Vl:ien terapiantarve

nosto alempaa

"Sitähän te vl-lapsia itse koulussa kiusanneet riemuitsette, että jos vl-taustaiset menevät koulukiusaamisen raunioittamina terapiaan, niin syynä on ahdasmielinen uskonnollinen kasvatus, ei suinkaan teidän harjoittama koulukiusaamisenne."

41

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ope -61

      Vaikutat koulukiusatulta, oliko sinulla *paksut rillit* ja pottunokka?

      • koulukiusattu, kyllä

        Kyllä olen koulukiusattu vl. Sinä taas vaikutat koulukiusaajalta. Tyypillisesti koulukiusaajat jatkavat myöhemmin työpaikkakiusaajina. Nettikiusaaminen on yksi tapa purkaa kiusaamisentarvettaan.


      • ope...,
        koulukiusattu, kyllä kirjoitti:

        Kyllä olen koulukiusattu vl. Sinä taas vaikutat koulukiusaajalta. Tyypillisesti koulukiusaajat jatkavat myöhemmin työpaikkakiusaajina. Nettikiusaaminen on yksi tapa purkaa kiusaamisentarvettaan.

        En ole kiusaaja. Otin vertauskuvallisesti vaan esille asioita jotka perinteisesti aiheuttavat koulukiusaamista.


      • niinpä niin
        ope..., kirjoitti:

        En ole kiusaaja. Otin vertauskuvallisesti vaan esille asioita jotka perinteisesti aiheuttavat koulukiusaamista.

        Vl-lapsiin kohdistuva koulukiusaaminen on selvästi yleisempää kuin muihin lapsiin kohdistuva koulukiusaaminen eivätkä opettajatkaan aina tee asialle mitään. Siinä ei ole olennaista vl-lasten henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten pottunenät ja paksusankaiset lasit. Minulla ei ole kumpaakaan. Olen huomannut, että vl-lapsi kertoo joutuneensa vanhoillislestadiolaisuutensa vuoksi koulukiusatuksi, vl:ista panetteluja kirjoittaville tulee hirveä tarve selittää koulukiusaaminen vl-lapsen ominaisuuksilla, "paska tsäkä vain". Samat ihmiset kun roikkuvat täällä panettelemassa vl-liikkettä milloin mistäkin, esim. pedofilialla. Hyvässä perheessä kasvanut vl-lapsi sitten saa kuulla koulussa, että" onks isäs raiskannut sut eilen, kun oot niin hiljainen".


      • ope....
        niinpä niin kirjoitti:

        Vl-lapsiin kohdistuva koulukiusaaminen on selvästi yleisempää kuin muihin lapsiin kohdistuva koulukiusaaminen eivätkä opettajatkaan aina tee asialle mitään. Siinä ei ole olennaista vl-lasten henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten pottunenät ja paksusankaiset lasit. Minulla ei ole kumpaakaan. Olen huomannut, että vl-lapsi kertoo joutuneensa vanhoillislestadiolaisuutensa vuoksi koulukiusatuksi, vl:ista panetteluja kirjoittaville tulee hirveä tarve selittää koulukiusaaminen vl-lapsen ominaisuuksilla, "paska tsäkä vain". Samat ihmiset kun roikkuvat täällä panettelemassa vl-liikkettä milloin mistäkin, esim. pedofilialla. Hyvässä perheessä kasvanut vl-lapsi sitten saa kuulla koulussa, että" onks isäs raiskannut sut eilen, kun oot niin hiljainen".

        Itselläni on vl lapsuus ja koin jonkin verran kiusaamista taustani takia.


        Nykyisin vl lapsia on kouluissa paljon ja heistäkin on tullut koulukiusaajia. Tämä ei ole panettelua, vaan tosiasia. Olen kuullut myös vl:n omista suista, että tällaista tapahtuu, että vl-porukat saattavat kiusata koulussa jotakin tyyppiä.

        Loppupelissä kiusaajia ovat he joilla on eniten kavereita.


      • olen minäkin
        ope.... kirjoitti:

        Itselläni on vl lapsuus ja koin jonkin verran kiusaamista taustani takia.


        Nykyisin vl lapsia on kouluissa paljon ja heistäkin on tullut koulukiusaajia. Tämä ei ole panettelua, vaan tosiasia. Olen kuullut myös vl:n omista suista, että tällaista tapahtuu, että vl-porukat saattavat kiusata koulussa jotakin tyyppiä.

        Loppupelissä kiusaajia ovat he joilla on eniten kavereita.

        Olen minäkin kuullut, että myös vl-porukoita on syyllistynyt koulukiusaamiseen. Mutta yleisyys on ihan eri luokkaa, siitä olen täysin varma. Tiedän kouluissa raunioiksi hakattuja vl-poikia, tiedän henkisellä väkivallalla luokkatovereistaan eristettyjä vl-tyttöjä. Tiedän hirveitä tarinoita tosielämästä, tiedän myös, että näistä jotkut ihmiset ovat tuumanneet: tuota se ahdasmielinen uskonnollisuus teettää. Ikinä ei oteta vastuuta omista tekemisistä.


      • ope...
        olen minäkin kirjoitti:

        Olen minäkin kuullut, että myös vl-porukoita on syyllistynyt koulukiusaamiseen. Mutta yleisyys on ihan eri luokkaa, siitä olen täysin varma. Tiedän kouluissa raunioiksi hakattuja vl-poikia, tiedän henkisellä väkivallalla luokkatovereistaan eristettyjä vl-tyttöjä. Tiedän hirveitä tarinoita tosielämästä, tiedän myös, että näistä jotkut ihmiset ovat tuumanneet: tuota se ahdasmielinen uskonnollisuus teettää. Ikinä ei oteta vastuuta omista tekemisistä.

        Totta tuokin, tiedän myös tuollaisia tapauksia...


      • Armoneuvot unohtanut
        olen minäkin kirjoitti:

        Olen minäkin kuullut, että myös vl-porukoita on syyllistynyt koulukiusaamiseen. Mutta yleisyys on ihan eri luokkaa, siitä olen täysin varma. Tiedän kouluissa raunioiksi hakattuja vl-poikia, tiedän henkisellä väkivallalla luokkatovereistaan eristettyjä vl-tyttöjä. Tiedän hirveitä tarinoita tosielämästä, tiedän myös, että näistä jotkut ihmiset ovat tuumanneet: tuota se ahdasmielinen uskonnollisuus teettää. Ikinä ei oteta vastuuta omista tekemisistä.

        Itselleni traumoja ei aiheuttanut niinkään itse koulukiusaaminen vl-uskoni vuoksi, vaan se, että kotona ja raamattuluokassa ym. ry:n tilaisuuksissa meidät pakotettiin olemaan mitenkään puuttumatta kiusaamiseen, koska "myös Jeesusta pilkattiin, mutta hän kesti sen vaieten kuin lammas, joka teuraaksi viedään." Ja "Maailman pilkka on uskovaisen osa täällä maailmassa, se meidän tulee kestää."

        Eräs poika kiusasi minua vuosikausia, mutta vl-vanhempani sanoivat opettajalle, etti puututa siihen koska se on merkki oikeasta uskosta. Kun mitta tuli täyteen, heitin syrjään "seurakunnan armoneuvot" ja hakkasin jätkän oikein kunnolla. Opettaja käänsi selkänsä ja käveli poispäin, siis antoi minun lopettaa kiusaamisen.


      • Kfkbfjbdjbdhvhffd
        Armoneuvot unohtanut kirjoitti:

        Itselleni traumoja ei aiheuttanut niinkään itse koulukiusaaminen vl-uskoni vuoksi, vaan se, että kotona ja raamattuluokassa ym. ry:n tilaisuuksissa meidät pakotettiin olemaan mitenkään puuttumatta kiusaamiseen, koska "myös Jeesusta pilkattiin, mutta hän kesti sen vaieten kuin lammas, joka teuraaksi viedään." Ja "Maailman pilkka on uskovaisen osa täällä maailmassa, se meidän tulee kestää."

        Eräs poika kiusasi minua vuosikausia, mutta vl-vanhempani sanoivat opettajalle, etti puututa siihen koska se on merkki oikeasta uskosta. Kun mitta tuli täyteen, heitin syrjään "seurakunnan armoneuvot" ja hakkasin jätkän oikein kunnolla. Opettaja käänsi selkänsä ja käveli poispäin, siis antoi minun lopettaa kiusaamisen.

        Vanhempasi toimivat väärin tuossa tilanteessa. Totta kai kiusaamiseen pitää puuttua aina, mutta väkivaltaan ei saisi vastata väkivallalla. Muitakin keinoja on.


      • Lapset tuhotaan
        Kfkbfjbdjbdhvhffd kirjoitti:

        Vanhempasi toimivat väärin tuossa tilanteessa. Totta kai kiusaamiseen pitää puuttua aina, mutta väkivaltaan ei saisi vastata väkivallalla. Muitakin keinoja on.

        Koko vl-yhteisö toimii väärin sinä, että pakottaa lapsensa alistumaan kiusaamiselle, koska heidän tulee pikkulapsesta saakka "kantaa Kristuksen ristiä".


      • kiusaamisen uhri
        Armoneuvot unohtanut kirjoitti:

        Itselleni traumoja ei aiheuttanut niinkään itse koulukiusaaminen vl-uskoni vuoksi, vaan se, että kotona ja raamattuluokassa ym. ry:n tilaisuuksissa meidät pakotettiin olemaan mitenkään puuttumatta kiusaamiseen, koska "myös Jeesusta pilkattiin, mutta hän kesti sen vaieten kuin lammas, joka teuraaksi viedään." Ja "Maailman pilkka on uskovaisen osa täällä maailmassa, se meidän tulee kestää."

        Eräs poika kiusasi minua vuosikausia, mutta vl-vanhempani sanoivat opettajalle, etti puututa siihen koska se on merkki oikeasta uskosta. Kun mitta tuli täyteen, heitin syrjään "seurakunnan armoneuvot" ja hakkasin jätkän oikein kunnolla. Opettaja käänsi selkänsä ja käveli poispäin, siis antoi minun lopettaa kiusaamisen.

        Haluamatta mitenkään vähätellä kiusaamistasi, olet selvinnyt aika vähällä, jos yhdellä selkäsaunalla olet saanut lopetettua kiusaamisen. Minulla oli riittävästi fyysistä voimaa joidenkin kiusaajien selättämiseen, mutta ei kaikkien. Missään tapauksessa fyysinen voimani ei riittänyt joukkopahoinpitelyä vastaan. Minua ei missään vaiheessa ole opetettu niin, että pitää vain alistua, kyllä kiusaamiseen pyrittiin puuttumaan, vanhemmat ja opettajatkin, jälkimmäiset tosin vain lähinnä siihen fyysiseen puoleen. Pahinta oli henkinen väkivalta, sen yläasteikäiset lapset osaavat. Huh, kun tulee paha olo muistellessa...


      • kuulostaa vähän
        Armoneuvot unohtanut kirjoitti:

        Itselleni traumoja ei aiheuttanut niinkään itse koulukiusaaminen vl-uskoni vuoksi, vaan se, että kotona ja raamattuluokassa ym. ry:n tilaisuuksissa meidät pakotettiin olemaan mitenkään puuttumatta kiusaamiseen, koska "myös Jeesusta pilkattiin, mutta hän kesti sen vaieten kuin lammas, joka teuraaksi viedään." Ja "Maailman pilkka on uskovaisen osa täällä maailmassa, se meidän tulee kestää."

        Eräs poika kiusasi minua vuosikausia, mutta vl-vanhempani sanoivat opettajalle, etti puututa siihen koska se on merkki oikeasta uskosta. Kun mitta tuli täyteen, heitin syrjään "seurakunnan armoneuvot" ja hakkasin jätkän oikein kunnolla. Opettaja käänsi selkänsä ja käveli poispäin, siis antoi minun lopettaa kiusaamisen.

        "Eräs poika kiusasi minua vuosikausia, mutta vl-vanhempani sanoivat opettajalle, etti puututa siihen koska se on merkki oikeasta uskosta. "

        Onkohan tuo tarinasi totta? Tuo vanhempien suhtautumistapa kuulostaa jotenkin keksitylle. Se kuulostaa vähän Pahat pojat -elokuvalta, siinähän yksi lestadiolaispojista kesti hiljaa nälvimistä. Pahoissa pojissa lestadiolainen psykopaatti-isä oli perheessä ainut, joka sai käyttää väkivaltaa, omasta mielestään.

        Vl-perheet ovat harmaampia kuin Pahoissa pojissa, mutta vl-lasten koulukiusaaminen on todellisuutta. Minun vanhempani kyllä puuttuivat koulukiusaamiseen.

        Myönnän, että vl-lapsena minulla on voinut vaikuttaa alitajunnassa tiettyjä Raamatun lauseita, kuten "käännä toinenkin poski", "älkää pahaa pahalla kostako", "häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut", "jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi" ja "koska te ette ole maailmasta, sentähden maailma teitä vihaa". Käytännössä olen kuitenkin välillä ollut hiljaa kuin lammas keritsijäinsä edessä ja välillä puolustanut itseäni fyysisestikin. Olennaista on se, että kummallakaan tavalla kiusaaminen ei loppunut, ei vaikenemalla eikä raivokkaasti puolustautumalla.


      • Epäilykset anteeksi!
        kuulostaa vähän kirjoitti:

        "Eräs poika kiusasi minua vuosikausia, mutta vl-vanhempani sanoivat opettajalle, etti puututa siihen koska se on merkki oikeasta uskosta. "

        Onkohan tuo tarinasi totta? Tuo vanhempien suhtautumistapa kuulostaa jotenkin keksitylle. Se kuulostaa vähän Pahat pojat -elokuvalta, siinähän yksi lestadiolaispojista kesti hiljaa nälvimistä. Pahoissa pojissa lestadiolainen psykopaatti-isä oli perheessä ainut, joka sai käyttää väkivaltaa, omasta mielestään.

        Vl-perheet ovat harmaampia kuin Pahoissa pojissa, mutta vl-lasten koulukiusaaminen on todellisuutta. Minun vanhempani kyllä puuttuivat koulukiusaamiseen.

        Myönnän, että vl-lapsena minulla on voinut vaikuttaa alitajunnassa tiettyjä Raamatun lauseita, kuten "käännä toinenkin poski", "älkää pahaa pahalla kostako", "häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut", "jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi" ja "koska te ette ole maailmasta, sentähden maailma teitä vihaa". Käytännössä olen kuitenkin välillä ollut hiljaa kuin lammas keritsijäinsä edessä ja välillä puolustanut itseäni fyysisestikin. Olennaista on se, että kummallakaan tavalla kiusaaminen ei loppunut, ei vaikenemalla eikä raivokkaasti puolustautumalla.

        Ikävä kyllä aivan tosi. Elettiin 80-lukua. Pikkusisaruksiani myös kiusattiin myöhemmin, mutta kävin lopettamassa ne alkuunsa, koska olin jo eronnut vl-yhteisöstä eivätkä säännöt enää minua koskeneet. Pienemmät sisarukseni kertoivat minulle suoraan, eivätkä vanhemmillemme, ja asia hoidettiin näin siististi salassa.


      • jokin ei natsaa
        Epäilykset anteeksi! kirjoitti:

        Ikävä kyllä aivan tosi. Elettiin 80-lukua. Pikkusisaruksiani myös kiusattiin myöhemmin, mutta kävin lopettamassa ne alkuunsa, koska olin jo eronnut vl-yhteisöstä eivätkä säännöt enää minua koskeneet. Pienemmät sisarukseni kertoivat minulle suoraan, eivätkä vanhemmillemme, ja asia hoidettiin näin siististi salassa.

        "Elettiin 80-lukua. Pikkusisaruksiani myös kiusattiin myöhemmin, mutta kävin lopettamassa ne alkuunsa, koska olin jo eronnut vl-yhteisöstä eivätkä säännöt enää minua koskeneet."

        Jokin tuossa tarinassa nyt ei vain natsaa. On erittäin harvinaista, että lapsi eroaa vl-yhteisöstä kouluaikana?


      • Opettele lukemaan.
        jokin ei natsaa kirjoitti:

        "Elettiin 80-lukua. Pikkusisaruksiani myös kiusattiin myöhemmin, mutta kävin lopettamassa ne alkuunsa, koska olin jo eronnut vl-yhteisöstä eivätkä säännöt enää minua koskeneet."

        Jokin tuossa tarinassa nyt ei vain natsaa. On erittäin harvinaista, että lapsi eroaa vl-yhteisöstä kouluaikana?

        Myöhemmin. Ei silloin.


    • Se koira älähtää...

      Höpö höpö. Valtaosa vl-perheiden lapsista joutuu aikuisena käymään terapiassa ahdasmielisen uskonnollisen koti- ja yhteisökasvatuksen vuoksi. Muita on teidän turha tästä syyttää.

      • Ncnifbjxbjbjbjxvhvhd

        Sanoisin että murto-osa. Monesti myös uskovaisen perheen tai yksilön ongelmat ovat varsinaisesti jossain muualla kuin uskossa. Uskon, että useimmille vl:ille usko on enemmän henkinen voimavara kuin rasite.


      • Lapsi on lapsi!
        Ncnifbjxbjbjbjxvhvhd kirjoitti:

        Sanoisin että murto-osa. Monesti myös uskovaisen perheen tai yksilön ongelmat ovat varsinaisesti jossain muualla kuin uskossa. Uskon, että useimmille vl:ille usko on enemmän henkinen voimavara kuin rasite.

        Noin seuroissa saarnataan -siitä ei ole epäilystäkään. Eli vika on lapsessa jos ei kestä hoitokokouksia, henkistä, fyysistä ja hengellistä väkivaltaa, maailmanlopun pelkoa jne jne...

        Vl-yhteisössä ei käsitetä sitä, ettei lapsi vaan kestä sellaista. Lapsi ei ole tehty kantamaan tuollaisia taakkoja, joita vl-lasten kapeaan selkään lastataan. Saattaa olla, että olet niin kova kuin vl-uskonnossa tuleekin, ettei mikään sinua hetkauta ja olet lapsesta saakka riittävän vanhoillislestadiolainen ryhtyäksesi aikuisena hoitomieheksi. Valtaosasta ei vaan ole siihen, että kanavoivat omat traumansa muiden alistamiseen ja nöyryyttämiseen.


      • Shrink
        Ncnifbjxbjbjbjxvhvhd kirjoitti:

        Sanoisin että murto-osa. Monesti myös uskovaisen perheen tai yksilön ongelmat ovat varsinaisesti jossain muualla kuin uskossa. Uskon, että useimmille vl:ille usko on enemmän henkinen voimavara kuin rasite.

        Olisiko esittää jotain tilastoja siitä kuinka suuri osa vl-lapsista joutuu terapiaan. Väite, että valtaosa kävisi terapiassa tuntuu liioittelulta.


      • Meillä ---
        Shrink kirjoitti:

        Olisiko esittää jotain tilastoja siitä kuinka suuri osa vl-lapsista joutuu terapiaan. Väite, että valtaosa kävisi terapiassa tuntuu liioittelulta.

        Omassa sisarussarjassani on tietojeni mukaan ollut terapiassa 8 % (en minä).


      • Kannattaa hakea apua
        Meillä --- kirjoitti:

        Omassa sisarussarjassani on tietojeni mukaan ollut terapiassa 8 % (en minä).

        Erään vl-tuttavaperheeni kymmenestä lapsesta vain kolme on hakenut apua terapiasta, vaikka kaikkien tulisi todellakin käydä. On selvästi lapsuuden traumoista juontuvaa vakavaa päihdeongelmaa, perheväkivaltaa, kukasta kukkaan juoksemista jne jne...


      • Meillä ---
        Kannattaa hakea apua kirjoitti:

        Erään vl-tuttavaperheeni kymmenestä lapsesta vain kolme on hakenut apua terapiasta, vaikka kaikkien tulisi todellakin käydä. On selvästi lapsuuden traumoista juontuvaa vakavaa päihdeongelmaa, perheväkivaltaa, kukasta kukkaan juoksemista jne jne...

        Meillä ei ole kenelläkään päihdeongelmaa. Uskon kieltäneistä osa on absolutisteja, osa käyttää, mutta kukaan ei ryyppää hirveästi. Eräs lääkäri kertoi, että jos varjeltuu ilman alkoholia 21-vuotiaaksi asti, varsinaista alkoholismia (fyysinen riippuvuus) ei yleensä kehity suurkulutuksellakaan. Päihdeongelma onkin siksi tyypillisintä perheissä, joissa lapset pienestä pitäen saavat mallin alkoholinkäyttöön. Merkitystä ei ole sillä, onko malli kohtuukäyttömalli vai "ongelmakäyttömalli", koska jos saa huonot geenit, tulee ongelmakäyttäjäksi, vaikka omat vanhemmat olisivatkin olleet kohtuukäyttäjiä. Perheväkivaltaakaan ei tietojeni mukaan ole sisaruksillani eikä "kukasta kukkaan juoksemista". Yksi on eronnut. Yksi on käynyt terapiassa ei-vl-lasten harjoittamasta koulukiusaamisesta aiheutuneista traumoista ja avioerosta johtuen. Hänen mukaansa terapeutti kuultuaan vl-taustan lähti ihan ensimmäiseksi syyllistämään "ahdasmielistä kotikasvatusta" ennen kuin ehti edes kuulla ei-vl-lasten harjoittamasta koulukiusaamisesta. Toki hän sitten uskoi ja osasi auttaa oikeissa ongelmissa (ei-vl-lasten koulukiusaamisesta aiheutuneiden traumojen ja avioeron syiden läpikäymisessä). Paljonkohan terapeutit tekevät tuontyyppisiä puoskaridiagnooseja? Joillekin ei-vl:ille on hirveän hekumallinen ajatus, että "ahdasmielinen vl-kasvatus" aiheuttaisi ongelmia. Todellisuudessa ongelma on usein - ei kasvatuksessa - vaan ei-vl-lasten ja ei-vl-opettajien suhtautumisessa vl-lapsiin.


    • koulukiusattu vl

      "Höpö höpö. Valtaosa vl-perheiden lapsista joutuu aikuisena käymään terapiassa ahdasmielisen uskonnollisen koti- ja yhteisökasvatuksen vuoksi. Muita on teidän turha tästä syyttää."

      Niin, tämä on se liberaalin yhteiskunnan virallinen mantra...

      • vl-perheen poika

        Miksi lasten edes tulee kestää tuollaista vl-uskonyhteisössä? Ei lapsi ole tehty siihen.


      • ei kiusattu vl

        Näin se varmaan on että viattomat VL-lapset joutuvat tänäpäivänä pilkan ja kiusanteon kohteeksi. Vaikka kiusaaminen on aina väärin, ymmärrän kiusaamisen syitä. VL:t olemme luoneet vihan juopaa vuosikymmenien aikana ja pedofiliankohun hoitaminen huonolla tavalla ei ole ainakaan helpottanut VL-lasten elämää.

        Itse olen joutunut käymään terapiassa rankkojen lapsuuskokemusten (jotka eivät johdu koulukiusaamisesta) ja suuren syyllisyyden taakan vuoksi, jonka olen ymmärtänyt johtuvan ainakin osittain lapsuudenaikaisesta VL-opetuksesta. Tiedän useita VL-taustaisia jotka joutuvat käymään juuri noiden em. seikkojen vuoksi terapiassa. Koulukiusaamistakin heidän kohdallaan on tapahtunut, mutta ainakin heidän mukaansa lestadiolaisuuden piirteet ovat olleet myös itse aiheuttamassa sitä (mm. TV kielto, tulimerellä pelottelu, teatterikielto, sulkeutuminen omaan porukkaan tms.).

        Kiusaaminen on aina väärin. Yritä sinä koulukiusattu vl tehdä parhaasi, jottei sitä tapahtuisi vl lasten kohdalla tulevaisuudessa. Paras tapa siihen lienee avoimuus ja ystävällisyys muitakin kuin ei vl:liä kohtaan, sekä rehellisyys ja oikeudenmukaisuus tosiasioiden edessä. Siilipuolustus on huono tapa lopettaa kiusaamista, jos sen juuret ovat todella syvällä.


      • Kovuus ja kylmyys?
        ei kiusattu vl kirjoitti:

        Näin se varmaan on että viattomat VL-lapset joutuvat tänäpäivänä pilkan ja kiusanteon kohteeksi. Vaikka kiusaaminen on aina väärin, ymmärrän kiusaamisen syitä. VL:t olemme luoneet vihan juopaa vuosikymmenien aikana ja pedofiliankohun hoitaminen huonolla tavalla ei ole ainakaan helpottanut VL-lasten elämää.

        Itse olen joutunut käymään terapiassa rankkojen lapsuuskokemusten (jotka eivät johdu koulukiusaamisesta) ja suuren syyllisyyden taakan vuoksi, jonka olen ymmärtänyt johtuvan ainakin osittain lapsuudenaikaisesta VL-opetuksesta. Tiedän useita VL-taustaisia jotka joutuvat käymään juuri noiden em. seikkojen vuoksi terapiassa. Koulukiusaamistakin heidän kohdallaan on tapahtunut, mutta ainakin heidän mukaansa lestadiolaisuuden piirteet ovat olleet myös itse aiheuttamassa sitä (mm. TV kielto, tulimerellä pelottelu, teatterikielto, sulkeutuminen omaan porukkaan tms.).

        Kiusaaminen on aina väärin. Yritä sinä koulukiusattu vl tehdä parhaasi, jottei sitä tapahtuisi vl lasten kohdalla tulevaisuudessa. Paras tapa siihen lienee avoimuus ja ystävällisyys muitakin kuin ei vl:liä kohtaan, sekä rehellisyys ja oikeudenmukaisuus tosiasioiden edessä. Siilipuolustus on huono tapa lopettaa kiusaamista, jos sen juuret ovat todella syvällä.

        Lapsi on se heikko astia, jota aikuisten tulisi suojella ja varjella kaikelta pahalta, mutta vl-yhteisössä lasten niskaan kaadetaan kaikki se saasta, mikä saarnamiesten suusta tulee. Itse itkin lapsena iltaisin itseni uneen 4-vuotiaasta yläasteikään saakka siksi, että maailmanlopun kauheuksia maalailtiin eteen joka ikisissä seuroissa sekä jopa päiväkerhossa ja pyhäkoulussa.

        Vl-uskonnossa pärjätäkseen tulisi olla kova ja niin kylmähermoinen pikkulapsesta saakka, ettei minkään antaisi vaikuttaa itseensä. Mutta meitä ajattelevia ja herkkiäkin lapsia on siellä mukana joukossa :(


      • itku kurkussa
        Kovuus ja kylmyys? kirjoitti:

        Lapsi on se heikko astia, jota aikuisten tulisi suojella ja varjella kaikelta pahalta, mutta vl-yhteisössä lasten niskaan kaadetaan kaikki se saasta, mikä saarnamiesten suusta tulee. Itse itkin lapsena iltaisin itseni uneen 4-vuotiaasta yläasteikään saakka siksi, että maailmanlopun kauheuksia maalailtiin eteen joka ikisissä seuroissa sekä jopa päiväkerhossa ja pyhäkoulussa.

        Vl-uskonnossa pärjätäkseen tulisi olla kova ja niin kylmähermoinen pikkulapsesta saakka, ettei minkään antaisi vaikuttaa itseensä. Mutta meitä ajattelevia ja herkkiäkin lapsia on siellä mukana joukossa :(

        Minä olen monet kerrat itkenyt tämän palstan hirveiden panettelukirjoitusten vuoksi. Tällä palstalla pärjätäkseen pitäisi olla hirveän kova, että kykenisi valehtelemaan ja panettelemaan uskovaisista kaikkea sellaista, mitä sinäkin kirjoitat. Maailmanloppu ei pelottanut lapsena, kun tiesi syntien olevan anteeksi, päinvastoin nukahdin lukuisia kertoja "enkelikuoron lauluun". Koulussa odottava helvetti pelotti joka aamu ja joka ilta sitä ajatellessa, kiusaamiselta kun ei voinut välttyä, vaikka kuinka oli synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa. Helvetin, taivaan, paholaisen, Jumalan ja enkeleiden olemassaolosta en ole saanut varmuutta tähänkään päivään mennessä, mutta nyrkkisankareiden pahoinpitelyt ovat varmasti totta, samoin ei-vl-lasten pahat sanat, naljailut, kyykytykset, kiusaamiset, nimittelyt, solvaukset, pilkat, ivat, eristämiset, joukkoivat, ne kaikki ovat varmasti totta.

        Terapiaa olen välillä miettinyt, mutta en todellakaan halua kuulla ensimmäiseksi, miten terapia on kovin tyypillistä "ahdasmielisen vl-kasvatuksen" saaneille.


    • nyt ihmettelen sitä

      Kyllä koulukiusaaminen on yleensä ulkonäön erilaisuudesta johtuva.En ollut VL.llien lähelläkään.ei yhtään vl.llää koulussa mutta kiusaamista oli jopa opettajien taholta ja pilkkaamista köyhyyden vuoksi eikä opettajatkaan olleet vl.lliä Se ivaaminen oli raakaa joka koski ja josta ei koskaan monikaan pääse irti vaikka on aikuinen.

    • sitä aikaa en halua

      Tiedän tapauksia kun ei vl opettaja inhosi joitain oppilaita,yleensä sellaisia jotka eivät osanneet puolustautua.Käyttäen jopa käsin väkivaltaa sai pelkoa aikaan lapsissa.
      Itsekin koin kauhutilanteen miten opettaja ivasi minua ja aivan syyttä,tuo tilanne on ikuisesti muistossani.Olen paikkakunnalta missä ei ollut vl.lliä opettajissa eikä oppilaissa.

      • Rankka kouluaika

        Minun luokanopettajani oli julkikommunisti, joka käytti jokaisen tarjoutuvan tilaisuuden minun (ainoa vl luokalla) ivaamiseen ja pilkkaamiseen.


    • VAIN ME

      VAIN ME olemme ainoita oikeita uskovaisia!

    • myös koulukiusattu

      Hirveitä aikoja olivat ne kouluajat. Voi, miten odotinkaan aina kotiinpääsyä. Voi, miten odotinkaan päivää, että saan sulkea yläasteen oven viimeisen kerran. Se päivä tuntui olevan loputtoman kaukana edessäpäin. Lopulta se päivä koitti! Niitä aikoja en ole kaivannut. Olen pysynyt kaukana ei-vl-kiusaajistani, tomunkin olen pudistanut jaloistani. Usein olen kysynyt: Jumala, miksi sallit lastasi rääkättävän sillä tavoin kuin tapahtui. Jumala on sanassaan vastannut minulle: "Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa." (Joh. 15:19.) Olen kysynyt, olisinko uskomassa, jos minua ei olisi rääkätty niin kuin tapahtui. Sisimmästäni on noussut vastaus, että en tiedä. Nyt, kauan vaikeiden vaiheiden ymmärrän Herran tarkoituksen minua kohdanneen pahan sallimiselle: pitää minut uskomassa.

    • tiedän tapauksia

      Tiedän vl-perheen, jonka lapsista aika monet ovat käyneet terapian. Toinen vanhemmista alkoholisti, toinen vl.

      Vl-uskon jättäneet syyttävät ongelmistaan vl-uskoa, vl-uskossa olevat vanhempansa alkoholismia.

      • Traumatisoitunut

        Olin kaksi viikkoa luennolla, jossa kerrottiin ahdasmielisen kodin ja päihdeperheen lapsilla olevan hyvin samantyyppisiä traumoja.

        Kuvaamassasi tapauksessa lapset ovat saaneet annoksen kumpaakin :(


      • tiedän tapauksia
        Traumatisoitunut kirjoitti:

        Olin kaksi viikkoa luennolla, jossa kerrottiin ahdasmielisen kodin ja päihdeperheen lapsilla olevan hyvin samantyyppisiä traumoja.

        Kuvaamassasi tapauksessa lapset ovat saaneet annoksen kumpaakin :(

        Merkillepantavaa ko. tapauksessa on se, että vl-uskossa olevat seisovat nykyisin tukevasti omilla jaloillaan. Heillä on koulut käytyinä, ammatit, työ, avioliitto. Lapsia syntyy ja kasvaa, osallistutaan ry:n töihin ja toimintaan. Vanhemmille on annettu anteeksi, heidät nähdään omana isänä ja äitinä, puutteineen ja vahvuuksineen.

        Vl-uskosta luopuneet käyttävät alkoholia välillä runsaasti. Parisuhteet ovat repaleisia, on avo- ja aviosuhteita, on eroja ja irtosuhteita. Esiintyy "kukasta kukkaan lentämistä". Ollaan katkeria vl-uskolle huonosta lapsuudesta.

        Todella on käynyt mielessä, että onkohan niiden vl-uskosta luopuneiden kohdalla ollut puoskariterapeutit? Terapian lopputulos kun vaikuttaa vl-uskossa olevien kohdalla niin paljon paremmalta...


      • Miksi jatkat sitä?
        tiedän tapauksia kirjoitti:

        Merkillepantavaa ko. tapauksessa on se, että vl-uskossa olevat seisovat nykyisin tukevasti omilla jaloillaan. Heillä on koulut käytyinä, ammatit, työ, avioliitto. Lapsia syntyy ja kasvaa, osallistutaan ry:n töihin ja toimintaan. Vanhemmille on annettu anteeksi, heidät nähdään omana isänä ja äitinä, puutteineen ja vahvuuksineen.

        Vl-uskosta luopuneet käyttävät alkoholia välillä runsaasti. Parisuhteet ovat repaleisia, on avo- ja aviosuhteita, on eroja ja irtosuhteita. Esiintyy "kukasta kukkaan lentämistä". Ollaan katkeria vl-uskolle huonosta lapsuudesta.

        Todella on käynyt mielessä, että onkohan niiden vl-uskosta luopuneiden kohdalla ollut puoskariterapeutit? Terapian lopputulos kun vaikuttaa vl-uskossa olevien kohdalla niin paljon paremmalta...

        Mieluummin kannattaisi lopettaa väkivaltainen lasten kasvattaminen kuin sukupolvesta toiseen antaa se anteeksi omille vanhemmilleen.


      • panet omiasi
        Miksi jatkat sitä? kirjoitti:

        Mieluummin kannattaisi lopettaa väkivaltainen lasten kasvattaminen kuin sukupolvesta toiseen antaa se anteeksi omille vanhemmilleen.

        "Mieluummin kannattaisi lopettaa väkivaltainen lasten kasvattaminen"

        Toivottavasti et sentään konkreettisesti, mutta tässä keskustelussa panet omiasi. Lasten väkivaltaista kasvattamista on mahdotonta lopettaa, jollei sitä ole missään vaiheessa aloittanutkaan.


      • Edelleenkö???
        panet omiasi kirjoitti:

        "Mieluummin kannattaisi lopettaa väkivaltainen lasten kasvattaminen"

        Toivottavasti et sentään konkreettisesti, mutta tässä keskustelussa panet omiasi. Lasten väkivaltaista kasvattamista on mahdotonta lopettaa, jollei sitä ole missään vaiheessa aloittanutkaan.

        Vieläkö hakkaat vaimoasi ja lapsiasi?


      • koulukiusaajalle
        Edelleenkö??? kirjoitti:

        Vieläkö hakkaat vaimoasi ja lapsiasi?

        Koulukiusaaja, lopeta jo vl:ten, lastesi ja vaimosi pahoinpitely.


    • Ahdistunut ex-vl

      Vl-yhteisössä on kolmenlaisia matkalaisia; niitä, jotka nauttivat hoitokokouksista ja ihmisten nöyryyttämisestä ja haluavat itsekin sellaiseksi. On myös niitä, jotka viheltelevät elämänsä läpi ottamatta mistään paineita eikä heitä haittaa vaikka joutuisivat ahdistavissa kokouksissa käymäänkin koko ikänsä. Sitten on niitä vl-uskovaiseksi kelpaamattomia kurjia, jotka herkkyyttään eivät kestä kiduttamista ja nöyryyttämistä -monet heistä joutuvat jättämään yhteisön tämän vuoksi.

    • Mulkero2

      Helluntailaimulkerona hyväksyn ja pidän erittäin hyvänä asiana, että kiusaamme vanhoillislestadiolaisia.

      Syynä on vanhoillislestadiolaisten TÖRKEÄ "VAIN ME" -oppi.

      Jotta vl:t laskeutuisivat HENGELLISESTÄ KORSKASTAAN, pidän tärkeänä, että heitä kiusataan fyysisesti ja psyykkisesti sairaiksi. Itsekin helluntaimelperinä olen pyrkinyt lisäämään vl-lapsiin kohdistuvaa koulukiusaamista mm. panettelemalla vl-herätysliikettä pedofilialla, heidän TÖRKEÄN hengellisen ylpeytensä vuoksi.

      Narsistinen mielenlaatuni ei salli, että Suomessa elää kokonainen kristitty yhteisö, joka ei pidä MINUA uskovaisena.

      Vastavetona liikkeensä pedofiliatapauksiin vl:t ovat yrittäneet vetää esiin vain 5 v. ehdottoman vankeusrangaistuksen lapsen törkeästä seksuaalisesta hyväksikäytöstä saaneen helluntaievankelistan, jonka uhri ei edes ollut OMA tytär. Pieniä ovat silakat joulukaloiksi, totean tässä helluntaimulkerona, vl-isien "ennätys" nimittäin on 8 v. ehdotonta vankeusrangaistusta OMIEN lasten hyväksikäytöstä.

      Olen tosi ylpeä näin helluntailaisena siitä, että evankelistan tuomio oli vain 5 v. ehdotonta vankeutta ja että kyseessä ei edes ollut oma tytär.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe