Mielestäni kaikkien jotka vielä ajavat nastoilla vaikka lunta tai jäätä ei ole etelä ja keskisuomessa nähty moneen viikkoon, tulisi kokea millaista on liikkua ulkona hengityissairauden kanssa. Sairastuin itse influenssaan jokunen aika sitten ja sain hengitystietulehduksen. Käytännössä en nastapölyn takia pystynyt liikkumaan ulkona ollenkaan ilman että melkein yski keuhkot pihalle ja autossakin oli pakko pitää sisäilmänkiierto päällä kun ei ole raitisilmansuodatinta.
Terveenä tuota ei tule ajatelleeksi mutta kun hengityssairaus sattuu omalle kohdalle ymmärtää kuinka haitallista nastojen käyttä lämpimällä säällä ja paljaalla asvaltilla on. Talvella nastat ovat hyviä paremman pitonsa takia, mutta kuten sanoin, ei täällä keskisuomessakaan olla nähty jäätä teillä kohta kuukauteen niin täysin turhaan nastoilla tuhotaan tiet ja tehdään hengityssairaiden elämä erittäin vaikeaksi.
Eli ennen kuin ajelette koko kevään nastoilla paljaalla kuivalla asvaltilla, teidän olisi hyvä kokea millaista on liikkua ulkona hengitystietulehduksen tai astman kanssa. Veikkaan että kesärenkaat vaihtuisi alle aika äkkiä.
Hengityssairaus ja nastapöly
46
270
Vastaukset
- tyhmä & dorka?
Voi näitä dorkia.
Olisikohan syynä näin kevään tullessa, että ympäristö kuivuu ja kaikki syksystä asti kertyneet pölyt lähtevät liikkeelle ja kaupunkien ja kuntien puhdistustyöt ovat ala-arvoisia ja tehdään liian hitaasti.
Nastoista aiheutunut katupölyn määrä on vain 2-3% VTT:n tutkimuksen mukaan, joten turhaan koitat trollailla.- katso vanteitasi
Jos katsoo milta talvivanteet näyttää sisäpuolelta tän talven jälkeen niin en usko alkuunkaan tuohon 2-3%. Nyt kun asvaltti on ollut paljaana ennätyspaljon niin lähes kaikkien autojen talvivanteiden sisäpuolella on ollut 1-4cm paksu nastapöly kerros joka näyttää kuivuneelta mudalta. Tämä siis vaikke mutateillä ole ajettu ja normaalitalven jälkeen tuollaisia kerrostumia ei ole. Tämä näyttää aika konreettisesti paljonko nastat jauhaa asvalttia.
- 56756hrthrth
katso vanteitasi kirjoitti:
Jos katsoo milta talvivanteet näyttää sisäpuolelta tän talven jälkeen niin en usko alkuunkaan tuohon 2-3%. Nyt kun asvaltti on ollut paljaana ennätyspaljon niin lähes kaikkien autojen talvivanteiden sisäpuolella on ollut 1-4cm paksu nastapöly kerros joka näyttää kuivuneelta mudalta. Tämä siis vaikke mutateillä ole ajettu ja normaalitalven jälkeen tuollaisia kerrostumia ei ole. Tämä näyttää aika konreettisesti paljonko nastat jauhaa asvalttia.
Se pöly siellä vanteen sisällä tulee jarrupaloista.
- ajatus mukaan,kiitos
katso vanteitasi kirjoitti:
Jos katsoo milta talvivanteet näyttää sisäpuolelta tän talven jälkeen niin en usko alkuunkaan tuohon 2-3%. Nyt kun asvaltti on ollut paljaana ennätyspaljon niin lähes kaikkien autojen talvivanteiden sisäpuolella on ollut 1-4cm paksu nastapöly kerros joka näyttää kuivuneelta mudalta. Tämä siis vaikke mutateillä ole ajettu ja normaalitalven jälkeen tuollaisia kerrostumia ei ole. Tämä näyttää aika konreettisesti paljonko nastat jauhaa asvalttia.
Katso ensi syksynä kesärenkaiden sisäpuolelle ja ihmettele sitten kuinka se nastapöly on iskenyt jo etukäteen ennen nastojen ilmestymistä autojen alle.
Kuinka tyhmä ja yksinkestainen saa olla ilman luokitusta? - Helsingin poliisi
katso vanteitasi kirjoitti:
Jos katsoo milta talvivanteet näyttää sisäpuolelta tän talven jälkeen niin en usko alkuunkaan tuohon 2-3%. Nyt kun asvaltti on ollut paljaana ennätyspaljon niin lähes kaikkien autojen talvivanteiden sisäpuolella on ollut 1-4cm paksu nastapöly kerros joka näyttää kuivuneelta mudalta. Tämä siis vaikke mutateillä ole ajettu ja normaalitalven jälkeen tuollaisia kerrostumia ei ole. Tämä näyttää aika konreettisesti paljonko nastat jauhaa asvalttia.
Kevät on saapunut, ja ajokelit ovat lähes koko Suomessa jo sellaiset, että nastarenkaiden käyttämiselle ei ole enää lain mukaisia perusteita.
Nastarenkaiden turhalla käytöllä on lukuisia negatiivia vaikutuksia, muun muassa ilmanlaadun heikentyminen, melun ja päästöjen lisääntyminen sekä teiden kuluminen. Lisäksi talvirenkaiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavat ajo-ominaisuudet kesäolosuhteissa eivät ole yhtä hyvät kuin kesärenkailla.
Tuoreen tutkimuksen (NASTA) mukaan nastarenkaat pilaavat merkittävästi ilmanlaatua, ja jopa puolet kevään katupölystä on nastojen tien päällysteestä irrottamaa kivipölyä. Aiemmin luultiin, että suurin osa katupölystä johtuu talvihiekoituksesta. Tutkimusten mukaan nastarenkaiden tiestä irrottama katupöly aiheuttaa vakavia ja yhteiskunnallisesti merkittäviä terveyshaittoja.
Ensi viikosta lähtien Helsingissä nastarenkailla ajaville on tiedossa lähtökohtaisesti 35 euron rikesakko.
https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/PFBD/12426D56F23C16A7C2257B550035B10C?opendocument - jiisusta
20-30 % olisi uskottavampi.
- samatvanteet
56756hrthrth kirjoitti:
Se pöly siellä vanteen sisällä tulee jarrupaloista.
VOI sun saatana nyt iski oikea idiootti, mitens kun kesällä ei ole sitä paskarantua vanteen sisällä.
- köhköh
Helsingin poliisi kirjoitti:
Kevät on saapunut, ja ajokelit ovat lähes koko Suomessa jo sellaiset, että nastarenkaiden käyttämiselle ei ole enää lain mukaisia perusteita.
Nastarenkaiden turhalla käytöllä on lukuisia negatiivia vaikutuksia, muun muassa ilmanlaadun heikentyminen, melun ja päästöjen lisääntyminen sekä teiden kuluminen. Lisäksi talvirenkaiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavat ajo-ominaisuudet kesäolosuhteissa eivät ole yhtä hyvät kuin kesärenkailla.
Tuoreen tutkimuksen (NASTA) mukaan nastarenkaat pilaavat merkittävästi ilmanlaatua, ja jopa puolet kevään katupölystä on nastojen tien päällysteestä irrottamaa kivipölyä. Aiemmin luultiin, että suurin osa katupölystä johtuu talvihiekoituksesta. Tutkimusten mukaan nastarenkaiden tiestä irrottama katupöly aiheuttaa vakavia ja yhteiskunnallisesti merkittäviä terveyshaittoja.
Ensi viikosta lähtien Helsingissä nastarenkailla ajaville on tiedossa lähtökohtaisesti 35 euron rikesakko.
https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/PFBD/12426D56F23C16A7C2257B550035B10C?opendocumentJa ympäri vuoden suurin pienhiukkasten lisääjä ilmassa on puulämmitteiset saunat,takat,ym. mutta eipä niistä paljon huutele hengitysvaikeuksistakaan kärsivät, laittavat vaan puuta pesään ja ja nokipöllyä ilmaan, ja vieritrtävät syytä kaikelle muulle...
- ajatelkaa itseänneki
Hiekkapöly kieltämättä leijailee aika mukavasti kaduilla. Vähän vielä siitepölyä sekaan, niin saadaan mukava cocktail.
Kevät on kuitenkin vaarallista aikaa liikenteessä. Illalla saattaa sataa, mutta yöksi kirkastuu ja tienpinta jäätyy. Suolaajat ja hiekoittajat eivät ehdi aina suojaamaan puuttellisilla renkailla ajavia.
Nastarengas luo turvaa aina, joten niiden vaihtamista kesärenkaisiin ei pidä kiirehtiä. Muuten saattaa tulla astetta vakavampi hengitystieongelma, kun ohjauspylväs lävistää keuhkot.- pelkotila...
Missä päin liikut autolla ja kuinka kauan meinaat nastoilla ajaa?
- keskilämpö
pelkotila... kirjoitti:
Missä päin liikut autolla ja kuinka kauan meinaat nastoilla ajaa?
Ajelen ympäri Suomea kauppaamassa nastarenkaita. Renkaat vaihdan sitten, kun vuorokauden keskilämpötila on ollut riittävän pitkään riittävän korkea.
- NASTAMÖSSÖT
Tätä sanonotaan NASTAMÖSSÖKSI, joka ruostuttaa suomaiseten autot. Sitten pitää taas hakea Saksta samanikäinen ruosteeton käytetty auto. Näin on vaikka Saksassa suolataan paljon enemmän. Puhdas suola kun lähtee joka sateella alustasta liukenemalla aivan samaan tapaan kuin suola sulaa nopeasti keittiöhommissa nesteisiin. Mutta NASTAMÖSSÖ ei lähde edes harjalla hankaamalla auton alustasta - kokeile vaikka!
- neroja liikkeellä
Etkö lukenut koko ketjua? Vain 2-3% mössöstä on nastojen aikaan saannosta ja loput 97-98% muuta mössöä. Melkoista täsmäpölyä tuo nastapöly joka tappaa ja sulattaa autot noin mitättömällä osuudella, olisikohan sotateollisuudella käyttöä tuollaiselle täsmäaseelle?
- Mr Nasta Pöly
neroja liikkeellä kirjoitti:
Etkö lukenut koko ketjua? Vain 2-3% mössöstä on nastojen aikaan saannosta ja loput 97-98% muuta mössöä. Melkoista täsmäpölyä tuo nastapöly joka tappaa ja sulattaa autot noin mitättömällä osuudella, olisikohan sotateollisuudella käyttöä tuollaiselle täsmäaseelle?
Jyrsijän muisti on kovin lyhyt, mutta virkistetäänpä sitä pikkuisen:
”Tuoreen tutkimuksen mukaan puolet kevään katupölystä on peräisin tien päällysteestä. Päällysteiden kulumatuotteet kertyvät tienpinnoille pitkin talvea pääosin nastarenkaiden tuottamina. Aiemmin on oletettu, että suurin osa katupölystä johtuu talvihiekoituksesta.”
http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvirasto/Artikkeli?urile=hki:path:/hkr/fi/ajankohtaista/nasta_020213¤t=true
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/nastarenkaat pilaavat ilmaa/201304392847
”Nastarenkaat syövät märkää asfalttia”
http://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/272214-nastarenkaat-syovat-markaa-asfalttia
”Esimerkiksi Kuusisaarentieltä (50 km/h) irtoaa talven aikana 1090 kg asvalttia kilometriltä.”
http://www.kuntatekniikka.fi/toimijat/skty/kuntatekniikan-paivat/2013/Documents/SKTY2013_Pekka Isoniemi_pp.pdf - Mr Nasta Pöly
neroja liikkeellä kirjoitti:
Etkö lukenut koko ketjua? Vain 2-3% mössöstä on nastojen aikaan saannosta ja loput 97-98% muuta mössöä. Melkoista täsmäpölyä tuo nastapöly joka tappaa ja sulattaa autot noin mitättömällä osuudella, olisikohan sotateollisuudella käyttöä tuollaiselle täsmäaseelle?
Lisää uutisia jyrsijöille
"Vähäluminen talvi on pilannut autorenkaita käyttökelvottomiksi. Paljas asfaltti on syönyt talvirenkaita selvästi edellisiä talvia enemmän."
"Nastat ovat rouhineet tienpinnan neulatyynyksi. Näin myös kesärenkaat kuluvat vielä ainakin kuukauden päivät."
"Kun rengas hinkataan oikein loppuun saakka, sinkoilee nastojakin. Sitäkin on poikkeuksellisesti tänä keväänä nähty rengasliikkeissä."
http://yle.fi/uutiset/mustan_talven_varjopuoli__tie_syo_talvirenkaita/7207049
Jyrsimet tuottavat 0,45-2,2 g leijuvaa pölyä jokaista ajokilometriä kohti.
"Kitkarenkaalla tien pinnan kuluma on vain noin kaksi prosenttia nastarenkaan aiheuttamasta kulumasta."
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/f228dfdf-007a-4a73-8ed5-b3ea5c3b5881/julkaisu_06_13_net.pdf?MOD=AJPERES
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/f228dfdf-007a-4a73-8ed5-b3ea5c3b5881/julkaisu_06_13_net.pdf?MOD=AJPERES
- asia loppuunkäsitelt
Ilma 16 astetta, tie 26 astetta tänään. Ja nastapellet paahtaa teräspiikit
ulvoen. Ei taida heidänkään kanalassa olla kaikki kanat orrella?
Minkäänlaista perustetta piikkipyörien käyttöön ei ole.- piikkipyörä
Tommosiako näit?
https://www.google.fi/search?q=piikkipyörä&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=aqJSU-amBMr-ygPC5oK4Cw&ved=0CAcQ_AUoAg&biw=1458&bih=1217 - mitään en nähnyt
piikkipyörä kirjoitti:
Tommosiako näit?
https://www.google.fi/search?q=piikkipyörä&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=aqJSU-amBMr-ygPC5oK4Cw&ved=0CAcQ_AUoAg&biw=1458&bih=1217Ennemmin nuo teräspiikit kuuluu kuin näkyy.
- 175r14
mitään en nähnyt kirjoitti:
Ennemmin nuo teräspiikit kuuluu kuin näkyy.
Kelpaa se taas tänäänkin nastarenkailla körötellä liki 20 asteen lämmössä, ajakaa tollot hiljaa, ettei nastat pääse ylikuumenemaan!
- ahistaako kovin?
Ja sivulla mökkitiet jäässä ja pohjoisessa liukasta edelleen. Perusteita löytyy kyllä ja sinun päivystävän kitkapellen pitäisi jo hellittää, kyllä ne renkaat vaihtuu aikanaan.
Tuo ilku kuulostaa ihan siltä, että talvella on hankittu uutukaaiset järjettömän leveät halpis renkaat järjettömän kalliit vanteet ja kiima on jo pakottava, mutta ei vielä uskalleta vaihtaa niitä ella kun pelätään niiden kuluvan ja ääni on paljon hurjenmpi kuin nastarenkaissa.
- Tai sitten on
"lunta tai jäätä ei ole etelä ja keskisuomessa nähty moneen viikkoon"
Täällä eteläsuomessakin olen nähnyt tien varsissa ja ojien pohjilla lunta ja jäätä vielä monin paikoin pääsiäisen aikaan ja lenkkipolulla on pitänyt jääpatteja kiertää.
Se ei toki ajoa haittaa tai vaadi talvirenkaita.- amispojat ahdistuu?
Kyllä tuolla syrjäisillä mökkiteillä on täysi jää pinnassa ja nythän ihmisillä on kova kiire laittaa mökkejään kesäkuntoon.
Eiköhän nastojen osuus putoa huomattavasti kunhan päästään ensiviikon puolelle.
Ei tuosta kannata elämäänsä pilata ja verenpainetta nostaa, ei nuo tiet muutamista nastarenkaista viikossa parissa mihinkään kulu. - pakastimessa jäätä, hui
Minullakin on pakastimessa olevat tavarat JÄÄSSÄ!!!!!!! Vaatiiko se nastarenkaat autoon?
- nasta+helle
amispojat ahdistuu? kirjoitti:
Kyllä tuolla syrjäisillä mökkiteillä on täysi jää pinnassa ja nythän ihmisillä on kova kiire laittaa mökkejään kesäkuntoon.
Eiköhän nastojen osuus putoa huomattavasti kunhan päästään ensiviikon puolelle.
Ei tuosta kannata elämäänsä pilata ja verenpainetta nostaa, ei nuo tiet muutamista nastarenkaista viikossa parissa mihinkään kulu.Kelien puolesta PK-seudulla on voinut ajella kesärenkain jo helmikuun puolivälistä lähtien.
Laillinen käyttöaikakin loppuu ensi maanantaina.
Normi aikataulussa siis mennään - jyrsijä alkaa harkitsemaan, josko jo ensi viikolla saisi aikaiseksi renkaat vaihtaa.
Näin se aina menee; tuurista kiinni, vaihtuuko renkaat ennen vappua vai vasta sen jälkeen. Kiinnostavaa on myös seurata, montako hellepäivää ehtii olla ennen kuin viimeiset jyrsijät havahtuvat. Etenkin ihmiskunnan pohjasakka eli pullakuskit ajavat melkein joka ikinen nastat ropisten vielä toukokuun lopullakin. - köyhät jyrsijät
nasta+helle kirjoitti:
Kelien puolesta PK-seudulla on voinut ajella kesärenkain jo helmikuun puolivälistä lähtien.
Laillinen käyttöaikakin loppuu ensi maanantaina.
Normi aikataulussa siis mennään - jyrsijä alkaa harkitsemaan, josko jo ensi viikolla saisi aikaiseksi renkaat vaihtaa.
Näin se aina menee; tuurista kiinni, vaihtuuko renkaat ennen vappua vai vasta sen jälkeen. Kiinnostavaa on myös seurata, montako hellepäivää ehtii olla ennen kuin viimeiset jyrsijät havahtuvat. Etenkin ihmiskunnan pohjasakka eli pullakuskit ajavat melkein joka ikinen nastat ropisten vielä toukokuun lopullakin.Toki renkaanvaihdon vitkuttelu on ymmärrettävää.
Köyhä jyrsijä ei halua pilata kesärenkaitaan pilalle jyrsityllä asvaltilla, jolla renkaiden kuluminen on 5x normaalia nopeampaa.
Parempi vaan jatkaa jyrsimistä ja ongelma siirtyy muille.
Toki kesällä joutuu taas valittamaan, kun nykyautoissa on niin hirmuisen kova rengasmelu meikäläisellä (jyrsimin tuhotulla) asvaltilla. Mutta tällähän ei ole jyrsijän mielestä mitään tekemistä jyrsimien kanssa. Ei, vaikka jyrsimet kaivavat tien pinnasta yli 1000 kg asvalttia pois joka kilometriltä.
- iceman
Varmaan espoolaisistakin lähtee neljäsosa vielä jäisille mökkiteille tänä keväänä.
Ja höpö höpö näitä puolusteluja. - rappe6611
Nastapelle ei osaa ajatella muuta kuin ihanaa rapinaa.
- mölyä vähemmän
Muistakaa nyt renkaita valitessanne ensi kevään pölykautta. Vastuullinen valitsee kitkat!
- ei rohinaa
Minäkin valitsin kitkat!
- Minä työntelen ja
vetelen mirriä näppyläkumilla
parasta on nastojen aiheuttamat jäljet auton maalipinnoille ja tuulilaseille. j a onneksi ihmiset ajavat aina samoissa urissa,niin minä voin ajaa ja käyttää sitten tien muuta kohtaa ja säästää kitkarenkaitani.
- Niittää kuolemaa
Näytti pölykausi alkavan jo tammikuun alusta!
- ja määäääää
valitsin ketjut.
- Nastapölykausi
Tänä vuonna se nastapölykausi alkoi helmikuun alkupuolella. Sitä ennen oli kosteata ja plussan puolella ja saimme automme likaisiksi nastamössöstä.
- Pahatnastat
Näyttää pölyä olevan riittävästi.
- Keskinopeus
Nyt nastaurien korjaustyömaat hidastavat liikennettä.
- pelottava_hiljaisuus
Onneksi korjauksissa käytetään hyvin karkearakeista asvalttia (rakenne optimoitu kestämään jyrsimiä mahdollisimman hyvin, millään muulla ei ole väliä) ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Näin rengasmelua piisaa jopa upouudella pinnalla.
Se on kovin outo tunne, kun jossain keskisuomen pikkutiellä alle osuu uutta & sileää asvalttia ja auto etenee "kuin sukkasillaan" eli kuuluu vain vaimeaa moottorin hurinaa ja vienoa tuulen suhinaa. Siis ihan outoja ääniä...
Etenkin jyrsijöistä tämä on ahdistavaa - käyttäväthän he jyrsimiä just siitä syystä, että niiden rapina rauhoittaa pelokasta mieltä! - Heräilyäsyksyävarten
pelottava_hiljaisuus kirjoitti:
Onneksi korjauksissa käytetään hyvin karkearakeista asvalttia (rakenne optimoitu kestämään jyrsimiä mahdollisimman hyvin, millään muulla ei ole väliä) ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Näin rengasmelua piisaa jopa upouudella pinnalla.
Se on kovin outo tunne, kun jossain keskisuomen pikkutiellä alle osuu uutta & sileää asvalttia ja auto etenee "kuin sukkasillaan" eli kuuluu vain vaimeaa moottorin hurinaa ja vienoa tuulen suhinaa. Siis ihan outoja ääniä...
Etenkin jyrsijöistä tämä on ahdistavaa - käyttäväthän he jyrsimiä just siitä syystä, että niiden rapina rauhoittaa pelokasta mieltä!Kitkafanaatikko on taas virkistynyt ja hioo tekstejään lähestyvää syksyä varten. Ja ilmeisesti keräilee linkkikokoelmaansa.
Odotettavissa siis perinteinen fanaattinen nastakeskustelu ties monetta vuotta...
No hauskaa tiedossa siis. Faktat turvallisuuden osalta eivät ole vuosien myötä miksikään muuttuneet, kuten ei myöskään erilaisten talvirengastestien osalta. Suolauksen tarpeellisuus ja perusteet ja varsinkaan valtavat haitat eivät ole nekään muuttuneet. Sen sijaan nastojen vaikutus teiden kulumiseen on dramaattisesti muuttunut parempaan suuntaan.
Toisaalta faktat eivät kitkafanaatikkoa kiinnosta. Vieväthän ne rankasti pohjaa fanaattisuuden perusteista. - Onkos
Heräilyäsyksyävarten kirjoitti:
Kitkafanaatikko on taas virkistynyt ja hioo tekstejään lähestyvää syksyä varten. Ja ilmeisesti keräilee linkkikokoelmaansa.
Odotettavissa siis perinteinen fanaattinen nastakeskustelu ties monetta vuotta...
No hauskaa tiedossa siis. Faktat turvallisuuden osalta eivät ole vuosien myötä miksikään muuttuneet, kuten ei myöskään erilaisten talvirengastestien osalta. Suolauksen tarpeellisuus ja perusteet ja varsinkaan valtavat haitat eivät ole nekään muuttuneet. Sen sijaan nastojen vaikutus teiden kulumiseen on dramaattisesti muuttunut parempaan suuntaan.
Toisaalta faktat eivät kitkafanaatikkoa kiinnosta. Vieväthän ne rankasti pohjaa fanaattisuuden perusteista.Mielestäsi jotenkin vähäpätöinen aihe?
- Nastasairaudet
Näytti nyt pölykausi alkavan jo joulukuussa! Suomalaiset poliitikot eivät näytä saavan mitään aikaan, ei edes tarvittavia rajoituksia kaupunkialuettein nastarengaskäytölle Ruotsin tapaa, eikä edes nastarenkaille lisäveroa Norjan tyyliin, eikä nastarengaskieltoa järkevimpien maiden tapaan. Kohta koko maan väestö on joko kivipölykeuhkon, tai keuhkösyövän raastamaa. Jos ette usko, niin katsokaa vaikka Rauman ja Kokkolan viime päivien pölytilastoja!
- FaktojenToistoa
Ilmassa on pölyä ja pienhiukkasia. Niista keskimäärin noin 2% on suoraa nastarenkaiden aiheuttamaa. Suolauksesta johtuvaa on noin 12%. Hiekoituskin vielä lisänä.
Tokihan ilmanlaatu hieman paranisi nastarenkaiden ja suolauksen kieltämisellä, mutta jäljelle jäisi vielä melkoisesti eli 86%:n osuus.
Olisikohan kuitenkin ilmanlaadun kannalta tehokkaampaa keskittyä johonkin muuhunkin selvästi pahempaan lähteeseen. Vaikkapa lämmitykseen, saunat ja takat...Lisäksi vanhat dieselautot, erityisesti rekat ja bussit.
Tupakan poltto on edelleen pahin ihmisten yksittäinen keuhkojen pilaaja, myös niille paha, jotka eivät polta. Sitäkään ei ole saatu kiellettyä kokonaan, vaikka hyviä puolia siinä ei ole laisinkaan.
Nuo Rauman ja Kokkolan ilman laadut eivät paranisi käytännössä juuri yhtään, vaikka yhtään nastarengasta ei tiellä liikkuisi. Jos taas suolaus lopetettaisiin, niin senkään vaikutusta tuskin kukaan huomaisi.
Nastojen ja suolauksen poisto toisaalta lisäisi merkittävästi henkilövahinkoihin ja kuolemaan johtavia onnettomuuksia. Nastarenkaat ovat selkeästi paras turvalisä talviliikenteessä. Ja niiden hyödyt ovat kiistattomat myös niille, joilla ei nastarenkaita ole. Nastarenkaat poistavat liukkautta, jäätä ja lunta, myös yli 6 asteen pakkasissa, jolloin suola ei enää toimi. Suola on tehokas alle 6 asteen pakkasilla, mutta sen muutkin haitat, kuin pölyn lisääjinä, ovat melkoisia ja selvästi pahempia kuin nastojen haitat.
- Faktojen
Toistoa,en nähnyt erityisiä faktoja;2% Nastoista?Vain?
Niin,jospa se onkin vain metallipölyn osuus?
Hiekka ja suola,asfalttitiellä..Ja NASTAT siihen!
Huh huh.
Kiitos kuitenkin viestistä. - pahapöly
Tänä vuonna nastapölykausi näytti alkaneen jo ennen helmikuun puoltaväliä. Ei lupaa hyvää hengityselimille, autojen mekaanisille osille, eikä ympäristölle.
- Keuhkotpilalla
Tupakan savun kausi koko ajan.
- EläköönKevätTullutTaas
Miten erotat pölystä nastapölyn, suolapölyn ja hiekkapölyn ja muun kuin liikenteen aiheuttaman pölyn?
Siis muun senkin, joka on kertynyt talven mittaan lumen pinnalle ja lumen sulaessa ja kuivuessa erityisesti kitkarenkast nostavat ilmaan parin kolmen viikon aikana.
- wernesrsskaliini
Menepä vaihtamaan renkaita, kaikista pahin on jarrupaloista lähdevä hienojakoinen musta pöly, myös ruostepöly pölisee, kun auto on kuiva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän361506Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61311- 81247
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11245Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,21218Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p411218Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01204Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11180Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21160Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta11136