Vehviläinen vedättää?

Kriittinen lukija

Olen sitä mieltä, että Vehviläisen jutut ovat populistista huuhaata, jossa yritetään vedota "kansan syviin tunteisiin" ja piilottaa tosiasiat savuverhon taakse.

Tämän lukijoiden hämäyspyrkimyksen näkee mielestäni selvästi noista Vehviläisen kirjoituksista. Kyseltäessä teknisiä yksityiskohtia, kenraalimajuri kiertelee ja kaartelee, eikä anna kunnollisia vastauksia. Ei uskoisi, että mies on autotekniikasta niin tietämätön, etteikö pystyisi kommentoimaan - jos haluaisi. Sen sijaan puhe käännetään taitavasti muualle.

Puheena olevalla autolla on alun perin ajettu päin liikenteenjakajan koroketta, jonka jälkeen jonkin ajan kuluttua sattui tämä "räjähdys". Olen sitä mieltä, että tässä törttöilyssä auto on päin reunakiveyksiä ajettessa vahingoittunut, ja sen sijaan, että auton omistaja yrittäisi korjauttaa aiheuttamansa viat omasta pussistaan tai autovakuutuksesta, kenraalimajuri yrittää nakittaa kaikki korjauskustannukset maahantuojalle, autoliikkeille ja -korjaamoille.

Kovasti ihmettelen, ettei auton korjaamisesta ole annettu etukäteen kustannusarviota, vaan poloinen eläkeläinen on saanut tuhansien eurojen korjauslaskun eteensä "yllättäen ja pyytämättä". Minusta koko tarinassa on paljon palaneen käryä.

Asiaan liittyvien henkilöiden sairauksien korostaminen ovat säälipisteiden keräämistä, ja höpötykset oikeudenmukaisuudesta ja sosiaalisen median vaikuttavasta voimasta on asian sekottamisessa tarvittavaa hämäystä. Vetoaminen omaishoitajien raskaaseen työhön ei myöskään liity mitenkään auton vahingon käsittelyyn, vaan on osa sitä savuverhoa, jonka takana asiat yritetään kääntää päälaelleen. Vehviläinen on oikea propagandamestari.

Tämä on minun mielipiteeni, mutta jokaisella on tietysti oikeus kirjoittaa oma mielipiteensä.

63

1673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aarno Vehviläinen

      Ei Vehviläinen vedätä.

      Tarkoitus on opettaa ja kannustaa Skodan maahantuojaa ja merkkiliikkeitä rehellisyyteen, avoimuuteen ja asiakkaiden arvostamiseen. Niiden merkitys tiedon kulun nopeutuessa entisestään korostuu.

      Kuten 18.10.2013 ensimmäisen viikkoraportin loppuun kirjoitin:

      ”Tulevaisuudessa menestyvät ne myynti- ja palveluketjut, jotka ottavat todesta ict-alan voimakkaan kehityksen ja ymmärtävät, että ihmiset tekevät ostopäätöksiä yhä useammin myös muualta kuin perinteisestä kiiltokuvamainonnasta saadun tiedon perusteella. – Riita-asioissa saavutettavien hyötyjen ja haittojen vertaaminen luottamusta lisäävän asiakaspalvelun ja tuotevastuun vaikutuksiin olisi paikallaan Skodan Suomen toiminnoissa.”

      Hyödyllisiä ohjeita Skoda Suomelle … ja aivan ilmaiseksi.

      PS: Perjantai-illan "Inhimillisen tekijän" katsominen laajentaisi Skoda-pomojen ymmärrystä suomalaisesta yhteiskunnasta. Suosittelen.

      • A V

        Pyydän ”Kriittistä lukijaa” tutustumaan tarkemmin viime syksyn ”vääntöön”, joka käytiin eräiden suurten Skoda-talojen kanssa sen jälkeen, kun Skoda Superb Combi (1,8 TSI DSG, ajettu 23 tkm) oli ”räjähtänyt” vt 4:llä.

        ”Kriittisen lukijan” viime päivien kyselyjä ja vastinetta väitteisiin, joita toistetaan keskustelun avauksessa, löytyy 12.4.2014 aloittamassani keskustelussa ”Miksi Skoda repi pelihousunsa”.

        Aineistoa on myös runsaasti muilla foorumeilta.

        Kun ”räjähtäneestä” Superbista tuli Suomen kuuluisin Skoda,. maahantuoja taipui ratkaisemaan korjauskulut ja muut taloudelliset asiat omistajaa tyydyttäneellä tavalla marraskuun lopulla.

        Taloudellisen puolen ratkettua auki jäi kaksi kysymystä: 1) Mikä todella tapahtui eli mikä oli syynä Superbin "räjähdykseen"? 2) Noudattaako Skoda jatkossa Kuluttajaviraston ohjeita?

        Kysymykset ovat Skodan uskottavuuden kannalta olennaisia. - Ei ostava yleisö luota kalustoon, joka saa räjähdellä milloin sattuu? Luotettavuuteen vaikuttaa myös Skoda-ketjun suhtautuminen viranomaisohjeisiin.


      • super sooda
        A V kirjoitti:

        Pyydän ”Kriittistä lukijaa” tutustumaan tarkemmin viime syksyn ”vääntöön”, joka käytiin eräiden suurten Skoda-talojen kanssa sen jälkeen, kun Skoda Superb Combi (1,8 TSI DSG, ajettu 23 tkm) oli ”räjähtänyt” vt 4:llä.

        ”Kriittisen lukijan” viime päivien kyselyjä ja vastinetta väitteisiin, joita toistetaan keskustelun avauksessa, löytyy 12.4.2014 aloittamassani keskustelussa ”Miksi Skoda repi pelihousunsa”.

        Aineistoa on myös runsaasti muilla foorumeilta.

        Kun ”räjähtäneestä” Superbista tuli Suomen kuuluisin Skoda,. maahantuoja taipui ratkaisemaan korjauskulut ja muut taloudelliset asiat omistajaa tyydyttäneellä tavalla marraskuun lopulla.

        Taloudellisen puolen ratkettua auki jäi kaksi kysymystä: 1) Mikä todella tapahtui eli mikä oli syynä Superbin "räjähdykseen"? 2) Noudattaako Skoda jatkossa Kuluttajaviraston ohjeita?

        Kysymykset ovat Skodan uskottavuuden kannalta olennaisia. - Ei ostava yleisö luota kalustoon, joka saa räjähdellä milloin sattuu? Luotettavuuteen vaikuttaa myös Skoda-ketjun suhtautuminen viranomaisohjeisiin.

        auto kuin auto voi hajota, suurennellaankohan nyt tuota "räjähdystä"? ja katsokaas sooda myyjien muut myymät auto merkit... pitäs ajaa polkupyöräl!ni ei sattus mitn.:)


      • tyhmää sakkia
        super sooda kirjoitti:

        auto kuin auto voi hajota, suurennellaankohan nyt tuota "räjähdystä"? ja katsokaas sooda myyjien muut myymät auto merkit... pitäs ajaa polkupyöräl!ni ei sattus mitn.:)

        tsi ja dsg autoista tulee valituksia päivittäin.ainoa kuka tässä vedättää on vag.mutta mikäs siinä jos omistajat ovat noin tyhmiä,tosin suurin omistaja joukko eläkeläiset ajavat tosi vähän eivätkä valita,maksavat hölmöyksissään kaiken.


      • Huippua.
        tyhmää sakkia kirjoitti:

        tsi ja dsg autoista tulee valituksia päivittäin.ainoa kuka tässä vedättää on vag.mutta mikäs siinä jos omistajat ovat noin tyhmiä,tosin suurin omistaja joukko eläkeläiset ajavat tosi vähän eivätkä valita,maksavat hölmöyksissään kaiken.

        Katsastustilastoissa Octavialla on yleensä kilometrit suurimmasta päästä. Ja sijoitus selvästi keskiarvoa parempi. Se niistä sinun omistajaryhmistä ja vähistä ajoistasi.


      • ei maratoonareita
        Huippua. kirjoitti:

        Katsastustilastoissa Octavialla on yleensä kilometrit suurimmasta päästä. Ja sijoitus selvästi keskiarvoa parempi. Se niistä sinun omistajaryhmistä ja vähistä ajoistasi.

        tosiaan kukapa noilla meluavilla tötteröillä paljon viitsisi ajella,kun moottori ja aski uusissa vähintään sadantonnin välein,tosin useimmiten 50 th.km riittää.


      • viisas.
        ei maratoonareita kirjoitti:

        tosiaan kukapa noilla meluavilla tötteröillä paljon viitsisi ajella,kun moottori ja aski uusissa vähintään sadantonnin välein,tosin useimmiten 50 th.km riittää.

        Tuo sinun kirjoitustaidottomuutesi paljastaa, ettet edes pysty ottamaan asioista selvää.

        Noissa moottoreissa on ollut vikaa vain harvassa. Yli 99 % toimii moitteetta.


      • kriittinen lukija
        A V kirjoitti:

        Pyydän ”Kriittistä lukijaa” tutustumaan tarkemmin viime syksyn ”vääntöön”, joka käytiin eräiden suurten Skoda-talojen kanssa sen jälkeen, kun Skoda Superb Combi (1,8 TSI DSG, ajettu 23 tkm) oli ”räjähtänyt” vt 4:llä.

        ”Kriittisen lukijan” viime päivien kyselyjä ja vastinetta väitteisiin, joita toistetaan keskustelun avauksessa, löytyy 12.4.2014 aloittamassani keskustelussa ”Miksi Skoda repi pelihousunsa”.

        Aineistoa on myös runsaasti muilla foorumeilta.

        Kun ”räjähtäneestä” Superbista tuli Suomen kuuluisin Skoda,. maahantuoja taipui ratkaisemaan korjauskulut ja muut taloudelliset asiat omistajaa tyydyttäneellä tavalla marraskuun lopulla.

        Taloudellisen puolen ratkettua auki jäi kaksi kysymystä: 1) Mikä todella tapahtui eli mikä oli syynä Superbin "räjähdykseen"? 2) Noudattaako Skoda jatkossa Kuluttajaviraston ohjeita?

        Kysymykset ovat Skodan uskottavuuden kannalta olennaisia. - Ei ostava yleisö luota kalustoon, joka saa räjähdellä milloin sattuu? Luotettavuuteen vaikuttaa myös Skoda-ketjun suhtautuminen viranomaisohjeisiin.

        Kriittisellä lukijalla ei ole pääsyä Facebookiin- sitähän vehviläinen tarkoittaa "muilla foorumeilla". Ja vaikka olisikin, aineisto on höystetty populismilla ja symboliikalla, joka ei siihen kulu.

        Teknisen koulutuksen omaavana pitäisin suotavana, että kirjoitetaan asiasta, eikä asian vierestä. Myöskin RUK:n käyneenä kuvittelisin, että armeijassa käytetään lyhyttä ja selkeää ilmaisua. Mutta varmaankin sotakorkeakoulussa opetetaan juurikin sotapropagandaa ja hämäystekniikkaa, jota Vehviläinen käyttää. Levitetään virtuaalinen savuverho, jonka takaa hätäinen lukija löytää kenties sanan sieltä, sanan täältä, mutta ei pysty hahmottamaan kokonaisuutta.

        Olin toisesta kirjoituksesta ymmärtävinäni, että Mäkelän auto korjasi Superbin sen ensimmäisen haaverin jäljiltä, kun sillä ajettiin päin liikenteenjakajan reunakiviä. Sen korjauksen jälkeenkö sitten tapahtui tämä "räjähdys"? Ja autoko vietiin korjattavaksi muuhn liikkeeseen, jossa väitettiin, että moottoriöljyt eivät ole speksien mukaisia. Eikö Mäkelän auton laadunhallinta sitten ylettynytkään sinne saakka, että olisi laitettu autoon sopivaa öljyä, vai mistä tässä on kysymys? Olisiko sitten niin, että korjaamo myönsi virheensä ja hyvitti korjauskulut?

        Eiköhän tämä ole ainoa Skoda joka on "räjähtänyt", joten on aika sensaationhakuista kirjoitella monikossa, ja kysenalaistaa auton luotettavuus.

        Voisiko Vehviläinen lisäksi vähän valaista, mitä ihmettä tarkoittaa "suhtautuminen viranomaisohjeisiin"? Missä viranomaisohjeissa on säännöin kielletty, että auton moottori ei saa hajota?

        Suurta ja mahtipontista teatteria Vehviläinen pitää, mutta ei siinä mitään, olen innolla mukana tässä "sosiaalisessa tapahtumassa". Perästä kuuluu, sanoi mehupillin tekijä.


      • Omakorjaaja
        kriittinen lukija kirjoitti:

        Kriittisellä lukijalla ei ole pääsyä Facebookiin- sitähän vehviläinen tarkoittaa "muilla foorumeilla". Ja vaikka olisikin, aineisto on höystetty populismilla ja symboliikalla, joka ei siihen kulu.

        Teknisen koulutuksen omaavana pitäisin suotavana, että kirjoitetaan asiasta, eikä asian vierestä. Myöskin RUK:n käyneenä kuvittelisin, että armeijassa käytetään lyhyttä ja selkeää ilmaisua. Mutta varmaankin sotakorkeakoulussa opetetaan juurikin sotapropagandaa ja hämäystekniikkaa, jota Vehviläinen käyttää. Levitetään virtuaalinen savuverho, jonka takaa hätäinen lukija löytää kenties sanan sieltä, sanan täältä, mutta ei pysty hahmottamaan kokonaisuutta.

        Olin toisesta kirjoituksesta ymmärtävinäni, että Mäkelän auto korjasi Superbin sen ensimmäisen haaverin jäljiltä, kun sillä ajettiin päin liikenteenjakajan reunakiviä. Sen korjauksen jälkeenkö sitten tapahtui tämä "räjähdys"? Ja autoko vietiin korjattavaksi muuhn liikkeeseen, jossa väitettiin, että moottoriöljyt eivät ole speksien mukaisia. Eikö Mäkelän auton laadunhallinta sitten ylettynytkään sinne saakka, että olisi laitettu autoon sopivaa öljyä, vai mistä tässä on kysymys? Olisiko sitten niin, että korjaamo myönsi virheensä ja hyvitti korjauskulut?

        Eiköhän tämä ole ainoa Skoda joka on "räjähtänyt", joten on aika sensaationhakuista kirjoitella monikossa, ja kysenalaistaa auton luotettavuus.

        Voisiko Vehviläinen lisäksi vähän valaista, mitä ihmettä tarkoittaa "suhtautuminen viranomaisohjeisiin"? Missä viranomaisohjeissa on säännöin kielletty, että auton moottori ei saa hajota?

        Suurta ja mahtipontista teatteria Vehviläinen pitää, mutta ei siinä mitään, olen innolla mukana tässä "sosiaalisessa tapahtumassa". Perästä kuuluu, sanoi mehupillin tekijä.

        Kiinnitin huomioni jo aikoinaan samaan. Facebookista puhutaan mutta sinne ei pääse. Mikään Suomen tunnetuin Skoda tuo Superb ei ole, siksi vähän siitä löytyy asiaa mistään muualta kuin tältä palstalta ja ketju vag-arenalta. Ja tänne Suomi24- palstalle eksyvä näkee lukuisilta autopalstoilta, että uskottavuus on täysin kateissa. Itse härnään täällä lähinnä provoteroa, asiallisia neuvoja ei ole enää vuosiin kukaan täällä kysynyt esim. niistä tyypillisistä pikkuvioista, jotka kattaa koko platformin.


      • Kuukausia seurannut
        Omakorjaaja kirjoitti:

        Kiinnitin huomioni jo aikoinaan samaan. Facebookista puhutaan mutta sinne ei pääse. Mikään Suomen tunnetuin Skoda tuo Superb ei ole, siksi vähän siitä löytyy asiaa mistään muualta kuin tältä palstalta ja ketju vag-arenalta. Ja tänne Suomi24- palstalle eksyvä näkee lukuisilta autopalstoilta, että uskottavuus on täysin kateissa. Itse härnään täällä lähinnä provoteroa, asiallisia neuvoja ei ole enää vuosiin kukaan täällä kysynyt esim. niistä tyypillisistä pikkuvioista, jotka kattaa koko platformin.

        Kiitoksia Vehviläiselle vastauksista pari päivää sitten esittämiini kysymyksiin. Ensiksi, arvostan sitä, että Vehviläinen ryhtyi auttamaan vanhaa pariskuntaa. Yhteiskuntamme on nykyään sellainen, että vanhuksia tai muuten heikossa asemassa olevia vedätetään joskus armotta, ellei kukaan siihen puutu.

        Toiseksi: tarinassa on aukkoja. Itse asiassa faktaa ei ole mistään. Voin silti olettaa, että kyseinen auto on todella olemassa, kuten sen omistanut pariskuntakin. Oletan myös, että tapaus on edennyt suurin piirtein näin: Auto kolaroitiin, ja sen keulaan tuli vaurioita. Auto korjattiin. Jossain vaiheessa, ennen tai jälkeen, sitä huollettiin muualla kuin merkkiliikkeessä. Melko pian kolarikorjauksen jälkeen moottori rikkoutui kesken ajon. Liikkeen ja omistajien välille syntyi kiistaa kustannuksien maksajasta, ja Vehviläinen auttoi tässä vaiheessa pariskuntaa lähinnä sosiaalisen median luoman julkisuuspaineen avulla. Liike tai maahantuoja sopivat asian omistajien kanssa heitä molempia tyydyttävällä tavalla. Sopimukseen kuuluu, ettei asiaa enää käsitellä julkisuudessa. Tämän takia moottoririkkoa tutkineilta tahoilta ei tule lisätietoa.

        Seuraavaksi kirjoitan johtopäätöksistäni, mutta ensin korostan, että en ole millään tavalla työsuhteessa tai tee yhteistyötä Skodan maahantuojan tai sen edustajien kanssa. En myöskään tutki tai kommentoi asiaa työnantajani toimeksiannosta tai muutenkaan hyötymistarkoituksessa.

        Johtopäätökseni on, että osa tarinasta ei ole faktoihin perustuvaa. Kuvaus moottorin räjähtämisestä ja valtavasta paineesta on väritettyä. Vehviläinen ei itse ole nähnyt jälkiä. Jonkinlainen vakava moottorivaurio voidaan olettaa tapahtuneen, mutta räjähdys se tuskin on teknisessä mielessä ollut.

        Viittaus omaishoitajan elämän raskauteen pitää varmasti paikkansa. Ymmärsinkö oikein, että Nina Mikkosen esille ottaminen johtuu myös siitä, että Mikkoset ovat käsittääkseni Vehviläisen henkilökohtaisia tuttavia? Toisena johtopäätöksenä olen hieman huolestunut siitä, että sovittua asiaa kaivellaan yhä julkisuudessa. Jatkuessaan tämä saattaa aiheuttaa sen, että asia päätyy jossakin muodossa oikeuskäsittelyyn. Silloin asian jo sopineiden omistajien asema voi olla esimerkiksi todistaja, eikä sekään ole helppoa muutenkin raskaassa elämänvaiheessa oleville ihmisille.

        Lopuksi: Kiitos Vehviläiselle, että autoit ihmisiä. Toimi kuitenkin nyt kuin rauhanturvaaja. Osapuolet ovat tehneet rauhan, älä sinä enää painosta vahvempaa osapuolta aloittamaan uutta, paljon raskaampaa hyökkäystä. Emme voi tietää, miten Skodan maahantuoja toimii jatkossa. Annetaan heille mahdollisuus toimia jatkossa reilummin, ja jos näin ei käy ja epäoikeudenmukaisuus toistuu, jatka sitten uudelta pohjalta.

        Toivotan lopuksi herra kenraalille hyvää pääsiäistä.


      • Omalla vastuulla
        Omakorjaaja kirjoitti:

        Kiinnitin huomioni jo aikoinaan samaan. Facebookista puhutaan mutta sinne ei pääse. Mikään Suomen tunnetuin Skoda tuo Superb ei ole, siksi vähän siitä löytyy asiaa mistään muualta kuin tältä palstalta ja ketju vag-arenalta. Ja tänne Suomi24- palstalle eksyvä näkee lukuisilta autopalstoilta, että uskottavuus on täysin kateissa. Itse härnään täällä lähinnä provoteroa, asiallisia neuvoja ei ole enää vuosiin kukaan täällä kysynyt esim. niistä tyypillisistä pikkuvioista, jotka kattaa koko platformin.

        Näin. Tämä on huumoripalsta. Vehviläinen ei ymmärrä tai halua ymmärtää, että täällä ei mitään uskottavaa julkisuutta tai vastauksia Skodalta/Helkamalta haeta. Jos jotain asiakysymyksiä on, niin suunta toisaalle. Kumpa täällä voisikin keskustella esim TSI-moottoreista. Myös niistä erinomaisista käyttöominaisuuksista, eikä aina näistä "yleisesti tiedetyistä päättymättömistä ongelmista"...

        "Noudattaako Skoda jatkossa Kuluttajaviraston ohjeita?"

        Ehkä on parempi, että Helkama ei vastaa tähän muuta kuin, että "asia on loppuunkäsitelty." Miten muuten? "Noudatamme tietysti" vai "emme tietenkään". Latteaa.


      • Kriittinen lukija
        Kuukausia seurannut kirjoitti:

        Kiitoksia Vehviläiselle vastauksista pari päivää sitten esittämiini kysymyksiin. Ensiksi, arvostan sitä, että Vehviläinen ryhtyi auttamaan vanhaa pariskuntaa. Yhteiskuntamme on nykyään sellainen, että vanhuksia tai muuten heikossa asemassa olevia vedätetään joskus armotta, ellei kukaan siihen puutu.

        Toiseksi: tarinassa on aukkoja. Itse asiassa faktaa ei ole mistään. Voin silti olettaa, että kyseinen auto on todella olemassa, kuten sen omistanut pariskuntakin. Oletan myös, että tapaus on edennyt suurin piirtein näin: Auto kolaroitiin, ja sen keulaan tuli vaurioita. Auto korjattiin. Jossain vaiheessa, ennen tai jälkeen, sitä huollettiin muualla kuin merkkiliikkeessä. Melko pian kolarikorjauksen jälkeen moottori rikkoutui kesken ajon. Liikkeen ja omistajien välille syntyi kiistaa kustannuksien maksajasta, ja Vehviläinen auttoi tässä vaiheessa pariskuntaa lähinnä sosiaalisen median luoman julkisuuspaineen avulla. Liike tai maahantuoja sopivat asian omistajien kanssa heitä molempia tyydyttävällä tavalla. Sopimukseen kuuluu, ettei asiaa enää käsitellä julkisuudessa. Tämän takia moottoririkkoa tutkineilta tahoilta ei tule lisätietoa.

        Seuraavaksi kirjoitan johtopäätöksistäni, mutta ensin korostan, että en ole millään tavalla työsuhteessa tai tee yhteistyötä Skodan maahantuojan tai sen edustajien kanssa. En myöskään tutki tai kommentoi asiaa työnantajani toimeksiannosta tai muutenkaan hyötymistarkoituksessa.

        Johtopäätökseni on, että osa tarinasta ei ole faktoihin perustuvaa. Kuvaus moottorin räjähtämisestä ja valtavasta paineesta on väritettyä. Vehviläinen ei itse ole nähnyt jälkiä. Jonkinlainen vakava moottorivaurio voidaan olettaa tapahtuneen, mutta räjähdys se tuskin on teknisessä mielessä ollut.

        Viittaus omaishoitajan elämän raskauteen pitää varmasti paikkansa. Ymmärsinkö oikein, että Nina Mikkosen esille ottaminen johtuu myös siitä, että Mikkoset ovat käsittääkseni Vehviläisen henkilökohtaisia tuttavia? Toisena johtopäätöksenä olen hieman huolestunut siitä, että sovittua asiaa kaivellaan yhä julkisuudessa. Jatkuessaan tämä saattaa aiheuttaa sen, että asia päätyy jossakin muodossa oikeuskäsittelyyn. Silloin asian jo sopineiden omistajien asema voi olla esimerkiksi todistaja, eikä sekään ole helppoa muutenkin raskaassa elämänvaiheessa oleville ihmisille.

        Lopuksi: Kiitos Vehviläiselle, että autoit ihmisiä. Toimi kuitenkin nyt kuin rauhanturvaaja. Osapuolet ovat tehneet rauhan, älä sinä enää painosta vahvempaa osapuolta aloittamaan uutta, paljon raskaampaa hyökkäystä. Emme voi tietää, miten Skodan maahantuoja toimii jatkossa. Annetaan heille mahdollisuus toimia jatkossa reilummin, ja jos näin ei käy ja epäoikeudenmukaisuus toistuu, jatka sitten uudelta pohjalta.

        Toivotan lopuksi herra kenraalille hyvää pääsiäistä.

        Edellinen kirjoittaja - nimimerkillä "kuukausia seurannut" - nyt jostain syystä nuoleskelee vähän liikaa.

        Sinällään hienoa, että vanhaa pariskuntaa autetaan. Sinällään totta, että ikääntyneitä saatetaan yrittää vedättää.

        Mutta kuten aikaisemmin olen mielipiteenäni esittänyt, vanhuus ja sairaudet eivät ole sellaisia asioita joita voidaan kytkeä puolustuspuheisiin ja käyttää tehokeinona. Se on pahaa populismia, joka voi toisiin ihmisiin upota, minuun ei. Eikä varmaan myöskään "Skoda-taloon" jossa pelataan realiteeteilla. Luin jostain, että säälipisteitä oli yritetty kerätä lapsienkin kautta, kun Vehviläinen oli kertonut, että pienokaiset olivat vaarassa vilustua seistessään kylmässä ulkoilmassa matkan katkettua auton "räjähdyksen" vuoksi. Eli yritetään luoda kuvaa pahasta maahantuojasta, jonka vuoksi lapsetkin saavat kylmää.

        Omaishoitajajutut eivät myöskään liity asiaan, jossa käsitellään auton tekniikkaa. Maahantuojaa yritetään nyt lyödä väärillä argumenteilla.

        Tällä kaikella tarkoitan sitä, että minun mielestäni Vehviläinen tekee asialle pelkää hallaa, kaivelemalla edelleen asiaa, joka on jo paketoitu, ja ylidramatisoimalla kirjoituksiaan, josta seurauksena vain paheksuntaa.

        Asia olisi pitänyt käsitellä aivan toisella tavalla. Esittämällä tapahtumat aikajärjestyksessä ja tuomalla esiin asiaan liittyvät tekniset argumentit. Humanitaaristen korulauseiden kautta tarina vain vesittyy.

        Vehviläinen on luvanut pitkäperjantaina tuupata uutta stooria. Ilmeisesti hän on laskenut sen varaan, että nämä nykyiset keskustelut poistetaan, jolloin hän voi iskeä heti uudestaan. Niin tai näin, jään odottamaan, ja toivotan hyvää pääsiäistä vasta myöhemmin.


      • Kuukausia seurannut
        Kriittinen lukija kirjoitti:

        Edellinen kirjoittaja - nimimerkillä "kuukausia seurannut" - nyt jostain syystä nuoleskelee vähän liikaa.

        Sinällään hienoa, että vanhaa pariskuntaa autetaan. Sinällään totta, että ikääntyneitä saatetaan yrittää vedättää.

        Mutta kuten aikaisemmin olen mielipiteenäni esittänyt, vanhuus ja sairaudet eivät ole sellaisia asioita joita voidaan kytkeä puolustuspuheisiin ja käyttää tehokeinona. Se on pahaa populismia, joka voi toisiin ihmisiin upota, minuun ei. Eikä varmaan myöskään "Skoda-taloon" jossa pelataan realiteeteilla. Luin jostain, että säälipisteitä oli yritetty kerätä lapsienkin kautta, kun Vehviläinen oli kertonut, että pienokaiset olivat vaarassa vilustua seistessään kylmässä ulkoilmassa matkan katkettua auton "räjähdyksen" vuoksi. Eli yritetään luoda kuvaa pahasta maahantuojasta, jonka vuoksi lapsetkin saavat kylmää.

        Omaishoitajajutut eivät myöskään liity asiaan, jossa käsitellään auton tekniikkaa. Maahantuojaa yritetään nyt lyödä väärillä argumenteilla.

        Tällä kaikella tarkoitan sitä, että minun mielestäni Vehviläinen tekee asialle pelkää hallaa, kaivelemalla edelleen asiaa, joka on jo paketoitu, ja ylidramatisoimalla kirjoituksiaan, josta seurauksena vain paheksuntaa.

        Asia olisi pitänyt käsitellä aivan toisella tavalla. Esittämällä tapahtumat aikajärjestyksessä ja tuomalla esiin asiaan liittyvät tekniset argumentit. Humanitaaristen korulauseiden kautta tarina vain vesittyy.

        Vehviläinen on luvanut pitkäperjantaina tuupata uutta stooria. Ilmeisesti hän on laskenut sen varaan, että nämä nykyiset keskustelut poistetaan, jolloin hän voi iskeä heti uudestaan. Niin tai näin, jään odottamaan, ja toivotan hyvää pääsiäistä vasta myöhemmin.

        Nuoleskelulla ja kohteliaisuudella on eronsa - kuten kritiikillä ja vittuilullakin. Miellyttämässä en täällä ole ketään, en Vehviläistä enkä Sinua. Käytöstapoja silti pyrin noudattamaan.


      • Kriittinen lukija
        Kuukausia seurannut kirjoitti:

        Nuoleskelulla ja kohteliaisuudella on eronsa - kuten kritiikillä ja vittuilullakin. Miellyttämässä en täällä ole ketään, en Vehviläistä enkä Sinua. Käytöstapoja silti pyrin noudattamaan.

        Kohteliaisuus ei oikein suomi24-palstalla pure. Kuulostaa siltä kuin olisi yksi humanisti liivijengin keskellä. Mutta kaikin mokomin.


      • A V
        Huippua. kirjoitti:

        Katsastustilastoissa Octavialla on yleensä kilometrit suurimmasta päästä. Ja sijoitus selvästi keskiarvoa parempi. Se niistä sinun omistajaryhmistä ja vähistä ajoistasi.

        Olisiko vika Skoda Suomen toimintakulttuurissa ja asiakkaiden kohtelussa, jos ihmiset reklamoivat?

        Tyytyväisiähän kaikkien luulisi olevan, mikäli Skodan kalusto on kunnossa?


      • Aarno Vehviläinen
        kriittinen lukija kirjoitti:

        Kriittisellä lukijalla ei ole pääsyä Facebookiin- sitähän vehviläinen tarkoittaa "muilla foorumeilla". Ja vaikka olisikin, aineisto on höystetty populismilla ja symboliikalla, joka ei siihen kulu.

        Teknisen koulutuksen omaavana pitäisin suotavana, että kirjoitetaan asiasta, eikä asian vierestä. Myöskin RUK:n käyneenä kuvittelisin, että armeijassa käytetään lyhyttä ja selkeää ilmaisua. Mutta varmaankin sotakorkeakoulussa opetetaan juurikin sotapropagandaa ja hämäystekniikkaa, jota Vehviläinen käyttää. Levitetään virtuaalinen savuverho, jonka takaa hätäinen lukija löytää kenties sanan sieltä, sanan täältä, mutta ei pysty hahmottamaan kokonaisuutta.

        Olin toisesta kirjoituksesta ymmärtävinäni, että Mäkelän auto korjasi Superbin sen ensimmäisen haaverin jäljiltä, kun sillä ajettiin päin liikenteenjakajan reunakiviä. Sen korjauksen jälkeenkö sitten tapahtui tämä "räjähdys"? Ja autoko vietiin korjattavaksi muuhn liikkeeseen, jossa väitettiin, että moottoriöljyt eivät ole speksien mukaisia. Eikö Mäkelän auton laadunhallinta sitten ylettynytkään sinne saakka, että olisi laitettu autoon sopivaa öljyä, vai mistä tässä on kysymys? Olisiko sitten niin, että korjaamo myönsi virheensä ja hyvitti korjauskulut?

        Eiköhän tämä ole ainoa Skoda joka on "räjähtänyt", joten on aika sensaationhakuista kirjoitella monikossa, ja kysenalaistaa auton luotettavuus.

        Voisiko Vehviläinen lisäksi vähän valaista, mitä ihmettä tarkoittaa "suhtautuminen viranomaisohjeisiin"? Missä viranomaisohjeissa on säännöin kielletty, että auton moottori ei saa hajota?

        Suurta ja mahtipontista teatteria Vehviläinen pitää, mutta ei siinä mitään, olen innolla mukana tässä "sosiaalisessa tapahtumassa". Perästä kuuluu, sanoi mehupillin tekijä.

        Nimimerkki "Kriittinen lukija" näkyy tuntevan hyvin "räjähtäneen" Superbin tapauksen. Rivien välistä luettavissa olevat yksityiskohdat ovat kohdallaan.

        Se on hyvä. - Tietysti hieman hölmöltä tuntuu ihmettely "muusta liikkeestä, johon auto vietiin korjattavaksi räjähdyksen jälkeen"? Jokainen tällä palstalla kirjoittava tietää, että niin vakuutusyhtiön kuin Skoda-palvelun järjestämä hinaus vie aina vikaantuneen Skodan lähimpään merkkikorjaamoon.

        Heinolan tienoilla "räjähtäneen" Superbin kohdalla lähin Skoda-paja sattui olemaan Laakkosen Lahden merkkikorjaamo. Ja siellä ne ongelmat alkoivat. Todella merkillinen paikka. Vaati omistajaa maksamaan järjettömän suuria korjauskuluja.

        Vai onko joku lukijoista sitä mieltä, että ensin 10 500 euroa moottorin uusimisesta ja lopulta lähes 20 000 euroa moottorin lisäksi tarvittavista korjauksista (DSG-vaihteisto, monitoimikytkin ym ym) on kohtuullista, kun 3 vuotta vanha ja 23 tkm:iä ajettu Superb "räjähtää"?

        Kuluttajaviranomaiset pitivät kohtuullisena alle 10 prosentin osuutta omistajalle (n. 7 %). Eli Laakkonen yritti saada omistajan maksamaan yli 10 000 euroa liikaa? Huh-huh!

        Mäkelän Auto myyjäliikkeenä "todisteli" samaa, että omistajan tulee maksaa. Ja maahantuoja yhtyi useiden viikkojen ajan "kuoroon". Oikeudenmukaisempi ratkaisu tuli mieleen vasta, kun paine sosiaalisessa mediassa kasvoi huimasti.

        "Kriittinen lukija" on oikeassa siinä, että "räjähtänyt" Superb on varmaan ainoa, jonka kulku ensimmäisen omistajan kanssa päättyi 23 tkm:iin. - Ihmetyttääkin suuresti, miksi Skoda halusi, että siitä tehdään Suomen kuuluisin Skoda? Ja miksi sen kuuluisuutta halutaan entisestäänkin kasvattaa?

        PS 1: Inhimillinen tekijä Yle TV1 Perjantai 18.4. klo 22:30
        ”En ole sankari enkä pyhimys, vaan ihan tavallinen Mikkonen,” sanoo puolisonsa Timon omaishoitajana toimiva Nina Mikkonen. Anne Flinkkilän vieraina myös Ilkka Ilkka Pirhonen ja Minna Tuurna.

        Muistakaa katsoa ”Inhimillinen tekijä” ja varmistakaa isoissa Skoda-taloissa, että myös toimitusjohtajat katsovat. Pienemmissä Skoda-liikkeissä inhimilliset tekijät ymmärretään ja tekniikka hallitaan jo nyt, joten pe-illan tv-ohjelma ei ole yhtä tarpeellinen.


      • Kriittinen lukija
        Aarno Vehviläinen kirjoitti:

        Nimimerkki "Kriittinen lukija" näkyy tuntevan hyvin "räjähtäneen" Superbin tapauksen. Rivien välistä luettavissa olevat yksityiskohdat ovat kohdallaan.

        Se on hyvä. - Tietysti hieman hölmöltä tuntuu ihmettely "muusta liikkeestä, johon auto vietiin korjattavaksi räjähdyksen jälkeen"? Jokainen tällä palstalla kirjoittava tietää, että niin vakuutusyhtiön kuin Skoda-palvelun järjestämä hinaus vie aina vikaantuneen Skodan lähimpään merkkikorjaamoon.

        Heinolan tienoilla "räjähtäneen" Superbin kohdalla lähin Skoda-paja sattui olemaan Laakkosen Lahden merkkikorjaamo. Ja siellä ne ongelmat alkoivat. Todella merkillinen paikka. Vaati omistajaa maksamaan järjettömän suuria korjauskuluja.

        Vai onko joku lukijoista sitä mieltä, että ensin 10 500 euroa moottorin uusimisesta ja lopulta lähes 20 000 euroa moottorin lisäksi tarvittavista korjauksista (DSG-vaihteisto, monitoimikytkin ym ym) on kohtuullista, kun 3 vuotta vanha ja 23 tkm:iä ajettu Superb "räjähtää"?

        Kuluttajaviranomaiset pitivät kohtuullisena alle 10 prosentin osuutta omistajalle (n. 7 %). Eli Laakkonen yritti saada omistajan maksamaan yli 10 000 euroa liikaa? Huh-huh!

        Mäkelän Auto myyjäliikkeenä "todisteli" samaa, että omistajan tulee maksaa. Ja maahantuoja yhtyi useiden viikkojen ajan "kuoroon". Oikeudenmukaisempi ratkaisu tuli mieleen vasta, kun paine sosiaalisessa mediassa kasvoi huimasti.

        "Kriittinen lukija" on oikeassa siinä, että "räjähtänyt" Superb on varmaan ainoa, jonka kulku ensimmäisen omistajan kanssa päättyi 23 tkm:iin. - Ihmetyttääkin suuresti, miksi Skoda halusi, että siitä tehdään Suomen kuuluisin Skoda? Ja miksi sen kuuluisuutta halutaan entisestäänkin kasvattaa?

        PS 1: Inhimillinen tekijä Yle TV1 Perjantai 18.4. klo 22:30
        ”En ole sankari enkä pyhimys, vaan ihan tavallinen Mikkonen,” sanoo puolisonsa Timon omaishoitajana toimiva Nina Mikkonen. Anne Flinkkilän vieraina myös Ilkka Ilkka Pirhonen ja Minna Tuurna.

        Muistakaa katsoa ”Inhimillinen tekijä” ja varmistakaa isoissa Skoda-taloissa, että myös toimitusjohtajat katsovat. Pienemmissä Skoda-liikkeissä inhimilliset tekijät ymmärretään ja tekniikka hallitaan jo nyt, joten pe-illan tv-ohjelma ei ole yhtä tarpeellinen.

        Pitkän vuodatuksen jälkeen VAIN yksi vastakysymys:

        JOS KERRAN RIIDAN OSAPUOLET OVAT PÄÄSSEET SOPIMUKSEEN KESKENÄÄN, MIKÄ KÄSITTÄÄKSENI TARKOITTAA MYÖS KUSTANUKSISTA SOPIMISTA, NIIN MIKSI SITÄ PITÄÄ VIELÄKIN TÄÄLLÄ ITKEÄ? EIKÖHÄN SE ASIA OLE TAPUTELTU.

        Tapauksen kuuluisutta näkyy haluavan kasvattaa pelkästään Aarno Vehviläinen, jonka toimet asiassa ovat saaneet huvittavan sävyn.


      • A V
        Kriittinen lukija kirjoitti:

        Pitkän vuodatuksen jälkeen VAIN yksi vastakysymys:

        JOS KERRAN RIIDAN OSAPUOLET OVAT PÄÄSSEET SOPIMUKSEEN KESKENÄÄN, MIKÄ KÄSITTÄÄKSENI TARKOITTAA MYÖS KUSTANUKSISTA SOPIMISTA, NIIN MIKSI SITÄ PITÄÄ VIELÄKIN TÄÄLLÄ ITKEÄ? EIKÖHÄN SE ASIA OLE TAPUTELTU.

        Tapauksen kuuluisutta näkyy haluavan kasvattaa pelkästään Aarno Vehviläinen, jonka toimet asiassa ovat saaneet huvittavan sävyn.

        Parahin ”Kriittinen lukija”!

        ”Räjähtäneen” Superbin tapaus ei anna aihetta kyyneliin. Sen sijaan opittavaa siitä löytyy rutkasti. Opetusosio tulee pian avattavassa uudessa keskustelussa. Asia kiinnostaa ihmisiä. ”Pelihousujen repiminenkin” keräsi lyhyessä ajassa toista tuhatta lukukertaa. Se on paljon.

        Vehviläinen paheksuu kovin Suomeenkin levinnyttä tapaa, jossa asioita riitautetaan liian helposti. Lähdetään hakemaan oikeusteitse ratkaisua asioihin, jotka olisivat terveellä järjellä ajateltavissa ja sovittavissa. Epäterveeksi tilanne tulee, jos esimerkiksi kolme suurta Skoda-taloa piinaa viikkokausia sairasta eläkeläispariskuntaa.

        Lisäksi Vehviläinen on todennut ”kovassa” bisneksessä sellaistakin, että pakon edessä jokin yksittäinen tapaus ”maksetaan rahalla pois” ja katsotaan, että ongelmat on sillä ”lakaistu maton alle”. Kyseisiä piirteitä ei ”räjähtäneen” Superbin tapauksessa tietenkään ollut. Peli oli reilua, mutta hyvin kummallista?

        Kannattaa katsoa illan ”Inhimillinen tekijä”. Löytyy ehkä uutta näkökulmaa teknisvoittoisiin pohdintoihin. Ihmistä vartenhan tekniikka on. Ja jopa ihmisten luomaa. Tai ehkä sittenkin insinöörien tekosia?

        PS: ”Räjähtäneestä” Skodasta tuli kuuluisa jo viime syksynä. Sen vuoksi ostamisesta kiinnostuneita ilmaantui?


      • Kuukausia seurannut
        Kriittinen lukija kirjoitti:

        Kohteliaisuus ei oikein suomi24-palstalla pure. Kuulostaa siltä kuin olisi yksi humanisti liivijengin keskellä. Mutta kaikin mokomin.

        Heh... hyvä vertaus. Toisaalta pidän tätä palstaa enemmänkin koulun pihana. Liivijengissä tai vankilassa joutuu vastaamaan puheistaan välittömästi, täällä tuskin koskaan.


      • Historyfried
        Omakorjaaja kirjoitti:

        Kiinnitin huomioni jo aikoinaan samaan. Facebookista puhutaan mutta sinne ei pääse. Mikään Suomen tunnetuin Skoda tuo Superb ei ole, siksi vähän siitä löytyy asiaa mistään muualta kuin tältä palstalta ja ketju vag-arenalta. Ja tänne Suomi24- palstalle eksyvä näkee lukuisilta autopalstoilta, että uskottavuus on täysin kateissa. Itse härnään täällä lähinnä provoteroa, asiallisia neuvoja ei ole enää vuosiin kukaan täällä kysynyt esim. niistä tyypillisistä pikkuvioista, jotka kattaa koko platformin.

        Floora paskoo nyt omiin muroihinsa. Luuletko etten arvaa...


      • A V
        Kuukausia seurannut kirjoitti:

        Heh... hyvä vertaus. Toisaalta pidän tätä palstaa enemmänkin koulun pihana. Liivijengissä tai vankilassa joutuu vastaamaan puheistaan välittömästi, täällä tuskin koskaan.

        Muistittiinko sitä katsoa "Inhimillinen tekijä" tänä iltana? Tosi tarinat elävästä elämästä kertovat, miten ihmiset vastaavat puheistaan.


      • A V
        Omalla vastuulla kirjoitti:

        Näin. Tämä on huumoripalsta. Vehviläinen ei ymmärrä tai halua ymmärtää, että täällä ei mitään uskottavaa julkisuutta tai vastauksia Skodalta/Helkamalta haeta. Jos jotain asiakysymyksiä on, niin suunta toisaalle. Kumpa täällä voisikin keskustella esim TSI-moottoreista. Myös niistä erinomaisista käyttöominaisuuksista, eikä aina näistä "yleisesti tiedetyistä päättymättömistä ongelmista"...

        "Noudattaako Skoda jatkossa Kuluttajaviraston ohjeita?"

        Ehkä on parempi, että Helkama ei vastaa tähän muuta kuin, että "asia on loppuunkäsitelty." Miten muuten? "Noudatamme tietysti" vai "emme tietenkään". Latteaa.

        Kannatan nimimerkin "Omalla vastuulla" ajatusta, että Skodan edustajat aloittaisivat jollakin foorumilla keskustelun TSI-moottoreiden ja DSG-vaihteistojen kestävyydestä. Informoisivat avoimesti meitä Skodan omistajia tämän hetken tilanteesta.

        Itselläni on käytettynä ostettu Octavia, jonka vuosimalli, moottori ja vaihteisto samat kuin syksyllä "räjähtäneessä" Superbissa (1,8 TSI DSG).


      • Suosikin kohtalo
        A V kirjoitti:

        Olisiko vika Skoda Suomen toimintakulttuurissa ja asiakkaiden kohtelussa, jos ihmiset reklamoivat?

        Tyytyväisiähän kaikkien luulisi olevan, mikäli Skodan kalusto on kunnossa?

        Siinäpä se! Skoda pärjää tyytyväisyyskyselyissä Suomessakin oikein hyvin. Kas kun maailma tuolla ulkona onkin tyystin toisenlainen kuin palstan provoilijat voimia säästämättä uskottelevat. Mahdollisesti jopa uskovat omiin satuihinsa.
        Merkissä kuin merkissä on vikoja. Absoluuttisesti sitä enemmän mitä paremmin kauppa käy. Skodan merkkiuskollisuus ja markkinaosuuden kasvu eivät nykymaailmassa onnistuisi huonolla tuotteella. Sen sijaan provojen määrä muillakin Suomi24-palstoilla kytkeytyy suoraan eri merkkien suosioon.


      • A V
        Suosikin kohtalo kirjoitti:

        Siinäpä se! Skoda pärjää tyytyväisyyskyselyissä Suomessakin oikein hyvin. Kas kun maailma tuolla ulkona onkin tyystin toisenlainen kuin palstan provoilijat voimia säästämättä uskottelevat. Mahdollisesti jopa uskovat omiin satuihinsa.
        Merkissä kuin merkissä on vikoja. Absoluuttisesti sitä enemmän mitä paremmin kauppa käy. Skodan merkkiuskollisuus ja markkinaosuuden kasvu eivät nykymaailmassa onnistuisi huonolla tuotteella. Sen sijaan provojen määrä muillakin Suomi24-palstoilla kytkeytyy suoraan eri merkkien suosioon.

        Ahaa, no se selvittää, miksi "räjähtäneen" Superbin omistajalta yritettiin periä tuhansia euroja liikaa?

        Laakkosen Lahden paja oli mukana kalliisti ostetussa tyytyväisyystutkimuksessa ja Mäkelän pääjehu todisti, että näin on. Toki raha on silloin tarpeen ja "räjähtäneen" Superbin omistajan maksettava osuutensa.

        Tässähän menee kaikki palaset kohdalleen. Skodan maahantuojakin oli pakotettu keskeyttämään moottorin räjähtämisen syyn selvittämisen, kun rahat tarvittiin tyytyväisyystutkimukseen ja muuhun kiiltokuvamainontaan.


      • Satisf. survey
        A V kirjoitti:

        Ahaa, no se selvittää, miksi "räjähtäneen" Superbin omistajalta yritettiin periä tuhansia euroja liikaa?

        Laakkosen Lahden paja oli mukana kalliisti ostetussa tyytyväisyystutkimuksessa ja Mäkelän pääjehu todisti, että näin on. Toki raha on silloin tarpeen ja "räjähtäneen" Superbin omistajan maksettava osuutensa.

        Tässähän menee kaikki palaset kohdalleen. Skodan maahantuojakin oli pakotettu keskeyttämään moottorin räjähtämisen syyn selvittämisen, kun rahat tarvittiin tyytyväisyystutkimukseen ja muuhun kiiltokuvamainontaan.

        Britanniassa ja Suomessa tyytyväisyystutkimukset antaa saman suuntaisia tutkimuksia. Ne on kumminkin lehtien tekemiä enkä menisi julkisesti väittämään, että kyseiset yritykset ovat olleet mukana lahjonnassa. Pari palstan autotonta provoilijaa ei paljon paina, kun erittäin suuri osa merkin omistajista on niin tyytyväisiä autoonsa, että valitsevat sen uudelleenkin.


      • A V
        Satisf. survey kirjoitti:

        Britanniassa ja Suomessa tyytyväisyystutkimukset antaa saman suuntaisia tutkimuksia. Ne on kumminkin lehtien tekemiä enkä menisi julkisesti väittämään, että kyseiset yritykset ovat olleet mukana lahjonnassa. Pari palstan autotonta provoilijaa ei paljon paina, kun erittäin suuri osa merkin omistajista on niin tyytyväisiä autoonsa, että valitsevat sen uudelleenkin.

        Ehkä Britanniassa osataan pitää asiakasta arvossa? Voi olla, että Suomessakin Skodan rehtiys nousee? Jatkuvaa keskustelua toimintakulttuurista tarvitaan.

        Tietysti saattoi olla vain paha päivä Veljekset Laakkosen Lahden pajalla, kun yrittivät "räjähtäneen" Superbin omistajalta periä yli 10 000 euroa liikaa? Ja jokin ihmeellinen sattuma voi olla takana, kun Mäkelän pääjehu ja Helkaman tirehtöörit yhtyivät kuoroon, että "maksaja on löydyttävä"?


      • A V
        tyhmää sakkia kirjoitti:

        tsi ja dsg autoista tulee valituksia päivittäin.ainoa kuka tässä vedättää on vag.mutta mikäs siinä jos omistajat ovat noin tyhmiä,tosin suurin omistaja joukko eläkeläiset ajavat tosi vähän eivätkä valita,maksavat hölmöyksissään kaiken.

        Miksi Skoda ei halua tutkia edes vaarallisimpia vikoja?

        Esim. Superbin räjähtäessä yllättäen vt 4:llä oli onnettomuusriski suuri.


      • osssss
        Huippua. kirjoitti:

        Katsastustilastoissa Octavialla on yleensä kilometrit suurimmasta päästä. Ja sijoitus selvästi keskiarvoa parempi. Se niistä sinun omistajaryhmistä ja vähistä ajoistasi.

        Vaan nuo TSI autot tuskin kilometrejä kerää?


      • osssss
        Kriittinen lukija kirjoitti:

        Pitkän vuodatuksen jälkeen VAIN yksi vastakysymys:

        JOS KERRAN RIIDAN OSAPUOLET OVAT PÄÄSSEET SOPIMUKSEEN KESKENÄÄN, MIKÄ KÄSITTÄÄKSENI TARKOITTAA MYÖS KUSTANUKSISTA SOPIMISTA, NIIN MIKSI SITÄ PITÄÄ VIELÄKIN TÄÄLLÄ ITKEÄ? EIKÖHÄN SE ASIA OLE TAPUTELTU.

        Tapauksen kuuluisutta näkyy haluavan kasvattaa pelkästään Aarno Vehviläinen, jonka toimet asiassa ovat saaneet huvittavan sävyn.

        Eikö tuosta asiasta innostuis jo joku tekemään ajankohtaisohjelman?
        Vaikka kysymyksellä onko uudessa autossa 10000e remontti asiallinen maksattaa asiakkaalle kyseisessä tapauksessa?


    • A V

      Piristystä "Kriittiselle": "Paavi siunasi vaarallisille matkoille lähteviä."

      Paavin pääsiäissiunaus, jossa oli huomioitu myös alati vaarassa olevat matkalaiset, oli paikallaan. Helpottaa monen Skodalla matkaavan mieltä?

      • Monien puolesta.

        Eli nyt ollaan sitten palstan tutulla provosointilinjalla. Varma tapa tuhota uskottavuus.


    • kentsu.

      Mielestäni niin hienoa autoa kuin uusi Skoda ei saisi myydä kaikenmaailman tunareille. Ajelkoon vaan niillä vanhoilla "ikiliikkujillaan".

    • vänrikki

      Jättkää Suomen Armeijan Kenraali rauhaa, taunot!!

    • Psykologiaa

      Modernin tietoyhteiskunnan informaatiotulvan keskellä on hyvä muistaa Sunzin perussääntö: ”Sodankäynti perustuu harhaanjohtamisen taitoon” . Niin sotilasoperaatioissa kuin talouselämässä on eduksi ymmärtää mielikuvien valtaisa vaikutus ja samalla sisäisen ja ulkoisen viestinnän ensiarvoisen tärkeä merkitys.

      • A V

        Upea lainaus. Onnittelut tekstin valinnasta. Kirjoitettu vuosia sitten, mutta pitää paikkansa edelleen.


      • Yli-Luutnantti
        A V kirjoitti:

        Upea lainaus. Onnittelut tekstin valinnasta. Kirjoitettu vuosia sitten, mutta pitää paikkansa edelleen.

        Näkeehän tuon jo kaukaa miten AV:n leegotorni alkaa hajoamaan, samalla tapaa kuin aikoinaan berliininmuurille kävi.
        Alku oli hieno johdatus, mutta nyt kun täällä lukee uusia kehviläisen vuodatuksia niin kusetus ja kaiken keksiminen näkyy entistä selvemmin kirjoituksista läpi.

        Ehkä jotkut menevät halpaan tässä trollissa,
        mutta onneksi suurin osa tajuaa AV:n vedätyksen.


      • A V
        Yli-Luutnantti kirjoitti:

        Näkeehän tuon jo kaukaa miten AV:n leegotorni alkaa hajoamaan, samalla tapaa kuin aikoinaan berliininmuurille kävi.
        Alku oli hieno johdatus, mutta nyt kun täällä lukee uusia kehviläisen vuodatuksia niin kusetus ja kaiken keksiminen näkyy entistä selvemmin kirjoituksista läpi.

        Ehkä jotkut menevät halpaan tässä trollissa,
        mutta onneksi suurin osa tajuaa AV:n vedätyksen.

        Skodan vanhakantainen salailukulttuuri ei toimi. Nykypäivän kuluttajat edellyttävät selkeitä vastauksia vaikeisiinkin kysymyksiin. Vt 4:llä tapahtunut Superbin moottorin räjähtäminen ilman ennakkovaroitusta tai varoitusvalojen palamista syö Skodan luotettavuutta.

        Maahantuojan tähänastiset selitykset, että "ollut huonoa tuuria" tai "käytetty väärää öljyä" ovat lapsellisia ulostuloja ja osoittavat ylimielistä asennoitumista.

        Ajan kuluessa on yhä vaikeampi selittää kolmen (3 )ison Skoda-talon tökeröä toimintaa Suomen kuuluisimman Skodan tapauksessa syksyllä 2013. Kyseiset tunarit ovat Superbin myyjäliike Mäkelän Autotalot, Järvenpää, maahantuoja Helkama-Auto Oy, Espoo ja merkkikorjaamo Laakkonen, Lahti.


    • Toinen kriittinen

      Aloittajan kanssa samaa mieltä.

      Pari asiaa on tullut selväksi. Autoa on kolaroitu. Onko se moottorivaurion syy on epäselvää. Epäselvää on oliko moottorissa oikeanlaiset öljyt.

      Vahingot on korvattu, miksi pitää asiaa esillä kun tarinassakin on aukkoja. Mikään Suomen kuuluisin Skoda ei ole kyseessä, huvikseni olen useammaltakin kysynyt niin kukaan ei ole kuullut koko autosta. Kiminkisen Skoda lienee kuuluisin.

      • Hakuammuntaa!

        Fakta on että ihmisillä ei ole aikaa pyöriä tällä palstalla koska jo ensimmäinen viesti todennäköisesti karkottaa ajattelevan yksilön muualle.
        Jos tätä palstaa ei lue, ei varmasti ole kuullut Suomen "kuuluisimmasta" Skodasta, Kiminkisen kulkupeliä ehkä lukuunottamatta. Pelkkä SoMe ei riitä kun sieltä ei Google-haullakaan löytynyt kuin yksi linkki. Ehkä lisää löytyy Vag-Arenasta, mene ja tiedä.


      • Aarno Vehviläinen
        Hakuammuntaa! kirjoitti:

        Fakta on että ihmisillä ei ole aikaa pyöriä tällä palstalla koska jo ensimmäinen viesti todennäköisesti karkottaa ajattelevan yksilön muualle.
        Jos tätä palstaa ei lue, ei varmasti ole kuullut Suomen "kuuluisimmasta" Skodasta, Kiminkisen kulkupeliä ehkä lukuunottamatta. Pelkkä SoMe ei riitä kun sieltä ei Google-haullakaan löytynyt kuin yksi linkki. Ehkä lisää löytyy Vag-Arenasta, mene ja tiedä.

        Lisää löytyy: Räjähtänyt” Superb VAG-arenalla, luettu 23 665 kertaa, kommentteja 8 areenan sivua (67 sivua A4-koossa).

        Ellei Skoda olisi saanut keskustelua suljettua, olisi se leimahtanut lentoon, kun olisi tullut tieto Helkaman käskystä lopettaa Superbin ”räjähdyksen" tutkinta.

        Innolla mukana olleet autoalan ammattilaiset ja muut Skodan / VW:n tekniikasta kiinnostuneet eivät olisi hyväksyneet Helkaman tökeröä päätöstä lopettaa tutkinta. Lyhyt 2,5 viikkoa kestänyt keskustelu ehti kohota VAG-arenan eniten luetuiksi vuonna 2013.

        Niin maahantuoja pelailee. Ja sen vuoksi annetaan ”siedätyshoitoa”, että oppivat sietämään keskustelua ja kysymyksiä tekosistaan.
        _________________________

        Pyydän ottamaan huomioon, että en ole itse koskaan kirjoittanut VAG-arenalle. Pidän sitä itseäni paremmin tekniikkaa tuntevien foorumina. Arvostan sitä, että sain ystävien välittämänä tietoja, joilla Skoda ”selätettiin” ja kuuluisaksi tulleelle Superbille alkoi löytyä ostajia.

        Oli hieno oivallus, että joku vei VAG-arenalle fb-sivullani 29.10.2013 olleen kirjoituksen, joka kuvastaa hyvin tilannetta ”räjähtäneen” Skodan raunioilla. Tunnelmat olivat epätoivoisia omistajapariskunnalla, jota kolmen ison Skoda-talon tirehtöörit olivat yli kuukauden piinanneet.
        _________________________

        ”Räjähtäneen” Skodan raunioilla 29.10.2013 illalla:
        - No nyt se myrkyn lykkäs’! … Skodan maahantuoja ilmoitti eilen, että ”räjähtäneen” Skoda Superbin tapauksessa sydänvikaisen omistajan on maksettava kokonaan korjauskulut (nyt jo lähes 20 000 euroa), jos aikoo autonsa Laakkosen korjaamolta lunastaa? Oli uusi infarkti lähellä, vaikka kuinka varovasti yritti maahantuojan terveiset kertoa.

        Kun Skodan moottori räjähti vt4:llä illalla 18.9.2013, oli autolla ajettu vain 23 000 km. Lasku korjauksesta oli aluksi 10 500 euroa. Sitten havaittiin, että myös vaihdelaatikko on särkynyt ja lasku nousi 7 000 euroa? - Huh-huh, maksettavaa lähes 20 000 euroa!

        Mistä vanha ja sairas mies sellaiset rahat kaivaa? Ei auta, vaikka panisi myyntiin aivoinfarktista toipumassa olevan puolison pyörätuolinkin? Ja mihin puolison sitten laittaisi? Ehkä Helkaman viisaat tietävät?

        Juristivetoinen Skoda-väki on näköjään päättänyt kurittaa kunnolla eläkeläistä? Uskovat, että vanhoista ja sairaista on turha välittää? Ellei heiltä löydy rahoja, voi aikanaan panna perikunnan maksamaan? Ja laskujen viivästyskorko tuottaa paremmin kuin pörssipeli? - ”Puistattaa,” sanoi asiakas, kun Skodaa katseli.


      • A V
        Hakuammuntaa! kirjoitti:

        Fakta on että ihmisillä ei ole aikaa pyöriä tällä palstalla koska jo ensimmäinen viesti todennäköisesti karkottaa ajattelevan yksilön muualle.
        Jos tätä palstaa ei lue, ei varmasti ole kuullut Suomen "kuuluisimmasta" Skodasta, Kiminkisen kulkupeliä ehkä lukuunottamatta. Pelkkä SoMe ei riitä kun sieltä ei Google-haullakaan löytynyt kuin yksi linkki. Ehkä lisää löytyy Vag-Arenasta, mene ja tiedä.

        On vahinko, että Skodan maahantuoja ja pari muuta "räjähtäneen" Superbin tapauksessa tunaroinutta isoa Skoda-taloa eivät ymmärrä Internetin toimintaa.

        Kaikesta sosiaalisessa mediassa olleesta jää jälki.

        "Räjähtäneestä" Superbista on jälkiä jo nyt moninkertaisesti enemmän kuin esimerkiksi Kiminkisen komiasta kulkupelistä. Ja lisää aineistoa kertyy tulevien tutkijoiden ja auton ostoa harkitsevien iloksi.


    • A V

      No, "Kriittinen"! Mitä mieltä "väärästä öljystä"?

      Olivatko Laakkonen, Mäkelä ja Helkama oikeassa? Väittivät, että varoitusvalo Skodan kojetaulussa ei varoita moottorin voiteluhäiriöistä?
      _____________________________

      Kts. Laakkosen selitys ”väärä öljy”? Löperö selitys, ei osoita ammattitaitoa.

      Miksi Laakkosen Lahden pajalla ei havaittu, että Superbin ”räjähdyksessä” jäähdytysneste oli sekoittunut ulos valuneeseen moottoriöljyyn?

      Miksi vakuutusyhtiölle ilmoitettiin pikaisesti, että ”käytetty väärää öljyä”?
      Samalla vakuutusyhtiö vapautui vastuistaan. Oli mukamas Superbin omistaja tehnyt virheen käyttämällä ”väärää öljyä”? Vaikka Laakkonen perui nopeasti väitteensä ja selitti, etteivät olleet huomanneet jäähdytysnestettä öljyn seassa, oli paha virhe jo tapahtunut. Vakuutusyhtiö oli pelattu ulos. Superbin omistaja oli yksin. Hänen olisi pitänyt lähteä peräämään oikeusteitse kohtuutta korjauskuluihin.

      Sosiaalisessa mediassa tuotiin heti alussa esiin, että ammattitaitoinen väki autokorjaamolla olisi havainnut jäähdytysnesteen sekoittuneen moottoriöljyyn (muutokset värissä ja hajussa). Monet epäilivät ”kimppaa” vakuutusyhtiön kanssa?

      On kiinnostavaa, miksi myös maahantuoja (Helkama-Auto Oy, Espoo) ja myyjäliike (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) halusivat tukea väitettä ”väärästä öljystä”? Piinasivat porukalla viikkokaudet Superbin omistajaa väärillä väitteillä ja järjettömän suurilla korjauskuluilla?

      Mikä mahtoi aiheuttaa Superbin moottorin räjähtämisen vt 4:llä? Ehdittiin ajaa vain 23 tkm? Ja Mäkelän pajalta lähdön jälkeen 250 km?

      Nykyajan autoissa varoitusvalo kojetaulussa syttyy pienestäkin voiteluhäiriöstä. – Ei kai kolmen Skoda-talon lisäksi kukaan usko, että syynä on ”väärä öljy”, jos moottori räjähtää ilman varoitusvalojen palamista?

      Skodalle kertyy jatkuvasti lisää selitettävää.

    • Aarno Vehviläinen

      Keskusteluketjussa ”Miksi Skoda repi pelihousunsa?” on nimimerkin ”Kriittinen lukija” erinomainen loppulausunto. Se kannattaa lukea.

      Monet ”räjähtäneen” Superbin ihmeellisiä seikkailuja seuranneet ovat päätyneet samaan tulokseen, jonka ”Kriittinen lukija tiivistää erinomaisen terävästi: ”Mäkelän autossa on kolarikorjausta tehdessä sössitty jotain todella pahasti ja tehtyä mokaa on yritetty sitten häivyttää Laakkosen ja Helkaman toimesta. Tämä on tietysti kuluttajaa kohtaan väärin.”

      On vahinko, että ”Kriittisen lukijan” esittämiä johtopäätöksiä ei ole hyväksytty kolmen ison Skoda-talon johtoryhmissä. ”Räjähtäneen” Superbin tapausta joudutaankin käsittelemään vielä jatkossa.

      Huomenna on vuorossa Mäkelän Autotalojen selityksiä ja ensi viikolla avataan uusia kysymyksiä keskustelujen pohjaksi. Laakkosen väite ”väärästä öljystä” sai aikaan ihmettelyä Skodan vikailmoitusjärjestelmän luotettavuudesta. Eikö Skodan kojetaulussa pitäisi syttyä varoitusvalo, jos moottorin öljynkiertoon tulee häiriö?

      Superbissa ei syttynyt varoitusvaloja ennen kuin moottoritilassa pamahti.

      Voiko Skodan vikailmoitusjärjestelmään luottaa? Keskusteluissa on tälläkin palstalla tullut esiin tilanteita, joissa Skodalla ajavien olisi pitänyt kuunnella mahdollisia "outoja ääniä"? - Tuleville viikoille riittää pohdittavaa.

    • A V

      Mäkelän Autotalojen selitykset ovat riemastuttavaa luettavaa tutkijoille, jotka aikanaan paneutuvat ”räjähtäneen” Superbin tapaukseen.

      Mäkelän selityksistä ilmenee isojen Skoda-talojen ylimielisyys. Ei ihme, että ”räjähtäneestä” Superbista tuli syksyllä 2013 Suomen kuuluisin Skoda.

      Erityisen liikuttavaa luettavaa on yksi Mäkelän Auton tirehtöörin kirjeistä Superbin omistajalle. Siinä Tamppulainen todistaa Tumppulaisen puolesta. Tuhansia autoja vuodessa myyvän ja huoltavan autotalon pomo perustelee, miksi ”räjähtäneen” Superbin omistajan on syytä maksaa pulisematta Laakkosen vaatimat järjettömän suuret korjauskulut. Kertoilee ylpeänä, miten Helkama antaa ”tulitukea” ja miten asiassa osallisina olevat kolme isoa Skoda-taloa toimivat yhdessä.

      Helpolla ei avaudu Mäkelän tirehtöörin selitys, miksi Superbin korjauskuluihin sisältyi niin suuri riski, ettei Mäkelän Auto tai muut isot Skoda-talot voineet sitä ottaa? Katsoivat sydänsairaan omaishoitajan kestävän riskin paremmin? – Että kehtasivat! Eivätkä edes osanneet pyytää anteeksi tekosiaan?

      Kiinnostava yksityiskohta on myös rempseä vakuuttelu, että asioihin otetaan kantaa ja ”lopullinen lausunto” annetaan Helkama-Auton kanssa heti, kun tavarantarkastajan lausunto on saatu.

      No, sitä moneen kertaan luvattua HTT:n lausuntoa yhä odotetaan. Tietysti samalla ihmetellään, miksi kaikista vakuutteluista huolimatta Helkama käski lopettaa Superbin ”räjähtämisen” tutkinnan?

      Mitä Skoda pimittää? Miksi TSI-moottoreiden ja DSG-vaihteistojen ongelmat halutaan salata?

      PS: Ensi viikolla avataan uusia keskusteluketjuja. Pohditaan, voiko Skodan varoitusvalojärjestelmään luottaa? Ja katsotaan uudelleen menettelytapaohjeita Skodan kanssa vaikeuksiin joutuville. Samoja ohjeita, jotka Skoda poisti palstalta vajaa kuukausi sitten.

    • A V

      Pahoittelen, että jouduin HYKS:n Meilahden korjaamolla tehdyn remontin vuoksi olemaan kolme viikkoa pois verkosta. Mutta marssi taas jatkuu.

      Pyrimme tulevien kuukausien aikana auttamaan Skodaa. Uskon, että kummalliseen moottorin räjähtämiseen on löydettävissä muitakin selityksiä kuin Skodan puolelta esitetty ”ollut huonoa tuuria” tai ”käytetty väärää öljyä”. Samalla käydään läpi ohjeita, jotka Skodan kanssa ongelmiin joutuvien kannattaa muistaa. – Lisää asiasta ensi viikosta lähtien.

      • tieto perille

        ilmoota samalla maahantuojalle että laittavat äänieristeet ja tukkivat pahimmat vesivuodot jo tehtaalla.


    • jullien apuna

      A.V. on oikealla asialla

      • jokainen yksilö eri

        ilmoota samalla jos kerkiät että voisivat maalata paremmilla maaleilla ja laittaa osat oikeille paikoille,kun ei tunnu kahta samanlaista skodaa venäjältä tulevan


    • Totta puhut

      Ei tosiaan tule kahta samanlaista sieltä Venäjältä. Vertailun vaikeuttamiseksi ei löydy Suomesta edes ensimmäistäkään Tsekin ulkopuolella valmistettua Skodaa.

      • meluava kansanauyo idäst

        saattaisi idän ihmeen laatu olla parempi jos venäjällä kasaisivat,tsekkihän on lähes kehitysmaa tasolla,mutta idästä kuitenkin


    • A V

      Skodan maahantuojan toiminta tökki pahoin Superbin "räjähdettyä" vt 4:llä. Eivät halunneet selvittäää syytä 23 tkm:iä ajetun Skodan moottorin yllättävään tuhoutumiseen.

      Mitä kuvittelivat voittavansa, kun lähtivät salailulinjalle? Miksi maahantuoja keskeytti tutkinnan?

    • A V

      Ja taas jatketaan! - Uuden keskustelun aiheena ”Mitä räjähtäneen Skodan tapaus opetti?”

    • A V

      Skoda Superb Combin (ajettu 23 tkm) ”räjähtämisestä” vt 4:llä on kulunut 10 kuukautta. Syy moottorin tuhoutumiseen ei ole vielä tiedossa. - Voisiko nimimerkki ”Kriittinen lukija” auttaa maahantuojaa / Skoda-konsernia oudon tapauksen selvittelyssä?

    • Aarno Vehviläinen

      Vt 4:llä ”räjähtäneestä” Superbista tuli loppuvuodesta 2013 Suomen kuuluisin Skoda. Ainakin Internetin hakukoneet yhdistivät nämä kaksi asiaa, selaimesta riippumatta.

      Vehviläinen ei vedättänyt. Nimimerkin ”Kriittinen lukija” avaamassa keskustelussa Vehviläisen esittämät tiedot ovat totta. Kolmen (3) ison Skoda-talon tirehtöörit piinasivat viikkokausia ”räjähtäneen” Superbin omistajapariskuntaa. Tirehtöörit tiesivät, että kyseessä oli eläkeläispariskunta. Sydänsairas diabeetikko pyörätuolissa olevan puolisonsa omaishoitajana.

      Miksi Skoda-pomot yrittivät saada omistajan maksamaan yksinään yli 15 000 euron korjauskulut?

      Maahantuoja (Helkama-Auto Oy, Espoo), myyjäliike (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) ja ”räjähtänyttä” Superbia korjannut merkkikorjaamo (Laakkonen, Lahti) rikkoivat sekä johtamisen perussääntöjä että KKV:n (Kilpailu- ja kuluttajavirasto) ohjeita. Yritykset saada ylisuuret korjauskulut ”räjähtäneen” Superbin omistajan maksettaviksi eivät olleet oikeudenmukaisia. Ne kertoivat huonosta tilannetajusta.

      Ehkä kolme (3) ”räjähtäneen” Superbin jutussa tunaroinutta Skoda-taloa on korjannut tapojaan, koska viime kuukausien aikana ei ole tullut tietoon vastaavia pettyneiden asiakkaiden reklamaatioita kuin aiemmin. - Se on hyvä.

    • A V

      No justiin! Kun hetki sitten ehdin ajatella, että Skoda-palstalla on siirrytty nykyaikaan, palattiin vanhan liiton aikoihin. Viestit poistuvat kuin itsestään.

    • A V

      Mikä hiertää? Osa 1 / Kokeillaanpa pala kerrallaan:

      Vt 4:llä ”räjähtäneestä” Superbista tuli loppuvuodesta 2013 Suomen kuuluisin Skoda. Ainakin Internetin hakukoneet yhdistivät nämä kaksi asiaa, selaimesta riippumatta.

      Vehviläinen ei vedättänyt. Nimimerkin ”Kriittinen lukija” avaamassa keskustelussa Vehviläisen esittämät tiedot ovat totta. Kolmen (3) ison Skoda-talon tirehtöörit piinasivat viikkokausia ”räjähtäneen” Superbin omistajapariskuntaa. Tirehtöörit tiesivät, että kyseessä oli eläkeläispariskunta. Sydänsairas diabeetikko pyörätuolissa olevan puolisonsa omaishoitajana.

      Miksi Skoda-pomot yrittivät saada omistajan maksamaan yksinään yli 15 000 euron korjauskulut?

    • taas sama lätinä

      Meneekö jo jakomielisyyden puolelle?

    • Ikäväkyllä nyt on vehvillä jäänyt levy pahasti päälle,
      samaa tekstiä tulee kuten ennenkin, ei tule oikein
      muita kuin deja vu ilmiöitä.

    • A V

      Mikä hiertää? Otetaanpa 31.8. ap:llä poistetusta viestistä osa 2:

      Maahantuoja (Helkama-Auto Oy, Espoo), myyjäliike (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) ja ”räjähtänyttä” Superbia korjannut merkkikorjaamo (Laakkonen, Lahti) rikkoivat sekä johtamisen perussääntöjä että KKV:n (Kilpailu- ja kuluttajavirasto) ohjeita. Yritykset saada ylisuuret korjauskulut ”räjähtäneen” Superbin omistajan maksettaviksi eivät olleet oikeudenmukaisia. Ne kertoivat huonosta tilannetajusta.

      Ehkä kolme (3) ”räjähtäneen” Superbin jutussa tunaroinutta Skoda-taloa on korjannut tapojaan?

      Viime kuukausien aikana ei ole tullut tietooni vastaavia pettyneiden asiakkaiden reklamaatioita kuin aiemmin tuli solkenaan. - Se on hyvä.

    • A V

      Kokeillaan, kestääkö Skoda-palsta oikeita tietoja:

      1) Nimimerkin "Kriittinen lukija" takana on Suomen kuuluisimman Skodan tapahtumat hyvin tunteva henkilö, joka esittää seuraavan väitteen: (suora lainaus) "Puheena olevalla autolla on alun perin ajettu päin liikenteenjakajan koroketta, jonka jälkeen jonkin ajan kuluttua sattui tämä "räjähdys". Olen sitä mieltä, että tässä törttöilyssä auto on päin reunakiveyksiä ajettessa vahingoittunut, ja sen sijaan, että auton omistaja yrittäisi korjauttaa aiheuttamansa viat omasta pussistaan tai autovakuutuksesta, kenraalimajuri yrittää nakittaa kaikki korjauskustannukset maahantuojalle, autoliikkeille ja -korjaamoille."

      2) Väitteen olennaisin sisältö on epätosi ja tarkoitushakuinen. Samaa kiemurtelua, jolla Skodan maahantuoja ja erityisesti vt 4:llä yllättäen "räjähtäneen" Superbin myyjäliike (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) yrittivät vältellä vastuitaan.

      Nimimerkki "Kriittinen lukija" jättää pois olennaisista asioista ainakin kaksi seikkka, jotka Skoda-väen on hyvä tietää:

      *** - Yllättävästi valtatieliikenteessä "räjähtänyt" Superb oli juuri ennen räjähdystä remontissa myyjäliikkeen (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) merkkikorjaamolla (remontti maksoi ~3 000 euroa). - Merkillinen korjaamo? Luovutti auton koeajon ym tarkastusten jälkeen omistajalle "täysin kunnossa olevana": Skoda Superb Combi (1,8 TSI DSG) kesti vajaat 250 kilometriä, ennen kuin moottori räjähti (ajettu kaikkiaan vain 23 tkm)

      *** - Kyseinen Superbin myyjäliike, joka oli juuri hetkeä ennen remontoinut autoa, ei tullut pitkäaikaisen asiakkaansa avuksi, kun Laakkosen Lahden paja yritti laskuttaa pahimmillaan yli 15 000 euroa yksinomaan omistajalta. Mäkelän päätirehtööri yritti päinvastoin painostaa (yhdessä maahantuojan kanssa) omistajaa maksamaan kaiken. - Todella törkeää peliä isojen Skoda-talojen taholta. Ei sitä voinut sivusta katsoa.

      Sosiaalisessa mediassa kasvanut paine sai maahantuojan marraskuun lopulla ostamaan kuuluisaksi tulleen Superbin. Maahantuoja kuitenkin jätti vastaamatta monilta tahoilta esitettyihin kysymyksiin yht'äkkisen räjähdyksen syystä ja KKV:n ohjeiden noudattamisesta.

      Siunattu some! Ilman Facebookia, Suomi 24:ä ja VAGarenaa "räjähtäneen" Superbin korjauskustannuksista ilmeisesti kiisteltäisiin yhä riitalautakunnissa tai oikeudessa. Sitähän Skodan puolelta esitettiin.

      Uskon, että Suomen kuuluisimman Skodan tapaus tulee olemaan kiinnostava osa jotain pro gradua tai muuta aikanaan tehtävää tutkimustyötä sosiaalisen median murroksesta.

    • Aarno Vehviläinen

      Samalla, kun ”räjähtäneen” Superbin jutussa on loppuarvioiden aika, on syytä kiittää vielä kerran nimimerkkiä ”Kriittinen lukija”. Moni on epäillyt, että olisin itse kyseisen nimimerkin takana. Näin ei ole. Olen kirjoittanut ”räjähtäneestä” Superbista kaiken omalla nimelläni tai merkiten lyhyesti A V.

      Silloin tällöin on esiintynyt myös muita samannimisiä tai A V:llä kommenttinsa merkinneitä. Suurempia sekaannuksia ei ole kuitenkaan ilmennyt. Jokaisella on oma tyylinsä ilmaista asioita. Vain hyvin harvoin on ollut tarpeen selkeyttää erikseen tilanteita.

      ”Kriittisen lukijan” lähtökohta on ollut, että ”Vehviläinen vedättää”. Tämä ei ole totta. Moneen kertaan on todettu, että ”Vehviläinen vain opettaa”. ”Räjähtäneen” Superbin jutussa tunaroineita Skoda-tirehtöörejä on ollut tarkoitus ohjata korjaamaan toiminnassa todettuja heikkouksia.

      Jo yhden viikon selvittely toi esiin seuraavat havainnot toimintakulttuurista:

      1. Liikemaailmassa on syytä ymmärtää, että kestävä toiminta perustuu oikeudenmukaisuuteen. Lyhytaikaisia voittoja voidaan saavuttaa muillakin konsteilla. Erityisesti suurten konsernien kuten Skodan ja rikkoutuneen moottorin valmistaneen Volkswagenin menestyminen edellyttää, että oikeudenmukaisuutta pidetään arvossa hoidettaessa arkipäivän asioita. – Nyt esillä olevassa tapahtumassa ei ole menetelty oikeudenmukaisesti?

      2. Tärkein johtamisen ja yritys- / toimintakulttuurin kulmakivi on tilannetietoisuus. On tunnettava sekä oman toiminnan perusteet että mahdollisimman laajasti koko toimintaympäristö ja siellä odotettavissa oleva kehitys. – Toteutuiko tilanteen ymmärtäminen Skodan moottoririkon jälkeisen kuukauden aikana? Otettiinko tilanne todesta? Vai odotettiinko, että ongelmalliseksi koettu asia ratkeaisi itsestään?

      Skodan huoltoketjussa ei havaittu, että moottoririkko oli poikkeuksellinen. Eihän alle 20 000 mailia ajettujen autojen moottoreita poksahtele joka päivä. Ei myöskään ymmärretty, miten vaarallinen yllättävä tilanne on valtatiellä. Jos kaikki tapahtuu ilman mitään ennakkomerkkiä tai varoitusvalojen palamista? Syytä tapahtumaan olisi pitänyt lähteä selvittämään välittömästi. Jo Skodan tuotevastuu ja maineen hallinta sitä vaativat.

      Poikkeuksellista oli myös auton omistajan sekä hänen puolisonsa terveydentila, mikä oli Skodan edustajien tiedossa ja jota toistettiin sosiaalisen median palstoilla. Samalla viitattiin muun muassa sijaisauton tai muun kuljetustuen tarpeeseen terveyskeskuskäyntien ja välttämättömien asioiden hoidossa.

      3. Johtamista ja vastuukysymyksiä on tarve selkeyttää. Tilanne, jossa vaurioituneen auton myynyt liike eli Mäkelän Autotalot Järvenpäässä ei ole tullut helpottamaan Autotalo Laakkonen Oy:n Lahden korjaamon asemaa, on epäterve. Ainakaan sitä ei pidetä reiluna Lahdessa.

      Mäkelän Autotaloille kuuluva myyjäliikkeen vastuuta korostaa se, että vaurioitunut Skoda on ollut siellä hiljakkoin pienen alustakorjauksen vuoksi. Auto on luovutettu remontin ja koeajon jälkeen omistajalle kunnossa olevana.

      Vastuukysymyksiin liittyviä ongelmia oli luettavissa Skoda Suomen fb-sivuilta poistetuista kommenteista. Pahoittelen, että Skoda Superbin moottorivauriosta käydyt keskustelut saivat maahantuojan poistamaan sivuiltaan myös kyseiseen asiaan liittymättömiä kannanottoja ja kertomuksia.

      4. Maineen hallinnan merkitys korostuu vuosi vuodelta. Skodan maahantuojan on syytä laatia nopeasti myynti- ja huoltoketjun kattava kokonaissuunnitelma, jossa otetaan tarkoin huomioon sosiaalisen median vaikutus ja tarjoutuvien mahdollisuuksien hyödyntäminen.

      Myös asenteissa on korjattavaa. Pahin virhe tähän mennessä Skodan moottorin ”räjähdyksestä” käydyssä keskustelussa oli maahantuojan edustajan kommentti, jossa pahoiteltiin omistajan ”huonoa tuuria”, kun moottori oli tuhoutunut.

      Selvistä asenteellisista ongelmista kertoo se, että vaurioiden korvausasioita riitautetaan liian helposti. Skoda Superbin ongelman hoitamisesta on tullut paljon ohjeita ja kehotuksia, että asia tulisi viedä pikaisesti kuluttajariitalautakunnan tai oikeusistuimien käsittelyyn. Se on autotalojen kannalta helpolta tuntuva keino rauhoittaa ongelma pidemmäksi aikaa, koska käsittelyajat ovat keskimäärin yli vuoden, oikeudessa usein vieläkin pitempiä. Kuitenkaan riidat eivät enää ratkea pelkästään suljettujen ovien takana. Nopean tiedonsiirron verkoissa asioista saatetaan päättää toisin.

      Tulevaisuudessa menestyvät ne myynti- ja palveluketjut, jotka ottavat todesta ict-alan voimakkaan kehityksen ja ymmärtävät, että ihmiset tekevät ostopäätöksiä yhä useammin myös muualta kuin perinteisestä kiiltokuvamainonnasta saadun tiedon perusteella.

      Riita-asioissa saavutettavien hyötyjen ja haittojen vertaaminen luottamusta lisäävän asiakaspalvelun ja tuotevastuun vaikutuksiin olisi paikallaan Skodan Suomen toiminnoissa.

    • Kriittinen lukija

      Kriittisenä lukijana totean, että Vehviläisen taktiikkana näissä kaikissa aiheeseen liittyvissä viestiketjuissa on ollut keinotekoisesti "upata" asioita lisäämällä aina silloin tällöin joku mitäänsanomaton kirjoittelu, tai toistaa joku seikka, jonka hän on jo aikaisemmin palstalle laittanut. Näin hän saa muutamaa trollia vedätettyä kirjoittamaan lisää.

      Tällä tavoin hän yrittää "lisätä hiivaa" näihin keskusteluihin, että saisi sitten mahtailla tällä "sosiaalisen median" suurimmalla pommilla. Pommilla, jossa ei koskaan ole ollut mitään sensaatiomaista. Yksi auto, jonka huollossa oli laiminlyöty jotain, ja se sen vuoksi laukesi.

      Taikinasta saadaan "lehtevä" eli ilmava, kun sitä runsaasti kaulitaan ja käännetään. Eikö tämän kaulimisen ja kääntelemisen jo voisi lopettaa?

    • CaseSuperb

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2024
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      56
      1745
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1465
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1168
    Aihe