Täyskennollisten järkkäreiden hintakehitys

Linssiludde

18kk julkistuksensa jälkeen Canon 6D ja Nikon D600/610 ovat saavuttanueet edeltäjämalliensa hintatason näiden poistuessa markkinoilta. Hurja on ollut hintojen pudotus. Nämä kameramallit ovat ilmeisesti siirtymässä kaksivuotiseen valmistussykliin. Muussa tapauksessa 1000€ raja alittuu vuoden sisällä. Täyskennoisten järkkäreiden osuus on joka tapauksessa lisääntymässä aps-c kennoisten kustannuksella.

26

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kehitys kehittyy

      Valmistusmäärien lisääntyessä yksikköhintaa voidaan tietysti laskea kunnes kennon valmistajia on vain yksi jäljellä (Sony?). Sitten monopolin haltija voi hinnoitella tuotteensa ”sopivasti”.

      ”Täyskennoisten järkkäreiden osuus on joka tapauksessa lisääntymässä aps-c kennoisten kustannuksella.”

      Tuohon en usko pitkällä tähtäimellä.
      – valmistussykli ei ole julkaisusykli
      – en näe mitään syytä olettaa, että kinokoko olisi lopullinen ratkaisu
      – suurikokoisten raahaamiseen kyllästytään pian ja niiden näyttöarvo häviää.
      – mukavuushalu voittaa näyttämisen kiiman.
      – ns. ff-kennoisista vain pienimmillä (peilittömät?) on tulevaisuutta (A7 yms)
      – yhä useampi etsii äänetöntä kameraa joka häirtsemällä ei herätä huomita.
      – kennotekniikka kehittyy niin, että kennon koko menettää merkityksensä harrastelukäytössä.
      – ei ole mitään näyttöä siitä että ns. kinokoko olisi parempikuin sitä suuremmat ja pienemmät.
      – ns. kinokoon ruma sivusuhde 3:2 joutaa museoon

      Haaveilen peilittömästä kamerasta jossa on objektiivin kuvaympyrän kokoinen pyöreä kenno joka on koveran pallopinnan muotoinen.

      – Lytron tms. kaltainen ratkaisu saattaa tulla ”muotiin” näppäily ja reportaasikameroissa.
      – 4K lienee tulossa nopeammin kuin osamme odottaa
      – kuvaava ”älyvaate”?

      • Kysyn vaan

        Mitä järkeä on osta kallis peilitön FF-peilitön kamera, joka on joka asiassa huonompi kuin tavallinen kamera? Lisäksi tärkeimmissä asioissa, minkä takia ylipäätänsä FF-kamera ostetaan, eli kohinansiedossa, dynamiikassa ja nopeassa tarkennuksessa.

        http://www.youtube.com/watch?v=13x4gF1RPBQ


      • kehitys kehittyy
        Kysyn vaan kirjoitti:

        Mitä järkeä on osta kallis peilitön FF-peilitön kamera, joka on joka asiassa huonompi kuin tavallinen kamera? Lisäksi tärkeimmissä asioissa, minkä takia ylipäätänsä FF-kamera ostetaan, eli kohinansiedossa, dynamiikassa ja nopeassa tarkennuksessa.

        http://www.youtube.com/watch?v=13x4gF1RPBQ

        Kaikki on totta mitä youtubesta löytyy?

        ”Mitä järkeä on osta kallis peilitön FF-peilitön kamera”
        Sinulla ei ole takuulla mitään järkeä ostaa kallis peilitön kamera. Eikä kameran ostamisessa yleensäkään ole harrastajalle mitään järkeä.

        Mitä järkeä on osta kallis peilitön digikamera, joka on joka asiassa huonompi kuin tfilmikamera? Lisäksi tärkeimmissä asioissa, minkä takia ylipäätänsä FF-kamera ostetaan?

        Et siis osaa kommentoida aloittajan esille ottamaa asiaa vaan vedit herneet nenuun.

        Katsoppa vertailua:
        http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Sony-A7R-versus-Nikon-D600-versus-Canon-EOS-5D-Mark-III___917_834_795


      • linssi antaa
        knafjhasGFG kirjoitti:

        Katsos näitä.

        http://www.dxomark.com/Reviews/Tamron-150-600mm-f5-6.3-Di-VC-USD-Canon-mount-lens-review-New-contender/Tamron-150-600mm-f5-6.3-Di-VC-USD-lens-performance-on-5D-Mark-III

        http://www.dxomark.com/Reviews/Tamron-150-600mm-f5-6.3-Di-VC-USD-Canon-mount-lens-review-New-contender/Tamron-150-600mm-f5-6.3-Di-VC-USD-lens-performance-on-7D

        Tässä vahva syy, miksi pitäisi hankkiä "täysikokoinen".
        Huonokin linssi antaa siedettävän kuvan kinokokoisessa, mutta pienikennoisessa vain suttua.

        Jos ei osaa kuvata niin on vahva syy vahva syy, miksi pitäisi hankkiä "täysikokoinen". Huonokin kuva on katu-uskottava kun omistaa täyskennoisen.
        Täyskennoinen tekee antaa kivoja kuvia vaikka on huonokin linssi. Ihan kaikkein halvin pikkukennoisen kittiobjektiivi riittää täysikokoiseen näyttökameraan ja siitä tulee ihan ammattimainen olo.

        Mikä olikaan aloittajan keskustelunavaus?


      • sori vaan
        kehitys kehittyy kirjoitti:

        Kaikki on totta mitä youtubesta löytyy?

        ”Mitä järkeä on osta kallis peilitön FF-peilitön kamera”
        Sinulla ei ole takuulla mitään järkeä ostaa kallis peilitön kamera. Eikä kameran ostamisessa yleensäkään ole harrastajalle mitään järkeä.

        Mitä järkeä on osta kallis peilitön digikamera, joka on joka asiassa huonompi kuin tfilmikamera? Lisäksi tärkeimmissä asioissa, minkä takia ylipäätänsä FF-kamera ostetaan?

        Et siis osaa kommentoida aloittajan esille ottamaa asiaa vaan vedit herneet nenuun.

        Katsoppa vertailua:
        http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Sony-A7R-versus-Nikon-D600-versus-Canon-EOS-5D-Mark-III___917_834_795

        Testikuvat eivät valehtele, kohinassa on huikeat erot. Samoin tarkennusnopeus ja tarkennustarkkuus myös hämärässä ovat ensisijaisia asioita minkä takia ylipäätänsä ammattilaistason FF-kamera ostetaan.


      • hohhoijaaa1279
        linssi antaa kirjoitti:

        Jos ei osaa kuvata niin on vahva syy vahva syy, miksi pitäisi hankkiä "täysikokoinen". Huonokin kuva on katu-uskottava kun omistaa täyskennoisen.
        Täyskennoinen tekee antaa kivoja kuvia vaikka on huonokin linssi. Ihan kaikkein halvin pikkukennoisen kittiobjektiivi riittää täysikokoiseen näyttökameraan ja siitä tulee ihan ammattimainen olo.

        Mikä olikaan aloittajan keskustelunavaus?

        Osaamisella ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, että croppikamera/peilitön ei yksinkertaisesti taivu siihen mihin täysikokoinen.

        PS: Vaikka kuinka "ammattilainen" olisit, niin ilmakiväärillä et pärjää karhua vastaan, tarvitaan vähän järeämpi pyssy.


      • mirrorless is more
        hohhoijaaa1279 kirjoitti:

        Osaamisella ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, että croppikamera/peilitön ei yksinkertaisesti taivu siihen mihin täysikokoinen.

        PS: Vaikka kuinka "ammattilainen" olisit, niin ilmakiväärillä et pärjää karhua vastaan, tarvitaan vähän järeämpi pyssy.

        Peilittömissä on nykyisin ja varsinkin tulevaisuudessa ominaisuuksia, joita ei peililillissä osata uneksiakaan.
        Ja lopputulos hakkaa mennen tullen peilihärpäkkeet.


      • jousipyssymies
        hohhoijaaa1279 kirjoitti:

        Osaamisella ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, että croppikamera/peilitön ei yksinkertaisesti taivu siihen mihin täysikokoinen.

        PS: Vaikka kuinka "ammattilainen" olisit, niin ilmakiväärillä et pärjää karhua vastaan, tarvitaan vähän järeämpi pyssy.

        "ilmakiväärillä et pärjää karhua vastaan, tarvitaan vähän järeämpi pyssy. "

        Entäs jos tarkoitus onkin vain piileskellä puun takana ja ottaa siitä karhusta kuva eikä ampua sitä.


      • mitään tekemistä
        hohhoijaaa1279 kirjoitti:

        Osaamisella ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, että croppikamera/peilitön ei yksinkertaisesti taivu siihen mihin täysikokoinen.

        PS: Vaikka kuinka "ammattilainen" olisit, niin ilmakiväärillä et pärjää karhua vastaan, tarvitaan vähän järeämpi pyssy.

        ”niin ilmakiväärillä et pärjää karhua vastaan, tarvitaan vähän järeämpi pyssy.”

        Näin se menee.
        Nuo kinokennoiset on surkeita rääpäleitä keskikoon kameroihin verrattuna, isommista puhumattakaan. Ne on nuo apsit ja kinot kuin 4 ja 6mm ilmakiväärejä karhupyssyyn verratuuna.

        Nuo minikokoiset kinokamerat aiheuttaa kummallisen vamman omistajalleen. Tulee sairaalloinen tarve selittää, että muilla on liian pieni.


      • kjfjwehf
        mirrorless is more kirjoitti:

        Peilittömissä on nykyisin ja varsinkin tulevaisuudessa ominaisuuksia, joita ei peililillissä osata uneksiakaan.
        Ja lopputulos hakkaa mennen tullen peilihärpäkkeet.

        On ja tulee aina olemaan tilanteita, jossa peilittömällä, tai elektronisella etsimella ei pärjää.
        Peilitön ja etsimetön soveltuu kyllä paikallaan oleviin kohteissin ja sellaisiin, joita ei tarvitse pitkään odotella valmiustilassa.
        Aurinkoisella säällä pitää etsimettömän kanssa käyttää mustaa huppua, kuten vanhaan hyvään aikaan landkameroilla ja muilla tähyslasi malleilla. Sombrero tai kulikin voi auttaa, mutta muuten on ihan toivotonta.


      • katso peiliin
        kjfjwehf kirjoitti:

        On ja tulee aina olemaan tilanteita, jossa peilittömällä, tai elektronisella etsimella ei pärjää.
        Peilitön ja etsimetön soveltuu kyllä paikallaan oleviin kohteissin ja sellaisiin, joita ei tarvitse pitkään odotella valmiustilassa.
        Aurinkoisella säällä pitää etsimettömän kanssa käyttää mustaa huppua, kuten vanhaan hyvään aikaan landkameroilla ja muilla tähyslasi malleilla. Sombrero tai kulikin voi auttaa, mutta muuten on ihan toivotonta.

        Heh, olet näköjään ostanut kammottavan kokoisen menneen maailman peilillisen kamerarungon. Etkä sitä oikeasti tarvitse. Mutta hyvä että on perustelut hankinnalle, pysy uskossasi vahvana!


    • Köyhimys

      Kyllä sekin 1000 € on kamerasta aika paljon rahaa, ainakin minulle – semminkin, kun on kyse vasta rungosta...

      Canonin EF-S- ja Nikonin DX-objektiivit ovat myös aika tuntuvasti halvempia kuin täyteen FF-piirtoympyrään yltävät (ja painavammat!) vastineensa.

      Täyden kennon houkutus ei ole käynyt minulle vielä ylivoimaiseksi. Nikonostaasistani löytyy toistaiseksi vasta yksi FX-linssi, eikä muiden vaihtaminen jaksa todellakaan innostaa – varsinkaan kukkaron pohjalle vilkaisemisen jälkeen.

    • -----

      Hankin APS-C rungon, optiikan, muistikortit, kameralaukun, suotimen vähän muuta pienemmällä hinnalla kuin mitä pelkkä halvin FF runko maksaa. En usko että FF runkojen hinnat enää hirveäst tulee alaspäin.

      • finalissa

        Erinomainen valinta, varsinkin kun lopputuloksessa ei kukaan huomaa eroa.


      • jvkvjhjxzv
        finalissa kirjoitti:

        Erinomainen valinta, varsinkin kun lopputuloksessa ei kukaan huomaa eroa.

        Kyllä huomaa! Ihan silmiä kirvelee, jos joutuu vähänkin isottelemaan.


    • samassa tilanteessa

      Kun putket on Canoniin, niin merkin vaihto tuskin kannattaa. 1000 € ei taida saada merkittävästi parempaa kameraa kuin tuo mainitsemasi 60D. 70D ja 7D menisi suunnilleen tuohon hintahaarukkaan, mutta tosiaan itse en tuosta pienestä parannuksesta maksaisi tonnia. Käytetyt mallit esim. 5Dmark II ei kuulosta yhtään sen fiksummalta investoinnilta. Suosittelisin korottamaan budjettia niin, että esim. aiemmin mainittu 6D sopisi sen sisään. Huhujahan on myös uudesta 7D mallista, joten jos budjetin kasvattaminen ottaa aikansa niin saattaapa 6D rinnalle tulla potentiaalinen vaihtoehto myös 7D:stä.

      • niin merkin vaihto

        ”1000 € ei taida saada merkittävästi parempaa kameraa”

        Näinhä se on nyt.
        n. 500 €:lla saa hyvän aloittelijakameran (objektiiveineen)
        n. 2000 €:lla saa hyvän harrastelijakameran
        n. 10 000 €:lla saa hyvän ammattikameran

        Mutta n. 18 kk:n kuluttua pitäisi taas päivittää runko, objektiivit on ”ikuisia”.

        Merkkiuskollisuutta en ymmärrä, mutta lienee se joillekin elämää suurempi asia.
        Vaihdoin yhtä lukuunottamatta kaikki objektiivini toisen merkin n. samanhintaisiin käytettyihin. Minulla merkin vaihto oli ”kannattavaa”.


    • Raha se syy on?

      Totuus vaan on yhä semmoinen että FF kokoinen uudempi järkkärinrunko malli maksanee noin puolet enempi C-kennoinen samanvalmistajan paremmasta
      päästä oleva ja vanhentuneen mallin alessa ero hinnassa on vielläkin suurempi.
      Nimittäin siitä ei olla viellä päästy et hiemankin isomman kennon valmistaminen
      maksaa huomattavasti enempi kun hieman pienemmän. Tosin kameran muullakin rakenteella on enempi hintaa kohottavia seikkoja kun missään uusissa teknisissä lähes ohjelmallisissa
      jutuissa jotka on yleensä suunnitelun jälkeen edullisia valmistajalle tehdä.
      Hinnassa on kyse enempi kun vähempi kamerassa käytetyistä materiaaleista ja työstä jopa käsityöstä eikä robotin sekä valmistusmaasta eli halpatyövoimasta.
      Kuluttajia vaan koitetaan rahastaa vähentämällä kalliita ratkaisuja valmistaa kuten kunnon optisia etsimiä ja jopa liitäntöjä joissain tietokonelaitteissa ja lisätä valmistajille edullisia valmistaa mutta myös myydä hyvään hintaan.
      ja kas kummaa kestävyyskin on halvemmissa vähän? Koska uutta mallia pukkaa..ei tarttekkaan miettii moista pitemmäski ajaksi..
      Kameran valmistajatkin koittavat maksimoida voittonsa tuotteessa ei välttämättä
      kuluttajan eduksi sillä niittenkin firmojen omistajia kiinnostaa vain lähinnä
      arvo-osuustilinsä saldo enempi tuskin kamerat niinkään paljon.
      Digikamerathan ovat nykyään eräänlaisia tietokoneita.
      Kyllä kameroissakin taitaa jonkinlaiset luokkaerot olla..kaikki ammattilaiselle suunnatut
      välineet eivät oikein aina tuota hyviä kuvia kaikkien niitä ostaneiden kätösissä..

    • luokkaerot?

      Ne menee kai nuo luokkaerot sillälailla, että:
      – kamerashoppailija ”itse” ei saa hyviä kuvia millään kameralla, mutta omistaa hienoja katu-uskottavia kameroita joilla on näyttöarvoa
      – aloittetlija saa yleensä parhaat kuvat aloittelijakameran automaattiasetuksilla
      – harrastelija saa parhaat kuvat harrastelijakameralla, mutta ei yleensä osaa tarkentaa
      – edistynyt harrastelija osaa ”tekniikat”, mutta sommittelutaito on yleensä hakusessa.
      Ammattikameraa ei kumpikaan em. ei osaa käyttää, ei kannata ostaa, eikä viitsi kantaa.
      – ammattikuvaaja saa hyviä kuvia millä tahansa kameralla, mutta ei yleensä ole kameran maksaja

      • Geeni erot?

        Niinhän se menee kun on tai ei ole varaa ostaa "väärät välineet" oikeeseen hintaan?
        Turha on syyttää ainakaan vehkeitä nykyaikana jos ei suksi luista vaikka se
        ois tervattu?
        Näitä on niitä "ei kun ,,juu kun ,, se meni näin?" Sähkökitaristeja jotka esiintyvät mielellään tavallisissakin pulliaisissa mutteivät he ole mitään Esa Pulliaisia?
        Meni vähän kauas kameransoitosta mutta melkoista uskoa vaati semmonen harhaluulo jotta se kuvaa "automaattisesti" ja tekee kaiken itse ja jos ei onnistu
        jälkikäsitellään ellei sitten taas puhuta enempi kun tehdään--mikä on melko
        yleinen "maantapa" Suomessa.
        Eroa kai on siinäkin jos alle alottelijatasolla on niin suuri palkka että, on varaa hankkia alkajan kalleimmat välineet liian vaativat joilla ei tee mitään kun ei osaa käyttää tai ei oikeesti kiinnosta taikka sitten tarpeettoman vaatimattomat jos ei rahat riitä.
        Sekään ei oo kyllä nykyään aivan aina totta että "ammattikuvaajat" saisivat
        hyviä kuvia ihan millä vaan kameralla koska osa heistä ei saa niitä millään,
        makso kuka vaan,
        Kuvien hyvyys on joskus enempi nimi ja titteli asia kun makuasia.
        Kaikki mitä jotkut kuvaavat ovat ovat eräistä aina hyvää materiaalia.
        Mekein sama jos alkas väitteleen virkamiehen tai osaajan paperit
        saaneen pätevyydestä on ruveta arvosteleen ammattikuvaajaa..
        joka harvoin esiintyy nk. taiteilija nimellä.


    • luokkaerot?

      ”Sekään ei oo kyllä nykyään aivan aina totta että "ammattikuvaajat" saisivat
      hyviä kuvia ihan millä vaan kameralla koska osa heistä ei saa niitä millään,
      makso kuka vaan,”
      —oletko kuullut semmoisesta, että poikkeus vahvistaa säännön. Nuo ”ei millään kameralla ammattilaiset”. erottuu muista sillä, että kuvissa lukee kissan korkuisilla kirjaimilla ”Copywright A. M. Matti Kuvaaja”.
      Samaa tautia esiintyy yhtälailla meissä amatööreissä. Tulee ihan ammattimainen olo jos osaa kuvankäsittelyssä laittaa kuvaan ©-merkinnän ja nimensä. Ei haittaa yhtään, että Suomen lakien mukaan tuolla merkinnällä ei ole mitään merkitystä.
      Minä luen tuon ©-merkinnään pelkkänä toiveajatteluna. On ihan kiva tietää mitä kuvaaja itsestään kuvittelee.

      • GloBalBall

        "Ei haittaa yhtään, että Suomen lakien mukaan tuolla merkinnällä ei ole mitään merkitystä."

        onks sulla siellä suomessa joku sisäpiiriverkko, et esim kalle amerikasta, ei nää sun suomen lain mukaisia kuvia ollenkaan?


      • luokkaerot?
        GloBalBall kirjoitti:

        "Ei haittaa yhtään, että Suomen lakien mukaan tuolla merkinnällä ei ole mitään merkitystä."

        onks sulla siellä suomessa joku sisäpiiriverkko, et esim kalle amerikasta, ei nää sun suomen lain mukaisia kuvia ollenkaan?

        Tiedätkö miten Suomen lait koskevat ameriikan Kallea jos hän näkee mun kuvia?
        Suomen laki ei tunne copyright-merkkiä.

        Yhdysvallat muutti tekijänoikeuslakinsa jo 1970-luvulla. Käsitys copyright-merkinnän merkityksestä perustuu siihen, että Yhdysvalloissa se oli aiemmin tarpeellinen. Vain ennen 1.3.1989. julkaistuissa kuvissa ©-merkinnällä on merkitystä ameriikan Kallelle.

        Se, että teoksessa ei ole copyright-merkintää eikä ehkä edes tekijän nimeä mainittuna, ei suinkaan poista tekijän­oikeutta. Jos kyseessä ei ole tekijänoikeudellisessa mielessä teos, niin ei mikään copyright-merkintä voi synnyttää tekijänoikeutta.

        Vain ℗- merkinnällä on tekijänoikeus-merkitystä, mutta se ei liity valokuvaan.

        kts esim
        http://kemppinen.blogspot.fi/2010/03/copyright-korkein-oikeus.html
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/6.3.html


      • sulla siellä
        GloBalBall kirjoitti:

        "Ei haittaa yhtään, että Suomen lakien mukaan tuolla merkinnällä ei ole mitään merkitystä."

        onks sulla siellä suomessa joku sisäpiiriverkko, et esim kalle amerikasta, ei nää sun suomen lain mukaisia kuvia ollenkaan?

        Olipa lapsellinen perustelu tuo ameriikan Kalle :)


        Taidat itse uskoa tuohon hätäpäissäsi kesimääsi satuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe