Avensis käsijarru

Toyotalla

Aikas hurjalta tuntuu tällä hetkellä. Minulla on Toyota Avesisin 2010 vuosimallia ja nyt alkoi sähköinen seisontajarru piippailemaan ja valot vilkkuu. Toyota huollossa käytin ja he löysivät vain vikakoodin ja snoivat, että ei nyt aktiivinen. Jos vikailmoitus jatkuu, niin pitää ehkä vaihtaa koko jarrujärjestelmä ja en halua ajatellakaan, kuinka paljon se maksaa. Joudun sen kuulemma ise maksamaan, kun takuuaika on ummessa. On kyllä aikamoista huijausta, kun tuollainen jarrujärjestelmä ei kestä pidempään...
Onko kellään muulla samaa tapahtunut?

94

19913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • takkari

      vm. 2009 eikä ole temppuillut (onneksi). Kop-kop

    • no problems

      Ave 2009 ja nyt 2013 ei ongelmia, tosin sähköinen jarru on minusta hankala joten enpä sitä paljon käytäkkään.

      • Toimiva peli

        Ei ongelmia minullakaan 2011.
        Minusta siinä ei ole mitään muuta hankalaa, kuin jossain mäessä olevassa autojen väliin parkkeerauksessa sitä ei oikein pysty käyttämään apuna hyvin.
        Pysäköintiin se sopii muuten hyvin.
        Normaali mäkilähdöissä en käytä kässäriä, mutta siinähän sitä voi käyttää mäkilähtöavustimena, kun se vapauttaa kytkintä nostaessa.

        2012 tuli automaatti kässäri, sen moodin ottaisin heti pois päältä (vedä napista pitkään).

        Aloittaja provoili heti alkuun muillakin palstoilla, joten luotto meni heti..., mutta kaikki hilavitkuttimet vanhoissa tai paljon ajetuissa autoissa aiheuttaa yleensä riesaa, niinhän ne perinteisetkin kässärin vaijerit ja vivustotkin ryytyvät.


      • nimim erkkii
        Toimiva peli kirjoitti:

        Ei ongelmia minullakaan 2011.
        Minusta siinä ei ole mitään muuta hankalaa, kuin jossain mäessä olevassa autojen väliin parkkeerauksessa sitä ei oikein pysty käyttämään apuna hyvin.
        Pysäköintiin se sopii muuten hyvin.
        Normaali mäkilähdöissä en käytä kässäriä, mutta siinähän sitä voi käyttää mäkilähtöavustimena, kun se vapauttaa kytkintä nostaessa.

        2012 tuli automaatti kässäri, sen moodin ottaisin heti pois päältä (vedä napista pitkään).

        Aloittaja provoili heti alkuun muillakin palstoilla, joten luotto meni heti..., mutta kaikki hilavitkuttimet vanhoissa tai paljon ajetuissa autoissa aiheuttaa yleensä riesaa, niinhän ne perinteisetkin kässärin vaijerit ja vivustotkin ryytyvät.

        Autom kässäri toimii hyvin. Vain hullu ottaa sen pois käytöstä.


      • Toimii mutta
        nimim erkkii kirjoitti:

        Autom kässäri toimii hyvin. Vain hullu ottaa sen pois käytöstä.

        Juu pomppii pesulinjalla hyvin niillä kellä se automaatti on päällä..., kun eivät muista vapauttaa sitä heti ja kun joka paikassa ei tarvita kässäriä pysäköidessä, niin miksi aina päällä.


      • perustelut esiin

        Kerropa millä lailla on hankala?

        Itse en ole kokenut hankalaksi, päinvastoin. Helposti päälle laitettavissa, vain napin painallus. Ei ole kahvaa viemässä tilaa. Lähtee automaattisesti pois päältä ajamaan lähtiessä.
        Ainoaksi ongelmaksi olen kokenut sen, että auton sammuttamisen jälkeen ja kässärivalon sammuttua ei näe, onko kässäri päällä vai ei. Jos haluaa vaikka vielä tarkistaa, laitoinko 'mäkiparkissa' päälle.


      • kirjoitustaito`?
        Toimii mutta kirjoitti:

        Juu pomppii pesulinjalla hyvin niillä kellä se automaatti on päällä..., kun eivät muista vapauttaa sitä heti ja kun joka paikassa ei tarvita kässäriä pysäköidessä, niin miksi aina päällä.

        "Juu pomppii pesulinjalla hyvin niillä kellä se automaatti on päällä"
        Mikä pomppii pesulinjalla?

        "kun eivät muista vapauttaa sitä heti"
        milloin sitten vapauttavat?


      • LZI-xxx
        perustelut esiin kirjoitti:

        Kerropa millä lailla on hankala?

        Itse en ole kokenut hankalaksi, päinvastoin. Helposti päälle laitettavissa, vain napin painallus. Ei ole kahvaa viemässä tilaa. Lähtee automaattisesti pois päältä ajamaan lähtiessä.
        Ainoaksi ongelmaksi olen kokenut sen, että auton sammuttamisen jälkeen ja kässärivalon sammuttua ei näe, onko kässäri päällä vai ei. Jos haluaa vaikka vielä tarkistaa, laitoinko 'mäkiparkissa' päälle.

        Mun 11-mallisessa ei tuo automaattivapautus tahdo pelata. Uutena pelasi joskin melkoisella viiveellä silloinkin. Vähitellen se alkoi takkuamaa, eikä silloin tällöin lähtenyt pois päältä liikkeelle lähtiessä (siis yrittäessä). Sitten se ei tahtonut ollenkaan vapautua ilman että itse kurkotteli sinne jalkatilaan ja käsin vapautti. Nykyään en sitä käytä muuten kuin pysäköitäessä ja aina käsin vapautan.
        Huollossa siitä joskus mainitsin, mutta eihän sieltä luonnollisesti mitään vikaa löytynyt. Olikohan kokeilleetkaan, vai oliko sillä hetkellä sattunut toimimaan. Laskettaneen ominaisuudeksi?


      • FC Avensis
        LZI-xxx kirjoitti:

        Mun 11-mallisessa ei tuo automaattivapautus tahdo pelata. Uutena pelasi joskin melkoisella viiveellä silloinkin. Vähitellen se alkoi takkuamaa, eikä silloin tällöin lähtenyt pois päältä liikkeelle lähtiessä (siis yrittäessä). Sitten se ei tahtonut ollenkaan vapautua ilman että itse kurkotteli sinne jalkatilaan ja käsin vapautti. Nykyään en sitä käytä muuten kuin pysäköitäessä ja aina käsin vapautan.
        Huollossa siitä joskus mainitsin, mutta eihän sieltä luonnollisesti mitään vikaa löytynyt. Olikohan kokeilleetkaan, vai oliko sillä hetkellä sattunut toimimaan. Laskettaneen ominaisuudeksi?

        Sulla lienee vielä takuu päällä tai oli ainakin silloin, kun alkoi tökkimään? Sinuna olisin vaatinut korjaamaan. Korjaamojen työnjohtajat ovat opetelleet vakkarilauseet saadakseen asiakkaan hämilleen. Toisaalta maahantuoja maksaa merkkikorjaamolle takuuviat, niin miksi eivät selvitä tarkemmin.


      • huoltomies
        LZI-xxx kirjoitti:

        Mun 11-mallisessa ei tuo automaattivapautus tahdo pelata. Uutena pelasi joskin melkoisella viiveellä silloinkin. Vähitellen se alkoi takkuamaa, eikä silloin tällöin lähtenyt pois päältä liikkeelle lähtiessä (siis yrittäessä). Sitten se ei tahtonut ollenkaan vapautua ilman että itse kurkotteli sinne jalkatilaan ja käsin vapautti. Nykyään en sitä käytä muuten kuin pysäköitäessä ja aina käsin vapautan.
        Huollossa siitä joskus mainitsin, mutta eihän sieltä luonnollisesti mitään vikaa löytynyt. Olikohan kokeilleetkaan, vai oliko sillä hetkellä sattunut toimimaan. Laskettaneen ominaisuudeksi?

        Kytkinpolkimen asentoanturi väärin säädetty, pyydä säätämään seuraavassa huollossa. Kerro tuo ongelma niin ymmärtävät mistä on kyse.
        Toinen minkä voit itse tarkistaa on ettei lattiamatto ole irti kiinnikkeistään ja valunut kytkinpolkimen alle niin että se ei mene aivan ala-asentoonsa.
        Siis kytkinpoljin.


      • pesukatu
        kirjoitustaito`? kirjoitti:

        "Juu pomppii pesulinjalla hyvin niillä kellä se automaatti on päällä"
        Mikä pomppii pesulinjalla?

        "kun eivät muista vapauttaa sitä heti"
        milloin sitten vapauttavat?

        Auto
        Kun se on ensin pomppinut


      • Logiikka epäselvä
        LZI-xxx kirjoitti:

        Mun 11-mallisessa ei tuo automaattivapautus tahdo pelata. Uutena pelasi joskin melkoisella viiveellä silloinkin. Vähitellen se alkoi takkuamaa, eikä silloin tällöin lähtenyt pois päältä liikkeelle lähtiessä (siis yrittäessä). Sitten se ei tahtonut ollenkaan vapautua ilman että itse kurkotteli sinne jalkatilaan ja käsin vapautti. Nykyään en sitä käytä muuten kuin pysäköitäessä ja aina käsin vapautan.
        Huollossa siitä joskus mainitsin, mutta eihän sieltä luonnollisesti mitään vikaa löytynyt. Olikohan kokeilleetkaan, vai oliko sillä hetkellä sattunut toimimaan. Laskettaneen ominaisuudeksi?

        Siinä on jokin logiikka, koska se vapauttaa sen kässärin ja koska ei...
        Kokeile käyttää välillä vapaalla ja kytkin ylhäällä tms.
        Toisaalta jos se käyttää samaa kytkinpolkimen rajakytkintä kuin käynnistyksen esto, niin omassa ja muutamassa muussakin sen polkimne pitää olla aivan pohjassa ja sitä ei välttämättä jossain liikennevaloissa seistessä tule painettua niin pohjaan.


      • The Köle
        Logiikka epäselvä kirjoitti:

        Siinä on jokin logiikka, koska se vapauttaa sen kässärin ja koska ei...
        Kokeile käyttää välillä vapaalla ja kytkin ylhäällä tms.
        Toisaalta jos se käyttää samaa kytkinpolkimen rajakytkintä kuin käynnistyksen esto, niin omassa ja muutamassa muussakin sen polkimne pitää olla aivan pohjassa ja sitä ei välttämättä jossain liikennevaloissa seistessä tule painettua niin pohjaan.

        Logiikka on ihan selvä!

        1. kytkinpoljin anturille
        2. kaasupoljinta niin paljon, että kierrokset nousee......valitin tuosta kaasupolkimen noin 1mm vapaaliikkeestä huoltoon, mutta siihen sanottiin selkeästi, että siinä ei ole säätöä, se on ominaisuus......eli kaasua niin paljon, että kierroslukumittari värähtää....


      • Anonyymi
        Toimiva peli kirjoitti:

        Ei ongelmia minullakaan 2011.
        Minusta siinä ei ole mitään muuta hankalaa, kuin jossain mäessä olevassa autojen väliin parkkeerauksessa sitä ei oikein pysty käyttämään apuna hyvin.
        Pysäköintiin se sopii muuten hyvin.
        Normaali mäkilähdöissä en käytä kässäriä, mutta siinähän sitä voi käyttää mäkilähtöavustimena, kun se vapauttaa kytkintä nostaessa.

        2012 tuli automaatti kässäri, sen moodin ottaisin heti pois päältä (vedä napista pitkään).

        Aloittaja provoili heti alkuun muillakin palstoilla, joten luotto meni heti..., mutta kaikki hilavitkuttimet vanhoissa tai paljon ajetuissa autoissa aiheuttaa yleensä riesaa, niinhän ne perinteisetkin kässärin vaijerit ja vivustotkin ryytyvät.

        Hyvä ohje tuo pitkään veto napista..toimii kun tahtoo pakkasell jäätyä.kiitos


    • VW DAS Auto

      Toyotassa ei edes ole tuollaista luxusta. Aloittajalla on Passat.

      • äidinkielenope

        Ja sinulla vakava lukuhäiriö ja luetun ymmärtämisongelma.


    • huoltomies

      Sähköinen käsijarru on hankala koska,
      Et näe onko se päällä vai ei
      Pimeässä namiskan löytäminen edellyttää kurottelua ja hapuilua (ei valoa)
      Liukkaalla sitä ei voi käyttää ohjaamisen apuna
      Pidän enemmän perinteisestä kahvasta
      Se on mallia on - off ei välimuotoa, välillä tarvitsisin vain hiukan jarrua.

      Makuasioita kaikki, tuolla ylempää joku kyseli miksi on hankalampi kuin perinteinen käsijarru, tuossa omat syyni siihen.

      • Ei onnistu

        Eipä sillä ohjailla enää nykyautossa mitään, jo edellisen korimallin ajonvakautus ei antanut ainakaan enää kikkailla kässärillä, taisin kerran onnistua tekemään U-käännöksen kun oli tosi liukasta ja ajonvakautuksen pyörien jarruttelu ei vaikuttanut mitään.


      • The Köle

        Tuossa on puolensa.....

        menee automaattisesti päälle, jos halutaan
        toimii mäkilähtöavustimena
        pitää takajarrut liikkeessä, vähentää takajarruja vaivaavaa jumitusta

        - nappula hankalassa paikassa, ainakin minulle ei osu ajoasennossa...
        - hidas kun prkl.... minun lähtöön (ajotaidoilleni)
        - liukkaalla ongelma, kun saattaa etupyörä sutaista ennen kuin jarru kunnolla irronut....
        - liukkaalla ei voi tosiaan käyttää ohjaamisen apuna
        -ei kytkeydy, jos auto liikkuu...... ok ei pidäkään, kun on hidas aukeamaan :-)

        SUMMARUM -jos minulta kysytään, kahva takaisin....


      • Seniori1

        Olen samaa mieltä. Mikäli olisi ollut vaihtoehto sähköisen ja perinteisen välillä, niin ilman muuta jälkimmäinen. Mikäli kuljettajalle tulee sairaskohtaus tai tulee joku muu hätätilanne voi mahdollinen vieruskaveri ohjata ja yrittää pysäyttää auton (mikäli osaa). Sähköisellä se on vaikeaa tai jopa mahdotonta annostella jarrutusta niin, että auto ei mene sivuluisuun. Sellaisille kuljettajille, jotka eivät hallitse mäkilähtöä perinteisesti (niitäkin on) on sähköinen parempi.


      • The Köle
        Seniori1 kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Mikäli olisi ollut vaihtoehto sähköisen ja perinteisen välillä, niin ilman muuta jälkimmäinen. Mikäli kuljettajalle tulee sairaskohtaus tai tulee joku muu hätätilanne voi mahdollinen vieruskaveri ohjata ja yrittää pysäyttää auton (mikäli osaa). Sähköisellä se on vaikeaa tai jopa mahdotonta annostella jarrutusta niin, että auto ei mene sivuluisuun. Sellaisille kuljettajille, jotka eivät hallitse mäkilähtöä perinteisesti (niitäkin on) on sähköinen parempi.

        -sellainenkin fakta tiedoksi, että sähköistä käsijarrua ei saa päälle, jos auto liikkuu..... -mietin tässä taannoin, että onkohan tuo ajateltu loppuun..... -jos jalkajarrussa hajoaa joku pääsylinteri tai tms. vuoto, autoa ei voi mitenkään jarruttaa....


      • Aven halpa toteutus
        The Köle kirjoitti:

        -sellainenkin fakta tiedoksi, että sähköistä käsijarrua ei saa päälle, jos auto liikkuu..... -mietin tässä taannoin, että onkohan tuo ajateltu loppuun..... -jos jalkajarrussa hajoaa joku pääsylinteri tai tms. vuoto, autoa ei voi mitenkään jarruttaa....

        "-sellainenkin fakta tiedoksi, että sähköistä käsijarrua ei saa päälle, jos auto liikkuu...."

        Näin varmaan Toyotassa. Kehittyneemmissä järjestelmissä käsijarrunapin painaminen auton liikkuessa jotakin tiettyä vauhtia nopeammin aiheuttaa tehojarrutuksen kaikilla pyörillä ABS-pumpun voimin.


      • Hoo toyota
        The Köle kirjoitti:

        -sellainenkin fakta tiedoksi, että sähköistä käsijarrua ei saa päälle, jos auto liikkuu..... -mietin tässä taannoin, että onkohan tuo ajateltu loppuun..... -jos jalkajarrussa hajoaa joku pääsylinteri tai tms. vuoto, autoa ei voi mitenkään jarruttaa....

        Väärin?
        Lukitsee kaikki pyörät, kokeile vaikka. On hyvä tuntea autonsa.


      • pöhlökö
        Ei onnistu kirjoitti:

        Eipä sillä ohjailla enää nykyautossa mitään, jo edellisen korimallin ajonvakautus ei antanut ainakaan enää kikkailla kässärillä, taisin kerran onnistua tekemään U-käännöksen kun oli tosi liukasta ja ajonvakautuksen pyörien jarruttelu ei vaikuttanut mitään.

        Eipä sillä ohjailla enää nykyautossa mitään, jo edellisen korimallin ajonvakautus ei antanut ainakaan enää kikkailla kässärillä, taisin kerran onnistua tekemään U-käännöksen kun oli tosi liukasta ja ajonvakautuksen pyörien jarruttelu ei vaikuttanut mitään.

        Ei ajonvakautuksella ole mitään yhteyttä mekaaniseen käsijarruun
        jarru vedetään päälle ja pyörät on lukossa,ei ajonvakautus niitä irti saa


      • tootato
        Aven halpa toteutus kirjoitti:

        "-sellainenkin fakta tiedoksi, että sähköistä käsijarrua ei saa päälle, jos auto liikkuu...."

        Näin varmaan Toyotassa. Kehittyneemmissä järjestelmissä käsijarrunapin painaminen auton liikkuessa jotakin tiettyä vauhtia nopeammin aiheuttaa tehojarrutuksen kaikilla pyörillä ABS-pumpun voimin.

        Näin varmaan Toyotassa. Kehittyneemmissä järjestelmissä käsijarrunapin painaminen auton liikkuessa jotakin tiettyä vauhtia nopeammin aiheuttaa tehojarrutuksen kaikilla pyörillä ABS-pumpun voimin.

        sähköinen käsijarrumoottori on kytketty vain takajarruihin
        eli sähkö työntää mäntää puristukseen ja jarrupalojakaan et
        voi vaihtaa kuin auton käydessä.


      • pölhö tosiaan
        pöhlökö kirjoitti:

        Eipä sillä ohjailla enää nykyautossa mitään, jo edellisen korimallin ajonvakautus ei antanut ainakaan enää kikkailla kässärillä, taisin kerran onnistua tekemään U-käännöksen kun oli tosi liukasta ja ajonvakautuksen pyörien jarruttelu ei vaikuttanut mitään.

        Ei ajonvakautuksella ole mitään yhteyttä mekaaniseen käsijarruun
        jarru vedetään päälle ja pyörät on lukossa,ei ajonvakautus niitä irti saa

        Puhe on koko ajan sähköisestä käsijarrusta, ei mekaanisesta. Sähköisellä käsijarrulla ei uukkareita tehdä!


      • No huhhuh!
        tootato kirjoitti:

        Näin varmaan Toyotassa. Kehittyneemmissä järjestelmissä käsijarrunapin painaminen auton liikkuessa jotakin tiettyä vauhtia nopeammin aiheuttaa tehojarrutuksen kaikilla pyörillä ABS-pumpun voimin.

        sähköinen käsijarrumoottori on kytketty vain takajarruihin
        eli sähkö työntää mäntää puristukseen ja jarrupalojakaan et
        voi vaihtaa kuin auton käydessä.

        Taidat olla sorkka-auran aikainen automies!
        Sähköinen käsijarru ei ole muusta ohjauselektroniikasta irrallinen järjestelmä. Turvallisuussyistä sähköisen käsijarrun käytölle on ohjelmoitu rajoitteita tai kytketty muita turvatoimia. Avensiksessa sähköinen kässäri ei suostu toimimaan jonkun tietyn nopeuden yläpuolella, Passatissa (myös muisa konsernin sähköisissä käsijarruissa) aiheuttaa täysjarrutuksen ABS-pumpun voimin.
        Tästä asiasta on turha hevosmiesten jatkaa jankuttamista, koska on fakta!


      • kanalento
        pöhlökö kirjoitti:

        Eipä sillä ohjailla enää nykyautossa mitään, jo edellisen korimallin ajonvakautus ei antanut ainakaan enää kikkailla kässärillä, taisin kerran onnistua tekemään U-käännöksen kun oli tosi liukasta ja ajonvakautuksen pyörien jarruttelu ei vaikuttanut mitään.

        Ei ajonvakautuksella ole mitään yhteyttä mekaaniseen käsijarruun
        jarru vedetään päälle ja pyörät on lukossa,ei ajonvakautus niitä irti saa

        Tietämättömyys jyllää. Monessa autossa ESC on autuaan tietämätön käsijarrusta. Eli kun takapyörät vetää lukkoon, ESC panikoi, että auto lähti hallitsemattomaan peräluistoon .... joka oikaistaan toista etupyörää jarruttamalla. Eipä siis auto käännykään ja/tai 3:n pyörän jarruttaessa vauhti loppuu lyhyeen.


      • tojotieto
        tootato kirjoitti:

        Näin varmaan Toyotassa. Kehittyneemmissä järjestelmissä käsijarrunapin painaminen auton liikkuessa jotakin tiettyä vauhtia nopeammin aiheuttaa tehojarrutuksen kaikilla pyörillä ABS-pumpun voimin.

        sähköinen käsijarrumoottori on kytketty vain takajarruihin
        eli sähkö työntää mäntää puristukseen ja jarrupalojakaan et
        voi vaihtaa kuin auton käydessä.

        > sähköinen käsijarrumoottori on kytketty vain takajarruihin
        eli sähkö työntää mäntää puristukseen ja jarrupalojakaan et
        voi vaihtaa kuin auton käydessä.

        So not?

        Nykyautoissa tuppaa olemaan ESC jotka osaavat, tarpeen tullen, jarrutella renkaita, vaikkei kuski jarrua polkisikaan. Ja kun auto kerran kykenee "polkemaan" hydraulijarrut kiinni omineen, niin se kykenee
        - tekemään automaattisen hätäjarrutuksen (kaikilla pyörillä) esim. sähköistä käsijarrua aktivoitaessa tai törmäysvaroittimen aktivoituessa
        - käyttöjarruilla saadaan aikaiseksi myös mäkilähtöavustin .... myös niissä autoissa, joissa on ihan perinteinen käsijarru


      • TheKöle
        Hoo toyota kirjoitti:

        Väärin?
        Lukitsee kaikki pyörät, kokeile vaikka. On hyvä tuntea autonsa.

        Voihan sitä kommentoida paskaa..... se mitä kirjoitin ei tarkoita sitä, että en tuntisi
        hätäjarrutusta, joka on ihan eri asia kuin tilanteessa, jossa auto liikkuu 1km/h!

        -perinteisellä autolla olen tottunut nykäisemään käsijarrun esim. parkkiruutuun ajaessa, vaikka auto vielä gramman liikuisikin......


    • hiufdhygilili

      turpa tukkoon täällä ei tuollasia jutella tojotassa ei ole vikoja eikä osat kulu.hyssssss.sulla on varmaan jokin muumerkki kun toyota. katoppa keula merkkiä.

    • Loistava varuste

      Loistava varuste sellaisessa autossa jossa se toimii.

      menee automaattisesti päälle kun pysähdytään ja irroitetaan turvavyö tai sammutetaan moottori.
      toimii mäkilähtöavustimena
      irtoaa automaattisesti kun lähdetään liikkeelle kumpaan suuntaan tahansa turvavyö kytkettynä, muuten napista painettaessa
      irtoaa nopeasti kuin ajatus vaihde (D tai R) päällä kaasua painettaessa jos turvavyö on kytkettynä, ei edes perä ehdi niiata kun jo mennään
      pitää takajarrut liikkeessä, vähentää takajarruja vaivaavaa jumitusta
      nappula juuri oikeassa paikassa, eli kojetaulun vasemmassa reunassa tai vaihdevalitsimen vieressä keskikonsolissa
      kytkeytyy myös auton liikkuessa, mutta yli 5km/h nopeudessa jarruttaa kaikilla pyörillä pyörähdyksen estämiseksi

      - ei voi tehdä käsijarrukäännöstä yllä mainitusta syystä

      SUMMARUM -jos minulta kysytään, ehdoton varuste leppoisaan autoiluun pyrkivälle

      • takkari

        Eikös kässärikäännökset ole poikasten hommia?
        Mulla jäi muutamaan kokeiluun ensimmäisellä autollani...


      • silloinhan...
        takkari kirjoitti:

        Eikös kässärikäännökset ole poikasten hommia?
        Mulla jäi muutamaan kokeiluun ensimmäisellä autollani...

        ..tuo miinus kääntyy plussaksi. Vieläkin parempaa kunnon autoissa.
        Lisätään tuohon pluslistaa, että kirkas merkkivalo paljastaa vääjäämättä käsijarrun päälläolon.


      • 2024
        silloinhan... kirjoitti:

        ..tuo miinus kääntyy plussaksi. Vieläkin parempaa kunnon autoissa.
        Lisätään tuohon pluslistaa, että kirkas merkkivalo paljastaa vääjäämättä käsijarrun päälläolon.

        Tässä tulee meidän "käytettyjen autojen" omistajien osuus tähän mielenkiintoiseen ketjuun. Minä en pysty ostamaan sellaista uutta autoa jonka haluaisin siis riittävä koko ja teho vaunun vetoon.
        Olen siis teidän armoillanne kun joskus luovutte näistä nyt uusista menopeleistänne. Minua alkoi pelottamaan nämä uudet hilavitkuttimet jos ja kun ne joskus minulle tulevat.
        Mitenköhän niiden kanssa selviää sitten vanhoina ja "sisään ajettuna".
        Minä olen aina pitänyt mekaanisen käsijarrun ohjausavusta eli kun auto pyrkii puskemaan liukkaassa mutkasa voi sillä kääntää nokan oikeaan suuntaan.
        Nauttikaa te vaan kärryistänne, mutta pyytäisin pitämään ne kunnossa mahdollisimman pitkään:-)


      • U-turn
        takkari kirjoitti:

        Eikös kässärikäännökset ole poikasten hommia?
        Mulla jäi muutamaan kokeiluun ensimmäisellä autollani...

        Kässärillä olisi näppärä tehdä U-käännös liukkaalla alustalla paikassa jos ei normaalisti kääntämällä mahdu, niin ei tarvitse vekslailla.
        Tosin nykyään virkavallan mielestä auto ei ole silloin hallinnassa ja ottavat kuukaudeksi kortin veke ja antavat maksullisen huomautuksen...

        Kässärillä muuten leikkiminen on poikasten puuhia ja eipä tahdo etupyörien pito riittää rallityylillä ajoon, kuin Lampinen ennen vanhaan 96lla.


      • OBD5
        2024 kirjoitti:

        Tässä tulee meidän "käytettyjen autojen" omistajien osuus tähän mielenkiintoiseen ketjuun. Minä en pysty ostamaan sellaista uutta autoa jonka haluaisin siis riittävä koko ja teho vaunun vetoon.
        Olen siis teidän armoillanne kun joskus luovutte näistä nyt uusista menopeleistänne. Minua alkoi pelottamaan nämä uudet hilavitkuttimet jos ja kun ne joskus minulle tulevat.
        Mitenköhän niiden kanssa selviää sitten vanhoina ja "sisään ajettuna".
        Minä olen aina pitänyt mekaanisen käsijarrun ohjausavusta eli kun auto pyrkii puskemaan liukkaassa mutkasa voi sillä kääntää nokan oikeaan suuntaan.
        Nauttikaa te vaan kärryistänne, mutta pyytäisin pitämään ne kunnossa mahdollisimman pitkään:-)

        Tulee uusien autojen myötä kaikkia muitakin hilavitkuttimia, kannattaa alkaa opettelemaan nykytekniikkaa...


      • käsijarru

        Toi ei ole Avensis!


      • Loistava varuste
        käsijarru kirjoitti:

        Toi ei ole Avensis!

        Ei olekaan!


    • Ei enää Avensista

      Kyllä on. Hermoromahdukseen asti. Auto seisoi ko vian takia huollossa kuukausitolkulla

    • tepa21

      Kyllä sattunut. Minullakin Avensis vuosimallia 2010 ja ajettu 166 tkm. Varoitusvalot alkoivat vilkkumaan ensin ja huollossa sitten nollasivat kyseiset vikakoodit, mutta viat tulivat heti huollosta lähdön jälkeen uudelleen. Jatkoselvittelyssä vian alkulähde oli juurikin tämä sähköinen käsijarru , joka oli vaihdettava. Ja lasku olikin sitten sen mukainen; seisontajarrun käyttölaite 1620€ työt sekä polttoaineseoksen tunnistin 245€ työt eli yhteensä 2150€ !!!!! Minusta aika tyyris käsijarruremontti!!! Nyt pelko perseessä ajellaan ja toivotaan ettei muu paikka hajoa, kun taitaa olla suhteellisen kallis merkki korjata......

      • halpisversio

        "taitaa olla suhteellisen kallis merkki korjata...."
        Mikä merkki on halpa korjata?


    • Tojo 2

      Täältä löytyy yksi Avensis, jonka mitttarissa vilkkuu "jouluvalot". Viaksi selviämässä liitin, jonka kautta vesi pääsee ohjainlaatikkoon, sekä tietenkin hapetuttaa liittimet. Liitin on ohjainkotelon etupuolella. Auto on 2010 ja ajettu vajaat 200tkm. Sitten kun kyselee viasta näiltä Tojo agenteilta marmorittiskillä niin vastaus on ettei ole ennen tämmöistä vikaa ollut. Huoltomiehillä onkin sitten parempi muisti ja kertoilevat että on näitä vaihdettu.
      Onko kukaan korjannut tuota liitintä ja miten?? Tai ovatko vaihtaneet takuuseen kyseisillä kilometreillä?

    • pettynyt7

      Avensis on 2 vuotta vanha jarrut jäätyy et voi pesettää jossa käsitellään vettä vain kesällä voi pestä kun ei vesi jäädy, talvella jos on irtolunta pysähdyt parkkiin pakkasella jarrut on jäässä on oltava moukari mukana paukuta rattaisiin jospa irtoaa tai nestekaasulla lämmittää, pysäköinnissä ei ole ollut käsijarru kytkettynä. autokoulussa opetettiin pysäköinnissä on kytkettävä käsijarru aina mutta ei silloin ollut avensista valmistettu
      Syy tähän on valmistus vauxhall tehtaalla englanti

      • Ei saatana

        Ettäs kehtaat tuommoista tekstiä suoltaa. On tainnut pettyneeltä homolta jäädä koulut käymättä? Häpeäisit edes.


      • Provo-Petterille
        Ei saatana kirjoitti:

        Ettäs kehtaat tuommoista tekstiä suoltaa. On tainnut pettyneeltä homolta jäädä koulut käymättä? Häpeäisit edes.

        kaikki keinot ovat sallittuja Toyotan maineen mustaamiseksi.


      • vuosimallia 2009
        Provo-Petterille kirjoitti:

        kaikki keinot ovat sallittuja Toyotan maineen mustaamiseksi.

        Kaksi kertaa pettänyt käsijarru. Ensimmäisellä kerralla oli takuuajan sisällä, toisella kerralla pari kuukautta takuuajan päätyttyä. Molemmila kerroilla ohjausyksikkö kokonaan uusiksi. Onneksi Toyota korjasi molemmilla kerroilla ilman maksua, jälkimmäisellä kerralla goodwill. Kallista lystiä jos itse joutuu maksamaan. Ei kovin luotettavaa kuvaa ole saanut sähköisestä käsijarrusta.


      • audistikin
        vuosimallia 2009 kirjoitti:

        Kaksi kertaa pettänyt käsijarru. Ensimmäisellä kerralla oli takuuajan sisällä, toisella kerralla pari kuukautta takuuajan päätyttyä. Molemmila kerroilla ohjausyksikkö kokonaan uusiksi. Onneksi Toyota korjasi molemmilla kerroilla ilman maksua, jälkimmäisellä kerralla goodwill. Kallista lystiä jos itse joutuu maksamaan. Ei kovin luotettavaa kuvaa ole saanut sähköisestä käsijarrusta.

        nykyautot ei ole köyhille tarkoitettu
        Audissa maksaa yksi ledipoltin 2400€
        Joutuu vaihtamaan koko umpion.


      • Corolla Pappa

        Pitää pestä järvivedellä ja tuulettaa kontti!


      • yhtä pötkyä?

        Kannattais opetella kirjoittamaan ensin omissa oloissa, ennen kuin tänne kirjoittaa.


    • Spede2015

      Tyyppivika. Uusi sähköinen käsijarru maksaa 1640 € plus 400 € asennustyö. Älä erehdy ostamaan käytettyä osaa purkaamolta koska autosi ei tunnista sitä. Ainoastaan uusi osa toimii :) Käytetyn osan asentaminen ei onnistu merkkihuoltoliikkeen mekaanikoilta.. ei ainakaan Lahdessa. Opetuksena olkoon että älä osta sähköisellä käsijarrulla varustettua autoa.

    • japsi

      Hei.mulla vm 2011 sama juttu takuu meni umpeen niin siitä 3viikkoo niin jumiin valot vilkku......ei kuluja ovat laskeneet noin 200000km elinkaareksi joo kulut olis ollu pari tonnii otettiin yhteyttä souraan maahantuojalle .on tapauksia taksi maailmasta jossa km 180000 maksoivat vaan 20%laskusta loput meni maahantuojan piikkiin.....tyyppivika..

      • Kielioppikunniaan

        Opettelisit vähän jäsentämään tekstiäsi.


    • Auto-ville88

      Hei, minulla alkoi temppuilla tuo käsijarru viikko sitten, hassua jutussa oli se että olin lukenut tältä palstalta sen vikaantumisesta.

      Kävin sitten paikallisessa Toyota liikkeessä pikahuollossa, asentaja tutki vikakoodeja testerillä, ja totesi että "nyt tuli kallis paukku", koko käsijarru systeemi pitäisi uusia, hintaa melkein 2000e kaikkineen.

      En tilannut korjaus aikaa, vaan kiitin asentajaa ja poistuin paikalta.

      Vein auton meidän perheen omaan verstaaseen, jossa on auto nostin.
      Avensis oli siellä neljä päivää kuivumassa, sitten tein isäni kanssa silikoonin kaltaisesta massasta suojan käsijarrun johdoille, ja vielä taivutin muovi läpän suojaksi.

      Nyt Avensis toimii normaalisti.
      Eli kuivatkaa auto ja suojatkaa ne johdot, käsijarrun uusiminen on todennäköisesti aivan turhaa.

      • huono_toteutus

        Tuosta suojaamisesta ei ole vanhaan juurikaan apua ellei ennen sitä ole toimlaiteboksia avattu ja jo muodostuneita hapettumia poistettu ja piirilevyä kuivattu. Läpivientien kunnollinen suojaus pitäisi tehdä uuteen autoon.
        Tämä Avensiksen systeemi on ihan perseestä. Kyseessähän on vanhan vaijerikäyttöisen kiäsijarrun päivittäminen muodikkaammaksi korvaamalla käsijarrukahva sähköisellä toimilaitteella. Vaijerikäytön haittojen (jumittuvat ja katkeavat vaijerit) lisäksi on saatu kylkiäisenä elektroniikkaongelmat.
        Ongelma on todella yleinen jo siitäkin päätellen ettei tuota toimilaitetta juuri ole saatavana b-osana. Menevät siis heti kaupaksi hajottamoilla ja AVK:lla. Vertailun vuoksi Passatin sähköisellä käsijarrulaitteella varustettuja takajarrusatuloita sen sijaan on käytettynä tarjolla pilvin pimein, koska se on lähes idioottivarma laite.


      • Härpäkkeidenhärpäke

        Idioottivarma ongelma, vikaantuu kaikissa Passateissa.
        http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13384.0
        Onneksi löytyy vielä autoja joissa EI ole sähköistä käsijarrua. Autolehtien toimittajille se on tietenkin huomauttamisen paikka,,, TM talvitesti taisi mainita että pakkaset tulivat ongelmaksi uusillekin sähkökässäreille.


      • korjaamohenkilö
        Härpäkkeidenhärpäke kirjoitti:

        Idioottivarma ongelma, vikaantuu kaikissa Passateissa.
        http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13384.0
        Onneksi löytyy vielä autoja joissa EI ole sähköistä käsijarrua. Autolehtien toimittajille se on tietenkin huomauttamisen paikka,,, TM talvitesti taisi mainita että pakkaset tulivat ongelmaksi uusillekin sähkökässäreille.

        Sanottiin LÄHES idioottivarma, koska 100% idioottivarmaa ihmisen tekemää laitetta ei ole olemassakaan. Vagarenan kirjoitukset ei poista sitä tosiasiaa, että Passatin sähköisessä seisontajarrussa ei ole vikoja kuin murto-osa Avensiksen vastaavista. Avensiksessa ongelmat ovat hyvin yleisiä, Passatissa äärimmäisen harvinaisia.


      • faffdfgfgg

        Kumma kun se sattui juuri minun Passatin kohdalle, vaikka ovat muka äärimmäisen harvinaisia. Taitavat olla joka Passatissa. Samoista osista ne ontehty.


      • älä_edes_yritä
        faffdfgfgg kirjoitti:

        Kumma kun se sattui juuri minun Passatin kohdalle, vaikka ovat muka äärimmäisen harvinaisia. Taitavat olla joka Passatissa. Samoista osista ne ontehty.

        Sinulla mitään Passatia ole!
        Keskenkasvuinen tojotrolli sinä olet. Kukaan aikuinen ei ole niin laiska, että käyttäisi tuollaista näpyttelynimimerkkiä!


    • hantaak1

      Seisontajarrun pitäisi nimenomaan toimia mekaanisena varajarruna jonka saa päälle ja pois silloinkin kun auton sähköt ja jarruhydrauliikkakin ovat pettäneet. Eikä automaattivaihteisessa edes tarvita mäkilähtöavustinta. Eikä mäkilähtö ole manuaalivaihteisellakaan vaikeaa ilman avustintakaan.

      • Ilman_muuta

        Ja vilkunkin voi palauttaa käsin takaisin keskiasentoon risteyksen jälkeen! Mitäs noista automaattitoiminnoista.


      • 2024

        Olen itsekin tutustunut näihin uusiin ihme vekottimiin. Muutaman kerran olen Baijerissa käydessäni vuokrannut uuden Mersun tai BMW:n.
        Viimeksi ollessani siellä joulun alla minulla oli uusi C 200, vaikka se oli melko tavallinen malli oli siinä tämä automaattinen käsijarru.
        Kun ensimmäisenä päivänä peruutin hankalaan pysäköintiruutuun ja avasin oven katsoakseni ettei mitään kallista jää alle, meni se käsijarru päälle.
        Hetken siinä ihmettelin mikäs tämä juttu nyt oikein on ja kokeilin uudelleen - sama juttu. Vehtasin sen kanssa hetken ja sain sen sitten peruuttamaan myös ovi auki, mutta en nyt muista mitä siinä piti tehdä.
        Luin sen käsikirjaa päästäkseni paremmin perille niistä systeemeistä. Siellä sanottiin että sitä käsijarrua voi käyttää myös hätäjarruna. No minä sitten eräänä päivänä laskettelin loivaa mäkeä alaspäin ja yritin varovasti painaa sitä käsijarrulipaketta ikäänkuin olisi hätäjarru tarvetta.
        Kun painoin sitä lipaketta tosi v a r o v a s ti , niin se imaisi ne jarrut lukkoon sillä sekunnilla, koska olin epäillytkin jotain sellaista, vetäisin sen lipkkeen heti ylös.
        Kokeilin vielä toisenkin kerran ja sama tulos, eli mitään nättiä jarrutusta ei sillä voinut tehdä.
        Se systeemi joka piteli autoa paikallaan (automaattivaihteisto) liikennevaloissa oli minulla jatkuvasti käytössä kun kurvailin Münchenin keskustassa, on rasittavaa painaa sitä jarrua valoissa kun vaihde on päällä. Siinä oli myös se start-stop juttu, jonka kytkin kaupunkiajossa pois. Ärsyttävää kuunnella sitä starttaamista kun piti muutaman metrin jälkeen taas liikenteen takia pysähdellä.
        Kyllä minä pidän oman Avensikseni jämäkästä käsijarrukahvasta siinä oikean polven vieressä, koska sillä voi tehdä muutakin kuin sen pysäköinnin:)


      • hantaak1
        Ilman_muuta kirjoitti:

        Ja vilkunkin voi palauttaa käsin takaisin keskiasentoon risteyksen jälkeen! Mitäs noista automaattitoiminnoista.

        Kyllä varmaan joku kohta vaatii autoon valokenno-ohjatut sähköovet, niiden aukaisu ja sulkeminen kun on vielä vaivalloisempaa kuin käsijarrun käyttö pysäköitäessä.


      • TheKöle
        2024 kirjoitti:

        Olen itsekin tutustunut näihin uusiin ihme vekottimiin. Muutaman kerran olen Baijerissa käydessäni vuokrannut uuden Mersun tai BMW:n.
        Viimeksi ollessani siellä joulun alla minulla oli uusi C 200, vaikka se oli melko tavallinen malli oli siinä tämä automaattinen käsijarru.
        Kun ensimmäisenä päivänä peruutin hankalaan pysäköintiruutuun ja avasin oven katsoakseni ettei mitään kallista jää alle, meni se käsijarru päälle.
        Hetken siinä ihmettelin mikäs tämä juttu nyt oikein on ja kokeilin uudelleen - sama juttu. Vehtasin sen kanssa hetken ja sain sen sitten peruuttamaan myös ovi auki, mutta en nyt muista mitä siinä piti tehdä.
        Luin sen käsikirjaa päästäkseni paremmin perille niistä systeemeistä. Siellä sanottiin että sitä käsijarrua voi käyttää myös hätäjarruna. No minä sitten eräänä päivänä laskettelin loivaa mäkeä alaspäin ja yritin varovasti painaa sitä käsijarrulipaketta ikäänkuin olisi hätäjarru tarvetta.
        Kun painoin sitä lipaketta tosi v a r o v a s ti , niin se imaisi ne jarrut lukkoon sillä sekunnilla, koska olin epäillytkin jotain sellaista, vetäisin sen lipkkeen heti ylös.
        Kokeilin vielä toisenkin kerran ja sama tulos, eli mitään nättiä jarrutusta ei sillä voinut tehdä.
        Se systeemi joka piteli autoa paikallaan (automaattivaihteisto) liikennevaloissa oli minulla jatkuvasti käytössä kun kurvailin Münchenin keskustassa, on rasittavaa painaa sitä jarrua valoissa kun vaihde on päällä. Siinä oli myös se start-stop juttu, jonka kytkin kaupunkiajossa pois. Ärsyttävää kuunnella sitä starttaamista kun piti muutaman metrin jälkeen taas liikenteen takia pysähdellä.
        Kyllä minä pidän oman Avensikseni jämäkästä käsijarrukahvasta siinä oikean polven vieressä, koska sillä voi tehdä muutakin kuin sen pysäköinnin:)

        Nämä uudet varusteet vaatii ihan oman asennoitumisen ja käyttäytymistavan.....

        Oman auton perusteella sanoisin:

        1. ovi auki ei tarvitse enää peruutella, koska kunnon elektroniikka-autossa on peruutuskamera ja/tai pysäköintitutkat

        2. Käsijarrulla ei rarvitse "oikoa" autoa, sitä varten on ajonvakautus

        3. liikkeelle lähtö ei pitäisi olla ongelma, koska sähköinen toimii mäkilähtöavustimena.

        PS. kyllä mäkin haluasin silti sen kahvan siihen oikean jalan viereen ;-)


      • Hantaak1
        TheKöle kirjoitti:

        Nämä uudet varusteet vaatii ihan oman asennoitumisen ja käyttäytymistavan.....

        Oman auton perusteella sanoisin:

        1. ovi auki ei tarvitse enää peruutella, koska kunnon elektroniikka-autossa on peruutuskamera ja/tai pysäköintitutkat

        2. Käsijarrulla ei rarvitse "oikoa" autoa, sitä varten on ajonvakautus

        3. liikkeelle lähtö ei pitäisi olla ongelma, koska sähköinen toimii mäkilähtöavustimena.

        PS. kyllä mäkin haluasin silti sen kahvan siihen oikean jalan viereen ;-)

        2. Eihän käsijarrulla (tai vetävien takapyörien sudituksella) "oiota" autoa vaan koetetaan saada auto kiepahtamaan pystyakselinsa ympäri, niin että U-käännös onnistuisi pienemmässä tilassa kuin auton normaali kääntöympyrä.
        3. Mihin tarvitaan mäkilähtöavustinta? Ei ole vielä tullut sellaista mäkeä vastaan jossa automaattivaihteinen auto karkaisi liikkelle lähtiessä taaksepäin.

        Mekaaninen käsijarru on tarpeen ihan samasta syystä kuin mekaaninen yhteys ohjauksessa, eli vikatilanteen varalta. Itsestään pois kytkeytyvä seisontajarru muuten tuli Cadillaciin jo vuodelle 1960, se vain piti laittaa päälle itse. Sähkökäsijarrun suurin etu taitaa olla se että se voidaan toteuttaa halvemmalla kuin mekaaninen, erillinen käsijarrurumpu.


      • 2024

        Joo mutuku sinä olet nuori ja teidän on niin helppo oppia uusia hienoja juttuja D.
        Minun on niin vaikea luottaa siihen peruutustutkaan ja siksi joskus avaan sen oven.
        Tosiasiassa kyllä minunkin täytyy alkaa asennoitua noiden uusien vimpaimien tuloon - on tässä kuitenkin vielä potentiaalisia ajovuosia jäljellä :)


    • Fiuuuu

      Itselläni oli v.2010 avensis, ja ajoin 95 tkm 4 vuotta ilman ongelmia. Elektronisen käsijarrun avaaminen/vapauttaminen takakontin lattiassa olevan koloruuvia ei tarvinnut käyttää (combi malli). Nyt mennään oculla, jossa vanhan aikainen käsijarru, mutta muuta elektroniikkaa löytyy ihan tarpeeksi... saa nähdä miten niiden kanssa tulee käymään. Kyllä auton ylläpito on veikeetä hommaa, jos alkaa liikaa miettimään näitä asioita on parempi siirtyä muihin liikkumisen välineisiin vaikka busseihin, hajoaa nekin matkalla joskus, mutta korjauskulut zero euroa ....

    • näisevaamenee

      sähköinen "käsijarru".. hengenvaarallinen!

      ei pysty oikasemaan puskevaa autoa jnejne.. muutenki tietokoneistus/sähkövempeleiden lisäys autoihin O pian tiensä päässä! menny överiks!
      varsinki suomen oloissa)pakkasta/lauhaa-suolaliuosta ajetaa teille hullunkiilto silmis jnejne..(en mainitse tulevaa massahakkerointia tietyn merkin/mallin autoille)

      ite EN tuu ostaan autoo, jossa ykskin sähköinen härveli(ajan si vanhemmalla)

    • seniori1

      Omassani (Avensis 2009, ajettu 80000 km) meni käsijarru jumiin. Varsinaista vikaa ei löydetty. Jarru ei vain enää toiminut. Toimilaite vaihdettiin hiuksia nostattavaan hintaan, lähes 2000 €. Pidin hintaa kohtuuttomana. Autoa on kuitenkin tarkoitus pitää ja maksoin sen mitä pyydettiin. Sähköinen käsijarru on hyvä sellaisille (niitäkin on) autoilijoille, jotka eivät hallitse mäkilähtöä, vaan luistattavat kytkintä. Tämä saa aikaan pahoinvointia sellaisille, jotka tietävät mitä silloin kytkimelle tapahtuu. Siinä ei järkipuhe auta. Se joka ei osaa se ei osaa. En tässä nyt halua mainita kumpaa sukupuolta nämä kuljettajat yleensä ovat. Vanhan käsijarrun kahva on helppo tavoittaa ja jarrutusta voi annostella tarpeen mukaan. Mikäli kuljettaja jostain syystä ei pysty toimimaan pystyy vieruskaveri ainakin (jos ymmärtää) jollakin tavalla vaikuttamaan auton kulkuun. Vanha käsijarru on helppo korjata ja toimii varmasti.

    • patemattonni

      avensis 2012 samanlainen vika

    • Tojohojo

      Juu, sama vuosimalli, ja pakkasilla hyytyi ja varoitusvalot vaan palaa. Paketti maksaa kuulemma 1600e...

    • Entykännyt

      Lexus 200:n kävi jarrun takia pajalla pariin otteeseen takuuaikana. Vaihdoin duunia joten kokemus jäi lyhyeksi mutta en jäänyt kaipaamaan lexusta enkä sähkökäsijarrua. Volvossakin sellainen olo. Näin kaipaamaan Volvoa mutta en käsijarrua. Vain automaattinen päällemeno on kiva ominaisuus, muuten kuraa.

    • patemattonni

      2012 avensiksessa
      sama vika

    • avejumitti

      Minulla oli hetken aikaa Ave, josta luojan kiitos pääsin eroon. Jouduin kerran pysäyttämään huonosti aurattuun paikkaan ja tietenkin pakkanen jääti sulaneen lumen jarruihin. Kun lähdin liikkeelle, takapyörät olivat juntturassa ja kojelaudassa vilkkui ABS-valo ja joku muu. Peruuttelin ja nytkyttelin edes takas ja lopulta takapyörät pyörivät ikävä kyllä merkkivalot jäivät ja kun pikpahdin korjaamolla niin maksoi 1800

    • Turhaaelektroniikkaa

      Kalliiksi tulee eikä edes pidä paremmin kuin tavallinen kässäri. MIkähän siinä on että tämäkin tarvitsee sähköistää? Ymmärrän kyllä että jarrrutustehoa tietokone ohjailee mutta kyllä mulla vielä on voimat riittäneet kässärin kiinni vetämiseen. sopivasti välitetty ja oikein säädetty niin on yhtä kevyt kuin sähköinen. Hirveet laskut tulee jos tuon sähköhidastimen rikkoo.

    • Seniori1

      On ikävä kyllä. Tarvitaan euroja n.1900 kappaletta, niin taas toimii. Täytyy vaan kestää tämä ja selittää itselleen, että muissakin autoissa on sen sijaan toisenlaisia vikoja. Laskun nähtyäni tiesin, että kauan menee ennen kuin siitä toipuu. Onneksi autossa ei muuta vikaa ole ilmennyt.

    • eihänsesovi

      Ei ole tapahtunut kellään.

      • Anonyymi

        Ongelmia, ongelmia riittää.


    • Anonyymi

      sama tilanne päällä .16,12.2019. alkoi sama ongelma.asiaa tutkitaan kuulemma?Toyotalla eivät tiedä mitään koko asiasta,mutta netistä löytyy koko historia.TR:juha s.klaukkala

      • Anonyymi

        Pitää varmaan jatkaa että on kyse sähköisestä käsijarrusta.Avensis 2010 (T27).MITEN ON VUODESTA 2015 lähtien valmistettujen pysäköinti jarrujen toimivuus.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää varmaan jatkaa että on kyse sähköisestä käsijarrusta.Avensis 2010 (T27).MITEN ON VUODESTA 2015 lähtien valmistettujen pysäköinti jarrujen toimivuus.?

        Parempi. Laatikko jossa moottori on suojattu järkevämmin.
        Toyotalla tietävät. Korjaavat mielellään koska maksaja on selvä.
        T sama kohtalo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää varmaan jatkaa että on kyse sähköisestä käsijarrusta.Avensis 2010 (T27).MITEN ON VUODESTA 2015 lähtien valmistettujen pysäköinti jarrujen toimivuus.?

        Mulla kans joulun alla hajosi tuo sähköinen käsijarru, jumitti kiinni eikä avannut enää jarruja. avensis v. 2011 on autoni. Muuten ollut hyvä auto. Koko helahoito pitää vaihtaa.. Varaosa pelkästään maksaa sen 900e toyota liikkeen mukaan. Onneksi käsijarrun sai irti ja nyt voi ajella, mut autossa ei ole käsijarrua. Pitää hommata rahaa kyeyäkseen maksamaan tuon vekottimen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla kans joulun alla hajosi tuo sähköinen käsijarru, jumitti kiinni eikä avannut enää jarruja. avensis v. 2011 on autoni. Muuten ollut hyvä auto. Koko helahoito pitää vaihtaa.. Varaosa pelkästään maksaa sen 900e toyota liikkeen mukaan. Onneksi käsijarrun sai irti ja nyt voi ajella, mut autossa ei ole käsijarrua. Pitää hommata rahaa kyeyäkseen maksamaan tuon vekottimen.

        itsellä ollut Ave vm. 2009 uudesta asti. Ei ole sähköinen käsijarru koskaan oireillut. Ajan myös paljon lumisilla teillä. Jouduin vaihdattamaan 240 000 tkm kohdalla etujarrupalat. Ei ole Toyotan laatu enää entisensä . Käytän sähköistä käsijarrua joka ikisellä pysäköinnillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        itsellä ollut Ave vm. 2009 uudesta asti. Ei ole sähköinen käsijarru koskaan oireillut. Ajan myös paljon lumisilla teillä. Jouduin vaihdattamaan 240 000 tkm kohdalla etujarrupalat. Ei ole Toyotan laatu enää entisensä . Käytän sähköistä käsijarrua joka ikisellä pysäköinnillä.

        Minäkin olen tero ja kiellän kaikki vaikeudet Avensikseni kanssa, nekin tyypiviat jotka ovat omalle kohdalle sattuneet. Kaikki vikakirjoitukset ovat Helkama-autosta lähtöisin.
        Vuodesta 2008 lähtien.


    • Anonyymi

      Voisiko joku päivittää mitä 2010 mallin sähköisen käsijarrun ongelmien kanssa pitää tehdä ja miten päästä halvalla?

      Nyt syttyy valoa ja ei toimi ja sitten taas joku kerta toimiikin ja valo sammuu.

      Sammuttaessa aina menee päälle toki eli ei vaaraa.

      Mitä kosketus yms violle voi oma mekaanikko tehdä?

      Mitä osia voi vaihtaa jos pakko?

      Onko pakko mennä virallisen pajan ja testerien yms kautta?

      Mitä kaikki tämä maksaa?

      Juuri kun piti olla se auto jossa järkeä kymmenien vuosien fiilisautojen jälkeen.

      • Anonyymi

        Moi,
        Toypta merkkihuolto auttaa.
        Vikaa tulee löytymään ja maksaa 2 000 €.

        terveisin
        Erkkii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi,
        Toypta merkkihuolto auttaa.
        Vikaa tulee löytymään ja maksaa 2 000 €.

        terveisin
        Erkkii

        Oikeasti maksaa 2398€..onnea vaan...


    • Anonyymi

      Mulla on sulle hyvä idea! Aja se riisikippo järveen ja hommaa saksalainen laatupeli.

      • Anonyymi

        Ei pysty nahkahousuihin ja hapankaaliin sorry.

        Saaren auto voisi kelvata siis sen toisen saaren.

        Tai joku Rock peli tuontina yli meren?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pysty nahkahousuihin ja hapankaaliin sorry.

        Saaren auto voisi kelvata siis sen toisen saaren.

        Tai joku Rock peli tuontina yli meren?

        Avensis on muuten tehty siellä toisessa saaressa.


    • Anonyymi

      Nimimerkki Corolla1998
      Mitä vuosimallia ovat nuorimmat Toyotat, joissa on mahdollisimman vähän sähköhärpäkkeitä?
      Oman vanhukseni kanssa olen pärjännyt loistavasti, minimimäärä korjaushuoltoja. Onneksi en ole nuori. On sietämätöntä, että autot pilataan turhilla sähköisillä toiminnoilla.

    • Anonyymi

      Nimimerkki Corolla 1998 jatkaa:

      Etsin juuri vähän uudempaa autoa ja juttunne Avensiksesta alkoi hirvittää. Oma vanha rautani on valmistettu Japanissa. Missä kaikkialla nykyiset tehdäänkään.

    • Anonyymi

      Taas sama wokkelo (wolkkari) kyseessä 😅

    • Anonyymi

      Juuei tojotassa ole vikoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe