Mikä suuntautuminen lähihoitajalla?

Ihmettelijä

Olen reilu 30 kymppinen ammattinvaihtaja mies. Joten lähihoitajaksi syksyllä 2015.
Kuitenkin mietityttää mikä suuntautuminen parantaa työllistymismahdollisuuksia vai onko loppuviimein merkityksetöntä minkä valitsee? Vai onko klassinen vanhukset -suuntautuminen avain työllistymiseen vai kannattaako seurata vain sitä mikä oikeasti "kiinnostaa"?

Toinen oleellinen kysymys on se, että mitkähän ovat aikuisopiskelijan realistiset mahdollsuudet miehenä alalle. Pääasiassa pirkanmaa ja uudenmaan seutu. Työkokemusta on muilta aloilta reilu 12 -vuotta, mutta kun valmistuu vain harjoittelut ovat se "työkemus". Kiitos :)

48

5579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miehiä tarvitaan

      noo mielenterveys ja päihde osio ainaskin olis ihan hyvä miehelle.Loppujen lopuksi suuntautumisella niin merkitystä kai ole.Mieti missä haluisit työtä tehdä ja mikä olisi se sun juttu.Sen voin sulle kertoa että miehet saavat työtä hoitoalalta hyvinkin joten hyppää mieleiseesi linjaan on se mikä hyvänsä.

      • Turhauttavaa on

        Mieti tarkkaa tuo suuntautuminen, vaikka ei sillä ole merkitstä. Työtä saa aika helposti.

        Mielenterveys- ja päihdetyö on varmaan kaikkein kuivin, antamattomin ja kaikkea muuta kuin motivoiva.

        Katsella itsetuhoisia, alkotaustaisia ja vuodesta toiseen sama kierre heillä päällä.
        Vieläkö siihen lisää juopot, sekakäyttäjät ja lääkehörhöt jne.

        Työnä varmaan turhauttavaa. Uskon, että työ ei anna tekijälleen mitään saati oliis edes mielenkiintoinen.

        Palkkakin aika surkea ja yksityisellä vielä surkeampi.


      • Hyvä vaihtoehto
        Turhauttavaa on kirjoitti:

        Mieti tarkkaa tuo suuntautuminen, vaikka ei sillä ole merkitstä. Työtä saa aika helposti.

        Mielenterveys- ja päihdetyö on varmaan kaikkein kuivin, antamattomin ja kaikkea muuta kuin motivoiva.

        Katsella itsetuhoisia, alkotaustaisia ja vuodesta toiseen sama kierre heillä päällä.
        Vieläkö siihen lisää juopot, sekakäyttäjät ja lääkehörhöt jne.

        Työnä varmaan turhauttavaa. Uskon, että työ ei anna tekijälleen mitään saati oliis edes mielenkiintoinen.

        Palkkakin aika surkea ja yksityisellä vielä surkeampi.

        Onko kirjoittajalla kokemusta mielenterveys- ja päihdetyöstä?
        Kieltämättä päihdetyö on henkisesti raskasta, mutta aina on kyse yksilöllisistä voimavaroista kyseiseen työhön. Mielenterveyspuolen paikoissa työskentely on myös erikoistunutta ammattityötä, johon kehittyminen vie aikansa.
        Työ ei ole kuivaa, vaan haastavaa ja mielenkiintoista moniammatillista yhteistyötä. Vaatii lähihoitajan suuntautumisista mielestäni eniten kykyä kestää erilaisia tilanteita ja kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten parissa ,sekä kykyä ajatella itsenäisesti vaihtelevissa tilanteissa.


      • Keskeytin opinnot
        Hyvä vaihtoehto kirjoitti:

        Onko kirjoittajalla kokemusta mielenterveys- ja päihdetyöstä?
        Kieltämättä päihdetyö on henkisesti raskasta, mutta aina on kyse yksilöllisistä voimavaroista kyseiseen työhön. Mielenterveyspuolen paikoissa työskentely on myös erikoistunutta ammattityötä, johon kehittyminen vie aikansa.
        Työ ei ole kuivaa, vaan haastavaa ja mielenkiintoista moniammatillista yhteistyötä. Vaatii lähihoitajan suuntautumisista mielestäni eniten kykyä kestää erilaisia tilanteita ja kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten parissa ,sekä kykyä ajatella itsenäisesti vaihtelevissa tilanteissa.

        Tuohon olisin halunnut, kiinnostusta ja luontaisia vahvuuksia löytyy vaikka kuinka paljon, mutta valitettavasti kaikki pyrkimykseni tavoiteisiini torpattiin opiskeluaikoina (estettiin pääsy tavoitetta tukeviin harjotteluihin, pakotettiin vanhustyöhön jne), joten jätin koko homman sikseen. Myöhemmin on harmittanut monet kerrat työpaikkoja etsiessä, niin monta kiinnostavaa paikkaa jätettävä suosiolla hakematta, koska vaatimuksena on aina vähintään tuo päihde ja mielenterveystyöhön suuntautunut lähihoitaja...

        Elämä on valintoja, joskus pakotettuja, joskus vapaaehtoisia, joskus sekä että.


      • Turhauttavaa on kirjoitti:

        Mieti tarkkaa tuo suuntautuminen, vaikka ei sillä ole merkitstä. Työtä saa aika helposti.

        Mielenterveys- ja päihdetyö on varmaan kaikkein kuivin, antamattomin ja kaikkea muuta kuin motivoiva.

        Katsella itsetuhoisia, alkotaustaisia ja vuodesta toiseen sama kierre heillä päällä.
        Vieläkö siihen lisää juopot, sekakäyttäjät ja lääkehörhöt jne.

        Työnä varmaan turhauttavaa. Uskon, että työ ei anna tekijälleen mitään saati oliis edes mielenkiintoinen.

        Palkkakin aika surkea ja yksityisellä vielä surkeampi.

        Pakko puuttua. Olin harjoittelussa A-klinikalla ja harjottelu opetti paljon. Käsitykset muuttuivat alkoholisteista ja narkkareista. Työ on tosiaan henkisesti haastavaa ja energiaa ottavaa. Toisaalta se myös on antoisaa ja palkitsevaa. Fyysisesti paljon helpompaa kuin vanhustyö. Henkisesti tosiaan rankempaa. Hienoa nähdä heitä, jotka ovat raitistuneet ja huomata, että on itse hoitajana pystynyt antamaan jotakin heille.


      • mahdollistaon
        Keskeytin opinnot kirjoitti:

        Tuohon olisin halunnut, kiinnostusta ja luontaisia vahvuuksia löytyy vaikka kuinka paljon, mutta valitettavasti kaikki pyrkimykseni tavoiteisiini torpattiin opiskeluaikoina (estettiin pääsy tavoitetta tukeviin harjotteluihin, pakotettiin vanhustyöhön jne), joten jätin koko homman sikseen. Myöhemmin on harmittanut monet kerrat työpaikkoja etsiessä, niin monta kiinnostavaa paikkaa jätettävä suosiolla hakematta, koska vaatimuksena on aina vähintään tuo päihde ja mielenterveystyöhön suuntautunut lähihoitaja...

        Elämä on valintoja, joskus pakotettuja, joskus vapaaehtoisia, joskus sekä että.

        On mahdollista suorittaa pelkkä erikoistuminen... Itsekin luin sairaanhoito ja huolenpito osion rinnalla asiakaspalvelu ja tietohallinto suuntautumisvaihtoehdon, vk-loppuisin. Älä ihmeessä jää suremaan vanhaa vaan hae uuteen.


    • ölkgodfn

      Suosittelen myös mielenterveys/päihde suuntaa. Työskentelen itse osastolla jossa enimmäkseen on näitä potilaita, ja hyvin mielellämme otamme työkavereiksi miespuolisia hoitajia. Rauhoittaa kummasti osaston ilmapiiriä, kun työvuorossa on pari miestä.

    • xxxc

      Mikäli kirjoitat uusimaa ja pirkanmaa pienillä kirjaimilla ei kannata ainakaan toimisto-linjalle mennä. Tarkkaa työtä, eikä virheitä suvaita. Ainakaan saneluissa.

      • Ihmettelijä

        Heh.

        Nimimerkki xxxc. Olen itse akateemisesti koulutettu ja tehnyt pitkän työn -ja uran muissa tehtävissä joten ehkä tuo nihilistinen asenne oli hieman tarpeetonta. Joten ehkä tämä sinun "kielipoliisi" -asenteesi voisi olla rikkaampaa jossain toisessa topicissa joten keskity johonkin toiseen kiitos.

        Muille vastaajille kiitos RAKENTAVASTA palautteesta ja näin olen itsekin osittain ounastellut. Kuitenkin olen tuleva alanvaihtaja ja pitkän pohdinnan jälkeen tein valinnan ja siirryin opiskelemaan joten suunta on ainakin oikea ja valinta on isossa roolissa jos sille alalle loppuelämäksi työllistyy niin suunnan täytyy olla mieleinen ja hyvä kuulla, että suunta ei ole niin keskeinen.

        Sitten kun alalta on kokemusta tarkoitus olisi hoitajaksi opiskeleminen, mutta vaihe kerrallaan.

        Ja vielä lisäkommenttina. Toimistolinja on yhdyssana ja eikä sana eteen ei tule pilkkua. Nämä oli aikanaan gradussa hyvinkin keskeisessä roolissa.


      • tiltu1
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Heh.

        Nimimerkki xxxc. Olen itse akateemisesti koulutettu ja tehnyt pitkän työn -ja uran muissa tehtävissä joten ehkä tuo nihilistinen asenne oli hieman tarpeetonta. Joten ehkä tämä sinun "kielipoliisi" -asenteesi voisi olla rikkaampaa jossain toisessa topicissa joten keskity johonkin toiseen kiitos.

        Muille vastaajille kiitos RAKENTAVASTA palautteesta ja näin olen itsekin osittain ounastellut. Kuitenkin olen tuleva alanvaihtaja ja pitkän pohdinnan jälkeen tein valinnan ja siirryin opiskelemaan joten suunta on ainakin oikea ja valinta on isossa roolissa jos sille alalle loppuelämäksi työllistyy niin suunnan täytyy olla mieleinen ja hyvä kuulla, että suunta ei ole niin keskeinen.

        Sitten kun alalta on kokemusta tarkoitus olisi hoitajaksi opiskeleminen, mutta vaihe kerrallaan.

        Ja vielä lisäkommenttina. Toimistolinja on yhdyssana ja eikä sana eteen ei tule pilkkua. Nämä oli aikanaan gradussa hyvinkin keskeisessä roolissa.

        Ei ole pakko valita loppuiäkseeen vain yhtä suuntautumisalaa. Opiskelet ensin yhden ja seuraavaksi oppisopimuksella toisen.


      • hoitajia tarvitaan
        tiltu1 kirjoitti:

        Ei ole pakko valita loppuiäkseeen vain yhtä suuntautumisalaa. Opiskelet ensin yhden ja seuraavaksi oppisopimuksella toisen.

        Just niin.Kaikki voi vaikka käydä vähissä erissä.Nykyään on mahdollisuus osatutkintoihin ja hyvä niin.


      • Terkut sairaalasta
        hoitajia tarvitaan kirjoitti:

        Just niin.Kaikki voi vaikka käydä vähissä erissä.Nykyään on mahdollisuus osatutkintoihin ja hyvä niin.

        Enpä usko, että olet korkeakoulutettu. Jo lukiossa opetetaan, että nimet kirjoitetaan isolla. Lisäksi et näytä kestävän kritiikkiä, jota tulet saamaan rutkasti työharjoitteluissa. Unohda koko ala. En usko, että korkeakoulun käynyt sietää näin huonoa palkkaa.


    • Lähihoitaja

      Sairaanhoito ja huolenpito antaa hyvät valmiudet useaan paikkaan. Asiakaspalvelua ja tietohallintaa ei kannata valita, eikä hammashoitoa, ellei sitten halua juuri sinne työllistyä. Mutta kannattaa kyllä valita se osaamisala, joka eniten kiinnostaa! On niin naisvaltainen ala, että miehenä työllistymismahdollisuudet ovat tosi hyvät.

    • 15+5

      Itse miehenä valitsin lapset ja olinkin päiväkodissa töissä 6kk. En tiedä teenkö sitä tulevaisuudessa uudestaan, vähän kaksijakoiset fiilikset siitä työstä jäi.

    • lähäri

      Pahin työvoimapula on vanhustenkeskuksissa,sairaaloiden vuodeosastoilla sekä kotihoidossa.Jos haluat valita suuntautumisen sen mukaan mikä työllistää parhaiten niin suosittelen sairaanhoidon ja huolenpidon suuntautumista.Sillä pääsee takuuvarmasti töihin mihin tahansa yksikköön edellä mainituista.Lisäksi esim.terveysasemille ja yksityisille lääkäriasemille jne.Miehiä kaivataan alalle!!!Työ on monessa paikassa fyysisesti erittäin raskasta ja sisältää paljon painavien taakkojen nostamista!!!Tervetuloa alalle!!!

      • 1234567

        Lähärin tutkinto on niin laaja,että mihinkään työpaikkaan ei tarvitse loppuiäksensä jämähtää.Itse erikoistuin aikoinaan sairaanhoitoon ja huolenpitoon ja nyt olen sellaisessa koulutuksessa että minusta tulee sairaalan toimistosihteeri.En aikoinaan halunnut erikoistua toimistotyöhön,mutta nyt haluan:)Eräs entinen luokkakaveri joka erikoistui lähärinä samaan sairaanhoitoon ja huolenpitoon on nyt oppisopimuksella päiväkodissa.Sellaisen vinkin haluan kuitenkin antaa,että jos et pidä vanhusten kanssa työskentelemisestä mutta sairaalassa työskenteleminen kiinnostaa niin lähärin työpaikat ovat yleensä sellaisilla vuodeosastoilla missä on eniten vanhuksia!


      • pettynyt tyhmä
        1234567 kirjoitti:

        Lähärin tutkinto on niin laaja,että mihinkään työpaikkaan ei tarvitse loppuiäksensä jämähtää.Itse erikoistuin aikoinaan sairaanhoitoon ja huolenpitoon ja nyt olen sellaisessa koulutuksessa että minusta tulee sairaalan toimistosihteeri.En aikoinaan halunnut erikoistua toimistotyöhön,mutta nyt haluan:)Eräs entinen luokkakaveri joka erikoistui lähärinä samaan sairaanhoitoon ja huolenpitoon on nyt oppisopimuksella päiväkodissa.Sellaisen vinkin haluan kuitenkin antaa,että jos et pidä vanhusten kanssa työskentelemisestä mutta sairaalassa työskenteleminen kiinnostaa niin lähärin työpaikat ovat yleensä sellaisilla vuodeosastoilla missä on eniten vanhuksia!

        Minä menin aikoinaan tyhmyyttäni juuri tuossa "lankaan".Opiskelin lähihoitajaksi koska halusin tarhalle töihin.Kun sitten työssäoppimisjakson aikana totuus valkeni siitä työstä,päätin etten ikinä enää jalallanikaan astu tarhan ovesta sisään!!!Tiesin että en haluaisi työskennellä vanhusten parissa.Se oli ollut jo alusta asti selvä asia.Vanhusharjoittelut olivat yhtä helvetillistä pakkopullaa!!!Ajattelin että jos valitsen sairaanhoidon ja huolenpidon niin pääsen sairaalaan töihin eikä sitte tarvitse olla mikään vanhusten hoitaja!Järkytys oli suuri ensimmäisessä sairaala harjoittelussa!Sehän oli täynnä vanhuksia!!!En ymmärrä miten saatoinkaan olla niin lapsellinen ja typerä.Tottakai pitkäaikaisosastoilla on eniten vanhuksia ja sinne...sinnehän ne lähärit joutuvat!!!


      • .....mp....

        Pulaa eniten näissä. Mielenterveysyksiköitä myös yksityisissä hoitolaitoksissa. Sairaanhoitopiireissä suuntaus ollut palkata pysyvästi vain sairaanhoitajia. Voidaan (tiedän lähipiiristä) ketjuttaa työsopimuksia yli 6v.... ja kuinka pitkään vielä...


    • 18+4

      "Sinne ne lähärit joutuvat". Huhheijjaa, tuollaisella asenteella varustetut hoitajat, oli sitten lähi- saati sairaanhoitaja, joutaisi kyllä toden totta miettimään onko alalle soveltuva ylipäätään. Mitä ihmettä olet ylipäätään koko opiskeluaikana "joutunut" tekemään, kun et ole itsellesi selvittänyt ylipäätään koko lähihoitajan työnkuvaa oletettavasti vähintään 2-vuoden opintojen aikana?

      Ilmeisesti tarkoitat terveyskeskuksen pitkäaikaiosastoja jotka ovat sitten aivan eri asia verrattuna sairaalaosastoihin, joissa myös btw työskentelee lähihoitajia. Sairaalassa esim. sisätautien, kirurgian, lasten tai vaikka naistentautienosastoilla potilaat vaihtuvat tasaiseen tahtiin ja heitä on laidasta laitaan. Lähihoitajana voit myös työskennellä esim. terveyskeskuksen vastaanotossa terveyskeskusavustajana, haavahoitajana, kipsaajana jne.

      Lähihoitajana voit toimia mm. sairaalan ensiavussa. Lähihoitajana voit työskennellä ambulanssissa ensihoitajan työparina (mikäli olet tämän suuntautumisen valinnut). Lähihoitajana voit toimia vaikka laboratoriossa näytteenottajana. Joten voi hyvän tähden, kyllä ne lähihoitajatkin "saavat" tehdä töitä muidenkin kuin ikäihmisten parissa. !!! ja vielä kerran, että varmasti tulee selväksi. !!!!!

      Hyvä aloittaja, minun neuvoni noudattaa samaa linjaa mitä yllä pari todennut: pohdi ensin mitä itse koulutukseltasi odotat ja se, että mitä haluaisit työnkuvana tehdä. Itse olen valinnut suuntautumisvaihtoehdoksi sairaanhoito&huolenpito, ja sen sisällä oleva 10op valinnainen opintokokonaisuus lasten&nuorten mielenterveyden tukeminen. Voin suositella samalla perustelulla mitä tuolla jo aiemmin todettiin, ko. suuntautumisessa saa aika laajan kattauksen "kaikkea", ja on sinulle varmasti hyödyksi mikäli aiot vielä jatkaa amk-sairaanhoitajaksi.

      Ps. Lisäksi suosittelen, että käytät myös omaa järkeäsi ja mielikuvitustasi mitä tulee itse harjoittelupaikkoihin, etkä vain tyydy niihin koulun valmiiksi järjestämiin vaihtoehtoihin. Oman kokemuksen kautta olen ollut huomaavani sen, että mieluustihan tuota laitetaan lähihoitajaopiskelijat ilmaiseksi työvoimaksi milloin mihinkin ikäihmisten hoitolaitoksiin... Ja vaikka arvokasta työtä sekin on, niin silti se pointti pysyy siinä, että työnkuva on aina sama oli se paikka mikä tahansa: perushoito, hygienia, ruokailu ja lääkkeidenjako. Siinä se.

      Opiskelijana sinulla on vielä mahdollisuus tutustua moneen eri paikkaan, ja tätä kautta oppia hurjasti... Suosittelen mm. lämpimästi terveyskeskuksen vastaanottoa ja/tai sairaalan ensiapua. Siellä jos missä näet ja koet yhtä sun toista, ja opit mielettömän paljon. Kaiken kukkuraksi se on todella mielenkiintoista, monipuolista ja vaihtelevaa työtä.

      • lähäreille kiitosta

        Niin arvostakaamme lähihoitajien työtä se on tärkeä ammatti.Sairaanhoitajat opiskelevat enempi muuta kuin käytännön työtä.Monella sairaanhoitajalla ei ole osaamista muuta kuin tieto puolta.Kädettömiä sairaanhoitajia on paljon.Kuinkahan ovat läpäisseet sen koulutuksen.


    • Melkein lähis-mies

      Se nyt on ihan yks hailee, minkä suuntautumisvaihtoehdon otat, jokatapauksessa tuossa päätyy "mummojen takamuksia pesemään"..... Olin aikoinaan lähihoitajakoulutuksessa, sairaanhoito ja huolenpito piti olla, käytännössä koko touhu osottautui vanhustyöksi ja esim työssäoppimispaikat & näyttöpaikat "määrättiin" vanhustyöhön, muu ei tullut edes kysymykseen, eikä niitä todellakaan ollut itse vapauksia hankkia ja päättää!

      Mullakin oli tavoitteita jatkaa ensin päihde- ja mielenterveys opinnoilla, sitten toimintaterapeutiksi jne - lopulta tuo mummotouhu sai mut jättämään koko alan, koska kaikista ei vaan ole vanhustyöhön ja tuo koko alaa vaivaava "simputusmeininki" söi kaiken motivaation jatkaa.

      • ÉI YMMÄRRÄ

        Moni lähihoitajaksi haluava putoaa matkasta koska huomaa ettei itsestä sittenkään ole työhön.Ymmärrättekö että hoitotyöhön kuuluu kaikki vanhustenhoito mukaanluettuna.Olet sitten lapsissa tai vanhuksissa siihen kuuluu vaipanvaihdot ja pesut.Etkö tätä tiennyt kun kouluun pyrit ja halusit.Voi voi kun olet noin hukassa.JOUDUT OIKEEN MUMMOJEN TAKAPUOLEN PESIJÄKSI


      • Kiitti mulle riitti
        ÉI YMMÄRRÄ kirjoitti:

        Moni lähihoitajaksi haluava putoaa matkasta koska huomaa ettei itsestä sittenkään ole työhön.Ymmärrättekö että hoitotyöhön kuuluu kaikki vanhustenhoito mukaanluettuna.Olet sitten lapsissa tai vanhuksissa siihen kuuluu vaipanvaihdot ja pesut.Etkö tätä tiennyt kun kouluun pyrit ja halusit.Voi voi kun olet noin hukassa.JOUDUT OIKEEN MUMMOJEN TAKAPUOLEN PESIJÄKSI

        Väitätkö nyt ihan tosissas, että lapsiin & nuoriin suuntautuessa harjottelut, näytöt jne on hoidettava VANHUSTYÖSSÄ?! Just tuolla käsittämättömällä "meki on jouduttu sillon 60-luvulla tekemään sitä ja tätä, niinkerta" -katkeralla simputusasenteella nämä "hoitotyön kouluttajat" pilaa monen opiskelijan motivaation & urasuunnitelmat ensimetreillä. Tuo on verrattavissa siihen, että menet opiskelemaan ravintolakokiksi ja kerta toisensa jälkeen kaikki harjottelut määrätään jonneki hikiseen kaljaräkälään.......... NOT!


      • pk-sijainen
        Kiitti mulle riitti kirjoitti:

        Väitätkö nyt ihan tosissas, että lapsiin & nuoriin suuntautuessa harjottelut, näytöt jne on hoidettava VANHUSTYÖSSÄ?! Just tuolla käsittämättömällä "meki on jouduttu sillon 60-luvulla tekemään sitä ja tätä, niinkerta" -katkeralla simputusasenteella nämä "hoitotyön kouluttajat" pilaa monen opiskelijan motivaation & urasuunnitelmat ensimetreillä. Tuo on verrattavissa siihen, että menet opiskelemaan ravintolakokiksi ja kerta toisensa jälkeen kaikki harjottelut määrätään jonneki hikiseen kaljaräkälään.......... NOT!

        Ei pidä paikkaansa. Jos olet suuntautunut lapsiin ja nuoriin niin ei tietenkään harjotteluja, näyttöjä jne. missään "vanhuspuolella" pidetä. Toki ennen erikoistumisvaihetta on perusjakso johon kuuluu mm. hohu ja kuntoutus, niissä voi joutua esim. vanhainkoteihin tai sairaaloihin... Itse valmistuin lähäriksi lasten ja nuorten puolelta n. 5 vuotta sitten ja pelkkiä päiväkotisijaisuuksia olen tehnyt siitä asti (halusin päiväkoteihin töihin). Kerran tuli soitto jostain sairaalasta ja kysyivät haluisinko tulla sijaistamaan... Kerroin suuntautumislinjani ja missä haluan töitä tehdä, sanoin ei kiitos sairaalahommille ja eipä ole sen koomin kukaan enää saman asian tiimoilta soitellut.


    • 13+15

      Hyvä melkein lähis-mies. Lähihoitajan tutkinto on perustutkinto. Työ on perushoitoa. Perushoito on se kaikki ns. "käytännöntyö", eli juurikin ne pesut, vaipanvaihdot, lakanoidenvaihdot, syöttämiset ja lääkkeiden antamiset. Ja mikä tärkeintä: läsnäolo. Ja kaiken kukkuraksi sinulle maksetaan tästä palkkaa.

      Se, että omien kokemuksiesi perusteella lyttäät koko koulutuksen sekä ammatin, kertoo enemmän sinusta ihmisenä kuin itse alasta tai koulutukseta. On kyllä erittäin totta, että jotkin koulut ja jotkin työpaikat ovat haastavamia kuin toiset. Suoraan sanoen, jotkin ovat suoraan perseestä. Mutta. Se suuri mutta: SINULLA on se lopullinen päätäntävalta MITÄ koulua käyt ja MINKÄ työpaikan valitset.

      Itselläni on ollut onni siinä, että minulla on mahtava koulu ja vielä mahtavampi vastuuopettaja. Hän kuuntelee ja huomioi myös minun toiveeni, ja tekee kaikkensa sen eteen, että saan kaiken mahdollisen irti koulutuksesta ja harjoittelupaikoista. Olen itse järjestänyt itselleni harjoittelupaikkoja.

      Ja ei hyvää ilman pahaa: minä tosiaan vaihdoin koulua tässä välissä, koska edellinen oli juuri tällainen "paska". Minua ei kuunneltu yhtään, ja harjoittelupaikoiksi lykättiin puoliväkisin juuri näitä paikkoja joissa toimit ilmaisena työvoimana jostain 30km päästä. Ilmeisesti myös oletettiin, että kävelen tai kuljen pyörällä nuo työmatkat. Tein päätöksen etten suostu moiseen kohteluun=vaihdoin koulua.

      Olen oman itseni, persoonani, osaamiseni kautta kyennyt näyttämään sen, että millainen työntekijä olen harjoittelupaikoissa. Olen saanut kiitettävät arvosanat ja suositukset. Minut on pyydetty töihin kahteen eri paikkaan kunhan valmistun nyt parin kk:n päästä. Molemmat paikat ovat kaikkea muuta kuin "mummojen perseenpyyhkimistä".

      Joten kyllä minä väitän, että myös tuolla omalla asenteella ja motviaatiolla o suuri merkitys sen suhteen, että "joudutko" sinä lähihoitajana työksesi perseenpyyhkijäksi vaiko kenties vaikka terveyskeskuksen haava- tai astmahoitajaksi.

    • uusi alako

      Olen 38 vuotias mies ja kiinnostunut alasta, itseasiassa jo pidemmän aikaa mutta rohkeus koulun penkille menosta vielä puuttuu. Täydellinen alanvaihto kohdallani, sillä rakennusalalla työskennellyt ennen ja nyt vuoden työttömänä ajatellut asioita uudelleen.

      Työvoimakoulutuksena yleensä vaatimuksena edes hiukan kokemusta alalta ja normaali koulu taasen arveluttaa rahallisesti, vaikka kahdelta ensimmäiseltä vuodelta saisikin työkkärikorvauksen...nooh, life is full of choices tai jotain siihen suuntaan. :)

      Sen verran vielä että olen huomannut viihtyväni vanhusten seurassa ja tulen juttuun heidän kanssaan, toki ei voi verrata itse työhön mitenkään..mutta kuitenkin. :)

      • vanhustyössä

        Huvitti toi: tulen toimeen vanhusten kanssa;)) buahahaha. Se on sama tuletko vanhusten kanssa toimeen vai et. Puhumattomia,kuolemankielissä olevia muumioita syötät lusikalla ja vaihdat ripulisia vaippoja.. se siitä toimeen tulemisesta. Työkavereina juoruavia ja piruilevia vanhoja akkoja,jotka vittuilee sulle jos lakanassa on ryppyjä.. ite oon kuullu satoja kertoja miten kiva ku on miehiä hoitoalalla. Mutta auta armias jos et ole kiinnostunut juoruilusta tai saivartele toisten tekemisistä,niin saat olla niin yksin täällä naisten joukossa.. että tervetuloa vaan;)!!


    • just joo

      Kuinka monta lähihoitajaa olet nähnyt ambulanssissa ensihoitajan työparina???Entä kuinka monta sairaalan ensiavussa???Kyllä siellä on vastassa ensiavussa ensisijaisesti kuule ihan sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja.Lähihoitajiakin siellä voi olla mutta niitä on erittäin vähän.Yleensä lähihoitajia on siellä vain väliaikaisesti esim.keikkafirman kautta tuuraamassa jos sairaanhoitajaa ei ole saatu paikalle.Lähihoitaja ambulanssit ovat erikseen.Lähihoitaja ambulanssit tekevät kiireettömiä sairaankuljetuksia ja ovat niin sanottuja "juoppo"kuskeja,jos ymmärrät mitä tarkoitan.Ensihotajan työparina työskentelevät ensisijaisesti ensihoitajat.Ensihoitaja voi olla lääkärin työparina.Labaratorion hoitajiksi lähärin on helpompi päästä.

      • näin on

        Pitää paikkansa.Ensihoitoon erikoistunut lähäri voi hyvällä tuurilla päästä ambulanssiin ensihoitajan työpariksi tai vaikkapa sairaalan päivystykseen.Mutta näitä paikkoja on todella vaikea saada.Terveyskeskuksen vastaanottoon on lähärin helpompi päästä.Ensihoitoon erikoistunut lähäri huomaa pian ajelevansa sitä täällä jo aikaisemmin mainittua juoppo rallia...Jos haluat ambulanssiintöihin.opiskele ensihoitajaksi.


      • eipäs
        näin on kirjoitti:

        Pitää paikkansa.Ensihoitoon erikoistunut lähäri voi hyvällä tuurilla päästä ambulanssiin ensihoitajan työpariksi tai vaikkapa sairaalan päivystykseen.Mutta näitä paikkoja on todella vaikea saada.Terveyskeskuksen vastaanottoon on lähärin helpompi päästä.Ensihoitoon erikoistunut lähäri huomaa pian ajelevansa sitä täällä jo aikaisemmin mainittua juoppo rallia...Jos haluat ambulanssiintöihin.opiskele ensihoitajaksi.

        Ei pidä paikkaansa.Tänä päivänä on niin kova hoitajapula että lähäreitäkin otetaan oikeisiin ambulansseihin mielellään.Erikoistumisena on yleensä pakko olla se ensihoidon koulutusohjelma,mutta olen kuullut että joskus on otettu sairanhoitoon ja huolenpitoonkin erikoistunut lähäri poikkeuksellisesti koska ketään muuta ei ole saatu.


      • höpönpöpön
        eipäs kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa.Tänä päivänä on niin kova hoitajapula että lähäreitäkin otetaan oikeisiin ambulansseihin mielellään.Erikoistumisena on yleensä pakko olla se ensihoidon koulutusohjelma,mutta olen kuullut että joskus on otettu sairanhoitoon ja huolenpitoonkin erikoistunut lähäri poikkeuksellisesti koska ketään muuta ei ole saatu.

        Eikä oteta!Älkää selittäkö täällä asioista,joista ettemitään tiedä!!!


      • hahhahhaa
        höpönpöpön kirjoitti:

        Eikä oteta!Älkää selittäkö täällä asioista,joista ettemitään tiedä!!!

        Henkilö joka kirjoittaa täällä että on lähtenyt opiskelemaan lähihoitajaksi vain sen takia että haluaa päiväkotiin töihin ja sitten ei yhtäkkiä enää haluakaan...Eikö se ole vaan hyvä asia että selvisi heti että se ei olekaan sun juttu.Nyt voit hakeutua opiskelemaan jonnekin ihan muualle.Jos jatkat lähärin tutkinnon loppuun niin entäs jos olet töissä vaikkapa ambulanssissa ensihoitajan työparina tai laboratorion hoitajana ja sinne tulee joku vanha mummeli???OOtko sä sitten ihan et yäk...en hoida tota mummelia...vitsi...vitsi...:)


      • Hoitsu myös
        hahhahhaa kirjoitti:

        Henkilö joka kirjoittaa täällä että on lähtenyt opiskelemaan lähihoitajaksi vain sen takia että haluaa päiväkotiin töihin ja sitten ei yhtäkkiä enää haluakaan...Eikö se ole vaan hyvä asia että selvisi heti että se ei olekaan sun juttu.Nyt voit hakeutua opiskelemaan jonnekin ihan muualle.Jos jatkat lähärin tutkinnon loppuun niin entäs jos olet töissä vaikkapa ambulanssissa ensihoitajan työparina tai laboratorion hoitajana ja sinne tulee joku vanha mummeli???OOtko sä sitten ihan et yäk...en hoida tota mummelia...vitsi...vitsi...:)

        Mä valmistuin lähäriksi kaksi vuotta sitten.Mä erikoistuin sairaanhoitoon ja huolenpitoon just sen takia etten halua vanhuspuolelle töihin.Mä olen joskus saattanu sanoa että mä inhoan vanhuksia ja se on kauhistuttanut esim. mun omaa ohjaajaa työssäoppimisjaksolla.Mut enhän mä vanhuksia inhoa vaan pelkästään vanhusten perushoitoa.Kyllä mä arvostan esim. sotaveteraaneja.Mut en mä lähde kenenkään perseitä pesemään enää nyt kun mä olen jo valmistunu.Koulu aika oli eriasia,silllon oli pakko.Mä olen valmistumisen jälkeen pääsy töihin yksityisen lääkäriaseman vastaanottoon.Ei tartte tehdä perushoitoa.


      • 1234567
        Hoitsu myös kirjoitti:

        Mä valmistuin lähäriksi kaksi vuotta sitten.Mä erikoistuin sairaanhoitoon ja huolenpitoon just sen takia etten halua vanhuspuolelle töihin.Mä olen joskus saattanu sanoa että mä inhoan vanhuksia ja se on kauhistuttanut esim. mun omaa ohjaajaa työssäoppimisjaksolla.Mut enhän mä vanhuksia inhoa vaan pelkästään vanhusten perushoitoa.Kyllä mä arvostan esim. sotaveteraaneja.Mut en mä lähde kenenkään perseitä pesemään enää nyt kun mä olen jo valmistunu.Koulu aika oli eriasia,silllon oli pakko.Mä olen valmistumisen jälkeen pääsy töihin yksityisen lääkäriaseman vastaanottoon.Ei tartte tehdä perushoitoa.

        Jatkoa yllä olevaan viestiin...Mä suosittelen nimimerkille "pettynyt tyhmä" että haet vastaavanlaisiin hommiin myös.Viestistäsi ei käy ilmi missä olet töissä nyt.Mutta elä herran tähden mene pitkäaikaisosastoille tuollaisella asenteella!!!On sullakin asenne...


      • idiootit
        1234567 kirjoitti:

        Jatkoa yllä olevaan viestiin...Mä suosittelen nimimerkille "pettynyt tyhmä" että haet vastaavanlaisiin hommiin myös.Viestistäsi ei käy ilmi missä olet töissä nyt.Mutta elä herran tähden mene pitkäaikaisosastoille tuollaisella asenteella!!!On sullakin asenne...

        Olipa kerran lähihoitaja sairaalan ensiavussa.Lähihoitaja kuunteli ensin mikä potilaalla oli hätänä ja vastasi sitten ystävällisesti "Odota pieni hetki,haen sairaanhoitajan paikalle!"LOL:)Sattuipa kerran myös ambulanssissa...Lähihoitaja kysyi ensihoitajalta "Miten tämä tehdään?"LOL:)Menikö jakeluun?


      • LOL itelles
        idiootit kirjoitti:

        Olipa kerran lähihoitaja sairaalan ensiavussa.Lähihoitaja kuunteli ensin mikä potilaalla oli hätänä ja vastasi sitten ystävällisesti "Odota pieni hetki,haen sairaanhoitajan paikalle!"LOL:)Sattuipa kerran myös ambulanssissa...Lähihoitaja kysyi ensihoitajalta "Miten tämä tehdään?"LOL:)Menikö jakeluun?

        LOL! Toisinpäin asetelmat olleet useinkin omassa työssäni, myös lääkärit ovat myöntäneet tietämättömyytensä kun sen aika on ja kysyneet neuvoa hoitajilta. Opastan itse uudet sh:t työhönsä (kädestä pitäen ihan perusjutuista asti...) lukuunottamatta iv-lääkitystä, sairaslomien kirjoitusta...Lol vaan ittelles. Tervetuloa töihin paikkaan, jossa mikään ei ole varmaa, kaikki muuttuu viikottain, päivystys, ajanvaraus, lääkärinvastaanotto...


      • lhmuteityhmä
        idiootit kirjoitti:

        Olipa kerran lähihoitaja sairaalan ensiavussa.Lähihoitaja kuunteli ensin mikä potilaalla oli hätänä ja vastasi sitten ystävällisesti "Odota pieni hetki,haen sairaanhoitajan paikalle!"LOL:)Sattuipa kerran myös ambulanssissa...Lähihoitaja kysyi ensihoitajalta "Miten tämä tehdään?"LOL:)Menikö jakeluun?

        Olipa kerran ensiavussa lääkäri ja sairaanhoitaja ja ambulanssihoitaja jotka eivät osanneet sitoa mitellaa. Tulipa lähihoitaja joka laittoi sen.
        Olipa ensiavussa lääkäri joka sanoi, ettei ole koskaan liimannut haavaa. Lähihoitaja liimasi.
        Onpa ollut sairaanhoitajia monia, jotka eivät ole kuulleetkaan korvaushoitolaisista ja heidän hoidostaan ja lähihoitaja kertoo mitä hoito pitää sisällään.
        Onpa haavanhoitopotilaita joiden kohdalla sairaanhoitajalla ei ole aavistustakaan mitä tehdä vaikka edelliset hoitotekstit näkyvät. Lähihoitajana opastan heitä.
        Tulepa meille töihin pätemään. Voidaan sopia puolin ja toisin ettei auteta toisia ilman että nostetaan meteliä osaamisista :).
        Kuinka monta kertaa työssäni sh tulee kysymään minulta neuvoa tai minä joudun hoitamaan sh:n jättämää sotkua.... (en pahalla sano, kun kaikille sattuu virheitä,mutta tuo sinun kirjoituksesi vaan on jotain ihan ikävää luettavaa).


    • sama se

      Oikea erikoistuminen on tärkeää jos haluat töihin esim. hammashoitoon,ambulanssiin tai päiväkotiin.On niitä tärkeitä enemmänkin mut tossa yleisimmät.Jos haluat töihin vanhainkotiin tai sairaaloiden pitkäaikaisosastoille ym. niin silloin ei ole paskaakaan väliä erikoistumisella.Kunhan olet suorittanut ensimmäisen vuoden aikana pakolliset vanhainkoti harjoittelut ja valmistuttuasi saat nimesi Valviran rekisteriin,niin öitä piisaa!!

      • sama se taas

        Eiku töitä:)


      • sahu se on
        sama se taas kirjoitti:

        Eiku töitä:)

        Suosittelen erikoistumiseksi sairaanhoitoa ja huolenpitoa jos aihe kiinnostaa.Pääsee töihin niin moneen paikkaan...


    • Alalle vaan

      Työllistymismahdollisuudet ovat hyvät. Mä oon saanut töitä alanvaihtajana 50-vuotiaana miehenä keski-suuressa kaupungissa.
      Seuraa ihmeessä sitä, mikä sua kiinnostaa.

    • millakkh

      Kannattaa suuntautua siihen,johon haluaa. Töitä kyllä riittää.Itselläni mielenterveys- ja päihde suuntautuminen.Töitä palvelutaloissa,kehitysvammapuolella sekä mielenterveys- ja päihde. Ja miehiähän sinne mt-puolella kaivataan. :)

      • kokemusta on

        Miehen ei tarvitse lapioida paskaa. Jos mendt mt puolelle.istut kansliassa ja luet iltalehden nettisivuja;))


      • häpeääää..
        kokemusta on kirjoitti:

        Miehen ei tarvitse lapioida paskaa. Jos mendt mt puolelle.istut kansliassa ja luet iltalehden nettisivuja;))

        Tuosta on kanssa kaverin kautta tietoa, että mt-puolella ei kaikki hoitajat todellakaan tee töitänsä, nimenomaan ne sh:t, vaan jättävät potilaan hoidon, suunnittelun ja kaiken retuperälle, eivät ilmoita omaiselle, että potilas tuotu hoitoon yms. Tuo asenne, että luetaan iltalehteä ei vastaa erikoissairaanhoidon kriteerejä. Paljonko kunnat maksaa erikoissairaanhoidon tunneista, mikä on vastine? Sekö että siellä lueskellaan iltalehteä ja muuta netistä sen sijaan, että pohdittaisiin potilaiden tilannetta ja tulevaisuutta, hoitomahdollisuuksia, hoidon tarvetta jatkossa jne.. Ja viikon päästä kotiututetaan ilman että oikeasti mitenkään on hoidettu! Tai suunnitelmaa jatkoon tehty.
        Ei ole hyvää työmoraalia vaan surffailla netissä sen sijaan, että käyttäisi sen ajan työhönsä. Enkä ole mikään kyttääjä vaan ihan normityömoraalilla varustettu työntekijä ja veronmaksaja (jonka veroista ko. potilaiden hoito maksetaan).


    • lastenhoitaja123

      päiväkotiin töihin sinne tarvitaan miehiä :) ja se työ on kivaa ja oikeasti antoisaa :)

    • johnyboy35cm

      Pk on hyvä paikka miehelle, varsinkin pikkujoulujen aikaan. Pesää on tarjolla naispuolisilta gollegoilta niin paljon kun itse jaksaa jyystää!

    • PPPOIKJ

      Älä hakeudu hoitoalalle. Palat vieä loppuun ja teet itsemurhan.

      T: Lh-mies.

      • pämppääkö

        Älä viitti. Sentään saa ite ansaita elatuksensa vaikkei mitää säästöön jää.. ite yh.na sanon et haastet riittää ja must tulis hemmetinmoinen martta . Joskus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe