osgood schlatter:(:(:(:(:(!

Iiik!

Eli siis kävin röntgen kuvassa pitkä aikaisen ja todella kovan polvi kivun takia. Diagnoosi oli osgood schlatter. Nyt on 3kk liikka kielto ja jalka niin kipeä että ei kestä yhtään painoa...olisiko siis tyhmää käydä kyynärsauvat hakemassa edes vähäksi aikaa??...vai pitävätkö tyhmänä....onko täällä muita joilla ollut kyseinen rasitusvamma ja onko se teillä parantunut (jos on niin kauan siinä kesti). Olen kuullut että voi kestää jopa useita vuosia! Itse olen siis 14v poika :(

11

2654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henni17

      Heippa! Mulla on ollu toi sama. Mulla kanssa liikakilot, mutta oisko ollu puoluetta tai reilu ja aivan älyttömän kipeä polvi. Mulle ei ainekaan ehdotettu lääkäristä kyynersauvoja, mutta jos sinusta itsestäsi tuntuu, että ne auttavat ja ovat tarpeelliset niin mikäs siinä. Eivät ne sinua tyhmänä siellä tk.ssa tms. paikassa pidä :) onko sulla vasen vai oikea polvi?
      Mulla on edelleen muistona sellainen luupatti polvilumpion alapuolella. Harkitsen et kävisikö leikkauttamassa sen sitten aikuisena, koska se häiritsee polvillaan istumista. Täytän kohta 17(tyttö) ja olin silloin viidennellä luokalla kun tuo todettiin. Tsemppiä sen jalan kanssa äläkä nyt hötkyile tai ryntäilee sen kanssa, paranee parhaiten antamalla olla ja mahdollisimman vähällä rasittamisella :)

    • Henni17

      Korjaus edellisee; mulla kanssa liikkakielto, mutta oisko ollu puolisenvuotta tai reilu

    • nainen vm -82

      Netistä löytyy paljon tietoa tästä vaivasta ja nykyään tästä tiedetään paljon enemmän kuin esim. 90-luvulla kun itsellä vaiva oli pahimmillaan.
      Aikoinaan minulle määrättiin pitkä liikuntakielto. Sittemmin parikymppisenä molemmat polvet leikattiin ja lopputulos onnistui erittäin hyvin.
      Sen jälkeen ei ole ollut vaivaa. Kyhmyt on edelleen polvissa tallella, mutta särkyä ei ole.
      Nopean googlettamisen perusteella uusia apuvälineitäkin on tähän vaivaan kehitetty, esim. polvituki: http://www.healh.fi/?page_id=734 mutta akuutissa vaiheessa lepo on se paras vaihtoehto.

      • arpi

        Hei.
        Minulla alkoi osgoodi vaivata 9-10vuotiaana ja nyt 20vuotiaana polvi operoitiiin helvetinmoisen kivun ja lääkäreitten kanssa taistelun jälkeen.
        Polvi siis tähystettiin vajaa kk sitten, finally.
        Niiiin miten sinä olet kuntouttanut polveasi leikkauksen jälkeen? Oman paikkakunnan fysioterapeutit yms eivät osaa hirveästi neuvoa tämän kanssa kun on kuulema todella harvinaista, että osgood schlatter on leikattu, ja vielä tytöltä.


      • sopulihosuli
        arpi kirjoitti:

        Hei.
        Minulla alkoi osgoodi vaivata 9-10vuotiaana ja nyt 20vuotiaana polvi operoitiiin helvetinmoisen kivun ja lääkäreitten kanssa taistelun jälkeen.
        Polvi siis tähystettiin vajaa kk sitten, finally.
        Niiiin miten sinä olet kuntouttanut polveasi leikkauksen jälkeen? Oman paikkakunnan fysioterapeutit yms eivät osaa hirveästi neuvoa tämän kanssa kun on kuulema todella harvinaista, että osgood schlatter on leikattu, ja vielä tytöltä.

        Siis tyttö minäkin, ainakin silloin kun sairastin tätä vaivaa nyt jo keski-ikäinen. Minulta poistettiin tämä irtokappale, siis se patti irtosi kokonaan luusta, ja poistoon päädyttiin. Oli juuttunut jänteeseen kiinni, kolmiomainen luunkappale, ja tästä tosi kipeä. Kuntoutusta ei sen kummemmin neuvottu, varovasti leikkauksen jälkeen lähdin liikkeelle ja pikku hiljaa polvi kuntoutui. Ei ole vaivannut leikkauksen jälkeen lainkaan.


    • yhyy1

      hei mulla on ollut noin puoltoistavuotta toi sama osgood ja oon ollut kokoajan likunnasta pois toki on vähän liikakiloja mutta mikään keino ei vaan unnu auttavan mutta jos lepään niin sittenhän tää tauti voi vaan pahentua kun tulee lisää liikakiloja...

    • Katuva nuori urheili

      Minulle todettiin eilen lääkärissä tämä kyseinen tauti, ja olen itkenyt sitä niin kauan, että en voinut tänään mennä kouluun sen takia, että näytin turvonneine silmineni ihan vajaalta. Enkä muuten itkenyt kipua, vaan sitä etten saa pariin kuukauteen juosta liikoja! Olen 12-vuotias tyttö, joka katuu sitä, että kertoi tästä kenellekkään, koska muuten en ikinä olisi saanut mitään vitun taukoa!

      • Pgh

        Sun kannattais nyt hoitaa ettei käy mulla tauti ollu jo melke vuoden ja alussa en hoitanut nyt sattuu ihan sairaasti


      • Urheilia

        Siis itsellä on tämä kyseinen tauti jo vuosi ja ittee ei haittaa yhtään noin kuus kertaa viikoa treenit 14v poika


    • urheilijan äiti

      Tyttärelläni oli sama ongelma ja asia hoitui ammatti-ihmisen kautta, joka huomasi ongelman oikean syyn, eli jalka meni lättään.
      Hommattiin pohjalliset kenkiin ja siihen loppui pitkän ajan vaivat. Lääkärit ei noista tajua mutta esim osteopaatit ja kiropraktikot kyllä!

    • kalakukki

      Itselläni on ollut kyseinen tauti tai vamma jo puolivuotta , alkaa jo hieman ärsyttämään kun tuli keväällä ja nyt on syksy niin ei voinut juosta kesällä olen siis 13 v poika. Mitäköhän minun pitäisi tehdä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe