Minun vaikein teologia; Oppi kolmiyhteisestä Jumalasta;

Minulle kaikkein hankalin kysymys Raamatussa oli oppi kolmiyhteisestä Jumalasta.
Elämäni ensimmäisen kerranvalehtelin korvat heiluen kastetilaisuudessa kun minulta kysyttiin ymmärränkö opin kolminaisuudesta?

Päätin löytää sitten asiaan vastauksen. Etsin kirjallisuutta. Ei mistään löytynyt ?!
Kyselin oppineilta. Ei kukaan osannut opettaa. Ei yksikään pappi eikä pastori osannut minulle opettaa oppia kolminaisuudesta.

Olin päättänyt että minä selitän jokaisen Raamatun teologian etten ole mikään "joo-joo-mies" ollenkaan. Miten selittää oppi kolmiyhteisestä Jumalasta niin että se kajahtaa ihmisen ymmärrykseen ?
> Minulla meni toistakymmentä vuotta kunnes sain johtolangan ja pysyin asian selittämään ihmisjärkeen mahtuvalla tavalla.

Oppi kolmiyhteisestä jumaluudesta, olkaa hyvä;

Onko kolminaisuusopille raamatulliset perusteet?


Miten voisi ymmärtää jumaluuden kolminaisuutta ?


Kirjoitukseni täällä;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1

Jumlalan siunausta
Jari Laurila
Keskustelijana

41

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäkään en ymmärrä senkummemmin sitä, mutta näen asian näin:

      Isä, Poika ja Pyhä Henki eivät toimi koskaan erimielisesti, vaan heillä on aina ja kaikessa yksi ja sama sama HENKI.

      Heillä ei ole opinkysymyksiä selvitettävänä keskuudessaan, vaan he ovat aina ja kaikessa TÄYSIN yksimielisiä.

      Voisitteko ystävällisesti oikaista ja opettaa tämänkin asian suhteen, jos olen väärässä?

      • Kiitos.

        Kyllä rouva oikeilla jäljillä on. Minun pitää katsoa muistinko mainita tarpeeksi kolmen yksimielisyydestä kirjoituksessani.

        yst. t. Jumalan siunausta
        Jari Laurila


      • Ei mielipide

        "Isä, Poika ja Pyhä Henki eivät toimi koskaan erimielisesti, vaan heillä on aina ja kaikessa yksi ja sama sama HENKI."

        Tuossa annat kuitenkin sanalle henki sellaisen merkityksen, ettei se sovi asiayhteyteen. Käytät termiä henki merkityksessä mielipide. Sellaisessa merkityksessä käytettynä voidaan vallan hyvin puhua kolmesta eri henkilöstä. Oppisi ei vielä selitä kolminaisuutta.


    • Herran siunatkoon!

      Kyllä Jumaluus on perhe,..Samoin me olemme pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä Ef 2: 20

      Mitä vaikeutta tämän käsittämisessä on?

      Homot ovat kait oivaltaneet, jo aikoja että Jumalan perhe on kolme miestä,
      ja tämän totuuden eduskunnan sitten pitäisi siunata.

      Kirkko kun ennen ei halunnut sitä siunata. t. benkku

    • Hei Jari
      Minä käsitän tuon ajatuksen siten että on vain yksi Jumaluus - eli Jumalan tahto - ja ihmiselle se on ilmoitettu kolmessa yhteydessä Isä, Pojan ja Pyhän Hengen kautta .. Siis yksi Jumalan tahto jossa kaikki kolme ovat yhtä. Mutta se ei tarkoita että Jumala olisi jotenkin jaettu kolmeen vaan että yksi on kolmessa.

      ok
      alex

      • Huomenta

        Tässä Sinulla oli sellaista sanamuotoilua jossa on jotakin syvää asiaa ja hienosti muotoiltu- esitetty asia. Bra.

        Kiitos.

        Yst,. t. Jari Laurila
        keskustelija


      • Ei voi korvata

        "on vain yksi Jumaluus - eli Jumalan tahto"

        Miten Jumaluus voi tarkoittaa Jumalan tahtoa? Ei se ainakaan tavallisessa kielenkäytössä sitä tarkoita. Enkä usko, että voit Raamatussa korvata kohdat, joissa puhutaan Jumalan tahdosta ilmaisulla Jumaluus.

        Et voi esimerkiksi sanoa:
        "Paavali, Jumaluudesta Kristuksen Jeesuksen apostoli, ja veli Timoteus Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle ynnä kaikille pyhille koko Akaiassa."

        Etkä voi sanoa:
        " 3 Jumaluus on, että te pyhitytte. Kavahtakaa siveettömyyttä!"

        Tuollainen korvaamien tekisi liikaa väkivaltaa sanan Jumaluus merkitykselle.


      • kolmex

        aleks.kasin ikuinen elämä näyttää olevan harhaoppi ja ikuinen kuolema väärässä Jumalassa.aleks.kasin Jumala on hänellä oudosti jumaluutta joka on sama kuin Jumalan tahto joka on jaettu kolmelle.Tuonkaltainen käsitys on harhaoppia koska siinä ei tunneta todellista Jumalaa eikä Jumalan persoonaa.


        Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. Joh. 17

        "Mikä käsky on kaikkein tärkein?" "Tärkein on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa Herra.Herra on ainoa Jumala, ei ole muita kuin hän. Mark.12


      • kolmex kirjoitti:

        aleks.kasin ikuinen elämä näyttää olevan harhaoppi ja ikuinen kuolema väärässä Jumalassa.aleks.kasin Jumala on hänellä oudosti jumaluutta joka on sama kuin Jumalan tahto joka on jaettu kolmelle.Tuonkaltainen käsitys on harhaoppia koska siinä ei tunneta todellista Jumalaa eikä Jumalan persoonaa.


        Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. Joh. 17

        "Mikä käsky on kaikkein tärkein?" "Tärkein on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa Herra.Herra on ainoa Jumala, ei ole muita kuin hän. Mark.12

        Olipas tämäkin taas kommentti. Ei päätä eikä häntää !?
        "kolmex" ei tunnu osaavan erottaa Jumalan tahtoa Jumalan olemuksesta - mikä on tietysti valitettavaa (kolmexelle) .
        Ja sitten kolmex antaa lausuntonsa :)) sen perusteella mitä ymmärtää (mikä ei tunnu olevan kovin paljon). Ensiksikin kolmexen tulisi oppia lukemaan muiden kirjoituksia hieman huolellisemmin, niin ei tulisi noita kömmähdyksiä niin usein (se ei nimittäin auta että vaihtaa nimimerkkiä :).

        Jumalan olemusta ja Jumalan tahtoa voisi kuvailla vaikka lähteellä ja lähde vedellä - Jumala on se lähde ja vesi joka sieltä virtaa on on jumalan tahto eli Jumaluus (vain tiedoksi kolmexelle).

        Sielu on Raamatussa elämä - eli elävä olento - myös vedet vilisivät eläviä sieluja (eli eläviä olentoja), Iankaikkinen elämä on kuolematon elämä - Raamattu sanoo että ihminen voi saada Jumalalta iankaikkisen elämän - jos haluaa ottaa sen vastaan siten kuin se täytyy ottaa vastaan - EI MUUTEN.

        Tuossa vähän terveen uskon alkeita kolmexelle. Jätä jo pois usko ikuisesti luotujaan piinaavaan luojaan - sellainen usko on HARHA..

        alex


      • Pitääkö paikkaansa?
        alex.kasi kirjoitti:

        Olipas tämäkin taas kommentti. Ei päätä eikä häntää !?
        "kolmex" ei tunnu osaavan erottaa Jumalan tahtoa Jumalan olemuksesta - mikä on tietysti valitettavaa (kolmexelle) .
        Ja sitten kolmex antaa lausuntonsa :)) sen perusteella mitä ymmärtää (mikä ei tunnu olevan kovin paljon). Ensiksikin kolmexen tulisi oppia lukemaan muiden kirjoituksia hieman huolellisemmin, niin ei tulisi noita kömmähdyksiä niin usein (se ei nimittäin auta että vaihtaa nimimerkkiä :).

        Jumalan olemusta ja Jumalan tahtoa voisi kuvailla vaikka lähteellä ja lähde vedellä - Jumala on se lähde ja vesi joka sieltä virtaa on on jumalan tahto eli Jumaluus (vain tiedoksi kolmexelle).

        Sielu on Raamatussa elämä - eli elävä olento - myös vedet vilisivät eläviä sieluja (eli eläviä olentoja), Iankaikkinen elämä on kuolematon elämä - Raamattu sanoo että ihminen voi saada Jumalalta iankaikkisen elämän - jos haluaa ottaa sen vastaan siten kuin se täytyy ottaa vastaan - EI MUUTEN.

        Tuossa vähän terveen uskon alkeita kolmexelle. Jätä jo pois usko ikuisesti luotujaan piinaavaan luojaan - sellainen usko on HARHA..

        alex

        "Jumala on se lähde ja vesi joka sieltä virtaa on on jumalan tahto eli Jumaluus"

        Jos "Jumalan tahto" on sama asia kuin "Jumaluus", niin silloinhan kun "Jumalan tahto" esiintyy Raamatussa se voidaan korvata "Jumaluudella". Pitääkö tuo paikkaansa?


      • Ei se toimi
        Pitääkö paikkaansa? kirjoitti:

        "Jumala on se lähde ja vesi joka sieltä virtaa on on jumalan tahto eli Jumaluus"

        Jos "Jumalan tahto" on sama asia kuin "Jumaluus", niin silloinhan kun "Jumalan tahto" esiintyy Raamatussa se voidaan korvata "Jumaluudella". Pitääkö tuo paikkaansa?

        Mitenkä lie:

        "33. Hän vastasi heille ja sanoi: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
        34. Ja katsellen ympärilleen niihin, jotka istuivat hänen ympärillään, hän sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
        35. Sillä joka tekee **Jumaluuden**, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

        "1. Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä:
        2. kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, **Jumaluuden** mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta,"

        "16. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta.
        17. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee **Jumaluuden**, se pysyy iankaikkisesti."

        "1. Paavali, **Jumaluudesta** Kristuksen Jeesuksen apostoli, Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa."

        "17. Sillä parempi on hyvää tehden kärsiä, jos niin on **Jumaluus**, kuin pahaa tehden. "

        "15. sillä se on **Jumaluus**, että te hyvää tekemällä tukitte suun mielettömäin ihmisten ymmärtämättömyydeltä - "

        "3. Sillä tämä on **Jumaluus**, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta,
        4. että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa,
        5. ei himon kiihkossa niinkuin pakanat, jotka eivät Jumalaa tunne;"


        Tekemäni **korvaukset** yllä tekstissä. Ei minusta oikein hyvin toimi noiden raamatunjakeiden valossa tuo sinun oppisi, että "Jumalan tahto" = "Jumaluus".


      • Pitääkö paikkaansa? kirjoitti:

        "Jumala on se lähde ja vesi joka sieltä virtaa on on jumalan tahto eli Jumaluus"

        Jos "Jumalan tahto" on sama asia kuin "Jumaluus", niin silloinhan kun "Jumalan tahto" esiintyy Raamatussa se voidaan korvata "Jumaluudella". Pitääkö tuo paikkaansa?

        Hei !

        Jumala- Jumalan Henki Jeesus Kristus on kaikessa yhtä ja yksimieliset.
        Jumaluus joka on kaikessa ajassa jo ennen aikojen alkua Raamatullinen totuus.
        Aamen.


        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1


        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelijana


      • Ei voi korvata kirjoitti:

        "on vain yksi Jumaluus - eli Jumalan tahto"

        Miten Jumaluus voi tarkoittaa Jumalan tahtoa? Ei se ainakaan tavallisessa kielenkäytössä sitä tarkoita. Enkä usko, että voit Raamatussa korvata kohdat, joissa puhutaan Jumalan tahdosta ilmaisulla Jumaluus.

        Et voi esimerkiksi sanoa:
        "Paavali, Jumaluudesta Kristuksen Jeesuksen apostoli, ja veli Timoteus Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle ynnä kaikille pyhille koko Akaiassa."

        Etkä voi sanoa:
        " 3 Jumaluus on, että te pyhitytte. Kavahtakaa siveettömyyttä!"

        Tuollainen korvaamien tekisi liikaa väkivaltaa sanan Jumaluus merkitykselle.

        Jumalan tahto on juuri jumaluutta - jopas on kummallinen väitös ettei muka olisi ?

        Jumaluus on sitä täydellisyyttä jossa on iankaikkinen elämä - huomaa että vain siinä ja siten elämä voi olla iankaikkista. Ei muuten.
        Ei kukaan vajavainen voi elää iankaikkisesti.
        Se että teille sellaista uskotellaan on vain sellaista sekavaa seli seli-uskontoa.

        Raamatun opetus on, että Jumala voi johdattaa halukkaat siihen Jumalan täydellisyyteen (siis sanotaan elämään Jumalan tahdossa eli Jumalan täydellisyydessä eli jumaluudessa).
        >>Siinä Jeesus eli elämään (koska hän Jumalan tahdossa (siis jumaluudessa) eläneenä ei ollut kuolemaa ansainnut) ... Jumala herätti hänet esikoisena kuolleista nousseista (niinkuin Paavali sen ilmaisi).

        Minua ihmetyttää (siis ihan rehellisesti sanoen), että te jotka uskotte olevanne kuolemattomia ette ymmärrä Raamatusta lähes mitään ?? !! - Ette vaikka se teille pannaan silmien eteen - ja vaikka tuo teidän oma uskontonne on vailla pienintäkään itua.
        Te uskotte ihan tosissanne että kaikkivaltias/ kaikkitietävä/ oikeudenmukainen/ rakastava Luoja loi elämää ikuisesti kitumaan!!
        Ja vaikka se teille osoitetaan täysin järjettömäksi uskonkehitelmäksi niin ei kuitenkaan mene perille!!??

        Siis ihan tosissaan minä ihmettelen että MIKSI?
        Se sijaan että alkaisitte miettimään että mihin te oikeastaan uskotte - te alatte selittämään ja selittämään ja selittämään, kautta rantain ja siihen otetaan sitten You Tubet ja Iltasanomat ja ties miitä .. aivan kuin se tulisi siitä sen paremmaksi.

        Totuus lienee, että tuo teidän uskontonne lähtee teistä itsestänne (ei Jumalan Sanasta) ja siksi te ette uskalla keskustella itse asiasta.. ei tuota voi muutenkaan ymmärtää..

        alex


      • Puhut ohi
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei !

        Jumala- Jumalan Henki Jeesus Kristus on kaikessa yhtä ja yksimieliset.
        Jumaluus joka on kaikessa ajassa jo ennen aikojen alkua Raamatullinen totuus.
        Aamen.


        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1


        Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        keskustelijana

        "Jumala- Jumalan Henki Jeesus Kristus on kaikessa yhtä ja yksimieliset.
        Jumaluus joka on kaikessa ajassa jo ennen aikojen alkua Raamatullinen totuus."

        Kyllä toki, mutta tämä ei mitenkään kerro, että Jumalan tahto on Jumaluus. Näethän itsekin kuinka huonosti Jumalan tahto on sanassa korvattavissa Jumaluudella. Jo se osoittaa, että oppirakennelma ei toimi.


      • Kerron sinulle
        alex.kasi kirjoitti:

        Jumalan tahto on juuri jumaluutta - jopas on kummallinen väitös ettei muka olisi ?

        Jumaluus on sitä täydellisyyttä jossa on iankaikkinen elämä - huomaa että vain siinä ja siten elämä voi olla iankaikkista. Ei muuten.
        Ei kukaan vajavainen voi elää iankaikkisesti.
        Se että teille sellaista uskotellaan on vain sellaista sekavaa seli seli-uskontoa.

        Raamatun opetus on, että Jumala voi johdattaa halukkaat siihen Jumalan täydellisyyteen (siis sanotaan elämään Jumalan tahdossa eli Jumalan täydellisyydessä eli jumaluudessa).
        >>Siinä Jeesus eli elämään (koska hän Jumalan tahdossa (siis jumaluudessa) eläneenä ei ollut kuolemaa ansainnut) ... Jumala herätti hänet esikoisena kuolleista nousseista (niinkuin Paavali sen ilmaisi).

        Minua ihmetyttää (siis ihan rehellisesti sanoen), että te jotka uskotte olevanne kuolemattomia ette ymmärrä Raamatusta lähes mitään ?? !! - Ette vaikka se teille pannaan silmien eteen - ja vaikka tuo teidän oma uskontonne on vailla pienintäkään itua.
        Te uskotte ihan tosissanne että kaikkivaltias/ kaikkitietävä/ oikeudenmukainen/ rakastava Luoja loi elämää ikuisesti kitumaan!!
        Ja vaikka se teille osoitetaan täysin järjettömäksi uskonkehitelmäksi niin ei kuitenkaan mene perille!!??

        Siis ihan tosissaan minä ihmettelen että MIKSI?
        Se sijaan että alkaisitte miettimään että mihin te oikeastaan uskotte - te alatte selittämään ja selittämään ja selittämään, kautta rantain ja siihen otetaan sitten You Tubet ja Iltasanomat ja ties miitä .. aivan kuin se tulisi siitä sen paremmaksi.

        Totuus lienee, että tuo teidän uskontonne lähtee teistä itsestänne (ei Jumalan Sanasta) ja siksi te ette uskalla keskustella itse asiasta.. ei tuota voi muutenkaan ymmärtää..

        alex

        "Jumalan tahto on juuri jumaluutta - jopas on kummallinen väitös ettei muka olisi "

        Huomaatko, että nyt käytät itsekin jo taivutettua muotoa: jumaluutta? Se on jo eri asia kuin Jumaluus.

        Ei minullakaan olisi vaikeutta sanoa, että Jumalan tahto on Jumaluudesta. Mutta Jumalan tahdon korvaaminen Jumaluudella ei vain toimi. Kuten itsekin sanasta huomaat, kun korvauksen yrität tehdä.

        Loppuosa viestistäsi ei nähdäkseni liity aiheeseen onko Jumalan tahto = Jumaluus, joten jätän sen kommentoimatta. Se olisi jo eri keskustelun aihe. Suosittelen sinulle kuitenkin, että katsot tuosta alta miten olen korvannut sanassa sinun opetuksesi mukaan Jumalan tahdon Jumaluudella. Näet itsekin, että oppisi ei ole oikein.


      • Pitääkö paikkaansa? kirjoitti:

        "Jumala on se lähde ja vesi joka sieltä virtaa on on jumalan tahto eli Jumaluus"

        Jos "Jumalan tahto" on sama asia kuin "Jumaluus", niin silloinhan kun "Jumalan tahto" esiintyy Raamatussa se voidaan korvata "Jumaluudella". Pitääkö tuo paikkaansa?

        ##Jos "Jumalan tahto" on sama asia kuin "Jumaluus", niin silloinhan kun "Jumalan tahto" esiintyy Raamatussa se voidaan korvata "Jumaluudella". Pitääkö tuo paikkaansa?##

        Ei Raamatun käännettyjä sanoja voi noin vain korvata toisella - mutta jos sama asia ilmaistaan hieman toisin niin silloin se pitää paikkansa.


      • Ajatus ei toimi
        alex.kasi kirjoitti:

        ##Jos "Jumalan tahto" on sama asia kuin "Jumaluus", niin silloinhan kun "Jumalan tahto" esiintyy Raamatussa se voidaan korvata "Jumaluudella". Pitääkö tuo paikkaansa?##

        Ei Raamatun käännettyjä sanoja voi noin vain korvata toisella - mutta jos sama asia ilmaistaan hieman toisin niin silloin se pitää paikkansa.

        "Ei Raamatun käännettyjä sanoja voi noin vain korvata toisella - mutta jos sama asia ilmaistaan hieman toisin niin silloin se pitää paikkansa. "

        Pointti onkin, että ei edes ajatus toimi. Samaa asiaa ei ilmaista hieman toisin, vai miltä näyttää:

        "33. Hän vastasi heille ja sanoi: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
        34. Ja katsellen ympärilleen niihin, jotka istuivat hänen ympärillään, hän sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
        35. Sillä joka tekee **Jumaluuden**, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

        "1. Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä:
        2. kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, **Jumaluuden** mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta,"

        "16. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta.
        17. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee **Jumaluuden**, se pysyy iankaikkisesti."

        "1. Paavali, **Jumaluudesta** Kristuksen Jeesuksen apostoli, Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa."

        "17. Sillä parempi on hyvää tehden kärsiä, jos niin on **Jumaluus**, kuin pahaa tehden. "

        "15. sillä se on **Jumaluus**, että te hyvää tekemällä tukitte suun mielettömäin ihmisten ymmärtämättömyydeltä - "

        "3. Sillä tämä on **Jumaluus**, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta,
        4. että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa,
        5. ei himon kiihkossa niinkuin pakanat, jotka eivät Jumalaa tunne;"


      • Selitä se
        alex.kasi kirjoitti:

        ##Jos "Jumalan tahto" on sama asia kuin "Jumaluus", niin silloinhan kun "Jumalan tahto" esiintyy Raamatussa se voidaan korvata "Jumaluudella". Pitääkö tuo paikkaansa?##

        Ei Raamatun käännettyjä sanoja voi noin vain korvata toisella - mutta jos sama asia ilmaistaan hieman toisin niin silloin se pitää paikkansa.

        "Ei Raamatun käännettyjä sanoja voi noin vain korvata toisella - mutta jos sama asia ilmaistaan hieman toisin niin silloin se pitää paikkansa."

        Miten kummassa se, että minä en ota vaimoa himon kiihkossa on Jumaluus? Mikä asia tuossa on ilmaistu hieman toisin?

        "3. Sillä tämä on **Jumaluus**, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta,
        4. että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa,
        5. ei himon kiihkossa niinkuin pakanat, jotka eivät Jumalaa tunne;"


      • No voi voi
        Puhut ohi kirjoitti:

        "Jumala- Jumalan Henki Jeesus Kristus on kaikessa yhtä ja yksimieliset.
        Jumaluus joka on kaikessa ajassa jo ennen aikojen alkua Raamatullinen totuus."

        Kyllä toki, mutta tämä ei mitenkään kerro, että Jumalan tahto on Jumaluus. Näethän itsekin kuinka huonosti Jumalan tahto on sanassa korvattavissa Jumaluudella. Jo se osoittaa, että oppirakennelma ei toimi.

        Et taida oikein pysyä kärryillä näissä asioissa - olet kyllä kirjaimen perässä mutta et ymmärrä mitä luet.

        Jumala On ja Jumalan tahto lähtee Jumalasta, ja siksi on Jumalan tahto jumalallinen (jos se sana kelpaa paremmin sinulle) eli jumaluutta.

        Olisi täysin väärin ajatella että Jumalan tahto olisi jotain muuta kuin jumaluutta ja mitä se silloin olisi? Kerrohan se.

        Jumalan tahto on kaikkialla - aivan niinkuin Salomo sen ilmaisi sanoessaan "taivasten taivaisiin sinä et mahdu" - ei Salomo tarkoita persoonaa - vaan Jumalan tahtoa, eli jumaluutta - sitä mikä on viisas, oikeudenmukainen ja rakkaudellinen. Vai uskotko sinä että se mistä Salomo puhui olisi jonkinlainen jokin "luonnon voima"? Tai että Jumalan tahto ei olisi Jumalan olemuksen ilmaisu? Tämä kuuluu uskon aakkosiin ja sitä sinä et ole oppinut vielä.

        Kun täällä luukee teidän kirjoituksianne ja kun te kirjoittelette kuin ymmärtämättömät lapset ja puhutte pahaa ja valhetta ihmisistä, minkälaisen käsityksen te silloin annatte uskovaisista ihmisistä?
        Että he olisivat totuudenmukaisia puheissaan? asioita harkitsevia? maltillisia? ystävällisiä? pitkämielisiä?

        Hah hah


      • Partitatiivi
        No voi voi kirjoitti:

        Et taida oikein pysyä kärryillä näissä asioissa - olet kyllä kirjaimen perässä mutta et ymmärrä mitä luet.

        Jumala On ja Jumalan tahto lähtee Jumalasta, ja siksi on Jumalan tahto jumalallinen (jos se sana kelpaa paremmin sinulle) eli jumaluutta.

        Olisi täysin väärin ajatella että Jumalan tahto olisi jotain muuta kuin jumaluutta ja mitä se silloin olisi? Kerrohan se.

        Jumalan tahto on kaikkialla - aivan niinkuin Salomo sen ilmaisi sanoessaan "taivasten taivaisiin sinä et mahdu" - ei Salomo tarkoita persoonaa - vaan Jumalan tahtoa, eli jumaluutta - sitä mikä on viisas, oikeudenmukainen ja rakkaudellinen. Vai uskotko sinä että se mistä Salomo puhui olisi jonkinlainen jokin "luonnon voima"? Tai että Jumalan tahto ei olisi Jumalan olemuksen ilmaisu? Tämä kuuluu uskon aakkosiin ja sitä sinä et ole oppinut vielä.

        Kun täällä luukee teidän kirjoituksianne ja kun te kirjoittelette kuin ymmärtämättömät lapset ja puhutte pahaa ja valhetta ihmisistä, minkälaisen käsityksen te silloin annatte uskovaisista ihmisistä?
        Että he olisivat totuudenmukaisia puheissaan? asioita harkitsevia? maltillisia? ystävällisiä? pitkämielisiä?

        Hah hah

        "ja siksi on Jumalan tahto jumalallinen (jos se sana kelpaa paremmin sinulle) eli jumaluutta. Olisi täysin väärin ajatella että Jumalan tahto olisi jotain muuta kuin jumaluutta ja mitä se silloin olisi? Kerrohan se. "

        Sinäkin käytät tuossa jo partitatiiviä. Eli puhut jo eri asiasta. Huomaa, että Alex ei partitatiivia käytä. Alexin oppirakennelma ei Raamattuun vietynä toimikaan.

        "Tämä kuuluu uskon aakkosiin ja sitä sinä et ole oppinut vielä. "

        Sijamuodot olen kyllä oppinut ja niiden vaikutuksen sanojen merkitykseen. On täysin eri asia sanoa, että ulkonäkö on kauneus tai ulkonäkö on kauneutta.


      • Kysyn suoraan

        "Minä käsitän tuon ajatuksen siten että on vain yksi Jumaluus - eli Jumalan tahto"
        "Jumala on se lähde ja vesi joka sieltä virtaa on on jumalan tahto eli Jumaluus"
        "ei Salomo tarkoita persoonaa - vaan Jumalan tahtoa, eli jumaluutta"
        "kyseessä on juuri jumaluus eli Jumalan tahto"
        "Jumalan tahto on Jumaluus - kiellä se jos haluat."

        Osaisiko joku kertoa mistä tämä "Jumalan tahto = Jumaluus" -opetus oikein tulee? Itse näkisin, että Jumalan tahto ilmentäisi Hänen Jumaluuttaan, mutta noiden yllä olevien lainausten muotoisena en tuota oppia Raamatusta löydä.

        Kun tuon opin sovittaa Raamatun tekstiin, niin se sopii kauhean huonosti niihin kohtiin, joissa Jumalan tahdosta suoraan puhutaan. Tuon opin mukaan Jumaluutta olisi se, että en himon kiihkossa ota vaimoa. Ainakin minun käsitykseeni sanan Jumaluus merkityksestä sopii tuollainen huonosti.

        En ole vielä tässä ketjussa nähnyt mitään raamatunviittausta, josta tuo yksiselitteisesti kävisi ilmi. Pikemminkin raamatulliset perustelut vaikuttavat huterilta. Paavalin opetus kuolleiden ylösnousemuksen merkityksestä ei tunnu oikealta asiayhteydeltä. Täällä viitattiin opin puolustuksena myös Salomoon, mutta viitatussa kohdassa ainakin puhutaan temppelin rakentamisesta.

        Kysynkin suoraan: onko tuo opetus lähtöisin Ellen Whitelta? Olenko törmännyt johonkin vain adventisteille ominaiseen käsitykseen?


      • Voivottelijalle
        No voi voi kirjoitti:

        Et taida oikein pysyä kärryillä näissä asioissa - olet kyllä kirjaimen perässä mutta et ymmärrä mitä luet.

        Jumala On ja Jumalan tahto lähtee Jumalasta, ja siksi on Jumalan tahto jumalallinen (jos se sana kelpaa paremmin sinulle) eli jumaluutta.

        Olisi täysin väärin ajatella että Jumalan tahto olisi jotain muuta kuin jumaluutta ja mitä se silloin olisi? Kerrohan se.

        Jumalan tahto on kaikkialla - aivan niinkuin Salomo sen ilmaisi sanoessaan "taivasten taivaisiin sinä et mahdu" - ei Salomo tarkoita persoonaa - vaan Jumalan tahtoa, eli jumaluutta - sitä mikä on viisas, oikeudenmukainen ja rakkaudellinen. Vai uskotko sinä että se mistä Salomo puhui olisi jonkinlainen jokin "luonnon voima"? Tai että Jumalan tahto ei olisi Jumalan olemuksen ilmaisu? Tämä kuuluu uskon aakkosiin ja sitä sinä et ole oppinut vielä.

        Kun täällä luukee teidän kirjoituksianne ja kun te kirjoittelette kuin ymmärtämättömät lapset ja puhutte pahaa ja valhetta ihmisistä, minkälaisen käsityksen te silloin annatte uskovaisista ihmisistä?
        Että he olisivat totuudenmukaisia puheissaan? asioita harkitsevia? maltillisia? ystävällisiä? pitkämielisiä?

        Hah hah

        "Jumalan tahto on kaikkialla - aivan niinkuin Salomo sen ilmaisi sanoessaan "taivasten taivaisiin sinä et mahdu" - ei Salomo tarkoita persoonaa - vaan Jumalan tahtoa, eli jumaluutta - sitä mikä on viisas, oikeudenmukainen ja rakkaudellinen. Vai uskotko sinä että se mistä Salomo puhui olisi jonkinlainen jokin "luonnon voima"?"

        Parasta katsoa tuo kohta Raamatusta ja selvittää mitä siinä sanotaan. Tässä on asiayhteydessään lainaus Raamatusta, josta tuo sinun mainitsemasi tekstiote löytyy:

        "12. Sitten hän astui Herran alttarin eteen koko Israelin seurakunnan nähden ja ojensi kätensä.
        13. Salomo oli näet teettänyt lavan vaskesta, viittä kyynärää pitkän, viittä kyynärää leveän ja kolmea kyynärää korkean, ja asettanut sen esikartanon keskelle. Sille hän nousi, polvistui koko Israelin seurakunnan nähden, ojensi kätensä taivasta kohti
        14. ja sanoi: "Herra, Israelin Jumala, ei ole sinun vertaistasi Jumalaa, ei taivaassa eikä maan päällä, sinun, joka pidät liiton ja säilytät laupeuden palvelijoitasi kohtaan, jotka vaeltavat sinun edessäsi kaikesta sydämestänsä.
        15. Sinä olet pitänyt, mitä puhuit palvelijallesi Daavidille, minun isälleni. Minkä sinä suullasi puhuit, sen sinä kädelläsi täytit, niinkuin nyt on tapahtunut.
        16. Niin pidä nytkin, Herra, Israelin Jumala, mitä puhuit palvelijallesi Daavidille, minun isälleni, sanoen: 'Aina on mies sinun suvustasi oleva minun edessäni, istumassa Israelin valtaistuimella, jos vain sinun poikasi pitävät vaarin teistänsä, niin että he vaeltavat minun lakini mukaan, niinkuin sinä olet minun edessäni vaeltanut'.
        17. Niin toteutukoon nyt, Herra, Israelin Jumala, sinun sanasi, jonka puhuit palvelijallesi Daavidille.
        18. Mutta asuuko todella Jumala maan päällä ihmisten seassa? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!
        19. Käänny kuitenkin palvelijasi rukouksen ja anomisen puoleen, Herra, minun Jumalani, niin että kuulet huudon ja rukouksen, jonka palvelijasi sinun edessäsi rukoilee,
        20. ja että silmäsi ovat päivät ja yöt avoinna tätä temppeliä kohti, tätä paikkaa kohti, johon sinä olet sanonut asettavasi nimesi, niin että kuulet rukouksen, jonka palvelijasi tähän paikkaan päin kääntyneenä rukoilee.
        21. Kuule palvelijasi ja kansasi Israelin rukoukset, jotka he rukoilevat tähän paikkaan päin kääntyneinä; kuule asuinpaikastasi, taivaasta, ja kun kuulet, niin anna anteeksi. "

        Voisitko nyt selittää hiukan paremmin, sillä minä en vieläkään ymmärrä, miten tuosta asiayhteydestä käy ilmi, että Jumalan tahto = Jumaluus? Kovin huteralta yhteys vaikuttaa, sanoisin jopa olemattomalta.


      • Suora vastaus
        Kysyn suoraan kirjoitti:

        "Minä käsitän tuon ajatuksen siten että on vain yksi Jumaluus - eli Jumalan tahto"
        "Jumala on se lähde ja vesi joka sieltä virtaa on on jumalan tahto eli Jumaluus"
        "ei Salomo tarkoita persoonaa - vaan Jumalan tahtoa, eli jumaluutta"
        "kyseessä on juuri jumaluus eli Jumalan tahto"
        "Jumalan tahto on Jumaluus - kiellä se jos haluat."

        Osaisiko joku kertoa mistä tämä "Jumalan tahto = Jumaluus" -opetus oikein tulee? Itse näkisin, että Jumalan tahto ilmentäisi Hänen Jumaluuttaan, mutta noiden yllä olevien lainausten muotoisena en tuota oppia Raamatusta löydä.

        Kun tuon opin sovittaa Raamatun tekstiin, niin se sopii kauhean huonosti niihin kohtiin, joissa Jumalan tahdosta suoraan puhutaan. Tuon opin mukaan Jumaluutta olisi se, että en himon kiihkossa ota vaimoa. Ainakin minun käsitykseeni sanan Jumaluus merkityksestä sopii tuollainen huonosti.

        En ole vielä tässä ketjussa nähnyt mitään raamatunviittausta, josta tuo yksiselitteisesti kävisi ilmi. Pikemminkin raamatulliset perustelut vaikuttavat huterilta. Paavalin opetus kuolleiden ylösnousemuksen merkityksestä ei tunnu oikealta asiayhteydeltä. Täällä viitattiin opin puolustuksena myös Salomoon, mutta viitatussa kohdassa ainakin puhutaan temppelin rakentamisesta.

        Kysynkin suoraan: onko tuo opetus lähtöisin Ellen Whitelta? Olenko törmännyt johonkin vain adventisteille ominaiseen käsitykseen?

        aleks.kasille ja adventisteille,yhdessä ja erikseen.

        Jumalan jokainen sana on tulessa koeteltu, hän on niiden kilpi, jotka häneen turvaavat.
        Hänen sanoihinsa älä lisää mitään -- hän vaatii sinut tilille, ja petoksesi tulee julki.


      • No voi voi
        Voivottelijalle kirjoitti:

        "Jumalan tahto on kaikkialla - aivan niinkuin Salomo sen ilmaisi sanoessaan "taivasten taivaisiin sinä et mahdu" - ei Salomo tarkoita persoonaa - vaan Jumalan tahtoa, eli jumaluutta - sitä mikä on viisas, oikeudenmukainen ja rakkaudellinen. Vai uskotko sinä että se mistä Salomo puhui olisi jonkinlainen jokin "luonnon voima"?"

        Parasta katsoa tuo kohta Raamatusta ja selvittää mitä siinä sanotaan. Tässä on asiayhteydessään lainaus Raamatusta, josta tuo sinun mainitsemasi tekstiote löytyy:

        "12. Sitten hän astui Herran alttarin eteen koko Israelin seurakunnan nähden ja ojensi kätensä.
        13. Salomo oli näet teettänyt lavan vaskesta, viittä kyynärää pitkän, viittä kyynärää leveän ja kolmea kyynärää korkean, ja asettanut sen esikartanon keskelle. Sille hän nousi, polvistui koko Israelin seurakunnan nähden, ojensi kätensä taivasta kohti
        14. ja sanoi: "Herra, Israelin Jumala, ei ole sinun vertaistasi Jumalaa, ei taivaassa eikä maan päällä, sinun, joka pidät liiton ja säilytät laupeuden palvelijoitasi kohtaan, jotka vaeltavat sinun edessäsi kaikesta sydämestänsä.
        15. Sinä olet pitänyt, mitä puhuit palvelijallesi Daavidille, minun isälleni. Minkä sinä suullasi puhuit, sen sinä kädelläsi täytit, niinkuin nyt on tapahtunut.
        16. Niin pidä nytkin, Herra, Israelin Jumala, mitä puhuit palvelijallesi Daavidille, minun isälleni, sanoen: 'Aina on mies sinun suvustasi oleva minun edessäni, istumassa Israelin valtaistuimella, jos vain sinun poikasi pitävät vaarin teistänsä, niin että he vaeltavat minun lakini mukaan, niinkuin sinä olet minun edessäni vaeltanut'.
        17. Niin toteutukoon nyt, Herra, Israelin Jumala, sinun sanasi, jonka puhuit palvelijallesi Daavidille.
        18. Mutta asuuko todella Jumala maan päällä ihmisten seassa? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!
        19. Käänny kuitenkin palvelijasi rukouksen ja anomisen puoleen, Herra, minun Jumalani, niin että kuulet huudon ja rukouksen, jonka palvelijasi sinun edessäsi rukoilee,
        20. ja että silmäsi ovat päivät ja yöt avoinna tätä temppeliä kohti, tätä paikkaa kohti, johon sinä olet sanonut asettavasi nimesi, niin että kuulet rukouksen, jonka palvelijasi tähän paikkaan päin kääntyneenä rukoilee.
        21. Kuule palvelijasi ja kansasi Israelin rukoukset, jotka he rukoilevat tähän paikkaan päin kääntyneinä; kuule asuinpaikastasi, taivaasta, ja kun kuulet, niin anna anteeksi. "

        Voisitko nyt selittää hiukan paremmin, sillä minä en vieläkään ymmärrä, miten tuosta asiayhteydestä käy ilmi, että Jumalan tahto = Jumaluus? Kovin huteralta yhteys vaikuttaa, sanoisin jopa olemattomalta.

        Uskomattoman itsepäinen kaveri olet - Salomo sanoi juuri niin kuin Raamatussa sanotaan ja se että Jumala ei mahdu taivasten taivaisiin ei tarkoita "Jumalan kokoa" - vaan Jumalan vaikutusta kaikkialla. Etkö todellakaan käsitä selvää suomea? On luonnollisesti kyse Jumalan vaikutuksesta - haloo ... ja Jumalan vaikutus on aina Jumalan tahdon mukaista - jos se ei ole jumaluutta niin minä sitten on?

        Olen muuten aika varma. että sinulle jumaluus on jonkinlaista mystiikkaa jota ei kukaan voi käsittää - ja kaikki johtuu siitä että et / ette voi tunnustaa Jumalaa siksi mikä Jumala On. Nimittäin TÄYDELLINEN ELÄMÄ. Erehtymätön, Kaikkiviisas, Oikeudenmukainen ja Rakkaudellinen Elämä.
        Ja kaikki mitä Jumala tekee on sen mukaan täydellistä (vai kiellätkö senkin?) - myös Jumalan tahto on täydellisen Jumalan tahto.

        Jumala on ilmaissut itsensä ihmisille Raamatussa - ei Hän ole mikään pusikoissa piilotteleva mystillinen outo olento joka kiduttaa luotujaan jossain tulisessä järvessä ikuisesti.

        Nyt on niinkin, että sinä saat luonnollisesti pitää oman pääsi - se on oikeus jonka Jumala on meille jokaiselle antanut - vallan ja mahdoillisuuden valita - mutta älä unohda että jos haluat iankaikkisen elämän - (eikä ole edes pakko haluta - mutta jos?) et voi saada sitä mistään muualta kuin Jumalalta - ja vain jos elät siten että elämäsi voi säilyä - se on Jumalan tahdossa. Vielä nyt saat syntisi anteeksi - ne on maksettu ja sinulle on annettu aikaa ajatella ja valita.. Joten valitse..


      • ohjeita
        Selitä se kirjoitti:

        "Ei Raamatun käännettyjä sanoja voi noin vain korvata toisella - mutta jos sama asia ilmaistaan hieman toisin niin silloin se pitää paikkansa."

        Miten kummassa se, että minä en ota vaimoa himon kiihkossa on Jumaluus? Mikä asia tuossa on ilmaistu hieman toisin?

        "3. Sillä tämä on **Jumaluus**, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta,
        4. että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa,
        5. ei himon kiihkossa niinkuin pakanat, jotka eivät Jumalaa tunne;"

        ?? Ei sinussa ole todellista jumaluutta - joten olet aika huono esimerkki .. :)

        Se mikä on "oikein" on jumaluutta.
        Oikein tarkoittaa esimerkiksi todellista viisautta, oikeudenmukaisuutta ja rakkautta ... ja niin edelleen ..

        Raamattu antaa ohjeita ihmisille kuinka elää --

        Hes. 13:22
        Koska olette valheella murehduttaneet vanhurskaan sydämen, vaikka minä en tahtonut häntä murehduttaa, ja olette vahvistaneet jumalattoman käsiä, ettei hän kääntyisi pahalta tieltänsä ja saisi elää,


      • Voivottelijalle
        No voi voi kirjoitti:

        Uskomattoman itsepäinen kaveri olet - Salomo sanoi juuri niin kuin Raamatussa sanotaan ja se että Jumala ei mahdu taivasten taivaisiin ei tarkoita "Jumalan kokoa" - vaan Jumalan vaikutusta kaikkialla. Etkö todellakaan käsitä selvää suomea? On luonnollisesti kyse Jumalan vaikutuksesta - haloo ... ja Jumalan vaikutus on aina Jumalan tahdon mukaista - jos se ei ole jumaluutta niin minä sitten on?

        Olen muuten aika varma. että sinulle jumaluus on jonkinlaista mystiikkaa jota ei kukaan voi käsittää - ja kaikki johtuu siitä että et / ette voi tunnustaa Jumalaa siksi mikä Jumala On. Nimittäin TÄYDELLINEN ELÄMÄ. Erehtymätön, Kaikkiviisas, Oikeudenmukainen ja Rakkaudellinen Elämä.
        Ja kaikki mitä Jumala tekee on sen mukaan täydellistä (vai kiellätkö senkin?) - myös Jumalan tahto on täydellisen Jumalan tahto.

        Jumala on ilmaissut itsensä ihmisille Raamatussa - ei Hän ole mikään pusikoissa piilotteleva mystillinen outo olento joka kiduttaa luotujaan jossain tulisessä järvessä ikuisesti.

        Nyt on niinkin, että sinä saat luonnollisesti pitää oman pääsi - se on oikeus jonka Jumala on meille jokaiselle antanut - vallan ja mahdoillisuuden valita - mutta älä unohda että jos haluat iankaikkisen elämän - (eikä ole edes pakko haluta - mutta jos?) et voi saada sitä mistään muualta kuin Jumalalta - ja vain jos elät siten että elämäsi voi säilyä - se on Jumalan tahdossa. Vielä nyt saat syntisi anteeksi - ne on maksettu ja sinulle on annettu aikaa ajatella ja valita.. Joten valitse..

        "Salomo sanoi juuri niin kuin Raamatussa sanotaan ja se että Jumala ei mahdu taivasten taivaisiin ei tarkoita "Jumalan kokoa" - vaan Jumalan vaikutusta kaikkialla."

        Ja miten sinä saat tuosta yhtälön Jumalan tahto = jumaluus? Ei kirjoittamasi mitenkään osoita, että Alexin yhtälö pitää paikkaansa.

        "Olen muuten aika varma. että sinulle jumaluus on jonkinlaista mystiikkaa jota ei kukaan voi käsittää"

        Olen jo ottanut kantaa tuohon tässä ketjussa. Olet väärässä. Selitin, että Jumala/jumaluus termeillä on mielestäni samankaltainen yhteys kuin termeillä kuningas/kuninkuus. Ei kuninkaan tahto ole kuninkuus.

        "joka kiduttaa luotujaan jossain tulisessä järvessä ikuisesti."

        Me tiedämme Raamatusta, että Peto ja Väärä profeetta viettävät tulisessa järvessä ainakin 1000 vuotta. Kituvatko he siellä?

        "Joten valitse.."

        Olen jo valinnut ja olen kristitty.


      • Kerron sinulle
        ohjeita kirjoitti:

        ?? Ei sinussa ole todellista jumaluutta - joten olet aika huono esimerkki .. :)

        Se mikä on "oikein" on jumaluutta.
        Oikein tarkoittaa esimerkiksi todellista viisautta, oikeudenmukaisuutta ja rakkautta ... ja niin edelleen ..

        Raamattu antaa ohjeita ihmisille kuinka elää --

        Hes. 13:22
        Koska olette valheella murehduttaneet vanhurskaan sydämen, vaikka minä en tahtonut häntä murehduttaa, ja olette vahvistaneet jumalattoman käsiä, ettei hän kääntyisi pahalta tieltänsä ja saisi elää,

        "Ei sinussa ole todellista jumaluutta - joten olet aika huono esimerkki .. :) "

        Jos Alexin teologia on oikein, pitää sen toimia peilatessa sitä Raamatun tekstiin. Toimiiko se:

        "3. Sillä tämä on **Jumaluus**, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta,
        4. että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa,
        5. ei himon kiihkossa niinkuin pakanat, jotka eivät Jumalaa tunne;"


      • Johtopäätös.
        Kysyn suoraan kirjoitti:

        "Minä käsitän tuon ajatuksen siten että on vain yksi Jumaluus - eli Jumalan tahto"
        "Jumala on se lähde ja vesi joka sieltä virtaa on on jumalan tahto eli Jumaluus"
        "ei Salomo tarkoita persoonaa - vaan Jumalan tahtoa, eli jumaluutta"
        "kyseessä on juuri jumaluus eli Jumalan tahto"
        "Jumalan tahto on Jumaluus - kiellä se jos haluat."

        Osaisiko joku kertoa mistä tämä "Jumalan tahto = Jumaluus" -opetus oikein tulee? Itse näkisin, että Jumalan tahto ilmentäisi Hänen Jumaluuttaan, mutta noiden yllä olevien lainausten muotoisena en tuota oppia Raamatusta löydä.

        Kun tuon opin sovittaa Raamatun tekstiin, niin se sopii kauhean huonosti niihin kohtiin, joissa Jumalan tahdosta suoraan puhutaan. Tuon opin mukaan Jumaluutta olisi se, että en himon kiihkossa ota vaimoa. Ainakin minun käsitykseeni sanan Jumaluus merkityksestä sopii tuollainen huonosti.

        En ole vielä tässä ketjussa nähnyt mitään raamatunviittausta, josta tuo yksiselitteisesti kävisi ilmi. Pikemminkin raamatulliset perustelut vaikuttavat huterilta. Paavalin opetus kuolleiden ylösnousemuksen merkityksestä ei tunnu oikealta asiayhteydeltä. Täällä viitattiin opin puolustuksena myös Salomoon, mutta viitatussa kohdassa ainakin puhutaan temppelin rakentamisesta.

        Kysynkin suoraan: onko tuo opetus lähtöisin Ellen Whitelta? Olenko törmännyt johonkin vain adventisteille ominaiseen käsitykseen?

        "Kysynkin suoraan: onko tuo opetus lähtöisin Ellen Whitelta? Olenko törmännyt johonkin vain adventisteille ominaiseen käsitykseen?"

        Tähän ei näemmä kukaan adventisti halunnut vastata.


    • Kysyen?

      Isän ja Pojan, jotka ovat YHTÄ, Pyhänhengen nimessä.

      Että kenenkä hengeä se kolmas on?

      • Ei noin :)
        On olemassa vain yksi Jumala, joka on täydellinen Elämä ja SIKSI kuolematon Elämä.

        Jumala on siis TÄYDELLINEN Elämä - toisin sanoen myös KAIKKI hänen ajatuksensa ja tekonsa ovat täydellisiä.

        Tämä Jumalan täydellisyys (eli jumaluus) tekee Jumalasta - ja kaikista jotka siinä elävät kuolemattoman, siksi Raamattu sanoo, että ainoastaan Jumalalla on kuolemattomuus, koska erossa Jumalasta ei ole iankaikkista elämää - vaan kaikki iankaikkinen elämä on riippuvaista siitä että elämä eletään ilman syntiä. Jopa syntisten lunastus on riippuvainen siitä että LUNASTAJA on ilman syntiä.

        Salomo sanoi jumaluudesta aikanaan rakentaessaan Jumalalle temppeliä :

        1. Kun. 8:27
        Mutta asuuko todella Jumala maan päällä? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!

        Sama täällä :

        2. Aik. 2:6
        Kuka kykenisi rakentamaan hänelle huoneen? Taivaisiin ja taivasten taivaisiin hän ei mahdu. Mikä siis olen minä rakentamaan hänelle temppeliä muuta varten kuin uhratakseni hänen edessänsä?

        tai täällä:

        2. Aik. 6:18
        Mutta asuuko todella Jumala maan päällä ihmisten seassa? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!

        Nyt kun puhutaan "kolminaisuudesta" on kyse juuri tästä.
        On olemassa vain YKSI Jumala ja YKSI kaikki täyttävä totuus eli jumaluus joka lähtee Jumalasta - ei voi olla kolmea erilaista totuutta (kolmea erilaista täydellisyyttä) vaan ainoastaan se mikä on täydellistä on - ja se on Jumalasta. "Jumalan On se mikä Jumala On".

        2. Moos. 3:14
        Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".

        (Huomaa Mooses esikuvaa Lunastajaamme Jeesusta) ..

        Tässä Jumalan täydellisyydessä eli jumaluudessa eli Jumalan oikeudenmukaisessa tahdossa toimii Isä, Poika ja Pyhä Henki - he ovat siis YHTÄ siinä ainoassa totuudessa joka on olemassa ja jossa ainoastaan on iankaikkinen elämä.

        alex


    • Selkeytä hieman

      "Nyt kun puhutaan "kolminaisuudesta" on kyse juuri tästä. On olemassa vain YKSI Jumala ja YKSI kaikki täyttävä totuus eli jumaluus joka lähtee Jumalasta"

      No nyt et puhu enää mitään Jumalan tahdosta Jumaluutena, vaan olet siirtynyt puhumaan täyttävästä totuudesta Jumalasta lähtevänä jumaluutena.

      Olisit toki voinut miehekkäästi myöntää, että entinen kaavasi Jumalan tahto = Jumaluus ei sanaan sovitettuna toimi. Nyt olet liittänyt siihen määritteen oikeudenmukainen. Olen kyllä huomannut että viestini klo 12:58, jossa kokeilin käytännössä sovittaa oppiasi sanaan, on saanut olla hyvin rauhassa. Ketjussa on vieraillut adventisteja viestini lähettämisen jälkeenkin, mutta kukaan heistä ei ole kokenut käytännön sovellutustani kommentointia vaativaksi.

      Alan kuitenkin olla yhä enemmän epävarma mitä oikein tarkoitat jumaluudella, koska annat sille niin monia merkityksiä. Mitä laajemmaksi jumaluus-käsite sinulla muodostuu, sitä vaikeammaksi käy ymmärtää mitä kolminaisuudella tarkoitat.

      Tämän verran viesteistäsi uskoisin ymmärtäväni:
      - on vain yksi Jumala
      - Jumalalla on vain yksi tahto
      Mutta tuosta eteenpäin en enää ymmärrä mitä uskot. Ehkä siihen auttaisi, jos kertoisit mistä me puhumme kun me puhumme Isästä, ja mistä me puhumme kun me puhumme Pojasta, ja mistä me puhumme kun me puhumme Pyhästä Hengestä?

      • kolmex

        Ei saa selvää mitä tuo tarkoittaa,esimerkiksi tämä hänen lauseensa

        #Tämä Jumalan täydellisyys (eli jumaluus) tekee Jumalasta - ja kaikista jotka siinä elävät kuolemattoman,#

        Käsittämätön lause koska Jeesus kuoli täydellisen kuoleman ristillä

        Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.

        Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.

        Jeesus itse koki jumalanpelkoa kuolemastaan joka todistaa että ei ole olemassa sellaista jumaluutta jota alex.kasi esittää.

        On vain yksi Jumala ja Poika.


      • Et vain käsitä, Kyllä kyseessä on juuri jumaluus eli Jumalan tahto.
        Se on sama niin Isässä kuin Pojassa ja Pyhässä Hengessä.

        Jumalan tahto on Jumaluus - kiellä se jos haluat.

        Olenko väärässä kun arvelen että jumaluus sinulle on jotain "mystillistä" - jotain mikä lähentelee taikuutta. Tai miten selität jumaluuden

        Mietihän asiaa - Paavali kirjoitti esimerkiksi tämän :

        1. Kor. 15:28
        Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

        "että Jumala olisi kaikki kaikissa"..

        Alatko nyt saivartelemaan, että eihän Jumala voi olla kaikki kaikissa ..? Paavali tietenkin tarkoitti että jumaluus (Jumalan tahto) olisi kaikki kaikissa - eikä vain Pojassa..

        alex


      • Kokeillaan vielä
        alex.kasi kirjoitti:

        Et vain käsitä, Kyllä kyseessä on juuri jumaluus eli Jumalan tahto.
        Se on sama niin Isässä kuin Pojassa ja Pyhässä Hengessä.

        Jumalan tahto on Jumaluus - kiellä se jos haluat.

        Olenko väärässä kun arvelen että jumaluus sinulle on jotain "mystillistä" - jotain mikä lähentelee taikuutta. Tai miten selität jumaluuden

        Mietihän asiaa - Paavali kirjoitti esimerkiksi tämän :

        1. Kor. 15:28
        Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

        "että Jumala olisi kaikki kaikissa"..

        Alatko nyt saivartelemaan, että eihän Jumala voi olla kaikki kaikissa ..? Paavali tietenkin tarkoitti että jumaluus (Jumalan tahto) olisi kaikki kaikissa - eikä vain Pojassa..

        alex

        Alex:

        "Jumalan tahto on Jumaluus - kiellä se jos haluat."

        Alexin teologia:

        "33. Hän vastasi heille ja sanoi: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
        34. Ja katsellen ympärilleen niihin, jotka istuivat hänen ympärillään, hän sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
        35. Sillä joka tekee **Jumaluuden**, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

        "1. Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä:
        2. kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, **Jumaluuden** mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta,"

        "16. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta.
        17. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee **Jumaluuden**, se pysyy iankaikkisesti."

        "1. Paavali, **Jumaluudesta** Kristuksen Jeesuksen apostoli, Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa."

        "17. Sillä parempi on hyvää tehden kärsiä, jos niin on **Jumaluus**, kuin pahaa tehden. "

        "15. sillä se on **Jumaluus**, että te hyvää tekemällä tukitte suun mielettömäin ihmisten ymmärtämättömyydeltä - "

        "3. Sillä tämä on **Jumaluus**, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta,
        4. että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa,
        5. ei himon kiihkossa niinkuin pakanat, jotka eivät Jumalaa tunne;"


      • Koko asiayhteys
        alex.kasi kirjoitti:

        Et vain käsitä, Kyllä kyseessä on juuri jumaluus eli Jumalan tahto.
        Se on sama niin Isässä kuin Pojassa ja Pyhässä Hengessä.

        Jumalan tahto on Jumaluus - kiellä se jos haluat.

        Olenko väärässä kun arvelen että jumaluus sinulle on jotain "mystillistä" - jotain mikä lähentelee taikuutta. Tai miten selität jumaluuden

        Mietihän asiaa - Paavali kirjoitti esimerkiksi tämän :

        1. Kor. 15:28
        Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

        "että Jumala olisi kaikki kaikissa"..

        Alatko nyt saivartelemaan, että eihän Jumala voi olla kaikki kaikissa ..? Paavali tietenkin tarkoitti että jumaluus (Jumalan tahto) olisi kaikki kaikissa - eikä vain Pojassa..

        alex

        "Et vain käsitä"

        Totta, en käsitä mitä ajat takaa sanomalla että Jumalan tahto = Jumaluus. Ehkä voisit täsmäselittää Raamatulla juuri tuota ideaa. Missä tuo ajatus tulee Raamatussa esille?

        "Olenko väärässä kun arvelen että jumaluus sinulle on jotain "mystillistä" - jotain mikä lähentelee taikuutta."

        En tiedä mistä tuon käsityksen olet minusta saanut. Minusta jumaluus on samassa suhteessa Jumalaan, kuin kuninkuus on kuninkaaseen. Nuo termit suhteutuvat toisiinsa samalla tavalla. Jos tiedät mikä on kuningas ja mitä tekemistä kuninkuudella on sen kanssa, tiedät miten toinenkin sanapari toimii. Ei kuninkaan tahtokaan ole kuninkuus, vaikka kuninkuutensa kautta kuninkaan tahto voi ilmentyä. Ei tuossa nähdäkseni ole mitään mystistä, pikemminkin lingvististä.

        "Alatko nyt saivartelemaan, että eihän Jumala voi olla kaikki kaikissa .."

        En. Miksi sitä epäilet? Sen sijaan kylläkin ihmettelen miksi otit tuon raamatunjakeen esiin. Minusta tuo ei kerro, että Jumalan tahto = Jumaluus. Lainaan tähän Raamatusta koko asiayhteyden, niin näemme missä yhteydessä Paavali puhuu. Kuten itsekin asiayhteydestä näet, hän opettaa kuolleiden ylösnousemuksesta, eikä niinkään Jumaluudesta tai Jumalan tahdosta.

        "12. Mutta jos Kristuksesta saarnataan, että hän on noussut kuolleista, kuinka muutamat teistä saattavat sanoa, ettei kuolleitten ylösnousemusta ole?
        13. Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut.
        14. Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne;
        15. ja silloin meidät myös havaitaan vääriksi Jumalan todistajiksi, koska olemme todistaneet Jumalaa vastaan, että hän on herättänyt Kristuksen, jota hän ei ole herättänyt, jos kerran kuolleita ei herätetä.
        16. Sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty.
        17. Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne.
        18. Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneetkin olisivat kadotetut.
        19. Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.
        20. Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
        21. Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
        22. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
        23. mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;
        24. sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
        25. Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
        26. Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
        27. Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
        28. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa. "


    • Kommentteja tekstiis

      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1

      Luin linkistäsi löytyvän kirjoituksesi. Muutama huomio:

      "Kun ymmärrämme "jumaluuden" (monikkomuoto) niin "kolmiyhteisyys" muuttuu ihmisjärjellä paremmin ymmärrettäväksi."

      Miksi sanot, että termi "jumaluus" itsessään olisi monikkomuotoinen? Mikä olisi termin yksikkömuoto?

      "Vuosisatojen varrella kirkolliskokouksissa joissa Jumalan olemusta on käsitelty on päätetty että Jumala on yksi mutta ilmenee kolmena persoonallisuutena."

      Käytät vaihtelevasti termejä persoona ja persoonallisuus. Ne eivät ole lainkaan sama asia. Minä ja sinä olemme persoonia. Meillä kummallakin on persoonallisuus. Jonkun persoonallisuuden pohjavire voi olla ujo, jonkun toisen aggressiivinen, joku on avoin persoonallisuudeltaan jne. Kirjoituksesi ei oikeastaan koske persoonallisuutta lainkaan, vaan tarkoituksesi on puhua Jumalan persoonista.

      "Ns. kolminaisuusoppi tahtoo ikäänkuin opettaa että 1 1 1=1 (yksi yksi yksi = yksi) Siksi ihminen ei voi sitä käsittää. "

      Tuota ynnälaskua esittävät lähinnä kolminaisuusopin vastustajat. Esimerkiksi muslimit ovat viehättyneet siihen esityksenä kristinuskon jumalkuvan mahdottomuudesta. Ei tuota yhteenlaskua kukaan kolminaisuusopin kannattaja esitä. Jos aivan pakko on jotain artimeettista yrittää, niin voithan sinä laskea vaikkapa 1 x 1 x 1 = 1, joka on matemaattisesti täysin oikein.

      "Jumaluus (mon.) selittää jumaluuden kolmen persoonallisuuden työtä"

      Jumaluus ei ole terminä monikko ja edelleenkin on puhe persoonista eikä persoonallisuuksista.

      "Isällä, Pojalla ja Pyhällä Hengellä on aina sama ja yksi yhtenäinen Henki."

      Käytätköhän termiä Henki jotenkin vaihtoehtoisessa merkityksessä? Tavanmukaisempaa on sanoa kuten itsekin aiempana sanoit, että Jumala on henki. Tuo sinun muotoilusi kuulostaa puhekielenomaiselta: "samassa hengessä me yhteen hiileen puhallettiin".

      "Ihmisen Pojan nimi on Ihmeellinen Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä. "

      Onko sinulla viittausta Raamattuun, että Jeesuksesta käytetään nimitystä Iänkaikkinen Isä? Tuo kuulostaisi pikemminkin Isän nimitykseltä kuin Pojan.

      "Meillä ei ole tarkkaa ilmoitusta Raamatussa Jumalan olemuksesta, ja siksi emme voi asettaa kolminaisuusasiassa oikeaoppisuusvaatimuksia "

      Kyllä me jotain vaatimuksia voimme asettaa, emme me aivan avuttomia ole. Voimme esim. hylätä islamin vaatimuksen siitä, että Jeesus ei ole Jumala. Voimme hylätä esitykset, että Jumalia olisi vaikkapa kaksi, kuten zarathustralaisuus esittää. Voimme myös hylätä vaatimukset, että Pyhään Kolminaisuuteen kuuluisi jotain muita persoonia kuin Isä, Poika ja Pyhä Henki.

    • .


      Jeesus- Maailmanhistorian merkittävin mies. Ihminen vai Jumala ?


      Kristus pukeutui ihmisluontoon tavoittaakseen ihmiskunnan paremmin. Maailman pelastaminen tarvitsi jumaluutta, ihmisyyttä ja inhimillisyyttä. Jumalan Poika tuli ihmiseksi toimiakseen välittäjänä Jumalan ja ihmisen välillä.

      Jeesus oli olemassa jo ennen aikojen alkua. Johannes sanoo (Joh 1:1-14) "Alussa oli sana. Sana oli Jumalan luona, ja sana oli Jumala. (Kol 1: 17, Miik 5: 1) Jumala nimitti Jeesuksesta pojakseen (Matt 3: 17) sekä Jumalaksi. (Hepr 1 :4-8) Poika on perillinen ja Pojan välityksellä Hän on luonut maailmat. (Jae 2-3, Joh 1 :2-3, Kol 1: 16) Profeetta Jesaja ennusti tulevasta lapsesta: "Hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas." (Jes 9:5)

      - Enkelit kumartavat Jeesusta (Hepr 1 :4-6)

      - Enkeleillekään ei saanut osoittaa jumalallista kunnioitusta, mutta Jeesus hyväksyi tällaisen kunnioituksen itseään kohtaan. (Matt 28: 17-18), Ilm 19:10)

      - Jeesuksen yksi nimistä "Immanuel" merkitsee "Jumala on kanssamme." (Matt 1 :23)

      - UT:ssä Häntä kutsutaan kuten Jumalaa "Herraksi." (Matt 3:3)

      - Tuomas joka epäili, tunnusti "Minun Herrani ja Jumalani." (Joh 20:28)

      - Jeesuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä (Matt 28:18)

      - Kaikki ihmiset ovat Hänen vallassaan ja Hän voi antaa ikuisen elämän (Joh 17:2)

      - Häneltä kaikki viisaus (Kol 2:3)

      - Jeesus Kristus on ikuinen (Hepr 13:8)

      - Jeesus on Jumalan Pyhä ( Mark 1 :24, Luuk 1 :35)

      - Hänen on valta ja rauha loputon valtakunnassaan. (Jes 9:6)

      - Jeesus pitää kaiken koossa (Kol 1: 17)

      - Jeesuksella on oikeus antaa synnit anteeksi. (Matt 9:6, Mark 2:5-7)

      - Hän joka herättää kuolleista on Jeesus Kristus. (Joh 5:28-29, I1m 1:17-18)

      Raamatussa kerrotaan Jeesuksesta Sananlaskujen 8:22-36 luomistöiden esikoisena Jumalan "luotuna." Onko Jeesus siten luotu?

      Emme voi täsmällisesti tietää miten Jeesus syntyi Isästä, mutta on huomattava että Snl (8:22) ei käytetä samaa sanaa luomisesta kuin mitä käytetään luomiskertomuksen yhteydessä. Raamatun käännöksissä onkin puhuttu usein "asettamisesta" ja "omistamisesta" luomisen sijaan. Hebrean "baaraa" tarkoittaa luomista, mutta sitä Snl 8:22 ei käytä.

      Tämä kuvaus Jeesuksesta on siten kuvainnollinen esitys, eikä Häntä mainita tässä nimeltä. Siksi onkin perustettava muille selvemmille Raamatun kohdille mm. mitä edellä on esitetty.

      Jos kissa synnyttää pennun, on se kissa. Samoin käy koiranpennun kanssa. Jos ihminen synnyttää lapsen, tulee siitäkin ihminen. Samoin luonnollisesti voimme ajatella että Jumalan Poika on tietysti Jumala.

      Pyhän Hengen vaikutuksesta ihminen tunnustaa "Jeesus Kristus on Herra." Kaikkien on polvistuttava. Jeesukselle Kristukselle kuuluu jumalallinen kunnioitus. (Fil 2:9-11, 2 Tim 4:18, Hepr 13:21)

      Ylistetty olkoon Isä Kaikkivaltias ja Jeesus Kristus, Herra.


      Siunausta
      Jari Laurila
      keskustelijana

    • On se todellakin niin vaikeaa ymmärtää yksijumaluutta, jos ei anna Hengen todistaa, että on kyse kolmiykseydestä, eikä kolmijakoisuudesta.

      Jes. 9:6 (9:5)
      Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

      Ihminen on Jumalan Kuva ja on kolmiyksinen.

      1. Tess. 5:23
      Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

      Kun kstetaan Jumalalle Jeesuksen nimeen, on tärkeää mainita kolmiykseys . . .


      Matt. 28:19
      Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

      Kai Arasola on toisinaan lainaa hyvää viisautta: jos kaksi eri ihmistä on täysin samaa mieltä, toinen heistä on turha. Jumaluuden "kolmeen persoonaan" tämä ei sovellu, sillä Jumala on yksi, niinkuin YHDESSÄ ihmisessä on henki, sielu ja ruumis.

      Tietysti olisi kiva ajatella, että IsäJumala, PyhäHenkiÄiti ja JeesusPoika, mutta Jumala ei ole kolme vaan yksi. "Jumala oli Pojassa", "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän", Pyhä Henki on "Jeesuksen Henki" ja "Jumalan Henki". Jo vanhassa liitossa "se kallio joka heitä seurasi, oli Kristus".

      antti

      • Hei-

        Kiitos kiitos.

        Kyllä, kyllä.

        Yst, t, Siunausta ja hyvää kesää lounais-suomeen
        Jari Laurila


    • Mielenkiintoiset aiheet tuossa osiossasi:
      http://jarinhotelli.blogspot.fi/search/label/1

      [][] Jumala puhui itse itsestään monikkomuodossa.
      Heti Raamatun alussa luomiskertomuksen yhteydessä Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen." (mon.) (1 Moos 1 :26) [][]

      Lausehan jatkuu. kuvaksemme, kaltaiseksemme.

      Ymmärrän, että henki sielu ruumis jollain lailla kuvaa Jumalan moninaisuutta ja kuitenkin ykseyttä.

      [][] Apostoli sanoi jumaluudesta Jeesuksessa;
      "Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään." (Kol 2:9, Apt 17:29) [][]

      Eikö oo muuten jännän paradoksaalista, että yhtäältä sainoisinko samanaikaisesti oli tällainen itsenöyryytyskin:

      Fil. 2:7
      vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;

      Siunattua kesän odotusta!

    • Hallitsijoilla on tapana teititellä itseään. Mutta ihmisihän ne ovat. Ja Jumal loi ihmisen kaltaisekseen. Joten miksipä ei ihminen teitittelisi itseään. Saksalaiset taitavat teititellä kaikkia. Opiskellessani meillä oli saksanopettaja naimisissa kuvaamataiteen opettajan kanssa. Nämä teitittelivät itseään kotioloissakin, suomenkielelläkin.

      Mutta sinänsä se, että Jumala sanoi: "Tehkäämme!" ei välttämättä tarkoita sen kummempaa kuin että Hän antoi väelleen käskyn ryhtyä tuumasta toimeen. Luoja sanoi luovalle joukolleen, ei vain yhdekle Joukolle, vaan ryhmälle: tehkäämme luomistyön huipputuote, ihminen.

      Meidn Ylhäisyytemme
      Antti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2501
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1958
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1766
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe