Ekaa kertaa paksuna ?!

hämmentynyt

Apua olen todella kauhuissani, mutta kuitenkin todella iloinen. Raskaus viikkoja takana vasta 8 eli vielä täysin sulattelen tätä uutista jota en oikeen itsekkään vielä ymmärrä. No mutta kuitenkin olen saanut jo liutan erilaisia asioita mitä ei saa missään nimessä tehdä , hiusten värjäys , kahvin juonti , mahallaan nukkuminen , kylmän veden juominen ja kuivatun suolalihan syönti jota söisin enemmän kun mielelläni.. Te jotka olette raskauden jo kokeneet niin varmaan näistä enemmän tiedätte , itsestäni tuntuu nyt lähinnä siltä että en uskalla poistua kotoani että en vahingoita sisälläni olevaa uutta elämää..

17

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heleppoa kuin heinän

      Raskaus ei ole sairaus. Voit elää normaalia elämää muutoin, paitsi että:

      1. älä polta tupakkaa
      2. älä juo alkoholia
      3. älä käytä lääkkeitä, paitsi niitä joita lääkäri on sinulle määrännyt tietäen raskaudestasi.

    • No ei sentäs

      Kahvia voi Suomen suositusten mukaan juoda pari kupillista päivittäin. Mahallaan voi nukkua niin pitkään kuin se ei tunnu pahalta. Kylmää vettä voi juoda. Onko kuivattu suolaliha kunnolla kypsennettyä? Jos on (eli ei siis ilmakuivattua, vaan ihan kuumentamalla kypsäksi valmistettua), niin voit syödä sitäkin. Suolan määrään kannattaa tietysti kiinnittää huomiota, koska liika suola kerää nestettä (turvottaa) ja kohottaa verenpainetta. Kannattaa etsiä tiedot ruokavaliosta ihan virallisista lähteistä (Evira, HUS:in sivuilta löytyy myös), eikä kuunnelle jonkun mutuilua. Sillä välttää ehkä myös turhan hysterisoinnin.

    • kaislikko suhisee

      Miksei saisi värjätä hiuksia?? Itse ainakin olen värjännyt. :P

      • Ei suositella nykyään

      • Heleppoa kuin heinän
        Ei suositella nykyään kirjoitti:

        http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tietopalvelu/Sivut/Kosmetiikka.aspx

        Olepa hyvä. Kokovärjäystä ei siis erityisemmin suositella.

        Tuostapa en ole tiennytkään. Onneksi en ole raskausaikana tehnyt hiuksilleni muuta kuin leikkauttanut ne.
        Olen sen verran itsekäs ihminen, että vaikka en olekaan raskaana, enkä enää aio tulla raskaaksi, hiuksiani ei jatkossa enää värjätä, eikä raidoiteta. Eli kiitos sinulle "Ei suositella nykyään". Se mikä ei ole hyväksi raskaana olevalle, ei ole hyväksi kenellekään, on minun mottoni. :)

        "Hiusvärien kohtuukäytön ei tiedetä olevan haitallista sikiölle. Koko päähän laitettavat hiusvärit voivat kuitenkin imeytyä jonkin verran päänahan iholta, ja käyttö tulisi pyrkiä välttämään tai sen tulisi olla satunnaista. Raidoituksessa väri ei ole juuri kosketuksessa ihoon, ja altistuminen jää siten vähäisemmäksi. Se onkin raskauden aikana kokovärjäystä suositeltavampi vaihtoehto."

        Avaajalle vielä lisäyksenä ensimmäiseen viestiini. Sokeri kahviin laitettuna on vaarallisempaa kuin se aamukahvikupponen. Joten vältä myös sokeria ja liiallista suolan käyttöä. Kohtuudella esim graavilohi leivälle (itse graavattuna) on terveellistä, kun suolan käyttö on muutoin hanskassa.


      • ??????
        Heleppoa kuin heinän kirjoitti:

        Tuostapa en ole tiennytkään. Onneksi en ole raskausaikana tehnyt hiuksilleni muuta kuin leikkauttanut ne.
        Olen sen verran itsekäs ihminen, että vaikka en olekaan raskaana, enkä enää aio tulla raskaaksi, hiuksiani ei jatkossa enää värjätä, eikä raidoiteta. Eli kiitos sinulle "Ei suositella nykyään". Se mikä ei ole hyväksi raskaana olevalle, ei ole hyväksi kenellekään, on minun mottoni. :)

        "Hiusvärien kohtuukäytön ei tiedetä olevan haitallista sikiölle. Koko päähän laitettavat hiusvärit voivat kuitenkin imeytyä jonkin verran päänahan iholta, ja käyttö tulisi pyrkiä välttämään tai sen tulisi olla satunnaista. Raidoituksessa väri ei ole juuri kosketuksessa ihoon, ja altistuminen jää siten vähäisemmäksi. Se onkin raskauden aikana kokovärjäystä suositeltavampi vaihtoehto."

        Avaajalle vielä lisäyksenä ensimmäiseen viestiini. Sokeri kahviin laitettuna on vaarallisempaa kuin se aamukahvikupponen. Joten vältä myös sokeria ja liiallista suolan käyttöä. Kohtuudella esim graavilohi leivälle (itse graavattuna) on terveellistä, kun suolan käyttö on muutoin hanskassa.

        Minä olen aina ollut siinä käsityksessä, että graavilohta ei suositella raskauden aikana siihen liittyvän listerioosi-riskin, eikä suolan takia.


      • Ei suositella nykyään
        Heleppoa kuin heinän kirjoitti:

        Tuostapa en ole tiennytkään. Onneksi en ole raskausaikana tehnyt hiuksilleni muuta kuin leikkauttanut ne.
        Olen sen verran itsekäs ihminen, että vaikka en olekaan raskaana, enkä enää aio tulla raskaaksi, hiuksiani ei jatkossa enää värjätä, eikä raidoiteta. Eli kiitos sinulle "Ei suositella nykyään". Se mikä ei ole hyväksi raskaana olevalle, ei ole hyväksi kenellekään, on minun mottoni. :)

        "Hiusvärien kohtuukäytön ei tiedetä olevan haitallista sikiölle. Koko päähän laitettavat hiusvärit voivat kuitenkin imeytyä jonkin verran päänahan iholta, ja käyttö tulisi pyrkiä välttämään tai sen tulisi olla satunnaista. Raidoituksessa väri ei ole juuri kosketuksessa ihoon, ja altistuminen jää siten vähäisemmäksi. Se onkin raskauden aikana kokovärjäystä suositeltavampi vaihtoehto."

        Avaajalle vielä lisäyksenä ensimmäiseen viestiini. Sokeri kahviin laitettuna on vaarallisempaa kuin se aamukahvikupponen. Joten vältä myös sokeria ja liiallista suolan käyttöä. Kohtuudella esim graavilohi leivälle (itse graavattuna) on terveellistä, kun suolan käyttö on muutoin hanskassa.

        ^ Huomauttaisin kuitenkin, että tuo "sokeri on vaarallisempaa kuin kahvikupponen" on ihan oma päätelmäsi. Kyllä, sokerilla on todennäköisesti haittavaikutuksia, joista emme edes vielä tiedä. Mutta kahviin laitettava sokerimäärä on niin pieni, ettei sillä ole kovin suurta merkitystä. Kofeiini sen sijaan on piriste, joka ei nykyään todellakaan ruokakaupan hyllyille päätyisi jos se nyt keksittäisiin. Joissakin maissa ei suositella kofeiinia raskaana oleville lainkaan, mutta suomi kahvikissojen maana ei ole siihen suositukseen lähtenyt. En itsekään usko, että kahvikupponen päivässä mitään merkittäviä haittoja aiheuttaa, mutta tuollaiset sokeri-kahvi -vertaukset kaipaisivat kyllä tuekseen luotettavia tutkimuslähteitä, jotta niillä olisi jotain luotettavuuspohjaa. Netistä löytyy vaikka mitä teorioita eri ruokavalioista, mutta kaikilla ei ole tieteellistä pohjaa lainkaan.

        Ps. Hiusvärit ovat todellakin melkoisia kemikaaleja, joiden kaikkia vaikutuksia ei tarkkaan vielä nykyäänkään tiedetä.


      • Heleppoa kuin heinän
        ?????? kirjoitti:

        Minä olen aina ollut siinä käsityksessä, että graavilohta ei suositella raskauden aikana siihen liittyvän listerioosi-riskin, eikä suolan takia.

        Listerioosiriski tullee siitä kaupan pakkaustavasta. Tottahan graavilohta saa itse valmistettuna syödä. Sinulta jäi siis tuo suoleissa oleva teksti (itse graavattuna) lukematta?


      • Heleppoa kuin heinän
        Ei suositella nykyään kirjoitti:

        ^ Huomauttaisin kuitenkin, että tuo "sokeri on vaarallisempaa kuin kahvikupponen" on ihan oma päätelmäsi. Kyllä, sokerilla on todennäköisesti haittavaikutuksia, joista emme edes vielä tiedä. Mutta kahviin laitettava sokerimäärä on niin pieni, ettei sillä ole kovin suurta merkitystä. Kofeiini sen sijaan on piriste, joka ei nykyään todellakaan ruokakaupan hyllyille päätyisi jos se nyt keksittäisiin. Joissakin maissa ei suositella kofeiinia raskaana oleville lainkaan, mutta suomi kahvikissojen maana ei ole siihen suositukseen lähtenyt. En itsekään usko, että kahvikupponen päivässä mitään merkittäviä haittoja aiheuttaa, mutta tuollaiset sokeri-kahvi -vertaukset kaipaisivat kyllä tuekseen luotettavia tutkimuslähteitä, jotta niillä olisi jotain luotettavuuspohjaa. Netistä löytyy vaikka mitä teorioita eri ruokavalioista, mutta kaikilla ei ole tieteellistä pohjaa lainkaan.

        Ps. Hiusvärit ovat todellakin melkoisia kemikaaleja, joiden kaikkia vaikutuksia ei tarkkaan vielä nykyäänkään tiedetä.

        Aamukahvikupponen ei ole haitaksi sikiölle. Suurempaa haittaa on, jos äiti joutuu tuosta tavasta luopumaan. :)

        Kumma juttu, että jos äiti tupakoi, löytyy puolustelijoita, jotka sanovat, että on parempi jatkaa tupakointia kuin stressaantua siitä, ettei saa polttaa.


      • Ei suositella nykyään
        Heleppoa kuin heinän kirjoitti:

        Aamukahvikupponen ei ole haitaksi sikiölle. Suurempaa haittaa on, jos äiti joutuu tuosta tavasta luopumaan. :)

        Kumma juttu, että jos äiti tupakoi, löytyy puolustelijoita, jotka sanovat, että on parempi jatkaa tupakointia kuin stressaantua siitä, ettei saa polttaa.

        Siis mitään varmuuttahan ei ole, etteikö siitä kahvikupillisesta mitään haittaa olisi. On vain todennäköistä, ettei niin pieni määrä aiheuta mitään. Suurempina määrinä kofeiini on varmuudella haitallista. Ja tuo tupakointijuttu on keksitty tupakoitsijoiden omatuntoa rauhoittamaan, sikiölle on aina parempi, jos äiti lopettaa, oli stressi mikä hyvänsä. Muussa tapauksessa sikiö joutuu syntymänsä jälkeen kärsimään vieroitusoireet, joita äiti ei viitsinyt kärsiä. Tupakoinnin lopettaminen harvemmin onnistuu enää raskauden jälkeen ja sitten vauva menettää myös savuttoman kodin mahdollisuuden. Mutta tämä on jo kokonaan toinen juttu.

        Ps. Itse graavattu lohi on todennäköisesti tuoreena ok, mutta aivan yhtä hyvin kotonakin voi listeriakontaminaatio tapahtua. Kannattaa siis olla hygienian kanssa tarkkana.


      • Heleppoa kuin heinän
        Ei suositella nykyään kirjoitti:

        Siis mitään varmuuttahan ei ole, etteikö siitä kahvikupillisesta mitään haittaa olisi. On vain todennäköistä, ettei niin pieni määrä aiheuta mitään. Suurempina määrinä kofeiini on varmuudella haitallista. Ja tuo tupakointijuttu on keksitty tupakoitsijoiden omatuntoa rauhoittamaan, sikiölle on aina parempi, jos äiti lopettaa, oli stressi mikä hyvänsä. Muussa tapauksessa sikiö joutuu syntymänsä jälkeen kärsimään vieroitusoireet, joita äiti ei viitsinyt kärsiä. Tupakoinnin lopettaminen harvemmin onnistuu enää raskauden jälkeen ja sitten vauva menettää myös savuttoman kodin mahdollisuuden. Mutta tämä on jo kokonaan toinen juttu.

        Ps. Itse graavattu lohi on todennäköisesti tuoreena ok, mutta aivan yhtä hyvin kotonakin voi listeriakontaminaatio tapahtua. Kannattaa siis olla hygienian kanssa tarkkana.

        Onhan myös tutkimuksia, joissa on myös todettu kahvin olevan hyväksi terveydelle, mutta mielestäni ei ole yhtään tutkimusta, joissa muuten tuota sokeria pidettäisiin hyvänä, vaan päinvastoin.

        Kuitenkin olen sitä mieltä, että mistään tavallisesta elintarvikkeestä ei raskausaikana tarvitse luopua kohtuudella käytettynä. Enemmän sikiölle on haittaa, jos äiti stressaa sillä, mitä voi syödä tai mitä ei.

        Kaikesta sellaisesta voisi surutta kyllä luopua, mikä ei ylipäätään ole terveydelle hyväksi (kuten roskaruoka, pullat, kaupan keksit, einekset, lisäaineet yms.) oli sitten raskaana tai ei.


      • Ei suositella nykyään
        Heleppoa kuin heinän kirjoitti:

        Onhan myös tutkimuksia, joissa on myös todettu kahvin olevan hyväksi terveydelle, mutta mielestäni ei ole yhtään tutkimusta, joissa muuten tuota sokeria pidettäisiin hyvänä, vaan päinvastoin.

        Kuitenkin olen sitä mieltä, että mistään tavallisesta elintarvikkeestä ei raskausaikana tarvitse luopua kohtuudella käytettynä. Enemmän sikiölle on haittaa, jos äiti stressaa sillä, mitä voi syödä tai mitä ei.

        Kaikesta sellaisesta voisi surutta kyllä luopua, mikä ei ylipäätään ole terveydelle hyväksi (kuten roskaruoka, pullat, kaupan keksit, einekset, lisäaineet yms.) oli sitten raskaana tai ei.

        Kahvin positiivisia terveysvaikutuksia ei ole tutkittu raskaana olevilla. Sikiö on paljon herkempi eri aineiden (esim. kofeiini) vaikutukselle kuin aikuinen. Saat olla sitä mieltä, että mitä vain voi raskausaikana syödä, mutta kannattaa muistaa, että Suomessakin syntyy yhä joka vuosi esimerkiksi noin 50 toksoplasmoosin (raaka tai medium-kypsennetty liha, ilmakuivatut tai kylmäsavustetut lihatuotteet tartuntariskinä) vammauttamaa lasta. Eihän se ole kuin 0,1 prosenttia kaikista vuoden aikana syntyvistä lapsista, mutta moni ei halua ottaa riskiä. Monelle olisi vaikea kestää se tieto, että on todennäköisesti itse vammauttanut lapsensa. Samoin listeriariski on aivan minimaalinen, mutta kohdalle sattuessaan listeria onkin sitten sikiölle usein tappava. Kaikki eivät halua ottaa niitä pieniäkään riskejä. Ei varmaan kuitenkaan olisi reilua sekään, että näistä mahdollisista tartuntalähteitä ei jaettaisi mitään tietoa ja sitten sen onnettoman toksoplasmatartunnan saaneen kohdalla vain todettaisiin, että kun riski on niin pieni niin ei näistä viitsitä varoitella? Valitettavasti kohtuullisesta syömisestä ei näiden tuotteiden kanssa apua ole, koska jo pieni määrä esimerkiksi listeriakontaminoitunutta tuotetta voi riittää sairastuttamaan raskaana olevan. Jokainen voi onneksi itse päättää noudattaako suosituksia vai ei, mutta suosittelen hankkimaan tietoa siitä, miksi ne rajoitukset ovat olemassa.


      • Ei suositella nykyään
        Heleppoa kuin heinän kirjoitti:

        Onhan myös tutkimuksia, joissa on myös todettu kahvin olevan hyväksi terveydelle, mutta mielestäni ei ole yhtään tutkimusta, joissa muuten tuota sokeria pidettäisiin hyvänä, vaan päinvastoin.

        Kuitenkin olen sitä mieltä, että mistään tavallisesta elintarvikkeestä ei raskausaikana tarvitse luopua kohtuudella käytettynä. Enemmän sikiölle on haittaa, jos äiti stressaa sillä, mitä voi syödä tai mitä ei.

        Kaikesta sellaisesta voisi surutta kyllä luopua, mikä ei ylipäätään ole terveydelle hyväksi (kuten roskaruoka, pullat, kaupan keksit, einekset, lisäaineet yms.) oli sitten raskaana tai ei.

        Ja tuosta mahdollisesta ruoka-aineista stressaamisesta: ne kovasti stressaavat odottajat ovat kuitenkin aika harvassa ja saa olla melkoinen stressi, että onnistuu esimerkiksi sokeuttamaan (mahdollista toksoplasmoositartunnan kanssa) tai tappamaan (listeria) sikiön. Suositukset eivät kuitenkaan ole mitään ydinfysiikkaa ja jokainen odottaja varmasti pystyy ne suhteellisen nopeasti omaksumaan, varsinkin jos hankkii niitä vähän tietoa muistinsa tueksi.


      • Heleppoa kuin heinän
        Ei suositella nykyään kirjoitti:

        Ja tuosta mahdollisesta ruoka-aineista stressaamisesta: ne kovasti stressaavat odottajat ovat kuitenkin aika harvassa ja saa olla melkoinen stressi, että onnistuu esimerkiksi sokeuttamaan (mahdollista toksoplasmoositartunnan kanssa) tai tappamaan (listeria) sikiön. Suositukset eivät kuitenkaan ole mitään ydinfysiikkaa ja jokainen odottaja varmasti pystyy ne suhteellisen nopeasti omaksumaan, varsinkin jos hankkii niitä vähän tietoa muistinsa tueksi.

        Tuo toksoplasmoosi ja listeria ovat juuri sitä hysteriaa, mitä odottavien äitien tulisi yrittää välttää. Siitä on tulevalle vauvalle enemmän haittaa kuin todellisesta tartuntavaarasta.

        Suosittelen niin odottavielle kuin ei odottaville naisille, että he valmistavat itse ruokansa hyvistä raaka-aineista ja karttavat kaikkea, mikä on epäterveelliseksi todettu.


      • Heleppoa kuin heinän
        Ei suositella nykyään kirjoitti:

        Ja tuosta mahdollisesta ruoka-aineista stressaamisesta: ne kovasti stressaavat odottajat ovat kuitenkin aika harvassa ja saa olla melkoinen stressi, että onnistuu esimerkiksi sokeuttamaan (mahdollista toksoplasmoositartunnan kanssa) tai tappamaan (listeria) sikiön. Suositukset eivät kuitenkaan ole mitään ydinfysiikkaa ja jokainen odottaja varmasti pystyy ne suhteellisen nopeasti omaksumaan, varsinkin jos hankkii niitä vähän tietoa muistinsa tueksi.

        Näille hysteerikoille usein sitten syntyykin vammainen lapsi, koska he eivät ole uskaltaneet syödä raskausaikana monipuolisesti esim. kalaa ja nän sikiö jää vaille tärkeitä ravintoaineita, kuten omega3:sta.


      • Ei suositella nykyään
        Heleppoa kuin heinän kirjoitti:

        Näille hysteerikoille usein sitten syntyykin vammainen lapsi, koska he eivät ole uskaltaneet syödä raskausaikana monipuolisesti esim. kalaa ja nän sikiö jää vaille tärkeitä ravintoaineita, kuten omega3:sta.

        Sinulla on nyt puurot ja vellit itselläsi sekaisin noiden suositusten kanssa. :) Ne eivät ole mitään hysteriaa. Eikä missään sanota, ettei kalaa saa syödä. Kypsentämätön, etenkin vakuumipakattu kala sisältää listeriariskin. Se on sitten tyhmyyttä, jos ei sen verran osaa lukea, että tajuaisi mitä tuo suositus tarkoittaa. Kuten sanoin, riski on hyvin pieni, mutta olemassa. Jokainen päättää itse ottaako sen riskin, että saa esimerkiksi toksoplasmoosin raa'asta lihasta. Ei tässä ole mitään epäselvää.


      • tästä saa nauttia
        Ei suositella nykyään kirjoitti:

        Sinulla on nyt puurot ja vellit itselläsi sekaisin noiden suositusten kanssa. :) Ne eivät ole mitään hysteriaa. Eikä missään sanota, ettei kalaa saa syödä. Kypsentämätön, etenkin vakuumipakattu kala sisältää listeriariskin. Se on sitten tyhmyyttä, jos ei sen verran osaa lukea, että tajuaisi mitä tuo suositus tarkoittaa. Kuten sanoin, riski on hyvin pieni, mutta olemassa. Jokainen päättää itse ottaako sen riskin, että saa esimerkiksi toksoplasmoosin raa'asta lihasta. Ei tässä ole mitään epäselvää.

        sydämmen kyllyydestä miehen siemennesteestä ei tule nyt tiineeksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe