Olenko valmis omaan hevoseen?

Rinka

Olen 15 vuotias tyttö ja olen hankkimassa itselleni omaa hevosta.
Koen itse olevani valmis omaan hevoseen, ajattelin kuitenkin vielä kirjoitella tänne, jos joku osaisi antaa mahdollisesti vinkkejä ja neuvoja, ja kertoa mielipiteistään - olisinko minä valmin omaan hevoseen.

Olen harrastanut hevosia säännöllisen epäsäännöllisesti yhteensä noin 4 vuotta. Kaksi vuotta sillointällöin, vuoden kerran viikossa ratsastuskoulussa, ja vuoden 4-7 kertaa viikossa yksityishevosilla.

Olen vuokrannut, hoitanut ja ratsastanut paljon erilaisia hevosia. Viimeisen puolen vuoden ajan, minulla on puoliylläpidossa kaksi hevosta yksityistallilta. Olen hoitanut, ruokkinut ja tehnyt paljon tallihommia. Olen hoitanut ja ollut tekemisissä myös sairaiden hevosten kanssa. Ratsastus on tapahtunut lähiaikoina lähinnä maastossa humputellen, tai pellolla ratsastellen. Olen perehtynyt hevosen ruokintaan ja sairauksien hoitoon. Osaan antaa hevoselle tarvittaessa ensiapua.

Olen löytänyt harrastukselleni vihdoin suunnan ja haluaisin päästä sitä toteuttamaan oman hevosen kanssa.
Minua ei kiinnosta kilpaileminen tai aktiivinen valmentautuminen, vaan monipuolinen harrastaminen ja yhdessäolo hevosen kanssa.

Olen huumorintajuinen, vastuullinen ja herkkä, maalaisjärjen omaava
" toisinhevostelija".
Vinkkejä/mielipiteitä/ajatuksia?
Raha/aika/opiskelu- asiat ovat kunnossa, niistä ei tarvitse kysellä :)

9

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin.

      Täyshoitotallille jos viet, toki.

      Tunnistatko ähkyn? Kerro sen hoitamisesta ennen eläinlääkärin saapumista mahd. laajasti?
      Tunnistatko kaviokuumeen? Kerro sen hoitamisesta ennen eläinlääkärin saapumista mahd. laajasti?
      Tunnistatko lannehalvauksen? Kaviopaiseen? Miten hoidat ko vaivoja?

      Ja tärkein, osaatko pyytää apua? Oletko tarpeeksi nöyrä älytäksesi, milloin tarvitset sitä? Näetkö, milloin hevosesi potentiaali loppuu kesken, osaatko tunnistaa ja välttää vaaratilanteita?

    • Rinka

      Ajattelin majoittaa hevosen puolihoitotallille, jossa on ihmisiä, joilta voin tarvittaessa pyytää apua. :)

      Äkyn oireita ovat tömistely, taaksepäin mahaan katsominen ja mahan potkiminen, jatkuva piehtaroiminen, toistuva makuulle meno ja ylös nousu, yleinen levottomuus ja hikoilu. Soitetaan välittömästi oireiden ilmetessä eläinlääkärille, hevoselle puetaan kevyt loimi ja sitä kävelytetään, sen aikaa kunnes eläinlääkäri on saapunut tallille. Hevoselle ei saa tarjota mitään syötävää, eikä sitä saa päästää piehtaroimaan.

      Kaviokuumeen oireita ovat normaalia lämpimämmät kaviot ja takakeno asento. Hevonen saattaa myös aristaa kavioitaan. Eläinlääkäri kutsutaan välittömästi paikalle. Hevoselta irroitetetaan kengät, sille ei tarjota syötävää, etenkään väkirehuja.

      Lannehalvauksen oireita ovat kovat lihakset, jäykkyys takaosassa, virtsaamisvaikeudet ( virtsa normaalia tummempaa ) ja hikoilu. Hevoselle laitetaan lämmin loimi päälle, ja se pidetään paikallaan, kunnes eläinlääkäri on saapunut tallille. Hevosta ei saa liikuttaa, jottei lihaskudokset vaurioidu enempään. On tarkkailtava, että hevonen juo ja virtsaa normaalisti.

      Kaviopaiseen yleisin oire on ontuminen. kaviopaiseen hoitoon kuuluu paiseen avaus, kaviohauteen tekeminen ja lepo.


      Kyllä, osaan pyytää apua. Tiedän, etten voi tietää kaikkea ja minun on helppo pyytää apua, ja minusta on myös mukavaa olla itse avuksi.
      En täysin ymmärrä mitä tarkoitat tuolla, " milloin hevosesi potentiaali loppuu kesken", taidat tarkoittaa sillä, että osaanko olla pyytämättä hevoselta liikoja,
      vastaukseni on - kyllä osaan. Olen kärsivällinen ja haluan, että hevosella on hauskaa ja hyvä olla kanssani. En ala pyytämään hevoselta asioita, joita se ei osaa, tai jotka ovat sille liian hankalia. Jos hevonen hermostuu tai ei halua tehdä jotain, neuvon ja autan sitä, sille hankalassa asiassa.

      Omaan maalaisjärjen, enkä lähde kokeilemaan mitään, missä tunnen itseni epävarmaksi. Haluan edetä, uuden, minulle tuntemattoman hevosen kanssa rauhallisesti ja turvallisesti. Käytän ratsastaessa aina turvaliiviä ja kypärää ja ratsastan vain aidatuilla aluilla, maastoon lähden ainakin aluksi toisen ratsukon kanssa, kunnes luottamus minun ja hevoseni välillä on sen verran hyvä, että voin lähteä hevosen kanssa kaksin maastoon :)

    • zipper1

      Jos rahaa ja apua riittää, niin varmasti vanhempasi voivat sinulle hevosen ostaa.



      Mutta huomaa että tarvitset varmasti paljon apua.

      Toinen viestisi kertoo juuri siitä ongelmasta mikä monilla innokkailla heppatytöillä on: kirjaviisaus ilman käytännön kokemusta.
      Luettelit hyvin kirjoissa mainitut oirekuvaukset, mutta todellisuudessa moni sairaus tai vamma voi oireilla monell eri tavoin.
      Esim. ähkyinen hevonen ei välttämättä ole levoton, vaan voi olla myös hyvin passiivinen.
      Näin esimerkkinä.

    • esteratsastaja

      Ottakaa huomioon, että esimerkiksi ähky on sen verran harvinainen sairaus, empä usko, että kovinkaan moni heppatyttö on joutunut ähkyä sairastavien hevosten kanssa olemaan tekemisissä, ainakaan jos ei ole omaa hevosta ollut..
      Jos hevosesta huolehtii hyvin ja osaa ehkäistä ja varoa sairauksia ja tietää mistä ne aiheutuu, hevosella on vain pieni todennäköisyys sairastua.
      Ja jos huomaa, että hevonen käyttäytyy epätavallisesti, eikä osaa itse päätellä, mikä sairaus voisi olla kyseessä, voi soittaa ja kysyä eläinlääkäriltä.

    • -----

      Ähky on yksi yleisimpiä äkillisiä, vakavia ongelmia mitä hevosen kanssa voi tulla.

      Mutta tuo on hyvä, että aina voi soittaa apua jos hevonen käyttäytyy epätavallisesti eikä tiedä mikä on. Mutta sekin vaatii taitoa, että tunnistaa ajoissa kun hevonen on epänormaali.
      (Siis ajoissa, eikä vasta sitten kun hevonen on toinen jalka haudassa).

    • Welsh-99

      Minusta olet valmis omaan hevoseen! :)
      Sen verran pätevältä ja hevosrakkaalta vaikutat. Ja jos tulee ongelmia niin apua varmasti saa...

    • niin.

      Ähkyyn parafiiniöljy voi pelastaa hevosen hengen.
      Kaviokuumeessa kylmässä vedessä seisottaminen voi hidastaa kavioluun kääntymistä ja näinollen vähentää sairauden vaikutuksia huomattavasti.
      Jokainen vastaus on kuin suoraan kirjasta kirjoitettu; entä osaatko käytännössä? Saada sen kipuilevan hevosen kävelemään, kenties tunteja? Tehdä kaviohauteen joka pysyy kipeälle hevoselle?

    • Rinka

      Nyt tämä meni jo ihme kuulusteluksi! OSAAN TEHDÄ ASIAT MYÖS KÄYTÄNNÖSSÄ! Niin kuin jo aloitusviestissäni kerroin, olen hoitanut ja ollut tekemisissä sairaiden hevosten kanssa. Olen itse, omin silmin huomannut hevosella oireita mm. mahahaavasta ja ähkystä. Epäilyni ovat osuneet kohdilleen, kun olen soittanut hevosten omistajille ja hevoset on viety klinikalle tutkittavaksi.

    • Welsh-99

      Älä tule tänne toisten tentattavaksi vaan osta se heppa. Kyllä kokemattomatkin ostavat oman ponin ja pärjäävät hienosti! Uskon että osaat hommasi ja apuahan sulla oli koko ajan saatavilla :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe