Hengityssairaus ja nastapöly

ajatelkaa muitakin

Mielestäni kaikkien jotka vielä ajavat nastoilla vaikka lunta tai jäätä ei ole etelä ja keskisuomessa nähty moneen viikkoon, tulisi kokea millaista on liikkua ulkona hengityissairauden kanssa. Sairastuin itse influenssaan jokunen aika sitten ja sain hengitystietulehduksen. Käytännössä en nastapölyn takia pystynyt liikkumaan ulkona ollenkaan ilman että melkein yski keuhkot pihalle ja autossakin oli pakko pitää sisäilmänkiierto päällä kun ei ole raitisilmansuodatinta.

Terveenä tuota ei tule ajatelleeksi mutta kun hengityssairaus sattuu omalle kohdalle ymmärtää kuinka haitallista nastojen käyttä lämpimällä säällä ja paljaalla asvaltilla on. Talvella nastat ovat hyviä paremman pitonsa takia, mutta kuten sanoin, ei täällä keskisuomessakaan olla nähty jäätä teillä kohta kuukauteen niin täysin turhaan nastoilla tuhotaan tiet ja tehdään hengityssairaiden elämä erittäin vaikeaksi.

Eli ennen kuin ajelette koko kevään nastoilla paljaalla kuivalla asvaltilla, teidän olisi hyvä kokea millaista on liikkua ulkona hengitystietulehduksen tai astman kanssa. Veikkaan että kesärenkaat vaihtuisi alle aika äkkiä.

46

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyhmä & dorka?

      Voi näitä dorkia.
      Olisikohan syynä näin kevään tullessa, että ympäristö kuivuu ja kaikki syksystä asti kertyneet pölyt lähtevät liikkeelle ja kaupunkien ja kuntien puhdistustyöt ovat ala-arvoisia ja tehdään liian hitaasti.
      Nastoista aiheutunut katupölyn määrä on vain 2-3% VTT:n tutkimuksen mukaan, joten turhaan koitat trollailla.

      • katso vanteitasi

        Jos katsoo milta talvivanteet näyttää sisäpuolelta tän talven jälkeen niin en usko alkuunkaan tuohon 2-3%. Nyt kun asvaltti on ollut paljaana ennätyspaljon niin lähes kaikkien autojen talvivanteiden sisäpuolella on ollut 1-4cm paksu nastapöly kerros joka näyttää kuivuneelta mudalta. Tämä siis vaikke mutateillä ole ajettu ja normaalitalven jälkeen tuollaisia kerrostumia ei ole. Tämä näyttää aika konreettisesti paljonko nastat jauhaa asvalttia.


      • 56756hrthrth
        katso vanteitasi kirjoitti:

        Jos katsoo milta talvivanteet näyttää sisäpuolelta tän talven jälkeen niin en usko alkuunkaan tuohon 2-3%. Nyt kun asvaltti on ollut paljaana ennätyspaljon niin lähes kaikkien autojen talvivanteiden sisäpuolella on ollut 1-4cm paksu nastapöly kerros joka näyttää kuivuneelta mudalta. Tämä siis vaikke mutateillä ole ajettu ja normaalitalven jälkeen tuollaisia kerrostumia ei ole. Tämä näyttää aika konreettisesti paljonko nastat jauhaa asvalttia.

        Se pöly siellä vanteen sisällä tulee jarrupaloista.


      • ajatus mukaan,kiitos
        katso vanteitasi kirjoitti:

        Jos katsoo milta talvivanteet näyttää sisäpuolelta tän talven jälkeen niin en usko alkuunkaan tuohon 2-3%. Nyt kun asvaltti on ollut paljaana ennätyspaljon niin lähes kaikkien autojen talvivanteiden sisäpuolella on ollut 1-4cm paksu nastapöly kerros joka näyttää kuivuneelta mudalta. Tämä siis vaikke mutateillä ole ajettu ja normaalitalven jälkeen tuollaisia kerrostumia ei ole. Tämä näyttää aika konreettisesti paljonko nastat jauhaa asvalttia.

        Katso ensi syksynä kesärenkaiden sisäpuolelle ja ihmettele sitten kuinka se nastapöly on iskenyt jo etukäteen ennen nastojen ilmestymistä autojen alle.
        Kuinka tyhmä ja yksinkestainen saa olla ilman luokitusta?


      • Helsingin poliisi
        katso vanteitasi kirjoitti:

        Jos katsoo milta talvivanteet näyttää sisäpuolelta tän talven jälkeen niin en usko alkuunkaan tuohon 2-3%. Nyt kun asvaltti on ollut paljaana ennätyspaljon niin lähes kaikkien autojen talvivanteiden sisäpuolella on ollut 1-4cm paksu nastapöly kerros joka näyttää kuivuneelta mudalta. Tämä siis vaikke mutateillä ole ajettu ja normaalitalven jälkeen tuollaisia kerrostumia ei ole. Tämä näyttää aika konreettisesti paljonko nastat jauhaa asvalttia.

        Kevät on saapunut, ja ajokelit ovat lähes koko Suomessa jo sellaiset, että nastarenkaiden käyttämiselle ei ole enää lain mukaisia perusteita.

        Nastarenkaiden turhalla käytöllä on lukuisia negatiivia vaikutuksia, muun muassa ilmanlaadun heikentyminen, melun ja päästöjen lisääntyminen sekä teiden kuluminen. Lisäksi talvirenkaiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavat ajo-ominaisuudet kesäolosuhteissa eivät ole yhtä hyvät kuin kesärenkailla.

        Tuoreen tutkimuksen (NASTA) mukaan nastarenkaat pilaavat merkittävästi ilmanlaatua, ja jopa puolet kevään katupölystä on nastojen tien päällysteestä irrottamaa kivipölyä. Aiemmin luultiin, että suurin osa katupölystä johtuu talvihiekoituksesta. Tutkimusten mukaan nastarenkaiden tiestä irrottama katupöly aiheuttaa vakavia ja yhteiskunnallisesti merkittäviä terveyshaittoja.

        Ensi viikosta lähtien Helsingissä nastarenkailla ajaville on tiedossa lähtökohtaisesti 35 euron rikesakko.

        https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/PFBD/12426D56F23C16A7C2257B550035B10C?opendocument


      • jiisusta

        20-30 % olisi uskottavampi.


      • samatvanteet
        56756hrthrth kirjoitti:

        Se pöly siellä vanteen sisällä tulee jarrupaloista.

        VOI sun saatana nyt iski oikea idiootti, mitens kun kesällä ei ole sitä paskarantua vanteen sisällä.


      • köhköh
        Helsingin poliisi kirjoitti:

        Kevät on saapunut, ja ajokelit ovat lähes koko Suomessa jo sellaiset, että nastarenkaiden käyttämiselle ei ole enää lain mukaisia perusteita.

        Nastarenkaiden turhalla käytöllä on lukuisia negatiivia vaikutuksia, muun muassa ilmanlaadun heikentyminen, melun ja päästöjen lisääntyminen sekä teiden kuluminen. Lisäksi talvirenkaiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavat ajo-ominaisuudet kesäolosuhteissa eivät ole yhtä hyvät kuin kesärenkailla.

        Tuoreen tutkimuksen (NASTA) mukaan nastarenkaat pilaavat merkittävästi ilmanlaatua, ja jopa puolet kevään katupölystä on nastojen tien päällysteestä irrottamaa kivipölyä. Aiemmin luultiin, että suurin osa katupölystä johtuu talvihiekoituksesta. Tutkimusten mukaan nastarenkaiden tiestä irrottama katupöly aiheuttaa vakavia ja yhteiskunnallisesti merkittäviä terveyshaittoja.

        Ensi viikosta lähtien Helsingissä nastarenkailla ajaville on tiedossa lähtökohtaisesti 35 euron rikesakko.

        https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/PFBD/12426D56F23C16A7C2257B550035B10C?opendocument

        Ja ympäri vuoden suurin pienhiukkasten lisääjä ilmassa on puulämmitteiset saunat,takat,ym. mutta eipä niistä paljon huutele hengitysvaikeuksistakaan kärsivät, laittavat vaan puuta pesään ja ja nokipöllyä ilmaan, ja vieritrtävät syytä kaikelle muulle...


    • ajatelkaa itseänneki

      Hiekkapöly kieltämättä leijailee aika mukavasti kaduilla. Vähän vielä siitepölyä sekaan, niin saadaan mukava cocktail.

      Kevät on kuitenkin vaarallista aikaa liikenteessä. Illalla saattaa sataa, mutta yöksi kirkastuu ja tienpinta jäätyy. Suolaajat ja hiekoittajat eivät ehdi aina suojaamaan puuttellisilla renkailla ajavia.

      Nastarengas luo turvaa aina, joten niiden vaihtamista kesärenkaisiin ei pidä kiirehtiä. Muuten saattaa tulla astetta vakavampi hengitystieongelma, kun ohjauspylväs lävistää keuhkot.

      • pelkotila...

        Missä päin liikut autolla ja kuinka kauan meinaat nastoilla ajaa?


      • keskilämpö
        pelkotila... kirjoitti:

        Missä päin liikut autolla ja kuinka kauan meinaat nastoilla ajaa?

        Ajelen ympäri Suomea kauppaamassa nastarenkaita. Renkaat vaihdan sitten, kun vuorokauden keskilämpötila on ollut riittävän pitkään riittävän korkea.


    • NASTAMÖSSÖT

      Tätä sanonotaan NASTAMÖSSÖKSI, joka ruostuttaa suomaiseten autot. Sitten pitää taas hakea Saksta samanikäinen ruosteeton käytetty auto. Näin on vaikka Saksassa suolataan paljon enemmän. Puhdas suola kun lähtee joka sateella alustasta liukenemalla aivan samaan tapaan kuin suola sulaa nopeasti keittiöhommissa nesteisiin. Mutta NASTAMÖSSÖ ei lähde edes harjalla hankaamalla auton alustasta - kokeile vaikka!

    • asia loppuunkäsitelt

      Ilma 16 astetta, tie 26 astetta tänään. Ja nastapellet paahtaa teräspiikit
      ulvoen. Ei taida heidänkään kanalassa olla kaikki kanat orrella?
      Minkäänlaista perustetta piikkipyörien käyttöön ei ole.

      • piikkipyörä

      • mitään en nähnyt
        piikkipyörä kirjoitti:

        Tommosiako näit?

        https://www.google.fi/search?q=piikkipyörä&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=aqJSU-amBMr-ygPC5oK4Cw&ved=0CAcQ_AUoAg&biw=1458&bih=1217

        Ennemmin nuo teräspiikit kuuluu kuin näkyy.


      • 175r14
        mitään en nähnyt kirjoitti:

        Ennemmin nuo teräspiikit kuuluu kuin näkyy.

        Kelpaa se taas tänäänkin nastarenkailla körötellä liki 20 asteen lämmössä, ajakaa tollot hiljaa, ettei nastat pääse ylikuumenemaan!


      • ahistaako kovin?

        Ja sivulla mökkitiet jäässä ja pohjoisessa liukasta edelleen. Perusteita löytyy kyllä ja sinun päivystävän kitkapellen pitäisi jo hellittää, kyllä ne renkaat vaihtuu aikanaan.
        Tuo ilku kuulostaa ihan siltä, että talvella on hankittu uutukaaiset järjettömän leveät halpis renkaat järjettömän kalliit vanteet ja kiima on jo pakottava, mutta ei vielä uskalleta vaihtaa niitä ella kun pelätään niiden kuluvan ja ääni on paljon hurjenmpi kuin nastarenkaissa.


    • Tai sitten on

      "lunta tai jäätä ei ole etelä ja keskisuomessa nähty moneen viikkoon"
      Täällä eteläsuomessakin olen nähnyt tien varsissa ja ojien pohjilla lunta ja jäätä vielä monin paikoin pääsiäisen aikaan ja lenkkipolulla on pitänyt jääpatteja kiertää.

      Se ei toki ajoa haittaa tai vaadi talvirenkaita.

      • amispojat ahdistuu?

        Kyllä tuolla syrjäisillä mökkiteillä on täysi jää pinnassa ja nythän ihmisillä on kova kiire laittaa mökkejään kesäkuntoon.
        Eiköhän nastojen osuus putoa huomattavasti kunhan päästään ensiviikon puolelle.
        Ei tuosta kannata elämäänsä pilata ja verenpainetta nostaa, ei nuo tiet muutamista nastarenkaista viikossa parissa mihinkään kulu.


      • pakastimessa jäätä, hui

        Minullakin on pakastimessa olevat tavarat JÄÄSSÄ!!!!!!! Vaatiiko se nastarenkaat autoon?


      • nasta+helle
        amispojat ahdistuu? kirjoitti:

        Kyllä tuolla syrjäisillä mökkiteillä on täysi jää pinnassa ja nythän ihmisillä on kova kiire laittaa mökkejään kesäkuntoon.
        Eiköhän nastojen osuus putoa huomattavasti kunhan päästään ensiviikon puolelle.
        Ei tuosta kannata elämäänsä pilata ja verenpainetta nostaa, ei nuo tiet muutamista nastarenkaista viikossa parissa mihinkään kulu.

        Kelien puolesta PK-seudulla on voinut ajella kesärenkain jo helmikuun puolivälistä lähtien.

        Laillinen käyttöaikakin loppuu ensi maanantaina.

        Normi aikataulussa siis mennään - jyrsijä alkaa harkitsemaan, josko jo ensi viikolla saisi aikaiseksi renkaat vaihtaa.

        Näin se aina menee; tuurista kiinni, vaihtuuko renkaat ennen vappua vai vasta sen jälkeen. Kiinnostavaa on myös seurata, montako hellepäivää ehtii olla ennen kuin viimeiset jyrsijät havahtuvat. Etenkin ihmiskunnan pohjasakka eli pullakuskit ajavat melkein joka ikinen nastat ropisten vielä toukokuun lopullakin.


      • köyhät jyrsijät
        nasta+helle kirjoitti:

        Kelien puolesta PK-seudulla on voinut ajella kesärenkain jo helmikuun puolivälistä lähtien.

        Laillinen käyttöaikakin loppuu ensi maanantaina.

        Normi aikataulussa siis mennään - jyrsijä alkaa harkitsemaan, josko jo ensi viikolla saisi aikaiseksi renkaat vaihtaa.

        Näin se aina menee; tuurista kiinni, vaihtuuko renkaat ennen vappua vai vasta sen jälkeen. Kiinnostavaa on myös seurata, montako hellepäivää ehtii olla ennen kuin viimeiset jyrsijät havahtuvat. Etenkin ihmiskunnan pohjasakka eli pullakuskit ajavat melkein joka ikinen nastat ropisten vielä toukokuun lopullakin.

        Toki renkaanvaihdon vitkuttelu on ymmärrettävää.

        Köyhä jyrsijä ei halua pilata kesärenkaitaan pilalle jyrsityllä asvaltilla, jolla renkaiden kuluminen on 5x normaalia nopeampaa.

        Parempi vaan jatkaa jyrsimistä ja ongelma siirtyy muille.

        Toki kesällä joutuu taas valittamaan, kun nykyautoissa on niin hirmuisen kova rengasmelu meikäläisellä (jyrsimin tuhotulla) asvaltilla. Mutta tällähän ei ole jyrsijän mielestä mitään tekemistä jyrsimien kanssa. Ei, vaikka jyrsimet kaivavat tien pinnasta yli 1000 kg asvalttia pois joka kilometriltä.


    • iceman

      Varmaan espoolaisistakin lähtee neljäsosa vielä jäisille mökkiteille tänä keväänä.
      Ja höpö höpö näitä puolusteluja.

    • rappe6611

      Nastapelle ei osaa ajatella muuta kuin ihanaa rapinaa.

    • mölyä vähemmän

      Muistakaa nyt renkaita valitessanne ensi kevään pölykautta. Vastuullinen valitsee kitkat!

    • ei rohinaa

      Minäkin valitsin kitkat!

    • Minä työntelen ja

      vetelen mirriä näppyläkumilla

    • parasta on nastojen aiheuttamat jäljet auton maalipinnoille ja tuulilaseille. j a onneksi ihmiset ajavat aina samoissa urissa,niin minä voin ajaa ja käyttää sitten tien muuta kohtaa ja säästää kitkarenkaitani.

    • Niittää kuolemaa

      Näytti pölykausi alkavan jo tammikuun alusta!

    • ja määäääää

      valitsin ketjut.

    • Nastapölykausi

      Tänä vuonna se nastapölykausi alkoi helmikuun alkupuolella. Sitä ennen oli kosteata ja plussan puolella ja saimme automme likaisiksi nastamössöstä.

    • Pahatnastat

      Näyttää pölyä olevan riittävästi.

    • Keskinopeus

      Nyt nastaurien korjaustyömaat hidastavat liikennettä.

      • pelottava_hiljaisuus

        Onneksi korjauksissa käytetään hyvin karkearakeista asvalttia (rakenne optimoitu kestämään jyrsimiä mahdollisimman hyvin, millään muulla ei ole väliä) ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Näin rengasmelua piisaa jopa upouudella pinnalla.

        Se on kovin outo tunne, kun jossain keskisuomen pikkutiellä alle osuu uutta & sileää asvalttia ja auto etenee "kuin sukkasillaan" eli kuuluu vain vaimeaa moottorin hurinaa ja vienoa tuulen suhinaa. Siis ihan outoja ääniä...

        Etenkin jyrsijöistä tämä on ahdistavaa - käyttäväthän he jyrsimiä just siitä syystä, että niiden rapina rauhoittaa pelokasta mieltä!


      • Heräilyäsyksyävarten
        pelottava_hiljaisuus kirjoitti:

        Onneksi korjauksissa käytetään hyvin karkearakeista asvalttia (rakenne optimoitu kestämään jyrsimiä mahdollisimman hyvin, millään muulla ei ole väliä) ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Näin rengasmelua piisaa jopa upouudella pinnalla.

        Se on kovin outo tunne, kun jossain keskisuomen pikkutiellä alle osuu uutta & sileää asvalttia ja auto etenee "kuin sukkasillaan" eli kuuluu vain vaimeaa moottorin hurinaa ja vienoa tuulen suhinaa. Siis ihan outoja ääniä...

        Etenkin jyrsijöistä tämä on ahdistavaa - käyttäväthän he jyrsimiä just siitä syystä, että niiden rapina rauhoittaa pelokasta mieltä!

        Kitkafanaatikko on taas virkistynyt ja hioo tekstejään lähestyvää syksyä varten. Ja ilmeisesti keräilee linkkikokoelmaansa.
        Odotettavissa siis perinteinen fanaattinen nastakeskustelu ties monetta vuotta...

        No hauskaa tiedossa siis. Faktat turvallisuuden osalta eivät ole vuosien myötä miksikään muuttuneet, kuten ei myöskään erilaisten talvirengastestien osalta. Suolauksen tarpeellisuus ja perusteet ja varsinkaan valtavat haitat eivät ole nekään muuttuneet. Sen sijaan nastojen vaikutus teiden kulumiseen on dramaattisesti muuttunut parempaan suuntaan.
        Toisaalta faktat eivät kitkafanaatikkoa kiinnosta. Vieväthän ne rankasti pohjaa fanaattisuuden perusteista.


      • Onkos
        Heräilyäsyksyävarten kirjoitti:

        Kitkafanaatikko on taas virkistynyt ja hioo tekstejään lähestyvää syksyä varten. Ja ilmeisesti keräilee linkkikokoelmaansa.
        Odotettavissa siis perinteinen fanaattinen nastakeskustelu ties monetta vuotta...

        No hauskaa tiedossa siis. Faktat turvallisuuden osalta eivät ole vuosien myötä miksikään muuttuneet, kuten ei myöskään erilaisten talvirengastestien osalta. Suolauksen tarpeellisuus ja perusteet ja varsinkaan valtavat haitat eivät ole nekään muuttuneet. Sen sijaan nastojen vaikutus teiden kulumiseen on dramaattisesti muuttunut parempaan suuntaan.
        Toisaalta faktat eivät kitkafanaatikkoa kiinnosta. Vieväthän ne rankasti pohjaa fanaattisuuden perusteista.

        Mielestäsi jotenkin vähäpätöinen aihe?


    • Nastasairaudet

      Näytti nyt pölykausi alkavan jo joulukuussa! Suomalaiset poliitikot eivät näytä saavan mitään aikaan, ei edes tarvittavia rajoituksia kaupunkialuettein nastarengaskäytölle Ruotsin tapaa, eikä edes nastarenkaille lisäveroa Norjan tyyliin, eikä nastarengaskieltoa järkevimpien maiden tapaan. Kohta koko maan väestö on joko kivipölykeuhkon, tai keuhkösyövän raastamaa. Jos ette usko, niin katsokaa vaikka Rauman ja Kokkolan viime päivien pölytilastoja!

      • FaktojenToistoa

        Ilmassa on pölyä ja pienhiukkasia. Niista keskimäärin noin 2% on suoraa nastarenkaiden aiheuttamaa. Suolauksesta johtuvaa on noin 12%. Hiekoituskin vielä lisänä.
        Tokihan ilmanlaatu hieman paranisi nastarenkaiden ja suolauksen kieltämisellä, mutta jäljelle jäisi vielä melkoisesti eli 86%:n osuus.
        Olisikohan kuitenkin ilmanlaadun kannalta tehokkaampaa keskittyä johonkin muuhunkin selvästi pahempaan lähteeseen. Vaikkapa lämmitykseen, saunat ja takat...Lisäksi vanhat dieselautot, erityisesti rekat ja bussit.
        Tupakan poltto on edelleen pahin ihmisten yksittäinen keuhkojen pilaaja, myös niille paha, jotka eivät polta. Sitäkään ei ole saatu kiellettyä kokonaan, vaikka hyviä puolia siinä ei ole laisinkaan.

        Nuo Rauman ja Kokkolan ilman laadut eivät paranisi käytännössä juuri yhtään, vaikka yhtään nastarengasta ei tiellä liikkuisi. Jos taas suolaus lopetettaisiin, niin senkään vaikutusta tuskin kukaan huomaisi.

        Nastojen ja suolauksen poisto toisaalta lisäisi merkittävästi henkilövahinkoihin ja kuolemaan johtavia onnettomuuksia. Nastarenkaat ovat selkeästi paras turvalisä talviliikenteessä. Ja niiden hyödyt ovat kiistattomat myös niille, joilla ei nastarenkaita ole. Nastarenkaat poistavat liukkautta, jäätä ja lunta, myös yli 6 asteen pakkasissa, jolloin suola ei enää toimi. Suola on tehokas alle 6 asteen pakkasilla, mutta sen muutkin haitat, kuin pölyn lisääjinä, ovat melkoisia ja selvästi pahempia kuin nastojen haitat.


    • Faktojen

      Toistoa,en nähnyt erityisiä faktoja;2% Nastoista?Vain?
      Niin,jospa se onkin vain metallipölyn osuus?
      Hiekka ja suola,asfalttitiellä..Ja NASTAT siihen!
      Huh huh.
      Kiitos kuitenkin viestistä.

    • pahapöly

      Tänä vuonna nastapölykausi näytti alkaneen jo ennen helmikuun puoltaväliä. Ei lupaa hyvää hengityselimille, autojen mekaanisille osille, eikä ympäristölle.

      • Keuhkotpilalla

        Tupakan savun kausi koko ajan.


      • EläköönKevätTullutTaas

        Miten erotat pölystä nastapölyn, suolapölyn ja hiekkapölyn ja muun kuin liikenteen aiheuttaman pölyn?
        Siis muun senkin, joka on kertynyt talven mittaan lumen pinnalle ja lumen sulaessa ja kuivuessa erityisesti kitkarenkast nostavat ilmaan parin kolmen viikon aikana.


    • wernesrsskaliini

      Menepä vaihtamaan renkaita, kaikista pahin on jarrupaloista lähdevä hienojakoinen musta pöly, myös ruostepöly pölisee, kun auto on kuiva.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe