Kysymys

Anonyymi-ap

Pystyisitkö tutustuu kaverina tai alkaa parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa?

T.Skitosoaffektiivinen (parantunut)

Ois kiva tietää ollaanko me muitten mielestä ihan turn off, eikä mitään toivoa olisi enää mihinkään suhteisiin normaalien kanssa?

196

656

Vastaukset 196

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Kyllä, helpostikin. Ollut sekä kaverina että suhteessa vastaavaan.

• Anonyymi00002
        UUSI

Okei kiva tietää, että toivoa on

• Anonyymi00004
        UUSI
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Okei kiva tietää, että toivoa on

Kyllä sitä on. Tsemiä matkallasi!

• Anonyymi00003
      UUSI

Riippuu ihan siitä kuin paha

• Anonyymi00005
      UUSI

Tietysti pystyn tutustumaan ja hyvin todennäköisesti pystyisin olemaan kaveri/ystäväkin. Parisuhde on sitten mutkikkaampi asia, eikä se tokikaan ole pelkästään sairaudesta kiinni.

Itse en ollut edes tietoinen, että skitsofresiasta voisi parantua. Olen ollut siinä käsityksessä, että skitsofrenialääkitys olisi elinikäinen. Tai näin se ainakin on ollut skitsofreniaan sairastuneella sukulaisellani. Jos todella on noin, että voi olla kokonaan parantunut, niin ei sen silloin pitäisi vaikuttaa mahdolliseen parisuhteeseen millään tavalla. Elinikäisessä lääkityksessä on mieleen vaikuttavissa sairauksissa kuitenkin se puoli, että tarvitaan luottamusta toisen kykyyn ja haluun hoitaa lääkityksensä jatkossakin asianmukaisesti. Sen luottamuksen rakentaminen voi viedä aikaa, mutta ei se mahdotonta ole.

• Anonyymi00010
        UUSI

Aijaa, olikohan mulla ees sitä tautia sitten, ei oo siihen lääkitystä enää. Kiva juttu jos uskoteltu mulle tuommoista 20 vuotta

• Anonyymi00013
        UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Aijaa, olikohan mulla ees sitä tautia sitten, ei oo siihen lääkitystä enää. Kiva juttu jos uskoteltu mulle tuommoista 20 vuotta

Eihän se, että minä en jostain tiedä, tarkoita sitä etteikö se olisi mahdollista. Ei minulla ole skitsofreniasta kokemusta muualta kuin tätini kautta. Hänkin on sairastunut kauan aikaa sitten, ennen kun minua oli edes olemassa. Olen vain kuullut joitain tarinoita siltä ajalta kun hän oireili ja tiedän hänellä olevan jatkuva lääkitys. En tarkoittanut viestiäni mitenkään loukkaavaksi.

• Anonyymi00006
      UUSI

En, vaikka olisin toivoton

• Anonyymi00105
        UUSI

Näitä ymmärrän hyvin, jos on ikävää kokemaa menneisyydestä. Itsekin totean, ettei mun luonne oikein sovi skitsofreeniselle. Aistin asioita ja epäilen, jos vähänkin sille on aihetta? Olen epäkelpo skitsofreeniselle siksi. Luottamus merkkaa paljon.

Skitsofreeniselle syntyy näistä helpommin harhoja, jotka ei anna hyviä lähtökohtia hyvälle yhdessä ololle. Epäsopivat toisille, silloin on turha yrittää mitään pakonomaisesti muuttaa näyttämään paremmalta kuin on.

• Anonyymi00007
      UUSI

Mitä tuo tarkoittaa ja miten se näkyy parisuhteessa?

🦄

• Anonyymi00008
      UUSI

No mikäs juttu tämä nyt on? 😅 Sanoit, ettei sinulla ole mutta halusit puhua aiheesta. Tiedät vastaukseni jo.

• Anonyymi00009
      UUSI

Ei, en kykenisi sillä minulla on myös omakin rajallinen elämäni enkä maallikkona kykene enkä ole oikeutettukkaan skitsofreenikkoa "parantamaan".

• UUSI

Isoäiti sairasti paranoidista muotoa ja oli vaikea läpi elämänsä harhojen takia. Lääkitystä ei ikinä saatu niin toimivaksi reilun 60 vuoden aikana etteikö olis ollut päivittäin harhoja. Itsetuhoisuuttakin.

Mutta ihmisenä rakkain sukulainen mitä ikinä on ollu omien vanhempien ja lasten lisäksi. Muutaman vaikeasti mielenterveyden kanssa kamppailevan kanssa parusuhteessa olleena, en omien sairauksieni ohessa jaksaisi olla tukena. Tää tulee kokemustietona, ei mutuna.

• UUSI

Ja kaverina on nytkin eriasteisista mielenterveyden häiriöistä kärsiviä. Monisairaitakin. Ne parhaimmat kaverit nimenomaan on heitä.

• Anonyymi00011
      UUSI

Mulla on kyllä semmoinen käsitys, että kyllä siitä voi parantua, mutta aika harva lääkkettömäksi

• Anonyymi00012
        UUSI

Alttius säilyy läpi elämän

• Anonyymi00022
        UUSI
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Alttius säilyy läpi elämän

Juu ja periytyvää sorttia.

• Anonyymi00026
        UUSI
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Juu ja periytyvää sorttia.

Kyllä, mutta ei aina.

• UUSI

En tiedä. Kun ei ole mitään kokemuksia,. Piti netistä selvittää ihan perusteet aiheesta.

• Anonyymi00014
      UUSI

Rohkeus puuttuu multa normaaliin ihmiseen tutustumiseen taustani perusteella, vaikka olen parantunut. Koska tämä on tabu sairaus vielä, mihin liitetään ikäviä mielikuvia. Eli en haluais avautua. Mitä jos skitsahtais ja kaikki paljastuis? Siks pelottaa parisuhteet terveisiin. AP

• Anonyymi00015
        UUSI

Ei kaikki ole samasta puusta tehtyjä. Itsekin sain tietää vähän jälkijunassa sen aikaisen naisystäväni sairastamisesta ja en säikähtänyt. Juteltiin ja ymmärsin, että sen kanssa voi elää, kunhan hoito on balanssissa ja silloin kun ei ole, silloin saattaa tulla niitä osastojaksoja. Siellä voi kuten tiedät vierailla ja kotiinkin pääsee välillä. Terapia ja lääkitys kun on kohillaan, niin ei se eroa mitenkään muulla tavalla. Ainakin itselläni riitti ymmärrystä ja se, joka ei ymmärrä, on minun mielestäni ja siis vain minun mielestäni ehkä ennakkoluuloinen ja/tai itse kenties vähän "outo". Se sairaus saattaa tulla kelle tahansa missä vaiheessa tahansa, joten ei pitäisi tuomita.

• Anonyymi00016
        UUSI
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Ei kaikki ole samasta puusta tehtyjä. Itsekin sain tietää vähän jälkijunassa sen aikaisen naisystäväni sairastamisesta ja en säikähtänyt. Juteltiin ja ymmärsin, että sen kanssa voi elää, kunhan hoito on balanssissa ja silloin kun ei ole, silloin saattaa tulla niitä osastojaksoja. Siellä voi kuten tiedät vierailla ja kotiinkin pääsee välillä. Terapia ja lääkitys kun on kohillaan, niin ei se eroa mitenkään muulla tavalla. Ainakin itselläni riitti ymmärrystä ja se, joka ei ymmärrä, on minun mielestäni ja siis vain minun mielestäni ehkä ennakkoluuloinen ja/tai itse kenties vähän "outo". Se sairaus saattaa tulla kelle tahansa missä vaiheessa tahansa, joten ei pitäisi tuomita.

Niin ja yli 11 vuotta oltiin yhdessä. Avoparina.

• Anonyymi00017
        UUSI

Mielenterveyden sairauksia on niin paljon muitakin. Älä huoli, oikeat ihmiset näkevät sinut persoonana eivätkä sairautenasi. En itse koe sitä esteenä ihmiseen tutustumisessa, oli se sitten ystävänä tai muuna. Teot paljolti merkkaa.
        Pelkosi on ymmärrettävää, mutta se ratkaisee myös paljon, miten itse suhtaudut ja puhut sairaudestasi. Arvosta itseäsi, olet hyvä sellaisena kuin olet. Tiedän, että se on vaikeaa, mutta se tekee sinusta sinut, se on vain hyvä jos väärät ihmiset lähtevät heti kättelyssä. Vaikka se satuttaakin.

• Anonyymi00027
        UUSI
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Niin ja yli 11 vuotta oltiin yhdessä. Avoparina.

Ja vielä tämäkin unohtui mainita, että olen ollut alalla myös töissä.

• UUSI

No minunkin ex kumppani yksi niistä joutui osastolle pitemmäksi aikaa, eikä mua ollut kukaan varoittanut, hänkään mistään sellaisesta. Oli aika järkytys.

Mielummin kertoo ennemmin, kun että paljastuu sitten myöhemmin kuten mulle kävi. Se kun ei voi olla vaikuttamatta molempiin.

• Anonyymi00018
      UUSI

Ja olen säätänyt 20 vuodessa elämäni aika pahasti solmuun joittenkin tahojen kanssa. No kyllähän asiat ois ratkaistavissa, mut jos tahot ei anna periksi, että olisin tervehtynyt. Tai kyl ne näkee, mut alan tietyille ihmisille olee liian suuri uhka. nämä ihmiset vaikuttaa mun suurimpiin asioihin elämässä. Ne voi tehdä edelleen elämästäni h lvettiä, eikä halua antaa periksi, että menee paremmin. Eli Hu. Llu läpi elämän kai sit

• Anonyymi00019
        UUSI

Se on väärin, mut taistelu jatkuu!

• Anonyymi00020
        UUSI

Enkä tajua miks edes perusihmisoikeudet toteudu, vaikka yrittää järkevästi perustella. Ennakkoluuloja

• Anonyymi00021
        UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Enkä tajua miks edes perusihmisoikeudet toteudu, vaikka yrittää järkevästi perustella. Ennakkoluuloja

Yhteiskunnassa monella saralla. Tietoa ei ole ja tyhmiä työntekijöitä, joilta puuttuu äly nähdä, kuka on älykäs. Näin ajattelen

• Anonyymi00023
        UUSI

Niin no. Sekin kuuluu siihen tervehtymiseen, että ymmärtää sen, ettei toisilla ole mitään velvoitetta antaa kaikkea anteeksi ja unohtaa. Se on toki väärin, jos sellainen ihminen voi jotenkin kontrolloida elämääsi. Siitä kannattaa pyrkiä eroon. Kannattaa tosiaan kuitenkin pitää mielessä se, etteivät ne menneet ja tehdyt pyyhkiydy taikaiskusta pois, vaikka oletkin tervehtynyt. Jos olet satuttanut jotakuta, kenties vieläpä useita kertoja, niin ne "arvet" ovat edelleen olemassa. Kerran rikottu peili, ei ole enää koskaan särötön, vaikka sen korjaisi.

• Anonyymi00024
        UUSI
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Niin no. Sekin kuuluu siihen tervehtymiseen, että ymmärtää sen, ettei toisilla ole mitään velvoitetta antaa kaikkea anteeksi ja unohtaa. Se on toki väärin, jos sellainen ihminen voi jotenkin kontrolloida elämääsi. Siitä kannattaa pyrkiä eroon. Kannattaa tosiaan kuitenkin pitää mielessä se, etteivät ne menneet ja tehdyt pyyhkiydy taikaiskusta pois, vaikka oletkin tervehtynyt. Jos olet satuttanut jotakuta, kenties vieläpä useita kertoja, niin ne "arvet" ovat edelleen olemassa. Kerran rikottu peili, ei ole enää koskaan särötön, vaikka sen korjaisi.

Niin, mut tässä mun asiassa olisi kyse sossun työntekijöistä, jotka pitäisi lain mukaan antaa nyt mahdollisuuksia. Mutta se on täysin poissuljettu ja nyt on alkanut valheen verkosto, että asiat saatais jatkumaan ennallaan. Olen aika pieni ihminen sen järjestelmän edessä. Jos laitan vastaan kiristysote kiristyy vaan, ja keksitään lisää keinoja pilata toisen elämä. Ihan mun reaktiot laitetaan jo tukemaan, että olisi edelleen sairas, siis jos sanon, että paremmin menee, sitä ei hyväksytä

• Anonyymi00025
        UUSI
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Niin, mut tässä mun asiassa olisi kyse sossun työntekijöistä, jotka pitäisi lain mukaan antaa nyt mahdollisuuksia. Mutta se on täysin poissuljettu ja nyt on alkanut valheen verkosto, että asiat saatais jatkumaan ennallaan. Olen aika pieni ihminen sen järjestelmän edessä. Jos laitan vastaan kiristysote kiristyy vaan, ja keksitään lisää keinoja pilata toisen elämä. Ihan mun reaktiot laitetaan jo tukemaan, että olisi edelleen sairas, siis jos sanon, että paremmin menee, sitä ei hyväksytä

Kuten todettua, niin jos kyse on ihmisistä, joilla on valta kontrolloida elämääsi, niin silloin tuosta kannattaa pyrkiä eroon. Kannattaa esimerkiksi pyrkiä vaihtamaan sitä omaa vastuuhenkilöä jne. Alkuun voi pyrkiä vaikkapa keskustelemalla niistä ongelmista ensiksi hoitavan tahon kanssa. Jos omat voimasi eivät riitä niin hae mahdollisimman nopeasti apua tuohon tilanteeseen. Jollei mikään muu auta, niin sitten kannattaa pyrkiä muuttamaan esimerkiksi jonkun sukulaisen avulla.

• Anonyymi00028
        UUSI
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Vaikka valittaa asoista hallinto-oikeuteen, sieltä tulee lämmin käden puristus sossuille. Hallinto oikeudessa uskotaan sossujen valheisiin. Mä oon siis tosi pieni sen jyrän edessä. Ihmistä voidaan levittää pskaa oikeuteen asti, mulla ei siis mitään lain suojaa. Poliisitkaan ei puutu näihin asioihin. Eli pskan puhuminen jatkukoon ja sossut luottaa siihen, että kukaan ulkopuolinen ei usko minuun, että he tekisivät virheitä. No mun läheiset näkee kyl et ne sossut on pskoja, mut hekin on voimattomia

• Anonyymi00029
        UUSI

Onko tämä siis ap:lta?

Kuuluuko sairauteen, että kuvittelee olevansa uhka jollekulle toiselle?

Tai että kuvittelee joidenkin "tahojen" kontrolloivan omaa elämäänsä?

🦄

• Anonyymi00031
        UUSI
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Vaikka valittaa asoista hallinto-oikeuteen, sieltä tulee lämmin käden puristus sossuille. Hallinto oikeudessa uskotaan sossujen valheisiin. Mä oon siis tosi pieni sen jyrän edessä. Ihmistä voidaan levittää pskaa oikeuteen asti, mulla ei siis mitään lain suojaa. Poliisitkaan ei puutu näihin asioihin. Eli pskan puhuminen jatkukoon ja sossut luottaa siihen, että kukaan ulkopuolinen ei usko minuun, että he tekisivät virheitä. No mun läheiset näkee kyl et ne sossut on pskoja, mut hekin on voimattomia

Oletko kuullut sellaista sanontaa kuin "Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat"?

Kuuluu yleissivistyksen olla kritisoimatta rahoittajia.

🦄

• Anonyymi00034
        UUSI
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Juurikin sen vuoksi kannattaa pyrkiä vaihtamaan niitä ihmisiä.

• Anonyymi00035
        UUSI
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Lisään. Ihmisten ja vastuuhenkilöiden vaihtaminen on huomattavasti helpompi ja kevyempi tie pyrkiä pääsemään ettenpäin kuin jäädä hakkaamaan päätään seinää samojen naamojen kanssa vuosikausia tapellen. Jos kus täytyy vain hyväksyä. että on saanut omasta mielestään epäreiluja päätöksiä, eikä niitä pysty muuttamaan ja etsi muita teitä päästä eteenpäin.

• Anonyymi00037
        UUSI
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Turha niitä ihmisiä vaihtaa, ei sossuja vastaan mikään auta. Ei sitä mitään asianajajaa palavereihin saa noin vaan ilmatteeksi. Se vois olla kyllä ainut tie jonkinlaiseen pelastukseen, mutta tehottoman kallista lystiä.

• Anonyymi00053
        UUSI
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Turha niitä ihmisiä vaihtaa, ei sossuja vastaan mikään auta. Ei sitä mitään asianajajaa palavereihin saa noin vaan ilmatteeksi. Se vois olla kyllä ainut tie jonkinlaiseen pelastukseen, mutta tehottoman kallista lystiä.

Aahaa. No sittenpä voit vain luovuttaa ja ilmeisesti jatkaa valittamistasi. Ei siitä tosin mitään hyötyä ole, siis siitä valittamisesta, kun et kerta aio asialle yrittää mitään tehdä. Kun olet sitä mieltä, ettei kannata mitään tehdä, niin paljon järkevämpää itsesi (ja terveytesi) kannalta olisi hyväksyä tilanne ja elää sen mukaan.

Senkö takia sinä tuota kaveria ja parisuhdetta etsit, että joku toinen hoitaisi elämäsi raiteilleen?

• Anonyymi00054
        UUSI
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Oletko kuullut oikeusavusta? Voit myös etsiä asianajajaa, joka olisi valmis ajamaan asiaasi pro bono. Sellaisiakin löytyy, kun vain etsii.

• Anonyymi00055
        UUSI
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Aahaa. No sittenpä voit vain luovuttaa ja ilmeisesti jatkaa valittamistasi. Ei siitä tosin mitään hyötyä ole, siis siitä valittamisesta, kun et kerta aio asialle yrittää mitään tehdä. Kun olet sitä mieltä, ettei kannata mitään tehdä, niin paljon järkevämpää itsesi (ja terveytesi) kannalta olisi hyväksyä tilanne ja elää sen mukaan.

Senkö takia sinä tuota kaveria ja parisuhdetta etsit, että joku toinen hoitaisi elämäsi raiteilleen?

Ei sekään auttaisi luultavasti, siis parisuhde terveeseen. Tilanne on nyt mikä on. Sen suhteen ei enää toivoa. Eli sossuasiakin heikentää mun itseluottamusta terveeseen parisuhteeseen, valitettavasti.

• Anonyymi00059
        UUSI
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Ei sekään auttaisi luultavasti, siis parisuhde terveeseen. Tilanne on nyt mikä on. Sen suhteen ei enää toivoa. Eli sossuasiakin heikentää mun itseluottamusta terveeseen parisuhteeseen, valitettavasti.

Ja niin kauanei kun kannat sisälläsi ja pidät kiinni katkeruudesta (vaikka se olisi oikeutettuakin) olet hyvin raskasta seuraa myös toiselle mielenterveysongelmista kärsivälle. Hyvin todennäköisesti pikemmin niin päin, että juuri itsekin mielenterveysongelmista kärsivä/kärsinyt erityisesti kokisi liian raskaaksi kantaa myös sinun taakkaasi.

Itselläkin on masennustausta jne. ja ystävistäni löytyy paljon sekä mielenterveyden haasteista, että kroonisita terveyshaasteista kärsineitä. Nuo itsessään eivät siis ole mikään ongelma, mutta oma asenne siihen omaan tilanteeseen, voi hyvinkin olla. Katkeruudessa vellominen on hirvittävän raskasta kuunneltavaa, kunettä kuitenkin itse pyrkii pitämään omat asiansa kasassa ja hoitamaan niitä. Saa olla väsynyt ja turhautunut ja katkerakin, mutta tätä elämää nyt pitäisi kuitenkin elääkin.

• Anonyymi00063
        UUSI
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Ja niin kauanei kun kannat sisälläsi ja pidät kiinni katkeruudesta (vaikka se olisi oikeutettuakin) olet hyvin raskasta seuraa myös toiselle mielenterveysongelmista kärsivälle. Hyvin todennäköisesti pikemmin niin päin, että juuri itsekin mielenterveysongelmista kärsivä/kärsinyt erityisesti kokisi liian raskaaksi kantaa myös sinun taakkaasi.

Itselläkin on masennustausta jne. ja ystävistäni löytyy paljon sekä mielenterveyden haasteista, että kroonisita terveyshaasteista kärsineitä. Nuo itsessään eivät siis ole mikään ongelma, mutta oma asenne siihen omaan tilanteeseen, voi hyvinkin olla. Katkeruudessa vellominen on hirvittävän raskasta kuunneltavaa, kunettä kuitenkin itse pyrkii pitämään omat asiansa kasassa ja hoitamaan niitä. Saa olla väsynyt ja turhautunut ja katkerakin, mutta tätä elämää nyt pitäisi kuitenkin elääkin.

Minä en puhu ikinä ulkopuolisille ongelmistani. En halua kuormittaa ketään. haluan näyttää ihmisille vain sen positiivisen puoleni mikä minussa on. He ei edes tajua, että miten vaikeista asioista elämässäni kärsin, jos en kerro. Jos kerron ihmiset kaikkoaa aika nopeasti, sen olen huomannut. Läheiset vain tietää ja ammattilaiset

• Anonyymi00070
        UUSI
        Anonyymi00063 kirjoitti:

Minä en puhu ikinä ulkopuolisille ongelmistani. En halua kuormittaa ketään. haluan näyttää ihmisille vain sen positiivisen puoleni mikä minussa on. He ei edes tajua, että miten vaikeista asioista elämässäni kärsin, jos en kerro. Jos kerron ihmiset kaikkoaa aika nopeasti, sen olen huomannut. Läheiset vain tietää ja ammattilaiset

Tuokin kuulostaa kovinbrankalt tvalta,elää. Tietenkään kaikkin ei tarvitse tietää, mutta jatkuva esittäminenkään ei tee hirveän hyvää mielenterveydelle. Tiedätkö ... ei aina tarvita juuri positiivisuutta. Neutraalius on usein ihan hyvä tapa lähestyä asiaa, ettei tarvitse hypätä ääripäästä toiseen. Ääripäät ovat kuluttavia.

• Anonyymi00072
        UUSI
        Anonyymi00070 kirjoitti:

Tuokin kuulostaa kovinbrankalt tvalta,elää. Tietenkään kaikkin ei tarvitse tietää, mutta jatkuva esittäminenkään ei tee hirveän hyvää mielenterveydelle. Tiedätkö ... ei aina tarvita juuri positiivisuutta. Neutraalius on usein ihan hyvä tapa lähestyä asiaa, ettei tarvitse hypätä ääripäästä toiseen. Ääripäät ovat kuluttavia.

No joo joo

• Anonyymi00073
        UUSI
        Anonyymi00070 kirjoitti:

Eiköhän sitä kaikki ole suurimman ajan, kun ihmisten kanssa kanssakäymisessä on, niin ole ihan neutraalisti, jos yhtään normaalisakkkiin kuuluu

• Anonyymi00074
        UUSI
        Anonyymi00073 kirjoitti:

Eiköhän sitä kaikki ole suurimman ajan, kun ihmisten kanssa kanssakäymisessä on, niin ole ihan neutraalisti, jos yhtään normaalisakkkiin kuuluu

Hän kyllä juuri antoi itse tuossa edellä ymmärtää toisin. Luotan mielummin henkilön omaan sanomiseen, kun jonkun muun "väliintuloon".

• Anonyymi00101
        UUSI
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Lisään. Ihmisten ja vastuuhenkilöiden vaihtaminen on huomattavasti helpompi ja kevyempi tie pyrkiä pääsemään ettenpäin kuin jäädä hakkaamaan päätään seinää samojen naamojen kanssa vuosikausia tapellen. Jos kus täytyy vain hyväksyä. että on saanut omasta mielestään epäreiluja päätöksiä, eikä niitä pysty muuttamaan ja etsi muita teitä päästä eteenpäin.

Luuletko tosiaan että just asiakas voisi tämän sossutahon vastuuhenkilöt vaihtaa? Hoh, hoh! Että asiakas päättäis asioista. Varmaan moni ehdottanut tuota, mutta päätä puuhun lyönyt vain.

• Anonyymi00104
        UUSI
        Anonyymi00101 kirjoitti:

Luuletko tosiaan että just asiakas voisi tämän sossutahon vastuuhenkilöt vaihtaa? Hoh, hoh! Että asiakas päättäis asioista. Varmaan moni ehdottanut tuota, mutta päätä puuhun lyönyt vain.

Joo mulla kokemuskia kans just tuosta tahosta. Tuollaista se on. Tästä toiminnasta pitäisi puhua julkisesti enemmän mielestäni. Jotenkin tuntuu, että se on piilossa oleva aihe, ainakin vanhempien osalta.

• Anonyymi00116
        UUSI
        Anonyymi00101 kirjoitti:

Kyllä, nimenomaan juuri asiakkaalla on oikeus vaihtaa hänen asiotaan sossupuolella hoitavaa henkilöä, samoin kuin terveydenhoidossa. Se on ihan lakisääteinen oikeus.

• Anonyymi00118
        UUSI
        Anonyymi00116 kirjoitti:

Kyllä, nimenomaan juuri asiakkaalla on oikeus vaihtaa hänen asiotaan sossupuolella hoitavaa henkilöä, samoin kuin terveydenhoidossa. Se on ihan lakisääteinen oikeus.

Ei kuule ole. Lastensuojelun puolella se lapsi on asiakas, ei vanhempi. Jos lapsi on huostassa hänenhän asioista suurimmaksi osaksi päättää yhteiskunta. Eli sossu päättää kuka lapsen asioita hoitaa. Lastensuojelun puolella tuo vaihtosysteemi ei vois edes toimia, että vanhempi päättää asioista vastaavat, koska se ei olisi kaikissa tilanteissa välttämättä lapsen edunmukaista, silloin on vaara, että työntekijöitä koko ajan vaihdeltais. Se polkis lapsen oikeuksia hyvään sosiaaalihuoltoon

• Anonyymi00121
        UUSI
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Oletko kuullut sellaista sanontaa kuin "Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat"?

Kuuluu yleissivistyksen olla kritisoimatta rahoittajia.

🦄

Mitä vittua taas. Lakisääteistä rahaa ihan oikeasti pimitetään.

Jos siitä valittaa, sosiaalityöntekijä valehtelee kirkkain silmin.

Saa valittaa. Ja juuri tuo, ettei asiakasta uskota.

Sulla on ihme tarve päteä asioissa joista et tiedä yhtään mitään.

• Anonyymi00124
        UUSI
        Anonyymi00118 kirjoitti:

Ei kuule ole. Lastensuojelun puolella se lapsi on asiakas, ei vanhempi. Jos lapsi on huostassa hänenhän asioista suurimmaksi osaksi päättää yhteiskunta. Eli sossu päättää kuka lapsen asioita hoitaa. Lastensuojelun puolella tuo vaihtosysteemi ei vois edes toimia, että vanhempi päättää asioista vastaavat, koska se ei olisi kaikissa tilanteissa välttämättä lapsen edunmukaista, silloin on vaara, että työntekijöitä koko ajan vaihdeltais. Se polkis lapsen oikeuksia hyvään sosiaaalihuoltoon

Kyllä on. Nimenomaan tuo asioita hoitavan tahon vaihto on lakisääteinen oikeus. Se ei tietenkään takaa sitä, että päätökset muuttuisivat mitenkään, mutta sen tarkoitus on estää mahdollisten tulehtuneiden henkilösuhteiden vaikutusta. Pienillä paikkakunnilla ja muutenkin huonon resurssoinnin takia tuo on usein hankalaa, mutta silti se on lakisääteinen oikeus. Ota selvää.

Ja tietysti se uusikin henkilö on väistämättä sossun puolelta. En ole missään sanonut, että voisit vaikka kadulta napata siihen hommaan kenet haluat. Vaihtoa voit silti vaatia, jos jonkun tietyn henkilön kanssa on sukset toivottomasti ristissä. Tietysti jos olet vetänyt suksesi ristiin koko sosiaalitoimen kanssa, niin sitten ei auta kuin vaihtaa paikkakuntaa.

Lapsen asioita hoidettaessa tosiaan se lapsi on asiakas. Vanhemmat, joiden kykenevyyttä huoltajiksi ehkä jopa kyseenalaistetaan, eivät tosiaan voi tuolle asialle mitään tehdä, koska lapsi on se asiakas ei vanhempi. Lapsen ulkopuolinen edunvalvoja voisi tuota vaatia lapsen puolesta.

• Anonyymi00128
        UUSI
        Anonyymi00124 kirjoitti:

Kyllä on. Nimenomaan tuo asioita hoitavan tahon vaihto on lakisääteinen oikeus. Se ei tietenkään takaa sitä, että päätökset muuttuisivat mitenkään, mutta sen tarkoitus on estää mahdollisten tulehtuneiden henkilösuhteiden vaikutusta. Pienillä paikkakunnilla ja muutenkin huonon resurssoinnin takia tuo on usein hankalaa, mutta silti se on lakisääteinen oikeus. Ota selvää.

Ja tietysti se uusikin henkilö on väistämättä sossun puolelta. En ole missään sanonut, että voisit vaikka kadulta napata siihen hommaan kenet haluat. Vaihtoa voit silti vaatia, jos jonkun tietyn henkilön kanssa on sukset toivottomasti ristissä. Tietysti jos olet vetänyt suksesi ristiin koko sosiaalitoimen kanssa, niin sitten ei auta kuin vaihtaa paikkakuntaa.

Lapsen asioita hoidettaessa tosiaan se lapsi on asiakas. Vanhemmat, joiden kykenevyyttä huoltajiksi ehkä jopa kyseenalaistetaan, eivät tosiaan voi tuolle asialle mitään tehdä, koska lapsi on se asiakas ei vanhempi. Lapsen ulkopuolinen edunvalvoja voisi tuota vaatia lapsen puolesta.

Ei mee noin. Asiasta on otettu selvää, vaihtoa on pyydetty, mutta sitä ei asioita tehdä vedoten lapsen etuun. Lapset on huostassa.

• Anonyymi00129
        UUSI
        Anonyymi00128 kirjoitti:

Ei mee noin. Asiasta on otettu selvää, vaihtoa on pyydetty, mutta sitä ei asioita tehdä vedoten lapsen etuun. Lapset on huostassa.

Ja muita sossuja olis kyllä siellä toimistossa

• Anonyymi00130
        UUSI
        Anonyymi00129 kirjoitti:

Ja muita sossuja olis kyllä siellä toimistossa

Ja nythän on nää hyvinvointialueetkin, mutta silti ei suostuta lasten asioita hoitavaa tahoa muuttamaan, vaikka vanhempi on muuttanut paikkakunnalle missä lapset asuu, saman hyvinvointialueen sisällä kuitenkin siis ollaan. Että näin

• Anonyymi00137
        UUSI
        Anonyymi00124 kirjoitti:

En lukenut kaikkia kommentteja,
        enkä siksi ota kantaa kokonaisuuteen vaan ainoastaan noihin loppu osan asioihin.

Ensin tuohon ulkopuoliseen edunvalvojaan lapselle ja siitäkään en voi sanoa 100% varmuudella että miten asia on yleisesti.
        Käsitykseni mukaan, sekä se mitä olen ihan itse nähnyt asiaan liittyen, huostaanotettujen lasten kohdalla se edunvalvoja on itsekin sosiaaliviraston ihminen.
        Ei siis "ulkopuolinen" henkilö.

Lapsi on kyllä joo se asiakas, mutta lasu asioissa käsitellään myös koko perheen asioita, jolloin se on asiakas perhe..

Eikä aina lasu asioissa tai huostaanotoissa ole syynä ne vanhemmat, tai se ettei ne vanhemmat kykene huolehtimaan lapsesta.

Kun lapsi huostaanotetaan, liiankin usein käy niin ettei vanhemmilla ole mitään sanomista mihinkään, vaikka kuinka siihen olisikin lain mukaan oikeus. Ei siihen että kuka lapsen asioista määrää, missä lapsi asuu, kuinka siellä sijaispaikassa asioita hoidetaan,
        eikä siihen edes että lapsi pääsee lääkäriin.

Eipä ole ihan mustavalkoista nuo jutut,
        ei tosiaankaan.

Eikä voi mitenkään yleistää mitään.
        Jokainen tapaus on ihan oma tapauksensa.

J.k. Ihmettelen kyllä kovasti kuinka tässä siirryttiin johkin lasu asioihin 🤔

• UUSI

Vaikka olisi miten ihana ihminen mutta laitoksessa vähintään kerran vuodessa niin ei tule mitään. lisäksi lääkitys jos on vahva niin elämä ei tule olemaan kuin syklistä toiseen menemistä.

Toki kokeilla voi, erot voivat olla suuria siinä miten pärjätään arkielämässä sairaudesta huolimatta

• Anonyymi00030
      UUSI

Olen nähnyt läheltä koko ikäni erään sukulaisen kohdalla mitä se mielensairaus todellisuudessa on, ja ihan sen perusteella en haluaisi olla kaverina tai varsinkaan parisuhteessa skitson kanssa mistään hinnasta. Se on vaan ihan liian pelottavaa kun ei tiedä että mitä ihmeen ajatuksia toisen päässä liikkuu, kun ne ajatukset ei todellakaan ole mitään normaaleita ihmisten ajatuksia vaan jotain täysin muuta. Ja lisäksi niiden lääkkeiden sivuvaikutukset on kovia, voi olla täysin taju kankaalla monta tuntia päivästä.

Mutta kun teitä skitsoja on ties miten useita tuhansia suomessa, ja käytte lääkärissä ym. paikossa missä näette toisianne, ei pitäisi olla mikään ongelma löytää niitä samanlaisia ystäviksi ja ehkä myös parisuhteeseen. Ei se mahdotonta pitäisi mtenkään olla.

Tuo mielen vamma on vastaava kuin se että istuu rullatuolissa eikä pääse siitä pois, se vammauttaa ihmisen mielen vastaavalla tavalla. Joku terve ihminen kyllä osaa hyväksyä tuollaisenkin asian, mutta ne on tosi harvassa ketkä siihen pystyy.

• Anonyymi00038
        UUSI

Täytyy todeta tähän sivusta, että kehon vammat ovat kyllä rankkoja, mutta en lähtisi lainkaan suoraan vertaamaan niitä mielen vammoihin. Mielen vammat ovat huomattavasti henkisesti rankempia ulkopuolisille, kehon vammat suurimmassa määrin vain sille itse niiden kanssa elävälle. Mielen vammat ovat myös potentiaalisesti hengenvaarallaisia läheisille, kun taas joku muu pesyvää lääkitystä syövä yleensä tappaa korkeintaan itsensä, jos jättää lääkkeensä ottamatta.

• Anonyymi00048
        UUSI
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Täytyy todeta tähän sivusta, että kehon vammat ovat kyllä rankkoja, mutta en lähtisi lainkaan suoraan vertaamaan niitä mielen vammoihin. Mielen vammat ovat huomattavasti henkisesti rankempia ulkopuolisille, kehon vammat suurimmassa määrin vain sille itse niiden kanssa elävälle. Mielen vammat ovat myös potentiaalisesti hengenvaarallaisia läheisille, kun taas joku muu pesyvää lääkitystä syövä yleensä tappaa korkeintaan itsensä, jos jättää lääkkeensä ottamatta.

Tarkoitukseni oli verrata muiden ihmisten suhtautumista vammaiseen vrt. mielenterveysongelmaiseen. Samanlainen suhtautuminen on odotettavissa molemmissa tapauksissa. Tai nyt tarkemmin ajatellen oikeastaan mielenterveysongelmainen on vielä huonommassa asemassa kuin rullatuolissa istuva halvaantunut henkilö.

Juuri tämä pelko mitä kokee siitä kun ei tiedä mitä sen toisen päässä liikkuu milloinkin. Se ei ystävyyttä edistä, ja parisuhteesta se tekee lähes mahdottoman.

Tiedän kyllä tapauksen missä eräs rikas mieshenkilö jolla oli skitsofrenia tapaili aina naisia, ja oli naimisissakin useamman kanssa, mutta kaikki nämä parisuhteet kaatuivat henkilön mielenterveysongelmiin, kun mieli sekosi ja yhteiselämästä tuli mahdotonta. Naiset kyllä varmasti olisivat halunneet jatkaa elämäänsä tuon miehen seurassa, mutta eivät kertakaikkiaan pystyneet siihen.

• Anonyymi00032
      UUSI

Riippuu pitkälti siitä, miten sairaus vaikuttaa arkeen ja ihmissuhteisiin. Skitsofreniasta voi parantua, mutta se on melko harvinaista. Sairastuneista vain n. 10-15% paranee niin, että toimintakyky on ennallaan, mutta alttius sairauden uusiutumiseen ei poistu. Siinä mielessä ei skitsofreniasta voi koskaan täysin parantua.

Suhtaudun parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa siis hyvin varauksellisesti. En kaipaa elämääni mitään pelkoa tai jatkuvaa huolta aiheuttavaa. Tämä pätee myös esim päihderiippuvaisiin eli tieten tahtoen en aloittaisi parisuhdetta miehen kanssa, jolla on vakavia mielenterveys- tai päihdeongelmia. Olen aivan liian turvallisuushakuinen sellaiseen.

Aletheias

• Anonyymi00041
        UUSI

Tässä keskustelussa on nyt vissiin menneet jotkin käsitteet sekaisin. Skitsofreniasta ei voi parantua, ja se alkaa jo nuoruudessa ja kestää läpi elämän.
        Skitsoaffektiivinen häiriö taas voi olla luonteeltaan ohimenevä episodi, ehkä jopa kertaluonteinen olosuhteista johtuva häiriötila joka voi mennä ohitse eikä toistu ehkä koskaan, mikäli stressaavat elämänolosuhteet eivät palaa. Tuo häiriö toki voi olla jatkuvasti mukana aiheuttaen episodeja jaksoittain, täysin henkilöstä riippuen. Joten mikään diagnoosi ei takaa yhtään mitään varmuutta näissä tapauksissa.

Jos joskus meinaat alkaa parisuhteeseen jonkun tälläisen henkilön kanssa, niin keskustele ensin tämän henkilön läheisten kanssa sen tilanteesta ja ongelmista, ne kyllä kertovat mikä se tilanne on. Ja joka tapauksessa näet heti niiden naamasta että onko tilanne vaikea ja vakava, kun kysyt asiaa.

• Anonyymi00047
        UUSI
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Tässä keskustelussa on nyt vissiin menneet jotkin käsitteet sekaisin. Skitsofreniasta ei voi parantua, ja se alkaa jo nuoruudessa ja kestää läpi elämän.
        Skitsoaffektiivinen häiriö taas voi olla luonteeltaan ohimenevä episodi, ehkä jopa kertaluonteinen olosuhteista johtuva häiriötila joka voi mennä ohitse eikä toistu ehkä koskaan, mikäli stressaavat elämänolosuhteet eivät palaa. Tuo häiriö toki voi olla jatkuvasti mukana aiheuttaen episodeja jaksoittain, täysin henkilöstä riippuen. Joten mikään diagnoosi ei takaa yhtään mitään varmuutta näissä tapauksissa.

Jos joskus meinaat alkaa parisuhteeseen jonkun tälläisen henkilön kanssa, niin keskustele ensin tämän henkilön läheisten kanssa sen tilanteesta ja ongelmista, ne kyllä kertovat mikä se tilanne on. Ja joka tapauksessa näet heti niiden naamasta että onko tilanne vaikea ja vakava, kun kysyt asiaa.

Kiitos tarkennuksista. Hyvin voi olla mennyt käsitteet keskustelussa sekaisin. Ja myös se, että mitä paranemisella tarkoitetaan, oireettomuutta vai täydellistä paranemista.

Hyvä vinkki tuo läheisten kanssa keskustelu. Heillä on se paras tieto, miten sairaus näyttäytyy sairastuneen itsensä sekä läheisten elämässä.

Aletheias

• Anonyymi00057
        UUSI
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä. Kirjoittelinkin jo tuolla ketjun alkupäässä, olleeni siinä käsityksessä, ettei skitsofreniasta voi kokonaan parantua. En kuitenkaan viitsinyt alkaa googlailemaan ja asiaa sen enempää kyselemään, koska joku (ehkä ap) tuntui hieman loukkaantuvan viestistäni.

Olen samaa mieltä, että lähesten kanssa keskusteleminen on paras keino päästä selville todellisesta tilanteesta. Sairastunut ei itse useinkaan aidosti tunnista tilannetta ja voi aivan vilpittömästi kertoa kaiken olevan kohdallaa kunnossa, vaikkei niin todellisuudessa olisikaan. Tuokin kokemus kun on kovin subjektiivinen.

• Anonyymi00112
        UUSI
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Skitsoaffektiivisesta häiriöstä ei yleensä voi täysin parantua siinä mielessä, että se katoaisi lopullisesti, mutta elämänsä saattaa saada kuntoon.

• Anonyymi00033
      UUSI

100% varmuudella en halua suhdetta skitsofreenikon kanssa, jos sen vuoksi kun on lapsia usein samassa taloudessa.

AV

• Anonyymi00036
        UUSI

Ööö, siis mitä lapsia, miten ne lapset on sinne samaan talouteen eksyneet?

• Anonyymi00042
        UUSI
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Ööö, siis mitä lapsia, miten ne lapset on sinne samaan talouteen eksyneet?

Ymmärsin AV:n kommentin niin, ettei hän haluaisi skitsofreenikkoa lastensa tai näiden kavereiden lähelle. Kyllähän sitä parisuhteessa yleensä jossain vaiheessa toisten kodeissa oleillaan ja esitellään kumppani lapsille.

Äitinä ymmärrän tämän. En ikinä toisi poikani lähelle miestä, joka voisi olla vaaraksi hänelle henkisesti tai fyysisesti. Mies lentäisi ulos kuin leppäkeihäs, jos hän osoittaisi pieniäkin merkkejä siitä, että hänestä voisi olla vaaraa pojalleni. Tässä asiassa rima on todella korkealla enkä sitä tule koskaan laskemaan. En edes nyt kun poikani on jo aikuisen miehen kokoinen.

Aletheias

• Anonyymi00045
        UUSI
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Ymmärsin AV:n kommentin niin, ettei hän haluaisi skitsofreenikkoa lastensa tai näiden kavereiden lähelle. Kyllähän sitä parisuhteessa yleensä jossain vaiheessa toisten kodeissa oleillaan ja esitellään kumppani lapsille.

Äitinä ymmärrän tämän. En ikinä toisi poikani lähelle miestä, joka voisi olla vaaraksi hänelle henkisesti tai fyysisesti. Mies lentäisi ulos kuin leppäkeihäs, jos hän osoittaisi pieniäkin merkkejä siitä, että hänestä voisi olla vaaraa pojalleni. Tässä asiassa rima on todella korkealla enkä sitä tule koskaan laskemaan. En edes nyt kun poikani on jo aikuisen miehen kokoinen.

Aletheias

Naiset ja niiden lapset..... Niitä aina kulkee niitte naisten mukana joka paikkaan. Harmillisia ovat.

• Anonyymi00046
        UUSI
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Aletheias

Näin, kyllä. Kiitos tarkennuksesta.
        Lapsen läheisyyteen mahdollisimman tasapainoisia ihmisiä, kiitos.

AV

• Anonyymi00049
        UUSI
        Anonyymi00045 kirjoitti:

Naiset ja niiden lapset..... Niitä aina kulkee niitte naisten mukana joka paikkaan. Harmillisia ovat.

Minun lapsessani ei ole yhtään mitään harmillista.

Aletheias

• Anonyymi00050
        UUSI
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Minun lapsessani ei ole yhtään mitään harmillista.

Aletheias

Ei sinun mielestäsi, mutta niiden miesten mielestä on jotka p*nevat sinua...

• Anonyymi00052
        UUSI
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Ei sinun mielestäsi, mutta niiden miesten mielestä on jotka p*nevat sinua...

Ei todellakaan ole. Miehet, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ovat osoittaneet kunnioitusta äitiyttäni ja lastani kohtaan.

Aletheias

• Anonyymi00113
        UUSI
        Anonyymi00052 kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Miehet, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ovat osoittaneet kunnioitusta äitiyttäni ja lastani kohtaan.

Aletheias

Noinhan se normaalisti menee, jotkut, yleensä lapsettomat, palstamiehet karsastavat lapsia.

• Anonyymi00143
        UUSI
        Anonyymi00113 kirjoitti:

Noinhan se normaalisti menee, jotkut, yleensä lapsettomat, palstamiehet karsastavat lapsia.

Niinpä. Eikä siinä mitään, jollei halua deittailla ihmistä, jolla on lapsia, mutta fiksu ihminen ei kuitenkaan halveksu tai hauku ihmisiä, joilla on lapsia tai mikä pahinta, heidän lapsiaan. Raukkamaista käytöstä tuollainen.

Aletheias

• Anonyymi00145
        UUSI
        Anonyymi00052 kirjoitti:

Aletheias

" Miehet, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ovat osoittaneet kunnioitusta äitiyttäni ja lastani kohtaan."

No olisko sellainen mies päässyt sänkyysi joka olisi haukkunut lastasi? Käytä nyt järkeäsi hieman...

• Anonyymi00163
        UUSI
        Anonyymi00145 kirjoitti:

" Miehet, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ovat osoittaneet kunnioitusta äitiyttäni ja lastani kohtaan."

No olisko sellainen mies päässyt sänkyysi joka olisi haukkunut lastasi? Käytä nyt järkeäsi hieman...

Ei tietenkään olisi päässyt. Sitähän tuossa ikään kuin sanoin..

Aletheias

• Anonyymi00039
      UUSI

Jääkö psykooseista aina vammoja aivoihin?

• Anonyymi00040
        UUSI

Kait niistä voi jotain jäädä, riippuu kuinka syvä on ollut

• Anonyymi00043
        UUSI

Lääkkeistä jää.

• Anonyymi00044
        UUSI

Kyl mul jäi toimintakykyyn vajautta ja kuormitun helposti, vaikka syviä psykooseja en ole kokenut. Lähinnä vaikea motivoida itseä työntekoon, haluais makoilla vaan päivät pitkät pohdiskellen asioita. Ja keskittymiskykyyn jäi, siis ei jaksa aina lukea asioita alusta loppuun. Mut älyyn ei ole vaikuttanut. Masentuu herkästi kuormituksesta. Kyllä sitä töissä vois käydä osa aikaisesti kyllä. Päikääreitä kyl se siitä

• Anonyymi00056
        UUSI

Pahimmillaan laitostuvat, päättele siitä

• Anonyymi00060
        UUSI

Jokaine psykoosijakso taannuttaa ihmistä, eli henkisiä- että toimintakykyä. Yleensä seuraava psykoosi on monesti syvempi ja mahdollisesti ennen pitkää jopa pysyvä tila.
        Mut jokainen on yksilö, jokaiseen vaikuttaa omalla lailla. Paljon vaikuttaa lähtötaso henkisessä ja fyysisessä toimintakyvyssä. Myös ikä milloin sairastui ja sukupuoli, naisilla helpompi yleensä. Skitsofreniaa sairastavia on monenlaisia ihmisiä vähemmän älykkäistä, jopa erittäin lahjakkaisiin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja ennusteeseen.

• UUSI
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Lääkkeistä jää.

Näin on, persoonallisuuden ja toimintakykyisyyden muutoksia, myöhemmin mahdollisesti muistisairauksia.

• Anonyymi00114
        UUSI

Jää aina. Mitä pahempi psykoosi, sitä enemmän vammoja aivoihin. Hoitamaton psykoosi on hengenvaarallinen.

• Anonyymi00160
        UUSI
        Anonyymi00114 kirjoitti:

Jää aina. Mitä pahempi psykoosi, sitä enemmän vammoja aivoihin. Hoitamaton psykoosi on hengenvaarallinen.

Varmaan tuskainen kokemus

• Anonyymi00161
        UUSI
        Anonyymi00160 kirjoitti:

Varmaan tuskainen kokemus

Mieti joku perus ahdistus, sekin joskus sietämätöntä, psykoosi tuntuu varmaa monikertaisesti siitä

• UUSI

Kyllä. Enemmän aiheuttaa ongelmaa nämä leikkijämiehet, jotka haluaa kokonaan omistaa, mutta eivät itse ole valmiita sitoutumaan ja elävät omalle mielihyvälleen (eli pettävät).

Senpä takia en enää aktiivisesti etsi kumppania.

Miehen pitää olla mies, ei mikään himojensa vietävissä oleva vellipylly, jos ja kun ei ole sellaisesta sovittu. Ei kiitos tauteja.

• Anonyymi00051
        UUSI

Joo hyvä niin. Parempi vaan olla yksin kun on skitsofreenikko. Tai olla samanlaisten seurassa, ymmärtäävät parhaiten.

• UUSI
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Joo hyvä niin. Parempi vaan olla yksin kun on skitsofreenikko. Tai olla samanlaisten seurassa, ymmärtäävät parhaiten.

Huomasitko, että tarkoitin, että pystyisin tutustumaan / seurustelemaan sellaisen kanssa? :)
        Häntä pystyyn nyt. Kyllä varmasti joku muukin ajattelee näin.

• Anonyymi00106
        UUSI
        Mu5tasydän kirjoitti:

Huomasitko, että tarkoitin, että pystyisin tutustumaan / seurustelemaan sellaisen kanssa? :)
        Häntä pystyyn nyt. Kyllä varmasti joku muukin ajattelee näin.

Ai, luulin että puhuit itsestäsi siinä.

• Anonyymi00058
      UUSI

Suolistoni sisältö pysyy helposti piilossa, kunnes paljastan sen ruiskuttamalla kaiken sisällön ulos – siemennestettä, virtsaa, verta ja ulosteita. Tykkään marinoida sitä niin kauan kuin pystyn, joskus useita päiviä. Sitä on vaikea kuvailla, mutta haju on niin voimakas, että se imeytyy jokaiseen kankaaseen ja pysyy, kunnes peset ne. Tavalliset ihmiset sanovat, että sitä on liikaa ja se saa heidät oksentamaan, mutta minä rakastan sitä. Rakastan nukkua voimakkaan hajun kanssa. Joskus päällystän sillä kivekseni ja penikseni masturboin. En tiedä mitään parempaa kuin se. Kerro minulle, jos haluat nähdä kuvia siitä? Tunteeni suolistoani kohtaan ovat vahva rakkaus ja himo, ja olen myös erittäin uskollinen sille.normaalisti ulkoilutan koiraani,mutta lähiaikoina olen huomannut liikkuvani ulkona puistoissa,leikkikentillä ynms tämän tavaran kanssa ja luulen sen olevan oikeaa rakkautta. 💚

• Anonyymi00107
        UUSI

Aito skitsofreenikko äänessä?

• UUSI

Rehellisesti sanottuna en alkaisi parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa. Toisaalta en kyllä alkaisi parisuhteeseen normonkaan kanssa.

Kaveriksi saattaisin hyväksyä, mutta se vaatisi aikamoista vakautta siinä sairaudessa. Se riippuisi myös persoonasta paljolti. Jos persoona olisi minua ihastuttava, niin sairaus ei haittaisi.

Pari entistä naapuria oli skitsofreniaa sairastavia ja aika raskasta oli jo heidän kanssaan. Keskellä yötä piti tehdä tupatarkastuksia tai taluttaa alaston vaeltelija kotiinsa.

Eli siis kaverina olen jo ollutkin parille skitsofreenikolle, niin tiedän pikkuisen mitä puhun.

• Anonyymi00061
      UUSI

Kaverina aivan varmasti. Parisuhde on paljon hankalampi. Tunteiden hallinta on arveluttavinta. Suhteessa tulee aina alamäkiä ja nekin pitäisi hallita taidolla.

• Anonyymi00062
      UUSI

Eikö kaikkia mielenriesoja voida hoitaa lääkkein, ettei elo käy raskaaksi.
      Eihän muut välttämättä tiedä, jos et toitota. Eikä mitään tarvitse kellekään heti paljastaa.
      Kerrot sellaiselle kehen voit luottaa ja ymmärtää.
      Siis. Miksei.
      Vilma

• Anonyymi00108
        UUSI

Tuohan se vasta hauskinta olisikin, ettei tietäisi mitään koko asiasta ennenkuin olisi yöllä sängyssä sen kanssa ja se sekoaisi täysin....

No, todellisuudessa se näkyy kyllä melko nopeaan siitä henkilöstä jos on mielenterveysongelmia.

• Anonyymi00064
      UUSI

Kaverina olenkin eräälle ihmiselle jolla sama vaiva hänen elämä todella raskasta. Mut hän on kuitenki ihan parisuhteessa. On siinä varmasti omat haasteensa. Mut ihmiset löytää rakkaudesta kyllä keinot selvitä.

• Anonyymi00065
      UUSI

Aika raskasta seuraa voivat olla. Mielenkiintoista ja hauskaa voi kyllä varmasti välillä olla. Kyllähän joka kaupungissa joitakin vaikeita tapauksia vaeltelee. No sellaiseen en tutustuisi.

• Anonyymi00066
        UUSI

Monesti mielenkiintoinen olemus ja pukeutuminen, tunnustaa kyllä sairaudesta kärsivän

• Anonyymi00068
        UUSI

Tämä on just se stereotypia, joka luo ikävän kuvan sairaudelle. Tämä ei todellakaan läheskään aina ole totuus. Toinen stereotypia on väkivalta. Joo, psykoosissa kyllä, mutta hoitotasapainossa hyvin harvinaista. Pitää kait olla jotain persoonallisuus häiriötä, jos on väkivaltainen noin muutenkin. Näin olen asian ymmärtänyt.

• Anonyymi00089
        UUSI
        Anonyymi00066 kirjoitti:

Monesti mielenkiintoinen olemus ja pukeutuminen, tunnustaa kyllä sairaudesta kärsivän

Ja mihinkähän perustuu?
        Onko tuo lainkaan tietoa.
        Taiteilijat, taiteilijat ja muunlaiset kerkoilijat enemminkin.

• Anonyymi00090
        UUSI
        Anonyymi00089 kirjoitti:

Ja mihinkähän perustuu?
        Onko tuo lainkaan tietoa.
        Taiteilijat, taiteilijat ja muunlaiset kerkoilijat enemminkin.

Sun vahvuus ei taida olla ihmustuntemus

• Anonyymi00110
        UUSI
        Anonyymi00090 kirjoitti:

Sun vahvuus ei taida olla ihmustuntemus

No. Olen kyllä kohdannut monenlaista tallaaja, joten älähän vähättele tuntematonta?
        Käyppä Nyky-Kalliossa. Keekoilijoita.
        Vilma

• Anonyymi00067
      UUSI

Nyt pystyn vastaamaan aloituksen kysymykseen.

Perustuen siihen, miten tässä ketjussa käyttäydyt, olet huonosti käyttäytyvä ja epäkohtelias.

Voit valehdella itsellesi ja uskotella, että ongelmasi on joku sairaus. Epäkohteliaisuutesi on kuitenkin silmiinpistävämpää käytöksessäsi, joten sinuna paneutuisin ensiksi siihen.

🦄

• Anonyymi00076
        UUSI

Samaa mietin ketjua lukiessani. En tietenkään voi olla täysin varma mitkä ovat ap:n viestejä, mutta melkoinen epäkohteliaisuus minullekin tästä päällimmäisenä ongelmana mieleen jää. Sen korjaaminen voisi jo auttaa paljon.

• Anonyymi00078
        UUSI
        Anonyymi00076 kirjoitti:

Samaa mietin ketjua lukiessani. En tietenkään voi olla täysin varma mitkä ovat ap:n viestejä, mutta melkoinen epäkohteliaisuus minullekin tästä päällimmäisenä ongelmana mieleen jää. Sen korjaaminen voisi jo auttaa paljon.

Hyvä että joku muu huomasi saman. ☺️

Sairaus on tietysti helpompi syy käsitellä kuin epäkohteliaisuus, koska sairautta ei tarvitse itse yrittää muuttaa.

Epäkohteliaisuus täytyy itse analysoida ja itse harjoitella kohteliaammaksi. Siinä ei voi syyttää kohtaloa, geenejä, sairautta tai sossua.

🦄

• Anonyymi00080
        UUSI

Mistä tiedät mitkä viestit multa. Itse en juuri ole kommentoinut tähän ketjuun mitään. Lueskellut oon. Yhden kokemuksen kyllä toin esille, mikä mua mättää tässä yhteiskunnassa ja se on rehellistä. Sellaista elämää joillakin voi oikeasti olla, ei sitä tarvi kaunistella keskustelupalstoilla. En tiedä onko mulla oikeasti tuo sairaus, vai jokin muu, mutta lääkärit ovat niin päättäneet, että ei kait siinä sitten vastaan panemista. Jos laitat vastaan olet sairaudentunnoton ja pakkohoidon tarpeessa. Näin se menee. AP

• Anonyymi00081
        UUSI
        Anonyymi00078 kirjoitti:

Hyvä että joku muu huomasi saman. ☺️

Sairaus on tietysti helpompi syy käsitellä kuin epäkohteliaisuus, koska sairautta ei tarvitse itse yrittää muuttaa.

Epäkohteliaisuus täytyy itse analysoida ja itse harjoitella kohteliaammaksi. Siinä ei voi syyttää kohtaloa, geenejä, sairautta tai sossua.

🦄

Niin. En ehtinyt lukea montaakaan viestiä ketjun alusta, kun tuli jo vastaus, joka saisi minut irl toteamaan, ettenpä viitsi nyt tuhlata enempää aikaani. Tämmöisessä paikassa tietysti on vähän enemmän toleranssia muiden käytöstä kohtaan, mutta jos tosielämän ystävistä puhutaan, niin ei noilla vastauksilla ystävyyttä rakenneta.

• Anonyymi00084
        UUSI
        Anonyymi00080 kirjoitti:

Mistä tiedät mitkä viestit multa. Itse en juuri ole kommentoinut tähän ketjuun mitään. Lueskellut oon. Yhden kokemuksen kyllä toin esille, mikä mua mättää tässä yhteiskunnassa ja se on rehellistä. Sellaista elämää joillakin voi oikeasti olla, ei sitä tarvi kaunistella keskustelupalstoilla. En tiedä onko mulla oikeasti tuo sairaus, vai jokin muu, mutta lääkärit ovat niin päättäneet, että ei kait siinä sitten vastaan panemista. Jos laitat vastaan olet sairaudentunnoton ja pakkohoidon tarpeessa. Näin se menee. AP

Ja voin sanoa, että kokemusteni pohjalta juuri tämmöistä se on ollut suhtautuminen sairauteeni 20 vuoden aikana, mitä tässä ketjussa on tuotu esille. Puolesta ja vastaan on aina ollu. Ne jotka ei halua missään tekemisissä olla, niitäkin on. On niitäkin jotka mielellään vastaa puheluun. Taiteile siinä keskellä sitten ja mieti kuka haluaa sun kans olla ja kuka ei. AP

• Anonyymi00085
        UUSI
        Anonyymi00080 kirjoitti:

"Mistä tiedät mitkä viestit multa."

Ei sitä ole tarvinnut tietää. Epäkohteliaisuuutesi näkyy enemmän niissä kohdissa, joissa jätät vastaamatta viesteihin.

Ja jos tämä oli ensimmäinen kohta, jossa vastaat minulle, ensimmäisen käsittelemäsi aiheen valinta kertoo prioriteeteistäsi.

Minä vastaan kaikkiin minulle osoitettuihin viesteihin, ellei kirjoittajana ole joku, joka on ollut minulle joskus ilkeä (AV, Pikku-Pirpana tai rennosti.m) tai ellei viesti ole selvästi tarkoitettu muuhun kuin dialogiin.

🦄

• Anonyymi00086
        UUSI
        Anonyymi00084 kirjoitti:

Ja voin sanoa, että kokemusteni pohjalta juuri tämmöistä se on ollut suhtautuminen sairauteeni 20 vuoden aikana, mitä tässä ketjussa on tuotu esille. Puolesta ja vastaan on aina ollu. Ne jotka ei halua missään tekemisissä olla, niitäkin on. On niitäkin jotka mielellään vastaa puheluun. Taiteile siinä keskellä sitten ja mieti kuka haluaa sun kans olla ja kuka ei. AP

Opettele käyttäytymään.

Käytät sairautta tekosyynä huonolle käyttäytymisellesi.

🦄

• Anonyymi00087
        UUSI
        Anonyymi00084 kirjoitti:

Ja vielä se että missä määrin toinen haluaa kanssasi olla, sitä voi olla vaikea joskus hahmottaa. Eli minkälaisen ihmissuhteen tämä vastapuoli on sulle valmis tarjoamaan, hän ei välttämättä halua sua omaan porukkaan mukaan ottaa. Kaksistaan voi kyllä tavata ja sit ihmettelet, että miksi mua halutaan piilottaa, eikä avoimesti halua olla mun kans. Tästä on mulle jäänyt trauma, ja vaikka oonkin jo parantunut, rohkeutta ei ole löytynyt vielä tutustua moniinkaan normaaleihin ja ihmissuhteistani kuvastaa edelleen samanlainen ajatus. Niitä sääliäjiäkin on, mut ne itse poissuljen heti. Sääliä en kaipaa! AP

• Anonyymi00088
        UUSI
        Anonyymi00087 kirjoitti:

Ja vielä se että missä määrin toinen haluaa kanssasi olla, sitä voi olla vaikea joskus hahmottaa. Eli minkälaisen ihmissuhteen tämä vastapuoli on sulle valmis tarjoamaan, hän ei välttämättä halua sua omaan porukkaan mukaan ottaa. Kaksistaan voi kyllä tavata ja sit ihmettelet, että miksi mua halutaan piilottaa, eikä avoimesti halua olla mun kans. Tästä on mulle jäänyt trauma, ja vaikka oonkin jo parantunut, rohkeutta ei ole löytynyt vielä tutustua moniinkaan normaaleihin ja ihmissuhteistani kuvastaa edelleen samanlainen ajatus. Niitä sääliäjiäkin on, mut ne itse poissuljen heti. Sääliä en kaipaa! AP

Olen yhden kerran elämässäni seurustellut ja hänkin oli vakavasti sairas. Ja se suhde oli kaamea. Kyl siitä jotain jäikin, mistä olen ylpeä toisaalta.

• Anonyymi00091
        UUSI
        Anonyymi00086 kirjoitti:

Opettele käyttäytymään.

Käytät sairautta tekosyynä huonolle käyttäytymisellesi.

🦄

Kiitos sarvipää jos et vähättelisi kokemuksiani AP

• Anonyymi00093
        UUSI
        Anonyymi00091 kirjoitti:

Kiitos sarvipää jos et vähättelisi kokemuksiani AP

En ole vähätellyt kokemuksiasi.

Olen kritisoinut käyttäytymistäsi tässä ketjussa ja tuonut esille, että käytökselläsi olisi suurempi merkitys sosiaalisiin suhteisiin kuin sairaudellasi.

🦄

• Anonyymi00094
        UUSI
        Anonyymi00093 kirjoitti:

En ole vähätellyt kokemuksiasi.

Olen kritisoinut käyttäytymistäsi tässä ketjussa ja tuonut esille, että käytökselläsi olisi suurempi merkitys sosiaalisiin suhteisiin kuin sairaudellasi.

🦄

Huhuhhh! En ymmärrä sun ajattelua, mutta emme kaikki ajattele asioista samalla lailla, sen pitää hyväksyä. Onko sulla kenties kokemusta sairaudesta sitten?

• Anonyymi00096
        UUSI
        Anonyymi00094 kirjoitti:

Huhuhhh! En ymmärrä sun ajattelua, mutta emme kaikki ajattele asioista samalla lailla, sen pitää hyväksyä. Onko sulla kenties kokemusta sairaudesta sitten?

Jatkat samaa rataa koko ajan: käytät sairautta tekosyynä sille, että käyttäydyt huonosti.

Minulla ei ole tähän ketjuun nyt oikein muuta sanottavaa.

Ota pää pois pyllystäsi. 😃

🦄

• Anonyymi00109
        UUSI

Ensimmäinen todella oikeasti mielenvikainen ihminen kommentoi tähän ketjuun.... Sen kyllä huomaa heti tuosta tekstin sävystä.

• Anonyymi00115
        UUSI
        Anonyymi00080 kirjoitti:

Jos lääkärit sanovat että sinulla on sairaus, niin se on. Ei kahta sanaa. Henkilö ei voi itse määritellä sairauttaan ja antaa itselleen diagnoosia. Hyvin usein vielä heiltä puuttuu kokonaan tuo sairauden tunto.

• Anonyymi00119
        UUSI

Vedit siinä herneen nenääsi ja otat henkilökohtaisena loukkauksena, että aloittaja ei vastannut yhteen kommenttiisi?

Ehkä hän koki vastaamisen liian raskaaks, aiheen arkuuden vuoksi. Ei internetissä kannata myöskään puhua omia sairauksistaan turhan avoimesti edes anonyymisti. Toisessa kommentissa myöhemmin hän toteaakin: "Eli en haluais avautua".

Mutta sinulla ei tällainen tietystikään tule mieleen, kun näet aina vain oman ainoan oikean totuutesi.

• Anonyymi00122
        UUSI
        Anonyymi00115 kirjoitti:

Jos lääkärit sanovat että sinulla on sairaus, niin se on. Ei kahta sanaa. Henkilö ei voi itse määritellä sairauttaan ja antaa itselleen diagnoosia. Hyvin usein vielä heiltä puuttuu kokonaan tuo sairauden tunto.

Se on niin outoa, kuin joittenkin lääkäreitten diagnoosi kuitenkin epäselvä. Sit toiset taas??? Mihin uskoo?? En ole sairaudentunnoton, en voi olla kun nykyään menee paremmin, enkä käytä psykoosilääkkeitä. Silloin kun käytin meni hyvin pieni annos. Jos on sairaudentunnoton, vaikeahan silloin parantua. Remissio? AP

• Anonyymi00123
        UUSI
        Anonyymi00122 kirjoitti:

Se on niin outoa, kuin joittenkin lääkäreitten diagnoosi kuitenkin epäselvä. Sit toiset taas??? Mihin uskoo?? En ole sairaudentunnoton, en voi olla kun nykyään menee paremmin, enkä käytä psykoosilääkkeitä. Silloin kun käytin meni hyvin pieni annos. Jos on sairaudentunnoton, vaikeahan silloin parantua. Remissio? AP

Joitttenkin lääkäreitten mielestä diagnoosi epäselvä siis

• Anonyymi00131
        UUSI
        Anonyymi00115 kirjoitti:

Noin se tuppaa olemaan! En jaksaisi olla edes kaveri yhdellekään sellaiselle, jolla on tuo sairaus!

• Anonyymi00132
        UUSI
        Anonyymi00115 kirjoitti:

Miksei vois määritellä diagnoosia itse. Kyllä ihmisellä oman pään toiminnasta on parempi tieto, kuin kellään muulla, edes psykiatrilla ei sellaista tietomäärää voi ollla ihmisen elämästä, mikä henkilöllä on itsellä. Ja jos on vielä lukenut psykiatriaa, niin miksei ihminen saisi tehdä itsestään arviota. Viedäänkö oikeus kyseenalaistaa?
        No viedään, sanomalla sairaudentunnoton. Virhettä ei voida myöntää, ei tietenkään

• Anonyymi00148
        UUSI
        Anonyymi00132 kirjoitti:

Miksei vois määritellä diagnoosia itse. Kyllä ihmisellä oman pään toiminnasta on parempi tieto, kuin kellään muulla, edes psykiatrilla ei sellaista tietomäärää voi ollla ihmisen elämästä, mikä henkilöllä on itsellä. Ja jos on vielä lukenut psykiatriaa, niin miksei ihminen saisi tehdä itsestään arviota. Viedäänkö oikeus kyseenalaistaa?
        No viedään, sanomalla sairaudentunnoton. Virhettä ei voida myöntää, ei tietenkään

No tuota, käsittääkseni edes lääkäri ei voi diagnosoida itseään, se tarvitsee siihen toisen lääkärin. Saati maallikko itse.

• Anonyymi00153
        UUSI
        Anonyymi00132 kirjoitti:

"Miksei vois määritellä diagnoosia itse"

Ihan pokkana sanot noin. Se on jo todiste, että sinulla on kyseinen sairaus harhaluuloineen.

• Anonyymi00156
        UUSI
        Anonyymi00153 kirjoitti:

"Miksei vois määritellä diagnoosia itse"

Ihan pokkana sanot noin. Se on jo todiste, että sinulla on kyseinen sairaus harhaluuloineen.

Lääkäreillä on harhaluuloisuushäiriö!

• Anonyymi00157
        UUSI
        Anonyymi00119 kirjoitti:

Vedit siinä herneen nenääsi ja otat henkilökohtaisena loukkauksena, että aloittaja ei vastannut yhteen kommenttiisi?

Ehkä hän koki vastaamisen liian raskaaks, aiheen arkuuden vuoksi. Ei internetissä kannata myöskään puhua omia sairauksistaan turhan avoimesti edes anonyymisti. Toisessa kommentissa myöhemmin hän toteaakin: "Eli en haluais avautua".

Mutta sinulla ei tällainen tietystikään tule mieleen, kun näet aina vain oman ainoan oikean totuutesi.

En ole missään vaiheessa loukkaantunut tai vetänyt hernettä nenääni.

Se, että huomautan jollekulle tämän käyttäytymisestä, ei tarkoita, että minun olisi täytynyt vetää hernettä nenääni tai millään tavalla loukkaantua hänen käyttäytymisestään.

Aloittaja kirjoitti aloitusviestissään:
        "Pystyisitkö tutustuu kaverina tai alkaa parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa?"

Minä kysyin häneltä:
        "Mitä tuo tarkoittaa ja miten se näkyy parisuhteessa?"

Tämä kysymykseni oli mielestäni olennainen koko ketjussa. Mielestäni aloittajan olisi pitänyt jo ihan aloitusviestissään määritellä, miten hänen sairautensa näkyy tai näkyisi parisuhteessa. Eihän meillä maallikoilla ole muuten mitään edellytyksiä arvioida, vaikuttaako sairaus meidän mielestämme aloittajan parisuhteisiin ja miten se vaikuttaa. Täysin asiallinen ja erittäin relevantti kysymys siis.

Mutta aloittaja jätti siihen vastaamatta.

Sitten kun huomautin aloittajalle hänen käyttäytymisestään, sitten hän vasta aktivoitui. 🤭

Kirjoitin myös kommentit 00029 sekä 00031, joista ensimmäiseen aloittaja ei vastannut, toiseen hän (tai joku muu) vastasi asiattomuuksilla ja kiroilemalla.

Mutta en tosiaan ole loukkaantunut mistään tässä ketjussa kirjoitetusta. 😊 Olen osallistunut keskusteluun mielenkiinnolla, mutta mitään erityisiä tunteita en ole tässä ketjussa kokenut. 🙂

🦄

• Anonyymi00159
        UUSI
        Anonyymi00157 kirjoitti:

En ole missään vaiheessa loukkaantunut tai vetänyt hernettä nenääni.

Se, että huomautan jollekulle tämän käyttäytymisestä, ei tarkoita, että minun olisi täytynyt vetää hernettä nenääni tai millään tavalla loukkaantua hänen käyttäytymisestään.

Aloittaja kirjoitti aloitusviestissään:
        "Pystyisitkö tutustuu kaverina tai alkaa parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa?"

Minä kysyin häneltä:
        "Mitä tuo tarkoittaa ja miten se näkyy parisuhteessa?"

Tämä kysymykseni oli mielestäni olennainen koko ketjussa. Mielestäni aloittajan olisi pitänyt jo ihan aloitusviestissään määritellä, miten hänen sairautensa näkyy tai näkyisi parisuhteessa. Eihän meillä maallikoilla ole muuten mitään edellytyksiä arvioida, vaikuttaako sairaus meidän mielestämme aloittajan parisuhteisiin ja miten se vaikuttaa. Täysin asiallinen ja erittäin relevantti kysymys siis.

Mutta aloittaja jätti siihen vastaamatta.

Sitten kun huomautin aloittajalle hänen käyttäytymisestään, sitten hän vasta aktivoitui. 🤭

Kirjoitin myös kommentit 00029 sekä 00031, joista ensimmäiseen aloittaja ei vastannut, toiseen hän (tai joku muu) vastasi asiattomuuksilla ja kiroilemalla.

Mutta en tosiaan ole loukkaantunut mistään tässä ketjussa kirjoitetusta. 😊 Olen osallistunut keskusteluun mielenkiinnolla, mutta mitään erityisiä tunteita en ole tässä ketjussa kokenut. 🙂

🦄

Aloittaja luultavasti halusi puhua ihan yleisellä tasolla asiasta. Ei kai sillä hirveästi merkitystä millaiset oireet hänellä on, koska ei se mitään suhdetta tässä ketjussa ilmeisesti ole hakemassa

• Anonyymi00069
      UUSI

Pystyisin kyllä.
      Tutustumaan kaverina,
      mutta myös parisuhteeseenkin.
      Mulle ei olisi millään tavalla ongelma.
      Vaikkei olisi "parantunutkaan" niin ei silti.

Surullista että niin moni ihminen joutuu miettii noita tuollaisia asioita. Useimmiten sen vuoksi että "normot" laukoo ties mitä kaikkea sontaa, jopa tietämättä noista asioista yhtikäs mitään.

Omasta kokemuksesta voin sanoa että mun mielestäni juurikin ne "ei normot" on niitä Rakastettavimpia sekä luotettavimpia ihmisiä.

En usko että mä voisin alkaa parisuhteeseen enää ikinä kenenkään "normon" kanssa.
      Liian kylmiä, julmia,muita alentavia vähäksyviä sekä "tasottavia" tapauksia on tullut vastaan.

🧩 Assin, epävakaan & skitsofr. Äiti 🧩

• Anonyymi00071
        UUSI

Ootpa helpolla päässy, jos tuommonen liuta vaikeita diagnooseja samalla ihmisellä?

• Anonyymi00075
        UUSI

"Surullista että niin moni ihminen joutuu miettii noita tuollaisia asioita. Useimmiten sen vuoksi että "normot" laukoo ties mitä kaikkea sontaa, jopa tietämättä noista asioista yhtikäs mitään."

Mitä itse ajattelet siitä, miten tämän ketjun aloittaja on käyttäytynyt?

Eikö "ei-normolla" ole mitään velvollisuutta käyttäytyä hyvin "normoja" kohtaan? Pitääkö "normojen" sietää epäkohteliaisuutta "ei-normon" sairauden vuoksi?

Minusta vain näkö- ja kuulovammat ovat sellaisia vammoja, jotka oikeuttavat epäkohteliaan käytöksen muita keskustelukumppaneita kohtaan.

🦄

• Anonyymi00077
        UUSI

Eihän meistä kukaan ole tosiasiassa "normaali". Varmasti kaikille joku diagnoosikin löydettäisiin kun tarpeeksi tongittaisiin.
        -sivusta

• Anonyymi00079
        UUSI
        Anonyymi00075 kirjoitti:

"Surullista että niin moni ihminen joutuu miettii noita tuollaisia asioita. Useimmiten sen vuoksi että "normot" laukoo ties mitä kaikkea sontaa, jopa tietämättä noista asioista yhtikäs mitään."

Mitä itse ajattelet siitä, miten tämän ketjun aloittaja on käyttäytynyt?

Eikö "ei-normolla" ole mitään velvollisuutta käyttäytyä hyvin "normoja" kohtaan? Pitääkö "normojen" sietää epäkohteliaisuutta "ei-normon" sairauden vuoksi?

Minusta vain näkö- ja kuulovammat ovat sellaisia vammoja, jotka oikeuttavat epäkohteliaan käytöksen muita keskustelukumppaneita kohtaan.

🦄

Mä en tiedä miten aloittaja on käyttäytynyt.
        En tiedä kuka aloittaja on.

...... "oikeuta" epäkohteliasta käytöstä toisia kohtaan.......

Jos tollain ajatellaan niin miten noi sun mainitsemat vammat oikeuttaisi käyttäytyä tollain?

Ei noi tosiaankaan oikeuta tollaseen.
        Ei noissa ole mitään mikä vaikuttaisi siihen miten tuoda asiansa toiselle tiedoksi niin että ei pystyisi olla asiallinen.
        Vai onko?

Hieman eriasia on esim autisminkirjolla olevan kommunikointi toisten kanssa.

On eriasia kun on vaikkapa sokea tai kuuro, kuin että sulla rakenteellisia poikkeavuuksia aivoissa. Ja siksi vaikutat epäkohteliaalle.
        Eikös vaan?

Mikä sun puolustuksesi on sun käytökseen?
        Oletko kuuro tai sokea?

🧩mom🧩

• Anonyymi00082
        UUSI
        Anonyymi00079 kirjoitti:

Jos tollain ajatellaan niin miten noi sun mainitsemat vammat oikeuttaisi käyttäytyä tollain?

Ei noissa ole mitään mikä vaikuttaisi siihen miten tuoda asiansa toiselle tiedoksi niin että ei pystyisi olla asiallinen.
        Vai onko?

On eriasia kun on vaikkapa sokea tai kuuro, kuin että sulla rakenteellisia poikkeavuuksia aivoissa. Ja siksi vaikutat epäkohteliaalle.
        Eikös vaan?

Oletko kuuro tai sokea?

🧩mom🧩

Olen käyttäytynyt ketjussa asiallisesti.

Sinä et edes huomaa ketjun aloittajan epäkohteliasta käytöstä, koska kirjoitit:
        "Mä en tiedä miten aloittaja on käyttäytynyt."

Osaatko siis kasvattaa omastakaan erityisestä lapsestasi hyvin käyttäytyvää?

🦄

• Anonyymi00098
        UUSI
        Anonyymi00082 kirjoitti:

🦄

Osaa mun lapset kyllä käyttäytyä.
        On aina osanneet käyttäytyä.
        Paljon paremmin kuin sinä.
        Ja paremmin kuin minä.

Kukaan noista EI IKINÄ lähtis arvostelemaan kenenkään kasvatustaitoja, ei edes täällä.

No eipä kukaan noista kyllä olis lähtenyt edes kommentoimaan sulle mitään.
        Ehkä.
        Paitsi nyt ton kasvatus höpötykses jälkeen.
        En mäkään kyllä olis normisti olis vastannut sulle, mut nyt oli tylsää, sekä mulle ❤ aihe.

Sanot että olet käyttäytynyt asiallisesti tässä ketjussa. En nyt oo kyllä ihan samaa mieltä.
        Mut ei siitä sen enempiä. Sulla on omat syysi käyttäytyä miten käyttäydytkään.
        Tai ehkä sä et edes huomaa itse sitä.

Toi kun mainitsin sun käyttämisen muita kohtaan, en kyllä tarkoittanut ainoastaan tätä ketjua vaan ihan muissakin ketjuissa.

Joskus kannattaa muuten miettiä hetkinen,
        ja lukea se teksti, ehkä parikin kertaa,
        ennen kuin painat lähetä nappulaa.

Joo, tiedän kyllä oikein hyvin, ja myönnän sen myös, etten itse nyt käyttäydy nätisti sua kohtaan.

Sä olet aika session tyyppi kyllä,
        onnistut siinä missä kovinkaan moni ei onnistu koskaan, tai millään.
        Ei edes oikeassa elämässä.

Oikein ihanaa iltaa sulle kuitenkin.
        Täydellistä, täydelliselle satuhahmolle 🦄

• Anonyymi00099
        UUSI
        Anonyymi00098 kirjoitti:

Ja paremmin kuin minä.

Kukaan noista EI IKINÄ lähtis arvostelemaan kenenkään kasvatustaitoja, ei edes täällä.

Ehkä.
        En mäkään kyllä olis normisti olis vastannut sulle, mut nyt oli tylsää, sekä mulle ❤ aihe.

Sanot että olet käyttäytynyt asiallisesti tässä ketjussa. En nyt oo kyllä ihan samaa mieltä.

Toi kun mainitsin sun käyttämisen muita kohtaan, en kyllä tarkoittanut ainoastaan tätä ketjua vaan ihan muissakin ketjuissa.

Joo, tiedän kyllä oikein hyvin, ja myönnän sen myös, etten itse nyt käyttäydy nätisti sua kohtaan.

Korjaus virheeseen.
        Spessu, eikä session :D

• Anonyymi00100
        UUSI
        Anonyymi00079 kirjoitti:

Vai onko?

Eikös vaan?

Oletko kuuro tai sokea?

🧩mom🧩

Ei todellakaan oikeuta!

• Anonyymi00103
        UUSI
        Anonyymi00098 kirjoitti:

Ja paremmin kuin minä.

Ehkä.

Niin.

Täällä tuli rankkaa kritiikkiä "normoja" kohtaan:

"En usko että mä voisin alkaa parisuhteeseen enää ikinä kenenkään "normon" kanssa.
        Liian kylmiä, julmia,muita alentavia vähäksyviä sekä "tasottavia" tapauksia on tullut vastaan."

Minä veikkaan, että sinä et edes halua kasvattaa lapsestasi sellaista, joka viihtyisi noiden "normojen" parissa. Opetat lapsellesikin, että muut kuin "erityiset" ihmiset ovat kylmiä ja julmia.

Onko sellainen oikein lastasi kohtaan ja hyödyksi hänen tulevaisuudelleen?

🦄

• Anonyymi00111
        UUSI
        Anonyymi00103 kirjoitti:

Niin.

"En usko että mä voisin alkaa parisuhteeseen enää ikinä kenenkään "normon" kanssa.
        Liian kylmiä, julmia,muita alentavia vähäksyviä sekä "tasottavia" tapauksia on tullut vastaan."

Minä veikkaan, että sinä et edes halua kasvattaa lapsestasi sellaista, joka viihtyisi noiden "normojen" parissa. Opetat lapsellesikin, että muut kuin "erityiset" ihmiset ovat kylmiä ja julmia.

🦄

Kuulkaas nyt. Tämä sarvipää itse on niin kaukana normaalista kuin vaan voi olla.

• Anonyymi00117
        UUSI
        Anonyymi00111 kirjoitti:

Kuulkaas nyt. Tämä sarvipää itse on niin kaukana normaalista kuin vaan voi olla.

En minä ole koskaan väittänyt olevani normaali, vaikka ei minulla mitään diagnoosia ole.

Mutta en ikinä sanoisi normaaleja ihmisiä kylmiksi tai julmiksi. (Tylsiksi olen voinut sanoa, mutta se on vähän lievempi kritiikki.)

🦄

• Anonyymi00125
        UUSI
        Anonyymi00103 kirjoitti:

Niin.

🦄

Uskallatko sä sanoa ton kaiken suoraan päin naamaa?
        Tai edes viestin välityksellä,
        mutta omalla nimelläsi?
        Tai muitakaan mitä muille oot sanonut?
        Etpä taida kuitenkaan...

Sä uskallat ainoastaan täällä anona aukoa päätäs, haukkua tuntematta ihmisiä yms.

Muistathan sellaisen pikkuseikan että vaikka kuinka oot anonyyminä täällä, niin joudut silti vielä joskus vastaamaan sanoistasi.

• Anonyymi00126
        UUSI
        Anonyymi00117 kirjoitti:

En minä ole koskaan väittänyt olevani normaali, vaikka ei minulla mitään diagnoosia ole.

Mutta en ikinä sanoisi normaaleja ihmisiä kylmiksi tai julmiksi. (Tylsiksi olen voinut sanoa, mutta se on vähän lievempi kritiikki.)

🦄

Huomasitko että siinä ei yleistetty kaikkia "normaaleja" noin?

• Anonyymi00127
        UUSI
        Anonyymi00082 kirjoitti:

🦄

Skitsoaffektiivinen häiriöön kuuluu esim hajanainen puhe (kirjoittaminen), toistuva syrjähtely tai epäyhtenäisyys, selvästi hajanainen tai outo käyttäytyminen. Mistä päättelet aloittajan käytöksen olevan epäkohteliasta ja miten erotat sen skitsofrenian oireista?

• Anonyymi00133
        UUSI
        Anonyymi00125 kirjoitti:

Uskallatko sä sanoa ton kaiken suoraan päin naamaa?
        Tai edes viestin välityksellä,
        mutta omalla nimelläsi?
        Tai muitakaan mitä muille oot sanonut?
        Etpä taida kuitenkaan...

Sä uskallat ainoastaan täällä anona aukoa päätäs, haukkua tuntematta ihmisiä yms.

Muistathan sellaisen pikkuseikan että vaikka kuinka oot anonyyminä täällä, niin joudut silti vielä joskus vastaamaan sanoistasi.

En ole aukonut päätäni, ainostaan esittänyt kriittisiä mutta asiallisia huomioita. 🙂

En myöskään ole kirjoittanut mitään sinusta itsestäsi. Kirjoitan koko ajan ainoastaan niistä aiheista, joita otat esille.

Sinä et sen sijaan oikein pysty olemaan kirjoittamatta minusta.

🦄

• Anonyymi00134
        UUSI
        Anonyymi00126 kirjoitti:

Huomasitko että siinä ei yleistetty kaikkia "normaaleja" noin?

Väite meni näin:

"Useimmiten sen vuoksi että "normot" laukoo ties mitä kaikkea sontaa, jopa tietämättä noista asioista yhtikäs mitään.

Omasta kokemuksesta voin sanoa että mun mielestäni juurikin ne "ei normot" on niitä Rakastettavimpia sekä luotettavimpia ihmisiä."

Minkälaiset normot oli rajattu tästä kuvauksesta pois? 🙂

🦄

• Anonyymi00135
        UUSI
        Anonyymi00127 kirjoitti:

Skitsoaffektiivinen häiriöön kuuluu esim hajanainen puhe (kirjoittaminen), toistuva syrjähtely tai epäyhtenäisyys, selvästi hajanainen tai outo käyttäytyminen. Mistä päättelet aloittajan käytöksen olevan epäkohteliasta ja miten erotat sen skitsofrenian oireista?

Ajattelen, että jos aloittaja kysyy jotain, hän olisi kiinnostunut vastauksista.

🦄

• Anonyymi00144
        UUSI
        Anonyymi00133 kirjoitti:

En ole aukonut päätäni, ainostaan esittänyt kriittisiä mutta asiallisia huomioita. 🙂

En myöskään ole kirjoittanut mitään sinusta itsestäsi. Kirjoitan koko ajan ainoastaan niistä aiheista, joita otat esille.

Sinä et sen sijaan oikein pysty olemaan kirjoittamatta minusta.

🦄

Kyllähän sä olet!

Kun sulle sanoo jotain, ihan mitä tahansa mikä ei ylistä sua, sä isket johkin sen toisen ihmisen arkaan, tai sille tärkeeseen kohtaan.

Nyt mulle mun lasten kasvatukseen,
        ja osaanko edes kasvattaa niitä.
        Oikein..

Sä teet sitä muillekin.
        Jatkuvasti.

Sekä vääristelet miten sattuu muiden kirjoituksia oman mieles mukaisesti.

Eikä sun kirjoituksesi ole mitään vain "kritiikkiä" tai asiallisia kannanottoja aiheista.

Sä alennat, väheksyt, sekä haukut ihmisiä.
        Tuntematta tai edes tietämättä niistä mitään.

Millainen ihminen tekee noin?
        Itelle tulee mieleen vain narskumainen.

!! Enkä väittänyt tai sanonut sua narskuksi !!
        En haluais edes että sä olisit narsku. :)

Lue nyt ihmeessä omat kirjoituksesi.
        Enkä tarkoita nyt vain tästä ketjusta.

Ps
        Kenestä muustakaan mä kirjoittaisin,
        kun sulle kirjoitan?
        Jostain naapurin Jarista taikka Tiinasta.
        Vai kenestä?
        Ja sitähän sä taidat just halutakin,
        siis että susta kirjoitetaan.

Ps2
        Sä et taida pystyä myöntämään miten sä olet käyttäytynyt tai kohdellut väärin tai huonosti joitakin, tai puhunut pahaa niistä, et ikinä.
        Vielä vähemmän pyytämään anteeksi.

Ps3

Kyllä, myönnän että jälleen vastaan sulle pahasti, ilkeästi, ei nätisti taikka kiltisti.

Voin hyvin myöntää kaiken tuon ihan päin naamaakin, sulle tai kelle tahansa.

Myönnän myös senkin että sanoisin nämä kaikki uudestaankin jos oltais naamatusten.

Muiden kohdalla mulla omatunto huutaa liian kovaa, ja voin huonosti jos sanon pahasti. Vaik sanoisin ees takasin pahasti jollekin.
        Mut jostain syystä sun kohdalle ei noin käy.
        Mikä sitten onkaan syynä siihen...
        Se olisi kyllä oikein kiva tietää.

Kuten sanoin tuossa aiemmin jo....
        Sä oot spessu :D

• Anonyymi00146
        UUSI
        Anonyymi00144 kirjoitti:

Kyllähän sä olet!

Kun sulle sanoo jotain, ihan mitä tahansa mikä ei ylistä sua, sä isket johkin sen toisen ihmisen arkaan, tai sille tärkeeseen kohtaan.

Nyt mulle mun lasten kasvatukseen,
        ja osaanko edes kasvattaa niitä.
        Oikein..

Sä teet sitä muillekin.
        Jatkuvasti.

Sekä vääristelet miten sattuu muiden kirjoituksia oman mieles mukaisesti.

Eikä sun kirjoituksesi ole mitään vain "kritiikkiä" tai asiallisia kannanottoja aiheista.

Sä alennat, väheksyt, sekä haukut ihmisiä.
        Tuntematta tai edes tietämättä niistä mitään.

Millainen ihminen tekee noin?
        Itelle tulee mieleen vain narskumainen.

!! Enkä väittänyt tai sanonut sua narskuksi !!
        En haluais edes että sä olisit narsku. :)

Lue nyt ihmeessä omat kirjoituksesi.
        Enkä tarkoita nyt vain tästä ketjusta.

Ps
        Kenestä muustakaan mä kirjoittaisin,
        kun sulle kirjoitan?
        Jostain naapurin Jarista taikka Tiinasta.
        Vai kenestä?
        Ja sitähän sä taidat just halutakin,
        siis että susta kirjoitetaan.

Ps2
        Sä et taida pystyä myöntämään miten sä olet käyttäytynyt tai kohdellut väärin tai huonosti joitakin, tai puhunut pahaa niistä, et ikinä.
        Vielä vähemmän pyytämään anteeksi.

Ps3

Kyllä, myönnän että jälleen vastaan sulle pahasti, ilkeästi, ei nätisti taikka kiltisti.

Voin hyvin myöntää kaiken tuon ihan päin naamaakin, sulle tai kelle tahansa.

Myönnän myös senkin että sanoisin nämä kaikki uudestaankin jos oltais naamatusten.

Muiden kohdalla mulla omatunto huutaa liian kovaa, ja voin huonosti jos sanon pahasti. Vaik sanoisin ees takasin pahasti jollekin.
        Mut jostain syystä sun kohdalle ei noin käy.
        Mikä sitten onkaan syynä siihen...
        Se olisi kyllä oikein kiva tietää.

Kuten sanoin tuossa aiemmin jo....
        Sä oot spessu :D

"Kenestä muustakaan mä kirjoittaisin,
        kun sulle kirjoitan?"

No, minua kiinnostavat ne itse ASIAT enemmän kuin ihmiset. Siis vaikka se, voiko huono käytös olla suurempi este parisuhteen muodostumiselle kuin sairaus, ja miten (jos kuinkaan) se huono käytös näkyy vaikkapa täällä palstalla.

🦄

• Anonyymi00149
        UUSI
        Anonyymi00135 kirjoitti:

Ajattelen, että jos aloittaja kysyy jotain, hän olisi kiinnostunut vastauksista.

🦄

ALOITTAJA ON AIKA VARMASTI KIINNOSTUNUT VASTAUKSISTA, MUTTA EI VAAN OLE KIINNOSTUNUT SINUN VASTAUKSESTASI TAI SINUN JATKOKYSYMYKSISTÄSI!!!

• Anonyymi00152
        UUSI
        Anonyymi00149 kirjoitti:

ALOITTAJA ON AIKA VARMASTI KIINNOSTUNUT VASTAUKSISTA, MUTTA EI VAAN OLE KIINNOSTUNUT SINUN VASTAUKSESTASI TAI SINUN JATKOKYSYMYKSISTÄSI!!!

Hyvään käyttäytymiseen kuuluu vastata kohteliaaseen käyttäytymiseen kohteliaasti. 😉

Tämä koskee sekä sinua, minua että aloittajaa.

🦄

• Anonyymi00083
      UUSI

Tietysti pystyisin olemaan kaveri.
      Vai meinaatteko että pitää toimittaa terveystiedot ennen kuin ryhtyy kaveriksi?
      Ai niin mutta sitähän jotkut täällä tykkäävät kuulemma tehdäkkin. Pengotaan kaikki tiedot toisesta, mitähän kautta nekin tiedot on saatu?

• Anonyymi00092
      UUSI

Periaatetasolla kyllä pystyisin, mutta tietysti riippuu sitten käytännössä siitä yksilöstä itsestään. Tämän ketjun perusteella jäisin miettimään, että kuinkahan tasapainossa se sairaus mahtaa todellisuudessa olla. En saa ketjusta lainkaan positiivista kuvaa tuosta asiasta.

• Anonyymi00095
      UUSI

Jos skitsofrenia on oireeton tai lähes oireeton niin sitten voisin, ainakin olla kaveri. Parisuhde on hankampi.

- Sheena

• Anonyymi00097
      UUSI

Skitsofreenikon voi olla vaikea päästä stigmasta eroon, vaikka elämässä menisi jo paremmin. Aina ihmiset jotka sinut tuntee tulee arvioimaan mielenterveyttäsi, lääkityksen tarvetta ja sitä ootko huonommassa vai paremmassa kunnossa. Tuo on varmasti sairaudesta kärsivän kannalta ikävää.

• Anonyymi00158
        UUSI

Arviointeja ei tehdä turhan takia, vaan silloin kun on syytä. Sairaudesta kärsivällä on ikävää, mutta hänen läheisillään on joskus jopa vielä ikävämpää. Etenkin kun sairastava inttää olevansa ihan ok, vaikka ei ole, valehtelee ottavansa lääkkeensä tai sanoo, ettei tarvitse niitä, koska on ihan ok (vaikka ei ole) ja se näkyy kaikessa tekemisessä ja etenkin suhteessa niihin muihin ihmisiin. Lääkäriä voi vielä joskus kus**ttaa, mutta läheisiä harvoin.

• Anonyymi00102
      UUSI

Rehellisesti en.

• Anonyymi00120
      UUSI

Aika teoreettinen kysymys. Sehän riippuu niin monesta seikasta eli paljon kaikesta muusta kuin toisen ihmisen skitsofreniasta.

Itse olen seurannut varsin läheltä bipolaarisen henkilön parisuhteita. "Nousukauden" aikaan suhteet aloitetaan ja siinä samalla lopetetaan lääkitys. Menee muutama kuukausi, tulee kaikkea outoa käytöstä mitä uusi kumppani ei lainkaan ymmärrä, lopulta sitten erotaan huonoissa merkeissä. Kuvioon kuuluu myös exiä ja lapsia.

• UUSI

Tottakai.

• Anonyymi00136
      UUSI

En pystyisi. Liian kuormittavaa. Luottamus ei pelittäisi.

• Anonyymi00181
        UUSI

Olen täysin samaa mieltä kirjoittajan kanssa!

• Anonyymi00138
      UUSI

Kolme skitsofreenikkoa olen elämässäni tuntenut. Kaikki lopulta tappoivat itsensä.
      Ei vaan niitä taitaakin olla neljä..... kyllä sellaisen joku ihan pähkähullu voi ottaa, mutta tuskin normaalit työssäkäyvät vastuulliset ihmiset.

• Anonyymi00139
        UUSI

Raju tauti joillakin. Joillakin niin lievä, tuskin edes huomaa tai pysty edes kunnolla diagnosoimaan, vaihtelua siis oireissa. En tiedä sit, mutta näin ajattelin luettuani aiheesta. Joillakin hallitsee enempi positiiviset oireet, kun taas toisilla negatiiviset. Vaikea on

• Anonyymi00150
        UUSI
        Anonyymi00139 kirjoitti:

Raju tauti joillakin. Joillakin niin lievä, tuskin edes huomaa tai pysty edes kunnolla diagnosoimaan, vaihtelua siis oireissa. En tiedä sit, mutta näin ajattelin luettuani aiheesta. Joillakin hallitsee enempi positiiviset oireet, kun taas toisilla negatiiviset. Vaikea on

"positiiviset oireet," ??? Niinkun hiv-positiivinenko?

• Anonyymi00141
      UUSI

Vakavin mto. Miettikää siitä, mitä voi olla pahimmillaan tai toisaalta myös helpoimmillaan.

• Anonyymi00142
      UUSI

Pysyn kaapissa siis jatkossa. AP

• Anonyymi00147
        UUSI

Juttelet vain kohteliaasti ihmisille ja otat heidät huomioon. En usko että sairautesi on este ihmisiin tutustumiselle. 😊

🦄

• Anonyymi00151
        UUSI

Älä kerro ihan suoraan, ilmaise se jollain muulla tavoin, vaikka siten että sinun tarvitsee ottaa lääkettä johonkin pitkäaikaisairauteen.

• Anonyymi00154
        UUSI
        Anonyymi00151 kirjoitti:

Älä kerro ihan suoraan, ilmaise se jollain muulla tavoin, vaikka siten että sinun tarvitsee ottaa lääkettä johonkin pitkäaikaisairauteen.

Joo en todellakaan kerro, meen kaapin perälle jatkossa ja lukkoon laitan. Se ei enää aukene ikinä, sen verta rankkaa settiä on tässä ketjussa. AP

• Anonyymi00155
        UUSI
        Anonyymi00154 kirjoitti:

Joo en todellakaan kerro, meen kaapin perälle jatkossa ja lukkoon laitan. Se ei enää aukene ikinä, sen verta rankkaa settiä on tässä ketjussa. AP

Mikä nyt oli niin rankkaa? Jos tuon yhden sarvipään jutut niin sen voit ohittaa ihan suoraan, se on vaan yksi vtun sekopää (diagnosoimaton).

• Anonyymi00164
        UUSI
        Anonyymi00155 kirjoitti:

Mikä nyt oli niin rankkaa? Jos tuon yhden sarvipään jutut niin sen voit ohittaa ihan suoraan, se on vaan yksi vtun sekopää (diagnosoimaton).

Nyt muuten voisin kohdentaa myös sinua kohtaan samaa kritiikkiä kuin aloittajaa kohtaan: mielestäni sinunkin käyttäytymisesi on asiatonta.

🦄

• Anonyymi00162
      UUSI

Olisi kyllä kiva olla yhen päivän elämässäni skitsofreenikko ja sitten yks päivä sitä kunnon psykoosivaihetta. Oletteko ikinä miettinyt?

• Anonyymi00165
        UUSI

Ne hallut ois kiva kokea. Ei muuta ehkä

• UUSI

Minulla on kanssa diagnosoitu skitsoaffektiivinen häiriö. Se on nykyään täysin oireeton ja olen pärjännyt pelkän SSRI-lääkkeen turvin. Toki se sairaus varmasti jossakin tuolla taustalla on ja varmasti vielä uusii jossain vaiheessa elämää, mutta mitäpä tuosta.

Mutta en alkaisi parisuhteeseen toisen psykoosisairaan kanssa. Toki olisi mahdollisuus, että kumpikin tukisi toisiaan positiivisella tavalla. Mutta sitten on se vaihtoehto, että vedettäisiin toisemme syvään suohon.

Mutta en ole koskaan edes ajatellut, että hoidossa oleva sairaus voisi jollain tapaa vaikuttaa parisuhteen muodostamiseen. Tosin itse olen sinkku, sillä olen ihan muuten vaan omituinen erakko, millä taas ei ole sairauden kanssa mitään tekemistä.

• Anonyymi00166
        UUSI

Sullaki ilmeisesti tauti ollut lievä? Haluatko kertoa oliko sulla yhtään kunnon psykoosijaksoa?

• Anonyymi00167
        UUSI
        Anonyymi00166 kirjoitti:

Sullaki ilmeisesti tauti ollut lievä? Haluatko kertoa oliko sulla yhtään kunnon psykoosijaksoa?

Harhoja tuohon nyt aina kai liittyy?

• Anonyymi00169
        UUSI

Sinä olet erinomainen esimerkki sitä, että kohtelias käytös on tärkeämpää kuin diagnoosi. ☺️

🦄

• Anonyymi00170
        UUSI

Eipä tullut edes mieleen, että jos kahdella parisuhteessa olevalla henkilöllä on skitsoideja häiriöitä samaan aikaan päällä, mitähän siitäkin seuraisi? Joku ulkopuolinen tarkkailija pitäisi olla mukana siinä.

• Anonyymi00171
        UUSI
        Anonyymi00170 kirjoitti:

Eipä tullut edes mieleen, että jos kahdella parisuhteessa olevalla henkilöllä on skitsoideja häiriöitä samaan aikaan päällä, mitähän siitäkin seuraisi? Joku ulkopuolinen tarkkailija pitäisi olla mukana siinä.

Valitettavan monesti nuo pariutuu keskenään. Monta sellaista pariskuntaa tiedän. Kai siinä joku vetää toisiaan vahvasti puoleensa.

• Anonyymi00172
        UUSI
        Anonyymi00171 kirjoitti:

Valitettavan monesti nuo pariutuu keskenään. Monta sellaista pariskuntaa tiedän. Kai siinä joku vetää toisiaan vahvasti puoleensa.

Hiljoksiin kävelevät kyttyrässä kylillä sauvojen kanssa

• Anonyymi00174
        UUSI
        Anonyymi00172 kirjoitti:

Hei älä lähde tuohon.

• Anonyymi00175
        UUSI
        Anonyymi00171 kirjoitti:

En oikein tajua miksi sanot että "valitettavan". On varmaan ainoat henkilöt jotka todella voi ymmärtää toisiaan täydellisesti, tai sitä sairautta täydellisesti. Kunhan lapsia ei ole mukana kuvioissa niin ihan hyvä noin, eikö?

• Anonyymi00176
        UUSI
        Anonyymi00172 kirjoitti:

Ne lääkkeiden sivuvaikutukset on kyllä karmeita. Toivottavasti keksisivät uusia lääkkeitä siihen, mutta ei taida lääkeyhtiöitä niin paljoa kiinnostaa, aika vähän taitaa olla potilaita.

• UUSI
        Anonyymi00166 kirjoitti:

Olen kyllä ollut hyvin psykoottinen. Sairaus ei kuitenkaan ole tekosyy huonolle käytökselle. Olen vain kärsinyt hiljaa omissa nahoissani.

• Anonyymi00178
        UUSI
        Palstakamu kirjoitti:

Olen kyllä ollut hyvin psykoottinen. Sairaus ei kuitenkaan ole tekosyy huonolle käytökselle. Olen vain kärsinyt hiljaa omissa nahoissani.

Oot onnekas, vaikka psykoottisuutta on sulla ollut, olet pystynyt käymään töissä. Itellä ei niinkään syviä psykooseja ole ollut tai pahoja harhojakaan, mut sanon kyllä, että toimintakykyyn on vaikuttanut aika ikävästi.

• Anonyymi00179
        UUSI
        Anonyymi00178 kirjoitti:

Oot onnekas, vaikka psykoottisuutta on sulla ollut, olet pystynyt käymään töissä. Itellä ei niinkään syviä psykooseja ole ollut tai pahoja harhojakaan, mut sanon kyllä, että toimintakykyyn on vaikuttanut aika ikävästi.

Vaikka siis muuten oireeton, mut toimintakyky ei ole palautunut ennalleen. En tiedä voiko olla jotain muuta sit

• Anonyymi00180
        UUSI
        Anonyymi00179 kirjoitti:

Vaikka siis muuten oireeton, mut toimintakyky ei ole palautunut ennalleen. En tiedä voiko olla jotain muuta sit

Joillakin kai painottuu negatiivisiin oireisiin sit vahvemmin, ne ei palaudu useinkaan, jos näin on ollut. Mut mulla hyvin vähän positiivisia oireita oli, pystyin hallitsee niitä aika hyvin järjelläni. Voiko tuommonen edes olla psykoosisairaus? Doctoreita paikalla?

• UUSI
        Anonyymi00179 kirjoitti:

En minä tähän pisteeseen elämässä ole päätynyt hetkessä. Paljon terapiaa. Henkilökohtaista työtä. Sopivat lääkkeet. Pitkä kivinen tie. Kannattaa antaa itselleen aikaa. Tärkeintä on pysyä jollain tapaa aktiivisena, onpa se mitä tahansa omien voimavarojen mukaan.

• Anonyymi00182
        UUSI
        Palstakamu kirjoitti:

En minä tähän pisteeseen elämässä ole päätynyt hetkessä. Paljon terapiaa. Henkilökohtaista työtä. Sopivat lääkkeet. Pitkä kivinen tie. Kannattaa antaa itselleen aikaa. Tärkeintä on pysyä jollain tapaa aktiivisena, onpa se mitä tahansa omien voimavarojen mukaan.

Mä oon lopettanut psykoosilääkkeet, eikä mitään harhaisuuteen viittaavaakaa ole pitkään aikaan ollut, koska ei ole tarvinnut tehdä töitä sellaisten ajatusten kanssa. Mutta toimintakyky laahaa, toivottavasti tulee sieltä perästä, hitaasti, mutta varmasti. Joo terveelliset elämäntavat ja paljon liikuntaa, nuppi nauttii siitä. Mullakin tuo skitsoaffektiivinen tai niin ainakin osa lääkäreistä väittää, mut ei kaikki, vaan pitää epäselvänä. Psykoosilääkitys lähes aina mennyt ihan minimimääräällä, mut nyt ei pitkään aikaan enää olleenkaan. Ainoastaan pieni annos snri+pieniannos mielialantasaajaa, semmonen epilepsialääke joka vakauttaa mielialoja

• Anonyymi00183
        UUSI
        Anonyymi00182 kirjoitti:

Mä oon lopettanut psykoosilääkkeet, eikä mitään harhaisuuteen viittaavaakaa ole pitkään aikaan ollut, koska ei ole tarvinnut tehdä töitä sellaisten ajatusten kanssa. Mutta toimintakyky laahaa, toivottavasti tulee sieltä perästä, hitaasti, mutta varmasti. Joo terveelliset elämäntavat ja paljon liikuntaa, nuppi nauttii siitä. Mullakin tuo skitsoaffektiivinen tai niin ainakin osa lääkäreistä väittää, mut ei kaikki, vaan pitää epäselvänä. Psykoosilääkitys lähes aina mennyt ihan minimimääräällä, mut nyt ei pitkään aikaan enää olleenkaan. Ainoastaan pieni annos snri pieniannos mielialantasaajaa, semmonen epilepsialääke joka vakauttaa mielialoja

Voi olla että mulla todellisuudessa kaksisuuntainen mielialah. Virhe diagnoosi tuo skitsoaffektiivinen mulle

• UUSI

Ikävää huomata, että psykoosisairauksia demonisoidaan vieläkin näin rankasti nykyaikana. Henkilökohtaisesti en ikinä ole ollut vaaraksi kenellekään. Sairaus on kyllä aiheuttanut minulle paljon henkilökohtaista kärsimystä, mutta se ei näy minusta ulos päin. Ulkoisesti olen täysin normaali fiksu töissä käyvä ihminen.

• Anonyymi00173
        UUSI

Sekö on demonisointia, ettei kyseisen laisen yksilön kanssa toivo parisuhdetta? Jos, niin ei se yllätys sinulle liene kun syyllistyt siihen itsekin.

• Anonyymi00177
        UUSI

Ihan kaikenlaisia sairauksia demonisoidaan, erotetaan porukasta jos on jonkinlainen sairaus, jos muut vaan saa tietää siitä. Seurustelu on täysin mahdotonta jos on sairauksia.
        Et ole yksin, on paljon muitakin vastaavassa tilanteessa joilla ei vaan ole sitä samaa sairautta kuin sinulla.

• Anonyymi00168
      UUSI

Riippuu persoonasta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joko seuraava hallitus uskaltaa puuttua 7,5 viikon vuosilomiin

Onhan se törkeää eriarvoisuutta ja verovarojen törkeää tuhlausta.
      Maailman menoa
      133
      721
    2. Kysymys

Pystyisitkö tutustuu kaverina tai alkaa parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa? T.Skitosoaffektiivinen (parantunut) Ois
      Sinkut
      196
      656
    3. Töysä otsikoissa

Töysässä takavarikoitu kaksi luvallista käsiasetta ammuskelun jälkeen!Näin media uutisoi!
      Alavus
      23
      627
    4. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      45
      617
    5. Metsamanin muru kissa kuollut

Nyt siellä surraan muru kissaa päivä tolkulla,vaikka muuten ei oo välittänyt mitenkään siitä,kun joka videolla vaan mars
      Tuusniemi
      95
      586
    6. Lähdetkö kanssani

syömään joskus😘
      Ikävä
      56
      570
    7. Mistäkö haaveilen

Tällä hetkellä. Siitä, että kohtaamme, vetovoima on jäljellä ja saisimme olla aivan kahden, ei tarvitsisi välittää mistä
      Ikävä
      29
      521
    8. Kuinka hyvin kestäisit?

Oletko miettinyt, että mitä jos olisit pyöreä pullukka ja vielä ruma niin kestäisitkö vai masentuisitko?
      Sinkut
      102
      520
    9. 41
      519
    10. Tapailtaisko nainen

Meidän kotien puolessavälissä suunnilleen, vähä niinku salaa. Siinä on yks kiva paikka joka sopis hyvin. Mieheltä
      Ikävä
      59
      505
    Aihe