Miksi yksinäisyyttä häpeää?

Anna-Irmeli

Mikäköhän siinä on, että ei kenellekään kehtaa sanoa, että ei ole yhtään varsinaista ystävää.

Itse olen 40-vuotisesta avioliitosta pari vuotta sitten eronnut. Lapset ovat aikuisia ja on pari lastenlasta, joiden kanssa olen säännöllisesti yhteyksissä. T

Töissä joudun paljon olemaan yhdessä ihmisten kanssa kasvotusten, puhelimitse ja kokouksissa. Olen osa yhteisöä, osaan ottaa osaa keskusteluihin, nauraa ym. Olen helposti lähestyttävissä ja arvostettu työelämässä.

Mutta tuskin koskaan kukaan haluaa olla kanssani tekemisissä vapaa ajalla.
Olen kai liian tavallinen ja tylsä. En tykkää bilettämisestä enkä kännäämisestä.

Puhelin ei juuri soi (lapsia lukuunottamatta), eikä kukaan kutsu illanviettoihin ym. Välillä itken yksinäisyyttäni, välillä hyväksyn väistämättömän. Toisaalta viihdyn omassa seurassani, mutta edes 1 ystävä olisi mukava olla, jonka kanssa voisi tehdä ihan arkisia asioita yhdessä. Taloushuolia ei ole onneksi.

Yksinäisiä on käsittääkseni paljon, mutta miksi tuntuu hävettävältä sanoa, ettei omaa yhtään ystävää.

12

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksin.

      Et ole juri koskaan ollut yksin. Itke sitten vasta kun olet ollut 20 vuotta ihan yksin ilman suhteita ja kavereita.

      • 45678

        Ah, ja taas pyörähti marttyyriolympialaiset käyntiin! Tämä on juuri se syy, miksi tämä palsta on saatanan niin pitkästyttävää luettavaa. Kuka tahansa nainen kun kirjoittaa ylipäätään mitään yksinäisyydestään niin johan sieltä mönkii paikalle joku urpo ulisemaan, että toisella ei ole oikeutta tuntemukseensa. Vaikka aloittaja kirjoittaa, että ainoa, joka soittaa, ovat lapset, sekään ei riitä, koska "MINÄ OLEN HEI OLLUT VIELÄ KAUEMMIN YKSINÄINEN JOTEN VOITAN!11!11!"


    • näin itsellä

      Niin se vain on, että sinunlaisia synnyinmaassamme on hyvinkin paljon. On vain se lähin omaisten joukko ja työkaverit. Ja kumma kyllä - monelle se riittääkin. Jos tahtoo saada niitä ystäviä, pitää harrastaa, käydä esim, seurakunnassa. Siellä saattaa löytää ihmisiä, joiden kanssa syntyy sitä vapaaehtoista yhteydenpitoa. Voidaan sopia käydä yhdessä lenkillä, kahvilla, pyydetään jopa kylään, tekstaillaan ym.'
      ' Mikäli tapaa henkilön jonka kanssa tuntuu että synkkais, pitää itsekkin yrittää aloittaa ystävyyttä. Voi jäädä juttelemaan narikalla, mennä sämaan kahvipöytään, ja jatkaa jutustelua seuraavalla kerralla. Voi sitten lopulla ehdottaa jotain, vaikka kutsua käymään, syömään ym. Yhteys ja ystävyys syntyy, jos on syntyäkseen.

    • Yksi meistä monista

      Huomenia Anna-Irmeli!
      Minulla aivan sama tilanne jotenka meitä on tässä maailmassa lukuisia. En itsekkään kehtaa oikein sitä muille sanoa että olen yksin ja samoin välillä tuntuu siltä mitäpä tuolla kännykälläkään ylimalkaan teen mitään, koska ei tule keneltäkään soittoja/tekstiviestejäkään. Itsekin avoin luonne sekä huumorintajuinen naurava miekkonen. Se ettei kehtaa myöntäväns olevansa aivan yksin niin itse ainakin pelkään tulevani siitä leimatuksi jota en tosiaankaan halua. Olen itsekin miettinyt sitä monesti että miksen sitä yksinkertaisesti voisi ihan hyvin sanoa että olen yksinäinen ja pyytää vaikka toista kyläilemään? Muut kyllä tuntuvat saavan ystäviä ihan tuostavain kuin taikaiskusta vaikkeivat edes paljoa juttelisikaan? Minulle sensijaan ystäviensaaminen tuntuu olevan syvällä kalliossa. Olen kyllä aina ollut muitakohtaan mahdollisimman kohtelias mutta eipä tuota vain tulosta ollenkaan. Ehkä johtunee siitä että olen aina niin kiltti? Valitettavasti en pysty sinua auttamaan, mutta toivon että sinulle kirjoitellaan paljon ja sellaiset ihmisetkin joilla niitä kavereita on vaikkapa muille jakaa. Toivon sinulle kaikkea hyvää! Niin ja oikein hyvää pääsiäistä!

      • Kiitos vastauksista!

        Tiedän, että paljon on samassa tilanteessa olevia. Ehkä minulla on vielä se kantona kaskessa, että olen ollut koko elämäni avioliitossa ja erosta on jo pari vuotta, en vieläkään osaa mieltää itseäni sinkuksi. Kumppanin löytämistä en juurikaan haaveksi, ennemmin taitaa lottovoiton saada.

        Käyn vapaaehtoistyössä vanhuksen seurana pari kertaa kuussa ja vaikka meillä on muutaman kerran vuodessa tapaamisia muidan vapaaehtoistyöläisten kanssa, ei sieltäkään ole ystäviä löytänyt, vaikka juttua luistaa kyllä itse tilaisuuksissa.

        En halua mennä kirkon rientoihinakaan, koska en ole varsinainen uskovainen.

        Minäkin olen joskus ajatellut, että ole liian kiltti ja sinisilmäinen tähän maailmaan.

        No toivoa aina voi.


      • Riitta-Liisa
        Anna-Irmeli kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!

        Tiedän, että paljon on samassa tilanteessa olevia. Ehkä minulla on vielä se kantona kaskessa, että olen ollut koko elämäni avioliitossa ja erosta on jo pari vuotta, en vieläkään osaa mieltää itseäni sinkuksi. Kumppanin löytämistä en juurikaan haaveksi, ennemmin taitaa lottovoiton saada.

        Käyn vapaaehtoistyössä vanhuksen seurana pari kertaa kuussa ja vaikka meillä on muutaman kerran vuodessa tapaamisia muidan vapaaehtoistyöläisten kanssa, ei sieltäkään ole ystäviä löytänyt, vaikka juttua luistaa kyllä itse tilaisuuksissa.

        En halua mennä kirkon rientoihinakaan, koska en ole varsinainen uskovainen.

        Minäkin olen joskus ajatellut, että ole liian kiltti ja sinisilmäinen tähän maailmaan.

        No toivoa aina voi.

        Kysyit tuosta häpeästä.
        Eiköhän se liity siihen, että toivoo jotakin, joka on itselle koskettavaa, hyvin herkkää ja on joutunut siinä pettymään. Jos sanoo olevansa ykisnäinen, on kuin olisi alasti toisten edessä. Yksinäisyys voi tuntua myös epäonnistumiselta..toiset ovat onnistuneet luomaan suhteita ja voi tuntua, että onko itsessä jokin vika, kun on yksinäinen. Tällaisen "vian" näkyminen toisille voi tehdä kipeää.

        Itse olen ollut aina jotenkin yksinäinen. En osaa oikeasti päästää ketään lähelleni ja olen pettynyt, kun olen sitä yrittänyt. Ainoa ystäväni on mieheni ja pelkäänkin, että menetän hänet. Toisaalta olen alkanut hyväksyä itseäni: olen erakko ja erakoksi jäänkin. Se on myös omaa persoonaani ja viihdyn melko hyvin yksin. Joskus kaipaan naisystävää..höpöttelyä ja naisten juttuja.


    • näin itsellä

      Kuitenkin tuo vapaaehtoistyö antaa sinulle iloa ja varmasti myös näille joita avustat. Vie se aikansa toipua erosta. Kaksi vuotta ei ole vielä pitkä aika. Olen varmaan sinunikäisesi sinkku, elänyt pitkään yksin ja tottunut jo tähän. Olen kuullut, että monella on alussa vaikeaa, kun puoliso kuolee ja lapsetkin ovat lähteneet. Perheellinen on jälleen perheetön.
      Olen seurakuntaihmisiä ja siellä on paljon näitä iäkkäämpiä naisia. Kun ollaan paljon yhdessä, niin kyllähän siinä ystävyyssuhteitakin vuosien saatossa syntyy. Ja riittää paljon sekin, että noissa kekkereissä ja yhteisillä reissuilla hoidetaan seurustelun "sakramenttiä".
      Toivottavasti löydät toiminnon, jossa saat kaipaamaasi sosiaalista seuraa.

    • mary3

      Et ole yksinäinen,jos sinulla on hyvä työ,työkaverit,lapsit ja lapsenlapset, olet terve,taloushuolia ei ole,älä valita,kokeilla vaika hyväntekevaisus työtä,varmasti saanut ystäviä ja tiedät sitten ,mitä on oikein yksinäisys

      • m.h1

        Sitäkö olet mieltä?Ei tuo aina pitänyt paikkaansa.Kyllä parisuhteessa ja perheellinen voi hyvin kokea yksinäisyyttä.Minulla ei ole omia lapsia enkä halua.Tiedän vain asiasta ,että monet kokevat samoin yksinäisyydessä.Olen kyllä yksinäinen pitkään vaikka kavereita ja muutamaa ystäviä mutta ei tunnu silti millään oikeasti.Hehän vain pinnalliset kaverit emme koskaan viettänyt rupattelemassa tai muualla seurassa.Olen itse sinkku myös ja voi olla aluksi vaikea olla sinkuksi tulla.Kyllä sinkkuna tottuu jonkin aikaa sopeutua vaikka tuntuisi vaikealta.Kutenkin sinkkuudessa on kivaa ilman ongelmia ja saa mitä tehdä mitä haluaa.Parisuhteeseen ei ole pakko kiirehtiä kuin silloin valmis sitten.Suomessa paljon yksinäisiä ihmisiä eli noin yksi miljoonaa (arvioitu).Luulin itse aluksi ,että heitä olisi vähemmmän yksinäisiä mut olen väärässä.Yksinäisyyteen aivan monia asioita eri tilanteita.Olen yrittänyt saada kavereita/ystäviä mutta se jo liikaa minulle ja lakkasin yrittämästä.Ihan he kuin ettei välittäisi tai kiinnostaisi minusta.Olkoon niin ,mutta olen tottunut paljon yksinoloja ja en enää miettiä ihmisistä.


    • Niin kauan kun on työelämässä ja sitä kautta kun sitä sos.kanssakäymistä on, on ok, mutta sitten kun aikanaan jää eläkkeelle, voi pudota aika tyhjän päälle.

      Minä taidan olla niitä harvinaisia yhden miehen naisia, eikä uskallusta eikä ehkä haluakaan ole uuden kumppanin etsimiseen. Rakkaudesta nuorena mentiin yhteen ja koko ikä on parisuhteessa ollut, ei enää hallitse näitä tutustumis-kiemuroita.

      Ikätovereita ja nuorempiakin kuunnellessa, tuntuu olevan kovin raadollista tuolla deittirintamalla ja vähän kunnollisia, tavallisia miehiä tuntuu olevan. Tutustumisprosessi vie todella paljon aikaa, eikä koskaan voi sanoa toista tuntevansa, vaikka miten pitkään on yhdessä ollut.

      • kolmas3

        Millaisena pidät kunnollista miestä?


    • Tosi Yksin

      Olen työtön ja sairaslomalla, ei siis työkavereita, ja sinkkukin olen, eikä juuri kavereita. Sukulaisetkin tuntuvat pitävän tahallaan etäisyyttä, enkä ole esim. juoppo tai huumeidenkäyttäjä ja muuten ainakaan NIIN outo, että pitäisi todella hävetä. Tämä kylläkin on yksinäisyyttä...ja kyllä, häpeän, että ihmiset huomaavat, että olen enimmäkseen yksin, eikä se myöskään ole ainakaan hyvää mainosta, jos etsin ystäviä.

      Voisin varmaan tehdä jotain ns. vapaahetoistyötä - tai työtönhän ei oikeasti edes saa tehdä sellaistakaan - mutta vaikka saisikin, se olisi sitten enemmänkin itsekästä, jos vain seuran vuoksi sitä tekisin.
      Ehkä, jos olisin eläkkeellä, uskaltaisinkin tehdä enemmän kaikkea, ilman, että se vaikuttaa toimeentulooni - ilmainenkin vapaaehtoistyöhän vie työttömyyskorvauksenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2082
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe