Kysy oikkarilta

Turkuoikkari

Notaarivaiheen opiskelija Turusta vastaa mielellään hakemista ja opintoja koskeviin kysymyksiin.

18

698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulevaoikkari

      Hei, paljonko luit itse pääsykokeisiin? Monennella yrittämällä pääsit sisään? Ja olitko valmennuskurssilla? Kerro hyviä ja huonoja puolia opiskelusta oikeustieteellisessä. Kiitos vastauksistasi :)

      • Turkuoikkari

        Täytyy siitä huolimatta että maailmalla on viime aikoina tapahtunut paljon, todeta, että lainopilliseen ratkaisutoimintaan siirtyminen noudattaa epäilemättä ideatasolla huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja.

        Itsehän pääsin vasta viidennellä kerralla sisään, kiitos Lexin TehoPlus™ Kurssin :)

        Hyvinä puolina sanottakoon, että saa uusia frendejä :)

        Huonona puolena voidaan sanoa, että melkeinpä universaalista näkökulmasta katsoen lainopilliseen ratkaisutoimintaan siirtyminen pakottaa kohderyhmää huomioimaan yleisesti sovittuja ja toimiviksi todettuja organisaatio- ja johtamismallin muodollisuuksia.


      • Alkup.Turkuoikkari
        Turkuoikkari kirjoitti:

        Täytyy siitä huolimatta että maailmalla on viime aikoina tapahtunut paljon, todeta, että lainopilliseen ratkaisutoimintaan siirtyminen noudattaa epäilemättä ideatasolla huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja.

        Itsehän pääsin vasta viidennellä kerralla sisään, kiitos Lexin TehoPlus™ Kurssin :)

        Hyvinä puolina sanottakoon, että saa uusia frendejä :)

        Huonona puolena voidaan sanoa, että melkeinpä universaalista näkökulmasta katsoen lainopilliseen ratkaisutoimintaan siirtyminen pakottaa kohderyhmää huomioimaan yleisesti sovittuja ja toimiviksi todettuja organisaatio- ja johtamismallin muodollisuuksia.

        No oletpas hauska trolli.


    • HaenTÄNÄVUONNA

      Onko opiskelu rankkaa? Riittääkö aikaa harrastuksiin ja minkälaista opiskelua on...?

      Mikä on se kuuluisa vastaustekniikka pääsykoetta varten.

    • vastaustekniikkaa

      Vastaustekniikasta haluaisin tietää! Olen valmennuskurssilla, mutta vastaustekniikkaa käydään läpi vasta ensimmäisen välikokeen jälkeen. Haluaisin osata vastata jo ensimmäiseen välikokeeseen oikealla tekniikalla.

      Esseitä on tullut kirjoiteltua melkoisen paljon, mutta onko oikiksessa joku erityinen tapa kirjoittaa hyviä esseit?

      Oikeustapausten vastaustekniikka sitten taas on se suurin kysymysmerkki tällä hetkellä. Jos viitsit, niin voisitko laittaa jonkun yksinkertaisen oikeustapauksen ja siihen hyvällä vastaustekniikalla kirjoitetun vastauksen?

      KIITOS! :)

    • Turkuoikkari

      Huomattakoon näin aluksi, että vastaan kysymyksiin omien kokemuksieni perusteella, enkä voi mitenkään tietää minkälainen pääsykoe on edessä, joten neuvoillani ja mielipiteilläni ei ole kummoistakaan auktoriteettia. Pidätän kaikki oikeudet virheisiin.

      ***

      Hei, paljonko luit itse pääsykokeisiin? Monennella yrittämällä pääsit sisään? Ja olitko valmennuskurssilla? Kerro hyviä ja huonoja puolia opiskelusta oikeustieteellisessä.

      - Luin itse alussa noin 6 tuntia päivässä ja nostin lukumääriä hitaasti niin, että lopussa luin noin 12 tuntia puhtaasti (eli heti jos pidin tauon, merkitsin sen ylös enkä laskenut taukoaikaa lukuaikaan). Pääsin ensimmäisellä yrittämällä, kävin LexKursseilta jonkun laajan kurssin, olikohan Teho.

      Oikiksessa sekä paras että huonoin puoli on laaja akateeminen vapaus. Opiskelu on hyvin itsenäistä ja siihen on panostettava itse paljon, eikä kukaan ole enää lukion tavoin hössöttämässä ja huolehtimassa opintojesi sujumisesta. Kuitenkin on todella ihanaa, kun ei ole pakollisia aikatauluja muuten kuin kieliopintojen ja tenttipäivien suhteen ja voi opiskella omalla tavallaan. Opiskelijaporukkaa löytyy monenlaista ja oikiksen bileet ovat varsin legendaarista, joten hyvä porukka on ehdottomasti yksi iso plussa. Luettavaa on paljon ja opiskelu on varsin teoreettista.

      ***

      Onko opiskelu rankkaa? Riittääkö aikaa harrastuksiin ja minkälaista opiskelua on...?

      - Onhan se rankkaa, myönnetään ihan suoraan. Ihmiset lukevat vaihtelevia määriä, mutta kyllä tämä ihan kokopäivätyötä on. Tiedekunta taitaa muistaakseni suositella 40 itsenäistä työtuntia per viikko. Opintoja pystyy kuitenkin itse aikatauluttamaan niin paljon, että harrastaminen ja työnteko on aika helppoa - jos vain jaksaminen riittää. Opiskelu on tiivistetysti sellaista, että kurssin alkaessa on pari viikkoa luentoja, sitten pari viikkoa itsenäistä lukuaikaa ja lopuksi tentti. Eli kirjatiedon pänttäämistä periodista toiseen ainakin näin alkuvaiheessa.

      • Turkuoikkari

        Esseitä on tullut kirjoiteltua melkoisen paljon, mutta onko oikiksessa joku erityinen tapa kirjoittaa hyviä esseit? Oikeustapausten vastaustekniikka sitten taas on se suurin kysymysmerkki tällä hetkellä. Jos viitsit, niin voisitko laittaa jonkun yksinkertaisen oikeustapauksen ja siihen hyvällä vastaustekniikalla kirjoitetun vastauksen?

        - Oikeustieteellisen esseevastauksen kirjoittamisessa olennaisinta on se, että kirjoitetaan selkeästi ja pelkät faktat. Etenkään pääsykokeen rajallisessa tilassa mihinkään tekstin sujuvuuteen ei kannata kiinnittää mitenkään paljon huomiota ja lukioaikaiset lirumlarum-esseet voit ihan huoletta unohtaa. Tärkeintä on pysyä tiukasti kysytyssä aiheessa, käyttää täsmällisiä ja oikeita oikeudellisia käsitteitä ja avata kaikki käsitteet, koska niistä pisteet ainakin minun aikanani ropisivat. Jos kysymyksenä on esimerkiksi jokin pääsykoekirjan väliotsikko, kirjoitat luontevasti etenevässä järjestyksessä kaiken otsikon alla tulleen olennaisen asian ja selität kaikki käyttämäsi käsitteet. Pääsykokeet on ainakin taannoin pisteytetty ns. avainsanojen avulla, joiden käyttämisestä sitten hakijalle annettiin pisteitä.

        Oikeustapauksen vastaustekniikka on itse asiassa hyvin suoraviivainen. En ehdi kirjoittaa täydellistä oikeustapausvastausta, mutta lyhyehkön esimerkin kyllä.

        Oletetaan, että kyseessä on vaikka tapaus, jossa Matti on kuljettanut autoa 2,4 priomillen humalassa. Et ensimmäisenä lähde selittämään tapauksen faktoja, vaan avaat tapaukseen liittyvän lain.

        Eli vastauksesi alkaa "Rikoslain mukaan Joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua 1) nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,25 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, tai 2) käytettyään muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia tai tällaista ainetta ja alkoholia niin, että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut, on tuomittava rattijuopumuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."

        Pykälännumeroita ei ole koskaan pisteytetty, mutta on tärkeää tietää, mikä laki tapaukseen soveltuu ja mainita se. Kun kaikki tapaukseen relevantit lait on avattu (monimutkaisemmassa niitä voi olla useita) tapauksen alkuun, siirrytään käsittelemään itse tapausta: "Tapauksessa Matti on kuljettanut autoa, joka on moottorikäyttöinen ajoneuvo, niin että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana on ollut 2,4 promillea, joka on yli 0,5 promillen rajan." Tapauksen faktoja ei kannata toistaa liikaa tai koko faktamäärää kirjoittaa ylös, mutta olennaiset on tietenkin käytävä läpi.

        Lopuksi teet yhteenvedon: "Näin ollen Matti on siis syyllistynyt rattijuopumukseen ja hänet on tuomittava sakkoihin tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."

        Eli tiivistettynä: laki - tapaukseen soveltuminen - lopputulema.

        Toivottavasti selvensi! Osaavat valmennuskurssilla tosiaan varmasti selittää yksityiskohtaisemmin ja paremmin kuin minä. Nämä oppii kaikkein parhaiten harjoittelemalla, joten kannattaa tehdä niitä harjoitustehtäviä ja panostaa välikokeisiin.


    • Jessejees

      Kannattaako sinne ennen opiskelujen aloittamista hankkia jokin läppäri tai tabletti?

      • Turkuoikkari

        Kannattaako sinne ennen opiskelujen aloittamista hankkia jokin läppäri tai tabletti?

        - Itselläni on molemmat käytössä, mutta eivät ne mitenkään välttämättömyys ole jos kotoa löytyy pöytäkone. Ilmiselvää varmasti on että ilman internettiä ei pärjää. Itse olen tykännyt käydä etenkin luentodioja lävitse tabletilla, mukavampi lukea ja säästyy hirvittävältä määrältä printtaamista. Myös luentomuistiinpanot otan läppärillä, mutta paljon näkyy myös käsin muistiinpanoja kirjoittavia että varmasti pärjää ilmankin. Enemmän makukysymys. Jos läppäriä oikista varten ostaa niin kannattaa satsata akunkestoon; luentosaleissa kun on pistokkeita melko vähänlaisesti.


      • JesseJees
        Turkuoikkari kirjoitti:

        Kannattaako sinne ennen opiskelujen aloittamista hankkia jokin läppäri tai tabletti?

        - Itselläni on molemmat käytössä, mutta eivät ne mitenkään välttämättömyys ole jos kotoa löytyy pöytäkone. Ilmiselvää varmasti on että ilman internettiä ei pärjää. Itse olen tykännyt käydä etenkin luentodioja lävitse tabletilla, mukavampi lukea ja säästyy hirvittävältä määrältä printtaamista. Myös luentomuistiinpanot otan läppärillä, mutta paljon näkyy myös käsin muistiinpanoja kirjoittavia että varmasti pärjää ilmankin. Enemmän makukysymys. Jos läppäriä oikista varten ostaa niin kannattaa satsata akunkestoon; luentosaleissa kun on pistokkeita melko vähänlaisesti.

        Sinultahan voi sitten myös kysyä, että kumpaa suosittelet mieluummin? Itse olen tätä asiaa pohtinut jo pitkään enkä osaa päättää kumman niistä hankkisin.


      • Turkuoikkari
        JesseJees kirjoitti:

        Sinultahan voi sitten myös kysyä, että kumpaa suosittelet mieluummin? Itse olen tätä asiaa pohtinut jo pitkään enkä osaa päättää kumman niistä hankkisin.

        Vähän kaksipiippuinen juttu. Jos sinulla ei ole mitään konetta, siis pöytäkonetta tai jotain vanhempaa läppäriä, niin suosittelen konetta ihan pidempiä kirjallisia töitä ajatellen - tabletin officesoftat eivät päätä huimaa ja tekstinkäsittelykin on aika takkuista. Tabletti kuitenkin voittaa akunkestossa, helppokäyttöisyydessä ja keveydessä. Jos läppärin kanniskelu ja materiaalin lukeminen tietokonenäytöltä eivät kuulosta vastenmieliseltä niin ostaisin sinuna ennemmin läppärin.

        Jos ajatellaan ihan raa'asti niin, että kumpaa olen käyttänyt enemmän oikiksen aikana niin kyllä se läppäri on.


    • tsolli
    • cluw

      Onko minulla toivoa päästä sisään ahkeralla lukemisella, jos tällä hetkellä kaikki asiat tuntuvat ihan tuntemattomilta ja vaikeilta, kun kattoo tän vuoden aiheita?

      • Turkuoikkari

        Varmasti on.

        Pääsykokeet mittaavat ennen kaikkea sitkeyttä ja muistia. Joka vuosi suurimmalla osalla pyrkijöistä ei ole oikeustiedetaustaa.

        Tsemppiä kaikille, ei ole helppt kirjat tänä vuonna...


    • 17+15

      Tämä ei nyt liity hakemiseen ja opintoihin varsinaisesti... Mutta osaatko sanoa, minkälaisista ominaisuuksista/luonteenpiirteistä sillä alalla on hyötyä? Oikis kiinnostaa, mutta oma soveltuvuus vähän arveluttaa.

      • Turkuoikkari

        Sosiaalisuus ja ulospäinsuuntautuneisuus ovat eduksi etenkin verkostoitumisessa. Pitkäjänteisyys, kyky käsitellä suuria määriä tietoa ja kyky itsenäiseen työskentelyyn ovat varmaan opiskelun kannalta tärkeimmät.


    • annariini

      Hei,

      Heti aluks sanottava kuinka hanaa, että sulla on motivaatiota ja vähän aikaakin vaivautua vastaileen, koska ei oo todellakaan helppoo miettii tulevia opiskelumahdollisuuksia, kun tuntuu että on niin vähän tietoo valmiiks mistäkään.

      Itse olen nyt pähkäillyt pitkään oikeustieteen opiskelua ja hakuun laitoinkin Turun vaihtoehdokseni. Ongelmani (joka pakko ratkaista tässä ihan lähipäivinä) onkin se, että olenko valmis oikeasti lukemaan lakia monta vuotta. Koulutaustastani pakko sanoa, että olen aina ollut ahkera ja nopeakin oppija, joten sen puolesta ei oikis niinkään meititytä. Enemmänkin ongelma on se, että mulla on todella palava halu tehä jotain vaikuttamistyötä (esim YK, EU , Järjestöt jne.) Ja pelkään, että onkohan oikiksesta hyötyä tällaisiin? Tiedän että oikeustieteiden maisteri on arvostettu tutkinto ja varmasti jotain tuon tyyppistä voisi tehdä, kuitenkin mietityttää, että onko edes missään määrin järkevää lukea koko tutkinto, jos ei ole niinkään kiinnostunut pelkästä laista (jota tutkinto kuitenkin on) vaan enemmänkin tutkinnon tuomista mahdollisuuksista.. ?

      Haluaisitko kertoa vielä, mitä vaihtoehtoja olisi työskennellä oikiksen jälkeen joissakin järjestöissä , YK:lla , EUssa ? Onko kukaan tuttusi esim päässyt harjoitteluun koulustasi tuollaiseen?

      Kiitos jo etukäteen! Olisi suuri apu ja helpotus kuulla rehellisiä mielipiteitä asiasta. :)

      • HAhhhHhhahahaha

        Ei jumalauta tänävuonna TAAS? :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe