It's ok to eat fish 'cos they don't have any feelings?

kipale

Olin puolitoistavuotta kasvissyöjä, lähinnä eettisistä syistä. Noin puoli vuotta sitten aloin syödä kalaa. Minulla täytyi olla itselleni hyvät perustelut siitä, miksi annan itselleni luvan syödä kalaa, mutta en muita eläimiä. Tein jopa listan kalansyönnin hyvistä ja huonoista puolista. Lopulta plussat voitti ja suurimpana se että haluan pysyä terveenä, ja kalahan on terveellistä (ja myös mielestäni tosi hyvän makuista). Jotenkin tuntuu ehkä myös helpommalta syödä kalaa, kuin vaikka jotain nisäkästä. Tunteeko kala kipua? Onko kalalla ajatuksia? Syötkö SINÄ kalaa ja miksi? (jos et siis syö muuta "lihaa")Onko kaloilla oikeuksia tai pitäisikö olla? Syötän ihan mielelläni kissalleni ja koiralleni lihaa, olenko tekopyhä?

13

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jagdpanther

      Tunteeko kala kipua? KYLLÄ
      Onko kalalla ajatuksia? Ei, eikä kovin monella nisäkkäälläkään ole.
      Syönkö kalaa? Syön ja melkein kaiken muunkin joka liikkuu ;)
      Ja sä oot kuule tekopyhä paska, opeta elukkaski kasvissyöjiksi!
      On se kumma ku toisten, varsinki tyhmien haukkumisesta tulee heti hyvä mieli näin aamulla :)

      • kipale

        Oon lukenut täällä tarpeeksi sun kommenttejas erinäisiin asioihin tietääkseni kumpi tässä se tyhmä on.. Ja kalansyöntikysymys olikin suunnattu niille jotka ei syö muuta lihaa. Opettele lukemaan.


    • nemo-

      Olen miettinyt samoja asioita... Olen ollut n. vuoden ajan kala-kasvissyöjä, myös eettisistä syistä. Olen ajatellut sen niin, että syön vain sellaisia eläimiä jotka itse pystyisin tappamaan ja valmistamaan itselleni ruoaksi. Todennäköisesti alan siirtymään kuitenkin pikkuhiljaa kokonaan vegaaniseen ruokavalioon.

      Kala tuntee ja sillä on mieli ja ajatuksia, kuten muillakin eläimillä. Eläinten on todettu kokevan myös esim. surua, pelkoa, häpeää ja muitakin tunteita, jotka usein miellämme vain ihmisten tunteiksi.

    • kettukiittaa

      Syön kalaa, koska ihminen tarvitsee eläinperäisiä tuotteita pysyäkseen terveenä. Kalastan myös itse, joten tuo "syön vain eläintä jonka voisin itse tappaa" pätee. Tunteet on vaikea käsite eikä kukaan oikeastaan voi sanoa asiaan juuta tai eitä. Tutkimusten perusteella voidaan kuitenkin sanoa että osa eläimistä tuntee samoja perustunteita kuten ihmisetkin, se kuinka laaja tunteiden kirjo on, on todennäköisesti mahdotonta selvittää ellei opita lukemaan eläinten ajatuksia.

      Kaloista voisi ajatella että ne ovat sen verran yksinkertaisia eläimiä että ehkä ne eivät yllä samanlaiseen ajatuksen juoksuun kuin esim. vaikka koira mutta kipua ne kyllä tuntevat, se on ihan tutkittu juttu ja varmasti jonkin asteista pelkoa ja stressiä. Sen vuoksi kalat, kuten muutkin eläimet olisi mielestäni tapettava mahdollisimman nopeasti ilman turhaa kärsimystä.
      Kalat joita syön saavat elää vapaan elämän luonnossa niin kuin niiden kuuluu ja itse ajattelen asian niin että se että minä syön sen kalan, on sama asia kuin sen kalan söisi vaikka karhu tai isompi kala. Se kuuluu luonnon kiertokulkuun eikä siinä ole minun mielestäni mitään väärää.

      Itsellänikin on kissoja ja koira ja ne syövät lihaa. Ne syövät myös sellaista tehotuotettua lihaa jota itse eettisistä syistä vastustan mutta koira ja kissa ovat lihansyöjiä ja tarvitsevat lihaa pysyäkseen terveenä. Yksi kissoistani ja koirani syövät myös lääkeruokaa jota tarvitsevat pysyäkseen terveenä enkä voi vaikuttaa lääkeruuan lihan alkuperään. Ja koska olen eläimet hankkinut, ne ovat minun vastuullani ja minun tehtäväni on pitää niistä parasta mahdollista huolta. Lemmikeistäni huolehtiminen on arvoasteikossa ylempänä kuin omien eettisten arvojeni toteuttaminen.

      • asdfasdf

        eli kieltäisit muilta lihan syönnin mutta omaa etuasi ajatellen käytät samaa lihaa eläintesi ruokintaan?
        näinhän se menee ideologia kaatuu kun tulee "suojelijan" omasta edusta kyse

        "Tutkimusten perusteella voidaan kuitenkin sanoa että osa eläimistä tuntee samoja perustunteita kuten ihmisetkin, se kuinka laaja tunteiden kirjo on, on todennäköisesti mahdotonta selvittää ellei opita lukemaan eläinten ajatuksia."
        sinä et siis voi sänoa että eläin kärsii turkistarhalla muuten kuin omassa mielessäsi.


      • ösdfösdf
        asdfasdf kirjoitti:

        eli kieltäisit muilta lihan syönnin mutta omaa etuasi ajatellen käytät samaa lihaa eläintesi ruokintaan?
        näinhän se menee ideologia kaatuu kun tulee "suojelijan" omasta edusta kyse

        "Tutkimusten perusteella voidaan kuitenkin sanoa että osa eläimistä tuntee samoja perustunteita kuten ihmisetkin, se kuinka laaja tunteiden kirjo on, on todennäköisesti mahdotonta selvittää ellei opita lukemaan eläinten ajatuksia."
        sinä et siis voi sänoa että eläin kärsii turkistarhalla muuten kuin omassa mielessäsi.

        Niin. Vauvatkaan eivät osaa puhua. Mistä siis tiedämme, että vauva kärsii jos sen sulkee ikuisiksi ajoiksi neliömetrin kokoiseen häkkiin? Onko se että vauva kärsii häkissä vain jonkun ihmisen "omassa mielessä", koska vauva ei osaa kertoa että se kärsii?


      • Jagdpanther
        ösdfösdf kirjoitti:

        Niin. Vauvatkaan eivät osaa puhua. Mistä siis tiedämme, että vauva kärsii jos sen sulkee ikuisiksi ajoiksi neliömetrin kokoiseen häkkiin? Onko se että vauva kärsii häkissä vain jonkun ihmisen "omassa mielessä", koska vauva ei osaa kertoa että se kärsii?

        Aika paska vertaus. Ja jopa sairasta verrata vauvoja eläimiin.


      • Jagdpanther
        asdfasdf kirjoitti:

        eli kieltäisit muilta lihan syönnin mutta omaa etuasi ajatellen käytät samaa lihaa eläintesi ruokintaan?
        näinhän se menee ideologia kaatuu kun tulee "suojelijan" omasta edusta kyse

        "Tutkimusten perusteella voidaan kuitenkin sanoa että osa eläimistä tuntee samoja perustunteita kuten ihmisetkin, se kuinka laaja tunteiden kirjo on, on todennäköisesti mahdotonta selvittää ellei opita lukemaan eläinten ajatuksia."
        sinä et siis voi sänoa että eläin kärsii turkistarhalla muuten kuin omassa mielessäsi.

        Jos ituhipit oikeasti välittäis luonnosta ja muusta sellasesta niin ne ei hankkis mitään lihaa syöviä lemmikkejä luonnonvaroja tuhoamaan. Tuhansia tonneja lihaa kuluu länsimaalaisten kissojen ja koirien ruokiin!


      • kipale
        Jagdpanther kirjoitti:

        Jos ituhipit oikeasti välittäis luonnosta ja muusta sellasesta niin ne ei hankkis mitään lihaa syöviä lemmikkejä luonnonvaroja tuhoamaan. Tuhansia tonneja lihaa kuluu länsimaalaisten kissojen ja koirien ruokiin!

        Itseasiassa eläintenruokiin menee vaan ns. jämäpalat kaikesta siitä mitä ihmisten ravinnoksi menevistä lihoista jää. En usko että yhtäkään eläintä täällä tapetaan ihan vaan vaikka koiran ruoaksi..


      • Jagdpanther
        kipale kirjoitti:

        Itseasiassa eläintenruokiin menee vaan ns. jämäpalat kaikesta siitä mitä ihmisten ravinnoksi menevistä lihoista jää. En usko että yhtäkään eläintä täällä tapetaan ihan vaan vaikka koiran ruoaksi..

        Jämäpalat menee kuule mäkkärin ja muiden hampurilaisketjujen pihveihin. Aivan varmasti tapetaan vartavasten lemmikkejäki varten.


      • kipale
        Jagdpanther kirjoitti:

        Jämäpalat menee kuule mäkkärin ja muiden hampurilaisketjujen pihveihin. Aivan varmasti tapetaan vartavasten lemmikkejäki varten.

        Noup


    • Eläinkokeeton...

      Lemmikkien ruokinnassa kannattaa suosia ruokaa jota ei ole testattu eläimillä. Esim. Iams testaa ruokiaan koirilla ja kissoilla, jotka joutuvat elämään järkyttävissä oloissa koe-eläinlaboratorioissa.

      Eläimillä testatut:
      - Nutro
      - Hill`s
      - Eukanuba
      - Pedigree
      - Royal Canin
      - Sheba
      - Whiskas
      - Kitekat

      Eläinkokeettomat:
      - Solid Gold
      - ProPac
      - BritCare (saa Mustista & Mirristä)

    • pipero

      Minä olen pienellä eläkkeellä ja söin takavuosina kissojen- ja koirienruokia.
      Nyt ovat niin kalliita etten voi niitä enää ostaa. Nykyisin syön makaronia ja perunoita. Jos joskus saan potun päälle nokareen margariinia niin kyynel silmäkulmaan vierähtää.
      Voisin mielelläni tulla Teille lemmikkienne ruokien testaajaksi. En välitä vaikka kohtelisitte minua järkyttävissä eläkeläislaboratorio- olosuhteissa kunhan ette löisi joka päivä.

      Olen ajatellut myös laittaa Musti & Mirri Oy:lle työhakemuksen kotieläinruokien testaajaksi koska ymmärrän hyvin ettei eläimille voi antaa ruokaa mitä ei ole huolella testattu. Sitten yritys voisi käyttää mainonnassaan erilaisia iskulauseita joista ilmenisi ettei lemmikkieläinruokiaan ole testattu eläimillä vaan köyhillä eläkeläisillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe