Haluaisitko Kotipizza yrittäjäksi

JärkiKäteen

Nimittäin tulot ovat ainakin huikeat, mikäli uskoo toimitusjohtajaa...

http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288675015772.html

Lasketaampa hieman...

Normaalikokoisen tuotteen keskihinta Kotipizzan hinnastossa (9.4.2014) on 9,31€ (sis.alv). Poistetaan alv(14%), jolloin pizzan veroton keskihinta on 8,16€.

Liiketulos 59000 euroa vuodessa edellyttää pizzojen paistamista...

- kuukaudessa (12kpl) 602 kpl
- viikossa (52 kpl) 139 kpl
- päivässä (51 x 7) 20 kpl

Aukiolopäiviksi on laskettu 357 kpl, koska eiköhän Kotipizzatkin ole suurimpina juhlapäivinä suljettuina. Jos puoti on kiinni useammin, laskelman määriä täytyy tietenkin vastaavasti korottaa.

Kun pizzan BRUTTOhinnasta vähennetään huikea 10,5% rojalti, pizzan veroton keskihinta on enää 7,30€ ja kun tästä tehdään vastaava laskelma...

59000/7,30 = 8082 kpl/vuosi

- kuukaudessa (12kpl) 673 kpl
- viikossa (52 kpl) 155 kpl
- päivässä (51 x 7) 22 kpl

Mutta totuus on tarua ihmeellisempi, sillä eihän tässä laskelmassa ole mukana mitään muita yrittämiseen liittyviä kuluja kuten sähkö, vuokra, raaka-aineet sekä mahdollisen työntekijän palkkakustannukset sivukuluineen (omasta "palkasta" nyt puhumattakaan). Tuskin yrittäjä yksi paistelee Kotipizzoja kolme ja puolisataa päivää vuodessa. Liittymismaksut, sopimusmaksu, kuukausittain perittävät ATK-maksut. Ja mitä... verottajakin ottaa omansa, jos kerran otettavaa on!!!

(Liittymismaksu on 4000 euron kertakulu ja sopimusmaksu 5 tai 10 vuoden välein uusiutuva käsittämätön 10000-12000 euron kuluerä. ATK-maksu 127 €/kk. Niin ja yksi pienen pieni juttu; Kotipizza arvioi yrittäjän alkuinvestointitarpeeksi noin 70000€, mikä sisältänee em. liittymis- ja ensimmäisen sopimusmaksun ...toivottavasti !)

No, jos lasketaan, että nämä yrittämisen välttämättömät kulut syövät vaikkapa 70% verottomasta netosta rojatin jälkeen (...ei tosin ihan varmasti riitä...), niin sitten mennään tällä...

59000/2,19 = 26940 kpl vuodessa jo pelkästään em. liiketuloksen saavuttamiseksi.

- kuukaudessa (12kpl) 2245 kpl
- viikossa (52 kpl) 518 kpl
- päivässä (51 x 7) 75 Kotipizza tuottetta joka ikinen työpäivä!!!

Jos liike on auki keskimäärin 8 tuntiä päivässä, täytyy pizzoja virrata 9 kappalleen tuntivauhdilla. Jos haluaa pilata oman ja perheen elämän lopullisesti ja käyttää siitä puolet pizzojen ihmeellisessä maailmassa, riittää enää (75/12) 6,2 pizzaa tunnissa. Eihän se ole kuin 1,5 pizzaa per 15 minuuttia, eli Kotipizza yrittäjää eivät ainakaan nähtävästi työt rasita.

Jos herra Kotipizzan toimitusjohtaja pyytää kirjanpitäjältä tilaston, missä on vaikkapa poistettu viisi parasta ja viisitoista heikointa liikettä 261 liikkeestä (http://www.franchising.fi/jasenesittelyt?jasen=13), huomaa hän varmasti, että 59000 euron liiketulos on hyvin, hyvin, hyvin kaukana todellisuudesta...! Varmasti jotkut pääsevät siihen ja ylikin. Ainakin suurten asiakasvirtojen äärellä, mutta suurimalle osalle pizzojen paistajista tuo summa on pelkkä haave !

Uskon, että Kotipizza franchising-yrittäjän liiketuloksen keskiarvo on lähempänä nollaa kuin 59000 euroa. Pizzoja paistellaan monin paikoin ”hyvä, jos palkka nousee” -periaatteella.

32

8832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+4

      Hyvä kun tällaisia kirjoituksia tuodaan aika ajoin esille. Kotipizza-yrittäjyydestä taisi myös joskus tulla ihan joku juttu telkkaristakin, siinäkin annettiin negatiivinen kuva tästä yrittäjyydestä.

      Suomessa ei taida löytyä varmaan yhtään franchising-ketjua, joka toimisi niin että siihen kannattaisi lähteä mukaan.

    • kuka haluaa orjaksi?

      jos ihmisen mieleen edes tulee alkaa maksaa rojalteja pizzojen myynnistä, hän ei ole sopiva ihminen yrittäjäksi. jos tuo business olisi kannattavaa, kotipizza palkkaisi omat työntekijät paikkoihin. nyt se ulkoistaa riskit ja tekee voittoa vaikka yrittäjä tekisi tappiota, koska rojaltit maksetaan bruttomyynnistä.

    • kujaa juoksee
      • Tiivistelmä

        Pienyrittäjän kujanjuoksu.

        Tässä käsikirjoituksen sisältö tiivistettynä Kotipizza yrittäjän osalta.


        Sopimus on liitteineen 60 sivuinen opus, minkä sisällöstä 2,5 sivua käsittellee Kotipizzan velvoitteita ja loput yrittäjän velvoitteita. Sopimus sisältää omavelkaisen takauksen, mistä ei mainita allekirjoittajalle mitään. Sopimus tarjotaan allekirjoitettavaksi koulutuksessa pidettävän kahvitauon aikana, jolloin sopimukseen tutustumiseen ei jää aikaa.

        Kotipizzan yrittäjälle laatima myyntibudjetti on aivan liian optimistinen. Myynti jää heti jopa 60% tavoitteesta. Yrittäjää painostetaan ottamaan pankkilainaa, jotta hän pystyy selvitymään Kotipizzan vaatimista maksuista.

        Kotipizza vetäytyy vastuusta antamiensa väärien myyntiarvioiden osalta väittäen, että yrittäjällä on yrittäjävastuu. Sopimusta ei pureta. Yrittäjän yksipuolisesta purkamisesta seuraisi 30000€ sakkomaksu.

        Paikan myyminen ei ole vaihtoehto. Liikepaikka on selvästi huono. Lisäksi liikkeen myyvä yrittäjä joutuu kustantamaan uuden yrittäjän koulutuksen. Kustannukset ovat noin 8000€.

        Kotipizza ottaa myymälän haltuun. Tässä yhteydessä käy ilmi, että koulutuksen kahvitauolla allekirjoitettu sopimus ei ole pelkkä sopimus vaan myös omavelkaisen takauksen sisältävä velkakirja. Kotipizza vaatii yrittäjältä 125000 euron summaa sisältäen 30000 sakkomaksun.

        Kaikkiaan yrittäjälle jää velkaa 160000 euroa.

        Yrittäjä tulee todennäköisesti menettämään asuntonsa.


    • homepisza

      Ja kun rabbe tulee kyylää onko kaikki hyvin, ni pitää vielä ilmaset pizzat sille ja kotipissan toimitusjohtajalle tarjota. Ihme mafiatouhua.

      Ikinä en enää jalallani kotipizzaan astu, liian kallista ja mitäänsanomatonta pizzaa.

    • Kotipizza - never

      Tässä korutonta kertomaa taivaallisesta Kotipizza -yrittämisestä...

      http://www.hs.fi/kotimaa/Yritt%C3%A4j%C3%A4t syytt%C3%A4v%C3%A4t Kotipizzaa kohtuuttomista ehdoista ja ahneudesta/a1396845895952

      Ja nyt täytyy muistaa, että kyseessä on hesalainen yrittäjä 300000 euron myynnillä. Maakunnissa noita yli 300000€ liikevaihdolla olevia myymälöitä on harvassa. Kannattaa huomioida yrittäjän palkka: 15600€ eli 1300 €/kk brutto. Siitä siten pois yrittäjäeläke, yrittäjävakuutus, verot jne. Näin ollen 300-500 euron nettotulot kuussa ovat tosi asia monelle Kotipizza yrittäjälle. Toki yrittäjä saa pitää kaiken, mikä viivan alle jää, joka Kotipizza yrittäjillä taitaa olla ei mitään.

      Yrittäjiä varmasti lämmittää pizzauunin hehkun lisäksi se tieto, että Kotipizza Oyj:n nettotulos vuonna 2013 oli peräti 22% yli 16 miljoonan liikevaihdosta.

      Ja vielä... kuka ihme sijoittaa 70000€ omia tai lainarahoja Kotipizza myymälän perustamiseen. En minä, en ainakaan tämän nettinäkyvyyden perusteella. Tässä taitaa olla käynnissä peli nimeltä "...on suorastaan rikollista olla ottamatta tyhmien ihmisten rahoja"

      • riistolle stop

        70 tonnilla saa hyvän oman paikan eikä tarvi maksaa rojalteja 7 euron lätyistä. ja voi ostaa halvemmasta paikasta raaka-aineekin.

        ihminen joka sijoittaa euroakaan omaa rahaansa noin huonoihin soppareihin ei sovi yrittäjäksi. minun osalta kotipizzoista en enää pizzojani osta, sen verran tunnen myötätuntoa yrittäjiä kohtaan etten tue tälläistä riistoa.


    • Jope34

      Sama homma se on kotipizza-yrittämisessä kuin muussakin yrittämisessä. Osa menestyy tosi hyvin ja osa tosi huonosti. Syyllisen lopputulokseen löydät katsomalla peiliin.

      • Vertaileva laskelma

        Olisi kyllä tasapuolisuuden vuoksi mukava nähdä samanlainen lukemat auki purkava laskelma sellaisesta lehtijutussa mainitusta 50-60 tonnin vuositiliä tekevästä Kotipizza-yrityksestä.

        Sekä Hesarissa että yllä on laskelma siitä että 300.000 € vuosimyynnillä ei saa kuin 16.500 € bruttotulot Kotipizza-yrittäjä kasaan. Tehkää nyt herran tähden siellä Kotipizza Frachisingin pääkonttorilla oma vertaileva laskelma, joka näyttää että millaisilla lukemilla se 50.000€ vuositili teillä tehdään kasaan.

        Jos ei ole laskelmaa esittää, niin aika bulshitti-jutulta kuulostaa koko homma. Laskelma olisi syytä löytyä aika nopeaan, sillä juttu leviää netissä nopeasti. Nyt esillä on vain tuo negatiivinen, katastrofiin johtava Kotipizza-yrittäjän kustannuslaskelma.


      • aika outoa

        kuulostaa jo kuin uskovaiselle ryhmälle. aina on ihmisessä vika vaikka ketju riistää ja on kohtuuton

        p.s kuka olet ja miksi puolustat riistoa?


      • r6kt

        eihän se voi olla sama homma kuin muussa yrittämisessä jos sinun on pakko tilata kallista paikkaa raaka-aineet ja maksaa bruttomyynnistä rojaltit. ketjun on hyvä pyytää yrittäjää jatkamaan ja ottamaan lainaa koska se voittaa itse aina.

        tietääkseni r-kioskilla on niin että ketju omistaa itse parhaat kioskit ja huonommat paikat on fränkkärinä. tietenkin. ei se syyllinen peilistä löydy jos asiakkaita ei vain riitä noilla sopimuksilla ansioille asti peräkylissä. paitsi siten tietysti että ei kannattaisi lähteä huonoihin soppareihin.


    • JopasJotain

      Vau !!

      Kun tuon Hesarin jutun lukee tulee mieleen, ettei Kotipizza mikään liikeyritys ole. Pikemminkin rikollisjärjestö.

      - Kohtuutomat franchising-maksut. Erityisesti bruttomyynnistä perittävä palkkio.

      - Kymmenien tuhansien ja jopa 100000 euroon kohoava sakkomaksu, jos puhuu omaan yrittämiseen liittyvistä asioista ja ongelmista. Koska Kotipizza lienee tiedostanut toimintamalliinsa liittyvät ongemat jo aikoja sitten, vaiennettaan kenttä uhkailemalla tolkuttomalla sakolla. Näin saadaa värvättyä ketjuun vielä toistaiseksi uusia "yrittäjiä".

      - Velvoite tilata raaka-aineet Kotipizzan omistamalta tukkuliikkeeltä, missä sitten hintoihin lisätään epämääräisiä lisämaksuja. Muistuttaa nykyaikaisen kuntatalouden piiloverotusta... julistetaan, ettei tänä vuonna tarvitse veroprosenttia nostaa, mutta sitten kaupungin omistama sähkö- ja vesilaitos kuppaa asukkaitaan aivan tolkuttomasti ylisuurilla hinnoilla.

      - Kotipizza ilmoittaa, että yrittäjiltä bruttomyynnistä perittävä 10,5% rojalti sisältää 4% markkinointitukea. Kampanjan aikana raaka-aineet joutuu ostamaan normaalin "ylihintaan" Kotipizzan omistamasta tukusta ja myymään eteenpäin alennettuun kampanjahintaan. Eli Kotipizzayrittäjät maksavat mainoskulujen lisäksi kampanjan muutkin kustannukset käytännössä kokonaan. Miksei kampanjan aikana raaka-aineita saa vastaavasti alennettuun hintaan? Eikö päämies halua ottaa millään tavalla osaa käynnistämänsä kampanjan kustannuksiin??

      - Ja vielä ikään kuin viimeisenä naulana arkkuun lyödään vuoden liiketoimintakielto ravintola-alalla, jos päättää realisoida tappiot ja lähteä Kotipizza lahkosta pois. Tosin nämä yrittäjät ovat ymmärtääkseni lopetushetkellä siinä määrin taloudellisesti huonossa kunnossa, ettei siinä enää uusia yrityksiä perustella.

      Ei voi muuta kuin sanoa näille Kotipizza "yrittäjille", että tsemppiä, koittakaa jaksaa !!

    • MitäJärkee !!!

      Hesarin "pizzaympyrästä" voi helposti laskea, että yrittäjän liikevaihdosta menee 45,5% Kotipizzalle. Voi hitto!!!

      Ei ihme, ettei tule palkkaa !!!

      Siis loistava bisnes, Kotipizzalle nimittäin. Yrittämistä ulkoistetuilla riskeillä.

      Onkohan Kotipizzalla mahdollisesti ravintolakalusteet (tuolit, penkit, valotaulut, uunit, tiskit) liisaavaa yritystä myös? Jos on, niin se vie yrittäjän riistämisen ihan uusiin fääreihin!!

      • pimeää touhua

        ohan se loistava kun voittoa tulee kotipizzalle aina vaikka yrittäjä tekisi tappiota. siksi frankkärimaksu onkin bruttomyynnistä ja tuotteet pitää ostaa yhdestä paikasta.


    • Yks tyytyväine löytyi

      Hesari julkaisi Kotipizzan puolelta tulevan vastineen tällaisessa muodossa, yhden Kotipizza yrityksen vetäjän suusta sanottuna:

      “Valtaosa meistä yrittäjistä on kuitenkin erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön
      emoketjun kanssa, samoin kuin valtaosa Kotipizzan asiakkaista on
      tyytyväisiä palveluumme.
      Meidän leimaamisemme ei tee oikeutta yrittäjyydelle eikä asiakkaillemme.
      Veli-Pekka Laakso
      Kotipizza-yrittäjä
      Oulu “
      http://www.hs.fi/paivanlehti/10042014/mielipide/Useimmat Kotipizza-yrittäjät ovat tyytyväisiä yhteistyöhön emoketjun kanssa/a1397024014396

      Onpa tyytyväisen tuntuinen pitsantekijä, kieltämättä. Näyttäisi että Oulussa on ainakin 7..8 kpl Kotipizza pitserioita, mikä tai mitkä näistä mahtanee olla kyseessä?


      ● Kotipizza Oulu - Kaarnatie 30 (SEO)
      Kaarnatie 30, 90530, Oulu

      ● Kotipizza & 55 Burger Oulu - Kaakkurinkulma 1 (Teboil)
      Kaakkurinkulma 1, 90800, Oulu

      ● Kotipizza Oulu - Kultatie 1 (Teboil)
      Kultatie 1, 90250, Oulu

      ● Kotipizza Oulu - Kiilakivenkuja 2 (Neste)
      Kiilakivenkuja 2, 90250, Oulu

      ● Kotipizza Oulu - Rajakylä, Tervakukkatie 2
      Tervakukkatie 2, 90580, Oulu

      ● Kotipizza Oulu - Länsi-Tuira, Valtatie 21
      Valtatie 21, 90500, Oulu

      ● Kotipizza Oulu - Keskusta, Hallituskatu 25
      Hallituskatu 25, 90100, Oulu

      ● Kotipizza Oulu - Myllyojan ostoskeskus, Karvarinaukio
      Karvarinaukio Myllyoja, 90650, Oulu

      Ihan kuka vaan heppu, minkä tahansa Kotipizzerioiden rivistöstä reväisty kaveri ei ollut vastineen kirjoittajakaan. Vaan monesti ketjun palkitsema onnistuja, hyvällä liikepaikalla.

      "Suomen franchising -yhdistys on myöntänyt vuosittaisen
      Franny-palkintonsa oululaiselle Kotipizza-yrittäjälle
      Veli-Pekka Laaksolle.
      Veli-Pekka Laakso on toiminut Kotipizza-yrittäjänä
      kymmenen vuotta, aluksi Jämsässä ja viimeiset yhdeksän
      vuotta Oulussa. Laakso on yrittäjänä kahdessa Oulun
      pizzeriassa.
      http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oululainen-kotipizza-yrittaja-palkittiin/134077/

      • eyyreyr

        "Ihan kuka vaan heppu, minkä tahansa Kotipizzerioiden rivistöstä reväisty kaveri ei ollut vastineen kirjoittajakaan. Vaan monesti ketjun palkitsema onnistuja, hyvällä liikepaikalla."

        tuossa kerrotkin oikeastaan koko asian ytimen. hyvällä liikepaikalla eikä kuka tahansa pizzayrittäjä. näitä hyviä liikepaikkoja vain ei ole montaa. se ei edusta mitään keskiarvoa tai suurinta osaa yrittäjistä.

        en jostain syystä luottaisi lainkaan tuollaiseen juttuun. aina herää epäilys että kyseessä on ketjun ideoima mainospuhe vaikka yrittäjä sen pitääkin. ainakin se on yksipuolista koska kyseessä on hyvin pärjäävä. paremman kuvan saisi haastattelelemalla edes puolet yrittäjistä.


      • näin se on

        olipa yrittäjä miten pätevä tahansa, se ei menesty jos paikka on surkea ja asiakkaita ei riitä. muta huonompikin pärjää jos asiakasvirta on paikan ansiosta riittävä.


      • kohtuutonta on

        Eihän kukaan ole leimannut kotipizzayrittäjiä tai asiakkaita. On arvosteltu kyseistä ketjua ja oltu yrittäjien puolella ja toivottu kohtuullisia sopimusehtoja. Ei ole kohtuullisen ja hyvän yrittäjätavan mukaista vaatia rojalteja bruttomyynnistä samaan aikaan kun yrittäjän ei saa edes kunnon palkkaa itselleen tai tekee tappiota.


      • daaeivi

        jos kotipizza-yrittäjyys olisi kannattavaa, ketju julkaisisi keskimääräiset yritysten tulokset ja innostaisi sillä lisää yrittäjiä. nyt se tekee omien sanojensa mukaan laskelmat yläkanttiin. oliko itse tj joka näin totesi että tehdään paras mahdollinen laskelma. no jokainen tajuaa että ei se ole realistisin.


      • mainostus haisee

        tälläisiä hyvällä paikalle olevia "onnistujia" tietenkin käytetään mieluiten mainoksena. tottakai.


      • When ShitHitTheFan

        http://www.hs.fi/paivanlehti/10042014/mielipide/Useimmat Kotipizza-yrittäjät ovat tyytyväisiä yhteistyöhön emoketjun kanssa/a1397024014396

        Höpö höpö Veli-pekka !

        Haiskastaa erittäin vahvasti Kotipizzan laatimalta ja yrittäjän suuhun sovitetulta lausunnolta, eikä niinkään omalta tunteenpurkaukseltasi ;D

        Eikö Kotipizza tosiaankaan aio tulla julkisuuteen millään tasolla, vaikka usko koko toimintakonseptiin horjuu !!

        Eihän kukaan epäile, etteikö 59000 euron tuloksia tekeviä Kotipizzoja olisi olemassa. Ainakin ne 5 kappaletta, jotka Kotipizza omistaa itse. Kyse onkin siitä, että Kotipizza väittää 59000 euron liiketuloksen olevan yrittäjien keskuudessa keskiarvo ....POTASKAA !!!


    • Niitä laskelmia, lopulta

      Voisiko Kotipizza Franchising lopultakin julkistaa sen laskelmansa, josta käy ilmi että millaisella pizzojen myyntimäärällä kannattava toiminta syntyy.

      Pakkohan siinä on olla joku ketjun itsekin havaitsema alaraja, jonka alapuolella ollessa pizzeria kaatuu. Tai jos pääsee tietyn liikevaihtorajan ylitse, niin silloin pysyy pystyssä, ja saa kohtalaisen tienestin yrittäjä itsekin.

      Jos tällaisia laskelmia ei ala löytymään, niin tuo Veli-Pekka Laakson juttu oli ketjun erikseen ostama ja tilaama kehukirjoitus.

      Pitäisihän tällaisia olla 270 pizzerian ketjussa 70% verran ainakin, eli sellaiset 190 menestynyttä franchising -yrittäjää. Jos oikeasti löytyy koko Suomesta vaikka vain 50 kpl menestyjiä, niin kyllä on aika pas-ka yrityskonsepti kellekään. Lähteä mukaan Kotipizzan pizzabisnekseen.

    • 14+8

      >> Ei ole kohtuullisen ja hyvän yrittäjätavan mukaista vaatia rojalteja bruttomyynnistä samaan aikaan kun yrittäjän ei saa edes kunnon palkkaa itselleen tai tekee tappiota. >>

      Tässä kiteytyy hyvin tämän asian oikeutettu moraalinen närkästyminen ja paheksunta. Samalla myös toiminnan ymmärryksen puute.

      Rojaltit maksetaan aina bruttomyynnistä, oli toimiala mikä tahansa. Jos rojaltit olisivat tulosperusteisia, silloin päämies ottaisi yrittäjäriskin - ja frankkari puolestaan olisi käytännössä tulospalkalla oleva palkkarenki. Tässähän on K-kaupan ja S-kaupan ero. K-kauppias kantaa yrittäjäriskin itse. Osa menestyy, osa tuhoutuu. Osittain juuri samoista syistä, kuin Kotipizzankin frankkarit: liikepaikka ratkaisee. S-kaupassa keskusliike tekee päätökset ja kantaa riskin, mutta eipä kauppiaskaan ole "yrittäjä", vaan "myymälänhoitaja", joka saa kuukausipalkkaa ja tulosperusteisen bonuksen siihen päälle.

      Huonossa tilanteessa S-kaupan myymälänhoitaja ei tee konkurssia eikä kaadu, voi korkeintaan saada potkut työstään. Vastaavassa tilanteessa K-kauppias tekee konkan ja menettää kaiken. Toisaalta, paikkakuntien veroäyrikuninkaita ovat usein paikalliset K-kauppiaat, mutta S-myymälänhoitajat eivät niissä tilastoissa komeile. Nämä ovat kaksi eri maailmaa, joissa pelataan eri säännöillä. Minulla on sellainen pelko, että Kotipizzan frankkareiksi on houkuteltu henkilöitä, joilla näiden kahden maailman ero ei ole ollut aivan selvä.

      >> olipa yrittäjä miten pätevä tahansa, se ei menesty jos paikka on surkea ja asiakkaita ei riitä. muta huonompikin pärjää jos asiakasvirta on paikan ansiosta riittävä. >>

      Tämä on kai se suurin ongelmien aiheuttaja. Mutta kysymys: miksi joku ottaa tahallaan huonon liikepaikan? Ihmettelin asiaa jo yhdessä aikaisemmassa viestiketjussa. Kuka näitä sopimuksia allekirjoittaa? Ajattelematta, tutkimatta, ymmärtämättä, asiantuntijoita kuulematta? Helkkari, kyse on valtavan suuresta asiasta. Kuitenkin tuntuu siltä, että nimiä vedetään papereihin hirveän innostuksen vallitessa, pahvinen kokismuki toisessa ja kynä toisessa kädessä. Sitten parin vuoden päästä ollaan huuli pyöreänä ja alataan tavata niitä sopimustekstejä. Eivät nuo Kotipizzan ehdot sellaisenaan poikkea ratkaisevasti valtakunnan yleisestä käytännöstä. Moraalinen ongelma tulee siinä, että Kotipizzan frankkareiksi on otettu ihmisiä joihin on ensin psyykattu suuri innostus (=sinänsä OK), mutta ei ole aina varmistettu, että asiat/riskit on ymmärretty oikein ja realistisesti (=ei ole OK).

    • Frankkaus = Huijausta

      >>Mutta kysymys: miksi joku ottaa tahallaan huonon liikepaikan? >>

      Jos autossa on päällä kyltti että heikko auto tai liikepaikassa kyltti, huono liikepaikka, niin kukaan ei osta eikä tee sopimusta. Mutta otetaan ko. kyltit pois, ja kehutaan auto ja sen luotettavuus maasta taivaaseen. Ja kehutaan liikepaikka erinomaiseksi helpon rahan tekokoneeksi. Johan alkaa valhe tottumattomaan upota ja saadaan nimiä papereihin.

      >>Kuka näitä sopimuksia allekirjoittaa? Ajattelematta, tutkimatta, ymmärtämättä, asiantuntijoita kuulematta?>>

      Mistä niitä “asiantuntijoita” on noin vain mukaan ottaa neuvottelureissulle? Kun Franchising-firman kanssa mennään neuvottelemaan. Aika harvalla aloittelijalla on rahaa tai osaamista palkata itselleen edes lakimiestä neuvotteluun mukaan.

      >>Kuitenkin tuntuu siltä, että nimiä vedetään papereihin hirveän innostuksen vallitessa, pahvinen kokismuki toisessa ja kynä toisessa kädessä. Sitten parin vuoden päästä ollaan huuli pyöreänä ja alataan tavata niitä sopimustekstejä. >>

      Totta kai, tämähän se koko Franchising-meiningin heikkous on, aloittelevan yrittäjän kannalta. Toinen osapuoli on 50-kertaa taloudellisesti vahvempi, ja kokeneempi sopimusneuvottelija kuin ensi kertaa mukana oleva aloittelija. Tilanne on täysin epäsuhtainen ja kaistapäinen. Eikä suojaavia lakeja ole tuohon Frankkari-tilanteeseen Suomessa olemassa.

      >>Eivät nuo Kotipizzan ehdot sellaisenaan poikkea ratkaisevasti valtakunnan yleisestä käytännöstä. >>

      Mihinkä “yleiseen käytäntöön” viittaat? Jos verrataan normaalin PK-firman yleensä tekemiin sopimuksiin, niin kyllä nuo keskimääräisetkin Frankkarisopimukset poikkeavat erittäin raskaasti tavallisista PK-yrittäjän tekemistä sopimuksista.

      1) – Sitova, kiinteä sopimuskausi, esim. 5 vuotta, ja kesken sen ei pääse eroon.
      2) – Suuri, 20.000..50.000 € sopimussakko, jos haluaa lopettaa sopimuksen kesken
      3) – Kilpailukielto, esim. siirtyä mihinkään hommiin ravintola-alalle 1 v. ajaksi lopettamisesta
      4) – Frankkari on sidottu tekemään hankintansa yksinomaan ketjun omistajan valikoimista, tuotekilpailuttamista ei suvaita.
      5) – Ketjun omistajalla yksipuolisesti on hallussaan mittarit ja atk-järjestelmät ja kirjanpito joiden perusteella toiminnan edistymistä seurataan.
      6) – Ketju voi irtisanoa sopimuksen ennenaikaisesti, ja ottaa liikepaikan haltuunsa, Jos heidän tulkintansa mukaan sääntöjä on rikottu, tai kohdan 5. Mittarivelvoitteet eivät heidän edellyttämällän tavalla toteudu.
      jne...

      • törkysurkeat ehdot

        "6) – Ketju voi irtisanoa sopimuksen ennenaikaisesti, ja ottaa liikepaikan haltuunsa, Jos heidän tulkintansa mukaan sääntöjä on rikottu, tai kohdan 5. Mittarivelvoitteet eivät heidän edellyttämällän tavalla toteudu"


        olisi helppo uskoa että tuohon "sääntöjen rikkomiseen" olisi houkutusta silloin emolahkon puolelta jos paikka on erittäin kannattava. sitten vaan omat työntekijät sinne.

        yleisesti nuo ehdot on kohtuuttomat ja järkyttävän huonot. ei se ole edes yrittäjänä olemista enää noilla ehdoilla vaikka yrittäjän vapautta emolahko mainostaakin.


    • Valitettavaa

      Miksei McDonaldsista tai Subwaysta koskaan kuule samanaista kritiikkiä?

      Mitä ne tekee toisin pitääkseen yrittäjät tyytyväisinä?

      Kotipizzan ja Rautakirjan (R-Kioskit) kentillä kuohuu jatkuvasti. Tämä jo pelkästään antaa viitteitä siitä, että noissa konsepteissa on jotain perin pohjin vialla.

      Olisko yrityskulttuuri?!?

      McDonalds ja Subway eivät ole suomalaisia ketjuja. Niissä tuki yrittäjille on todellista ja ihmiset houkutellaan tekemään työtä palkitsemalla.

      Kotipizza ja Rautakirjan toimintamalli näyttää perustuvan porkkanan sijasta piiskaan. Tarinoihin täytyy tietysti suhtautua tietyllä varauksella, mutta kun niitä tulvii joka puolelta saman sisältöisenä. Jopa valtakunnan päälehti julkaisee jutun, missä Kotipizza ei todellakaan näytä hyvältä. Tv-ohjelma taas kertoo, miten uuden yrittäjän rekrytoinnissa on jopa petoksen tunnusmerkkejä.

      Ehkä näistä paras oppi on se, ettei kannata lähteä mukaan moiseen toimintaan. Sateenkaaren päässä ei ole kultaa vaan työtä, mikä päättyy pahimillaan täydelliseen henkilökohtaiseen taloudelliseen katastrofiin. Ja vastaavasti päämies on taas onnistunut lihottamaan jo muutenkin muhkeaa kassaansa.

    • 14+8

      >> Mihinkä “yleiseen käytäntöön” viittaat? Jos verrataan normaalin PK-firman yleensä tekemiin sopimuksiin, niin kyllä nuo keskimääräisetkin Frankkarisopimukset poikkeavat erittäin raskaasti tavallisista PK-yrittäjän tekemistä sopimuksista. >>

      Frankkarisopimuksia verrataan totta kai muihin frankkarisopimuksiin, ei autojen leasingsopimuksiin tai kännykän kytkysopimuksiin. Se, että jokin sopimus on "mun mielestä" kohtuuton, on varmasti kertojan vilpitön mielipide. Mutta juridisesti sillä mielipiteellä ei ole merkitystä. Omenoita verrataan omenoihin ja appelsiineja appelsiineihin.

      Suomen johtavan toimijan (frankkariyhdistys) johtaja kertoi Kotipizzan rojaltien olevan alan keskitasoa. On muuten aikamoinen kynnys todistaa tämän jälkeen, että Kotipizzan rojaltit ovat kohtuuttomia.

      >> – Suuri, 20.000..50.000 € sopimussakko, jos haluaa lopettaa sopimuksen kesken >>

      Sopimussakon suuruus 20.000...50.000 euroa on melko maltillinen. Yritysjärjestelyjen (myös management buy out) yhteydessä 100.000 euroa ja siitä ylöspäin on normaalia. Sopimussakko on myös kyettävä perustelemaan, se ei voi olla pelkkä "rangaistus". Pystyykö Kotipizza tähän, en tiedä.

      >> – Kilpailukielto, esim. siirtyä mihinkään hommiin ravintola-alalle 1 v. ajaksi lopettamisesta >>

      Vuoden kilpailukielto sopimuksen päättymisen jälkeen on lyhyt. Olen oppinut näkemään sopimuksissa 2-5 vuoden kilpailukieltoja. Tosin tuollainen 5 vuotta todennäköisesti pakkosoviteltaisiin oikeudessa lyhyemmäksi. Mutta sellaiset 2 ja 3 vuotiset ovat normikamaa. Muistetaan, että frankkariyrittäjä on yrittäjä. Häneen voidaan soveltaa ankarampaa käytäntöä, kuin esim. palkkajohtajiin.

      >> – Frankkari on sidottu tekemään hankintansa yksinomaan ketjun omistajan valikoimista, tuotekilpailuttamista ei suvaita. >>

      Koko frankkaritoiminta perustuu äärimmilleen vietyyn standardointiin sekä eri toimipisteiden identtisiin tuotteisiin ja palveluihin. Mistä Mäkkärit hankkivat raaka-aineensa? Entä SubWayt? No-niin, mutta kun samaa sovelletaan Kotipizzaketjussa, niin asia onkin paha juttu... Kuinka paljon Kotipizzan tukku lypsää ylihintoja, on sitten toinen asia. Tässä väitteessä näyttövelvollisuus on asiasta valittavalla yrittäjällä. Ei välttämättä helppo asia.

      >> – Ketjun omistajalla yksipuolisesti on hallussaan mittarit ja atk-järjestelmät ja kirjanpito joiden perusteella toiminnan edistymistä seurataan. >>

      Kuka muuten hoitaa Mäkkärin ja SubWayn hallintojärjestelmät? Naapurin tädin tilitoimistoko? Kyllä tuo keskitetty hallinto on enemmän sääntö, kuin poikkeus. Keskitettyä hallintoa, tilastointia ja vertailua pidetään jopa yhtenä frankkaritoiminnan hyvänä piirteenä.

      Ovatko nuo asiat "kohtuullisia" vai ei, on totta kai arvo- ja mielipidekysymys. Mutta ne ovat frankkarimaailmassa aivan normaaleja ja yleisiä toimintatapoja. Niiden perusteella ei voi haukkua jotain organisaatiota mädäksi.

      Ne jutut, mitä täällä on kuultu Kotipizzan kenttäpäälliköiden (tms.) toiminnasta ja "keskustelusta" frankkariyrittäjien kanssa, ovat sitten eri asia. Yrittäjien mukaan ne sisältävät uhkailua ja kiristämistä. Sellainen on paitsi moraalitonta, myös rikollista. Mutta uhkailun ja kiristyksen näyttö toteen on korkean kynnyksen takana. Jos A:lla ja B:llä on sopimus. A muistuttaa B:tä konkurssin haittapuolista (luottotiedot palavat, jne.) sekä omavelkaisen takauksen säilymisestä ja vuosien ulosottokierteeseen joutumisesta. Tämä voi olla tuskastuneen ja ahdinkoon joutuneen B:n mielestä uhkailua, mutta juridisesti se ei sitä ole.

    • 14+8

      >> Miksei McDonaldsista tai Subwaysta koskaan kuule samanaista kritiikkiä?

      Sekä Mäkkäri että SubWay pitävät korkeaa rimaa omille frankkareilleen. Kuka tahansa halukas ei pääse ensimmäistä palaveria pidemmälle näiden kanssa. Tunnen kaksi Mäkkärin frankkaria ja yhden puolitutun Subwayn frankkarin. Molemmilla mäkkimiehillä on kaupallinen korkeakoulututkinto ja useiden vuosien kokemus liike-elämästä, toisella myynnin johtotehtävistä, toisella talousjohdosta. Mäkkärin rekrytointiprosessi oli pitkä, haluttiin varmistaa, että miehet ymmärtävät mihin ryhtyvät. Myös kavereilta vaadittu oma sijoitus oli siihen aikaan hyvin korkea. Sekin pakotti harkitsemaan asiaa vakavasti. Se SubWay-mies oli ollut frankkariyrittäjä toisella alalla ja pärjännyt sielläkin OK. Halusi vaihtaa "elävämmälle toimialalle". Omaa pääomaa oli riittävästi. SubWay kiinnitti "sairaan paljon" huomiota liikepaikkaan. Frankkarien lukumäärää sääteli lähinnä hyvien liikepaikkojen puute. Tulijoita olisi enemmän, kuin huolitaan.

      R-Kioski ja Kotipizza tuntuvat ikävä kyllä olevan aivan päinvastaisia tapauksia. Yrittäjäksi kelpaa kuka vaan, joka osaa kirjoittaa oman nimensä paperiin. Tällöin näihin ketjuihin on ajautunut työttömiä, jotka kuvittelevat työllistävänsä itsensä tällä tavoin sekä erilaisia monista muista syistä yrittäjiksi heikosti sopivia henkilöitä. Nämä Kotipizzaviestiketjut ovat yksi esimerkki. Tuntuu monta kertaa rivien välissä siltä, että "yrittäjän" roolia ei ymmärretä oikein. Eletään jotenkin ajatuksessa, että frankkariyrittäjyys olisi "työpaikka" ja "jonkun" pitäisi nyt huolehtia minusta.

      >> Mitä ne tekee toisin pitääkseen yrittäjät tyytyväisinä?

      Ei niiden tehtävä ole pitää yrittäjiä tyytyväisinä. Ne valitsevat parhaat ehdokkaat ankaralla seulalla ja sitten nämä yrittäjät pitävät itsensä tyytyväisinä - ja samalla Mäkkärinkin. Mutta yrittäjät ovat myös tyytyväisiä keskitettyyn hallintoon, raaka-aineiden keskitettyyn hankintaan sekä ankaran yhtenäiseen imagoon. Ovat tyytyväisiä niihin asioihin, joita ahdinkoon joutuneet Kotipizzayrittäjät pitävät esimerkkinä Kotipizzan "pahuudesta".

      On surullinen asia, mutta osa Kotipizzan ja R-Kirjan frankkariyrittäjistä ei olisi koskaan päässyt Mäkkäriyrittäjäksi, vaikka olisivat halunneet. Näitä viestiketjuja lukemalla saa mielikuvan, että osaa näistä Kotipizza- ja R-Kirjafrankkareista ei olisi ikinä pitänyt työntää/houkutella/naruttaa yrittäjiksi. Se, että nielee joitain "rahantekokone" -juttuja, on jo aika huono merkki. Pelkästään se, että allekirjoittaa frankkarisopimuksen yhdeltä istumalta edes sen enempää tutkimatta, harkitsematta ja neuvoja kysymättä, osoittaa henkilön olevan enemmänkin holhouksen kuin yrittäjyyden tarpeessa. Ei kai kukaan kuitenkaan ole aseella uhaten pakottanut niitä papereita allekirjoittamaan.

      Tärkeä kysymys onkin, miksi jotkin ketjut tuntuvat tahallaan huokuttelevan "vääriä ihmisiä" frankkareikseen? Eikö ketjulla ole alkeellisintakaan käsitystä siitä, mitä menestyvältä yrittäjältä vaaditaan? Eivätkö osaavat ja harkitsevat ihmiset huoli niitä huonoja liikepaikkoja? Sitten etsitään joku sopivan höynäytettävä? Vai onko kyseessä vanha uimaanoppimismenetelmä: heitetään 20 uimataidotonta mereen, niin kyllä niistä osa oppii nopeasti uimaan...

    • Sämpylää myymään

      >>Tunnen kaksi Mäkkärin frankkaria ja yhden puolitutun Subwayn frankkarin. Molemmilla mäkkimiehillä on kaupallinen korkeakoulututkinto ja useiden vuosien kokemus liike-elämästä, toisella myynnin johtotehtävistä, toisella talousjohdosta.>>

      -Olen nnoin 90% varma että talousalan korkeakoulututkinto ei ole se joka takaisi yrittäjänä tai frankkariyrittäjänä menestymisen.

      ___
      Mäkkärin rekrytointiprosessi oli pitkä, haluttiin varmistaa, että miehet ymmärtävät mihin ryhtyvät. Myös kavereilta vaadittu oma sijoitus oli siihen aikaan hyvin korkea. Sekin pakotti harkitsemaan asiaa vakavasti. Se SubWay-mies oli ollut frankkariyrittäjä toisella alalla ja pärjännyt sielläkin OK. Halusi vaihtaa "elävämmälle toimialalle". Omaa pääomaa oli riittävästi.

      >>SubWay kiinnitti "sairaan paljon" huomiota liikepaikkaan. Frankkarien lukumäärää sääteli lähinnä hyvien liikepaikkojen puute. Tulijoita olisi enemmän, kuin huolitaan.>>

      Kotipizza-frankkariksi pääsee 70.000 € rahalla, Sub-Wayllä alkuinvestointi on 100.000 – 200.000 euroa. Sub-sämpylä maksaa jonkun 6 € paikkeilla, josta yrittäjän katetta jää kenties 2 € verran. Päivässä kun myy 150 sämpylää, niin Kun olet myynyt 100.000 sämpylää joskus 3..4 vuoden kuluttua, olest saanut alkupääoman kuitattua, mutta omaa palkkaa ei ole pystynyt nostamaan vielä yhtään.

      Vähän pahaa pelkään että Sub-sämpylämyynti on seuraava ala joka ilmaantuu näille frankakreiden epäonnistujien palstoille nettiin.
      ___

      >>Eletään jotenkin ajatuksessa, että frankkariyrittäjyys olisi "työpaikka" ja "jonkun" pitäisi nyt huolehtia minusta.>>

      Kyllä samaa “me huolehdimme sinusta, markkinoinnistasi, kirjanpidosta ja koko yrityskonseptistasi” ideaa markkinoidaan aivan kaikkien frankkarikonseptien yhteydessä.

      >>On surullinen asia, mutta osa Kotipizzan ja R-Kirjan frankkariyrittäjistä ei olisi koskaan päässyt Mäkkäriyrittäjäksi, vaikka olisivat halunneet.>>

      Jos rahoitusta löytyy se 200 k heti kättelyssä, ja 100..200 k jää “pesämunaa” vielä sen lisäksi, niin kyllä Subbari kuin Maccarikin mukaan ketjuunsa huolii. Niiden idea on tehdä rahaa, ja tuossa sitä on rahasäkki jonka huonossakin tapauksessa saa lypsettyä kuiviin, jos kauppa ei käy.

      ___
      >>Tärkeä kysymys onkin, miksi jotkin ketjut tuntuvat tahallaan huokuttelevan "vääriä ihmisiä" frankkareikseen? >>

      Siksi, kun muita ei ole tarjolla. Ne mainitsemasi korkeakoulutetyt talousalan ihmiset pysyvät palkkatöissä, eivätkä lähde pizzanpaistajiksi, ja harvoin Subbarillekaan.
      >>Eikö ketjulla ole alkeellisintakaan käsitystä siitä, mitä menestyvältä yrittäjältä vaaditaan? >>

      Kaikkein tärkeintä on ketjunomistajalle ketjun ja pyramidibisneksen laajentaminen. Osa yrityksistä menestyy ja osa kaatuu, mutta kaatuneen tilalle houkutellaan uusi frankkari. Niin yksinkertainen on konseptin perusidea.

      >>Vai onko kyseessä vanha uimaanoppimismenetelmä: heitetään 20 uimataidotonta mereen, niin kyllä niistä osa oppii nopeasti uimaan...>>

      Suusin piirtein tästä on kyse. Jos sillä uimarilla on, frankakriketjusta riippuen 70.000 – 400.000 € verran alkupääomaa, niin varmana uimari kelpaa Frankkariketjun merenrantaan mukaan uimaan.

    • Turskapizza

      Nyt on kohta ongelmat ohi , orkla laittaafrankkarit jäihin grandioosien sekaan ja kotipizza nimi muuttuu , norjeturska piza, norja tuhansien vuonojen maa ja maailman rahaeliitin valtakunta , asuvat välimerellä ja toimisto norjassa , veronmaksu autiosaarille....perus norjalainen ei untä näe näistä "norjalaisten" miljoonista.
      Pizzaa se vaan on sano turska.

    • Anonyymi

      Hullu ja tyhmä pitää ihmisen olla jos alkaa kotipizza yrittäjäksi.

      • Anonyymi

        Kuten slogan kuuluu, helppo ja maistuva elämä! Mutta tämä kuuluu vain pyramidi jehuille, eli KP:n emoyhtiön johto porukalle ;)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe