oikeudenkäyntikulujen maksaminen

syyttömästi syytetty

Olin käräjäoikeudessa vastaajana ihan huuhaa-justussa; kaikki syytteet hylättiin ja kantaja velvoitettiin maksamaan kaikki minun oikeudenkäytnikuluni (lähes 40.000 euroa, mistä suurin osa asianajajan palkkioita, muutama tuhat e todistajanpalkkioita ja loput omia asianosaiskulujani. Asia oli ns. siviilikanne, syyttäjä ei ollut jutussa mukana vaan tämä kantaja käytti yksityistä syyetoikeuttaan sen jälkeen kun poliisi oli tehnyt esitutkinnan rajoittamispäätösken ja syyttäjä oli päättänyt olla syyttämättä, koska kyseessä ei ollut riskosta.

Nyt kantaja on vielä valittanut asiasta hovioikeuteen, ja ei aio maksaa hänelle määrättyjä oikeudenkäyntikulujeni korvauksia. Hovioikeuden käsittely kestää kauan. Olem itse maksanut jo oikeuden määräämät palkkiot nimeämilleni todistejille, samoin asianajajan laskun eräpäivä on ihan pian. Ja pakkohan sekin on maksaa; lasku on tullut tietenkin minun nimelläni, koska minähän sen asianajajan kanssa olen sopinut avustamisesta oikeudessa.

Jos kantaja ei maksa hänelle määrättyä oikeudenkäyntikulujeni korvausta määräaikana, niin miten käy? Pitääkö minun tosiaankin odotella vielä hovioikeuden päätös, ja jos, niin onko minulla oikeud periä viivästyskorkoa (esim. 7,5 %) oikeuden määräämän eräpäivän jälkeisestä ajasta mahdolliseen maksuun saakka? Voinko antaa laskun ulosottoon jo enenn hovioikeuden ratkaisua? Kuka maksaa minulle viivytyksestä aiheutuneen vahingon? Entä jos joudun ottamaan pankkilainaa selvittääkseni lakimiehen laskun; olenko oikeutettu perimään ko. lainan toimituskulut ja korot velalliselta (= huuhaajutun kantajalta)?

8

1297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+100

      Sen jälkeen, kun tuomio saa lainvoiman, niin hävinnyt maksaa niin omat, kuin voittajankin kaikki oikeudenkäyntiin liittyvät kulut päätöksen mukaan. Mahdollisista viivästyskuluista pitää käräjöidä erikseen.
      Ulosottoon voi turvautua heti käräjäoikeuden päätöksen jälkeen, mutta jos tuomio ei ole lainvoimainen, niin silloin pitää asettaa vakuus.
      Jos hävinnyt on varaton, niin silloin voittajankin on maksettava omat kulunsa itse, ellei mikään vakuutus suostu niitä korvaamaan.
      Verovaroista varoista ei tällaisessa tapauksessa korvata mitään, ellei voittaja ole itse varaton ja saanut ns. sossun maksusitoumuksen oikeusaputoimiston kautta.

    • ????

      Sinä voit laittaa ulosottoon jo Käräjäoikeuden tuomion ei tarvtse odottaa Hovioikeuden päätöstä .
      Koska ei ole vielä Hovioikeuden päätöstä asiassa eli asiaa ei ole päätetty siksi sinulle tulee laki edustajan lasku jonka voit myöhemmin jos maksat niin periä vastapuolelta .
      Noi vaadittavat korvausvaateet ovat kohtuuttomia esim. toditajanpalkkiot ei todistajanpalkkio voi olla kuin tullut kulut kuten matkakulut, työstä tullut päivän palkaton aika tuskin voi olla tuhansien € kuluja .
      Onko edes tuo lähes 40000 perusteltu ?

      • ????

        Todistajanpalkkiot perii suoraan Valtion talous - ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Kuopion toimipaikka niitä ei voi laittaa ulosottoon .


      • ????
        ???? kirjoitti:

        Todistajanpalkkiot perii suoraan Valtion talous - ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Kuopion toimipaikka niitä ei voi laittaa ulosottoon .

        Vielä yksi esimerkki todistajapalkkiosta,

        Korvausvelvollisuus,

        Valtion varoista maksetaan henkilä X päivärahaa 16 euroa, matkakulujen korvauksena 5 euroa ja korvauksena ansionmenetyksestä 50,40 euroa eli yhteensä 71,40 euroa.
        Henkilö B on korvattava valtiolle todistelukulut 71,40 euroa .

        Eli siis Valtion talous - ja henkilöstöhallinnon palvelukesku Kuopio maksoi henkilölle B todistajakulut 71,40 euroa ja siten Valtion talous - ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus peri 71,40 henkilöltä B .


      • ????
        ???? kirjoitti:

        Vielä yksi esimerkki todistajapalkkiosta,

        Korvausvelvollisuus,

        Valtion varoista maksetaan henkilä X päivärahaa 16 euroa, matkakulujen korvauksena 5 euroa ja korvauksena ansionmenetyksestä 50,40 euroa eli yhteensä 71,40 euroa.
        Henkilö B on korvattava valtiolle todistelukulut 71,40 euroa .

        Eli siis Valtion talous - ja henkilöstöhallinnon palvelukesku Kuopio maksoi henkilölle B todistajakulut 71,40 euroa ja siten Valtion talous - ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus peri 71,40 henkilöltä B .

        Korjaus , valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus maksoi henkilölle X 71,40 euroa eikä B henkilölle .


    • ***Pitääkö minun tosiaankin odotella vielä hovioikeuden päätös,..***
      ***Voinko antaa laskun ulosottoon jo enenn hovioikeuden ratkaisua?***

      Ei tarvitse odotella. Ulosottoon voi viedä lainvoimaa vailla olevan KäO:n päätöksenkin. Näissä tapauksissa UO hoitaa ulosmittauksen velalliselta, mutta ei tilitä rahoja velkojalle ennen lainvoimaista tuomiota.

      ***..onko minulla oikeud periä viivästyskorkoa..***

      Vastapuolesi velvollisuus maksaa viivästyskorkoa näkyy tuomiosta.

      ****..olenko oikeutettu perimään ko. lainan toimituskulut ja korot velalliselta..**

      Jo annetun tuomion perusteella olet oikeutettu perimään ne tuomiossa mainitut korot, kulut ja muut vahingot. Jos niiden lisäksi haluat muuta, jota vastapuolesi ei sovinnolla suostu maksamaan, niin se on sitten uuden prosessin takana. Mutta huomaa kuitenkin, ettet mahdollisessa uudessa prosessissa voi vaatia mitään, joka oli jo alkuperäisessä prosessissa esillä ja tullut siinä käsitellyksi.

    • ????

      Voisi ehkä löytää vastaukse tutustumalla [ ulosottokaari 15.6.2007/705 ] .

      • ????

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe