Rippijuhlat

Paperilautaset?

Hei, sellainen kysymys, että miten olette ratkaisseet rippijuhlien järjestämisen/kulut? Lapsi asuu kanssani ja lapsen isä useamman sadan kilometrin päässä. (Kulkemiset eivät ongelma).

Itse opiskelen ja tulot ovat minimaaliset ja lapsen isä sairaseläkkeellä. Vanhimman lapseni rippijuhlat kuluineen maksoin minä kun olin vielä palkkatyössä ja se oli ok. Nyt vain on äärimmäisen tiukkaaa...

26

1757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neljän äiti

      Jos lapsi saa elarit ja lapsilisät sun luona asuessaan, niin sehän on yleensä niin että sinä järkkäät juhlat, isä osallistuu jos haluaa. Miehille ei mikään ole pakollista.

      Jos äiti en järjestä juhlia, niin silloin lapsi ei juhli. Harvoin se mies osallistuu mihinkään mikä maksaa, kun ei ole pakko. Joten, häntä ei tarvi edes sinne teidän kotiin kutsuakkaan, ellet ole niin suuri sydäminen ihminen, että et vaadi isältä mitään..

      Jos on tiukkaa, sossusta voi saada avustusta rippijuhliin, vois ainakin kysyä. Ja itse leipomalla saa paljon halvemmalla, ei tarvi olla ruoka juhlia.. kahvit riittää ja kakku ym pulla ja piparit.

      Suunnittele tarjottava ajoissa, ja leivo etukäteen, hyvä suunnittelu säästää.

      • Vieraille kelvollist

        On vähän vaikea leipoa etukäteen, koska vieraat tykkäävät tuoreesta tarjottavasta, eikä pakastimesta kaivetusta käntystä. :(


      • kokki¤¤
        Vieraille kelvollist kirjoitti:

        On vähän vaikea leipoa etukäteen, koska vieraat tykkäävät tuoreesta tarjottavasta, eikä pakastimesta kaivetusta käntystä. :(

        Höpön löpön, lähes kaiken voi leipoa etukäteen pakkaseen! Eivät eroa tuoreesta. Itse leipoen rippijuhlat eivät tule kalliiksi! os väkeä on tulossa paljon ja matkojen takaa, tarjoilun voi aloittaa ruualla. Liha- tai kalkeittoainekset esim. 10 hengelle eivät paljoa maksa, ja keiton kanssa tarjotaan leipää ja esim. juustosiivuja. Silloin kahvin kanssa ei tarvita kuin kakku ja ehkä paria muuta lajia (pikkuleipiä varataan lajiaan 2 kpl/vieras, eli ei tarvita satamäärin)


      • Vieraille kelvollist
        kokki¤¤ kirjoitti:

        Höpön löpön, lähes kaiken voi leipoa etukäteen pakkaseen! Eivät eroa tuoreesta. Itse leipoen rippijuhlat eivät tule kalliiksi! os väkeä on tulossa paljon ja matkojen takaa, tarjoilun voi aloittaa ruualla. Liha- tai kalkeittoainekset esim. 10 hengelle eivät paljoa maksa, ja keiton kanssa tarjotaan leipää ja esim. juustosiivuja. Silloin kahvin kanssa ei tarvita kuin kakku ja ehkä paria muuta lajia (pikkuleipiä varataan lajiaan 2 kpl/vieras, eli ei tarvita satamäärin)

        Juu, olen tälläisten "kokkien" kemuissa ollut ja en mene toista kertaa, jos vain kelvollisen tekosyyn keksin olla pois. :D


      • tulehyväkakku
        Vieraille kelvollist kirjoitti:

        Juu, olen tälläisten "kokkien" kemuissa ollut ja en mene toista kertaa, jos vain kelvollisen tekosyyn keksin olla pois. :D

        No mainitsepa nyt leivonnainen, joka menee pilalle jos sen tekee pari viikkoa etukäteen, pakastaa tuoreena ja tarjoilee heti sulatuksen jälkeen. Kyllä ammattikokit ja varsinkin ravintolat käyttävät paljon pakastettuja puolivalmisteita. Meinasiko eräs nimimerkki että vieraille on kelvollista vasta kun isolla rahalla ostaa tuoretta valmista konditoriasta tai teettää pitopalvelulla?
        Aloittajalle vielä että eiköhän seurakunta/diakonia ole hyvä suunta kysellä apurahaa rippijuhlan järjestelyyn. Myöskin kummeilta ja lähisuvulta voisi pyytää leipoma-apua nyyttärikestiperiaatteella?


      • Vieraille kelvollist
        tulehyväkakku kirjoitti:

        No mainitsepa nyt leivonnainen, joka menee pilalle jos sen tekee pari viikkoa etukäteen, pakastaa tuoreena ja tarjoilee heti sulatuksen jälkeen. Kyllä ammattikokit ja varsinkin ravintolat käyttävät paljon pakastettuja puolivalmisteita. Meinasiko eräs nimimerkki että vieraille on kelvollista vasta kun isolla rahalla ostaa tuoretta valmista konditoriasta tai teettää pitopalvelulla?
        Aloittajalle vielä että eiköhän seurakunta/diakonia ole hyvä suunta kysellä apurahaa rippijuhlan järjestelyyn. Myöskin kummeilta ja lähisuvulta voisi pyytää leipoma-apua nyyttärikestiperiaatteella?

        Ei tietenkään, eikö sinusta ole muuta vaihtoehtoa, kuin konditoria tai pitopalvelu? Kyllä olet kädetön. Itse leivon kahvikakun alle tunnissa. Tänään meni aikaa 50 minuuttia, Kauanko sinulla menee siihen aikaa?


      • tulehyväkakku
        Vieraille kelvollist kirjoitti:

        Ei tietenkään, eikö sinusta ole muuta vaihtoehtoa, kuin konditoria tai pitopalvelu? Kyllä olet kädetön. Itse leivon kahvikakun alle tunnissa. Tänään meni aikaa 50 minuuttia, Kauanko sinulla menee siihen aikaa?

        Tässä kaksi kätevää toisiaan kädettömäksi haukkuvat. Kahvikakun leipomiseen menee paistoaika plus taikinantekoaika, reseptistä riippuen 50-70 minuuttia.
        Olen itse suunnittelemassa pienimuotoisia ylioppilasjuhlia tänä keväänä. Koskapa sama ihminen vastaa kaikista hankinnoista ja järjestelyistä plus kyydityksistä plus omasta ansiotyöstään yrittäjänä niin aion selvitä leipomalla muutamia laatuja pakkaseen etukäteen. Kakunteon ehkä ulkoistan naapurin eläkeläisrouvalle.
        Suursiivous eniten etukäteen painaa, muu olisikin kivaa enimmäkseen.


      • njw
        Vieraille kelvollist kirjoitti:

        Ei tietenkään, eikö sinusta ole muuta vaihtoehtoa, kuin konditoria tai pitopalvelu? Kyllä olet kädetön. Itse leivon kahvikakun alle tunnissa. Tänään meni aikaa 50 minuuttia, Kauanko sinulla menee siihen aikaa?

        Kiva, kun pääsit itseäsi kehumaan. Se varmaan olikin tarkoituksesi?


      • aha2
        njw kirjoitti:

        Kiva, kun pääsit itseäsi kehumaan. Se varmaan olikin tarkoituksesi?

        Jep todellakin ensisijaisesti : )
        Fantsua tuulettaa kun lasten molemmat isoäidit ovat kuolleet, ei ole sisaruksia eikä edes lähisukua olemassa. Kummit asuvat todella kaukana. Isän puolelta ainoa sisarus asuu ulkomailla. Joo todellakin "pääsen" yksin toteuttamaan ylppäreitä pienellä budjetilla maaseutuoloissa ränsistyneessä miljöössä. Että näin hieman jatkoin kehumistani : )


    • leivo itse

      Tietenkin jaatte kulut puoliksi koska on teidän yhteisestä lapsesta kysymys. Ei juhlat tarvitse olla suuret. Teet täytekakun, paistat pullaa ja jotain keksejä. Ei maksa paljon kun itse vaivautuu tekemään. Vieraiden määrää voi myös säännöstellä. Meillä oli juhlissa mukana vain sisarukset, isovanhemmat ja lasten kummit.

    • einiinhyvääitee

      Meilläkin tulossa rippijuhlat kesällä. Minä maksan, siitä ei varmasti tule riitaa.
      Olen jopa tullut näissä juhlissa vastaan, niin että ne pidetään vuokratiloissa ja kummankin sisarukset kutsutaan lapsineen. Elikkä väkeä kerääntyy aika paljon.
      Leivon mahdollisimman paljon etukäteen ja voileipäkakut olen hyljännyt aika päivää sitten. Tulee halvemmaksi laittaa oikea ruoka, kun pitempi matkalaisia tulee aina paikalle.
      Tarjouksia tulee seurattua aika tiiviisti aina juhlien aikaan, ja vähän sen mukaan muokattua tarjottavia.
      Loppujen lopuksi aika halvallakin onnistuu laittamaan, kunhan miettii ja valmistaa tarjottavat itse. Nyt joudun kyllä perunakattilanvahdin palkkaamaan, kun kirkkoon on sen verran matkaa, ettei sieltä vartissa kerkiä juhlapaikalle.
      Menoja yritän jaksottaa useammalle kuukaudelle, ettei aivan tarvitse juhlaruuan jämillä kuukautta elää.

    • Pap.lautaset valmiin

      Niin, aivan... Olisi pitänyt lisätä alkuun, että fuusioperhe olemme, jolloin sitä vähäistäkään ei saa säästöön, vaikka saankin elarit ja lapsilisän. Vieraita ovat isovanhemmat, kummit perheineen ja sisarukseni perheineen.

      Vanhimman lapseni rippijuhlat vietimme "neutraalilla" maaperällä, vuokratilassa. Nyt voisi kuitenkin juhlat järjestää meillä kotona ja itse leipoen. Lapselle on tärkeää, että myös isä perheineen tulee.

    • Halvallakin selviää

      Järjestä kotonasi iltapäiväkahvitilaisuus, johon leivot itse kahvileivät. Kutsut vain lapsen isovanhemmat ja kummit. Ei maksa juuri mitään.

      • omat eväät mukaan

        Niin tai nyyttikestit, jokainen tuo omat kahvileivät mitä syö. Kahvi ei paljon maksa noin 3,50 e paketti ja siitä riittää monta kulpillista.


      • Halvallakin selviää
        omat eväät mukaan kirjoitti:

        Niin tai nyyttikestit, jokainen tuo omat kahvileivät mitä syö. Kahvi ei paljon maksa noin 3,50 e paketti ja siitä riittää monta kulpillista.

        Jos ei ole rahaa tarjota kuudelle hengelle kahvia ja kakkua voi kyllä vetää itsensä kiikkuun. Toki sitä ennen kannattaa järjestää lapselle kelvollinen huoltaja.


    • Juhlat väliin

      Mitä mieltä lapsi on? Järjestetäänkö ollenkaan juhlia? Minä sain valita itse, joko juhlat tai rahaa käteen. Otin mielummin rahat.

      • rahaa

        Kyllähän rippujuhliin on yleensä kutsuttu monia vieraita. Ja onhan se lapsellekkin kiva kun kaikki tuo yleensä rahaa lahjaksi :)


    • virsiseurat koko juh

      Meillä kauheen iso suku varmaan semmoin 1000 henkee enempikin.. tulis tosi kalliiks. No kaikillalapsilla on 7 kummipariskuntaa joten kaikilla lapsilla 14 kummia, ja rhaa ja lahjoja tulee..
      Pullat tehdään ite, ja kaikki leivonta, ja juhlat on ulkona. Sisältä jokainenh akee itse kahvit ja pullat, ja jos kahvi loppuu viimeinen keittää uutta.

      Meillä on naapurin aila aina tiskaamassa.

      Kun lahjat on saatu, niin heti myyntiin vaan... jos tulee monta samaa lahjaa.

    • cedccrr

      On se niin uskomatonta, KUN MIKÄÄN EI RIITÄ..

    • äiti maksaa

      Meillä maksoi äiti kaiken. Siis rippileirin, juhlahame ja kengät, valokuvaus, tarjottavat, juhlapaikan vuokran, kiitoskortit.....

    • eräs vaan

      Ei kai yhdet rippijuhlat kenenkään taloutta kaada?! Jos leivot itse ison täytekakun, pikkuleivät ja pulllat, niin ei ne aineet kovin paljoa siihen maksa.

    • tapoja on monia

      Tulipa kerran kutsu häihin, jossa pyydettiin vieraita tuomaan häälähjan sijasta yksi makea ja yksi suolainen tarjottava juhlaan. Hääpari toivoi lahjojen sijaan iloista ja muistorikasta hääjuhlaa, johon ei nuorilla itsellä ollut (monesta syystä) varaa.

      Tähän lahjaan juhlijat näyttivät osallistuvan todella mielellään ja positiivisessa hengessä ja tämä hääjuhla oli todella iloinen ja muistorikas!

      Jos hätä on paha, niin miksei tämä toimisi "rippilahjana" myös?

    • järki käteen

      Vehnäjauhot maksaa n. 2 euroa 2kg. Kananmunia saa eurolla 10 kpl. Hillopurkki muutaman euron, ehkä, ja kerma max 2 euroa. Eli 10-15 euroa kakku.

      Ja pullat saa myös melko "ilmaiseksi" kun itse leipoo.

      Itse tehdyt piparkakut ovat maistuvaisia, yksi laji riittää, kun ovat omatekoisia ja siksi niin hyviä.

      Koska isä (perheineen?) tulee kaukaa, niin tee iso keittosatsi, ei sen tarvitse olla erikoista, hienoa ja kallista. Keiton voi tehdä todella edullisesti. Kaikki ymmärtävät taloudellisen tilanteesi ja eihän tarjoilu ole vierailun aiheena, eikö niin.

      Onko sinulla ehkä pari hyvää ystävää, jotka voisivat auttaa tässä leipomisessa? Voisit luvata vastavuoroisesti apua joskus, kun he sitä tarvitsevat.

      Iloinen mieli tilaisuudessa jää parhaiten kaikkien mieleen. Lapsen tulee saada tuntea, että tämä on hänen juhlansa ja äidilläkin on hyvä mieli. (eikä hän ole valittanut joka päivä ennen juhlia, että ei tästä tule mitään, ja ei ole rahaa jne, jne)

      Onnistut varmasti löytämään sopivan tavan järjestää kivan tilaisuuden, onnea.

      • einiinhyvääitee

        Meillä oli lapsen luokalla järjestetty kotitaloustunneilla rippijuhlat, oppilaat olivat suunnitelleet ja toteuttaneet menuun. Toiset olivat tehneet oikein ruokatarjoilun ja toiset iltapäiväkahvitarjoilun, koska joka paikassa konfirmaatio ei ole aamukymmeneltä. Tytär tykkäsi kovasti.
        Meillä on yhdet rippijuhlat järjestetty tyyliin kertakäyttöastiat kotosalla ja yllätys oli melkoinen, kun malli levisi koko suvun käyttöön. Enään ei juhlissä tiskaria olekaan, vaan kun posliinit loppuu nostetaan kertakäyttöiset esiin. Toimii ja niitähän voi keräillä pitkin vuotta.
        Ja kummeiltahan voisi ehkä pyytää apua. Jos heillä olisi jokin bravuuriruoka, minkä voisivat juhlaan tehdä ja näinkin osallistua nuoren tärkeään päivään.


      • Lainasin työpaikalta
        einiinhyvääitee kirjoitti:

        Meillä oli lapsen luokalla järjestetty kotitaloustunneilla rippijuhlat, oppilaat olivat suunnitelleet ja toteuttaneet menuun. Toiset olivat tehneet oikein ruokatarjoilun ja toiset iltapäiväkahvitarjoilun, koska joka paikassa konfirmaatio ei ole aamukymmeneltä. Tytär tykkäsi kovasti.
        Meillä on yhdet rippijuhlat järjestetty tyyliin kertakäyttöastiat kotosalla ja yllätys oli melkoinen, kun malli levisi koko suvun käyttöön. Enään ei juhlissä tiskaria olekaan, vaan kun posliinit loppuu nostetaan kertakäyttöiset esiin. Toimii ja niitähän voi keräillä pitkin vuotta.
        Ja kummeiltahan voisi ehkä pyytää apua. Jos heillä olisi jokin bravuuriruoka, minkä voisivat juhlaan tehdä ja näinkin osallistua nuoren tärkeään päivään.

        Posliineja voi myös lainata, jos omat serviisit eivät riitä, niin ei tarvitse käyttää kertakäyttöastioita ja maailma pelastuu. (Kone tiskaa).


    • Omat aivot..

      Tai ei mennä ollenkaan rippikouluun. Mun lapsi pohti asiaa joka kantilta ja päätti ettei tarvi rippikoulua mihinkään eikä näin ollen mennyt. Siitä on parivuotta eikä ole katunut, hän ei ole laumasielu tekee aina omansa näköisiä päätöksiä. Tulevaisuudessa aikoo erota kirkosta joten kummius ja kirkkohäät ei kuulu hänen tulevaisuuteensa suunnitelmiin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe