Kysymys järjestelmän palauttamisesta

tyhymä kyssyy

Pystyykö tuon palautustoiminnon kautta ihan pyyhkäisemään koko järjestelmän siihen kun on vasta alkanut konetta käyttää, jolloin siinä on ollut vain ne tehdasasetukset. Onko mahdollista? Kopioin tuon vapusen vastauksen vanhasta ketjusta.

vapunen
22.6.2012 23:47

"Nykyään Windows koneiden mukana ei tule enää asennuslevyä, vaan ne pitää tehdä itse heti koneen oston jälkeen koneella olevalla ohjelmalla. näitä levyjä kutsutaan palautuslevyiksi.

Windowsin voi palauttaa täältä: Ohjauspaneeli->Järjestelmä ja suojaus->Varmuuskopioi ja palauta->Palauta järjestelmäasetukset tai tietokone->Palautuksen lisämenetelmät->Palauta tietokone sen alkutilaan

Näin siis Windows 7 käyttiksessä. Järjestelmän voi myös palauttaa F2 tai F10 painikkeella ennen Windowsin käynnistymistä. Tarkat ohjeet löytyy koneen ohjeesta."

15

364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdfasdfasd

En tiedä kun en ole koskaan ostanut, enkä todennäköisesti tule koskaan ostamaan minkään yrityksen valmistamaa konetta. Niiden kanssa on aina näitä ongelmia.

Palauta tietokone sen alkutilaan kuullostaa oikealta vaihtoehdolta. En tosin tiedä poistaako se ohjelmia, vai palauttaako vain käyttöjärjestelmän alkutilaan, ennen päivityksiä yms.

Omat tiedostot kannattaa joka tapauksessa varmuuskopioida tietokoneen ulkopuolelle. Olettaisin myös, että voit tilata Microsoftilta asennuslevyn melko edullisesti. Suurin osa levyn hinnastahan on lisenssiä, joka sinulla jo on.

• Tuo minun kirjoittama kohta toimii vain jos koneessa on palautusosio. Testasin sitä muutama päivä sitten ja se käynnistää koneen valmistajan palautusohjelman jonka kautta Windowsin voi asentaa uudestaan.

Tämä riippuu täysin konemallista.

• tyhymä kyssyy

Mistä tiedän onko koneellani tuo palautusosio? Onko se palautusosion nimellä?

Ilmeisesti on eri asia mennä järjestelmän palautuksella taaksepäin? Kysyin tuota aloituksessa, että voiko järjestelmän palautuksella palata ihan ns. 0-pisteeseen, siihen kun olin ostanut tämän koneen ja vasta aloitin sen käyttöä?

• Yleensä siitä näkyykö levyhallinnassa toista osiota jonka nimi on esim recovery.

Palautuspisteeseen palautus on täysin eri asia. Se ei asenna Windowsia uudestaan.

• tyhymä kyssyy

Jos palautan tehdasasetukset, niin joudunko sen jälkeen asentamaan Windowsin?

Minulla on DVD:llä parisen vuotta sitten kopioidut tehdasasetukset. Missä järjestyksessä ne DVD:t kuuluu laittaa, niitä on 4? Laitetaanko viimeinen ensimmäisenä vai päinvastoin?

• tyhymä kyssyy kirjoitti:

Jos palautan tehdasasetukset, niin joudunko sen jälkeen asentamaan Windowsin?

Minulla on DVD:llä parisen vuotta sitten kopioidut tehdasasetukset. Missä järjestyksessä ne DVD:t kuuluu laittaa, niitä on 4? Laitetaanko viimeinen ensimmäisenä vai päinvastoin?

Ei vaan yleensä Windows asentuu tuossa toimenpiteessä kuten myös koneen mukana tulleet usein turhat ohjelmat.

Yleensä noissa palautuslevyissä on sellainen järjestys että laitetaan ensin levy 1 koneeseen ja siitä eteenpäin->

• tyhymä kyssyy
        vapunen kirjoitti:

Ei vaan yleensä Windows asentuu tuossa toimenpiteessä kuten myös koneen mukana tulleet usein turhat ohjelmat.

Yleensä noissa palautuslevyissä on sellainen järjestys että laitetaan ensin levy 1 koneeseen ja siitä eteenpäin->

Eikö nuo varmuuskopioidut tehdasasetukset ole sitten vain varmuuden vuoksi? Jos kerran "yleensä Windows asentuu tuossa toimenpiteessä kuten myös koneen mukana tulleet usein turhat ohjelmat." - niin ei kai niiden palautuslevyjen kanssa tarvitse ollenkaan pelata?

• asdfasdfasd

"Mistä tiedän onko koneellani tuo palautusosio? Onko se palautusosion nimellä?

Ilmeisesti on eri asia mennä järjestelmän palautuksella taaksepäin?"

Jos se on jonkin valmistajan (HP, Fujitsu-Siemens tms.) kone, niin siinä mitä todennäköisimmin on palautusosio ja siltä palauttaminen palauttaa koneen ostohetkeen.

Palauttaminen saattaa vaatia palautuslevyn tekemistä(?). Siis käytännössä dvd-levy asemaan ja apuohjelmalla kehoittaa tekemään palautuslevyn. Valmistajan ohjekirjassa/kotisivuilta löytynee ohje tähän. Voi olla että palautuslevyä ei tarvita(?)

Pelkästään peruuttaminen edelliseen toimivaan versioon ei ole sama asia. En tiedä toimiiko homma jos valitsee Windowsista sen: "Palauta tietokone sen alkutilaan", mutta voi olla että toimiikin. Kannattaa lukea ohjekirjasta/valmistajan sivuilta. Voit myös soittaa tietokoneliikkeeseen ja kysyä sieltä.

• En ole vielä tavannut yhtään konetta jossa palautusosion kautta palauttaminen vaatisi palautuslevyt.

• asdfasdf

Hyvä. Tiedät asiasta paremmin kuin minä. Satutko tietämään, riittääkö tuo Windowsista valittu: "Palauta tietokone sen alkutilaan" vai pitääkö se tehdä jostain muualta, vaikka bootin yhteydessä? Olen yhden koneen palauttanut kauan sitten, enkä muista asiasta kovinkaan paljon.

• tyhymä kyssyy

Jos teen tuon alla olevan ohjeen mukaan, niin onko kone sen jälkeen tyhjä vai onko siellä joku ohjelma ennestään vai joudunko ihan kaikki asentamaan uudelleen?

"Palauta tietokone sen alkutilaan (tehdasasetukset)

Tämän vaihtoehdon valitseminen poistaa tietokoneen kaikki tiedostot ja korvaa ne tietokoneen valmistajan palautusnäköistiedostoilla. Sen jälkeen voit palauttaa tiedostosi varmuuskopiosta. Asentamasi ohjelmat on asennettava uudelleen alkuperäisten asennuslevyjen tai -tiedostojen avulla."

• tyhymä kyssyy kirjoitti:

Jos teen tuon alla olevan ohjeen mukaan, niin onko kone sen jälkeen tyhjä vai onko siellä joku ohjelma ennestään vai joudunko ihan kaikki asentamaan uudelleen?

"Palauta tietokone sen alkutilaan (tehdasasetukset)

Tämän vaihtoehdon valitseminen poistaa tietokoneen kaikki tiedostot ja korvaa ne tietokoneen valmistajan palautusnäköistiedostoilla. Sen jälkeen voit palauttaa tiedostosi varmuuskopiosta. Asentamasi ohjelmat on asennettava uudelleen alkuperäisten asennuslevyjen tai -tiedostojen avulla."

Vastaus edellisessä viestissäni: http://keskustelu.suomi24.fi/node/12120907/#comment-66730971

Usein tuo Windowsin toiminto vie koneen valmistajan palautusohjelmaan josta Windowsin voi asentaa uudelleen.

• tyhymä kyssyy
        vapunen kirjoitti:

Vastaus edellisessä viestissäni: http://keskustelu.suomi24.fi/node/12120907/#comment-66730971

Usein tuo Windowsin toiminto vie koneen valmistajan palautusohjelmaan josta Windowsin voi asentaa uudelleen.

Kiitos kaikille vastauksista. Tein tuon tehdasasetuksiin palautuksen ja annoin turhien tietojen mennä menojaan. Nyt voi ikään kuin aloittaa "puhtaalta pöydältä". Jännää kun on melkein kuin uusi kone. :)

• asdfasdf

Koneessa on sen jälkeen käyttöjärjestelmä ja ne ohjelmat, jotka siellä olivat kun kone ostettiin kaupasta. Mukana voi siis olla joku vanhentunut virustorjuntaohjelma ja muita kokeiluversioita, sekä tietysti kaikki Windowsin apuohjelmat.

IE koneessa on, mutta ei muita selaimia. Officea ei ole, ellei se kuulunut hintaan. Wordpad yms. toki löytyvät.

Siis kaikki muu häipyy, paitsi Windows, ajurit ja koneen mukana tullut säläohjelmisto, jota myös bloatwareksi kutsutaan.

• näin iisiä on

Windows 8/8.1 sisältää palautuksen aina, vaikka olisi itseasennettu. Vaihtoehtoja 2, säilytä tiedostot/älä säilytä tiedostoja.
      Elikkä toimii varmaan niin että aina kun asennetaan kasi, se tekee tuon palautusosion automaattisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      98
      3802
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      37
      3275
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      61
      3241
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3049
    5. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      68
      2904
    6. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      67
      2829
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      63
      2534
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      2341
    9. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2172
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2168
    Aihe