Kerro tarinasi - Miksi velkaannuit pahasti?

miten velkaannuit?

Olen lukenut palstalla uskomattomia tarinoita ulosotoista jne. Eniten ihmettelen suuria summia: täällä on ihmisiä, joilla on viisinumeroinen eurosumma ulosotossa. Se on paljon. Joillakin oman bruttovuosipalkkani verran ulosottoa niskassa.

Miten ihmeessä joku voi velkaantua niin paljon?

Kyllähän sitä satasen tai kaksi sataa euroa ymmärtää, mutta kun puhutaan muutaman kymmenen tuhannen euron veloista! Miten se tapahtuu?

45

560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämä on

      Elämällä = sairastuminen, läheisen sairastuminen, ero, yrittäjänä liiketoiminnan kaatuminen syystä tai toisesta, jokin addiktio (alkoholi, peli tms.), epäonnistuneet asuntokaupat (esim. homeongelma). Siinäpä niitä.

      Toivon kovasti että kohdallesi ei osu mikään yllä mainituista.

      • miten velkaannuit?

        Mitenkään vähättelemättä, Suomessa sairastuminen on sentään halpaa, kun on julkinen terveydenhuolto.

        Sairastuin pahasti krooniseen sairauteen ja minut on leikattu monta kertaa. Olen joka kerran ollut pois työstä, mutta Suomen uskomattoman hyvä sairauspäiväraha pitää tulotaosn lähes muuttumattomana! Eikä kolmen viikon sairaalareissu kustanna kuin muutaman sata euroa. Lähes ilmaista siis. Verrattuna siihen, että sairastut Yhdysvalloissa ja olet ilman sairausvakuutusta: lopputuloksena kolmen viikon sairaalareissun jälkeen on oikeasti velkaa niskassa 50 000 euroa!

        Suomessa tuskin kukaan lienee velkaantunut kymmeniä tuhansia euroja joutumalla kolmeksi viikoksi sairaalaan?


      • tohtori2
        miten velkaannuit? kirjoitti:

        Mitenkään vähättelemättä, Suomessa sairastuminen on sentään halpaa, kun on julkinen terveydenhuolto.

        Sairastuin pahasti krooniseen sairauteen ja minut on leikattu monta kertaa. Olen joka kerran ollut pois työstä, mutta Suomen uskomattoman hyvä sairauspäiväraha pitää tulotaosn lähes muuttumattomana! Eikä kolmen viikon sairaalareissu kustanna kuin muutaman sata euroa. Lähes ilmaista siis. Verrattuna siihen, että sairastut Yhdysvalloissa ja olet ilman sairausvakuutusta: lopputuloksena kolmen viikon sairaalareissun jälkeen on oikeasti velkaa niskassa 50 000 euroa!

        Suomessa tuskin kukaan lienee velkaantunut kymmeniä tuhansia euroja joutumalla kolmeksi viikoksi sairaalaan?

        Kyllä Suomessa 2000-luvun alussa kymmenet tuhannet ihmiset todellakin velkaantuivat 3-4 vuodessa nopeasti - kiitos pankkien huolimattomuuden (Pankit eivät laskeneet asiakkaan takaisin maksukykyä laisinkaan ja samoin asiakkaiden kulutushuuma oli ihan tapissaan, kun joka pankista tuli tarjouksia. Kyllä silloin helposti voi velkaantua 30 000 -45 000 euroa -eikä se olut edes vaikeaa! Näyttää siltä, että olet ihan pihalla näistä velkaantumiseen vaikuttavista seikoista ja niiden taustoista. Myös pankeissa oli myös löysää, epärealistista ajattelua Visa ja Mastercardilla elämiseen ja eri myymäketjujen velaksi myymiseen ja sitä rahoitettiin eri pankkien rahoitusyhtiöiden toimesta voimakkaasti 2000-luvun alkuvuosina. Vasta 2007-2008 tästä huumasta todella herättiin pahassa jamassa olevaan todellisuuteen. Ihmiset oli todella järkyttäviä summia velkaa ja ne alkoivat kasvaa sakkokorkoja oikeuskäsittelykuja perintäyhtiöiden kuluja. Ja ne kulu todella kasvattavat velkaa niin paljon, ettei monillakaan esim pieneläkeläisillä, työttömiksi joutuneilla ole maksuvaraa tippakaan vaan joudutaan todelliseen velkahelvettiin ja sairastuminen ei tässä tilanteessa yhtään paranna tilannetta, kun se Suomessakaan ei ole halpaa, vaikka ollaankin "hyvinvointi valtiossa" ja on yleinen terveyshuolto, mutta kyllä siihenkin menee 150-200 kuukaudessa kun tervettä paikka eikä tervettä päivää ole yhtäkään.


      • miten velkaannuit?
        tohtori2 kirjoitti:

        Kyllä Suomessa 2000-luvun alussa kymmenet tuhannet ihmiset todellakin velkaantuivat 3-4 vuodessa nopeasti - kiitos pankkien huolimattomuuden (Pankit eivät laskeneet asiakkaan takaisin maksukykyä laisinkaan ja samoin asiakkaiden kulutushuuma oli ihan tapissaan, kun joka pankista tuli tarjouksia. Kyllä silloin helposti voi velkaantua 30 000 -45 000 euroa -eikä se olut edes vaikeaa! Näyttää siltä, että olet ihan pihalla näistä velkaantumiseen vaikuttavista seikoista ja niiden taustoista. Myös pankeissa oli myös löysää, epärealistista ajattelua Visa ja Mastercardilla elämiseen ja eri myymäketjujen velaksi myymiseen ja sitä rahoitettiin eri pankkien rahoitusyhtiöiden toimesta voimakkaasti 2000-luvun alkuvuosina. Vasta 2007-2008 tästä huumasta todella herättiin pahassa jamassa olevaan todellisuuteen. Ihmiset oli todella järkyttäviä summia velkaa ja ne alkoivat kasvaa sakkokorkoja oikeuskäsittelykuja perintäyhtiöiden kuluja. Ja ne kulu todella kasvattavat velkaa niin paljon, ettei monillakaan esim pieneläkeläisillä, työttömiksi joutuneilla ole maksuvaraa tippakaan vaan joudutaan todelliseen velkahelvettiin ja sairastuminen ei tässä tilanteessa yhtään paranna tilannetta, kun se Suomessakaan ei ole halpaa, vaikka ollaankin "hyvinvointi valtiossa" ja on yleinen terveyshuolto, mutta kyllä siihenkin menee 150-200 kuukaudessa kun tervettä paikka eikä tervettä päivää ole yhtäkään.

        Tarinasi haiskahtaa "Amerikalta". Siellä on tuollaista, mutta en tiennyt että Suomessa on "yleistä" että yksityishenkilöllä on esim. luottokorttivelkaa kymmeniä tuhansia euroa.

        Minulle on iso juttu höylätä Visalle 300 euroa kuukaudessa aj senkin maksan jo enen eräpäivää takaisin Luottokorttiyhtiölle. Tällä hetkellä luottokorttitilini saldo on plussalla! Olen maksanut Luottokorttiyhtiölle ostoksia, jotka eivär vielä edes näy heidän rekisterissään.


    • 6+19

      No nimenomaan päinvastoin, satasta tai paria ulosotossa ei ymmärrä, kymppitonnit kyllä. Kyllä sellaset satasen summat hoitaa ennen ulosottoa vaikka mitä kävisi.

      • miten velkaannuit?

        Minulla juuri haastettuna "asiakas" joka ei ole viidessä kuukaudessa saanut maksettua 250 euroa.

        Lienee mahdottoman iso raha joillekin meistä.

        Ketju aiheesta on tuossa lähellä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11937341

        Mentiin ulosottoon asti 250 euron takia.


      • welkaa on...
        miten velkaannuit? kirjoitti:

        Minulla juuri haastettuna "asiakas" joka ei ole viidessä kuukaudessa saanut maksettua 250 euroa.

        Lienee mahdottoman iso raha joillekin meistä.

        Ketju aiheesta on tuossa lähellä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11937341

        Mentiin ulosottoon asti 250 euron takia.

        Jos sitä 250 euroa ennen on uo:ssa jo velkoja niin vaikea tilanne monelle. Mun ainakin oli pakko antaa mennä kaikki yli 20 velkaa uo:n.


      • miten velkaannuit?
        welkaa on... kirjoitti:

        Jos sitä 250 euroa ennen on uo:ssa jo velkoja niin vaikea tilanne monelle. Mun ainakin oli pakko antaa mennä kaikki yli 20 velkaa uo:n.

        Vilpitön osanottoni.

        Aivan toisena asiana voisi ihmetellä, että miten "maailman paras" peruskoulujärjestelmä Suomessa jättää opettamatta elämän tärkeimmät asiat:

        - miten saa seuraa vastakkaisesta sukupuolesta
        - miten hoidan omaa talouttani järkevästi

        En väitä etteikö peruskoulussa ehtisi 9 vuodessa oppia mitään hyödyllistä, mutta selvästikään tärkeimpiä asioita ei koulujärjestelmä opeta. Henkilökohtaisen talouden hallinta on tärkeämpää kuin vaikkapa uskonnon opetus koulussa! Vai onko joku eri mieltä?


    • juuho

      Erinnäisillä kulutusluotoilla ym luottokorteilla.
      Vippejä elämiseen kun rahat enään riittänyt. Sitten rupesin maksamaan velkaa velalla. Se vika temppu....
      Vuosien varrella yli 50000 tullut maksettavaa. Kauheat korot ja oikeuskulut ym.
      Päätin lopulta päästää uo kun eka merkintä tuli ja lyhennyksien jälkee ei jäänyt mitään. Viimesiä maksuja makselen ja aika varmana voin sanoa että luottokortteja ym tule enään.

      • juuho

        Vuosien aikana velat kasvoi kasvamistaan.
        Aina minimilyhennyksin jossain vaiheessa se sitten räjähti käsiin.
        No melkein kaikkea pitää kokeilla....


      • welkaa on...
        juuho kirjoitti:

        Vuosien aikana velat kasvoi kasvamistaan.
        Aina minimilyhennyksin jossain vaiheessa se sitten räjähti käsiin.
        No melkein kaikkea pitää kokeilla....

        Mulla sama kuin juuholla eli kulutusluottoja, 8 luottokorttia, pikavippejä ja lopulta maksoin velkaa velalla. Halu elää kivasti. En ole koskaan osannut hallita raha-asioitani. Mulla jo toinen uo menossa. Aikanaan eka kesti 8v. Tämä hiukan vähemmän. Velkaa oli nimmillään 65000,-. Vuositulot 56000,-.


      • miten velkaannuit?
        welkaa on... kirjoitti:

        Mulla sama kuin juuholla eli kulutusluottoja, 8 luottokorttia, pikavippejä ja lopulta maksoin velkaa velalla. Halu elää kivasti. En ole koskaan osannut hallita raha-asioitani. Mulla jo toinen uo menossa. Aikanaan eka kesti 8v. Tämä hiukan vähemmän. Velkaa oli nimmillään 65000,-. Vuositulot 56000,-.

        OHO! Vielä uskomattomampaa on se, että hyvätuloinen on ulosotossa!

        "Velkaa oli nimmillään 65000,-. Vuositulot 56000,-. "

        Tienaat 56 000 eur (brutto) vuodessa, ja olet joutunut velkakierteeseen? Täysin uskomatonta. Ei siis milllään pahalla, mutta minulle uskomaton tilanne ymmärtää!

        Tienaan puolet siitä mitä sinä eli alle 30 000 eur vuodessa, brutto. Ainut velka on asuntolaina ja sitä jäljellä alle puolet asunnon ostohinnasta.

        Olen aina kuvitellut, että ulosottokierteessä oleva on työelämästä syrjäytynyt, joka ei tienaa yhtään mitään ja elää Sossun rahoilla.


      • welkaa on...
        miten velkaannuit? kirjoitti:

        OHO! Vielä uskomattomampaa on se, että hyvätuloinen on ulosotossa!

        "Velkaa oli nimmillään 65000,-. Vuositulot 56000,-. "

        Tienaat 56 000 eur (brutto) vuodessa, ja olet joutunut velkakierteeseen? Täysin uskomatonta. Ei siis milllään pahalla, mutta minulle uskomaton tilanne ymmärtää!

        Tienaan puolet siitä mitä sinä eli alle 30 000 eur vuodessa, brutto. Ainut velka on asuntolaina ja sitä jäljellä alle puolet asunnon ostohinnasta.

        Olen aina kuvitellut, että ulosottokierteessä oleva on työelämästä syrjäytynyt, joka ei tienaa yhtään mitään ja elää Sossun rahoilla.

        Niinpä. Periaatteella hetimullekaikkitännenyt. En ole koskaan osannut säästää. Kun raha-asioiden hallinta puuttuu niin "suurilla" tuloillani oli vain se etu (?), että korttitalo pysyi pystyssä muutaman vuoden.


      • miten velkaannuit?
        welkaa on... kirjoitti:

        Niinpä. Periaatteella hetimullekaikkitännenyt. En ole koskaan osannut säästää. Kun raha-asioiden hallinta puuttuu niin "suurilla" tuloillani oli vain se etu (?), että korttitalo pysyi pystyssä muutaman vuoden.

        Niin. Itse elän sääteliäästi. Tallissa seisoo 11 vuotta vanha Fiat autonani. Autolla arvoa alle 3000 euroa. Ostin sen käytettynä muutama vuosi sitten.

        Sen leveämpään elämään ei ole varaa, kun tienaa tämän 2500 eur/kk, brutto.


      • velallinen50
        miten velkaannuit? kirjoitti:

        Niin. Itse elän sääteliäästi. Tallissa seisoo 11 vuotta vanha Fiat autonani. Autolla arvoa alle 3000 euroa. Ostin sen käytettynä muutama vuosi sitten.

        Sen leveämpään elämään ei ole varaa, kun tienaa tämän 2500 eur/kk, brutto.

        Meillä taitaa sitten olla kutakuinkin sama elintaso. Minulla nettotulot 2550 €/kk, josta ulosotto vie osansa ja asuntolaina osansa.


      • 9+7
        welkaa on... kirjoitti:

        Niinpä. Periaatteella hetimullekaikkitännenyt. En ole koskaan osannut säästää. Kun raha-asioiden hallinta puuttuu niin "suurilla" tuloillani oli vain se etu (?), että korttitalo pysyi pystyssä muutaman vuoden.

        Onhan suurista tuloista se etu, että velat saa yleensä maksettua vaikka sitten kalliimmalla ulosoton kautta.


    • kauheaa,velkaaa

      Velkaa hoidettiin velalla. Tosin kaikki nämä asiat olet voinut lukea jo muista keskusteluketjuista. Ja en tahdo olla epäkohtelias, mutta jokseenkin tympeää ja hyödytöntä kysellä täällä miksi velkaannuit, mikä meni pieleen jne. Tälläiset kyselyt ja kauhistelut eivät ketään auta, no korkeintaan jonkun tirkistelyn halua. Ja kannattaa huomioida myös se, että osa velallisista maksaa ulosoton kautta kaikki velkansa pois korkojen kera - näiden selviytymistarinoiden lukeminen on 'voimaannuttavaa' (kerrankin tätä ärsyttävää termiä voi käyttää kunnolla). Aloittaisinkin mielummin ketjun:Miten onnistui maksamaan kaikki velkasi pois?

      • Niinpä. Itsellä uo alkamassa ja olisikin mukava kuulla selviytymistarinoita, kuinka velalliset ovat onnistuneet maksamaan pöydän puhtaaksi uo:n kautta.


      • juuho
        joopajooo kirjoitti:

        Niinpä. Itsellä uo alkamassa ja olisikin mukava kuulla selviytymistarinoita, kuinka velalliset ovat onnistuneet maksamaan pöydän puhtaaksi uo:n kautta.

        Vähän yli 5 v takana. Muutama kk vielä.
        Ei törsäile ja elää nätisti. Säästöön aina jos mahdollista. Se muutama kymppiäkin auttaa ku tili on tyhjä.
        Loppupeleissä paljon helpompaa kun velkojille maksella tietää aika tarkkaan joka kk mita on käytettävissä.
        Jos on kohtuu tulot ei se uo ole maailman loppu


      • juuho kirjoitti:

        Vähän yli 5 v takana. Muutama kk vielä.
        Ei törsäile ja elää nätisti. Säästöön aina jos mahdollista. Se muutama kymppiäkin auttaa ku tili on tyhjä.
        Loppupeleissä paljon helpompaa kun velkojille maksella tietää aika tarkkaan joka kk mita on käytettävissä.
        Jos on kohtuu tulot ei se uo ole maailman loppu

        Tsemppiä vaan niille jäljellä oleville kuukausille ! Mukava kuulla tosiaan selviytymistarinoitakin. Itselle tuli heti parempi olo :)


      • miten velkaannuit?

        "Ja en tahdo olla epäkohtelias, mutta jokseenkin tympeää ja hyödytöntä kysellä täällä miksi velkaannuit, mikä meni pieleen jne. Tälläiset kyselyt ja kauhistelut eivät ketään auta, no korkeintaan jonkun tirkistelyn halua."

        Kai muiden tarinoista jotain voi oppia. Ehkä joku jättää kulutusluoton ottamatta, kun löytää ja lukee tämän ketjun?!?! Toivottavasti.


      • hohhoijaaaaa
        miten velkaannuit? kirjoitti:

        "Ja en tahdo olla epäkohtelias, mutta jokseenkin tympeää ja hyödytöntä kysellä täällä miksi velkaannuit, mikä meni pieleen jne. Tälläiset kyselyt ja kauhistelut eivät ketään auta, no korkeintaan jonkun tirkistelyn halua."

        Kai muiden tarinoista jotain voi oppia. Ehkä joku jättää kulutusluoton ottamatta, kun löytää ja lukee tämän ketjun?!?! Toivottavasti.

        Nämä samat jutut ovat jo vuosia täällä pyörineet ilman tätäkin ketjua. Epäilen vahvasti myös sitä, että vakaassa taloudellisessa asemassa olevat näillä sivuilla huvikseen vierailevat. Vaikuttaa siltä, että ketjun aloittajan tirkistelyn ja kauhistelun halu sekä itsetunnon pönkitys ovat alkuperäinen syy.


      • miten velkaannuit?
        hohhoijaaaaa kirjoitti:

        Nämä samat jutut ovat jo vuosia täällä pyörineet ilman tätäkin ketjua. Epäilen vahvasti myös sitä, että vakaassa taloudellisessa asemassa olevat näillä sivuilla huvikseen vierailevat. Vaikuttaa siltä, että ketjun aloittajan tirkistelyn ja kauhistelun halu sekä itsetunnon pönkitys ovat alkuperäinen syy.

        Ketjun aloittajalle asia on ajankohtainen, kun olen juuri yksityishenkilönä haastanut toisen yksityöshenkilön maksamattomasta irtaimen kapasta ja laitoin hänet ulosottoon nyt huhtikuun alussa.

        Siinä siis mielenkiintoni siihen, miten joku velkaantuu. Kiinnostus heräsi oman maksuongelmaisen asiakkaan kautta.


    • zxcvs z

      Varmaan hyvin tyypillinen velkaantumisen syy on epäonnistunut yritystoiminta. Joko on ollut toiminimellä tai henkilöyhtiön muodossa/vastuunalaisena yhtiömiehenä tai sitten vaikka olisi ollut osakeyhtiönä, niin yrittäjä itse joutunut takaamaan yrityksen lainaa tai kiinnittämään omaa omaisuuttaan (asunto/talo tms.) yrityksen lainan vakuudeksi.

      Tai esim työttömyys ja samaan saumaan iskenyt parisuhteen kariutuminen. Otettu puolison kanssa asuntolain, joka on ollut tuloihin nähden varsin suuri, ja kun sitten toinen tai pahimmassa tapauksessa kumpikin on työttömänä tai toinen työtön ja toinen perhevapailla, ja lainanhoitokulut isot, sitten menee hackmanit jakoon ja pitäisi päästä entisestä kodista eroon ja hankkia kaksi erillistä kotia ja asunto ei menekään kaupaksi sillä hinnalla mitä lainaa vielä on jäljellä jne. Siinä on valmiina iso velkaongelma.

      Tai, hyvää hyvyyttään lähtee siskolikalle ja lankomiehelle niiden yrityksen lainan takaajaksi, kun oli hyvä liikeidea ja hyvä toimitila ja asiakkaita... mutta sitten yritystoiminta menee pieleen.

      Niin monta inhimillistä tarinaa, jälkikäteen voi ajaltella, että ei ollutkaan ihan viisasta toimia noin, mutta...

      • miten velkaannuit?

        "Varmaan hyvin tyypillinen velkaantumisen syy on epäonnistunut yritystoiminta."

        Eli tavallinen tallaaja, joka käy töissä ja tienaa 2500 eur/kk brutto, on aika epätodennäköinen velkaantuja.

        Näköjään siitäkin on jotain iloa, kun ei omassa elämässään tee koskaan mitään "jännää" eli takaa muiden velkoja tai yritä yritystoimintaa.


    • exgamergirl

      Paha peliongelma minun velkaantumisen syynä. Pelasin opiskeluaikana 18000e opintolainaa, nostin lisäksi joka kuukausi 500e opintotukea, vaikka kävin töissäkin, kelalle velkaa nyt 12000e, näistä jo 30 000e. Lisäksi kulutusluottoja 40 000e, maksoin pikavippejä pois toisilla veloilla ja aina pelasin lisää. Nyt ulosottoa odotellessa velat kasvaneet paljon korkoa. Tällä hetkellä keskityn itse peliriippuvuudesta paranemiseen, mietin sitten ratkaisua velkaongelmalle. Mitään en ole kotiin veloillani ostanut.

      • miten velkaannuit?

        Toivottavasti joku ottaa opiksi lukiessaan tämän ketjun ja jää ainakin yksi velakierre syntymättä. Se on tämän ketjun ainut tarkoitus.

        (En tosin ymmärrä, miksi joku on päättänyt miinustaa jokaisen kommenttini tässä ketjussa).

        Provosoimatta voisi sanoa, että pikavippiyhtiöt pitäis kieltää lailla. Moni ei velkaantuisi, jos "helppoa" lainarahaa ei yksinkertaisesti olisi saatavilla. Jos ainut paikka saada rahaa olisi pankki, niin olisi vaikeampaa joutua tilanteeseen jossa on kymmenien tuhansien eurojen kulutusluotot!


    • nakitjamuussi

      30 tuhatta pelaamalla. siihen korot ja kulut päälle. varmaan jo 40 tuhatta. arvatkaa vituttaako? elämä pilalla.

      • tsemppiä

        Kyllä varmaan, mutta ei muuta kuin kaikki pelisivut kiinni ja estot päälle. Töihin ja maksat velat pois. Samassa jamassa minäkin, tosin pelit ei se suurin syy velkaantumiseen ole ollut. Mutta nyt kun uo:ssa on, niin joku 200 € peleihin on liian iso summa - siksi pelikiellot päällä ja pankkikortissa 40 € kateisnostoraja ettei vahingossakaan tule liikaa pelattua vaikka RAY:n pelejä.


      • mörder

        Sama täällä, pelaamalla. Vituttaa, että mitä sitä elämällä tekee. Kaikki on päin helvettiä.


    • 4+4

      Ainakin omalla kohdallani talous romahti, koska olen ollut työtön yli 6 vuotta. Mitään velkaa tai osamaksuja minulla ei ole ollut koskaan. Sitten kun tipahti kelan peruspäivärahalle rahat eivät vain ole riittäneet edes ruokaan ja vuokraan kunnolla. Vuokran, sähkön ja vesilaskun jälkeen minulle jää elämiseen ja ruokaan 200€ kuukaudessa.

      Lisäksi olen elänyt useita kuukausia välillä ilman mitään tuloja, koska en ole suostunut kuuntelemään työkkärin vittuilua ja ovat lätkäisseet karensseja, koska en ole suostunet menemään johonkin turhalle kurssille opettelemaan aamuheräämistä ja itsestään selvyyksiä, jonkun naama norsun vitulla kokoajan olevien elinikä virkamiesten käskystä. Kun tuloja on ollut 0€ kuukaudessa on ollut pakko jättää vuokria ja sähkölaskuja maksamatta, jotta edes saa ruokaa.

      Sieltä sitten on ulosotto kuluineen vuosien varrella kertynyt useiden tuhansien eurojen maksut. Olen niin köyhä, että mihinkään osa-aika / määräaikaisuuksiin ei kannata edes mennä kun koko palkka menisi veroihin ja ulosottokuluihin.

      Ennen kuin tipahdin pois työelämästä kuusi vuotta sitten minulla oli yli kolmen tonnin kuukaisi palkka ja en todellakaan aio kelan peruspäivärahalla mennä opettelemaan aamuheräämistä. Jos tilanne menee siihen, että en saa karenssien takia enää ruokaakaan menen sitten vaikka vankilaan sieltä ainakin ruoka järjestyy. Oli minulla säästöjäkin muutama kymppitonni aikoinaan, mutta työttömyyden takia ne rahat ovat uponneet vuokraan ja ruokaan aikoja sitten.

      Siinäpä se ehkä Venäjä valloittaa Suomen niin pääsen taas aloittamaan puhtaalta pöydältä. Olen opiskellut Venäjän kielen perusteetkin valmiiksi, jotta voin palvella Suomen uutta herraa paremmin.

      • 480e/kk on oikeus

        Lain mukaan pitää jäädä yksinasujalle asumiskulujen ( vuokra vesi) jälkeen 480e/kk.
        Kuka vaan voi laskea itse onko oikeutettu toimeentulotukeen. Asumistuki otetaan huomioon mutta viivan alle on jäätävä 480e elämiseen.


      • osaan herätä
        480e/kk on oikeus kirjoitti:

        Lain mukaan pitää jäädä yksinasujalle asumiskulujen ( vuokra vesi) jälkeen 480e/kk.
        Kuka vaan voi laskea itse onko oikeutettu toimeentulotukeen. Asumistuki otetaan huomioon mutta viivan alle on jäätävä 480e elämiseen.

        Eihän se noin ole! Jos ei ole onnistunut saamaan kohtuuhintaista asumista niin perusosasta menee monella isokin osa asumiskuluihin.
        Ja sitten on tosiaan nämä karenssit ym. joiden hakijoilta pienennetään tuota perusosaa 20 tai 40 prossaa.
        Nuo työkkärien aamuheräämisien opettelut on niin syvältä etten suostuisi niihin itsekään menemään. Elämänhallintaa.. joo... sitähän aikuisen ihmisen nyt pitäis opetella kun ei töitä saa. Hullun hommaa. Todella alentaa ja nöyryyttävää.


      • 3+3
        osaan herätä kirjoitti:

        Eihän se noin ole! Jos ei ole onnistunut saamaan kohtuuhintaista asumista niin perusosasta menee monella isokin osa asumiskuluihin.
        Ja sitten on tosiaan nämä karenssit ym. joiden hakijoilta pienennetään tuota perusosaa 20 tai 40 prossaa.
        Nuo työkkärien aamuheräämisien opettelut on niin syvältä etten suostuisi niihin itsekään menemään. Elämänhallintaa.. joo... sitähän aikuisen ihmisen nyt pitäis opetella kun ei töitä saa. Hullun hommaa. Todella alentaa ja nöyryyttävää.

        "sitähän aikuisen ihmisen nyt pitäis opetella kun ei töitä saa. Hullun hommaa. Todella alentaa ja nöyryyttävää. "

        Sitä varten lähes kaikissa työpaikoissa on koeaika joka on jopa neljä kuukautta jos kyseessä on vakituinen työ, jotta työnantaja voi katso onko työnhakija kyvykäs nousemaan aamulla vai ei. Ei siihen mitään työkkärin kursseja tarvita. Jos joku on niin sairas, että ei kykene nousemaan aamulla sängystä vaikka saisi nousemalla sängystä töitä ja täyden palkan kuuluu tälläinen henkilö sairas eläkkeelle eikä työkkäriin kyykytettäväksi ja kiusattavaksi.


      • fdsdfsdfsd
        480e/kk on oikeus kirjoitti:

        Lain mukaan pitää jäädä yksinasujalle asumiskulujen ( vuokra vesi) jälkeen 480e/kk.
        Kuka vaan voi laskea itse onko oikeutettu toimeentulotukeen. Asumistuki otetaan huomioon mutta viivan alle on jäätävä 480e elämiseen.

        ja mitään ei tarvitse tehdä.
        Itse maksa joka kk uo ja noin 200 jää käteen.
        Tätä on jo jatkunut yli 5v.
        Sillä pitäisi töissä käydä ja perhe elättää.
        Itseppä olen velkani tehnyt ja tilanteeseen ajautunut.
        Tuo teidän 480 pitäisi olla vastiikkeellinen katuja vaikka lakasemaan jos ei muu kiinnosta.


      • pitää aktivoitua
        osaan herätä kirjoitti:

        Eihän se noin ole! Jos ei ole onnistunut saamaan kohtuuhintaista asumista niin perusosasta menee monella isokin osa asumiskuluihin.
        Ja sitten on tosiaan nämä karenssit ym. joiden hakijoilta pienennetään tuota perusosaa 20 tai 40 prossaa.
        Nuo työkkärien aamuheräämisien opettelut on niin syvältä etten suostuisi niihin itsekään menemään. Elämänhallintaa.. joo... sitähän aikuisen ihmisen nyt pitäis opetella kun ei töitä saa. Hullun hommaa. Todella alentaa ja nöyryyttävää.

        Kunnilla on myös erilaiset perälaudat sille, kuinka sossu tulee vastaan asumiskuluissa. Helsinkin seudulla yksineläjän vuokramaksimi on n 600e/kk ja oulussa 420e. Kuopiossa 500e/kk. Eli saa toimeentulotuksena erotuksen jos asumistuki ja muut tuet ei täytä vajetta. Tiedän muutaman ihmisen jotka elävät perustoimeentulotuella tai minimipäivärahalla työttömänä, vuokrat ovat yli maksimirajan ja asumistuki ei riitä. Saavat toimeentulotukena täydennyksen.
        Ja olettaisi, että on myös sos.toimen etu, että ovat mukana järjestämässä edullisempaa asuntoa, jos katsotaan että maksaa liian suurta vuokraa. Sellainen näkyi mm kukkaron herraksi ohjelmassa että edullisempi hyvä asunto järjestyi ja kaikki hyötyivät. Kohtuuhintaista asumista on jos haluaa sellaisen löytää eikä jää surkuttelemaan ja pyörittämään peukaloitaan että tässä olen enkä muuta voi.


      • tuota noin
        pitää aktivoitua kirjoitti:

        Kunnilla on myös erilaiset perälaudat sille, kuinka sossu tulee vastaan asumiskuluissa. Helsinkin seudulla yksineläjän vuokramaksimi on n 600e/kk ja oulussa 420e. Kuopiossa 500e/kk. Eli saa toimeentulotuksena erotuksen jos asumistuki ja muut tuet ei täytä vajetta. Tiedän muutaman ihmisen jotka elävät perustoimeentulotuella tai minimipäivärahalla työttömänä, vuokrat ovat yli maksimirajan ja asumistuki ei riitä. Saavat toimeentulotukena täydennyksen.
        Ja olettaisi, että on myös sos.toimen etu, että ovat mukana järjestämässä edullisempaa asuntoa, jos katsotaan että maksaa liian suurta vuokraa. Sellainen näkyi mm kukkaron herraksi ohjelmassa että edullisempi hyvä asunto järjestyi ja kaikki hyötyivät. Kohtuuhintaista asumista on jos haluaa sellaisen löytää eikä jää surkuttelemaan ja pyörittämään peukaloitaan että tässä olen enkä muuta voi.

        "Kohtuuhintaista asumista on jos haluaa sellaisen löytää eikä jää surkuttelemaan ja pyörittämään peukaloitaan että tässä olen enkä muuta voi. "

        Köyhä ei voi suomessa valita asuinpaikkaansa vaan köyhän on pakko mennä asumaan sinne mihin viranomaiset määräävät menemään. Tosin sitä sanotaan asunnon tarjoamiseksi vaikka mitään todellisia vaihtoehtoja ei ole. Lisäksi monissa kaupungeissa ja kunnissa joutuu jonottamaan jopa vuosia, että saisi edes jonkun asunnon.

        Jos sossun tukea saava haluu esim. muuttuu joutuu hän anomaan sossulta lupaa muuttaa ja tätä kutsutaan maksusitoumuksesi. Jos lupaa muuttoon ei tule ei köyhä voi muuttaa halvempaankaan asuntoon.

        Jostain syystä sinulle on jäänyt kuva, että köyhät voivat Suomessa muuttaa ja valita asuinpaikkaansa samalla tapaa kuin hyvätuloiset tai varakkaat.


    • Stt

      Yhden omaisen kuolema, toisen omaisen sairastuminen ja kuolema, kolmannen sairaalakierre, neljännen peliongelma, viidennen sairastuminen masennukseen ja lemmikin kuolema tähän päälle. Voimat eivät riittäneet enää raha-asioiden hoitoon. Jouduin käymään psykologillakin, joka sitten nosti minut ylös syvästä suosta, jolloin aloin jälleen huolehtimaan asioista uudestaan. Mutta liian myöhään, siinä vaiheessa oli ulosotto jo mukana kuvioissa. Nyt yritetään selvitä päivä kerrallaan.
      Niin, ja tosiaan, kolmaskin omainen kuoli tässä välissä. Ei yksi ihminen kestä ihan mitä tahansa. Jaksamisen raja tulee vastaan jossain kohtaa.

      • miten velkaannuit?

        Otan osaa.


    • homettaqo

      Me velkaannuimme sillä kun emme huomanneet ajoissa talossa piilevää massiivista homeongelmaa ja putken halkeamista.., sitten jäi mies työttömäksi ja meni myös jonkinlainen määrä kulutusluottoihin tuon jälkeen.. Maksamista miehellä vielä pitkään ja pohditaan keinoja tässä, koettaakko mitä konstia että nuo saisi pois. Omat velkani on suunnilleen maksettu... (eli ilman homeongelmia veloista oltaisiin selvitty ja olisi jotain jäänytkin..)

    • omatarina

      Oma velkaantuminen jotenkin hassua, että syntyi 'työtä tekemällä' Menin jo nuorena koulujen ohella töihin. Koska olin kaiken vapaa-ajan töissä ja asuin kotona niin tulot oli ruhtinaalliset vaikka ne oli 'omasta selkänahasta' revittyjä rahoja. Löysin poikaystävän joka oli lähes miljonäärikkö niin minun yksinhuoltajaperheen kasvatin piti pyrkiä hänen kanssaan samalle tasolle. Eli piti olla rahaa, uusia merkkivaatteita, rahaa lähteä lapin lomille jne. Kaikki oli ok, kunnes lähdin opiskelemaan ja maksoin itse vuokrani ja samalla nostin opintotukea kun kävin töissä. Menetin pikkuhiljaa opintotuet ja jouduin alkaa osa-aikatyöllä elättämään itseäni ja samalla opiskella. Lisäksi olin tottunut ehkä vähän vuosia myötä siihen että rahaa on. Löysin luottokortit jne. millä rahoittaa elämääni ja siitä sitten syntyi sellainen kierre, että opiskelut jäi kesken. Työskentelin pienipalkkaisissa hommissa osa-aikaisena ja yritin pitää 'korttitaloa kasassa' kunnes se ei ollut enää mahdollista. En kertonut veloista kenellekään, en ulosotoista jne noin 10 vuoteen enkä hakenut aluksi apua mistään sos.toimesta tms. Nykyiselle kumppanille kertonut ainoastaan avoimesti velka-ongelmista jne. Nyt 15 vuotta takanapäin, ulosotto nollilla, mutta perintätoimistoissa velkaa vielä noin 1200e. Nuoruuden haihattelu ja vääräntyylinen elämäntapa ainakin itsellä teki tepposet. Toisaalta olen aina tehnyt töitä, joten on vähän ristiriitaista miten kaikki meni miten meni. Monta mutkaa matkalla. ps. koskaan ei ole ollut autoa/omaa asuntoa tms.

      • Tuntuu siltä, että ihmisiltä puuttuu kyky suhteuttaa menonsa kulloistenkin tulojensa mukaisiksi. Ennen tämä taisi sujua helpommin, vaikka rahaa lieni tavallisilla ihmisillä nykyiseen verrattuna jopa vähemmän käytettävissään. Isoja hankintoja varten säästettiin etu- eikä jälkikäteen. Mutta nykyään muoti vaihtuu joka asiassa niin nopeasti, että kun tietyn tuotteen hinta on vähin erin kaavittu kokoon, niin se tietty tuote onkin jo auttamattoman vanhanaikainen. Myyjät ja mainostajat tarttuvat tähän seikkaan ja painostavat ihmisiä näyttämään ajanhenkisiltä, tuotekuorrutuksin. Kun tähän lisätään ´osta nyt, maksa myöhemmin`-yllyke, niin kuluttajien taloutta uhkaava ansa on viritetty.
        Nykyään monen tulot vaihtelevat ja ovat epävarmat. Kun ihmiset sitoutuvat osamaksusopimuksien lisäksi lukuisiin pitkäkestoisiin tilauksiin, niin menojen nopea sopeuttaminen tuloihin on hankalaa. Joillekin voi olla lisäski vaikea hahmottaa se, miten suuri menoerä lukuisista. yksittäisinä pienistä kuukausittaisista maksuista kertyy.


      • bisnes pyörii
        piruitte kirjoitti:

        Tuntuu siltä, että ihmisiltä puuttuu kyky suhteuttaa menonsa kulloistenkin tulojensa mukaisiksi. Ennen tämä taisi sujua helpommin, vaikka rahaa lieni tavallisilla ihmisillä nykyiseen verrattuna jopa vähemmän käytettävissään. Isoja hankintoja varten säästettiin etu- eikä jälkikäteen. Mutta nykyään muoti vaihtuu joka asiassa niin nopeasti, että kun tietyn tuotteen hinta on vähin erin kaavittu kokoon, niin se tietty tuote onkin jo auttamattoman vanhanaikainen. Myyjät ja mainostajat tarttuvat tähän seikkaan ja painostavat ihmisiä näyttämään ajanhenkisiltä, tuotekuorrutuksin. Kun tähän lisätään ´osta nyt, maksa myöhemmin`-yllyke, niin kuluttajien taloutta uhkaava ansa on viritetty.
        Nykyään monen tulot vaihtelevat ja ovat epävarmat. Kun ihmiset sitoutuvat osamaksusopimuksien lisäksi lukuisiin pitkäkestoisiin tilauksiin, niin menojen nopea sopeuttaminen tuloihin on hankalaa. Joillekin voi olla lisäski vaikea hahmottaa se, miten suuri menoerä lukuisista. yksittäisinä pienistä kuukausittaisista maksuista kertyy.

        Rahoitusyhtiöt ovat lahjoneet kaupat ja myyjät niin huolellisesti, että on kauppoja jos et osta heidän rahoituksellaan niin tuote on "loppu" suurimpina sikoina huonekalu ja elektroniikka/ kodinkonepuljut. Hyvin luottoja ihmisille kusettaneet reissailevat monta kertaa vuodessa lapissa ja ulkomailla rahoitusyhtiön piikkin. Samoja rottia on pankit vakuutusyhtiöt täynnä. Mitä enemmän tyrkytät luottoja, epämääräisiä vakuutuksia tai eläke/ sijoitusrahastoja, niin sitä enempi juoksee boonukset plus palkinnot. Naapurin akka aikanaan rehenteli että taas mennään etelään kun oli pankissa töissä ja saanut tarpeeksi monta mummoa ottamaan kalliin kulutusluoton tai rahastosijoituksen, vaikka asiakkaalla ei mitään tarvetta sille olisi edes ollut. Pankin ja vakuutusyhtiön rotat ovat mestareita pimittämään asiakkaalle tulevat todelliset kulut.


    • näin pyörii bisnes

      Rahoitusyhtiöt ovat lahjoneet kaupat ja myyjät niin huolellisesti, että on kauppoja jos et osta heidän rahoituksellaan niin tuote on "loppu" suurimpina sikoina huonekalu ja elektroniikka/ kodinkonepuljut. Hyvin luottoja ihmisille kusettaneet reissailevat monta kertaa vuodessa lapissa ja ulkomailla rahoitusyhtiön piikkin. Samoja rottia on pankit vakuutusyhtiöt täynnä. Mitä enemmän tyrkytät luottoja, epämääräisiä vakuutuksia tai eläke/ sijoitusrahastoja, niin sitä enempi juoksee boonukset plus palkinnot. Naapurin akka aikanaan rehenteli että taas mennään etelään kun oli pankissa töissä ja saanut tarpeeksi monta mummoa ottamaan kalliin kulutusluoton tai rahastosijoituksen, vaikka asiakkaalla ei mitään tarvetta sille olisi edes ollut. Pankin ja vakuutusyhtiön rotat ovat mestareita pimittämään asiakkaalle tulevat todelliset kulut.

      • miten velkaannuit?

        Nämä asiat eivät ole minulle tuttuja. Olohuoneessani kököttää tällä hetkellä KUVAPUTKITELEVISIO.

        Taulu-TV on vähän liian hienoa minulle. Ei ole varaa sellaiseen. Tienaan vähän alle 30 000 euroa vuodessa. Ei näistä rahoista osteta 400 euron taulutelkkaria!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe