Olenko normaali vai enkö?

Normaaliko12

Olen 12 vuotias, n. 152 cm ja 39/40 kiloa. Oma mielipiteeni on, että pituuteni on normaali ikää katsoen, mutta paino liian korkea. 35 olisi minusta sopiva. 39 kuullostaa niin surelta... Eräs kaverini on 12 vuotias, 160 cm ja 50 kiloa. Tuo uutinen kieltämättä yllätti minut, niin kuin sekin, että kun kaverini (12v, 148 cm) kertoi olevansa 30 kiloinen! Sitten vielä yksi kaveri. Hän on 13v, 147cm ja 28 kg O_o Hänellä on reuma, joka varmaan tekee osasyyn... Olen silti huolissani ystävistäni? Ovatko he normaali painoisia tai -pituisia ikää katsoen? Toivon pikaisia vastauksia ja olen siis tyttö.

13

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • how the fuck?

      Siis mitä helvettiä? -.- en oo koskaan tajunnu mite ihmiset voi painaa noi vähä vaikka pituutta ei oilisi paljoakaan... itse painan melkein 90 kiloa, revi siitä. Pituutta on 175 cm. Lihava en ole, enkä myöskään "pyöreä".

      • jjj__

        Ketään ei sun ylipaino kiinnosta

        Aloittaja: Kaikki on erilaisia ruumiinrakenteeltaan. 160 cm ja 50 kiloa on normaalin ylärajoilla. Sinä olet täysin normaali ja toinen kaverisi alipainoinen


    • aamu1

      Nykyään tunnutaan yhä ihannoivan laihuutta, mikä näkyy kaikenmaailman mainoksissa yms. Tosin nykyään myös pyritään jollain tasolla korostamaan että ei haittaa jos näyttää "terveeltä" eli ei tarvi olla mikään tikku.

      Jos katsotaan noin pituus-paino tyylillä niin vaikutatte koko sakki alipainoisilta, mihin voi toki olla useita syitä. Tärkeää olisi tuossa iässä varsinaisen painonkyttäämisen sijaan syödä monipuolisesti ja riittävästi ja harrastaa liikuntaa. Säännöllinen ateria rytmi ja monipuolinen ruokavalio auttavat kasvussa ja normaalissa kehityksessä. Liikkuminen auttaa kasvattamaan lihasmassaa mikä on myös tuossa iässä tärkeää. Voitte käydä kavereiden kanssa kävelemässä tai pelaamassa sulkapalloa tms. Ja jos paino huolettaa (en oikein saanut selvää että eikö painoa vaan ole vai onko omaa tarvetta pysyä älyttömän laihana) niin kannattaa muistaa että pitää itse olla tyytyväinen eikä ajatella että "voi ei nyt ne pitää mua läskinä". Pyöreämpikin voi olla kaunis jos kantaa itsensä kauniisti :)

      ps. itse olen hitusen pyöreä ja aikaisemmin murehdin sitä kovasti ja suorastaan halusin olla alipainoinen, sittemmin tapasin nykyisen poikaystäväni joka sai minut vakuuttuneeksi että olen täydellinen sellaisena kuin olen :)

      • 19vpoika.()€

        Jokaisen oma asia.. Itse en voisi tyttöystävää kehua, jos ois ylipainoinen. Eihän nyt jonkun pallontapaisen ylipehmeän pullataikinan kanssa vehtailu onnistu. Molokin lerpahtaisi alta aikayksikön.


    • TyttöOlen

      Olet normaali, itse painan lähemmäksi 50 ja sama ikä

      • TyttöOlen

        JA se 13v, se on minusta liian kevyt, mutta se toinen normaali :3


      • Faktoja pöytään
        TyttöOlen kirjoitti:

        JA se 13v, se on minusta liian kevyt, mutta se toinen normaali :3

        "160 cm ja 50 kiloa on normaalin ylärajoilla." Ketä helvetin einstein täällä kertoilee "faktojaan"...160cm normaalipainon ylärajoilla ollakseen pitäisi olla ainakin 60kg. 50-kiloinen on hoikka.


    • NormaaIiko12

      Siis olen mielestäni läski... Mutta paino tuntuu niin suurelta... :/ Ja kaikki mun kaverit on paljon laihempia

      • helzzzzzu

        Mooi oon koht 14v ja 60kg tai ehkä hiuka enemmän. En oo mikään lihava ikäisekseni. Oot siis 12v ja 39. Mun mielest oot huvän kokonen vois olla hiukan enemmä.. mut muista et oot lapsi vielä sulla on sitä lapsipyöreyttä.Ei kannata alkaa laskee painoa. Se ei aina oo hyväks nuorille... ja varsinki ku oot vaa 39kg. Oot hyvän kokonen oo ylpee ittestäs :)


      • NormaaIiko12
        helzzzzzu kirjoitti:

        Mooi oon koht 14v ja 60kg tai ehkä hiuka enemmän. En oo mikään lihava ikäisekseni. Oot siis 12v ja 39. Mun mielest oot huvän kokonen vois olla hiukan enemmä.. mut muista et oot lapsi vielä sulla on sitä lapsipyöreyttä.Ei kannata alkaa laskee painoa. Se ei aina oo hyväks nuorille... ja varsinki ku oot vaa 39kg. Oot hyvän kokonen oo ylpee ittestäs :)

        No onks se "lapsipyöreys" sitä, että on n. A5-paperin leveät jalat (kun istuu) ja että vatsaa kun "pullistaa" niin sanotusti, niin se näyttää ihan raskausvatsalta? Mä VIHAAN aina ku mä istun niin tulee kauheen isoks ne polven yläpuolel ja vyötarön alapuolel

        Vaiks tiiän et se on normaalii mut haluun hävittää ne mun isot jalat XD


    • :((

      Olin joskus kakkosel ALIPAINONEN kun painoin 29 kiloa nii voi että jos joku ton ikänen

      • NormaaIiko12

        Mä painoin ykkösel 25 kg ja mun "terveysjokupainokäyrätaikasvukäyrä" jonka terkkari ja lääkäri näkee tietokoneelt, ni siel näytti et mun paino oli "aaltoillu" siin mikä onkaa käyräs.. Eli olin välil normaali, välil paino liia alhane, sit tasast ja taas vähä enemmä painoo... Onks normaalii? Ja viimeks ku ne näytti sitä ne sano lopuksi: Ja nyt painoa on tullu sitten vähän lissää

        Ja mä olin silleen "mä oon äkkilihonnu" ja ajatuski tuntu jotenki ällöttävältä...


    • tietäjäboy

      Siis kehon rasva prosentilla on eniten väliä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe