Kieroin svekotaktiikka?

Taisto.

Svekotahot mielellään esittävät käsityksen, että pakkoruotsituksessa on kyse vain koulujen pakkoruotsista. Että "kunhan nyt lapset vähän lukevat ruotsia" Ja lisäksi kyse olisi vain katukylteistä ja muutamasta monisteista.

Monet asiasta tietämättömät kansalaiset ostavat tuon jättivalheen! He eivät tiedä, että keinotekoinen kaksikielisyytemme on VALTAVA kieleen perustuva etuilusysteemi, jonka tuhannet lonkerot kattavat koko yhteiskunnan. Ja että se tulee hyvin kalliiksi Suomelle sekä taloudellisesti että henkisesti.

SIKSI meidän kieliaktiivien tärkein tehtävä on valistaa kansalaisia tästä kielikohtuuttomuudesta, koska valtamedia tietoisesti salailee asiaa.

80

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikein!

      "Pienistä puroista kasvaa suuri virta".

      Juuri tuota periaatetta RKP ja surutahot ovat vuosikymmenet käyttäneet hyväkseen.

      Etuilupuolue on ainaisena hallituspuolueena täyttänyt jokaisen lakikohdan kieliulottuvuudella, joka aina vähän suosii suruja.

      Kuin valtava python-käärme, joka huomaamatta kiristää otettaan ja kuristaa Suomi-neidon kuoliaaksi.

      Tuo toiminta on lopetettava hinnalla millä hyvänsä!

    • hyvinkään mies

      Itse näkisin kieliaktivistien tärkeimpänä tehtävänä hoitoon hakeutumisen. Taistollekin suosittelen kotikuntansa mielenterveystoimistoa, jos alkaa foliohattu kiristämään noin pahasti, että etuilua näkyy ja lonkeroita joka puolella.

      • Kuka puhuu!

        Hyvinkääläinen svekoiluun höyrähtänyt työkyvyttömyyseläkeläinen taitaa arvioida itseään kommentissaan. ;-)


      • hyvinkään mies
        Kuka puhuu! kirjoitti:

        Hyvinkääläinen svekoiluun höyrähtänyt työkyvyttömyyseläkeläinen taitaa arvioida itseään kommentissaan. ;-)

        Tässä viestiketjussa on muutama viesti ja useimmasta voi päätellä suoraan, että kirjoittajalla ei ole kaikki kohdallaan. Nimimerkki "kuka puhuu" luulee minun olevan työkyvyttömyyseläkkeellä, nimimerkki "oikein" näkee VALTAVIA python käärmeitä ja aloittaja näkee lonkeroita.

        Mitä näistä voi päätellä? Kirjoittajilla on pahoja ongelmia, harhoja joiden hoitamiseen kielipolitiikka ei ole oikea keino. Nyt teidän, jotka kuvittelette pythoneita ja lonkeroita on välittömästi huomenna lopetettava päihteiden käyttö ja hakeuduttava hoitoon ja jätettävä toistaiseksi kaikenlainen ajattelu. Siitä kun ei seuraa kuin sekametelisoppaa.


      • hkhjkh
        hyvinkään mies kirjoitti:

        Tässä viestiketjussa on muutama viesti ja useimmasta voi päätellä suoraan, että kirjoittajalla ei ole kaikki kohdallaan. Nimimerkki "kuka puhuu" luulee minun olevan työkyvyttömyyseläkkeellä, nimimerkki "oikein" näkee VALTAVIA python käärmeitä ja aloittaja näkee lonkeroita.

        Mitä näistä voi päätellä? Kirjoittajilla on pahoja ongelmia, harhoja joiden hoitamiseen kielipolitiikka ei ole oikea keino. Nyt teidän, jotka kuvittelette pythoneita ja lonkeroita on välittömästi huomenna lopetettava päihteiden käyttö ja hakeuduttava hoitoon ja jätettävä toistaiseksi kaikenlainen ajattelu. Siitä kun ei seuraa kuin sekametelisoppaa.

        No, ainakin olet ollut vaimonhakkaaja, kuten aikaisemmin tunnustit.


      • Hohhoijaa!
        hyvinkään mies kirjoitti:

        Tässä viestiketjussa on muutama viesti ja useimmasta voi päätellä suoraan, että kirjoittajalla ei ole kaikki kohdallaan. Nimimerkki "kuka puhuu" luulee minun olevan työkyvyttömyyseläkkeellä, nimimerkki "oikein" näkee VALTAVIA python käärmeitä ja aloittaja näkee lonkeroita.

        Mitä näistä voi päätellä? Kirjoittajilla on pahoja ongelmia, harhoja joiden hoitamiseen kielipolitiikka ei ole oikea keino. Nyt teidän, jotka kuvittelette pythoneita ja lonkeroita on välittömästi huomenna lopetettava päihteiden käyttö ja hakeuduttava hoitoon ja jätettävä toistaiseksi kaikenlainen ajattelu. Siitä kun ei seuraa kuin sekametelisoppaa.

        Höyrähtänyt nettisvekomme ei pysty koskaan puhumaan itse aiheesta. Hän ainoastaan toistaa muka-ironisesti muiden lauseita ja luulee sen olevan painavakin vastakommentti.

        Säälittävintä ihmisessä on se, kun hän ei ymmärrä olevansa säälittävä....


    • Tässätämä sittenoli

      Taisto, me ollaan eletty uskossa. Siinä uskossa, että kyse on kielten valinnaisuudesta ja että ajamme oikeutettua ruotsin saamista yhdeksi tavalliseksi valinnaiskieleksi. Taisto, mitä sinä nyt menit tekemään. Taisto on vietävä sairaalaan.

      • Taisto.

        Kommenttisi kuulostaa sarkasmilta, mutta vastataan kuitenkin. ;-)

        Elit ennen väärässä uskossa, mutta NYT elät totuudessa.

        Koulujen pakoruotsi todellakin on vain pieni osa järjetöntä pakkoruotsitusta. Sitä puolustetaan vain sen takia, että se ylläpitää koko keinotekoista kielisysteemiämme, joka on silkka surujen etuilujärjestelmä.

        Tuliko asia selväksi? Totuus tekee usein kipeää, mutta se on kuitenkin hyväksi.


      • Minä itte
        Taisto. kirjoitti:

        Kommenttisi kuulostaa sarkasmilta, mutta vastataan kuitenkin. ;-)

        Elit ennen väärässä uskossa, mutta NYT elät totuudessa.

        Koulujen pakoruotsi todellakin on vain pieni osa järjetöntä pakkoruotsitusta. Sitä puolustetaan vain sen takia, että se ylläpitää koko keinotekoista kielisysteemiämme, joka on silkka surujen etuilujärjestelmä.

        Tuliko asia selväksi? Totuus tekee usein kipeää, mutta se on kuitenkin hyväksi.

        ”…ylläpitää koko keinotekoista kielisysteemiämme, joka on silkka surujen etuilujärjestelmä”

        Lopeta jo se jaarittelu. On se ny helvetti että Suomen 4.000.000 äänioikeutettuja ei saa yhtä pakkoruotsi lopetettu jos kerran niin haluaa.

        Ja minä kerron sinulle miksi näin on. Se johtuu siitä että valtaosalle suomalaisista pakkoruotsi on mitättömän tärkeä asia, eli hällä väliä.
        Vaikka pieni ryhmä ”tyhjät tynnyrit ry:n” mielestä kysymyksessä on maailman pelastus, helvetinmoinen meteli.

        Asia käsitellään eduskunnassa viimeistään tänä syksynä. Nyt teillä, skeidan kaatajilla, on ehkä kohta viimeinen tilaisuus skeidankaatoon pakkoruotsiiin vedoten.
        Voi käydä niin että sen jälkeen joudutte etsimään uusia verukkeita. Kai te niitä löydättekin. Teidän priorisoinnissa kun skeidanheitto tuntuu olevan ihan ykkösasia.


      • Taisto.
        Minä itte kirjoitti:

        ”…ylläpitää koko keinotekoista kielisysteemiämme, joka on silkka surujen etuilujärjestelmä”

        Lopeta jo se jaarittelu. On se ny helvetti että Suomen 4.000.000 äänioikeutettuja ei saa yhtä pakkoruotsi lopetettu jos kerran niin haluaa.

        Ja minä kerron sinulle miksi näin on. Se johtuu siitä että valtaosalle suomalaisista pakkoruotsi on mitättömän tärkeä asia, eli hällä väliä.
        Vaikka pieni ryhmä ”tyhjät tynnyrit ry:n” mielestä kysymyksessä on maailman pelastus, helvetinmoinen meteli.

        Asia käsitellään eduskunnassa viimeistään tänä syksynä. Nyt teillä, skeidan kaatajilla, on ehkä kohta viimeinen tilaisuus skeidankaatoon pakkoruotsiiin vedoten.
        Voi käydä niin että sen jälkeen joudutte etsimään uusia verukkeita. Kai te niitä löydättekin. Teidän priorisoinnissa kun skeidanheitto tuntuu olevan ihan ykkösasia.

        JOS pakkoruotsi olisi niin mitätön asia, niin MIKSI suru- ja svekotahot sitä puolustavat henkeen ja vereen?! Siinäpä sinulle pohdittavaa.

        Sinä vain haluaisit, että suomalainen kansa olisi ikuisesti pimennossa ja passiivinen, jotta surujen etuilukin jatkuisi ikuisesti.

        Vai tarkoitatko tyypillisen svekomaisen kierosti, että pakkoruotsitus on tärkeä asia suruille, mutta ei suomalaisille?

        Eli toivot niin, mutta turha on toivosi. Suomalaiset ovat heränneet vaatimaan kielivapauttaan ja sen me tulemme myös saamaan.

        Kaikesta sensuurista, propagandasta ja painostuksesta huolimatta kansalaisten ärtymys vain kasvaa.


      • Minä itte
        Taisto. kirjoitti:

        JOS pakkoruotsi olisi niin mitätön asia, niin MIKSI suru- ja svekotahot sitä puolustavat henkeen ja vereen?! Siinäpä sinulle pohdittavaa.

        Sinä vain haluaisit, että suomalainen kansa olisi ikuisesti pimennossa ja passiivinen, jotta surujen etuilukin jatkuisi ikuisesti.

        Vai tarkoitatko tyypillisen svekomaisen kierosti, että pakkoruotsitus on tärkeä asia suruille, mutta ei suomalaisille?

        Eli toivot niin, mutta turha on toivosi. Suomalaiset ovat heränneet vaatimaan kielivapauttaan ja sen me tulemme myös saamaan.

        Kaikesta sensuurista, propagandasta ja painostuksesta huolimatta kansalaisten ärtymys vain kasvaa.

        ”JOS pakkoruotsi olisi niin mitätön asia, niin MIKSI suru- ja svekotahot sitä puolustavat henkeen ja vereen?! Siinäpä sinulle pohdittavaa”

        Siinä asiassa ei paljon pohtimista ole.
        Svekotahoista en osa sanoa, mutta yleisin surumielipide on myös HÄLLÄ VÄLIÄ.
        Jos haluatte jatkaa pakkoruotsinne, niin siitä vaan. Jos ette halua, niin senku sopetatte. HÄLLÄ VÄLIÄ!

        ”Eli toivot niin, mutta turha on toivosi. Suomalaiset ovat heränneet vaatimaan kielivapauttaan ja sen me tulemme myös saamaan”

        Ehkä niin. Mitä siinä enää sitten jaarittelet?


      • Taisto.
        Minä itte kirjoitti:

        ”JOS pakkoruotsi olisi niin mitätön asia, niin MIKSI suru- ja svekotahot sitä puolustavat henkeen ja vereen?! Siinäpä sinulle pohdittavaa”

        Siinä asiassa ei paljon pohtimista ole.
        Svekotahoista en osa sanoa, mutta yleisin surumielipide on myös HÄLLÄ VÄLIÄ.
        Jos haluatte jatkaa pakkoruotsinne, niin siitä vaan. Jos ette halua, niin senku sopetatte. HÄLLÄ VÄLIÄ!

        ”Eli toivot niin, mutta turha on toivosi. Suomalaiset ovat heränneet vaatimaan kielivapauttaan ja sen me tulemme myös saamaan”

        Ehkä niin. Mitä siinä enää sitten jaarittelet?

        Kerron sinulle yleisestä mielipiteestä:

        70% suomenkielisistä ja 40% suruista haluaa pakkoruotsin pois. Myös talouseliitti eli EK haluaa sen pois. Myös kaikki puolueettomat asiantuntijat.

        JOS nuo mielipiteet on sinulle hälläväliä, niin se kertoo VAIN sinusta itsestäsi.


      • Minä itte
        Taisto. kirjoitti:

        Kerron sinulle yleisestä mielipiteestä:

        70% suomenkielisistä ja 40% suruista haluaa pakkoruotsin pois. Myös talouseliitti eli EK haluaa sen pois. Myös kaikki puolueettomat asiantuntijat.

        JOS nuo mielipiteet on sinulle hälläväliä, niin se kertoo VAIN sinusta itsestäsi.

        Väitän ja tiedän tuntevani vähän enemmän ruotsinkielisiä kuin sinä.
        Heistä on kyllä yksi jonka mielestä pakkoruotsi pitääkin jatkaa niin kauan kuin maamme on kaksikielinen.

        "Melko täsmälleen 50 prosenttia suomalaisista sen sijaan haluaisi säilyttää erittäin voimakkaasti tai jossain määrin nykyisen tilanteen"

        http://yle.fi/uutiset/homoliitot_ruotsin_kieli_ja_sudet_jakavat_suomalaisten_mielipiteet_jyrkimmin/7009353


      • jokkex
        Minä itte kirjoitti:

        Väitän ja tiedän tuntevani vähän enemmän ruotsinkielisiä kuin sinä.
        Heistä on kyllä yksi jonka mielestä pakkoruotsi pitääkin jatkaa niin kauan kuin maamme on kaksikielinen.

        "Melko täsmälleen 50 prosenttia suomalaisista sen sijaan haluaisi säilyttää erittäin voimakkaasti tai jossain määrin nykyisen tilanteen"

        http://yle.fi/uutiset/homoliitot_ruotsin_kieli_ja_sudet_jakavat_suomalaisten_mielipiteet_jyrkimmin/7009353

        ""Melko täsmälleen 50 prosenttia suomalaisista sen sijaan haluaisi säilyttää erittäin voimakkaasti tai jossain määrin nykyisen tilanteen""

        Yritätkö tietoisesti huijata, vai etkö ymmärtänyt mitä jutussa kerrottiin?


      • Miä itte
        jokkex kirjoitti:

        ""Melko täsmälleen 50 prosenttia suomalaisista sen sijaan haluaisi säilyttää erittäin voimakkaasti tai jossain määrin nykyisen tilanteen""

        Yritätkö tietoisesti huijata, vai etkö ymmärtänyt mitä jutussa kerrottiin?

        Kopioin teksti juuri sellaisena kun se julkaistiin.

        Jos se on sinusta huijaamista niin ok.


      • jokkex
        Miä itte kirjoitti:

        Kopioin teksti juuri sellaisena kun se julkaistiin.

        Jos se on sinusta huijaamista niin ok.

        Et vain tajua. Kopioit tekstin jossa puolet kannatti maan kaksikielisyyden suhteen nykytilanteen säilyttämistä.

        "Kolmannes haluaisi purkaa kielen aseman toisena virallisena kielenä. Melko täsmälleen 50 prosenttia suomalaisista sen sijaan haluaisi säilyttää erittäin voimakkaasti tai jossain määrin nykyisen tilanteen."

        Pakkoruotsin vastustajia onkin taas rutkasti enemmän, eikä sveko-YLE halunnut sitä tuoda esille.


        "24.8.2013 Yle: Enemmistö luopuisi pakkoruotsista

        Enemmistö suomalaisista kannattaa ruotsin kielen muuttamista vapaavalintaiseksi kouluaineeksi.Ylen teettämässä kyselyssä ruotsin pakollisuudesta olisi valmis luopumaan 63 prosenttia vastaajista. Vajaa kolmannes eli 29 prosenttia säilyttäisi ruotsin kielen aseman ennallaan.

        Ylen kyselyyn vastasi elokuussa tuhat suomalaista. Sen toteutti Taloustutkimus.

        STT"


      • Vesa Kaitera
        Minä itte kirjoitti:

        Väitän ja tiedän tuntevani vähän enemmän ruotsinkielisiä kuin sinä.
        Heistä on kyllä yksi jonka mielestä pakkoruotsi pitääkin jatkaa niin kauan kuin maamme on kaksikielinen.

        "Melko täsmälleen 50 prosenttia suomalaisista sen sijaan haluaisi säilyttää erittäin voimakkaasti tai jossain määrin nykyisen tilanteen"

        http://yle.fi/uutiset/homoliitot_ruotsin_kieli_ja_sudet_jakavat_suomalaisten_mielipiteet_jyrkimmin/7009353

        Minä itte kirjoitti: "Väitän ja tiedän tuntevani vähän enemmän ruotsinkielisiä kuin sinä.
        Heistä on kyllä yksi jonka mielestä pakkoruotsi pitääkin jatkaa niin kauan kuin maamme on kaksikielinen.

        Melko täsmälleen 50 prosenttia suomalaisista sen sijaan haluaisi säilyttää erittäin voimakkaasti tai jossain määrin nykyisen tilanteen"


        On eri asia ottaa kantaa pakkoruotsin säilyttämiseen ja toisaalta ruotsin kielen erityisaseman säilyttämiseen. Itse olen ehdottomasti ruotsin pakollisen kouluopetusen lopettamisen puolesta, ruotsista tulisi tehdä vaihtoehtoinen kieli, kuten suomestakin maamme ruotsinkielisissä kouluissa. Tämä on puhtaasti rationaalinen kokonaisuuden kannalta järkevä linja, eikä se sisällä itseisarvoista pyrkimystä ruotsin kielen aseman heikentämiseksi Suomessa. Tosin uskon, että tuo muutos kyllä ajan mittaan heikentäisi ruotsin kielen asemaa, mutta se on sivuseikka, ei tavoite sinänsä. Sitäpaitsi se tullee tapahtumaan joka tapauksessa säätipä eduskunta sitten millaisia lakeja tahansa. Aito tarve ruotsin kielelle Suomessa on jo melko vähäinen, tosin alueellisia poikkeuksia on.

        Ruotsin kielen erkityisaseman suhteen olen varovaisen myönteinen. Pelkään, että jo se lopetettaisiin noin vain, niin tuo muutos ei palvelisi kokonaisuuden etua. Ruotsinkielisten tappio olisi suhteessa suurempi kuin suomenkielisten voitto.


    • En annan

      Aloittaja:
      ”Ja lisäksi kyse olisi vain katukylteistä ja muutamasta monisteista”

      Siitä tulikin mieleen YLE:n ohjelma ”Saamelaisten hiljainen taistelu”, tiistaisin 6-osainen sarja, katsokaa.

      Ensimmäisessä osassa tällä viikolla käsiteltiin norjalaissaamelaisten syrjintää, joka vasta tänä päivänä ollaan korjaamassa. Mentaliteetti oli kauan ”Norjassa puhutaan norjaa”, jollakin tavalla tuttu iskulause.

      Nyt perustetaan saamenkielisiä kouluja, järjestetään palvelut saameksi, teksti katu- ja muissa opastekilvissä muutetaan ensin saameksi jne. Ja vielä tänä päivänä näitä kilpiä rikotaan sen mukaan kun niitä vaihdetaan.

      Norjassakin on piikuhilja opittu että vähemmistöön kuuluvan identiteetin muuttaminen väkisin, ei yleensä ole oikea ratkaisu.

      • kysyjä

        Oliko Norjassa järjestetty saamelaisille Suomen kaltainen åpartheid etuilujärjestelmä?


      • anthro-ope

        On aika herneavoista yrittää rinnastaa saamelaisia ja RKP:läisiä keskenään.

        Yksi ryhmä on perinteisesti ollut rikollinen rasistinen clubben, jonka henkinen isä on yksi tunnetuimmista rasisteista. Siihen voi liittyä napin painalluksella. Saamelaiset sen sijaan on alkuperäiskansa.


      • En annan
        kysyjä kirjoitti:

        Oliko Norjassa järjestetty saamelaisille Suomen kaltainen åpartheid etuilujärjestelmä?

        Siitä oli nimenomaan kysymys.
        Jos kieltää ja vastustaa toisen kansanryhmän oikeuksia heidän kielensä takia, niin sana rotusyrjintä on ehkä liioittelu, mutta jotakin sinnepäin kuitenkin.


      • En annan
        anthro-ope kirjoitti:

        On aika herneavoista yrittää rinnastaa saamelaisia ja RKP:läisiä keskenään.

        Yksi ryhmä on perinteisesti ollut rikollinen rasistinen clubben, jonka henkinen isä on yksi tunnetuimmista rasisteista. Siihen voi liittyä napin painalluksella. Saamelaiset sen sijaan on alkuperäiskansa.

        ”On aika herneavoista yrittää rinnastaa saamelaisia ja RKP:läisiä keskenään”

        Juuri mainitsemaani kilpien kielijupakka on Suomessakin ollut juuri samanlainen. Just eikä melkein.

        Sinuna, persujen kannattajana, yrittäisin välttää keskusteluja sekä lain rikkomisista että rasismista.


      • Kysyn vaan
        anthro-ope kirjoitti:

        On aika herneavoista yrittää rinnastaa saamelaisia ja RKP:läisiä keskenään.

        Yksi ryhmä on perinteisesti ollut rikollinen rasistinen clubben, jonka henkinen isä on yksi tunnetuimmista rasisteista. Siihen voi liittyä napin painalluksella. Saamelaiset sen sijaan on alkuperäiskansa.

        "Saamelaiset sen sijaan on alkuperäiskansa"

        Pitäisikö muut lähteä veke täältä?


      • jokkex
        En annan kirjoitti:

        Siitä oli nimenomaan kysymys.
        Jos kieltää ja vastustaa toisen kansanryhmän oikeuksia heidän kielensä takia, niin sana rotusyrjintä on ehkä liioittelu, mutta jotakin sinnepäin kuitenkin.

        Oikeinko pakkosaame norjalaisille?


      • En annan
        jokkex kirjoitti:

        Oikeinko pakkosaame norjalaisille?

        Teksti pakkosaamesta on oma keksintösi.
        Minun tekstini oli

        "Jos kieltää ja vastustaa toisen kansanryhmän oikeuksia heidän kielensä takia, niin sana rotusyrjintä on ehkä liioittelu, mutta jotakin sinnepäin kuitenkin"


      • jokkex
        En annan kirjoitti:

        Teksti pakkosaamesta on oma keksintösi.
        Minun tekstini oli

        "Jos kieltää ja vastustaa toisen kansanryhmän oikeuksia heidän kielensä takia, niin sana rotusyrjintä on ehkä liioittelu, mutta jotakin sinnepäin kuitenkin"

        Nimimerkki "kysyjä" kirjoitti:

        "Oliko Norjassa järjestetty saamelaisille Suomen kaltainen åpartheid etuilujärjestelmä?"

        Sinä vastasit:

        "Siitä oli nimenomaan kysymys."


      • En annan
        jokkex kirjoitti:

        Nimimerkki "kysyjä" kirjoitti:

        "Oliko Norjassa järjestetty saamelaisille Suomen kaltainen åpartheid etuilujärjestelmä?"

        Sinä vastasit:

        "Siitä oli nimenomaan kysymys."

        Mitä minä tarkoitin oli, että Norjan aikaisempi saamen kielipolitiikan mentaliteetti oli ”Norjassa puhutaan norjaa”, ”Norjassa opiskelukieli on norjaa” ja ”opastuskilvet Norjassa pitää olla norjankielisiä”.

        Tätä minä tarkoitin ja mitä minä tarkoitin, sinä ymmärsit ihan oikein.

        Sinun ja muutaman muun palstalaisen mielipide on, että Norjan entinen rotusortovivahteinen saamelaispolitiikka pitäisi soveltaa Suomen ruotsinkielisille.

        Sinun typerä pakkosaame maininta kirjoitit vaan koska et keksinyt mitään millä olisit pystynyt kumoamaan tätä tosiasiaa.


      • jokkex
        En annan kirjoitti:

        Mitä minä tarkoitin oli, että Norjan aikaisempi saamen kielipolitiikan mentaliteetti oli ”Norjassa puhutaan norjaa”, ”Norjassa opiskelukieli on norjaa” ja ”opastuskilvet Norjassa pitää olla norjankielisiä”.

        Tätä minä tarkoitin ja mitä minä tarkoitin, sinä ymmärsit ihan oikein.

        Sinun ja muutaman muun palstalaisen mielipide on, että Norjan entinen rotusortovivahteinen saamelaispolitiikka pitäisi soveltaa Suomen ruotsinkielisille.

        Sinun typerä pakkosaame maininta kirjoitit vaan koska et keksinyt mitään millä olisit pystynyt kumoamaan tätä tosiasiaa.

        "Sinun ja muutaman muun palstalaisen mielipide on, että Norjan entinen rotusortovivahteinen saamelaispolitiikka pitäisi soveltaa Suomen ruotsinkielisille."

        Suomenkielisiin kohdistuvaan rotusortopolitiikkaan täytyy saada stoppi. Puolustele sitten pakkoruotsia norjalaisten tekemisillä kun heillä on pakkosaame.


      • En annan
        jokkex kirjoitti:

        "Sinun ja muutaman muun palstalaisen mielipide on, että Norjan entinen rotusortovivahteinen saamelaispolitiikka pitäisi soveltaa Suomen ruotsinkielisille."

        Suomenkielisiin kohdistuvaan rotusortopolitiikkaan täytyy saada stoppi. Puolustele sitten pakkoruotsia norjalaisten tekemisillä kun heillä on pakkosaame.

        Naurettavaa skeidaa.
        Puolet suomalaisista ja eduskunnan enemmistö puoltaa pakkoruotsia ja sinä kutsut sitä rasismiksi.

        Pakkoruotsi joka on tietoisesti ylläpidetty itselleen, ei voi olla rasismia, vaan se on pikemmin, ainakin eduskunnan mielestä saavutettu etu. Joka tapauksessa ITSELLEEN EI VOI HARJOITTAA RASISMIA.

        Sinä et kuitenkaan halunnut kumoa väitteeni, että sinun mielestäsi Suomen ruotsinkielisille pitää soveltaa sellaista rotusyrjintää, joka pohjoismaat historiassa harjoitti saamelaisille. Olet jo aikaisemmissa kirjoituksissasi antanut ymmärtää, että siinä tapauksessa olet rotusyrjinnän puoltaja.

        Jos nyt olen väärässä, niin kerro miten suhtaudut entiseen saamelaiskielipolitiikkaan koskien ”Suomessa puhutaan suomea”, ”Suomessa opiskellaan suomeksi” ”Suomessa katu- ja muut opastuskilvet suomeksi” jne. Juuri ne jo aikaisemmin esillä ollut asiat.

        Pitääkö siis ko. historiassa harjoitettu saamesyrjintä vielä soveltaa ruotsinkielisille?


      • jokkex
        En annan kirjoitti:

        Naurettavaa skeidaa.
        Puolet suomalaisista ja eduskunnan enemmistö puoltaa pakkoruotsia ja sinä kutsut sitä rasismiksi.

        Pakkoruotsi joka on tietoisesti ylläpidetty itselleen, ei voi olla rasismia, vaan se on pikemmin, ainakin eduskunnan mielestä saavutettu etu. Joka tapauksessa ITSELLEEN EI VOI HARJOITTAA RASISMIA.

        Sinä et kuitenkaan halunnut kumoa väitteeni, että sinun mielestäsi Suomen ruotsinkielisille pitää soveltaa sellaista rotusyrjintää, joka pohjoismaat historiassa harjoitti saamelaisille. Olet jo aikaisemmissa kirjoituksissasi antanut ymmärtää, että siinä tapauksessa olet rotusyrjinnän puoltaja.

        Jos nyt olen väärässä, niin kerro miten suhtaudut entiseen saamelaiskielipolitiikkaan koskien ”Suomessa puhutaan suomea”, ”Suomessa opiskellaan suomeksi” ”Suomessa katu- ja muut opastuskilvet suomeksi” jne. Juuri ne jo aikaisemmin esillä ollut asiat.

        Pitääkö siis ko. historiassa harjoitettu saamesyrjintä vielä soveltaa ruotsinkielisille?

        "Sinä et kuitenkaan halunnut kumoa väitteeni, että sinun mielestäsi Suomen ruotsinkielisille pitää soveltaa sellaista rotusyrjintää, joka pohjoismaat historiassa harjoitti saamelaisille. Olet jo aikaisemmissa kirjoituksissasi antanut ymmärtää, että siinä tapauksessa olet rotusyrjinnän puoltaja."

        Pitääkö tuo päätön väittämäsi vielä erikseen kumota?

        "Jos nyt olen väärässä, niin kerro miten suhtaudut entiseen saamelaiskielipolitiikkaan koskien ”Suomessa puhutaan suomea”, ”Suomessa opiskellaan suomeksi” ”Suomessa katu- ja muut opastuskilvet suomeksi” jne. Juuri ne jo aikaisemmin esillä ollut asiat."

        Suomessa puhutaan pääkielenä suomea ja muut ovat vähemmistökieliä. Vastaava tilanne Norjassakin ja pakkosaamea ei koskaan tule, vaikka miten paljon parantaisivat saamelaisten oikeuksia.

        "Pitääkö siis ko. historiassa harjoitettu saamesyrjintä vielä soveltaa ruotsinkielisille?"

        Kumma juttu kun ei mene jakeluun, etten kannata suomenruotsalaista kielipolitiikkaa ketään kohtaan.


      • En annan
        jokkex kirjoitti:

        "Sinä et kuitenkaan halunnut kumoa väitteeni, että sinun mielestäsi Suomen ruotsinkielisille pitää soveltaa sellaista rotusyrjintää, joka pohjoismaat historiassa harjoitti saamelaisille. Olet jo aikaisemmissa kirjoituksissasi antanut ymmärtää, että siinä tapauksessa olet rotusyrjinnän puoltaja."

        Pitääkö tuo päätön väittämäsi vielä erikseen kumota?

        "Jos nyt olen väärässä, niin kerro miten suhtaudut entiseen saamelaiskielipolitiikkaan koskien ”Suomessa puhutaan suomea”, ”Suomessa opiskellaan suomeksi” ”Suomessa katu- ja muut opastuskilvet suomeksi” jne. Juuri ne jo aikaisemmin esillä ollut asiat."

        Suomessa puhutaan pääkielenä suomea ja muut ovat vähemmistökieliä. Vastaava tilanne Norjassakin ja pakkosaamea ei koskaan tule, vaikka miten paljon parantaisivat saamelaisten oikeuksia.

        "Pitääkö siis ko. historiassa harjoitettu saamesyrjintä vielä soveltaa ruotsinkielisille?"

        Kumma juttu kun ei mene jakeluun, etten kannata suomenruotsalaista kielipolitiikkaa ketään kohtaan.

        Et uskaltanut vastata yhteenkään kysymykseen.


      • jokkex
        En annan kirjoitti:

        Et uskaltanut vastata yhteenkään kysymykseen.

        Vastasinhan minä. Tosin sepustuksessasi ei ollut ensimmäistäkään kysymysmerkkiä.


      • En annan
        jokkex kirjoitti:

        Vastasinhan minä. Tosin sepustuksessasi ei ollut ensimmäistäkään kysymysmerkkiä.

        Oli kai huonosti esitettyjä kysymyksiä ellet ymmärtänyt että ne oli kysymyksiä.
        Niinhän asia ei todellisuudessa ollut, vaan ei vaan ollut kanttia vastaamaan, mutta ei hätää…

        Pitääkö sinusta Suomen ruotsinkielisille soveltaa sellaista rotusyrjintää, joka pohjoismaat historiassa harjoitti saamelaisille seuraavissa esimerkkitapauksissa? (Huom. kysymysmerkki)

        1: Suomessa pitää opiskella suomeksi.
        2: Riittää että katu- ja muut opastuskilpien teksti on suomeksi vaikka paikkakunta ei ole yksikielisesti suomenkielinen.

        Tässä on kaksi jo aikaisempaa esitettyjä kysymyksiä, ja lisää löytyy.


      • jokkex
        En annan kirjoitti:

        Oli kai huonosti esitettyjä kysymyksiä ellet ymmärtänyt että ne oli kysymyksiä.
        Niinhän asia ei todellisuudessa ollut, vaan ei vaan ollut kanttia vastaamaan, mutta ei hätää…

        Pitääkö sinusta Suomen ruotsinkielisille soveltaa sellaista rotusyrjintää, joka pohjoismaat historiassa harjoitti saamelaisille seuraavissa esimerkkitapauksissa? (Huom. kysymysmerkki)

        1: Suomessa pitää opiskella suomeksi.
        2: Riittää että katu- ja muut opastuskilpien teksti on suomeksi vaikka paikkakunta ei ole yksikielisesti suomenkielinen.

        Tässä on kaksi jo aikaisempaa esitettyjä kysymyksiä, ja lisää löytyy.

        "Pitääkö sinusta Suomen ruotsinkielisille soveltaa sellaista rotusyrjintää, joka pohjoismaat historiassa harjoitti saamelaisille seuraavissa esimerkkitapauksissa? (Huom. kysymysmerkki)"

        Saamelaisiin ja suomalaisiin siis sitä rotusyrjintää kohdistettiin. En kannata pottujen maksamista pottuina tässä tapauksessa, se olisi epäinhimillistä.

        1: Suomessa pitää opiskella suomeksi.

        Suomessa pitää voida opiskella suomeksi, pakkoruotsi pois. Opetukseen muuten liittyvät vieraat kielet, joita ei opeteta historiallisista ja poliittisita syistä, ovat eri asioita kuin pakkoruotsi.

        Meillä on vain ruotsinkielisiä ja kaksikielisiä yliopistoja, ei yhtään suomenkielistä. Ruotsinkielistä opetusta voidaan järjestää suunnilleen niin kuin nytkin, mutta voi olla joskus samankin katon alla.

        2: Riittää että katu- ja muut opastuskilpien teksti on suomeksi vaikka paikkakunta ei ole yksikielisesti suomenkielinen.

        Yleensä riittää. Ruotsinkielisiä pitää olla vähintään 20%, että ruotsinkielisiä kylttejä laitetaan.


      • En annan
        jokkex kirjoitti:

        "Pitääkö sinusta Suomen ruotsinkielisille soveltaa sellaista rotusyrjintää, joka pohjoismaat historiassa harjoitti saamelaisille seuraavissa esimerkkitapauksissa? (Huom. kysymysmerkki)"

        Saamelaisiin ja suomalaisiin siis sitä rotusyrjintää kohdistettiin. En kannata pottujen maksamista pottuina tässä tapauksessa, se olisi epäinhimillistä.

        1: Suomessa pitää opiskella suomeksi.

        Suomessa pitää voida opiskella suomeksi, pakkoruotsi pois. Opetukseen muuten liittyvät vieraat kielet, joita ei opeteta historiallisista ja poliittisita syistä, ovat eri asioita kuin pakkoruotsi.

        Meillä on vain ruotsinkielisiä ja kaksikielisiä yliopistoja, ei yhtään suomenkielistä. Ruotsinkielistä opetusta voidaan järjestää suunnilleen niin kuin nytkin, mutta voi olla joskus samankin katon alla.

        2: Riittää että katu- ja muut opastuskilpien teksti on suomeksi vaikka paikkakunta ei ole yksikielisesti suomenkielinen.

        Yleensä riittää. Ruotsinkielisiä pitää olla vähintään 20%, että ruotsinkielisiä kylttejä laitetaan.

        "Suomessa pitää opiskella suomeksi"
        "Riittää että katu- ja muut opastuskilpien teksti on suomeksi vaikka paikkakunta ei ole yksikielisesti suomenkielinen"

        Yllätit kun vastasit. Vastauksesi sisältö ei ollut yllätys.

        Yllätystä ei myöskään ollut se, että sinä vielä tänään suosit vähemmistöjen identiteettien halveksunta, juuri sama mitä norjalaiset ohjelmassa ”Saamelaisten hiljainen taistelu” kertovat häpeävänsä historiastaan.
        Jopa Venäjällä juuri näitä asioita ollaan korjaamassa.


      • Selitys
        En annan kirjoitti:

        "Suomessa pitää opiskella suomeksi"
        "Riittää että katu- ja muut opastuskilpien teksti on suomeksi vaikka paikkakunta ei ole yksikielisesti suomenkielinen"

        Yllätit kun vastasit. Vastauksesi sisältö ei ollut yllätys.

        Yllätystä ei myöskään ollut se, että sinä vielä tänään suosit vähemmistöjen identiteettien halveksunta, juuri sama mitä norjalaiset ohjelmassa ”Saamelaisten hiljainen taistelu” kertovat häpeävänsä historiastaan.
        Jopa Venäjällä juuri näitä asioita ollaan korjaamassa.

        Se on katsos niin, että enemmistöön kuuluva ei pysty koskaan, tai ainakin harvoin, samaistumaan vähemmistöläiseen.


      • jokkex
        En annan kirjoitti:

        "Suomessa pitää opiskella suomeksi"
        "Riittää että katu- ja muut opastuskilpien teksti on suomeksi vaikka paikkakunta ei ole yksikielisesti suomenkielinen"

        Yllätit kun vastasit. Vastauksesi sisältö ei ollut yllätys.

        Yllätystä ei myöskään ollut se, että sinä vielä tänään suosit vähemmistöjen identiteettien halveksunta, juuri sama mitä norjalaiset ohjelmassa ”Saamelaisten hiljainen taistelu” kertovat häpeävänsä historiastaan.
        Jopa Venäjällä juuri näitä asioita ollaan korjaamassa.

        "Yllätystä ei myöskään ollut se, että sinä vielä tänään suosit vähemmistöjen identiteettien halveksunta, juuri sama mitä norjalaiset ohjelmassa ”Saamelaisten hiljainen taistelu” kertovat häpeävänsä historiastaan.
        Jopa Venäjällä juuri näitä asioita ollaan korjaamassa."

        Siinä taasen edustat siirtomaavaltaa, jossa vierasta kulttuuria edustava vähemmistö on enemmistön yläpuolella. Täällä on muitakin vähemmistöjä kuin ruotsinkieliset. Vähemmistöjen oikeuksista voi ottaa osviittaa muilta läntisitä sivistysvaltioilta.


      • En annan
        jokkex kirjoitti:

        "Yllätystä ei myöskään ollut se, että sinä vielä tänään suosit vähemmistöjen identiteettien halveksunta, juuri sama mitä norjalaiset ohjelmassa ”Saamelaisten hiljainen taistelu” kertovat häpeävänsä historiastaan.
        Jopa Venäjällä juuri näitä asioita ollaan korjaamassa."

        Siinä taasen edustat siirtomaavaltaa, jossa vierasta kulttuuria edustava vähemmistö on enemmistön yläpuolella. Täällä on muitakin vähemmistöjä kuin ruotsinkieliset. Vähemmistöjen oikeuksista voi ottaa osviittaa muilta läntisitä sivistysvaltioilta.

        ”Siinä taasen edustat siirtomaavaltaa”
        Kiitos samoin!

        ”Täällä on muitakin vähemmistöjä kuin ruotsinkieliset”
        Onhan täälläkin saamelaisia ja heiltä on lähes kaikki etniset oikeudet viety.

        ”Vähemmistöjen oikeuksista voi ottaa osviittaa muilta läntisitä sivistysvaltioilta”
        Juuri heidän virheistä olenkin kirjoittanut. Ne virheet jotka muualla korjataan mutta sinun mielestä pitää ottaa käyttöön.

        ”vierasta kulttuuria edustava vähemmistö on enemmistön yläpuolella”
        Hanki itsellesi itsetunto. Hyvä sellainen ei tarkoita vähemmistöjen halveksunta.


      • Vesa Kaitera
        En annan kirjoitti:

        ”Siinä taasen edustat siirtomaavaltaa”
        Kiitos samoin!

        ”Täällä on muitakin vähemmistöjä kuin ruotsinkieliset”
        Onhan täälläkin saamelaisia ja heiltä on lähes kaikki etniset oikeudet viety.

        ”Vähemmistöjen oikeuksista voi ottaa osviittaa muilta läntisitä sivistysvaltioilta”
        Juuri heidän virheistä olenkin kirjoittanut. Ne virheet jotka muualla korjataan mutta sinun mielestä pitää ottaa käyttöön.

        ”vierasta kulttuuria edustava vähemmistö on enemmistön yläpuolella”
        Hanki itsellesi itsetunto. Hyvä sellainen ei tarkoita vähemmistöjen halveksunta.

        Jokkex kirjoitti: "Siinä taasen edustat siirtomaavaltaa, jossa vierasta kulttuuria edustava vähemmistö on enemmistön yläpuolella."


        En annan kommentoi tätä: "Hanki itsellesi itsetunto. Hyvä sellainen ei tarkoita vähemmistöjen halveksunta."


        Mielestäni Jokkex on tässä asiassa kyllä oikeassa. Suomen ruotsinkielinen väestö on pitkälle historiallista syistä ollut suomenkielistä väestöä koulutetumpaa, ja on osaksi siitä syystä pitänyt itseään etevämpänä kuin maan valtaväestö. Samaistuminen ruotsinkielisiin edustaa vähän samantyyppistä henkeä kuin vanha mainoslause "on hienoa olla Kultapossukerhon jäsen". Tällä en tarkoita, että ruotsinkieliset keskimäärin olisivat kovin paljon suomenkielisiä rikkaampia. Mutta heidän satsauksena kulttuuriin on ollut suhteessa paljon suurempaa kuin suomenkielisellä puolella. Minulla on se käsitys, että aika monet (eivät kaikki, ei todennäköisesti edes enemmistö) ruotsinkielisellä puolella pitävät itseään sivistyneempinä kuin suomenkieliset, ja sitten he sieltä korkeuksistaan antavat halventavia lausuntoja maan enemmistöryhmästä. Tuo en annanin kommentti edustaa minusta varsin hyvin ylimielistä öykkäröintiä. Ei minusta pakkoruotsin vastustaminen ole mitään vähemmistöjen oikeuksien polkemista. Jos ruotsia ei opetettaisi Suomen kouluissa lainkaan, niin sitten tilanne olisi toinen. Mutta sellaista haluaa vain erittäin harva. En usko, että Jokkexin pontimena olisi huono itsetunto, ja tiedän, että oma itsetuntoni on aina ollut graniittiin valettu.


      • Selitykset puolueellisia
        Vesa Kaitera kirjoitti:

        Jokkex kirjoitti: "Siinä taasen edustat siirtomaavaltaa, jossa vierasta kulttuuria edustava vähemmistö on enemmistön yläpuolella."


        En annan kommentoi tätä: "Hanki itsellesi itsetunto. Hyvä sellainen ei tarkoita vähemmistöjen halveksunta."


        Mielestäni Jokkex on tässä asiassa kyllä oikeassa. Suomen ruotsinkielinen väestö on pitkälle historiallista syistä ollut suomenkielistä väestöä koulutetumpaa, ja on osaksi siitä syystä pitänyt itseään etevämpänä kuin maan valtaväestö. Samaistuminen ruotsinkielisiin edustaa vähän samantyyppistä henkeä kuin vanha mainoslause "on hienoa olla Kultapossukerhon jäsen". Tällä en tarkoita, että ruotsinkieliset keskimäärin olisivat kovin paljon suomenkielisiä rikkaampia. Mutta heidän satsauksena kulttuuriin on ollut suhteessa paljon suurempaa kuin suomenkielisellä puolella. Minulla on se käsitys, että aika monet (eivät kaikki, ei todennäköisesti edes enemmistö) ruotsinkielisellä puolella pitävät itseään sivistyneempinä kuin suomenkieliset, ja sitten he sieltä korkeuksistaan antavat halventavia lausuntoja maan enemmistöryhmästä. Tuo en annanin kommentti edustaa minusta varsin hyvin ylimielistä öykkäröintiä. Ei minusta pakkoruotsin vastustaminen ole mitään vähemmistöjen oikeuksien polkemista. Jos ruotsia ei opetettaisi Suomen kouluissa lainkaan, niin sitten tilanne olisi toinen. Mutta sellaista haluaa vain erittäin harva. En usko, että Jokkexin pontimena olisi huono itsetunto, ja tiedän, että oma itsetuntoni on aina ollut graniittiin valettu.

        Nyt taas Kaitera kirjoittelee joukahaisviisauksiaan. Historialla ja perhetaustalla on tietenkin vaikutus ihmisen elämään ja mm. koulutustasoon. Tämä ei tapahdu suhteessa 1/1 vaan ilmiö on jollakin tapaa havaittavissa. Kaitera ei ilmeisesti ole huomannut, että suomenkielisten koulutustaso on akateemisessa maailmassa ylittänyt jo kauan sitten ruotsinkielisten tason. Kaiteran pähkäillyt asettuvat kyllä omakehitteiseen maailmankuvaan. Varmaankin on totta, että ruotsinkieliset näkyy monissa yhteyksissä suuremmalla roolilla kuin 5% osuus edellyttäisi. Kehottaisin kuitenkin Kaiteraa miettimään vähän parempia selityksiä tälle ilmiölle kuin hän on esittänyt.


      • jokkex
        En annan kirjoitti:

        ”Siinä taasen edustat siirtomaavaltaa”
        Kiitos samoin!

        ”Täällä on muitakin vähemmistöjä kuin ruotsinkieliset”
        Onhan täälläkin saamelaisia ja heiltä on lähes kaikki etniset oikeudet viety.

        ”Vähemmistöjen oikeuksista voi ottaa osviittaa muilta läntisitä sivistysvaltioilta”
        Juuri heidän virheistä olenkin kirjoittanut. Ne virheet jotka muualla korjataan mutta sinun mielestä pitää ottaa käyttöön.

        ”vierasta kulttuuria edustava vähemmistö on enemmistön yläpuolella”
        Hanki itsellesi itsetunto. Hyvä sellainen ei tarkoita vähemmistöjen halveksunta.

        "”Siinä taasen edustat siirtomaavaltaa”
        Kiitos samoin!"

        Vitsi?

        "Onhan täälläkin saamelaisia ja heiltä on lähes kaikki etniset oikeudet viety."

        Ruotsinkielisen eliitin ollessa vallassa.

        "Juuri heidän virheistä olenkin kirjoittanut. Ne virheet jotka muualla korjataan mutta sinun mielestä pitää ottaa käyttöön."

        Korjaillaanko niin, että tulee Norjaan pakkosaame ja muuta vastaavaa?

        "Hanki itsellesi itsetunto. Hyvä sellainen ei tarkoita vähemmistöjen halveksunta."

        Vähemmistöjen? Korkeintaan olen täällä svekomeininkiä arvostellut.


      • En annan
        Vesa Kaitera kirjoitti:

        Jokkex kirjoitti: "Siinä taasen edustat siirtomaavaltaa, jossa vierasta kulttuuria edustava vähemmistö on enemmistön yläpuolella."


        En annan kommentoi tätä: "Hanki itsellesi itsetunto. Hyvä sellainen ei tarkoita vähemmistöjen halveksunta."


        Mielestäni Jokkex on tässä asiassa kyllä oikeassa. Suomen ruotsinkielinen väestö on pitkälle historiallista syistä ollut suomenkielistä väestöä koulutetumpaa, ja on osaksi siitä syystä pitänyt itseään etevämpänä kuin maan valtaväestö. Samaistuminen ruotsinkielisiin edustaa vähän samantyyppistä henkeä kuin vanha mainoslause "on hienoa olla Kultapossukerhon jäsen". Tällä en tarkoita, että ruotsinkieliset keskimäärin olisivat kovin paljon suomenkielisiä rikkaampia. Mutta heidän satsauksena kulttuuriin on ollut suhteessa paljon suurempaa kuin suomenkielisellä puolella. Minulla on se käsitys, että aika monet (eivät kaikki, ei todennäköisesti edes enemmistö) ruotsinkielisellä puolella pitävät itseään sivistyneempinä kuin suomenkieliset, ja sitten he sieltä korkeuksistaan antavat halventavia lausuntoja maan enemmistöryhmästä. Tuo en annanin kommentti edustaa minusta varsin hyvin ylimielistä öykkäröintiä. Ei minusta pakkoruotsin vastustaminen ole mitään vähemmistöjen oikeuksien polkemista. Jos ruotsia ei opetettaisi Suomen kouluissa lainkaan, niin sitten tilanne olisi toinen. Mutta sellaista haluaa vain erittäin harva. En usko, että Jokkexin pontimena olisi huono itsetunto, ja tiedän, että oma itsetuntoni on aina ollut graniittiin valettu.

        Kirjoitat Vesa Kaitera:
        ”Suomen ruotsinkielinen väestö on pitkälle historiallista syistä ollut suomenkielistä väestöä koulutetumpaa, ja on osaksi siitä syystä pitänyt itseään etevämpänä kuin maan valtaväestö”

        Tuo on ihan totta. Totta on myös, että väitteesi on historian ajoilta. Kuitenkin moni haluaa vielä käyttää tätä lyömäaseena ja välineenä näiden etnisten ryhmien suhteiden huonontamiseksi.
        Niitä asioita me emme pysty enää muuttamaan emmekä ole olleet edes mukana järjestämässä asiat sellaisiksi. Nyt pitää yrittää rakentaa tasa-arvosta yhteiseloa mitä ei todellakaan onnistu syyttämällä nykyihmisiä historian tapahtumista.

        Vielä kirjoitat Vesa Kaitera:
        ”Ei minusta pakkoruotsin vastustaminen ole mitään vähemmistöjen oikeuksien polkemista”

        Sorrut, kuten moni muu, väitteeseen joka saa minut näkemään punaista.

        Ymmärrän hyvin että sinusta pakkoruotsin vastustaminen ei ole vähemmistöjen oikeuksien polkemista. Sitä se ei ole minunkaan mielestä eikä tuskin kenenkään mielestä. En ole koskaan nähnyt palstalla sellaisia väitteitäkään, vaikka sinä monen muun kanssa niin väittää.


      • En annan
        En annan kirjoitti:

        ”Siinä taasen edustat siirtomaavaltaa”
        Kiitos samoin!

        ”Täällä on muitakin vähemmistöjä kuin ruotsinkieliset”
        Onhan täälläkin saamelaisia ja heiltä on lähes kaikki etniset oikeudet viety.

        ”Vähemmistöjen oikeuksista voi ottaa osviittaa muilta läntisitä sivistysvaltioilta”
        Juuri heidän virheistä olenkin kirjoittanut. Ne virheet jotka muualla korjataan mutta sinun mielestä pitää ottaa käyttöön.

        ”vierasta kulttuuria edustava vähemmistö on enemmistön yläpuolella”
        Hanki itsellesi itsetunto. Hyvä sellainen ei tarkoita vähemmistöjen halveksunta.

        Oletan että haluat kertoa että olenkin ruotsalainen. Väite on lievästi sanottu typerä. Vaikka olisinkin, Suomi ei ole koskaan ollut Ruotsin siirtomaa. Yhtä lailla Lappi on vielä tänä päivänä Suomen siirtomaa. Typerä väite sekin, mutta yhtä oikea.

        Toinen typerä väite on, että ruotsinkielinen eliitti olisi vienyt saamelaisten etniset oikeudet.
        Joudut kyllä turhaan hakea sellaista tietoa historiankirjoista.
        Sen sijaan RKP on vuonna 2012 perustanut saameosaston jonka tärkeiksi arvoiksi RKP Saamen kunnallisvaaliohjelmassa korostetaan monikulttuurisuutta, suvaitsevaisuutta, kestävää kehitystä, luonnon moniarvoisuutta, saamen kieliä ja perinteisiä elinkeinoja.

        ”Korjaillaanko niin, että tulee Norjaan pakkosaame ja muuta vastaavaa?”

        Pakkoruotsi on mieluisin keskusteluaiheesi.
        Vaikka olen kanssasi sama mieltä sen hyödystä ja järkevyydestä, pidä koko keskusteluaihe pelkkänä vihanpitona koska kansalaisaloitteen takia asia käsitellään tulevana syksynä eduskunnassa.
        Minun mielestäni palataan asiaan sen jälkeen, jos katsotaan aiheelliseksi. Turhaa on silloinkin väitellä asiasta mistä ollaan samaa mieltä. Tietysti vihanpitoperusteena se toimii aina jos siihen pyrkii.

        On muutenkin typerää verrata Suomen pakkoruotsi Norjan pakkosaameen. Saamenkielisiä koko maailmassa on vain murto-osa Suomen ruotsinkielisistä.


      • oikeus ja kohtuus
        En annan kirjoitti:

        Siitä oli nimenomaan kysymys.
        Jos kieltää ja vastustaa toisen kansanryhmän oikeuksia heidän kielensä takia, niin sana rotusyrjintä on ehkä liioittelu, mutta jotakin sinnepäin kuitenkin.

        Saamelaisten ongelmat ovat hieman eri mittakaavassa Ruotsissa ja Norjassa kuin Suomessa....
        http://hyl.edu.hel.fi/sivut/oppilaidentuotokset/saami/samikiel.gif

        Norjassa 60 000 -100 000, Ruotsissa 15 000 - 20 000 ja Suomessa n.6000

        Suomessa pitäisi olla yksi valtiollinen kieli, eli suomi jonka kaikki vähemmistöt opettelevat. Kilvet voisivat olla sitten muillakin kielillä niissä kunnissa joissa muunkielisiä kuin suomen on 10%


      • En annan
        oikeus ja kohtuus kirjoitti:

        Saamelaisten ongelmat ovat hieman eri mittakaavassa Ruotsissa ja Norjassa kuin Suomessa....
        http://hyl.edu.hel.fi/sivut/oppilaidentuotokset/saami/samikiel.gif

        Norjassa 60 000 -100 000, Ruotsissa 15 000 - 20 000 ja Suomessa n.6000

        Suomessa pitäisi olla yksi valtiollinen kieli, eli suomi jonka kaikki vähemmistöt opettelevat. Kilvet voisivat olla sitten muillakin kielillä niissä kunnissa joissa muunkielisiä kuin suomen on 10%

        Nuo numerot kertovat saamelaisten määrästä. Valtaosa saamelaisista eivät enää osaa saamenkieltä.


    • "Saamelaiset sen sijaan on alkuperäiskansa"
      Ja siksikö Suomi ei ole edelleen allekirjoittanut kansainvälisen sopimusken alkuperäiskansojen asemasta? Heidät pitää ensin tuohota täysin ettei heitä enää löydy vai?

      • Totuus.

        Pari vuotta sitten eräs saamelaisjohtaja sanoi, että Suomi on hoitanut saamelaisten asiat parhaiten!

        Siis ennen, kun RKP alkoi korruptoida heitä. Nykyään varmaankin on toinen ääni kellossa. Ovat oppineet aiheettoman nurisemisen surusvekoilta. ;-)


      • jokkex

        "Ja siksikö Suomi ei ole edelleen allekirjoittanut kansainvälisen sopimusken alkuperäiskansojen asemasta? Heidät pitää ensin tuohota täysin ettei heitä enää löydy vai?"

        RKP-svekot ovat hoitaneet meillä kielipolitiikan ja varmaankin vähemmistökilpailijat on täytynyt kuihduttaa olemattomiin.


      • En annan

      • jokkex

      • En annan
        jokkex kirjoitti:

        Kyllä nyt liehitellään ketä vain, kun on ensin tehty vaarattomaksi.

        Suomen viranomaisten saamelaispolitiikkaa ei ole ollut kovinkaan imartelevaa.

        Tärkeiksi arvoiksi RKP Saamen kunnallisvaaliohjelmassa korostetaan monikulttuurisuutta, suvaitsevaisuutta, kestävää kehitystä, luonnon moniarvoisuutta, saamen kieliä ja perinteisiä elinkeinoja.

        Tempaus tuli todella myöhään, mutta täytyy vaan todeta että ”parempi myöhään kuin ei milloinkaan”, vaikka sinusta olisi ilmeisesti ”parempi ei milloinkaan kuin myöhään”.


      • jokkex
        En annan kirjoitti:

        Suomen viranomaisten saamelaispolitiikkaa ei ole ollut kovinkaan imartelevaa.

        Tärkeiksi arvoiksi RKP Saamen kunnallisvaaliohjelmassa korostetaan monikulttuurisuutta, suvaitsevaisuutta, kestävää kehitystä, luonnon moniarvoisuutta, saamen kieliä ja perinteisiä elinkeinoja.

        Tempaus tuli todella myöhään, mutta täytyy vaan todeta että ”parempi myöhään kuin ei milloinkaan”, vaikka sinusta olisi ilmeisesti ”parempi ei milloinkaan kuin myöhään”.

        Sukulaiskielille minulla on aina ollut sympatioita enemmän kuin miehittäjän pakkoruotsille. Ruotsalainen Nesselius muuten ehdotteli suomenkielisille reservaatia Lappiin.


      • En annan
        jokkex kirjoitti:

        Sukulaiskielille minulla on aina ollut sympatioita enemmän kuin miehittäjän pakkoruotsille. Ruotsalainen Nesselius muuten ehdotteli suomenkielisille reservaatia Lappiin.

        Suomi ei ole koskaan ollut Ruotsin miehittämä. Jatkat edelleen samalla skeidatyylilläsi.
        Sotien yhteydessä miehityksiä on esiintynyt. Muina aikoina tehtyinä miehityksiä joutuu hakemaan lähes väkisin.
        Jos sellaisia kuitenkin pitää löytää, ainakin minulle tulee mieleen saamelaisia, taas kerran. Heidät syrjäytettiin, alkuperäisenä kansana, lähes koko maasta pieneen pohjoisimpaan Suomen alueelle, suomalaisten toimesta.

        Nesseliuksen sairas suunnitelma siirtää suomenkielinen väki Lappiin ei koskaan toteutettu. Siinä joku olisi joutunut maistaa omaa lääkettään.


      • jokkex
        En annan kirjoitti:

        Suomi ei ole koskaan ollut Ruotsin miehittämä. Jatkat edelleen samalla skeidatyylilläsi.
        Sotien yhteydessä miehityksiä on esiintynyt. Muina aikoina tehtyinä miehityksiä joutuu hakemaan lähes väkisin.
        Jos sellaisia kuitenkin pitää löytää, ainakin minulle tulee mieleen saamelaisia, taas kerran. Heidät syrjäytettiin, alkuperäisenä kansana, lähes koko maasta pieneen pohjoisimpaan Suomen alueelle, suomalaisten toimesta.

        Nesseliuksen sairas suunnitelma siirtää suomenkielinen väki Lappiin ei koskaan toteutettu. Siinä joku olisi joutunut maistaa omaa lääkettään.

        "Suomi ei ole koskaan ollut Ruotsin miehittämä."

        On toki, kaikkihan sen tietävät. Revanssia yritettiin vielä 1918 ja ruotsalaiset miehittivät Ahvenanmaan.


      • kaksinaismoraali
        En annan kirjoitti:

        Suomen viranomaisten saamelaispolitiikkaa ei ole ollut kovinkaan imartelevaa.

        Tärkeiksi arvoiksi RKP Saamen kunnallisvaaliohjelmassa korostetaan monikulttuurisuutta, suvaitsevaisuutta, kestävää kehitystä, luonnon moniarvoisuutta, saamen kieliä ja perinteisiä elinkeinoja.

        Tempaus tuli todella myöhään, mutta täytyy vaan todeta että ”parempi myöhään kuin ei milloinkaan”, vaikka sinusta olisi ilmeisesti ”parempi ei milloinkaan kuin myöhään”.

        "Tärkeiksi arvoiksi RKP Saamen kunnallisvaaliohjelmassa korostetaan monikulttuurisuutta, suvaitsevaisuutta, kestävää kehitystä, luonnon moniarvoisuutta, saamen kieliä ja perinteisiä elinkeinoja."


        Ja suomeruottalaisen rahan ylivaltaa ;)


    • Nettisuom. (-fenno)

      Taisto: ”Svekotahot mielellään esittävät käsityksen, että pakkoruotsituksessa on kyse vain koulujen pakkoruotsista.”

      Muun muassa Ankdam haluaa olla tuota mieltä ja sillä perusteella, että vain peruskoulujen pakkoruotsi koskee aikanaan kaikkia suomenkielisten koulujen opiskelijoita. Sitähän se alkuaan tarkoittikin, mutta RKP:n aloitteellinen toiminta laajensi sen merkityksen koskemaan myös kaiken muunkin koulutuksen yhteyteen säädettyä pakollista ruotsin opiskelua.

      Taisto: ”He eivät tiedä, että keinotekoinen kaksikielisyytemme on VALTAVA kieleen perustuva etuilusysteemi, jonka tuhannet lonkerot kattavat koko yhteiskunnan.”

      Valtava, pakkoruotsin eri muodoilla höystettynä todellakin VALTAVA! Sen valtavuus ilmenee hyvin vertaamalla pakkoruotsia Ruotsin mahdolliseen pakkosuomeen (meänkielikin Ruotsissa on suomea, kuten ”meänruotsi” on ruotsia Pohjanmaalla, esimerkiksi Närpiössä). Ruotsalaisille säädetty pakkosuomi eri muodoissaan (muun muassa korkeakoulutettujen kielitaitovaatimuksena) olisi ruotsinsuomalaisten kannalta huikea etu, joka näyttäytyisi enemmistön silmissä vielä huikeampana etuoikeutena. Sen veroisen etuoikeuden Suomessa luo kielitaitolaki. Se onkin kielipolitiikan muutoksen alkajaisiksi muutettava - se on vähin vaatimus - koskemaan viranomaista kollektiivina (laitoksena, instituutiona) koko korkeakoulutetun henkilöstön sijasta.

      • hyvinkään mies

        Se on kummallista, että miten minä supisuomalainen ja suomenkielinen suomen kansalainen (alunperin suomenkieliseltä Pohjanmaalta) sittemmin Hyvinkäältä, jossa ikinä ei kuule ruotsia missään, lapsena en Pohjanmaalla kuullut ruotsia ikinä, nuorena Savonlinnassa opiskellessani en kuullut ruotsia missään ja sittemmin jatko- opintoja Tampereella suorittaessani enikinä kuullut ruotsia, kukaan ei ikinä pakottanut minua puhumaan ruotsia eikä koskaan ikinä Suomen rajojen sisällä kukaan ole uhannut minua, että jos en opiskele, puhu, kirjoita tai "pakkoruotsita" niin saan satikutia.

        Miten on mahdollista, että NAP-piireissä tämä ruotsikeissi on saanut VALTAVAT suhteet ja NAP näkee VALTAVIA vääryyksiä jokapuolella kun suomenruotsalaiset VALTAVASTI pakkoruotsittavat, pakottavat raukaparat puhumaan ruotsia etc etc.

        ONPA VALTAVAA.


      • Nettisuom. (-feno)
        hyvinkään mies kirjoitti:

        Se on kummallista, että miten minä supisuomalainen ja suomenkielinen suomen kansalainen (alunperin suomenkieliseltä Pohjanmaalta) sittemmin Hyvinkäältä, jossa ikinä ei kuule ruotsia missään, lapsena en Pohjanmaalla kuullut ruotsia ikinä, nuorena Savonlinnassa opiskellessani en kuullut ruotsia missään ja sittemmin jatko- opintoja Tampereella suorittaessani enikinä kuullut ruotsia, kukaan ei ikinä pakottanut minua puhumaan ruotsia eikä koskaan ikinä Suomen rajojen sisällä kukaan ole uhannut minua, että jos en opiskele, puhu, kirjoita tai "pakkoruotsita" niin saan satikutia.

        Miten on mahdollista, että NAP-piireissä tämä ruotsikeissi on saanut VALTAVAT suhteet ja NAP näkee VALTAVIA vääryyksiä jokapuolella kun suomenruotsalaiset VALTAVASTI pakkoruotsittavat, pakottavat raukaparat puhumaan ruotsia etc etc.

        ONPA VALTAVAA.

        Hyvinkään NAP-mies näin: "ONPA VALTAVAA."

        On todella VALTAVAA, että lilliputtipuolue RKP on touhunnut ja touhuaa aina ensimmäisenä aloitteellisena vaatimassa koulutuksen pakkoruotsia kaikille koulutuksen tasoille. Erityisen kummallista on, ettei Hyvinkään NAP-mies ole tätä havainnut.


      • hyvinkään mies
        Nettisuom. (-feno) kirjoitti:

        Hyvinkään NAP-mies näin: "ONPA VALTAVAA."

        On todella VALTAVAA, että lilliputtipuolue RKP on touhunnut ja touhuaa aina ensimmäisenä aloitteellisena vaatimassa koulutuksen pakkoruotsia kaikille koulutuksen tasoille. Erityisen kummallista on, ettei Hyvinkään NAP-mies ole tätä havainnut.

        Eikö olekin kummallista. Tähän on kuitenkin ihan järkevä selitys, jonka enemmistä huomaa. Nimittäin NAP on vainoharhaisuuteen taipuvainen. EI liene muuten selitettävissä, että kaikenmaailman lonkeroita ja pakkoruotsittajia nähdäänVALTAVASTI JOKA PUOLELLA ja RKP se puuhastelee täällä Hyvinkäälläkin. AInoan kerran kun olen ruotsia kuullut puhuttavan Hyvinkäällä oli Teboililla ruotsinkilvissä oleva Volvolastillinen ihmisiä.

        Että härregyyd MIKÄ VALTAVA PAKKORUOTSITUS HYVINKÄÄLLÄ. TULE APUUN NAP.


      • Nettisuom. (-fenno)
        hyvinkään mies kirjoitti:

        Eikö olekin kummallista. Tähän on kuitenkin ihan järkevä selitys, jonka enemmistä huomaa. Nimittäin NAP on vainoharhaisuuteen taipuvainen. EI liene muuten selitettävissä, että kaikenmaailman lonkeroita ja pakkoruotsittajia nähdäänVALTAVASTI JOKA PUOLELLA ja RKP se puuhastelee täällä Hyvinkäälläkin. AInoan kerran kun olen ruotsia kuullut puhuttavan Hyvinkäällä oli Teboililla ruotsinkilvissä oleva Volvolastillinen ihmisiä.

        Että härregyyd MIKÄ VALTAVA PAKKORUOTSITUS HYVINKÄÄLLÄ. TULE APUUN NAP.

        "Että härregyyd MIKÄ VALTAVA PAKKORUOTSITUS HYVINKÄÄLLÄ. TULE APUUN NAP."

        Aivan infernaalinen RKP:n pakkoruotsittajien armeija marssii edestakaisin Hyvinkään NAP-miehen kotinurkilla niin, että kopse käy. Hyvinkään NAP-mies on aivan helisemässä.


      • hyvinkään mies
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        "Että härregyyd MIKÄ VALTAVA PAKKORUOTSITUS HYVINKÄÄLLÄ. TULE APUUN NAP."

        Aivan infernaalinen RKP:n pakkoruotsittajien armeija marssii edestakaisin Hyvinkään NAP-miehen kotinurkilla niin, että kopse käy. Hyvinkään NAP-mies on aivan helisemässä.

        Meillä täällä Hyvinkäällä ei ole häirinnyt rauhaamme suomenruotsalaiset, ruotsin opiskelu ja emme ole nähneet myöskään pakkoruotsitusta. RKP:n sotajoukot eivät pyöri kaduilla eivätkä agiteeraa Hyvinkään paikallislehden sivuilla.

        Sen sijaan häiriötä herättää toisinaan NAP (nettiadressiporukka) nimenkerjuulistojensa kanssa. Viime kesänä useita kertoja eräs kouluja käymätön ämmä kiersi terasseilla jankuttamassa viihteellä olevien humalaisten joukossa agendaansa. Lisäksi näin NAP-joukkoja jalkautuneena muillakin juhlilla röyhkeästi agiteeraamassa asiaansa vapaalla olevien juhlijoiden joukossa.

        Olen Hyvinkään kodinturvajoukkojen majuri ja tästä lähtien kannamme NAPin perseniskaotteella kunnan rajalle häiritsemästä ihmisten rauhaa.


      • Hohhoijaa!
        hyvinkään mies kirjoitti:

        Meillä täällä Hyvinkäällä ei ole häirinnyt rauhaamme suomenruotsalaiset, ruotsin opiskelu ja emme ole nähneet myöskään pakkoruotsitusta. RKP:n sotajoukot eivät pyöri kaduilla eivätkä agiteeraa Hyvinkään paikallislehden sivuilla.

        Sen sijaan häiriötä herättää toisinaan NAP (nettiadressiporukka) nimenkerjuulistojensa kanssa. Viime kesänä useita kertoja eräs kouluja käymätön ämmä kiersi terasseilla jankuttamassa viihteellä olevien humalaisten joukossa agendaansa. Lisäksi näin NAP-joukkoja jalkautuneena muillakin juhlilla röyhkeästi agiteeraamassa asiaansa vapaalla olevien juhlijoiden joukossa.

        Olen Hyvinkään kodinturvajoukkojen majuri ja tästä lähtien kannamme NAPin perseniskaotteella kunnan rajalle häiritsemästä ihmisten rauhaa.

        Oletko TODELLAKIN niin yksinkertainen, että et tajua, että joutava höpötyksesi kuulostaa säälittävältä?


      • Kiiinnostavvaa
        Hohhoijaa! kirjoitti:

        Oletko TODELLAKIN niin yksinkertainen, että et tajua, että joutava höpötyksesi kuulostaa säälittävältä?

        Missähän se sinähii asut kun ruotsi alvariinsa sinnuu piinaa?


      • Hohhoijaa!
        Kiiinnostavvaa kirjoitti:

        Missähän se sinähii asut kun ruotsi alvariinsa sinnuu piinaa?

        No en ainakaan Ruotsissa! Koeta arvata....


      • Nettisuom. (-fenno)
        hyvinkään mies kirjoitti:

        Meillä täällä Hyvinkäällä ei ole häirinnyt rauhaamme suomenruotsalaiset, ruotsin opiskelu ja emme ole nähneet myöskään pakkoruotsitusta. RKP:n sotajoukot eivät pyöri kaduilla eivätkä agiteeraa Hyvinkään paikallislehden sivuilla.

        Sen sijaan häiriötä herättää toisinaan NAP (nettiadressiporukka) nimenkerjuulistojensa kanssa. Viime kesänä useita kertoja eräs kouluja käymätön ämmä kiersi terasseilla jankuttamassa viihteellä olevien humalaisten joukossa agendaansa. Lisäksi näin NAP-joukkoja jalkautuneena muillakin juhlilla röyhkeästi agiteeraamassa asiaansa vapaalla olevien juhlijoiden joukossa.

        Olen Hyvinkään kodinturvajoukkojen majuri ja tästä lähtien kannamme NAPin perseniskaotteella kunnan rajalle häiritsemästä ihmisten rauhaa.

        "RKP:n sotajoukot eivät pyöri kaduilla eivätkä agiteeraa Hyvinkään paikallislehden sivuilla."

        Ne pyörivätkin päässäsi samalla tavalla kuin jokin nettiadressiporukkasi, josta olet väittänyt, että se vaatii ruotsin opettamisen lopettamista kouluissa. Sellaista porukkaa ei ole olemassakaan. On kyllä kansalaisaloite, jonka tavoitteena on saada ruotsin kieli valinnaiseksi oppiaineeksi kaikilla kouluasteilla. Sitähän et ole näemmä tiennyt.


      • hyvinkään mies
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        "RKP:n sotajoukot eivät pyöri kaduilla eivätkä agiteeraa Hyvinkään paikallislehden sivuilla."

        Ne pyörivätkin päässäsi samalla tavalla kuin jokin nettiadressiporukkasi, josta olet väittänyt, että se vaatii ruotsin opettamisen lopettamista kouluissa. Sellaista porukkaa ei ole olemassakaan. On kyllä kansalaisaloite, jonka tavoitteena on saada ruotsin kieli valinnaiseksi oppiaineeksi kaikilla kouluasteilla. Sitähän et ole näemmä tiennyt.

        Väärin. taas. Etkö osaa mitään??

        Minun päässäni ei pyöri Rkp, minä en näe RKP:n lonkeroita kaikkialla ja MINÄ en näe pakkoruotsitusta missään (mitä pakkoruotsitus tarkoittaakaan) enkä näe rkp:n agitaatioita missään.

        Sen sijaan NAP (nettiadressiporukka, NAP NKL nettiadressiporukka nimenkerjuulistoineen) näkee lonkeroita kaikkialla, suomenruotssalainen mafia häärää kuulemma Pohjois Karjalassakin pakottaen kaatopaikkavahdit puhumaan ruotsia ja siellä KAIKKIEN ammattiinvalmistuvien on OSATTAVA ruotsia, muuten ei saa maatalouslomittajan papereita.

        Kysymys kuuluukin, että olisiko NAPin aika lopettaa horina, tehdä itsetutkiskelua, aloittaa sairaudesta parantuminen myöntämällä horisevansa höpöjä ja sen jälkeen palaen takaisin yhteiskuntaan normaalina, EI VOUHKAAVANA kansalaisena.


      • Nythän mie hokasin
        Hohhoijaa! kirjoitti:

        No en ainakaan Ruotsissa! Koeta arvata....

        Närpiössä?


      • Nettisuom. (-fenno)
        hyvinkään mies kirjoitti:

        Väärin. taas. Etkö osaa mitään??

        Minun päässäni ei pyöri Rkp, minä en näe RKP:n lonkeroita kaikkialla ja MINÄ en näe pakkoruotsitusta missään (mitä pakkoruotsitus tarkoittaakaan) enkä näe rkp:n agitaatioita missään.

        Sen sijaan NAP (nettiadressiporukka, NAP NKL nettiadressiporukka nimenkerjuulistoineen) näkee lonkeroita kaikkialla, suomenruotssalainen mafia häärää kuulemma Pohjois Karjalassakin pakottaen kaatopaikkavahdit puhumaan ruotsia ja siellä KAIKKIEN ammattiinvalmistuvien on OSATTAVA ruotsia, muuten ei saa maatalouslomittajan papereita.

        Kysymys kuuluukin, että olisiko NAPin aika lopettaa horina, tehdä itsetutkiskelua, aloittaa sairaudesta parantuminen myöntämällä horisevansa höpöjä ja sen jälkeen palaen takaisin yhteiskuntaan normaalina, EI VOUHKAAVANA kansalaisena.

        Tähän mennessä Hyvinkään NAP-mies ei ole osoittanut, missä nettiadressissa on vaadittu ruotsin opettamisen lopettamista, missä nettiadressissa puhutaan kaatopaikkavahdeilta tai maatalouslomittajilta vaadittavasta ruotsin taidosta. Tiedämme, ettei yhdessäkään nettiadressissa sellaisista sanota sanaakaan, vielä vähemmän kannatusnimiä keränneessä kansalaisaloitteessa, jonka nimi on “Ruotsin kieli valinnaiseksi oppiaineeksi kaikilla kouluasteilla”. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131

        Hyvinkään NAP-mies on pistänyt omiaan jonkin keksimänsä nettiadressiporukan nimiin. Siitä hän vouhkaa muka totuutena ja hyökkää sitten keksintönsä (olkiukon) kimppuun.


      • hyvinkään mies
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Tähän mennessä Hyvinkään NAP-mies ei ole osoittanut, missä nettiadressissa on vaadittu ruotsin opettamisen lopettamista, missä nettiadressissa puhutaan kaatopaikkavahdeilta tai maatalouslomittajilta vaadittavasta ruotsin taidosta. Tiedämme, ettei yhdessäkään nettiadressissa sellaisista sanota sanaakaan, vielä vähemmän kannatusnimiä keränneessä kansalaisaloitteessa, jonka nimi on “Ruotsin kieli valinnaiseksi oppiaineeksi kaikilla kouluasteilla”. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131

        Hyvinkään NAP-mies on pistänyt omiaan jonkin keksimänsä nettiadressiporukan nimiin. Siitä hän vouhkaa muka totuutena ja hyökkää sitten keksintönsä (olkiukon) kimppuun.

        Tsot tsot nyt. Minulle on moneen kertaan kerrottu- sinä myös olet näin kertonut- että kaikkien suomalaisten virkamiesten on tehtävä joku pakkoruotsitesti, eli heidän on osattava täydellistä ruotsia voidakseen palvella suomenruotsalaisia. Tämä ruotsin vaatimus koskee siis kunnan virkamiehiä ja kaatopaikkavahtihan on myös virkamies.

        Lisäksi on moneen kertaan sanottu- sinäkin- että suomenkielinen nuori, joka opiskelee maatalouslomittajaksi ei saa papereita eikä todistuksia jos ei käy läpi VALTAVIA ruotsin opintoja ja jos ei läpäise jotain ruotsin testiä.

        Eiikö tämä enää pidäkään paikkaansa?


      • Nettisuom. (-fenno)
        hyvinkään mies kirjoitti:

        Tsot tsot nyt. Minulle on moneen kertaan kerrottu- sinä myös olet näin kertonut- että kaikkien suomalaisten virkamiesten on tehtävä joku pakkoruotsitesti, eli heidän on osattava täydellistä ruotsia voidakseen palvella suomenruotsalaisia. Tämä ruotsin vaatimus koskee siis kunnan virkamiehiä ja kaatopaikkavahtihan on myös virkamies.

        Lisäksi on moneen kertaan sanottu- sinäkin- että suomenkielinen nuori, joka opiskelee maatalouslomittajaksi ei saa papereita eikä todistuksia jos ei käy läpi VALTAVIA ruotsin opintoja ja jos ei läpäise jotain ruotsin testiä.

        Eiikö tämä enää pidäkään paikkaansa?

        Tsot, tsot itsellesi. Missä nettiadressissa noin kerotaan? Onko mielestäsi muun muassa tämä yliopistolain pykälä ruotsin opiskelusta kumottu? Muista koulutusta koskevista pykälistä puhumattakaan.

        6 § Kielitaito

        “Opiskelijan tulee alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon sisältyvissä opinnoissa tai muulla tavalla osoittaa saavuttaneensa:1) suomen ja ruotsin kielen taidon, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan vaaditaan valtion henkilöstöltä kaksikielisessä viranomaisessa ja joka on tarpeen oman alan kannalta.”
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040794


      • Uutta tietoa
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Tsot, tsot itsellesi. Missä nettiadressissa noin kerotaan? Onko mielestäsi muun muassa tämä yliopistolain pykälä ruotsin opiskelusta kumottu? Muista koulutusta koskevista pykälistä puhumattakaan.

        6 § Kielitaito

        “Opiskelijan tulee alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon sisältyvissä opinnoissa tai muulla tavalla osoittaa saavuttaneensa:1) suomen ja ruotsin kielen taidon, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan vaaditaan valtion henkilöstöltä kaksikielisessä viranomaisessa ja joka on tarpeen oman alan kannalta.”
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040794

        Jaa, jaa, joko yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa on alettu kouluttaa maatalouslomittajia ja kaatopaikkavahteja.


      • mopinhoitaja (AMK)
        Uutta tietoa kirjoitti:

        Jaa, jaa, joko yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa on alettu kouluttaa maatalouslomittajia ja kaatopaikkavahteja.

        Totta se on. Maatalouslomittajan maisteritutkinto ja kaatopaikanhoitaja (AMK) ovat näitä uusia vaadittavia tutkintoja.


      • hyvinkään mies
        mopinhoitaja (AMK) kirjoitti:

        Totta se on. Maatalouslomittajan maisteritutkinto ja kaatopaikanhoitaja (AMK) ovat näitä uusia vaadittavia tutkintoja.

        Sehän on selvä, että ihmiseltä, joka kouluttautuu sellaiseen toimeen, jossa joutuu palvelemaan suomen- ja ruotsinkielisiä kansalaisia voidaan hyvällä syyllä vaatiakin molempien kielten hallintaa.

        Pointti ei ollutkaan siinä. POINTTI ON SIINÄ, että NAPin toimesta on useaan kertaan todistettu, tai "todistettu", että kunnanvirkamiesten on kaikkialla osattava täydellistä ruotsia ja että maatalouslomittaja ei saa toikkaria, jos ei osaa ruotsia. NIH.


      • Sortsit
        hyvinkään mies kirjoitti:

        Sehän on selvä, että ihmiseltä, joka kouluttautuu sellaiseen toimeen, jossa joutuu palvelemaan suomen- ja ruotsinkielisiä kansalaisia voidaan hyvällä syyllä vaatiakin molempien kielten hallintaa.

        Pointti ei ollutkaan siinä. POINTTI ON SIINÄ, että NAPin toimesta on useaan kertaan todistettu, tai "todistettu", että kunnanvirkamiesten on kaikkialla osattava täydellistä ruotsia ja että maatalouslomittaja ei saa toikkaria, jos ei osaa ruotsia. NIH.

        No, sitä ajoin takaa, mutta innostuin vähän liikaa yrittämään ironisoida kun Nettisuom. (-fenno) heitteli tuonne yliopistopuolen juttuja eikä vastannut kysymykseesi.


      • åååååååååååååååååååå

        pois pakkoruotsi


    • Niin_noI

      Ruotsi on Suomessa ääretöntä röyhkeyttä, pakkoruotsi lieveilmiöineen (oikeuslaitos, poliisi, pelastuslaitos, koululaitos, Ahvenanmaa...) onkin sitten jo silkkaa rasismia ja ruotsalaista raakuutta!



      Joko YLE on SVT?
      HS = Röyhkeää lehtimiestaidottomuutta!
      Iltalehti nyt = Pakkoruotsi aina!
      Olen allerginen Närpiön tomaateille.
      Sanonpa vielä yhden asian: Ahvenanmaa

    • Persunen

      Hyvä Taisto! Tuot esiin syvältä kansalaisten rivien mielipiteen.

      • syyväri

        Joo, minustakin noi jutut on TOSI syvältä.


      • Papadapa
        syyväri kirjoitti:

        Joo, minustakin noi jutut on TOSI syvältä.

        Niinpä. Eipä voi muuta sanoa.


    • Nettisuom. (-fenno)

      Näin ”hyvinkään mies” 9.3.2014 19:57: "Tsot tsot nyt. Minulle on moneen kertaan kerrottu - sinä myös olet näin kertonut - että kaikkien suomalaisten virkamiesten on tehtävä joku pakkoruotsitesti, eli heidän on osattava täydellistä ruotsia voidakseen palvella suomenruotsalaisia."

      Täydellistä ruotsiako? Missä olen noin kertonut?

      Myös näin ”hyvinkään mies” 10.3.2014 15:43: "POINTTI ON SIINÄ, että NAPin toimesta on useaan kertaan todistettu, tai "todistettu", että kunnanvirkamiesten on kaikkialla osattava täydellistä ruotsia ja että maatalouslomittaja ei saa toikkaria, jos ei osaa ruotsia. NIH."

      Täydellistäkö? Missä kukaan on noin todistanut tai ”todistanut”?

      Hyvinkään mies: “Lisäksi on moneen kertaan sanottu - sinäkin - että suomenkielinen nuori, joka opiskelee maatalouslomittajaksi ei saa papereita eikä todistuksia jos ei käy läpi VALTAVIA ruotsin opintoja ja jos ei läpäise jotain ruotsin testiä.”

      VALTAVIA? Missä noin olen väittänyt? Keksit omiasi ja sitten hyökkäät keksintöäsi vastaan.

      Hyvinkään NAP-mies väittää jonkun käyttävän keksittyä nimeä (tätä: "kaikkien-opiskelijoiden-on-pakko-lukea-ruotsia" -laki) laista, jolla säädetään toisen kotimaisen kielen – ruotsin tai suomen – opiskelu pakolliseksi. Wikipedia vastaa Hyvinkään NAP-miehelle lyhyesti ja ytimekkäästi näin: ”Toisen kotimaisen kielen [joko suomen tai ruotsin] opiskelu on pakollista Suomen peruskouluissa, lukioissa, ammattioppilaitoksissa ja yliopistoissa. Myös ylioppilastutkinnossa se oli aikaisemmin pakollinen, mutta muutettiin valinnaiseksi vuonna 2005. Pakollisesta ruotsin kielen opetuksesta käytetään myös käsitettä pakkoruotsi ja pakollisesta suomen kielen opetuksesta myös joskus käsitettä pakkosuomi (ruots. tvångsfinska).”
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Toinen_kotimainen_kieli

      Hyvinkään NAP-mies ei näytä tietävän, että Suomessa suomenkielisten on pakko opiskella ruotsia peruskouluissa, lukioissa, ammattioppilaitoksissa ja yliopistoissa, vaan väittää näin: ”Ne on NAP itse keksinyt ja nyt yrittää tingata itse keksimäänsä juttua vastaan.”

      Sellainen mies on Hyvinkään NAP-mies.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe