Körttiläisiä HAUKUTTIIN uskovaisiksi!

Sopimatonta!

Metro nimitteli körttejä uskovaisiksi

Pääkaupunkiseudulla ilmestyvä Metro-lehti otsikoi Vantaan Myyrmäen Herättäjäjuhlista kertovan uutisensa keskiviikkona raflaavasti. Kymmenet tuhannet uskovaiset 2016 Myyrmäkeen, lehti julisti. Nimitystä uskovainen käytetään suomalaisten herätysliikkeiden kuten vanhoillislestadiolaisuuden piirissä.

Körttiläiset eivät ole nimitystä suosineet uskonkäsityksensä vuoksi. Herättäjä-yhdistyksen Etelä-Savon ja Kymen aluesihteeri, pastori Urpo Karjalainen tunnistaan termin outouden mutta ei nimityksestä pahennu.

– Uskovainen termi voi olla vähän rasitettu. Mutta kyllä se ihan hyvä. Jotenkin se täytyy todeta, että täällä on vaivattu usko, jota ei ole, kun on vain ikävöivä mieli. Olkoon sitten Metro-lehden mukaan uskovainen. Itselle se on vierasta.

Karjalainen suo Metrolle otsikkonsa mutta hahmottelee sille myös vaihtoehtoa.

– Itse kirjoittaisin sellaisen, jonka mukaan Myyrmäkeen kokoontuvat ne, jotka ovat toivon ja valon ja armon ja totuuden perään, mutta ovat itse mieluummin pimeässä.

http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/metro-nimitteli-kortteja-uskovaisiksi/

Näinhän se todella on, että körtti elää syvän pimeyden vallassa eikä ole uskovainen.

23

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Halleluja,

      aamen!

    • Körönösom!

    • Uskova körtti pimeäs

      Körtti tarvii uskoa ja elävää sellaista kuten kaikki muutkin syntiset ihmiset. Näinä aikoina onneksi heräännäisyydessäkin on syntynyt pitkästä aikaa Henkeä johtamaan myös elävän uskon julistamista. Joka janoaa hän tulla saa. Paava Ruotsalainen jo aikoinaan viitoitti oikeaa uskon tietä kilvoitukseen. Liberaaliteologia lonkeroineen oli vähällä tuhota perinteisen körttiuskon mutta onneksi suunta on jälleen löytymässä. Vantaan Myyrmäki saa ottaa vastaan uskossa olevia ja Jumalan suurta sovitustyötä ja Kristusta rakastavia körttejä. Taivaallinen Isämme Myyrmäen juhlia ja niiden järjestäjiä siunatkoon ja lujittakoon uskomme määrää.

      • -Metanoia-

        Körttiläisyys on siitä kätevä kristinuskon muoto, että koskaan ei tarvitse tehdä oikeaa parannusta. Ei mitään mielenmuutosta. Riittää, kun vaikeroi omaa syntisyyttään ja selittää sen pienuudella ja heikkoudella ja vajavaisuudella - ja jatkaa sitten taas juopottelua, tupakointia, haureuden harjoittamista, kiroilua jne.


      • Ruusutarha
        -Metanoia- kirjoitti:

        Körttiläisyys on siitä kätevä kristinuskon muoto, että koskaan ei tarvitse tehdä oikeaa parannusta. Ei mitään mielenmuutosta. Riittää, kun vaikeroi omaa syntisyyttään ja selittää sen pienuudella ja heikkoudella ja vajavaisuudella - ja jatkaa sitten taas juopottelua, tupakointia, haureuden harjoittamista, kiroilua jne.

        Hei,

        voisiko joku valaista mitä on körttiläisyys? Yksi kaveri vihjasi, että körtit ovat aika vapaamielisiä. Se oli minulle yllätys, koska mielikuva minulla körtistä oli "ankean näköinen mustiin pukeutunut porukka kumarassa puupenkeillä". Kuvittelin, että körtit ovat se kaikkein tiukkapipoisin uskonhaara Suomessa, mutta en taida körttiläisyydestä tietää mitään... :)


      • vierestä seuraava
        Ruusutarha kirjoitti:

        Hei,

        voisiko joku valaista mitä on körttiläisyys? Yksi kaveri vihjasi, että körtit ovat aika vapaamielisiä. Se oli minulle yllätys, koska mielikuva minulla körtistä oli "ankean näköinen mustiin pukeutunut porukka kumarassa puupenkeillä". Kuvittelin, että körtit ovat se kaikkein tiukkapipoisin uskonhaara Suomessa, mutta en taida körttiläisyydestä tietää mitään... :)

        No ei kaikki körttiläiset mitään vapaamielisiä ole. Körttiläisillä ei ole mitään johtoryhmää, joka määrittelisi, mikä on syntiä ja mikä ei, mitä körtti saa tehdä ja mitä erottamisen uhalla ei. Kukin sitten joutuu itse pohtimaan nämä asiat. (Vapaamielisesti esim. ahneuden syntiin suhtautuvia näyttää muuten olevan kaikissa uskonsuunnissa.)

        Yleensä körttiläiset korostavat, että pelastus on yksin Jumalan teko, eikä siinä ole millään ihmisen kääntymisillä ja uskonratkaisuilla osaa eikä arpaa. Omaa uskoa on tapana vähätellä. Periaatteessa ei pidetä suotavana muiden ihmisten syntien ruotimista; käytännössä sitä kyllä tapahtuu. Eika omistakaan synneistä paljon puhuta muuta kuin korkeintaan hyvin yleisluontoisesti omaa syntisyyttä voivotellen.

        Todistaminen, rukouspiirit, traktaattien jakaminen kadunkulmassa, kielilläpuhumiset sun muut eivät kuulu asiaan, usko on pikemmin kuuliaisuutta pienissä arjen askareissa, lähimmäisiä ollaan valmiita auttamaan ilman että pitää heti samalla tuputtaa Jeesusta. Körttiläiset kuuluvat kirkkoon, kastattavat lapsensa ja käyvät normaaleissa jumalanpalveluksissa. Lisäksi voidaan käydä körttiseuroissa veisaamassa Siionin virsiä ja istumassa tuppisuuna ja juomassa kahvia. Omaa uskonsuuntaa ei ajatella ainoaksi oikeaksi eikä mitään tarkkaa kirjaa pidetä "meistä" ja ulkopuolisista. Seuroihin saa tulla kuka vain siellä saa istua aika lailla rauhassa.

        Körttiläisyys sopiii hyvin hiljaisille ja uskossaan epävarmoille ja niille, jotka kokevat suorituspaineita räväkämmissä uskonliikkeissä. Suuri osa körttiläisistä on saanut uskon perintönä vanhemmiltaan, jotka ovat kuljettaneet jälkikasvuaan seuroihin pienestä pitäen, mutta niitäkin on jotka on vetänyt mukaan hiljainen käytännöllinen isottelematon ja hengeltään etsivä tai kaipaava usko.


      • vierestä seuraava
        vierestä seuraava kirjoitti:

        No ei kaikki körttiläiset mitään vapaamielisiä ole. Körttiläisillä ei ole mitään johtoryhmää, joka määrittelisi, mikä on syntiä ja mikä ei, mitä körtti saa tehdä ja mitä erottamisen uhalla ei. Kukin sitten joutuu itse pohtimaan nämä asiat. (Vapaamielisesti esim. ahneuden syntiin suhtautuvia näyttää muuten olevan kaikissa uskonsuunnissa.)

        Yleensä körttiläiset korostavat, että pelastus on yksin Jumalan teko, eikä siinä ole millään ihmisen kääntymisillä ja uskonratkaisuilla osaa eikä arpaa. Omaa uskoa on tapana vähätellä. Periaatteessa ei pidetä suotavana muiden ihmisten syntien ruotimista; käytännössä sitä kyllä tapahtuu. Eika omistakaan synneistä paljon puhuta muuta kuin korkeintaan hyvin yleisluontoisesti omaa syntisyyttä voivotellen.

        Todistaminen, rukouspiirit, traktaattien jakaminen kadunkulmassa, kielilläpuhumiset sun muut eivät kuulu asiaan, usko on pikemmin kuuliaisuutta pienissä arjen askareissa, lähimmäisiä ollaan valmiita auttamaan ilman että pitää heti samalla tuputtaa Jeesusta. Körttiläiset kuuluvat kirkkoon, kastattavat lapsensa ja käyvät normaaleissa jumalanpalveluksissa. Lisäksi voidaan käydä körttiseuroissa veisaamassa Siionin virsiä ja istumassa tuppisuuna ja juomassa kahvia. Omaa uskonsuuntaa ei ajatella ainoaksi oikeaksi eikä mitään tarkkaa kirjaa pidetä "meistä" ja ulkopuolisista. Seuroihin saa tulla kuka vain siellä saa istua aika lailla rauhassa.

        Körttiläisyys sopiii hyvin hiljaisille ja uskossaan epävarmoille ja niille, jotka kokevat suorituspaineita räväkämmissä uskonliikkeissä. Suuri osa körttiläisistä on saanut uskon perintönä vanhemmiltaan, jotka ovat kuljettaneet jälkikasvuaan seuroihin pienestä pitäen, mutta niitäkin on jotka on vetänyt mukaan hiljainen käytännöllinen isottelematon ja hengeltään etsivä tai kaipaava usko.

        Se tuli vielä mieleen, että en ole koskaan kuullut kenenkään körttiläisen jakavan helvettituomioita. Siitä ajatellaan, että on yksin Jumalan tiedossa, kuka minnekin joutuu. Jos vankkaa pelastusvarmuuden tunnetta haluaa niin körttiläisyys ei ehkä ole oikea liike.


      • Koskaan en ole
        vierestä seuraava kirjoitti:

        Se tuli vielä mieleen, että en ole koskaan kuullut kenenkään körttiläisen jakavan helvettituomioita. Siitä ajatellaan, että on yksin Jumalan tiedossa, kuka minnekin joutuu. Jos vankkaa pelastusvarmuuden tunnetta haluaa niin körttiläisyys ei ehkä ole oikea liike.

        körtin suusta kuullut sanoja synti ja parannus, vaikka ne Raamatussa esiintyvätkin. Olisiko körttien aika julkaista oma raamatunkäännös, sellainen, josta on poistettu sanat Jumalan viha, synti, tuomio, parannuksen tekeminen ym. ikävän negatiiviset termit, jotka herättävät pahennusta?


      • vierestä seuraava
        Koskaan en ole kirjoitti:

        körtin suusta kuullut sanoja synti ja parannus, vaikka ne Raamatussa esiintyvätkin. Olisiko körttien aika julkaista oma raamatunkäännös, sellainen, josta on poistettu sanat Jumalan viha, synti, tuomio, parannuksen tekeminen ym. ikävän negatiiviset termit, jotka herättävät pahennusta?

        Viimeksi tänään olen kuullut körtin suusta sanan synti. Tai tarkemmin sanottuna lukenut sen hänen tekstistään. Mutta ei kukaan körtti varmaan sinulle tuollaisia asioita ole tullut saarnaamaankaan?

        "Parannus" on kyllä käännösvirhe. Alkukielistä sanaa vastaisi paremmin mielenmuutos. Sen kohdan voisi tosiaan kääntää toisin. Mutta eivät körtit omaa käännöstään julkaise, kun heille kelpaa se mikä luterilaisella kirkolla on, ja kirkko muutenkin.


      • Fenix-linnun sulka
        -Metanoia- kirjoitti:

        Körttiläisyys on siitä kätevä kristinuskon muoto, että koskaan ei tarvitse tehdä oikeaa parannusta. Ei mitään mielenmuutosta. Riittää, kun vaikeroi omaa syntisyyttään ja selittää sen pienuudella ja heikkoudella ja vajavaisuudella - ja jatkaa sitten taas juopottelua, tupakointia, haureuden harjoittamista, kiroilua jne.

        Huippuna mm se, että jopa kesän 2014 herättäjän juhlilla oli ollut jo oluttelttakin ja etenkin nuoret olivat majoitustiloissaan ollet humalassa jopa joku sammuneinakin. Vanhempien luulo nuorten körttiväen keskuuteen päästäessään lienee ollut aivan muuta. Lapuan paikallinen väki ja nuoret itsekin tietävät ja ovat puhuneet osa katuen ja valittaen tästä. Körttisten omassa lehdessäkin joku nuori oli kirjoitellut siitä kuinka he saavat olla vapaita ja käyttää päihteitä ja pitää hauskaa. No toki se on maallista mutta epäkelpoa tosi kristillisyyttä. Yhdistyksen palkkalistoilla nuorista vastaavat tupakoivat ilmentävät ulkomuotoaan (miehet) korvakoruin ja homomyönteisine juttuineen ja siitä vilisee maakunnissa kummallisia tietojakin, nuorilta itseltään saatuina ja SOME:ssa kerrottua. Johto liikkeessä ummistelee silmiään todellinen hengellinen johtajuus lienee hukassa pahemman kerran. Uskosta ei kaikkien johtajien tai vastuuhenkilöiden toimesta tunnu niin olevan väliä. Ne tietämän mukaan jotka korjausta ovat pyrkineet viemään eteenpäin lienee vaiennettu kovin ja armottomin ottein. Kuitenkin muutos tulee jos ei muuten niin suuresta herätyksestä jota kirkkokin osin tarvitsee.


    • Kuopion körtti

      En ole minäkään rohjennut vielä uskovaiseksi itseäni korottaa. Jos sitä uskoa on niin sekin on Jumalalta saatua eikä siitä sovi ottaa kunniaa itselle.

      • voi itkua

        voiherraisä mitä tyhmyyttä !?

        Oletko koskaan avannut sitä KIRJAA hah !

        Jos olet, niin millä selität omat juttusi !


    • lapsi61

      Itse olen ymmärtänyt, että yksi ulottuvuus nöyryyttä ja itsensä kieltämistä on se, että ei ajattele itseään lainkaan tai ajattelee itseään mahdollisimman vähän. Ajatusten keskittyminen omaan itseen (erinomaisuuteen tai surkeuteen) ovat saman asian kääntöpuolia. Keskittymällä Kristukseen uskoisin monen ongelman ja synnin jäävän kuin itsestään elämästäni pois. Eli kun elän hengen enkä lihan mukaan. Tietenkin synnistä pitää tehdä parannus, mutta Jumalan tavoitteena on kai saada meidät toimintakyisiksi omaan käyttöönsä sen jälkeen, kun synnit on pyydetty ja saatu anteeksi. Yhä uudelleen ja uudelleen.

      Toisaalta nöyryyttä on nähdäkseni ajatella itsestä samalla tavoin kuin Jumala ajattelee. Toisaalta tulen aina olemaan syntinen, mutta toisaalta saan uskoa olevani vanhurskautettu ja pyhä sen vuoksi, että Sanassa niin sanotaan. Ylpeyttä on olla uskomatta sitä, mitä Sanassa sanotaan.

      Onneksi lapsenomainen usko saa lähteä siitä, että uskotaan ja luotetaan siihen mitä sanotaan.

    • Paavali kirjoittaa: 1. Kor. 4: 11-13
      Vielä tänäkin hetkenä me kärsimme sekä nälkää että janoa, olemme alasti, meitä piestään, ja me kuljemme kodittomina, me näemme vaivaa tehden työtä omin käsin. Meitä herjataan, mutta me siunaamme; meitä vainotaan, mutta me kestämme; meitä parjataan, mutta me puhumme leppeästi; meistä on tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien hylkimiä, aina tähän päivään asti.

      Voimme odottaa vielä pahempaakin, joten pää pystyyn, nyt on aika odottaa Jeesuksen tuloa. Hän maksaa kullekin oikean palkan ja on vanhurskas tuomarimme ja puolustajamme.

    • En tunne körttiläisyyttä,kuin nimeltä jokon kunta voi olla joka pitii uskontona jotain.
      Uskotokunnat han ei pelasta ihmistä,vain Jeesuksen sovintovei tuo pelastuksen häneen uskominen.

      • epäkörtti

        Ei se oikein tervettä kristillisyyttä ole tuo körttiläisyys, sen paremmin kun minkään muunkaan herätysliikkeen kristillisyys. Kaikilla niillä on omat rukoushuoneensa ja omat erikoiskotkotuksensa josta sitten riitelevät keskenään että kellä on se "oikea" uskonkäsitys.

        Körttiläiset korostavat mielellään omaa sallivuuttaan ja avaruuttaan sanoen ettei "heillä ketään tuomita" mutta kyllä siellä paljon mukana olleena ja paljon körttiläisiä tuntevana voin sanoa että körttiläisyydessäkin tuomitaan ja katsotaan nenän vartta pitkin. Se tapahtuu vain niitä kohtaan jotka ovat ns. eri mieltä esim. uskonkäsityksestä. Körttiläiset ovat usein vanhaa, yksioikoista ja mielenmaisemaltaan ankeaa väkeä. Puheenparsi ja seuraelämä on huumorintajutonta ja ahdasmielistä oman liikkeen "vapaamielisyyttä" vahditaan haukan silmillä ja jos joku pahaa aavistamaton raukka esim. menee ehdottamaan että pidettäisiinkö jskus raamattupiiriä (kristitty uskovahan voi jopa niinkin joskus toivoa, ihme ja kumma) niin kyllä löytyy helposti monta vakavanaamaista sormen heristäjää etteä "ei meillä ole tapana"...

        Kaikki muu paitsi oma uskonkäsitys koetaan itsensä korottamisena ja tuomitaan.

        Omassa erinomaisuudessaan kylpevät körttiläiset eivät tietenkään "tunnista" tästä kuvauksesta körttiläisyyttä. Sama koskee låhes kaikkia herätysliikkeitä, eivät nekään "tunnista" omia vikojaan eivätkä halua keskustella niistä toisinajattelijoiden kanssa.


      • epäkörtti kirjoitti:

        Ei se oikein tervettä kristillisyyttä ole tuo körttiläisyys, sen paremmin kun minkään muunkaan herätysliikkeen kristillisyys. Kaikilla niillä on omat rukoushuoneensa ja omat erikoiskotkotuksensa josta sitten riitelevät keskenään että kellä on se "oikea" uskonkäsitys.

        Körttiläiset korostavat mielellään omaa sallivuuttaan ja avaruuttaan sanoen ettei "heillä ketään tuomita" mutta kyllä siellä paljon mukana olleena ja paljon körttiläisiä tuntevana voin sanoa että körttiläisyydessäkin tuomitaan ja katsotaan nenän vartta pitkin. Se tapahtuu vain niitä kohtaan jotka ovat ns. eri mieltä esim. uskonkäsityksestä. Körttiläiset ovat usein vanhaa, yksioikoista ja mielenmaisemaltaan ankeaa väkeä. Puheenparsi ja seuraelämä on huumorintajutonta ja ahdasmielistä oman liikkeen "vapaamielisyyttä" vahditaan haukan silmillä ja jos joku pahaa aavistamaton raukka esim. menee ehdottamaan että pidettäisiinkö jskus raamattupiiriä (kristitty uskovahan voi jopa niinkin joskus toivoa, ihme ja kumma) niin kyllä löytyy helposti monta vakavanaamaista sormen heristäjää etteä "ei meillä ole tapana"...

        Kaikki muu paitsi oma uskonkäsitys koetaan itsensä korottamisena ja tuomitaan.

        Omassa erinomaisuudessaan kylpevät körttiläiset eivät tietenkään "tunnista" tästä kuvauksesta körttiläisyyttä. Sama koskee låhes kaikkia herätysliikkeitä, eivät nekään "tunnista" omia vikojaan eivätkä halua keskustella niistä toisinajattelijoiden kanssa.

        oikea" uskonkäsitys. Sehän onkirjoitettu Raamatun lehdille sieltä minä ainkin ammenna,elämän voimaa matkalle,ne jotka pitävät omaan sa parempana kuin jotakin toista. Tulee ajatua oma vanhurskaudesta,joka ei kesta Jeesuksen edessä.


    • bää

      en tiedä, mihin nyky körtit uskoo. itse en ole körtti, mutta katselin mummoani, joka oli körtti uskoltaan.ja hän vihasi syntiä sekä rakasti Jeesusta. nyky körtti ei taida enää olla se, joka enää paavo ruotsalaista pitää esimerkkinä ja julistaa Jeesusta. arvot taitaa olla lopunajan arvoja vai?

    • Uskosta

      http://areena.yle.fi/tv/2163178

      Messu Lapuan Herättäjäjuhlilla. Liturgit Marja-Liisa Leskelä ja Matti Kristola. Saarna Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Simo Juntunen. Kanttori Paula Pääkkönen. Urkuri Olli Kinnunen.

      En ole aikoihin kuullut yhtä hyvää ja armollista saarnaa kuin viime sunnuntaina Lapuan Herättäjäjuhlilla kuultiin. En ole itse körttiläinen, mutta sanoma oli Uuden Testamentin mukainen. Varmaan "sata" saarnaa olen kuullut aiheesta, joka yleensä tunnetaan Tuhlaajapoika-vertauksena. Nyt kuultu oli mielestäni yksi parhaista. Ainakaan sen perusteella ei ole aihetta ajatella, että körttiläiset pitäisivät itseään muita parempina. Vertauksen veljesten välejä puhuja ei liian paljoa selvitellyt. Toki sen verran, että kärryillä pysyttiin. Sitäkin enemmän keskiöön oli nostettu Isä, meidän taivaallinen Isämme, joka on hyvä syntisille armoa janoaville ja antaa syntimme anteeksi poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta.

      Kirjoitit:
      "Näinhän se todella on, että körtti elää syvän pimeyden vallassa eikä ole uskovainen."

      Kuka meille on antanut oikeuden määritellä muita ihmisiä uskosta osattomiksi?
      Kaikki tarvitsemme armoa, ja Jumala on armollinen. Yleensäkään ei kannattaisi yleistää yksilöiden mielipiteitä ja kommelluksia koko yhteisöä koskeviksi.
      Kaikissa meissä vikaa on ja usko on yksin armosta. Niin Raamattu opettaa.

      • Väärävarmuus

        Herää kysymys, että mikä sinä olet arvostelemaan/arvioimaan onko joku saarna "hyvä tai huono"?

        Kovin olet varma tuossa viisaudessasi. Eikö olisi parempi vaan olla hiljaa ja kuunnella sekä ottaa opiksi jos otettavaa on.


      • uskosta
        Väärävarmuus kirjoitti:

        Herää kysymys, että mikä sinä olet arvostelemaan/arvioimaan onko joku saarna "hyvä tai huono"?

        Kovin olet varma tuossa viisaudessasi. Eikö olisi parempi vaan olla hiljaa ja kuunnella sekä ottaa opiksi jos otettavaa on.

        Sehän on hauskaa, että körttiläisyydestä (herännäisyydestä) puhuttaessa HERÄÄ edes kysymyksiä. Sinun kysymyksesi tosin koski minua eikä körttiläisyyttä eli itse asiaa. Itse yritän
        keskittyä vain p.o. asiaan enkä arvioida toisten uskoa enempää kuin viisauttakaan. Sanot, että olen varma viisaudessani. Erehdyt, ystävä hyvä. En kersku itsestäni.

        Olen mielestäni kuitenkin yhtä pätevä arvioimaan asioita omasta näkökulmastani kuin kuka tahansa omastaan.
        Kysymys on siis omasta arviostani eikä arvioni ole suinkaan ainoa mahdollinen. Joku toinen voi ajatella ja kokea toisin. Minä vain satuin pitämään saarnasta, jonka kaltaista armollista sanomaa en ole liian usein kuullut missään herätysliikkeessä.

        Onhan toki niinkin, ettei viisaus ole kaikille annettu,
        niin kuin Vilippus Rummukainen osuvasti toteaa Aapelin Siunattu hulluus - teoksessaan: "Viisaus, nimittäin kaikenlainen viisaus, se on Jumalalta annettu eikä ihminen, joka on vain astia, johon viisaus ylhäältä käsin kaataa lirutetaan, voi asettaa sille mittaa eikä määrää".
        http://www.youtube.com/watch?v=v8Qsn_PAtdY

        Tänään kuuntelin radiosta ortodoksisen liturgian. Opin siitäkin jotakin, vaikka en ole ortodoksikaan. Palveluksen toimittaja esitti hienon ajatuksen, josta en voi vaieta, vaikka sinä patistat minua olemaan hiljaa. Ajatus oli jonkun kyseisen kirkon edesmenneen opettajan ja kuului näin: "Pahuudesta saatava mielihyvä on lyhytkestoista, mutta siitä koituva tuska ikuista. Hyveestä saatava ilo on ikuista, mutta vaiva vain väliaikaista".

        Olin näitä kuunnellessani hiljaa ja yritän ottaa opiksi.


    • haa haah

      Varmaan Pietarilla ja Johanneksellakin oli se kuuluista ikävöivä mieli ja siinä voimassa sanoivat vaivatulle rammalle mm; " nouse ja kävele "!

      tapahtuuko ikävöinnin seuroissa miten usein tällaista ?!

    • kaikörtti

      Herra, ole minulle syntiselle armollinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      6
      1229
    Aihe