Mikä ei kuulu joukkoon: nainen minihameessa, moottoripyöräilijä,
fillaristi, shortsit, kevätaurinko, nastapelle ?
Mikä ei kuulu joukkoon?
12
77
Vastaukset
- Jyrsimätön
Mielestäni jyrsijä ei kuulu joukkoon.
- olepa tarkempi
Ei tossa ollu "jyrsijä" vaihtoehtoo edes...
Hehe.. huvittavaa ku nastat laulaa MELKEEN joka autossa vielä...
Iteki toki ajan nastoilla, mutta en enää huhtikuussa !!!! - Jyrsimätön
Jyrsijä oli siinä nastapellen nimisenä! Tyttöset jyrsivät edellen asfalttia.
- Mr.Nastan vaimo
Kun nastauskovaiset perustelevat nastarenkaiden käyttöä "turvallisuuden maksimoimisella" niin eikö nyt kannattaisi äkkiä vaihtaa jo nastat pois? Uskomatonta kyllä, mutta nastarenkaan mitattu kitkakerroin on paljaalla asfaltilla pienempi kuin kovalla lumisella alustalla. Siis nasta pitää lumikelillä paremmin kuin sulalla tienpinnalla. Ero korostuu vielä lämpötilan kasvaessa tai tien ollessa märkä.
Nyt siis äkkiä ne vaaralliset nastarenkaat vaihtoon! Mutta eih, näinhän ei voi tietenkään toimia, sillä talvella karkeaksi rouhittu tienpinta kuluttaa kesärenkaan jopa viisi kertaa normaalia nopeammin. "Fiksu" nastahermanni ajelee tuonne kesäkuun puoliväliin asti nastoilla ja vaihtaa kesärenkaat vasta kun päällysteet ovat hieman tasoittuneet. Sitten taas syyskuussa nastat alle hyvissä ajoin, ettei talvi pääse yllättämään. Nastoilla 9kk vuodessa vaikka kuukauden keskilämpötila on Suomessa pakkasen puolella noin kolmena (3) kuukautena vuodessa.- kitkafanaatikoille
Normaalia kitkafanaatikon logiikkaa taas. Ja kuten normaalisti niin kaukana tosielämän reaaliteeteista kuin fanaatikon mielentila vain voi olla.
Pari selkeästi kirjattu juttua, jotka eivät sitten millään aukene kitkafanaatikoille. Ei sitten millään...
Miksi suolalla ja nastoilla karhennetut tiet ei kuluttaisi talvirenkaita yhtä lailla kuin kesärenkaita?
Kitkat kuluu vielä nopeammin kuin kesärenkaat ja nastarenkaat. Miksi kitkojakin on niin paljon liikenteessä, vaikka ne ovat kalliimpia kuin kesärenkaat?
Kitkat ovat jopa vaarallisen heikkoja kesäkeleillä, suunnilleen samanveroiset kuin kesärenkaat talvella. Mikä pinttymä vaikuttaa siihen, että kesäolosuhteissa vaarallisilla kitkoilla ajetaan kesäkeleillä?
Mikä tasoittaa suolalla ja nastoilla karhennettuja asfalttipäällysteitä? Aivan oikein, kesärenkaat. Mitä tämä 'tasoittaminen' oikeastaan on? Aivan oikein, sehän on tienpinnan kulumista. Mitä siis opimme? Aivan oikein, tienpinnat kuluu myös kesällä ja kesärenkaiden aikaan.
Hämmästyttävää, kesälläkin tienpinnat kuluvat ja urat syvenevät... - Mr.Nastan vaimo
kitkafanaatikoille kirjoitti:
Normaalia kitkafanaatikon logiikkaa taas. Ja kuten normaalisti niin kaukana tosielämän reaaliteeteista kuin fanaatikon mielentila vain voi olla.
Pari selkeästi kirjattu juttua, jotka eivät sitten millään aukene kitkafanaatikoille. Ei sitten millään...
Miksi suolalla ja nastoilla karhennetut tiet ei kuluttaisi talvirenkaita yhtä lailla kuin kesärenkaita?
Kitkat kuluu vielä nopeammin kuin kesärenkaat ja nastarenkaat. Miksi kitkojakin on niin paljon liikenteessä, vaikka ne ovat kalliimpia kuin kesärenkaat?
Kitkat ovat jopa vaarallisen heikkoja kesäkeleillä, suunnilleen samanveroiset kuin kesärenkaat talvella. Mikä pinttymä vaikuttaa siihen, että kesäolosuhteissa vaarallisilla kitkoilla ajetaan kesäkeleillä?
Mikä tasoittaa suolalla ja nastoilla karhennettuja asfalttipäällysteitä? Aivan oikein, kesärenkaat. Mitä tämä 'tasoittaminen' oikeastaan on? Aivan oikein, sehän on tienpinnan kulumista. Mitä siis opimme? Aivan oikein, tienpinnat kuluu myös kesällä ja kesärenkaiden aikaan.
Hämmästyttävää, kesälläkin tienpinnat kuluvat ja urat syvenevät..."Mikä tasoittaa suolalla ja nastoilla karhennettuja asfalttipäällysteitä? Aivan oikein, kesärenkaat. Mitä tämä 'tasoittaminen' oikeastaan on? Aivan oikein, sehän on tienpinnan kulumista. Mitä siis opimme? Aivan oikein, tienpinnat kuluu myös kesällä ja kesärenkaiden aikaan. "
Ajatusketjusi perustuu erääseen virheoletukseen. Oletat, että asfaltti on kiinteää ainetta. Tällöin kaikki sanomasi pitäisi paikkaansa. Maallikon voi olla vaikea sisäistää, ettei asfaltti olekaan todellisuudessa kiinteä aine. Se on kiinteän aineen ja jäykän nesteen seos.
Asfaltti koostuu karkeasta kivianeesta ja bitumista. Bitumi taas on amorfinen aine. Se ei ole kiinteää eikä nestettä vaan jotain siltä väliltä. Sitä voisi parhaiten kuvailla korkeaviskoottisena nesteenä. Ei löydy lämpötilaa, jossa se muuttuisi kiinteästä nesteeksi vaan se on jatkuvasti nesteen kaltaista ainetta, jonka juoksevuus vain kasvaa lämpötilan funktiona.
Käypä joskus tietyömaalla ihmettelemässä, miten asfaltti valmistusvaiheessa tasoitetaan: Ajetaan jyrällä yli ja tasaista tulee. Asfaltti on amorfisen sidosaineensa ansiosta kuin jäykkää muovailuvahaa, joka muotoutuu paineen alla. Toki päällystysvaiheessa muotoutumista helpotetaan vielä korkealla lämpötilalla ja suurella paineella (jyrän paino). Samaa muokkautumista tapahtuu kuitenkin pitkän ajan kuluessa ihan tavallisen liikenteen vaikutuksesta, kun lämpötila on riittävän suuri ja bitumi riittävän juoksevaa (=kesällä).
Edes nastarenkaat eivät hirveästi kuluta itse asfaltin kiviainesta. Ne syövät bitumin pois ja jäljelle jää törröttävät kivet. On aivan älytön ajatus, että sitten pehmeä kesärengas söisi nämä törröttävät kivet sileiksi vaikkei edes nastarengas siihen pysty! Teiden tasoittuminen keväällä ja kesällä perustuu pääasiassa asfaltin elastisuuteen, ei juurikaan sen kulumiseen. - kitkafanaatikolle
Mr.Nastan vaimo kirjoitti:
"Mikä tasoittaa suolalla ja nastoilla karhennettuja asfalttipäällysteitä? Aivan oikein, kesärenkaat. Mitä tämä 'tasoittaminen' oikeastaan on? Aivan oikein, sehän on tienpinnan kulumista. Mitä siis opimme? Aivan oikein, tienpinnat kuluu myös kesällä ja kesärenkaiden aikaan. "
Ajatusketjusi perustuu erääseen virheoletukseen. Oletat, että asfaltti on kiinteää ainetta. Tällöin kaikki sanomasi pitäisi paikkaansa. Maallikon voi olla vaikea sisäistää, ettei asfaltti olekaan todellisuudessa kiinteä aine. Se on kiinteän aineen ja jäykän nesteen seos.
Asfaltti koostuu karkeasta kivianeesta ja bitumista. Bitumi taas on amorfinen aine. Se ei ole kiinteää eikä nestettä vaan jotain siltä väliltä. Sitä voisi parhaiten kuvailla korkeaviskoottisena nesteenä. Ei löydy lämpötilaa, jossa se muuttuisi kiinteästä nesteeksi vaan se on jatkuvasti nesteen kaltaista ainetta, jonka juoksevuus vain kasvaa lämpötilan funktiona.
Käypä joskus tietyömaalla ihmettelemässä, miten asfaltti valmistusvaiheessa tasoitetaan: Ajetaan jyrällä yli ja tasaista tulee. Asfaltti on amorfisen sidosaineensa ansiosta kuin jäykkää muovailuvahaa, joka muotoutuu paineen alla. Toki päällystysvaiheessa muotoutumista helpotetaan vielä korkealla lämpötilalla ja suurella paineella (jyrän paino). Samaa muokkautumista tapahtuu kuitenkin pitkän ajan kuluessa ihan tavallisen liikenteen vaikutuksesta, kun lämpötila on riittävän suuri ja bitumi riittävän juoksevaa (=kesällä).
Edes nastarenkaat eivät hirveästi kuluta itse asfaltin kiviainesta. Ne syövät bitumin pois ja jäljelle jää törröttävät kivet. On aivan älytön ajatus, että sitten pehmeä kesärengas söisi nämä törröttävät kivet sileiksi vaikkei edes nastarengas siihen pysty! Teiden tasoittuminen keväällä ja kesällä perustuu pääasiassa asfaltin elastisuuteen, ei juurikaan sen kulumiseen.Olen maallikko näissä asioissa. Se on totta. Hieno esitys.
Tuo kuluminen lienee sitten noin. Eli kesälläkin urat syvenevät. Myös sen takia, kun asfaltti pehmenee kesälämmössä, niin autojen renkaat painavat lämpimiin tienpintoihin uria tiehen riippumatta siitä onko talvella bitumia jyrsitty pois. Mitä enemmän pehmeää bitumia, sen helpommin uria syntyy. Olenkin huomannut urien syntymisen myös kesäaikaan ja sitä joskus hieman ihmetellytkin. No tässähän tuli selitys.
Tuon urautumisen estämiseksi ei sitten taida muuta keinoa ollakaan kuin korjata tiet. Tämä lienee syy lämpimienkin maiden teiden urautumisiin.
Rahathan Suomessa on olemassa ja kerätty.
Urautumisen ja tienkulumisen osalta siten lievennän aiempaa tekstiäni.
Suolaamista on syytä vähentää tämänkin vuoksi, jotteivät tiet olisi sulina jatkuvasti. Näin nastarenkaiden aiheuttama kuluminenkin jäisi vähäisemmäksi. Eli yksi syy lisää suolauksen vähentämiseksi tai jopa lopettamiseksikin luonnon myrkyttämisen ja teiden rikkoutumisen lisäksi.
- rengasfetissikö?
Millainen on ihminen jolle autojen renkaat ovat elämän tärkein asia?
- nastoilla mennään
Vähemmistöthän valittaa aina, siitä ei pääse yli eikä ympäri, mutta valittakoon, ei vaikuta minun rengasvalintaani.
- ei nastoja, ikinä
nastoilla mennään kirjoitti:
Vähemmistöthän valittaa aina, siitä ei pääse yli eikä ympäri, mutta valittakoon, ei vaikuta minun rengasvalintaani.
Onko täällä joku maininnut renkaiden olevan elämän tärkein asia? Myös muita sivustoja löytyy jos rengasasiat eivät kiinnosta.
- TuuriKeskinen
Shortsit, ne pitäisi kieltää lailla.
- pysykööt siellä
Kyllä minä sanoisin jotta fillaristit eivät kuulu joukkoon, ei niillä ole mitään asiaa liikenteessä autojen sekaan silloin kun on autoilijoiden kustantamat pyörätiet käytettävissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p521769Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,421568- 461527
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.31477Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis41457Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin41375Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä61294Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta91253Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla21122Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni21102