Myyjien asiakaspalveluääni

Pöljäilijä

Opetetaanko jossain koulussa asiakaspalveluääni tai sanotaanko jossain koulussa tai työssä ettei asiakkaita sovi palvella omalla äänellä.
Mietin vain kun joskus näkee esim. myyjinä henkilöitä jotka puhuvat tosi omituisella äänellä, tänään viimeksi kaupankassa jonka ääni muistutti lähinnä pikkuoravaa. Eihän siinä muuten mitään jos se olisi sen oma ääni, mutta paikalle tuli hänen työkaverinsa ja kysyi jotain, tälle henkilölle tämä myyjä ei puhunutkaan asiakapalveluoravaäänellään, vaan ihan normaalilla äänellä. Sitten taas seuraavalle asiakkaalle jonossa oravana, sitten taas työkaveri esitti jatkokysymyksen niin sille ihan normaalilla äänellä. Tosi koomista. Olen jokus päässyt todistamaan moista muulloinkin. Yleensä naiset muuttavat ääntään ja yleensä tosiaan siten että puhuvat korkeammalla äänellä. Ei siinä mitään, ihan kivahan sellaista oravaakin on kassalla kuunnella, mutta mietityttää että onko tämä ääni a) henkilön tietoinen valinta b) käsky ylemmältä taholta c) tiedostamaton asia?

14

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tympiöinen

      mäkin puhun eri äänellä ja eri tavoin muutenkin, kun olen myyjän työssä. olisi pelkkää vttua ja saatnaa

    • mulla ainaki

      työnantajan vaatimus eli b

    • aasiakas

      Työskentelen asiakaspalvelualalla ja puhun itse normaaliäänellä myös asiakkaille, mutta asioidessani melkein missä tahansa olen huomannut saman asian. Jotenkin häiritsevää se "kimitys" kun yritetään kuulostaa pirteämmältä korottamalla äänen korkeutta.

    • yks kuluttuja

      Itseäni kuluttajana ärsyttää suunnattomasti se, että jos ollaan "tekopirteitä kimittäjiä"...;( Se on sitten eri juttu, jos joku on sellainen aina - mutta yleensä se on vaan asiakasta kohtaan oleva asia...

      Itselleni ei koskaan sanottu yhdessäkään työpaikassa (olen ollut monenlaisissa asiakaspalvelutehtävissä - erilaisissa kaupoissa ym. työpaikoissa) eikä yhdessäkään ole käsketty "käyttää pikkuoravan tekopirteetä kimitystä" - meikän altolla se tuskin edes onnistuisi...! ;)

      Olisin tyytyväinen, jos ei käytettäisi "tekopirteetä kimitystä", se käy jopa särkee korvaa ilkeästi - viimeeksi tällä viikolla...! Ja se korvasärky on ikävä seuralainen ;(

    • Asiakaspalvelija

      Mä ainakin puhun just sillä äänellä joka mulla on.

      • asiakas ylivieskasta

        Ego remontin myyjä huutaa ja kiroaa ja haistattelee asiakkaille puhelimessa


    • pandamuoto

      :D :D lähikirjastossa on yksi orava ääninen.
      Laiha on kuin kuivan kesän orava. niin, tai sitten se on oravan/mangustin risteytys.
      Olen sen verran vanha että tykkään jotta edes yritettäisiin kirjastossa olla hiljempaa.
      Mutta minkä voi kun superorava kimittää kuin viimeistä päivää kaikkien kanssa.

      Sekin vielä että kopiokone on sitä tiskiä vastapäätä, orava hyökkää heti häntä ojoss sinne auttamaan kopsaamisessa.
      Aika yksinkertaista, ei tarviis tulla niin siihen tuijottamaan mitä kopsailee.

      Yleensä ajan pääkirjastoon, kun siellä saa olla olematon ja rauhassa.
      Maanantaina kumminkin lähikirjastoon eksyin......mietin juuri että koskahan sillä alkaa kesäloma.

    • kimittyyyt

      Kyllä luulisi oman normaali äänen kelpaavan. Tietty kannattaa vähän seurailla, minkälainen asiakas on kyseessä. pikku lapselle (haluavat joskus ite maksaa) nyt ei kannata kovin topakasti sanoa.

      Isolle äijän körmylle ei kannata kimittää jne...

    • paastainen

      no en oo ainakaa ite huomannu, et mun ääni mitenkää muuttuis kassalla..
      joskus ehkä, kun on ollu tosi kamala asiakas, niin seuraavalle asiakkaalle on yrittäny pala kurkus olla mahdollisimman normaali ja ystävällinen.. ehkä sit menny liioitelluks..

    • helpottaa työtä

      Ääni muuttuu asiakkaan kanssa, koska pyrin pitämään tavallaan vapaa-ajan minäni ja työminäni erillään. Helpointa se on muuttamalla puhetyyliään asiakaspalveluystävällisemmäksi ja "uuden" äänen myötä on helppo myös ajan kanssa oppia siihen, että kun sitä ääntä käyttää niin ei sitten kiroile tai mitään muutakaan törkeää sano. Semmoset asiat on tarkotettu vapaa-ajalle.

      • outo kassa

        Oon huomannu et joskus oma ääni muuttuu kassalla ollessa vahingossa astetta korkeemmaksi vaikka kun ilmottaa asiakkaalle hinnan. Aina alkaa heti naurattaa ja asiakkaat kattoo oudosti :D


    • ääliö 09

      b
      joskus on koulutustakin tähän puhetyyliin. Lisäksi täytyy hymyillä koko ajan ja katsoa asiakasta silmiin ainakin tervehdittäessä ja hyvästellessä.
      Mitä kaameampi ja luonnottomampi irvistys ja mielistelevä ääni, sitä enemmän asikkaat kehuu. Normaalista puheesta ja käytöksestä valittavat, mikä äkkiä tietää potkuja.

      • yks kuluttaja

        Itse vihaan kuluttaja sellaista tekopirteyttä / erityistä mielistelyä tms.! En tykkää yhtään ;( Eli väitteesi ei päde ainakaan kaikkiin!!!


      • yök
        yks kuluttaja kirjoitti:

        Itse vihaan kuluttaja sellaista tekopirteyttä / erityistä mielistelyä tms.! En tykkää yhtään ;( Eli väitteesi ei päde ainakaan kaikkiin!!!

        Sama täällä. Sellainen tekopirteys ja ylimairea tekohymy on ällöttävintä mitä tiedän, jopa asiakaspalvelussa. Toinen on yliyrittäminen puhutussa kielessä eli työntekijä yrittää väkisin vääntää ylihuoliteltua puhekieltä, mikä kuulostaa todella teennäiselle ja toisaalta myös, yllättävää kyllä, alempiarvoiselle. Jos on hyvässä asemassa tai tarpeeksi koulutettu, ei tarvitse teeskennellä aivan överiksi yhtään mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe