Salaojat mietityttää

Mietiskelijä

Vanhan omakotitalon ostanut yh-äiti kyselee... Kuntotarkastettu talo, mutta vähän tässä matkan varrella alkanut kyseenalaistaa sitäkin raporttia. Haluan saada varmuuden, toimiiko salaojat kunnolla ja ylipäätään tietää, miten se koko riivatun salaseuraverkosto siellä maan alla menee.
Kertoisikos joku, miten tässä olisi viisainta toimia. Mietin sitä, että jos otan siihen jonkin salaojituksia tekevän yrityksen tarkastamaan ne salaojat (netissä noita yrityksiä kyllä näkyy olevan), niin noinkohan ne sitten pistää remonttiin koko systeemin tarvitsi tai ei. Kun tilaaja itse nyt ei sattumoisin asiasta voi väittää olevansa selvillä.

Olemassa on niitä kameroita, joilla sen putkiston voi tarkistaa sisäpuolelta ja se olisi varmaan aika pätevä homma. Onko "tavallisilla" remppareiskoilla näitä laitteistoja? Vai pystyykö sen salaojituksen toimivuuden toteamaan muilla keinoin?

7

509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärää puuta

      Kaivoja pitäisi löytyä talon nurkilta. Kantta auki ja kurkkimaan, virtaako siellä vettä. Pitäisi virrata, tähän aikaan vuodesta. Kuivemmalla kelillä joutuu testaamaan vesiletkun kanssa.

      Tosin vanhemmassa eli viime vuosituhannen puolella rakennetussa voi olla kannet piilossa nurmikon alla. Se oli silloin muotia. Ja mitä kauemmas mennään ajassa taaksepäin, sitä surkeammaksi tilanne muuttuu

      - on käytetty ohkaista peltosalaojaputkea
      - salaojat on jo kaputt (täynnä puun juuria)
      - salaojia ei ole koskaan tehtykään

      Jos kaivot löytyy, niin salaojat voi kuvata ja/tai huuhdella. Ei se kunnon arvointi mitään rakettitiedettä ole, joten voit itsekin sitä kuvausvideota ihmetellä. Jos kameraa ei saa työnnettyä läpi (putki painunut lyttyyn tai on täynnä juuria), niin vähän kehnosti siellä vesikään kulkee - ainakaan kovin pitkään.

      Tavan remppareiskoilla ei ole kalustoa, vaan pitää käyttää viemärikuvauksiin erikoistuneita yrityksiä. Mutta tällainenhan ei montaa tuntia vie, joten ei se suunnattoman kallista ole.

      Salaojia tekevät yritykset eli maanrakennusurakoitsijat ovat kanssa väärä osoite kysellä kuvausta. Nämä nyt voisivat olla se paras kandidaatti suosittamaan uusintaa ihan tarpeesta riippumatta....

      • puuhastelija

        Salaojakaivoista kurkkimalla ei välttämättä selviä mitään. Suurin osa vedestä kulkee salaojasorassa, johon putket pitäisi olla peitettynä.

        Toivottavsti ole hyväpalkkainen, sillä vanhan omakotitalon kunnossapitäminen tulee aika kalliiksi, jos itse ei asioita ymmärrä ja pysty mitään tekemään.

        Jos rahaa löytyy, niin palkkaa rakentamisen ammattilainen katsastamaan talo ja noudata hänen korjausehdotuksia.

        Jos olet pienipalkkainen, niin kannattaa pistää kädet ristiin ja toivoa kaiken olevan kunnossa.


      • alkup
        puuhastelija kirjoitti:

        Salaojakaivoista kurkkimalla ei välttämättä selviä mitään. Suurin osa vedestä kulkee salaojasorassa, johon putket pitäisi olla peitettynä.

        Toivottavsti ole hyväpalkkainen, sillä vanhan omakotitalon kunnossapitäminen tulee aika kalliiksi, jos itse ei asioita ymmärrä ja pysty mitään tekemään.

        Jos rahaa löytyy, niin palkkaa rakentamisen ammattilainen katsastamaan talo ja noudata hänen korjausehdotuksia.

        Jos olet pienipalkkainen, niin kannattaa pistää kädet ristiin ja toivoa kaiken olevan kunnossa.

        No, kiitos puuhastelija, mutta vanhassa omakotitalossa olen asunut ihan aina, joten ei tässä nyt ihan noin pihalla sentään talon pitämisen kustannuksista olla. Käsiä en laita ristiin, kun tykkään että talossani on tärkeät asiat kunnossa.

        Väärää puuta, kiitos asiallisesta vastauksesta. Salaojat siellä pitäisi olla ja kaivot muodikkaasti nurmen alla. Jututin yhtä remppamiestä, joka siellä on remonttia tehnyt muiden asioiden tiimoilta, voipi olla että hoituu häneltäkin tavalla tai toisella tuo salaojien tarkastaminen. Jollei, niin sitten vaan viemärikuvaajat pyydettävä paikalle.


    • Ojankaivaja.

      mitäpä nuita ojia sallaamaan, reilut avo-ojat vaan ympäri talon, ja kas maailma pelastuu..

    • Orvo

      Moro
      Täällä kolme vuotta sitten oli samanlaiset fiilarit, "mitenköhän salaojat" ?
      Talon ostoa ennen teetimme kuntokartoituksen, piti olla salaojat...no lopultakin kun tutkittiin enemmän itse...ei niitä ollutkaan.
      Nyt on :)
      Tehtiin suuremmaksi osaksi itse. Talon ympäri kaivoi ammattilainen ja itse asensimme ja tilasimme tarvikkeet salaojille...oli helppo juttu. Tehtiin samalla sokkelieristykset uusiksi ja routaeristykset. Säästettiin paljon kun hommailtiin itse ja jotain tehtiinkin itse.
      Sama kaivinkonekuski täytti maat ja siisti nurmikot kun meitin hommat oli valmiina. Nyt voi sen osalta nukkua yönsä rauhassa. On tarkistuskaivot yms josta pääsee tarvittaessa tarkistamaan tilanteen.
      Viikon homma itse tehtynä.

      • 14+12

        No mutta mitenkäs ihmeessä te saitte siihen viikon kulumaan? Harakkakin tekee kolmessa päivässä koko kotinsa.


    • deltacap

      Soittele,pystymme tutkimaan salaojien toimivuuden. 0400605452 tai email: [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe