On aivan eri juttu puhua Helsingistä kuin vaikka Taivalkoskesta.


      • 167-176

        "sossun kommentti siitä kuinka kunta maksaa puolet työmarkkinatuestani"
        Tuo on juuri se syy miksi kunouttavaan työtoimintaan pakotetaan. Sillä kuntoutetaan kunnan rahapussia, ei muuta. Työtön on tuossa kunnan ja valtion pelinappulana.
        Kyllä tuo kuntoittavakin maksaa, ja maksaa enemmän veronmaksajille kun normaali työttömyys. Hyötyä siitä ei ole kenellekkään, täysin järjetöntä touhua.

        Tuolla on kerrttu koko totuus touhusta:
        http://portti.iltalehti.fi/keskustelu//showpost.php?p=14768160&postcount=29836


      • fdgfhgjgukd
        m ja kirjoitti:

        Edelleen olen sitä mieltä, että tässä taloudellisessa tilanteessa kunnan maksukuormaa pitäisi muuttaa ja valtion tulisi maksaa myös yli 500 päivän työmarkkinakulu kokonaan omasta pussistaan. Vaikka työmarkkinatuki on vain sen 500 ja rapiat (puolikas 250 likimain), on valtion kuitenkin huonon talouspolitiikan takia kannettava suurempi vastuu nyt kuin yt-neuvotteluissa olevien kuntien.

        Juuri tuollaisten huomautusten takia nousee kiukku. Olemme rasitteita, vaikka väärintekijät löytyvät ihan muualta. Miten kauan kuntien maksukykyä on, se jää nähtäväksi. On aivan eri juttu puhua Helsingistä kuin vaikka Taivalkoskesta.

        Älkää pitäkö itseänne "rasitteina". Huonosti hoidettu Suomen talous rasittaa MEITÄ. Mehän tässä kituuttamaan joudumme. Ja muistakaa, että meidänkin minimaalituloistamme kiskotaan vero!! Meidän varoillamme siis palkataan nuo loiset, joiden toimeentulo perustuu siihen, että meitä työttömiä työnhakijoita riittää. Aivan kuin syöpäteollisuudelle on tärkeää, että syöpää saadaan kehiteltyä aina vaan lisää, eikä siitä parannuta - lääkkeitä ja hoitoja kyllä ostetaan ja kalliisti.


      • Byrokratia haisee

        Just työ sosiaalitantan paikallaolo tekee asiasta vieläkin keljumman. Siinä kyllä pakostakin tuntee itsensä turhaksi taakaksi ja luuseriksi, vaikka itse ei olisi mitään väärää tehnytkään.


      • rytty

        Olemme maksaneet veroja ja meidän vanhempamme ovat maksaneet veroja ihan kaikesta...ruoasta lähtien. Jos olisimme saaneet kaikki rahat itsellemme (tiesitkö että oikeasti jopa puolet palkastasi on erilaista veroa tai siihen rinnastettavaa) ja sijoittaneet ne, niin olisimme itse maksaneet omia kulujamme, mutta koska olemme yhteiskunta ja jotkut kuitenkin aina tarvitsevat apua (kaikki eivät voi olla voittajia yhtä aikaa) niin autamme toisiamme. Emme jätä niitä joille elämä ei ole yhtä suopea.

        Nyt on syyllistämisen aika meneillään... Kaikki on yhden heikon kansalaisen syytä, sekin ettei työpaikkoja ole. Työtä pitäisi tehdä samalla palkalla mitä Intiassa saadaan, täällä Suomessa, Suomen kalleustasolla. 530e/kk pitäisi riittää elämiseen.. riittääkö? Ei tietenkään, mutta sen eteen tulee tehdä työtä vaikka 8 tuntia päivään jos niin määrätään. Ihan vain siksi koska PITÄÄ TEHDÄ TYÖTÄ! Täällä ei ole uhreja, on vain laiskoja syrjäytyneitä vätyksiä, jotka eivät osaa olla IHMISIÄ ja tehdä sitä elämäntarkoitustaan eli työtä. Tätä me työttömät saadaan kuulla joskus puettuna sääliin ja joskus ihan suoraankin.

        Haluammeko me Suomalaiset, olla vielä mukana tässä syyllistämisessä? Olemmeko hyvinvointivaltio? Ollaan toistemme puolella ja ymmärretään, että tämä maailma ei ole kaikille reilu, mutta me itse voimme olla. Kaipaamme inhimillisyyttä, rakkautta, ymmärrystä ja mahdollisuuksia. Haluamme pärjätä, olla vahvoja. Emme ole valinneet olla taakka kellekään, emmekä sitä myöskään ole. Vaan olemme vahvoja yhdessä, aina heikoimpia puolustaen, emme ole kiusaajia. Puolustetaan oikeuksiamme. Ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä, äänestetään myös tällä kertaa toisin.


    • Palkaton työ

      Nehän saa palkkaa siitä, että kyykyttävät työttömiä palkattomiin töihin, mahtavatko saada myös bonuksen.

      • Aikaa 8

        Kauanko niissä toiminpiteissä pitää olla mukana jos niihin joutuu.Esim. kuntouttavaan.


      • 20v eläkkeeseen
        Aikaa 8 kirjoitti:

        Kauanko niissä toiminpiteissä pitää olla mukana jos niihin joutuu.Esim. kuntouttavaan.

        Kolmen kuukauden sykleissä niin kauan kuin työllistyt tai pääset eläkkeelle.


    • 167-176

      "Kauanko niissä toiminpiteissä pitää olla mukana jos niihin joutuu."
      "Valovuosia"
      "Sopimus" (=PAKKO) tehdään 3-.. olikohan se 24 kuukaudeksi, ja sitten taas uusi "sopimus" ja taas uusi.... käytännössä tuomio on elinkautinen vaikka rikosta ei ole tehnyt. Vain kuolema tai joissain tapauksissa eläke lopettaa tuon kyykytyksen.

      Silkkaa kyykytystä ja k*setusta koko touhu.

    • Työtönkurja

      Voi kun tulisi pian seka perustulo, vaikka pienikin, niiin ei tarvitsisi käydä jo ennestään alakuloista mielialaansa madaltamassa aktivointitilaisuuksissa.

      Minä olisin ihan tyytyväinen työmarkkinatuen kokoiseen perustuloon, jos sillä saisi tehdä, mitä itse haluaa. Siis vaikka opiskella, tehdä vapaaehtoistyötä tai mitä vaan.

      Työpaikan menettäneen ihmisen nöyryyttäminen ja syyllistäminen työkkärissä on julmaa. En minä voi itse mitään sille,että satun olemaan työtön.

      • veera84

        Tottakai voit, jos olet aikuinen. Oma on elämäsi.


      • Byrokratia haisee

        Sitä minäkin odotan. Toivon vaan, että se tulisi koko maahan, eikä vaan tietyille alueille. Siinä sitten voisi tehdä kykyjensä mukaan mitä haluaa, ja haistattaa pitkät työkkärillä.


    • 167-176

      http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja/muutoksenhaku/

      "Asiakkaalla on muutoksenhakumahdollisuus koskien aktivointisuunnitelman laatimista... "

      Näyttäisi olevan muutoksenhakumahdollisuus, mitenhän tuo toteutuu?
      Onkohan kukaan koskaan saanut valitusosoitusta päätöksestä aktivointisuunnitelman tekemisestä? Tuo valitusositus pitäisi antaa ja mahdollinen valitus pitäisi käsitellä ennen aktivointisuunnitelman laatimista, muutenhan tuolla muutoksenhaulla ei ole mitään virkaa. Valitusprosessi kestää vuoden tai pari, joten valitus kannattaa aina tehdä.

      Ellei valitusosoitusta ole annettu ei valitusaika ole alkanut. Mitäs sitten tehdään kun tekevät ensin aktivointisuunnitelman ja työtön joutuu orjatöihin, valitus meneekin läpi? Siinä sitä maksajaa etsitään aika tiukkaan tehdylle työlle ja vahingonkorvauksille, tuskin helposti löytyy.

      Sen lisäksi tekisin rikosilmoituksen valitusoikeuden eväämisestä ellei valitusosoitusta anneta.

      • Byrokratia haisee

        En ole koskaan saanut kirjeen mukana mitään valituslappua. En ole edes tullut ajatelleeksi, että siitä voi valittaa. Kiitos vaan tiedosta.


      • faktaa3

        Väli- ja loppuarviointi yli 3 kuukauden jaksoihin

        Jos aktivointisuunnitelmassa työtoiminnan jakso määritellään yli kolmen kuukauden pituiseksi, on jaksoon tarkoituksenmukaista sisällyttää loppuarvioinnin lisäksi väliarviointeja.

        Näissä arviointikeskusteluissa voidaan muuttaa aktivointisuunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden, palveluiden, kuntouttavan työtoiminnan jakson tavoitteita, kestoa tai muita kohtia aktivointisuunnitelmassa, joiden on havaittu tarvitsevan päivitystä.

        Näissä tilaisuuksissa voidaan myös päättää kuntouttava työtoiminta hallitusti, jos asiakas voi vastaanottaa vaikkapa työkokeilupaikan, tai asiakkaan työ- ja toimintakyky ei ole sellainen, että hän pystyisi työskentelemään kuntouttavassa työtoiminnassa ja tarvitsee muita palveluita.

        Jos asiakkaalla havaitaan olevan ongelmia kuntouttavan työtoiminnan suorittamisessa, tulisi palaveri aktivointisuunnitelman päivittämiseksi kutsua koolle. Näin voitaisiin välttyä mahdollisen palvelun keskeyttämisen negatiivisilta seurauksilta, ja asiakas voitaisiin ohjata hänelle sillä hetkellä oikeampiin palveluihin.

        Aktivointisuunnitelman uudistamista ja täsmentämistä koskevat yleiset aktivointisuunnitelman laatimista koskevat määräykset.


    • 167-176

      Tuolla totuus kuntouttavasta työtoiminnasta:
      http://akisaarikoski3553.blogspot.se/2013/08/suomen-orjatyomarkkinat-eli-kuntouttava.html

      Kyllä touhu on kuvottavaa. Taistelen kaikin laillisin keinoin tuota ihmisoikeusrikollista toimintaa vastaan. Ja jos vastapuoli käyttää laittomia keinoja, niin minäkin harkitsen sellaisia, kaikkia muita keinoja, paitsi väkivaltaa.

      En kieltäydy, koska sitä ne odottaa, mutta kyllä kyyti on kylmää noille kyykyttäjille ja varsinkin toiminnan käytännössä järjestäville.

      • Byrokratia haisee

        Pitäisi ihan piruuttaan valittaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen ja katsoa, mitä mieltä siellä ollaan tästä Suomen orjatyöpolitiikasta. OIkeusasiamiehelle on turha valittaa, mielestäni. Nykyään puhutaan paljon ihmiskaupasta. Sanoisin että työkkärin toiminta on laillistettua ihmiskauppaa, kun ihmisiä tungetaan tilastojen kaunistamiseksi kaikkiin orjatöihin.


      • Kapinahenki

        Tuo EIT:hen valittaminen kävi minunkin mielessä, mutta kun pitää täällä ensin valittaa kaikkiin oikeusasteisiin, ennen kuin voi valittaa EU:hun.


    • rotia

      Kyllä vimma nousta vastarintaan tästä viimeistään itää.
      Eii hemmetti tätä työllisyyspolitiikkaa.

    • liity meihin

      Näyttää sille että joudut kyykyttävään työtoimintaan ensin kahtena päivänä viikossa neljä tuntia. Sitten kolmen kuukauden jälkeen kuusi tuntia joka ikinen päivä kun sinut uhkaillaan allekirjoittamaan aktivointisuunnitelma tai saat karenssin. Jos et siltikään suostu tiput sossun rahoille joihin tulee automaattisesti -20% ja sitten -40%. Sinua rangaistaan niin kauan että murrut tai sitten meinaat kuolla nälkään.

    • vaikuttakaa

      Mua harmittaa hirveästi se, että kun täälläkin ihan asiasta purnataan te-toimistojen toiminnasta, pakkotöistä ym. niin sitten ihmiset ei äänestä vaaleissa!

      Käykää ihmeessä äänestämässä kun siihen tulee tilaisuus, sillä näillä gallup-lukemilla Suomeen pukkaa porvarihallitusta ensi vuonna ja se tietää entisestään työttömien aiheetonta kurittamista ja pakkotöitä.

      Kokoomus-rkp-akseli on yhteiskunnan tukia tarvitseville se kaikista huonoin vaihtoehto. Vaikka demareidenkaan politiikka ei ole kaikkein ihanteellisinta työttömien näkökannalta, niin he eivät kuitenkaan ole viemässä etuuksia pois.

      Keskustastakin löytyy hitusen inhimillisyyttä. Perussuomalaisista halla-aholaiset kannattavat pakkotöitä ym., mutta kyllä vaihtoehtoja löytyy sieltäkin. Vihreät ja osin vasemmistoliittolaiset kannattavat usein kansalaispalkkaa.

      Ja alhainen äänestysprosentti muuten hyödyttää nimenomaan pääomapuolueita kokoomusta ja rkp:tä, koska heidän kannattajansa lähtevät aina liikkeelle.

      • Turkinpippuri

        Totta maar äänestän sellaista, joka on valmis tekemään lopun tästä riistosta.


    • nuori p

      Tämä on ihan todellista nykypäivää.

      "Kieltäytyjä menettää työmarkkinatukensa ja joutuu toimeentulotuelle, jota alennetaan 20 %. Toistuvasta kieltäytymisestä alennus on 40 %. Tätä sanotaan täydelliseksi vapaaehtoisuudeksi."

      • 20-40

        no... olette ainakin ymmärtäneet mistä on kyse, siis työmarkkinatuesta.


      • Anonyymi

        Rupea huumekauppiaaksi. Alalla on loitotulevaisuus.


    • Kapinaa

      Mä täytän kohta 40, ja huomenna olisi joku helvetin (anteeksi kielenkäyttöni) aktivointihaistattelu. Tällaisten typeryyksien pitäisi olla vapaaehtoisia. Minä en eds mokomaa tarvitse, koska olen osa-aikatyössä ja olen hakenut lähihoitajakoulutukseen. Pitäisi olla joku laki, joka kieltää tällaiseen pakottamisen. Tosiasiassa tuollaiset aktivoinnit e kuntouta muita kuin niiden työllisyystilastoja. Mä sain eilen vastauksen, että jos mä pääsen huomenna siivoojaa tuuraamaan, mun pitää silti osallistua siihen puhelimen välityksellä. Voi tsiisus! Siinä menee tehokasta työaikaa totaalisesti hukkaan. On se kumma, kun ei mikään riitä eikä saa olla töissäkään rauhassa jonkun typerän kuntouttava työtoiminta-lakipykälän takia, Itse kai ihminen paremmin tietää, mitä ei tarvitse. Sekin on jo tarpeeksi nöyryyttävää, kun mukana on joku sosiaalitantta. Alkaa tuntemaan itsensä luuseriksi. Karenssilla uhkailun ne tosiaan osaa. Ajattelin jo, että valitan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen, mutta sinne voi valittaa vasta sitten, kun kaikki oikeusasteet on käyty läpi. Olisi kiva tietää, montako kuukautta se kuntouttava hölynpöly kestää. En todellakaan aio uhrata sille elämästäni koko vuotta. Ja varmaa on, että se on ensimmäinen ja viimeinen kerta. Ensi kerralla eroan työkkärin orjakortistosta. Haluan vapauteni takaisin. Mun palkka henkilökohtaisena avustajana on korkeintaa 300 euroa. Siivoojan sijaistuksen kanssa se menee ehkä yli neljänsadan, riippuu sijaisuuden kestosta. Eihän se paljon ole, mutta en jaksa tuota työkkärin karenssiuhkailua enää kauan. Ainoa toivo on siinä, että pääsen sinne lähihoitajakoulutukseen, että pääsen lopullisesti karenssitoimistosta eroon. Ihmettelen muuten sitäkin, että kun mulla on välillä kaksikin osa-aikatyötä ja olen hakenut koulutukseen, niin miksi helvetissä se ei riitä? Haluan vaan elää elämääni ja käydä töissä. Ilmeisesti se on liikaa pyydetty. Kauan ehdinkin olla onnellinen. Olin vissiin liiankin onnellinen. Masennus iskee heti, kun ne lähettelee niitä pahan ilman lappusiansa.

      • rytty

        Huh, kuulostaa kamalalle. Milloinkahan minulle iskee kutsu. Olen kanssa osa-aikainen alle 300e/kk tuloilla ja henk.koht. avustajana, kuitenkin työt voi olla milloin vain, joten ei tässä voi alkaa sitoutumaan johonkin yli 20 km matkan päässä sijaitsevaan hölynpölyyn jonne ei edes busseja täältä kulje. En menisi muutenkaan, koska sitä ei voi perustella minulle enää ikinä sillä, että kyse on jostain hyväntekeväisyydestä, jotta työtön ei syrjäydy yksinäisyyteen. Se, että olen jo töissä, en käytä alkoholia, en tupakoi ja liikun sekä rakastan miestäni, että myös osallistun sukulaisteni arkeen pitäisi riittää siihen etten ole syrjäytynyt. Jos jotain minulle aikovat pakottaa niin sitten alkaa mielenilmaus hyvin värikkäällä tavalla. Jaksamista sinulle, paljon! Pidetään toisiemme puolia.


      • lautamaha

        Tätä kuntouttavaa tarjotaan nyt oikein urakalla. Ilmeisesti tätä tehdään sen takia, että ihmiset saisivat tarpeekseen ja jättäytyisivät pois työkkärin listoilta. Säästöä. Kyse ei ole mistään elämäntilanteen parantamisesta tai eteenpäin menemisestä, vaan silkasta gusetuksesta.


      • Anonyymi
        lautamaha kirjoitti:

        Tätä kuntouttavaa tarjotaan nyt oikein urakalla. Ilmeisesti tätä tehdään sen takia, että ihmiset saisivat tarpeekseen ja jättäytyisivät pois työkkärin listoilta. Säästöä. Kyse ei ole mistään elämäntilanteen parantamisesta tai eteenpäin menemisestä, vaan silkasta gusetuksesta.

        Ja sama jatkuu 2022... Jopa sairauslomalla pitäisi mennä aktivointipalaveriin, jos työnhaku jätetään voimaan TE-toimistossa. Toinen TE-virkailija hyväksyy sairausloman poissaolon syyksi aktivointitilaisuudesta, toinen ei hyväksy. Kukaan ei osaa selittää miksi näin. Vastauksia ei edes saa, jos kysyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sama jatkuu 2022... Jopa sairauslomalla pitäisi mennä aktivointipalaveriin, jos työnhaku jätetään voimaan TE-toimistossa. Toinen TE-virkailija hyväksyy sairausloman poissaolon syyksi aktivointitilaisuudesta, toinen ei hyväksy. Kukaan ei osaa selittää miksi näin. Vastauksia ei edes saa, jos kysyy.

        Ei kaikki sairaudet estä työntekoakaan, joten reippaasti vaan aktivointisuunnitelmatilaisuuteen. Ja sittenpähän on sekin asia pois päiväjärjestyksestä.


    • Anonyymi

      Työkkärin toiminta taitaa olla aika jännää ja mielivaltaista. Jouduin koronan takia lomautetuksi. Parin kuukauden jälkeen työkkärin virkailija alkoi soitella ja kysyä, mitä aion tehdä. Vastasin tietysti, että odotan lomautuksen päättymistä ja töihin paluuta. Muutaman päivän kuluttua tuli taas soitto ja samat kysymykset sekä kolme vaihtoehtoa mitä voisin tehdä, kuten ryhtyä yrittäjäksi yms. Vastasin samoin kuin ensimmäisellä kerralla. Kolmannesta soitosta ymmärsin, että työkkäri laittaisi ammattiliiton kassalle lausunnon, joka estäisi työttömyyskorvausten maksun. Minun oli suostuttava tietotekniikkakurssille. Kurssin vetäjä ihmetteli, miksi lomautettuna olin kurssilla, mutta niin vaan opettelin kurssilla lähettelemään sähköpostia ja muita perusjuttuja, joita olen käytännössä tehnyt viimeiset 25 vuotta.

      • Anonyymi

        Kannattaa valita sähköinen asiointi, eli kaikki viestit Suomi.fi:n kautta.

        Puhelinnumeroa ei puolestaan tule omiin tietoihin edes tallentaa, ellei halua hoitaa puhelimitse jotain etukäteen tiedossa olevaa haastattelua.


      • Anonyymi

        Olipahan tekemistä, ja kouluttaja työllistyi. Win-win?


    • Anonyymi

      Kohta aletaan lahtaamaan työikäisiä ja työkykyisiä kansalaisia kun todellisuudessa kenelläkään normaalilla kansalaisella ei ole enää rahaa selviytyä hengissä.

      Miljonäärien varallisuuden puolittaminen, koko varallisuuden puolittaminen aina kuukausittain olisi ainoa toimiva ratkaisu.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko että kohta käynnistyy vallankumous ja rikkaiden riistäjien omaisuus jaetaan hyväksikäytettyjen köyhien kesken?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko että kohta käynnistyy vallankumous ja rikkaiden riistäjien omaisuus jaetaan hyväksikäytettyjen köyhien kesken?

        Vallan- ja tuopinkumous lähipubissa.


    • Anonyymi

      Hyö tykkää ikkäänkun omastaan lähinnä siinnä.

    • Anonyymi

      Onnittelut uudesta pestistä orjapajalle ilmaistöihin..😉

    • Anonyymi

      Gulag ei ollut koskaan kannattava.

      • Anonyymi

        halpa-ruoka palkalla tehty pakko työ voi olla kannattavaa teettäjälle.
        Esim. NL kulag , ja Saksa työvelvolliset 1930 -40 L.


    • Anonyymi

      No mikset mene? Onhan siinäkin yhdelle päivälle ohjelmaa, eihän siinä mitään häviäkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1721
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1323
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe