Muutin 3-vaihemoottorin yksivaiheiseksi kondensaattorilla. Nollajohdon laitoin moottorin yhteen käämiin, vaihejohdon toiseen ja 30uf kondensaattorin kolmannen ja toisen käämin väliin. Onko kytkentä oikein? Moottori on kytketty tähteen. Voinko vähentää moottorista tehoa ja kierroksia pienentämällä kondensaattoria niin paljon kuin haluan? Pyöriikö moottori kondensaattorikytkennöillä aina hiljempaa, kuin kytkettynä voimavirtaan?
3-vaihemoottori 1-vaihe verkkoon
40
18840
Vastaukset
- viljo
Moottori on heikompitehoinen konkkakytkennällä. Voimavirralla moottori on selvästi ärhäkkäämpi. Älä unohda suojamaata.
Konkka on sen takia että se antaa yhdelle käämille sysäyksen, eikä se ole mikään taajuusmuuttaja, jolla säädetään kierroksia.- Vanhempi suunnittelija
Koska käämille sallitaan tähtikytketyssä koneessa 230V, niin sen voi kytkeä yksivaihekäytössä kolmioon. Tulee enempi vääntöä. Miten mitoitit konkan?
- Mitoitus
Vanhempi suunnittelija kirjoitti:
Koska käämille sallitaan tähtikytketyssä koneessa 230V, niin sen voi kytkeä yksivaihekäytössä kolmioon. Tulee enempi vääntöä. Miten mitoitit konkan?
Moottori on 550W ompelukoneen moottori. Kondensaattorin mitoitukseen ei löytynyt selkeää ohjetta, vaan sain arvot väliltä 33uf-55uf. 40uf kondensaattorilla moottori kuumeni melko voimakkaasti, joten laitoin 30uf kondensaattorin, jolloin kuumeneminen väheni. Kierrosluku ei tainut sittenkään pienentyä?! Konetta ei ole vielä testattu käytännössä, joten en tiedä tarvinko suurempaa vääntömomenttia. Teho on varmaankin pienempi tähtikytkennässä? Tuleeko kolmiokytkennässä isoja käynnistysvirtoja tms? Ompelukoneessa oleva 2-nopeuksinen vaihteisto toimii varmaankin paineilmalla (ei vielä käytössä),moottorin kierroslukua tuskin vaihdellaan? Kiitoksia palautteesta!
- s-käri
Mitoitus kirjoitti:
Moottori on 550W ompelukoneen moottori. Kondensaattorin mitoitukseen ei löytynyt selkeää ohjetta, vaan sain arvot väliltä 33uf-55uf. 40uf kondensaattorilla moottori kuumeni melko voimakkaasti, joten laitoin 30uf kondensaattorin, jolloin kuumeneminen väheni. Kierrosluku ei tainut sittenkään pienentyä?! Konetta ei ole vielä testattu käytännössä, joten en tiedä tarvinko suurempaa vääntömomenttia. Teho on varmaankin pienempi tähtikytkennässä? Tuleeko kolmiokytkennässä isoja käynnistysvirtoja tms? Ompelukoneessa oleva 2-nopeuksinen vaihteisto toimii varmaankin paineilmalla (ei vielä käytössä),moottorin kierroslukua tuskin vaihdellaan? Kiitoksia palautteesta!
Muuta kolmioon,jännite alue tulee oikeaksi samalla.Myös vääntö paranee.Kondensaatorin koko n.70uF/KW eli n.40uF,kokeiltava tarkemmin käytössä.Riippuu moottorin valmistajasta jonkin verran.Käynnistys momentti on huonompi kuin 3~virralla.Ompelukone käynnistyy todennäköisesti tyhjänä ja kytkin vasta ottaa pyörimisen mukaan.Virta isonee mutta niin myös teho kolmioon muutettuna.Tarkasta pyörimis suunta.Muuttuu kun siirrät toisen konkan johdon tulevasta virta johdosta tulevaan nollajohtoon.MUISTA MAADOITUS JOHTO MYÖS!
- Anonyymi
s-käri kirjoitti:
Muuta kolmioon,jännite alue tulee oikeaksi samalla.Myös vääntö paranee.Kondensaatorin koko n.70uF/KW eli n.40uF,kokeiltava tarkemmin käytössä.Riippuu moottorin valmistajasta jonkin verran.Käynnistys momentti on huonompi kuin 3~virralla.Ompelukone käynnistyy todennäköisesti tyhjänä ja kytkin vasta ottaa pyörimisen mukaan.Virta isonee mutta niin myös teho kolmioon muutettuna.Tarkasta pyörimis suunta.Muuttuu kun siirrät toisen konkan johdon tulevasta virta johdosta tulevaan nollajohtoon.MUISTA MAADOITUS JOHTO MYÖS!
Muista mitata madoituksen jatkuvuus oltava alle o,3ohmia todennettuun maadoituspisteeseen.
Edisonni - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muista mitata madoituksen jatkuvuus oltava alle o,3ohmia todennettuun maadoituspisteeseen.
EdisonniOnko tässä kyse koiran tai kissan madoituksesta, vai peräti ihmisen. Eiköhän ne ohmitkin ole vähän suurempia madoista mitattuna?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muista mitata madoituksen jatkuvuus oltava alle o,3ohmia todennettuun maadoituspisteeseen.
EdisonniSulla on tuossa ohmiarvossa pilkkuvirhe, määräykset sanoo että jatkuvuusarvon pitää olla alle 3 ohmia. Vai tarkoititko tuolla "o," merkinnällä että "olla"?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla on tuossa ohmiarvossa pilkkuvirhe, määräykset sanoo että jatkuvuusarvon pitää olla alle 3 ohmia. Vai tarkoititko tuolla "o," merkinnällä että "olla"?
Ei millä kolmen Ohmin maadoituksilla tehdä mitään kun yksikin kyseessä
Tarkista kytkennät kun et saa kunnollista arvoja . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei millä kolmen Ohmin maadoituksilla tehdä mitään kun yksikin kyseessä
Tarkista kytkennät kun et saa kunnollista arvoja .Ei ole olemassa mitään määräystä jatkuvuuden maksimi resistanssista.
Vaadittu maksimi tulee poiskytkentäaika vaatimusten perusteella.
- Sähkäri
Kyllä siinä momentti kärsii kun muutat koneen yksivaiheiseksi eikä kunnon nopeuden säätökään onnistu.
Mutta jos koneesi on alle 0,75kw niin saat minulta siihen taajuusmuuttajan jonka syöttö on yksivaiheinen ja ulostulo kolmevaiheinen.
Tällä pääset nimellismomentilla koko kierrosalueen ja kierroksia jopa tuplat.
Tamu on uusi ja hintaa kokonaiset 130€ sisältää alv.
Löytyisi myös halukkaille 2,2kw tamua joka on kolmevaiheinen vektorimuuttaja Merkki Omron MV.
Tuolla on hintaa veroineen 340€. Muuttaja on tietysti uusi.- kiinnostaa
liittäminen tamun perään? Saisko sillä pumppuun sellaiset kierrokset kuin haluaa?
- s-käri
kiinnostaa kirjoitti:
liittäminen tamun perään? Saisko sillä pumppuun sellaiset kierrokset kuin haluaa?
Sama mitä oikosulku moottoria pyörität tamulla.Moottori ratkaisee ei kuorma.Muuta silti kytkentä kolmioon koska säädin ei nosta käyttö jännitettä.
- alaa seurannut
3-vaihemoottorin liittäminen taajuusmuuttajaan ei ole itsestään selvä asia. Moottorit valmistetaan vartavasten kestämään taajuusmuuttajakäyttö. Jos vanha sähkömoottori liitetään muuttajan perään voi käydä niin, että se kärähtää, tai sitten tuurilla kestää. Sama pätee kiertovesipumppuun, valmistaja tietää soveltuuko se muuttajakäyttöön. Taajuusmuuttajalla voidaan pyörimisnopeutta muuttaa vaikka tuplaksi, mutta saattaa moottori tai käytettävä kone samalla hajota, kokemusta on ilmastointikoneista.
- s-käri
Liian hitaat kierrokset voi polttaa koneen koska sen oma jäähdytys ei enää toimi.Vaatii erillisen puhaltimen jäähdytykselle.Ilmastointi koneissa puolestaan voi tehonkulutus nousta monin kertaiseksi johtuen puhaltimen tehon kasvusta progressivisesti.Moottori itsessään ei välttämättä ole syyllinen vaan kuormituksen kasvu kierroksia lisätessä/alikierrokset yli/ali normaali kierrosten.
- alaa seurannut
s-käri kirjoitti:
Liian hitaat kierrokset voi polttaa koneen koska sen oma jäähdytys ei enää toimi.Vaatii erillisen puhaltimen jäähdytykselle.Ilmastointi koneissa puolestaan voi tehonkulutus nousta monin kertaiseksi johtuen puhaltimen tehon kasvusta progressivisesti.Moottori itsessään ei välttämättä ole syyllinen vaan kuormituksen kasvu kierroksia lisätessä/alikierrokset yli/ali normaali kierrosten.
Syy moottorin palamiseen taajuusmuuttajakäytössä, jos se ei ole valmistettu muuttajakäyttöön, on sen jännitekestoisuudessa, ei välttämättä kestä muuttajan ulostulojännitteitä.
- Vanhempi suunnittelija
alaa seurannut kirjoitti:
Syy moottorin palamiseen taajuusmuuttajakäytössä, jos se ei ole valmistettu muuttajakäyttöön, on sen jännitekestoisuudessa, ei välttämättä kestä muuttajan ulostulojännitteitä.
Ei ole kyse jännitteistä vaan jäähdytyksestä. Muuttajalla on tehtävissä nimellismomentti vaikka nollanopeudessa. Nimellismomentti tarkoittaa myös nimellisvirtaa. Moottori ei jäähdy normaalisti jos se ei pyöri ja kärähtää. Samoin osanopeuksilla. Moottorit on mitoitettu enemmän tai vähemmän tarkasti jäähdytyksen suhteen nimellisnopeudelle.
Lisäkuumennusta aiheuttaa yliaaltokomponentti(-tit). Yliaaltokomponentti tarkoittaa, että kone pyörii isolla jättämällä tuon yliaallon suhteen. Ja ottaa lisävirtaa tuolle yliaallollekin. Yliaalto tekee myös isompaa rautahäviötä.
Eli pitää olla vaikka erillinen tuuletus tai vähintään moottorin lämpötilaa seuraava suojaus. - yks sähkäri
Vanhempi suunnittelija kirjoitti:
Ei ole kyse jännitteistä vaan jäähdytyksestä. Muuttajalla on tehtävissä nimellismomentti vaikka nollanopeudessa. Nimellismomentti tarkoittaa myös nimellisvirtaa. Moottori ei jäähdy normaalisti jos se ei pyöri ja kärähtää. Samoin osanopeuksilla. Moottorit on mitoitettu enemmän tai vähemmän tarkasti jäähdytyksen suhteen nimellisnopeudelle.
Lisäkuumennusta aiheuttaa yliaaltokomponentti(-tit). Yliaaltokomponentti tarkoittaa, että kone pyörii isolla jättämällä tuon yliaallon suhteen. Ja ottaa lisävirtaa tuolle yliaallollekin. Yliaalto tekee myös isompaa rautahäviötä.
Eli pitää olla vaikka erillinen tuuletus tai vähintään moottorin lämpötilaa seuraava suojaus.Asiaa jäähdytyskin on mutta kyllä se moottori pitää silti olla tehty muutenkin taajuusmuuttajakäyttöön. Nimenomaan jännitekestoisuuden takia yms. jäähdytys pienillä kierroksilla. Mistähän ne yliaallot tulee?? Soitapa ABB:lle tai muulle valmistajalle ja kysy asiaa. Pyöriihän tavallinen vanha moottori muuttajan perässä, mutta saattaa hajotakin.
- Sähkäri
yks sähkäri kirjoitti:
Asiaa jäähdytyskin on mutta kyllä se moottori pitää silti olla tehty muutenkin taajuusmuuttajakäyttöön. Nimenomaan jännitekestoisuuden takia yms. jäähdytys pienillä kierroksilla. Mistähän ne yliaallot tulee?? Soitapa ABB:lle tai muulle valmistajalle ja kysy asiaa. Pyöriihän tavallinen vanha moottori muuttajan perässä, mutta saattaa hajotakin.
Kun nyt kymmenen vuotta tamujen kanssa pelanneena en ole vielä saanut yhtään ainutta moottoria hajalle, niin kertokaa nyt ihmeessä se moottorimerkki joka hajoaa tamu käytössä.
Tiukkoja käyttöjä jossa on valittu yleensä markkinoiden halvin moottori eikä ongelmia ole ollut.
Totuushan onkin että oikein viritetty taajuusmuuttaja säästää sekä moottoria, että käyttöa aivan eri tavalla verrattuna lämpörele suojattuun suorakäyttöön.
Eräs asia jolla moottori voidaan hajoittaa tuon seisovan momenttikäytön jäähdytyksen lisäksi on jättää säätämättä tamun momentin kompensointi tiukassa käytössä. Jos moottoriin pumpataan vähän väliä 160% momentin lisä niin takuulla paikat pettää, mutta vika nyt ei ole tamussa eikä moottorissä vaan väärässä mitoituksessa tai säätövirheessä.
Kyllä kiertovesipummpuja säädetään paljonkin tamulla ja esim. Omronin MV käy hommaan kuin nenä päähän. Voit kytkeä sen suoraan ohjaamaan esim. verkostopainetta muuttjassa on itsessään PID-säädin. - yks sähkäri
Sähkäri kirjoitti:
Kun nyt kymmenen vuotta tamujen kanssa pelanneena en ole vielä saanut yhtään ainutta moottoria hajalle, niin kertokaa nyt ihmeessä se moottorimerkki joka hajoaa tamu käytössä.
Tiukkoja käyttöjä jossa on valittu yleensä markkinoiden halvin moottori eikä ongelmia ole ollut.
Totuushan onkin että oikein viritetty taajuusmuuttaja säästää sekä moottoria, että käyttöa aivan eri tavalla verrattuna lämpörele suojattuun suorakäyttöön.
Eräs asia jolla moottori voidaan hajoittaa tuon seisovan momenttikäytön jäähdytyksen lisäksi on jättää säätämättä tamun momentin kompensointi tiukassa käytössä. Jos moottoriin pumpataan vähän väliä 160% momentin lisä niin takuulla paikat pettää, mutta vika nyt ei ole tamussa eikä moottorissä vaan väärässä mitoituksessa tai säätövirheessä.
Kyllä kiertovesipummpuja säädetään paljonkin tamulla ja esim. Omronin MV käy hommaan kuin nenä päähän. Voit kytkeä sen suoraan ohjaamaan esim. verkostopainetta muuttjassa on itsessään PID-säädin.Nykyiset moottorit valmistetaan jo taajuusmuuttajakäyttöön sopiviksi, joten tätä ongelmaa ei pitäisi olla, kyse olikin hyvin vanhoista moottoreista. Kysyin juuri Sveitsin ABB:n työntekijältä asiasta ja hän sanoi, että on ns. sinifilteri jolla jännite piikit hävitetään ja vanhakin moottori kestää.
- ins
yks sähkäri kirjoitti:
Nykyiset moottorit valmistetaan jo taajuusmuuttajakäyttöön sopiviksi, joten tätä ongelmaa ei pitäisi olla, kyse olikin hyvin vanhoista moottoreista. Kysyin juuri Sveitsin ABB:n työntekijältä asiasta ja hän sanoi, että on ns. sinifilteri jolla jännite piikit hävitetään ja vanhakin moottori kestää.
Taajuusmuttaja tottakai parametroidaan moottorin mukaan. TM parantaa aina moottorikäyttöä. Ei sieltä mitään ylijännitteitä tule kytkettyyn moottoriin, kelluvaan moottorikaapeliin kylläkin jos esim. turvakytkin on auki. Ilman erillistä jäähdytyspuhallinta moottori tietysti lämpenee pienillä kierroksilla. Pienillä kierroksilla myös moottorin impedanssi pienenee, virran rajoittamiseksi moottorin saamaa jännitettä yleensä alennetaan pienillä kierroksilla, vääntömomentti laskee samassa suhteessa.
- yks sähkäri
ins kirjoitti:
Taajuusmuttaja tottakai parametroidaan moottorin mukaan. TM parantaa aina moottorikäyttöä. Ei sieltä mitään ylijännitteitä tule kytkettyyn moottoriin, kelluvaan moottorikaapeliin kylläkin jos esim. turvakytkin on auki. Ilman erillistä jäähdytyspuhallinta moottori tietysti lämpenee pienillä kierroksilla. Pienillä kierroksilla myös moottorin impedanssi pienenee, virran rajoittamiseksi moottorin saamaa jännitettä yleensä alennetaan pienillä kierroksilla, vääntömomentti laskee samassa suhteessa.
Niin eihän ne siellä ABB:n tehtaalla tietenkään mitään taajuusmuuttajista tiedä, näinhän se on.
- Patu33
yks sähkäri kirjoitti:
Niin eihän ne siellä ABB:n tehtaalla tietenkään mitään taajuusmuuttajista tiedä, näinhän se on.
Tamun ongelmana on mm. akselivuotovirrat, jolloin ylialtojen aiheuttamat virrat kulkevat moottorin rungon ja akselin välillä, jolloin virta kulkee siis laakerin läpi ja aiheuttaa niihin vaurioita. Laakeri viat tamu käytöissä eivtä ole harvinaisia, mutta näitä ei aina huomata tamun aiheuttamiskis. Laakerivalmistajilta löytyy ongelmaan ratkaisuksi oman laisensa laakeri.
- Sähkömies
yks sähkäri kirjoitti:
Niin eihän ne siellä ABB:n tehtaalla tietenkään mitään taajuusmuuttajista tiedä, näinhän se on.
Noitten tosivanhojen moottorien ohjaukseen tamulla löytyy muuttaja jolle myöskään suojattu kaapeli ei ole välttämätön.
Omronin G7 on lääke tähän ongelmaan.
Uskoisin että myös muilla merkeillä on vastaavia ei tosin ABB:llä.
Eli vanhalle moottorille täytyy vain valita oikea väline ja sillä siisti. - Yaskawa
Patu33 kirjoitti:
Tamun ongelmana on mm. akselivuotovirrat, jolloin ylialtojen aiheuttamat virrat kulkevat moottorin rungon ja akselin välillä, jolloin virta kulkee siis laakerin läpi ja aiheuttaa niihin vaurioita. Laakeri viat tamu käytöissä eivtä ole harvinaisia, mutta näitä ei aina huomata tamun aiheuttamiskis. Laakerivalmistajilta löytyy ongelmaan ratkaisuksi oman laisensa laakeri.
Laakerivuotovirtoihin löytyy myös ratkaisu
taajuusmuuttaja tekniikasta .
Käytettäessä uutta 3-taso välipiiristä taajuusmuuttajaa kyseiset laakereita tuhoavat
purkausvirrat putoavat yhteen kymmenesosaan tavallisesta . Sama tekniikka mahdollistaa myös pitkien moottorikaapeleitten käytön ilman filtteröintiä. - ????
Sähkömies kirjoitti:
Noitten tosivanhojen moottorien ohjaukseen tamulla löytyy muuttaja jolle myöskään suojattu kaapeli ei ole välttämätön.
Omronin G7 on lääke tähän ongelmaan.
Uskoisin että myös muilla merkeillä on vastaavia ei tosin ABB:llä.
Eli vanhalle moottorille täytyy vain valita oikea väline ja sillä siisti.Mistä lisätietoa tai lyhyt oppimäärä tästä "3-level controllista" Ei liene pelkästään PWM lähtö?
- Sähkäri
???? kirjoitti:
Mistä lisätietoa tai lyhyt oppimäärä tästä "3-level controllista" Ei liene pelkästään PWM lähtö?
Omron /Yaskawa maahantuonti on Omronilla ja siellä taajuusmuuttajan käyttötuessa on ainakin kaksi henkilöä jotka tietävät mitä tarvitset tietää taajuusmuuttajasta.
- Anonyymi
Millaisia ne semmoiset nykyiset kolmivaiheoikosulkumoottorit on mitkä ei tamun perässä toimi tai kestä? Toki jos taajuutta nostetaan aivan älyttömästi .. viimein käy niin että roottori pysähtyy mutta staattorin kenttä jatkaa "kiertämistä". Moottorista saattaa kuulua vaan pientä vinkumista.
- Anonyymi
Patu33 kirjoitti:
Tamun ongelmana on mm. akselivuotovirrat, jolloin ylialtojen aiheuttamat virrat kulkevat moottorin rungon ja akselin välillä, jolloin virta kulkee siis laakerin läpi ja aiheuttaa niihin vaurioita. Laakeri viat tamu käytöissä eivtä ole harvinaisia, mutta näitä ei aina huomata tamun aiheuttamiskis. Laakerivalmistajilta löytyy ongelmaan ratkaisuksi oman laisensa laakeri.
Juuri näin .. laakereiden läpi kulkevat virrat tuhoaa pikkuhiljaa laakerin jne ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millaisia ne semmoiset nykyiset kolmivaiheoikosulkumoottorit on mitkä ei tamun perässä toimi tai kestä? Toki jos taajuutta nostetaan aivan älyttömästi .. viimein käy niin että roottori pysähtyy mutta staattorin kenttä jatkaa "kiertämistä". Moottorista saattaa kuulua vaan pientä vinkumista.
"Millaisia ne semmoiset nykyiset kolmivaiheoikosulkumoottorit on mitkä ei tamun perässä toimi tai kestä? Toki jos taajuutta nostetaan aivan älyttömästi .. viimein käy niin että roottori pysähtyy mutta staattorin kenttä jatkaa "kiertämistä". Moottorista saattaa kuulua vaan pientä vinkumista."
Sähkömoottorin teho on erittäin yksinkertainen, jännite x virta (virta lasketaan amppeereissa). Eli 230 V tasavirtamoottori tuottaa noin 57,5 % voimavirran tehosta kun siihen syötetään verkkovirtaa, eli alijännitettä, niin samalla pitää kasvattaa virran määrää. Silloin laite helposti kuumeentuu ja rikkoontuu. Maamme kiinteistöistä noin 90 % on voimavirtaliittymä, eli miksi kikkailla, etenkin kun se ei ole ihan turvallistakaan! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin .. laakereiden läpi kulkevat virrat tuhoaa pikkuhiljaa laakerin jne ...
Moottorit pitää jättää maadoittamatta, tai asentaa akselille liukurenkaan ja hiilen runkoon kytkettynä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Millaisia ne semmoiset nykyiset kolmivaiheoikosulkumoottorit on mitkä ei tamun perässä toimi tai kestä? Toki jos taajuutta nostetaan aivan älyttömästi .. viimein käy niin että roottori pysähtyy mutta staattorin kenttä jatkaa "kiertämistä". Moottorista saattaa kuulua vaan pientä vinkumista."
Sähkömoottorin teho on erittäin yksinkertainen, jännite x virta (virta lasketaan amppeereissa). Eli 230 V tasavirtamoottori tuottaa noin 57,5 % voimavirran tehosta kun siihen syötetään verkkovirtaa, eli alijännitettä, niin samalla pitää kasvattaa virran määrää. Silloin laite helposti kuumeentuu ja rikkoontuu. Maamme kiinteistöistä noin 90 % on voimavirtaliittymä, eli miksi kikkailla, etenkin kun se ei ole ihan turvallistakaan!Et tainnut ymmärtää että moottorin kytkentä muutetaan tähdestä kolmioon, joten käämijännite on sama 230 V molemmissa tapauksissa.
Teeppäs laskut uusiksi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Millaisia ne semmoiset nykyiset kolmivaiheoikosulkumoottorit on mitkä ei tamun perässä toimi tai kestä? Toki jos taajuutta nostetaan aivan älyttömästi .. viimein käy niin että roottori pysähtyy mutta staattorin kenttä jatkaa "kiertämistä". Moottorista saattaa kuulua vaan pientä vinkumista."
Sähkömoottorin teho on erittäin yksinkertainen, jännite x virta (virta lasketaan amppeereissa). Eli 230 V tasavirtamoottori tuottaa noin 57,5 % voimavirran tehosta kun siihen syötetään verkkovirtaa, eli alijännitettä, niin samalla pitää kasvattaa virran määrää. Silloin laite helposti kuumeentuu ja rikkoontuu. Maamme kiinteistöistä noin 90 % on voimavirtaliittymä, eli miksi kikkailla, etenkin kun se ei ole ihan turvallistakaan!Juu ja 230 V sekäsähkömoottori tuottaa 100 % voimavirran tehosta kun siihen syötetään verkkovirtaa eli siis niinku verkkojännitettä. Laite ei tietenkään toimi vaan ei sillä väliä kunhan Suomen kiinteistöistä 90 % on voimavirta liittymä liittymiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millaisia ne semmoiset nykyiset kolmivaiheoikosulkumoottorit on mitkä ei tamun perässä toimi tai kestä? Toki jos taajuutta nostetaan aivan älyttömästi .. viimein käy niin että roottori pysähtyy mutta staattorin kenttä jatkaa "kiertämistä". Moottorista saattaa kuulua vaan pientä vinkumista.
Mun eteen sattui upouusi 0,4kW moottori, ja huvikseeni kytkettyä moottorin tamuun kiinni nostin hertzit.
Oli 80Hz tjsp ja Tulletinlapa irtosi.
Kuumaliimalla kiinnitin ja 50Hz rajoitus päälle. Lavat pysynyt kiinni jo 7 vuotta.
Joitakin vanhoja amerikanmoottoreita (460V) on kuollut monen vuoden käytön jälkeen menemällä oikosulkuun. Ei mitään ylikuumemista (niitäkin toki tapahtunut), vaan kevyesti kuormittu viileä moottori yhtäkkiä vaan mennyt oikosulkuu, tai siis TAMUn mukaan ylivirta tarpeeksi että julisti sen oikosuluksi. Ei edes laakerivikaa. Ainoa teoria oli että TAMUn kanttiaalto indusoi ylijännitettä joka sitten lopuksi tuhosi eristykset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun eteen sattui upouusi 0,4kW moottori, ja huvikseeni kytkettyä moottorin tamuun kiinni nostin hertzit.
Oli 80Hz tjsp ja Tulletinlapa irtosi.
Kuumaliimalla kiinnitin ja 50Hz rajoitus päälle. Lavat pysynyt kiinni jo 7 vuotta.
Joitakin vanhoja amerikanmoottoreita (460V) on kuollut monen vuoden käytön jälkeen menemällä oikosulkuun. Ei mitään ylikuumemista (niitäkin toki tapahtunut), vaan kevyesti kuormittu viileä moottori yhtäkkiä vaan mennyt oikosulkuu, tai siis TAMUn mukaan ylivirta tarpeeksi että julisti sen oikosuluksi. Ei edes laakerivikaa. Ainoa teoria oli että TAMUn kanttiaalto indusoi ylijännitettä joka sitten lopuksi tuhosi eristykset.Romiksen moottorit nyt menee oikosulkuun ilman tamuakin ihan milloin tahansa.
- Anonyymi
Tähtikytkennän keskipisteestä pitää irroittaa yksi käämi,jonka päihin tulee vaihe ja nolla. Toiset keskeltä yhdessä olevat kytketään sarjaan käynnistyskondensaattorin kanssa ja se sarja myös nollan ja vaiheen väliin. Tällälailla moottori varmemmin saavuttaa verkkotaajuuden pyörimisnopeuden.
- Anonyymi
Tuollainen kytkentä totetuu kun moottori kytketään kolmioon. Kahteen napaan vaan kytketään 230 V nolla ja vaihe, ja siihen kolmanteen kondensaattori jonka toinen johto nollaan tai vaiheeseen.
- Anonyymi
Kondensaattorin mitoitus on siinä suurin ongelma jos moottoria käytetään pitkiä aikoja vaihtelevalla kuormalla.
Konkan oikean koko riippuu moottorin kuormituksesta. Jos konkka on kuormaan nähden liian pieni tai suuri, niin moottorin virta kasvaa ja moottori alkaa lämpenemään.
Kun konkka mitoitetaan täyden kuormituksen mukaan, ja moottoria kuitenkin käytetään pitkiä aikoja tyhjäkäynnillä, moottorin konkkakäämi ylikuumenee ja moottori kärähtää.
Moottorille onkin kytkettävä 3-vaiheinen suojakytkin käämien kanssa sarjaan ja tehdä kolmiokytkentä suojakytkimen yli, näin jokainen käämi on erikseen suojattu yksivaihekäytössäkin.
- Anonyymi
Jo oli aikakin tätä aloitusta yövuorolaisten nostella !
- Anonyymi
Onhan se ikävää kun kaikkia sähkömootteita ei ole hävitetty sitten vuoden 2004.
Niitä pirulaisia on vielä olemassa, ja käytössäkin nykyisinkin, jopa enemmän kuin silloin aikoinaan. 😆
- Anonyymi
Koko läntinen maailma hyörii kolmivaihe moottoreilla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005207777- 2322692
- 262591
- 1611950
- 1141788
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?51612Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p21376- 761203
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621188IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41165