Kerron salaisuuden miten jotkut korjaamot toimii

fsdgfdsfsd

Autoalalla aikoinaan olleena ja monia korjaamoja vierestä seuranneena(mm kaverien omistamia korjaamoita) nähneenä voin todeta etten ikinä vie autoa huoltoon, vaan huollan itse niin tiedän mitä autolleni on tehty. Jos olisi uusi auto, niin tietenkin maahantuojan huoltoon pitäs viedä ja siellä ne suurin piirtein tekee kaikki mitä laskuttavat.

Salaisuudet mistä et tiennyt: Monet korjaamot laittavat halvimmat mahdolliset öljyt öljynvaihdossa, vaikka asiakas ois tilannu paljon laadukkaampaa. Myös suodatin myydään alkuperäsenä, vaikka olis ihan perus motonetin halpiskamaa. Korjaamot kuitenkin laskuttavat kalliin öljyn ja alkuperäs suodattimen mukaan. Ihan sama onko asiakas vieressä, koska usein nää öljyt tulee suoraan tynnyristä putkea pitkin, eikä asiakas sitä tajua mitä öljyä se on.

Monet korjaamot myyvät korjauksen yhteydessä osan joko alkuperäsenä, tai ns OEM-laatuisena, joka vastaa alkuperäistä laatua, mutta on alkuperästä halvempi. Todellisuudessa ne osat ovat ihan halvinta kiinalaista jota väittävät laadukkaaksi.

Korjaamoiden kannattaa myydä osia, vielä kannattavempaa se on myydä halpa pilipaliosa alkuperäislaatuisena. En tiedä tarkkaan, mutta kaveri kertoi että heidän autokorjaamonsa liikevaihdosta (ja voitosta) todella iso osa tulee juuri varaosamyynnistä. Sanoi että mielummin he osia myyvät kun tekevät ja likaavat käsiään.

Tiesitkö, että yleisin tapa, jolla hintaa voi vedättää ylös, on väittää että kesti kauan kun mutterit oli niin ruostuneet. Vielä enemmän voi nostaa hintaa ylös kun väittää että mutteri piti hitsikoneella irroittaa ja oli tosi työläs. Näin tuntihintaa saa ylös. Todellisuudessa asentajat on olleet vaan kahvilla ja auto saanut sitä kuuluisaa valohoitoa. Tiedän tapauksia joissa tälleen on laskutettu ylimäärästä jopa 4h.

Jos töitä on vähän, niin yleinen tapa on myös se että korjaamo ilmoittaa asiakkaalle että pitäs esim alapallonivel tms osa vaihtaa kun se ei kestä enää kauaa. Todellisuudessa siinä ei usein ole mitään vikaa, mutta näin he saavat lisää töitä. Joskus he eivät edes vaihda tätä "huonokuntoista" osaa, vaan vähän puhdistavat sitä jotta näyttää uudelta. Näin he tienaavat minuutissa jopa 200euroa!

Tiedän tapauksia joissa edes auton öljynsuodatinta ei ole vaihdettu öljynvaihdon yhteydessä vaikka olisi pitänyt , vaan sitä on rätillä vähän puhdistettu jotta näyttää uudelta. Laskutettu kuitenkin on alkuperäs suodattimen hinta.

Joskus korjaamo rikkoo tahallaan esim vetarin suojakumin, jotta saisi varmasti töitä.

Juu, että olkaahan ihmiset tarkkoina, älkääkö viekö kaikenmaailman nyrkkipajoihin. Itse korjaan oman autoni itse. Eikä muuten tähän mennessä yksikään pultti ole ollut autostani niin tiukalla etteikö sitä saisi ihan tavallisella räikällä irti.

10

680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salaliittoteoria

      hehee mikä dorkapoika!

    • Jope80

      No on sulla melkoisia kavereita. Jostain olen kyllä kuullut sanonna että kerro millaisia ystäväsi ovat niin kerron millainen sinä olet.

    • 10+19

      Millä alalla olet itse ?

    • doukopougo

      TROLLI

    • jhjhihllj

      On huomattu! Auto huollossa isossa merkkikorjaamossa (eräs ilmansuunta - auto Espoossa...) ja tulpat jätettiin kylmästi vaihtamatta. Monikohan niitäkään sieltä konehuoneesta arvaa tarkastaa huollon jäljiltä? Samanlaisia koijareita kaikki... Itte olen minäkin perushuollot tehnyt jo vuosia ja hyvin on pelannut. Osat aina alkuperäisiä ja öljyt parasta, tulee silti halvemmaksi ja tietää mitä siellä sitten on.

    • Asiakas ei tiedä

      Tekniikan Maailman korjaamotestejä lukeneelle tämä ei ole yllätys. Testejä on tehty nelisenkymmentä vuotta ja aina vain löytyy tuollaisia korjaamoja. Pahinta on se, että tavallinen asiakas ei osaa tutkia autoa korjauksen jälkeen eikä siis osaa arvatakaan, mitä kaikkea on jätetty tekemättä.

      • outoa ja ihmeellistä

        Ja samoissa vertailuissa on todettu, että merkkiliikkeet tekee sen mitä lupaavat.
        Ja voit ihan suosista unohtaa yli kymmen vuotta vanhat historiat, maailma ja ihmiset on muuttuneet paljon ja monet muutkin asiat.
        jos joku tekee poikkeuksellisen halvalla jotain, niin silloin pitää epäillä jostain fuskauksesta, mutta suomalainen on vaan sellainen typerys ja halpa hinta on tärkein asia aina ja kaikkialla.


      • Huollan itse
        outoa ja ihmeellistä kirjoitti:

        Ja samoissa vertailuissa on todettu, että merkkiliikkeet tekee sen mitä lupaavat.
        Ja voit ihan suosista unohtaa yli kymmen vuotta vanhat historiat, maailma ja ihmiset on muuttuneet paljon ja monet muutkin asiat.
        jos joku tekee poikkeuksellisen halvalla jotain, niin silloin pitää epäillä jostain fuskauksesta, mutta suomalainen on vaan sellainen typerys ja halpa hinta on tärkein asia aina ja kaikkialla.

        Merkkiliikkeet eivät välttämättä tee minkä lupaavat. Kokemus puhuu.


      • epäilyttää

        Miksi muuten ei näytetä asiakkaalle niitä ylimääräisiä osia mitkä piti vaihtaa korjauksen yhdeytessä, aina on jotain että piti vaihtaa kun oli huonokuntoinen,
        ja lasku nousee alkuperäisestä huimasti. Milläs todistat onko vaihdettu jos osa on piilossa.


    • Älä osta uutta autoa

      Entäs sitten, kun uusissa autoissa huolltot on niin vaikeita, ettei tee-se-itse-mies enää niistä selviä. Minulla on alle 5v vanha Fiesta, jonka etuparkkilamppuja ei pysty itse vaihtamaan. On laitettu niin syvään koloon, ettei niitä ilman erikoistyökalua saa itse pois. Edellisestä autosta vaihdoin lamput ja öljyt ja suodattimet itse. Uusien autojen huolloissa pitää olla tietokonediagnoosiohjelmat, jotka on merkkikiohtaisia ja kalliita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe