Onko aina HPV jos on kohdunkaulansyövän esiaste?

MS-82

Eli tarkoittaako se aina et jos on ollut kohdunkaulansyövän esiaste, että on silloin myös papilloomaviruksen kantaja tai siis niiden tyyppien mitkä syöpää voi aiheuttaa? Itse olen saanut sen käsityksen, mutta nyt rupesin miettimään et onko se niin koska mulla on esiaste ollu vajaa 4 vuotta sitten ja nyt vasta otettiin HPV-testi ja miksi se otettaisi jos ei tuota esiastetta voisi olla muuten kuin että on se virus elimistössä.
Mutta mitäs jos nyt on niin ettei mulla sitä virusta olekaan niin voinko sitten ottaa rokotteen kun olen kuitenkin yli 3-kymppinen?

3

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perhoilija

      Jos ne testaavat, että onko virus aktiivinen vai onko elimistösi saanut sen hävitettyä? Tosin en osaa sanoa, että onko sellainen testi edes olemassa, siis muu kuin papa-koe.

      Toinen vaihtoehto, että testataan viruksen tyyppi, niitähän on liuta erilaisia. Rokote antaa vasta-aineet pariin sellaiseen tyyppiin, jotka vastaavat suurimmasta osasta syöpiä. Kaikista papilloomaviruksista tulee vasta-aineita elimistöön samoin kuin rokotteesta, mutta en tiedä että auttavatko yhden virustyypin vasta-aineet kaikkiin muihin vai johinkin vai miten se menee. Olen yrittänyt joskus etsiä sitä tietoa netistä, ja vaikuttaa siltä, etteivät lääkäritkään tiedä sitä.

      Kohdunkaulan syöpä ilman virusta on kai tosi harvinainen.

    • MS-82

      Joo siis on sellainen testi, papakoe otettiin erikseen ja sit oli tää hpv-testi mikä on kyllä vastaava kuin papakoe.
      Jotenkin oon ajatellut et tuon viruksen kun kerran saa niin se on elimistössä aina vaikkei ois aktiivinen. Vai kattooko ne nyt sitten sieltä limakalvolta sen et onko siellä aktiivinen.

      Muistaakseni on ne 2 virustyyppiä mitkä useimmiten syöpää aiheuttaa eli varmaan ne sitten testataan.

    • Perhoilija

      Se virus itse voi joko kuolla muutamassa vuodessa tai jäädä pysyväksi. Mitä nuorempi ihminen, sen tehokkaammin elimistö yleensä saa tuhottua viruksen. Ehkä on eroa virutyypeillä, tartuntapaikalla ym. Olen jotenkin tajunnut asian niin, että pahimmat syövät tulevat silloin kun elimistö ei saa virusta tapettua, koska silloinhan se ärsyttää limakalvoja jatkuvasti.

      Vasta-aineet jäävät silti aina elimistöön, vaikka itse virus olisi tuhoutunut. Sitten toisaalta puhutaan viruksen uudelleen aktivoitumisesta, eli ilmeisesti ei voida tietää, onko virus lopullisesti kuollut.

      Sitähän on tutkittu, että moni saa jo vauvana äidiltään HPV-tartunnan. Vauvan elimistö yleensä tappaa viruksen, mutta vereen jää näkyviin vasta-aineita. Toisaalta virus voi aiheuttaa syöpää, toisaalta vasta-aineet voivat suojata syöpää aiheuttavalta virukselta.

      http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=3143/type=1

      Hyvin mutkikasta kaiken kaikkiaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe