Häipyykö öljy

Vaihto aie

Kuluttaako uuden octavian 1,4 tsi moottori öljyä, jos kuluttaa niin kuinka paljon suunnilleen 20000 km aikana.

41

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunnossaon

      16000 km,ei ole tarvinnut vielä lisätä. Öljyn taso on lähellä ylämerkkiä.

      • 1 milj km

        Jos ei kulu öljy, kuluu moottori. Wanha automiehen sanonta.


    • skodisti

      12500 ajettu. Nelisen litraa joutunut lisäämään. No, skoda on aina skoda.

      • kunnossaon

        Mitä öljyä olet käyttänyt? Mikä on huolto-ohjelmasi? Jos nuo tiedät, niin sinulla ehkä on Skoda.
        Omaani en ole lisännyt öljyä, koska öljyn taso on ollut ihan normaali koko ajan.


      • hanki elämä

        röllii syö pähkinöitä.


    • Vähän häipyy

      14 000 ajettu ja puoli litraa lisätty. Ei ollut tikun ylärajalla uutenakaan vaan pari milliä alle. Tarkastin autokaupassa kun myyjä avasi konepellin ja esitteli autoa luovutettaessa.

    • No ghosts

      Lisäsin uuteen yetiin 0,3desiä ennen ensimmäistä öljynvaihtoa. 1.4 TSI. Sisäänajon aikana. Vaihdatin "ensiöljyt" alle 20 000 kmssa. Sisäänajo 2000km ajettiin rauhallisesti. Nyt auto määräaikaishuollon jälkeen ei ole vienyt öljyä. Koneessa castrol 0530w. Tsi moottori toiminut moitteetta.

      • milliville

        Millä mittasit, että piti lisätä tarkalleen 0,3 desiä ?


    • juuri näin

      miksiköhän vw ei tuota öljynkulutustakaan vaivaudu korjaamaan,kaikki valittaa aina miten paljon nuo syö öljyä
      uuteen autoon saattaa joutua lisäämään öljyä muutaman tuhannen kilometrin välein. Näin siitä huolimatta, että öljyn vaihtovälisuositus on nostettu jopa 30 000 kilo- metrin välein.

      Autojen huoltovälit ovat pidentyneet viime vuosina. Useimpien merkkien yleisin perushuolto- ja öljynvaihtoväli on 30 000 kilometriä. Mutta mitä jos huoltovälin aikana moottoriin pitääkin lisätä useita litroja uutta moottoriöljyä?

      Kovimmillaan uuden auton öljynkulutus on lisääntynyt alkukilometrien jälkeen voimakkaasti siten, että öljyä kuluu lähes litra 1 000 kilometrillä.

      Tällaisissa tapauksissa öljyä on lisättävä huoltovälin aikana jopa 27 litraa, joten moottorin koko öljymäärä vaihtuu huoltovälin aikana useaan kertaan.

      Uuden auton ostaja kysyy syystä, voiko tämä olla mahdollista.

      Monen maahantuojan ja jälleenmyyjän mukaan öljynkulutusominaisuus on täysin normaali. Jokaisen auton käyttöohjekirjassa on ilmoitettu valmistajan määrittämä kulutuksen maksimiarvo.

      Suurin osa luontaisesta öljynkulutuksesta aiheutuu kampikammion huohotinkaasujen mukana imukanavistoon kulkeutuvasta öljysumusta, toiseksi eniten sylinterin seinämiä pitkin palotilaan pumppautuvasta öljystä.

      Luontainen öljynkulutus on ahdetuissa moottoreissa suurempaa.

      Taustalla saattaa kuitenkin olla myös moottorin vika tai valmistusvirhe, joten jos uudehkon auton öljynkulutus alkaa nousta lähelle ilmoitettua maksimia, kannattaa asiasta reklamoida maahantuojalle.
      audi seat skoda vw autoissa kulutus on jopa litran 1000km kohti ja se on vialmistajan mukaan vielä normaaleissa rajoissa, eihän noihin tarvitse vaihtaa öljyjä koskaan,vaihtuu monin kerroin vaihtovälin aikana

      • näin kuluttaa

        Jos joku ihmettelee autonsa öljynkulutusta ja pitää sitä suurena, niin laitan tässä verrokiksi oman VW Polon tapauksen.Uutena ostamani 1,4 litran koneella varustettu VW Polo kulutti ensimmäiseen huoltoon mennessä maltilliset 1,2 litraa 19200 kilometrille. Tuota pidän varsin normaalina kulutuksena uudelle moottorille. Tuon kilometrimäärän jälkeen öljynkulutus on lisääntynyt voimakkaasti siten, että tällä hetkellä n. 27000 kilometriä ajettuna kulutus on 8,5 dl/ 1000km. Kulutus on todettu merkkiliikkeen kulutustarkkailussa. Öljynkulutuksen ollessa tällainen, tarvitsee maksimi huoltovälillä lisäysöljyä n. 25,5 litraa. Kyseisin moottorin öljytilavuus on suodattimineen 3,2 litraa, joten koko öljymäärä vaihtuu kahdeksaan kertaan. Kaikki edellä mainittu on maahantuojan ja jälleenmyyjän mukaan täysin normaalia kulutusta. Maahantuoja kieltäytyy edes tutkimasta syytä öljynkulutukseen, koska se alittaa ohjekirjassa mainitun 1l/1000km kulutuksen. Minulla on asiasta kirjallinen todistus.Ostimme auton uutena ja se on merkkihuollettu. Auton takuu meni umpeen reilu puoli vuotta sitten. Miten kukaan täysijärkinen voi väittää, että tällainen öljynkulutus on normaalia? Jo pelkästään kustannuseränä tällainen öljymäärä ylittää normaaliin huolto- ohjelmaan liittyvien huoltojen kustannuksen samalla aikavälillä.Onko kaikilla automerkillä maahantuojan suhtautuminen tällaisiin ongelmiin vastaavanlaista?Kadun syvästi, että ostin tämän "laadukkaan" ajoneuvon ja vieläpä uutena. Ilmeisesti olen asiani kanssa yksin, sillä maahantuoja ja jälleenmyyjä piiloutuvat ohjekirjassa mainitun "litra/1000 kilometriä on vielä normaalia" lauseen taakse. Ja kiitos kysymästä, harmittaa.


      • Kuluttaa muutkin

        Sama öljyn kulutus on myös Hondan mukaan normaalia. Esim Accordiin sai myös kaataa vajaan litran 15 tkm kohdalla kun piti 20 tkm vaihtovälinä. Vaikka ohjekirjan mukaan kulutus saa olla 1 l / tkm. Ei se kuitenkaan terveen koneen merkki ole on auto sitten Honda tai Skoda.


      • combiocu
        Kuluttaa muutkin kirjoitti:

        Sama öljyn kulutus on myös Hondan mukaan normaalia. Esim Accordiin sai myös kaataa vajaan litran 15 tkm kohdalla kun piti 20 tkm vaihtovälinä. Vaikka ohjekirjan mukaan kulutus saa olla 1 l / tkm. Ei se kuitenkaan terveen koneen merkki ole on auto sitten Honda tai Skoda.

        Itselläni uudesta asti ollut 1.4 TSI koneella vm. 2011 Ocu ei tarvinnut öljynlisäystä
        ollenkaan ennen ekaa huoltoa joka tehtiin 32 tkm kohdalla. Vähän ennen huoltoa katsoin tikkusta että öljyä oli vielä 2 mm alarajan yläpuolella.


      • Kuluttaa muutkin
        combiocu kirjoitti:

        Itselläni uudesta asti ollut 1.4 TSI koneella vm. 2011 Ocu ei tarvinnut öljynlisäystä
        ollenkaan ennen ekaa huoltoa joka tehtiin 32 tkm kohdalla. Vähän ennen huoltoa katsoin tikkusta että öljyä oli vielä 2 mm alarajan yläpuolella.

        No minä olen lisännyt öljyä siinä vaiheessa kun on tikun vaihteluvälin puolivälissä. Noin kuivaksi en ole päästänyt missään autossani.


    • Öljyt

      Minun ranskalainen diesel kuluttaa 15000 km, noin litran moottoriöljyä, yli 600tkm, ajettu.

      • minun myös

        Nyt HDI koneella ajettu reilu 300000 km ja öljyä lisätty koko aikana yhteensä 0,6 litraa. Vaihtoväli n. 20000 km.


    • bluuperi

      Yksi syy suureen öljynkulutukseen on varmasti huono "sisäänajo". Moni ei malta eikä ymmärrä sisäänajon tärkeyttä uudessa autossa. Tämä osaltaan vaikuttaa suuresti jatkossa varmasti moottorin öljynkulutukseen sekä kestävyyteen,

      • varmasti

        Nykyisiä moottoreita ei tarvitse ajaa sisään, kuten 70-luvulla. Mitä enemmän "kenkää" uudelle koneelle, sen parempi. Tämä lukee vaikkapa 4-tahtisen perämoottorin käyttöohjekirjassa: ensimmäinen tunti maltillisesti ja toinen tunti 10min välein kaasu pohjaan minuutiksi.

        Skodan tai muidenkaan VAG uskovaisten on hankalaa sulattaa, että oma auto onkin susi. Sisäänajolla ei ole mitään merkitystä öljynkulutukseen. Vika tulee tehtaalta.


    • Johannes H

      N. 10000km kohdalla oli se vakiona takaluukussa tuleva lituska öljyputeli loppu. Menee siis 20tkm matkalla ilmeisesti 2 litraa jos tahti säilyy. Myyjän mukaan normaaliarvo..

      • Kunnossaon

        Kunnossa oleva moottori kuluttaa jonkin verran öljyä. Se on merkki siitä, ettei polttoainetta eikä muutakaan pääse öljyn sekaan.


      • kylmään kuollut polo
        Kunnossaon kirjoitti:

        Kunnossa oleva moottori kuluttaa jonkin verran öljyä. Se on merkki siitä, ettei polttoainetta eikä muutakaan pääse öljyn sekaan.

        Oliko tämä 25 l öljyä vaihtovälillä kuluttava volkkari kunnossa, niinkuin merkkiliike sinnikkäästi väittää? Samoja laatukoneita taitaa olla skodassakin. Huh huh !


      • kunnossaon
        kylmään kuollut polo kirjoitti:

        Oliko tämä 25 l öljyä vaihtovälillä kuluttava volkkari kunnossa, niinkuin merkkiliike sinnikkäästi väittää? Samoja laatukoneita taitaa olla skodassakin. Huh huh !

        No ei varmasti ollut kunnossa. Mutta mehän ei tiedetä, mistä se johtuu, vai mitä? Mulla ei kuitenkaan kuluta öljyä. Tein sisäänajon käyttöohjekirjan mukaan. Joo, siinä todella on ohjeet sisäänajolle. Kuten on myös Mersun C-mallin käyttöohjekirjassa. Muista uusista mulla ei ole tällä hetkellä kokemusta.


    • normi juttu

      ainahan volkkarin koneet on öljyä vieneet,ovat oikein kuuluisia siitä,ei tuossa ole mitään uutta,aivan normijuttuja,vag poijaat osteloo öljyä kanisteri kaupalla

    • cayanne

      Kerrataan vielä. Puhun nyt kokemuksella. Auto ostettu ajamattomana. Ensimmäinen öljynvaihto 15 000km vaikka huoltoväli 30 000km. Autoon lisättiin öljyä n. 0.3.desiä ensimmäisten 15 000 km aikana. Öljynvaihdon jälkeen ajettu 25 000 km. ÖLJYÄ EI OLE TARVINNUT LISÄTÄ. Kuinka tämä liittyy suureen öljynkulutukseen? Kyseessä wv-groupin tuote. 1.4 TSI. Koskaan en ole törmännyt autoon jossa olisi poikkeuksellinen öljynkulutus. Öljyt vaihdatan aina viim. 15000 km välein ja laatuöljyihin.

      Ed. Mainittu sisäänajo-opas välillä täyskaasulla käy ehkä perämoottoreihin mutta ei uusiin autoihin mielestäni. Kommentia

      T. Ei Leasing

      • jag undrar

        Mun autossa öljytikun sallittu öljytason vaihteluväli on 21 mm, mikä vastaa 0,7 litraa.
        Eli 3 mm = 1 dl. Kuinka tarkka pitää olla jos laittaa 0,3 desiä lisää öljyä eli tikussa oli vajausta 1 mm. Vai onko lisättyjen yksiköiden määrä kuitenkin se 0,3 litraa ?


    • Beetleman

      Autoni on VW Beetle 1.2 TSI kesällä 2 vuotta, mittarissa 33 000 km. Ei öljynkulutusta. Eli onko VW-koneissa paljon eroavaisuuksia öljynkulutuksessa? Ensimmäisessä vuosihuollossa syksyllä siirryin 15 000 km/vuoden öljynvaihtosykliin, siis tavallista synteettistä Shell Helix Ultra 5W-40. Tietysti suodattimen vaihto myös puolivälissä. Huollossa asentaja onnitteli minua tästä. Ei ole järkeä ajaa vuosikausia samoilla öljyillä, muun muassa öljysiivilä voi tukkeutua. Tuulilasin kävelevä autotietäjä Tapio Ketonen totesi kerran, että Longlife-öljyjen käyttö on kyseenalaista, jos kilometrejä ei tule urakkatahtiin, esim. taksit ja paljon työkseen ajavat. Minulla vuodessa kilometrejä 18 000, joten öljynvaihtovälin puolittaminen meikäläisissä olosuhteissa tuntuu järkevältä.

      • aina vie

        valitettavasti totuua on toisenlainen,kaikki vw,n moottorit tsi,t mukaanlukien omaa tuon suuren oljynkulutuksen,hyvällä tsäkällä voi olla muutamia yksilöitä jotka hetken kuluttaa siedettevästi,mutta matkan karttuessa öljyö menee taas,lieneekö syy epätarkoissa koneistuksissa vai öljymännänrenkaiden laadussa??


      • suunnittelun tulos
        aina vie kirjoitti:

        valitettavasti totuua on toisenlainen,kaikki vw,n moottorit tsi,t mukaanlukien omaa tuon suuren oljynkulutuksen,hyvällä tsäkällä voi olla muutamia yksilöitä jotka hetken kuluttaa siedettevästi,mutta matkan karttuessa öljyö menee taas,lieneekö syy epätarkoissa koneistuksissa vai öljymännänrenkaiden laadussa??

        pienellä männänrenkaiden kitkalla pyritty vähentämään pa-kulutusta, siitä se kasvava öljynkulutus sitten ajan kanssa johtuu.


    • Hullua puhetta

      Auto Skoda Octavia 1.4tsi ajettu 38000km vaihdatettu öljyt suodatin 10000 km välein alkuperäinen uutena tullut Castrol öljypullo on avaamattomana autossa, en millään usko noihin litra 1000km öljynkulutuksiinne mutta olen pahollani puolestanne jos olette joutuneet sellaisen öljysyöpön uhriksi. Tuntuu kyllä ihan utopistiselta kirjoittelulta. Jos olette tosissane vaatikaa uusi moottori autoihinne, minulla on ollut noin 20 autoa aluksi käytettynä ostettuja nykyisin jo pitkään vain uutena ostettuja mikään merkki ei ole kuluttanut teidän väittämiänne määriä öljyä ei edes 15 osaa siitä.

    • "häipyykö öljy"

      Onko kaikki Skodan omistajat näin tolloja?

      • ennen kauppoja

        skodan tai vw,n ostajan?? (Noita lienee tänäpäivänä harvassa)kannattaa vaati pari vaihtomoottoria muutama sähköpääkeskus repullinen ikkunannostimia muutamat etuovet ja parisataa litraa öljyä samaan hintaan


      • TSI 1.2
        ennen kauppoja kirjoitti:

        skodan tai vw,n ostajan?? (Noita lienee tänäpäivänä harvassa)kannattaa vaati pari vaihtomoottoria muutama sähköpääkeskus repullinen ikkunannostimia muutamat etuovet ja parisataa litraa öljyä samaan hintaan

        Harvassahan niitä VAG:n ostajia on tilastojen mukaan. Selvä se.

        Vaadi mitä vaadit. TSI 1.2 ei kuluta öljyä.


    • ei huolta

      jokaisen ketjurempan yhteydessä vaihdetaan uudet öljyt, ei tarvitse välillä lisäillä.

    • naurattaa välillä :)

      200.000 ajettu skodillakki ja diiiiiiiiiiiiiseli vielä...

      Ei hajonneita osia ainoastaan kulutusosat vaihdettu ja normaalit huollot tehty (öljyt,suodattimet,jne jne )

      Ei vie juuri öljyä vaihtovälillä ja hintaansa nähden aivan hyvä kehonsiirtoväline.
      Ainoa minkä olen huomannut niin osa "länsiautoilijoista" ei kykene ymmärtään sikäli "itä auto" menee ohitse...

      Eräällekkin "bremium" sakemanni autoilijalle meinasi käydä ohraisesti kun melkein jysäytti edessä olevan auton perseeseen kun kaasupoljin "juuttui" lattiaan kun valoissa ajoin ohitse viereiseltä kaistalta.. (ohi ei saa mennä ei ei ei ) vaikka kuski nukkuisi valoissa....

      • aika paljon vie

        80 000km ajettu 1,8 tsi ocu vie öljyä melkoisesti,joskus kylmänä startatessa savuttaakin hetken silminnähtävästi,autaisikohan tuo stp,n no smoke lisäaine,onko kukaan kokeillut


    • Vähän vie öljyä

      Eipä ole minunkaan Skoda Octavia paljon öljyä kuluttanut. Olen lisännyt muutaman desilitran 30 000km öljynvaihtovälien välissä. Nyt ajettu 150 000 km, vasta toinen litran öljypullo menossa ja sekin on vielä puolillaan.

    • kyllä öljy kelpaa

      Tästä on tullut ennenkin jo avauduttua toisaalla, mutta vieläkin jaksan ihmetellä oman kulkineen öljynkulutusta. Autossa 1.4 TSI jolla ajettu hiukka alle 9 tkm, vienyt uudesta lähtien litran per 2 tkm, eka öljynvaihto tehtiin kun mittarissa 5,5 tkm ja saman verran syö öljyä edelleen...ei tolla pitkälle päässyt kun ekan kerran öljyvalo välähti, vaikka aivan uutena öljytaso oli maksimissa. Toisaalta kyse on longlife ohjelmasta jossa varsinaisten öljynvaihtojen väli on pitkä, mutta öljynlisäysväli lyhyt, näin pysyy öljyt tuoreena ja koneen voitelu toimii hyvin. Ei ole missään aiemmassa motissa ollut tälläistä syöntiä ellei niitä nuoruuden 'männässä reikä ja eiku menoksi' datsuneita lasketa mukaan...kone ei edes savuta joten puhtaasti polttaa öljyt siitä pisteet VW:lle.

    • kaikissa sama vika

      et ole ainoa,kohtalo tovereita riittää

    • VW mekanikko

      Öljyn syöjä koneet on aina kasattu Tsekeissä. Katsokaa koodi moottorinumerosta. Samaa p@skaa työntävät sieltä osaan VAG:n muihinkin merkkeihin, kun maksavat moottoreilla laskujaan. Vaihtotalous se jyllää ai missä? Itäblkissa tietysti.

    • oikeita kokemuksia

      kannattaa lukea kaikki,ovat oikeita omistajia,valitan

      • miltein ilmaista

        venäjällä öljy on halpaa


    • ~~¨~~

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe