Todellisia ongelmia opiskelussa

Tieto lisää tuskaa

Sellainen yksinkertainen vaan haastava kysymys ammattikorkeakoulu opiskelusta, että missäkähän kohtaa olisi viisainta tehdä päätös siitä, että "viheltääkkö pelin poikki" vai jatkaa hamaan loppuun asti?

Itse aikuisopiskelijana (49 v.) opiskellut kohta 1. lukuvuoden, josta 4 hylättyä kurssia (kaikki fysiikat ja kemiat). Kaikki tukiopetukset olen käyttänyt hyväkseni. Syksy näyttäisi lukujärjestyksen perusteella, että 2 hylättyä tulossa lisää (= fysiikkaa ja kemiaa tiedossa). Tuohon kysymykseeni en saa koulusta tai mistään vastausta vaan kiertäen/kaartaen kannustavat vaan jatkamaan, kun opiskeluoikeutta vielä ainakin 4 v. jäljellä. En odota täältäkään mitään absoluuttista totuutta vaan näkökantoja ja kenties omakohtaista kokemusta asioista/ tilanteista liittyen aiheeseen??

Vaikka itselläni olisi tentissä kaikki kirjallisuus opettaja vieressä, niin ei se edes takaa silti että ymmärtäisin noita asioita. Toisaalta en ole täysin sisäistänyt sitäkään, että millaisiin tehtäviin me isinöörit linjaltamme käytännössä valmistumme. odotan tavallaan sitäkin, että saisin lähempää tietoa alastamme ja sen tuomista työtehtävistä.

Se on tottakai helppo heittää "pyyhe kehään", mutta ei sitä kannata aivan harkitsematta tietenkään tehdä. Se on vaan sääli, jos on opiskellut sitten tulevaisuudessa jo lopputyön tekemiseen asti, mutta ei saa siltikään fysiikoita sekä kemioita läpi, joten menikö "harakoill" monta vuotta elämästä oma terveys siinä sivussa silloin?

52

582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikkitietävä horo

      No suoraan sanottuna yleisin ongelma tollaisessa tilanteessa on se, että matematiikka on kehnolla pohjalla. Siispä kirja käteen ja hommiin. Sama fysiikassa ja kemiassa ts. jos pohja ei kunnossa, ei jatkosta tule mitään. Itse tekemällä oppii kyllä, mutta jos ei ole itsekuria niin käy aikuislukiossa joitain kursseja. Monesti voi käydä lähiopetuksessa tai sitten tehdä myös etänä. Ilmaiseksi oppi ei tule, vaan perslihaksia täytyy kuluttaa.

      • Tieto lisää tuskaa

        Tiedän nuo heikkouteni erittäin hyvin t (olen siis tiennyt jo 70-luvulta lähtien jos tarkka olen). Minulla ei ole siis lukiopohjaa ja en tosiaankaan muista, että millä ilveellä olen peruskoulussa nuo samat aineet suorittanut.

        Kyllä tässä on juurikin vihkot, kirjat ja laskimet levällään. 1 fysiikan tehtävää tein 3 päivää. En pysty vielä sanomaan, että onko oikein, mutta tehty kuitenkin.

        Lukion kurssit olisivat ok, mutta kun aika ei riitä tällekkään opiskelulle perheen työn ohella kunnolla, joten se on absurdi jo ajatuksenakin, mutta kiitos kuitenkin. Opintovapaat niinikään mahdottomuus jo talodellisestikkin.

        Ikävää on myös se, kun tämä on koulutusala kurssi minne pääsin mutkien kautta sisään, mutta mistä en tiedä oikeastaan mitään ja en osaa perustella itselleni että pidänkö tästä oikeastaan vai olenko koulussa pelkästään hyvän ryhmähengen nimissä.

        Se tarkoittaa myös sitä, että jos luovutan, niin minun kouluni ovat silloin kyllä käyty ja seuraava etappi olisii sitten kaiketi eläkeikä.


      • luuseriopiskeija
        Tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        Tiedän nuo heikkouteni erittäin hyvin t (olen siis tiennyt jo 70-luvulta lähtien jos tarkka olen). Minulla ei ole siis lukiopohjaa ja en tosiaankaan muista, että millä ilveellä olen peruskoulussa nuo samat aineet suorittanut.

        Kyllä tässä on juurikin vihkot, kirjat ja laskimet levällään. 1 fysiikan tehtävää tein 3 päivää. En pysty vielä sanomaan, että onko oikein, mutta tehty kuitenkin.

        Lukion kurssit olisivat ok, mutta kun aika ei riitä tällekkään opiskelulle perheen työn ohella kunnolla, joten se on absurdi jo ajatuksenakin, mutta kiitos kuitenkin. Opintovapaat niinikään mahdottomuus jo talodellisestikkin.

        Ikävää on myös se, kun tämä on koulutusala kurssi minne pääsin mutkien kautta sisään, mutta mistä en tiedä oikeastaan mitään ja en osaa perustella itselleni että pidänkö tästä oikeastaan vai olenko koulussa pelkästään hyvän ryhmähengen nimissä.

        Se tarkoittaa myös sitä, että jos luovutan, niin minun kouluni ovat silloin kyllä käyty ja seuraava etappi olisii sitten kaiketi eläkeikä.

        Elintarvikealan opiskelijana sanoisin, että pistä se peli poikki NYT, älä pitkitä sitä kärsimystä! Olen nyt n. neljä vuotta alaa opiskellut, ja noh, kemiat ja fysiikat on suoritettuna, mutta matematiikan kurssit uupuvat. Harmittaa niin keleesti, että en silloin ensimmäisenä vuonna jättänyt hommaa sikseen, joka vuosi olen sitten surkutellut itsekseni "Mitä kelettä teen täällä, YHÄ??!" Ja sama laulu jatkuu.

        Toki, matematiikan kanssa ei ole aiemmin ollut mitään ongelmia, mutta täällä kun joutuu tekemään ihan helvetisti duunia itsekseen, niin ovat jääneet roikkumaan... Ei vain ole saanut itsestään sellaista otetta, että lähtisi tosissaan työstämään näitä kursseja, ehkä siis olisi mahdollisuuksia niiden suorittamiseen, jos vain lopettaisi tämän laiskottelun. Sinulla ei tainnut olla tätä ongelmaa, yrität kyllä, näin ymmärsin? Näin voisin uskoa, että sulla ehkä pientä toivoa olisi...

        Mutta, nuo kaikki kurssit on paskimmalla mahdollisella numerolla läpi, niin pelkästään jo sekin syö miestä (okei, naista) niin paljon, että eihän tässä nyt hyvää päivää ole ollut mitään järkeä. Hävettää, että edes hakeuduin tälle alalle. Jos vain yhtään tuntuu siltä, että homma ei luista, niin kohtaa todellisuus, ja tee OIKEA päätös. Uskallan väittää, että luovuttaminen NYT ei ole ollenkaan niin paha, kuin miltä se kuulostaa. Kuten totesin, itseäni harmittaa AIVAN TÖRKEÄSTI, että en sitä päätöstäni lopettamisen suhteen vienyt loppuun. Nyt siinä ei enää olisi mitään järkeä, koska opinnot nyt on lähestulkoon muuten suoritettuna. Koska opintosi ovat kuitenkin vasta "alussa", niin silloin tuo lopettaminen ei ole ollenkaan niin paha asia, kyllä tältäkin vuosikurssilta lähti heti ensimmäisen, ja toisenkin vuoden, jälkeen 1/3 porukasta lipettiin.

        Ja vielä pakko sanoa, tuohon miksi olen tätä koulua näin pitkään jatkanut, no, syy on kyllä noloakin nolompi, pelotti juurikin se ajatus, MITÄ MUUT AJATTELEVAT, kun minä, luuseri, jättäisin tämän koulun kesken? Mutta ei, se ei todellakaan olisi ollut noloa, vaan päinvastoin rohkeutta myöntää, että nyt tuli raja vastaan. Eli, tietenkään en haluaisi ketään kannustaa lopettamaan kouluaan kesken, mutta omasta kokemuksesta nyt joudun näin tekemään :/ Tietenkin päätät itse kuinka teet ;)

        Tsemppiä valitsemallesi tielle!


      • luuseriopiskelija
        luuseriopiskeija kirjoitti:

        Elintarvikealan opiskelijana sanoisin, että pistä se peli poikki NYT, älä pitkitä sitä kärsimystä! Olen nyt n. neljä vuotta alaa opiskellut, ja noh, kemiat ja fysiikat on suoritettuna, mutta matematiikan kurssit uupuvat. Harmittaa niin keleesti, että en silloin ensimmäisenä vuonna jättänyt hommaa sikseen, joka vuosi olen sitten surkutellut itsekseni "Mitä kelettä teen täällä, YHÄ??!" Ja sama laulu jatkuu.

        Toki, matematiikan kanssa ei ole aiemmin ollut mitään ongelmia, mutta täällä kun joutuu tekemään ihan helvetisti duunia itsekseen, niin ovat jääneet roikkumaan... Ei vain ole saanut itsestään sellaista otetta, että lähtisi tosissaan työstämään näitä kursseja, ehkä siis olisi mahdollisuuksia niiden suorittamiseen, jos vain lopettaisi tämän laiskottelun. Sinulla ei tainnut olla tätä ongelmaa, yrität kyllä, näin ymmärsin? Näin voisin uskoa, että sulla ehkä pientä toivoa olisi...

        Mutta, nuo kaikki kurssit on paskimmalla mahdollisella numerolla läpi, niin pelkästään jo sekin syö miestä (okei, naista) niin paljon, että eihän tässä nyt hyvää päivää ole ollut mitään järkeä. Hävettää, että edes hakeuduin tälle alalle. Jos vain yhtään tuntuu siltä, että homma ei luista, niin kohtaa todellisuus, ja tee OIKEA päätös. Uskallan väittää, että luovuttaminen NYT ei ole ollenkaan niin paha, kuin miltä se kuulostaa. Kuten totesin, itseäni harmittaa AIVAN TÖRKEÄSTI, että en sitä päätöstäni lopettamisen suhteen vienyt loppuun. Nyt siinä ei enää olisi mitään järkeä, koska opinnot nyt on lähestulkoon muuten suoritettuna. Koska opintosi ovat kuitenkin vasta "alussa", niin silloin tuo lopettaminen ei ole ollenkaan niin paha asia, kyllä tältäkin vuosikurssilta lähti heti ensimmäisen, ja toisenkin vuoden, jälkeen 1/3 porukasta lipettiin.

        Ja vielä pakko sanoa, tuohon miksi olen tätä koulua näin pitkään jatkanut, no, syy on kyllä noloakin nolompi, pelotti juurikin se ajatus, MITÄ MUUT AJATTELEVAT, kun minä, luuseri, jättäisin tämän koulun kesken? Mutta ei, se ei todellakaan olisi ollut noloa, vaan päinvastoin rohkeutta myöntää, että nyt tuli raja vastaan. Eli, tietenkään en haluaisi ketään kannustaa lopettamaan kouluaan kesken, mutta omasta kokemuksesta nyt joudun näin tekemään :/ Tietenkin päätät itse kuinka teet ;)

        Tsemppiä valitsemallesi tielle!

        Niin ja pakko lisätä, että siis yksi matematiikan kurssi on jopa läpikäytynä, että ihan täysi fiasko tämä ei sentään ole ollut ;D


      • Tieto lisää tuskaa
        luuseriopiskeija kirjoitti:

        Elintarvikealan opiskelijana sanoisin, että pistä se peli poikki NYT, älä pitkitä sitä kärsimystä! Olen nyt n. neljä vuotta alaa opiskellut, ja noh, kemiat ja fysiikat on suoritettuna, mutta matematiikan kurssit uupuvat. Harmittaa niin keleesti, että en silloin ensimmäisenä vuonna jättänyt hommaa sikseen, joka vuosi olen sitten surkutellut itsekseni "Mitä kelettä teen täällä, YHÄ??!" Ja sama laulu jatkuu.

        Toki, matematiikan kanssa ei ole aiemmin ollut mitään ongelmia, mutta täällä kun joutuu tekemään ihan helvetisti duunia itsekseen, niin ovat jääneet roikkumaan... Ei vain ole saanut itsestään sellaista otetta, että lähtisi tosissaan työstämään näitä kursseja, ehkä siis olisi mahdollisuuksia niiden suorittamiseen, jos vain lopettaisi tämän laiskottelun. Sinulla ei tainnut olla tätä ongelmaa, yrität kyllä, näin ymmärsin? Näin voisin uskoa, että sulla ehkä pientä toivoa olisi...

        Mutta, nuo kaikki kurssit on paskimmalla mahdollisella numerolla läpi, niin pelkästään jo sekin syö miestä (okei, naista) niin paljon, että eihän tässä nyt hyvää päivää ole ollut mitään järkeä. Hävettää, että edes hakeuduin tälle alalle. Jos vain yhtään tuntuu siltä, että homma ei luista, niin kohtaa todellisuus, ja tee OIKEA päätös. Uskallan väittää, että luovuttaminen NYT ei ole ollenkaan niin paha, kuin miltä se kuulostaa. Kuten totesin, itseäni harmittaa AIVAN TÖRKEÄSTI, että en sitä päätöstäni lopettamisen suhteen vienyt loppuun. Nyt siinä ei enää olisi mitään järkeä, koska opinnot nyt on lähestulkoon muuten suoritettuna. Koska opintosi ovat kuitenkin vasta "alussa", niin silloin tuo lopettaminen ei ole ollenkaan niin paha asia, kyllä tältäkin vuosikurssilta lähti heti ensimmäisen, ja toisenkin vuoden, jälkeen 1/3 porukasta lipettiin.

        Ja vielä pakko sanoa, tuohon miksi olen tätä koulua näin pitkään jatkanut, no, syy on kyllä noloakin nolompi, pelotti juurikin se ajatus, MITÄ MUUT AJATTELEVAT, kun minä, luuseri, jättäisin tämän koulun kesken? Mutta ei, se ei todellakaan olisi ollut noloa, vaan päinvastoin rohkeutta myöntää, että nyt tuli raja vastaan. Eli, tietenkään en haluaisi ketään kannustaa lopettamaan kouluaan kesken, mutta omasta kokemuksesta nyt joudun näin tekemään :/ Tietenkin päätät itse kuinka teet ;)

        Tsemppiä valitsemallesi tielle!

        Tuo oli hyvä kannanotto ja näkökulma, arvostan suuresti. Kuten sanottu en ymmärrä alasta mitään (ympäristöteknologia) ja toisaalta kuka ottaisi sitten töihin jos kaikki matemaattiset aineet, fysiikat, kemiat ja kielet ovat niitä paskimpia 1 arvosanoja. Lisäksi olisin kaiketi 53 - 54 vuotias kun valmistuisin, niin miten työnantajat jaksaisivat ylipäätään innostua siitä, kun nuorempaakin työvoimaa tarjolla hyvin arvosanoin? Toki kaikki alaan liittyvät kurssit ovat menneet 3 - 4 arvosanoin, mutta eipä ne paljon paina varmaankaan tässä kokonaisjuoksussa.


      • j j j
        Tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        Tuo oli hyvä kannanotto ja näkökulma, arvostan suuresti. Kuten sanottu en ymmärrä alasta mitään (ympäristöteknologia) ja toisaalta kuka ottaisi sitten töihin jos kaikki matemaattiset aineet, fysiikat, kemiat ja kielet ovat niitä paskimpia 1 arvosanoja. Lisäksi olisin kaiketi 53 - 54 vuotias kun valmistuisin, niin miten työnantajat jaksaisivat ylipäätään innostua siitä, kun nuorempaakin työvoimaa tarjolla hyvin arvosanoin? Toki kaikki alaan liittyvät kurssit ovat menneet 3 - 4 arvosanoin, mutta eipä ne paljon paina varmaankaan tässä kokonaisjuoksussa.

        "Ammattinimikkeitä ovat esimerkiksi terveys- ja ympäristöinsinööri, terveystarkastaja, jäteneuvoja, ympäristöinsinööri, ympäristönsuojelutarkastaja, -suunnittelija ja -sihteeri ja työ- ja tuoteturvallisuusinsinööri."

        Eiköhän noista joku ole sellainen missä ei kemiaa tai fysiikkaa tarvita. Mutta tosiaan kannattaa mietiä onko järkeä koulutautua väkisin alalle jossa ei usko työllistyvänsä.

        http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=46bd5dce-bfeb-484a-a5b1-e4a7b0338c16


      • Tieto lisää tuskaa
        j j j kirjoitti:

        "Ammattinimikkeitä ovat esimerkiksi terveys- ja ympäristöinsinööri, terveystarkastaja, jäteneuvoja, ympäristöinsinööri, ympäristönsuojelutarkastaja, -suunnittelija ja -sihteeri ja työ- ja tuoteturvallisuusinsinööri."

        Eiköhän noista joku ole sellainen missä ei kemiaa tai fysiikkaa tarvita. Mutta tosiaan kannattaa mietiä onko järkeä koulutautua väkisin alalle jossa ei usko työllistyvänsä.

        http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=46bd5dce-bfeb-484a-a5b1-e4a7b0338c16

        Aivan. Ei kieltämättä kovin itseltäni kuullosta mikään em. listauksesta, kun en ole mikään teoreetikko vaan käytännön läheinen enempi, että saan käsillä työskennellä. Sitä ilmeisesti koulussakin olen odottanut, että joku uusi kurssi tarjoaisi jotain muutakin käytännön töitä kuin laboratorioita. En kieltämättä ole oikein kotona noissa labroissa. Ymmärrän toki labratyöskentelyn tärkeyden ja arvon, mutta se työ ei sovi ehkä kaikille.


      • Opisto Ins
        Tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        Aivan. Ei kieltämättä kovin itseltäni kuullosta mikään em. listauksesta, kun en ole mikään teoreetikko vaan käytännön läheinen enempi, että saan käsillä työskennellä. Sitä ilmeisesti koulussakin olen odottanut, että joku uusi kurssi tarjoaisi jotain muutakin käytännön töitä kuin laboratorioita. En kieltämättä ole oikein kotona noissa labroissa. Ymmärrän toki labratyöskentelyn tärkeyden ja arvon, mutta se työ ei sovi ehkä kaikille.

        Opiskelu on parhaimmillaan ihan hauskaa jos opetettavat aineet nappaa. Mutta jos eivät nappaa ja halut olisi vielä päästä töissä käyttämään käden taitoja niin kannattaako pelkän ins-tittelin takia huhkia. Joka tapauksessa esim jonkun firman ympäristöinssi tekee paperinpyöritystä, esim. rakentaa dokumentaatioita ja kuvaa prosesseja ympäristösertifikaattien saamiseksi ym. Itse asiassa yksi tuttu juuri vaihtoi pois noista hommista kun koki että ne ei oikeasti kiinnostaneet ketään, tehtiin vain viherpesun ja maineen takia ja pahimmillaan jonkun ympäristökämmin sattuessa olisi ollut ensimmäinen syytettävä syntipukki.


      • Tieto lisää tuskaa
        Opisto Ins kirjoitti:

        Opiskelu on parhaimmillaan ihan hauskaa jos opetettavat aineet nappaa. Mutta jos eivät nappaa ja halut olisi vielä päästä töissä käyttämään käden taitoja niin kannattaako pelkän ins-tittelin takia huhkia. Joka tapauksessa esim jonkun firman ympäristöinssi tekee paperinpyöritystä, esim. rakentaa dokumentaatioita ja kuvaa prosesseja ympäristösertifikaattien saamiseksi ym. Itse asiassa yksi tuttu juuri vaihtoi pois noista hommista kun koki että ne ei oikeasti kiinnostaneet ketään, tehtiin vain viherpesun ja maineen takia ja pahimmillaan jonkun ympäristökämmin sattuessa olisi ollut ensimmäinen syytettävä syntipukki.

        Kiitos näkökannasta. Juu, ei kuullosta kovinkaan houkuttelevalta. Yleensäkin päätetyöskentely(mikäli se on pääasiassa sitä), byrokratian kanssa kanssakäyminen olisi melkoista pakkopullaa minun luonteelleni. Tietyllä tapaa olen taiteellinen luonne kuitenkin pohjimmiltani ja tarvin liikkumavaraa toteuttaakseni myös sitäkin puolta työssäni.


    • j j j

      Ensiks pitäis tietää kuinka pakolliset noi fysiikan ja kemian osaamiset on alallasi. Normaalisti amk:ssa ei ole noin paljoa noita aineita. Ilmeisesti kuitenkin aika keskeisiä kursseja ovat kun noin paljon on tulossa.

      Jos alalta ei löydy työtehtaviä jossa ei tarvitse fysiikkaa tai kemiaa niin ehkä kannatta miettiä tosissaa onko kouluttautumisessa järkeä.

      Itse opiskelen rakennustekniikkaa ja meillä on todella tärkeässä asemassa matemaattinen osaaminen. Kaikilta luokkalaisilta ei tätä osaamista löydy yhtään ja heille on täyttä tuskaa kurssien suorittaminen. Heillä on kuitenkin omat vahvuutensa ja panostavat niihin. Onneksi rakennustekniikasta kuitenkin löytyy työtehtäviä joissa ei matemaattista osaamista tarvita ja kouluttautuminen on tällöin järkevää.

    • avaimia?

      Voisit nyt miettiä sitäkin, miksi lähdit opiskelemaan. Vastaako tämä nyt sitä, mitä ajoit takaa? Ehkä siitä löytyy avaimia ratkaisun tekoon.

      • Tieto lisää tuskaa

        En oikeastaan tiennyt alasta mitään, mutta oli ainut vaihtoehto minne pääsin sisälle. Ajattelin, että jos se avaisi ovia muualle, mutta eipä kyllä itseäni tuo ala ole jos olen realisti. Vaan ajatuksenakin reilusti yli viiskymppisenä valmistuminen ei taida muutenkaan olla mikään ratkaisu mihinkään...


      • Aikuisopiskelijana
        Tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        En oikeastaan tiennyt alasta mitään, mutta oli ainut vaihtoehto minne pääsin sisälle. Ajattelin, että jos se avaisi ovia muualle, mutta eipä kyllä itseäni tuo ala ole jos olen realisti. Vaan ajatuksenakin reilusti yli viiskymppisenä valmistuminen ei taida muutenkaan olla mikään ratkaisu mihinkään...

        Jos ala ei Sinua kiinnosta, niin kannattaako sitä opiskellakaan? Aikuisopiskelu on suosittua, joten ikäsi ei ole este uuden oppimiselle ja työpaikan saamiselle. Oletko opintojen ohessa työssä ja koetko nykyisen työsi mielekkääksi? Jos nykyinen työsi ei ole mielekästä ja sillä ei ole sinulle merkitystä, niin silloin on hyvä hakea muita vaihtoehtoja, mukaan lukien uuden opiskelu.

        Opiskeletko nuorten ryhmässä vai aikuislinjalla? Aikuisopiskelijan voi olla vaikeata saada ryhmältään tukea, jos muut opiskelijat ovat 18-25-vuotiaita, perheettömiä nuoria. Koulussasi on varmaankin opinto-ohjaaja? Voisitko käydä keskustelemassa opintojesi sujumisesta opinto-ohjaajan kanssa?


      • Tieto lisää tuskaa
        Aikuisopiskelijana kirjoitti:

        Jos ala ei Sinua kiinnosta, niin kannattaako sitä opiskellakaan? Aikuisopiskelu on suosittua, joten ikäsi ei ole este uuden oppimiselle ja työpaikan saamiselle. Oletko opintojen ohessa työssä ja koetko nykyisen työsi mielekkääksi? Jos nykyinen työsi ei ole mielekästä ja sillä ei ole sinulle merkitystä, niin silloin on hyvä hakea muita vaihtoehtoja, mukaan lukien uuden opiskelu.

        Opiskeletko nuorten ryhmässä vai aikuislinjalla? Aikuisopiskelijan voi olla vaikeata saada ryhmältään tukea, jos muut opiskelijat ovat 18-25-vuotiaita, perheettömiä nuoria. Koulussasi on varmaankin opinto-ohjaaja? Voisitko käydä keskustelemassa opintojesi sujumisesta opinto-ohjaajan kanssa?

        Kuraattorin luona on käyty myös tekemässä oppimistestejä sekä revitty auki omaa elämää myös. Aikuisryhmässä opiskelen kyllä.
        Mitä tukeen tulee, niin kotontasitä ei tule vaan pikemminkin kannustettu suht' alusta asti lopettamaan. Tiedän kyllä mitä ajatuksia tämä herättää, mutta näillä on 1 opintovuosi kohta menty.

        Työpaikka ei ole mitenkään erikoisen mielekäs, mutta enpä tiedä, että repiikö koulu enemmän mielenterveyttä kuitenkin loppupelissä...varsinkin etäpäivät, kun itse yrittää epätoivoisesti jotain tehtäviä suorittaa mistä ei pienintä hajuakaan.

        Äsken juuri tarkastelin tekemiäni fysiikan tehtäviä, kun oikeat vastaukset olivat nyt saapuneet nettiin, niin kaikkihan ne sitten olivat väärin minulla. Viikon verran niitä yhteensä olin treenannut ja tulos oli sitten tuo.


    • Ms autettu

      Auttaisiko, jos ottaisit yksityistunteja? Itse opiskelin toista alaa ja käytin parin kurssin ymmärtämiseen ulkopuolisen apua. Ensin mietin viitsinkö maksaa, mutta jälkikäteen mietittynä se kannatti. Itseäni opettanut henkilö osasi selittää ja avata asiat itselleni siten, että siitä olis apua koko opintojeni ajan.

      • Tieto lisää tuskaa

        Ihan hyvä idea vaan tuotakin "korttia" raotettu, mutta talous ei anna vaan pelivaraa yhtään kustantaa enempiä. Opintovapaat (kun niitä käytän toisinaan) vetävät liian tiukalle koko perheen. Hyvä neuvo silti!


      • Kaikkitietävä horo
        Tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        Ihan hyvä idea vaan tuotakin "korttia" raotettu, mutta talous ei anna vaan pelivaraa yhtään kustantaa enempiä. Opintovapaat (kun niitä käytän toisinaan) vetävät liian tiukalle koko perheen. Hyvä neuvo silti!

        Käy etälukiossa niitä kursseja, siis kotoa käsin. Jos et harjoittele opiskelutekniikkaa, niin totta kai kaikki tuntuu vaikealta. Ainoastaan jos tutkitusti älykkyys on normaalia kehnompi, voi opiskelut jäädä hoitamatta. Sun pitää asennoitua toisella tavalla tuohon.

        Mitä fysiikan tehtävää tei sen kolme päivää? Ei missään perusjutussa pitäisi tuollaista aikaa mennä. Laitahan tänne se sama tehtävä, niin osaa sit sanoa, mitä pitäisi kehittää. Ikä ei ole este opiskelussa, ainoastaan oma asenne.


      • Tieto lisää tuskaa
        Kaikkitietävä horo kirjoitti:

        Käy etälukiossa niitä kursseja, siis kotoa käsin. Jos et harjoittele opiskelutekniikkaa, niin totta kai kaikki tuntuu vaikealta. Ainoastaan jos tutkitusti älykkyys on normaalia kehnompi, voi opiskelut jäädä hoitamatta. Sun pitää asennoitua toisella tavalla tuohon.

        Mitä fysiikan tehtävää tei sen kolme päivää? Ei missään perusjutussa pitäisi tuollaista aikaa mennä. Laitahan tänne se sama tehtävä, niin osaa sit sanoa, mitä pitäisi kehittää. Ikä ei ole este opiskelussa, ainoastaan oma asenne.

        Tiedä sitten kuulunko johonkin 1% luokkaan, tässä n. 50 iässä, jolla ei oikein motivaatio riitä vieläkään.
        Koulupsykologin mukaan minulla on liian paljon stressitekijöitä elämässäni (älkää vaan kysykö), että vaikka lukisin useamman tunnin niin se asia e silloini sisäisty. Mitä itse sitten lisäksi lukenut tarkkavaisuushäiriöistä, niin lähes kaikki "tunnusmerkit" täsmäävät, mutta se on vain oma diagnoosini.
        Tunnilla, jos alan vielä kirjoittamaan taululta laskuja vihkooni, niin en kyllä pysy perässä ja asiat menevät ohitse, joten pakko kuunnella vaihe vaiheelta , mutta se on kuin vierasta kieltä jota en käsitä. Toisaalta en ymmärrä englantiakaan kovinkaan paljon kuin sanan sieltä täältä.

        Se 3 päivän tehtävä. Oletan tämän olevan peruskauraa lähes kaikille, mutta itse en ymmärrä näistä mitään. Tämä vain eräs tapaus, mutta vastaavia on missä menee päivä jos toinenkin noita pohtiessa. Yritän parista fysiikan kirjasta katsoa vastaavia juttuja sekä enemmänkin netistä hakusanoilla aina. Tässä se tehtävä:

        Säiliön tilavuus 0,030 m3, jossa typen paine 20,0 bar ja lämpötila 22 C.
        1) Laske typen ainemäärä ja massa?
        2) Molekyylien keskimääräinen nopeus, jonka moolimassa on 28 g/mol?

        1) Vastaukseni: n= 0,0325 m3 sekä M=0,09 Kg
        2) Vastaukseni: =0,5 m/s

        Ei aavistustakaan miten päädyin noihin ja se on liian pitkä rimpsu tähän alkaa välivaiheita kirjoittamaan, mutta malliesimerkkien avulla jotenkin noihin päädyin.


      • Kaikkitietävä horo
        Tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        Tiedä sitten kuulunko johonkin 1% luokkaan, tässä n. 50 iässä, jolla ei oikein motivaatio riitä vieläkään.
        Koulupsykologin mukaan minulla on liian paljon stressitekijöitä elämässäni (älkää vaan kysykö), että vaikka lukisin useamman tunnin niin se asia e silloini sisäisty. Mitä itse sitten lisäksi lukenut tarkkavaisuushäiriöistä, niin lähes kaikki "tunnusmerkit" täsmäävät, mutta se on vain oma diagnoosini.
        Tunnilla, jos alan vielä kirjoittamaan taululta laskuja vihkooni, niin en kyllä pysy perässä ja asiat menevät ohitse, joten pakko kuunnella vaihe vaiheelta , mutta se on kuin vierasta kieltä jota en käsitä. Toisaalta en ymmärrä englantiakaan kovinkaan paljon kuin sanan sieltä täältä.

        Se 3 päivän tehtävä. Oletan tämän olevan peruskauraa lähes kaikille, mutta itse en ymmärrä näistä mitään. Tämä vain eräs tapaus, mutta vastaavia on missä menee päivä jos toinenkin noita pohtiessa. Yritän parista fysiikan kirjasta katsoa vastaavia juttuja sekä enemmänkin netistä hakusanoilla aina. Tässä se tehtävä:

        Säiliön tilavuus 0,030 m3, jossa typen paine 20,0 bar ja lämpötila 22 C.
        1) Laske typen ainemäärä ja massa?
        2) Molekyylien keskimääräinen nopeus, jonka moolimassa on 28 g/mol?

        1) Vastaukseni: n= 0,0325 m3 sekä M=0,09 Kg
        2) Vastaukseni: =0,5 m/s

        Ei aavistustakaan miten päädyin noihin ja se on liian pitkä rimpsu tähän alkaa välivaiheita kirjoittamaan, mutta malliesimerkkien avulla jotenkin noihin päädyin.

        No niin.. Oletko selvittänyt peruskaavat? Esim. mistä tulee ainemäärä? Tunnetko moolimassan käsitteen? Ja yksi kaikkein olennaisin on ymmärtää yksikkömuunnokset!

        Ykköskohdassa ainemäärä sinulla on kuutiometreinä, eihän se niin mene. Ainemäärä on aina mooleina. Oikea kaava tuon laskemiseen on pV=nRT. Tuosta sitten pitäisi perusmatematiikalla saada kaava muotoon josta ratkaistaan ainemäärä, eli n.

        Otahan lukion fysiikan kakkoskirja (tai joku opus missä kaasulaskut) sekä matematiikan kirja (esim. lukion pitkän matikan ykköskirja) ja kemian ykköskurssin kirja. Sitten selvität nuo käsitteet itsellesi jotta tosiaan ymmärrät ne.

        Nuo vastauksesi siis kertovat että asioiden perusteet ovat luvattoman huonolla tolalla. Matemaattisesti nuo ovat hyvin yksinkertaisia, kun ymmärtää vaan mitä on laskemassa. Usko pois, hyvin nuo tulevat menemään kun aloitat perusteista.


      • Tieto lisää tuskaa
        Kaikkitietävä horo kirjoitti:

        No niin.. Oletko selvittänyt peruskaavat? Esim. mistä tulee ainemäärä? Tunnetko moolimassan käsitteen? Ja yksi kaikkein olennaisin on ymmärtää yksikkömuunnokset!

        Ykköskohdassa ainemäärä sinulla on kuutiometreinä, eihän se niin mene. Ainemäärä on aina mooleina. Oikea kaava tuon laskemiseen on pV=nRT. Tuosta sitten pitäisi perusmatematiikalla saada kaava muotoon josta ratkaistaan ainemäärä, eli n.

        Otahan lukion fysiikan kakkoskirja (tai joku opus missä kaasulaskut) sekä matematiikan kirja (esim. lukion pitkän matikan ykköskirja) ja kemian ykköskurssin kirja. Sitten selvität nuo käsitteet itsellesi jotta tosiaan ymmärrät ne.

        Nuo vastauksesi siis kertovat että asioiden perusteet ovat luvattoman huonolla tolalla. Matemaattisesti nuo ovat hyvin yksinkertaisia, kun ymmärtää vaan mitä on laskemassa. Usko pois, hyvin nuo tulevat menemään kun aloitat perusteista.

        OK. Tuolla samalla kaavalla laskin. Onko muuten n:lle olemassa jokin vakioarvo, jota voi aina käyttää?
        Se on enemmän kuin tiedossa, että en hallitse perusteita. Minulla on kirjat missä nuo selitetään, mutta kun en tunnu sisäistävän niitä selityksiä, niin Se on ONGELMAN alku ja juuri.


      • Kaikkitietävä horo
        Tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        OK. Tuolla samalla kaavalla laskin. Onko muuten n:lle olemassa jokin vakioarvo, jota voi aina käyttää?
        Se on enemmän kuin tiedossa, että en hallitse perusteita. Minulla on kirjat missä nuo selitetään, mutta kun en tunnu sisäistävän niitä selityksiä, niin Se on ONGELMAN alku ja juuri.

        Ei n:llä ole mitään vakiota. n = ainemäärä! Se riippuu ihan siitä paljon sulla on tavaraa. JA ainemäärä ilmoitetaan AINA mooleina!

        Pienenä selvennyksenä alkuun, huomaathan että 0,030m3 on 30dm3? Ja että lämpötila on (22 273,15)K = 295,15K. Ja että moolinen kaasuvakio R on tässä tapauksessa 0,0831451 Bar*dm3/(Mol*K)?

        No et sä voi hypätä kesken kaiken matkaan vaan perusteet pitää aloittaa todellakin alusta. Luonnontieteissä tieto rakentuu aina vanhan päälle. Jos lukion kirjoista olisi kyse, niin aloita aina ykköskirjasta ja tee harjoituksia pohtien itse sitä ilmiötä.


      • Kaikkitietävä horo
        Kaikkitietävä horo kirjoitti:

        Ei n:llä ole mitään vakiota. n = ainemäärä! Se riippuu ihan siitä paljon sulla on tavaraa. JA ainemäärä ilmoitetaan AINA mooleina!

        Pienenä selvennyksenä alkuun, huomaathan että 0,030m3 on 30dm3? Ja että lämpötila on (22 273,15)K = 295,15K. Ja että moolinen kaasuvakio R on tässä tapauksessa 0,0831451 Bar*dm3/(Mol*K)?

        No et sä voi hypätä kesken kaiken matkaan vaan perusteet pitää aloittaa todellakin alusta. Luonnontieteissä tieto rakentuu aina vanhan päälle. Jos lukion kirjoista olisi kyse, niin aloita aina ykköskirjasta ja tee harjoituksia pohtien itse sitä ilmiötä.

        Niin ja että vety vapaana alkuaineena esiintyy aina kaksiatomisena kaasumolekyylinä jolloin sen moolimassa 2,016 g/mol.


      • Tieto lisää tuskaa
        Kaikkitietävä horo kirjoitti:

        Ei n:llä ole mitään vakiota. n = ainemäärä! Se riippuu ihan siitä paljon sulla on tavaraa. JA ainemäärä ilmoitetaan AINA mooleina!

        Pienenä selvennyksenä alkuun, huomaathan että 0,030m3 on 30dm3? Ja että lämpötila on (22 273,15)K = 295,15K. Ja että moolinen kaasuvakio R on tässä tapauksessa 0,0831451 Bar*dm3/(Mol*K)?

        No et sä voi hypätä kesken kaiken matkaan vaan perusteet pitää aloittaa todellakin alusta. Luonnontieteissä tieto rakentuu aina vanhan päälle. Jos lukion kirjoista olisi kyse, niin aloita aina ykköskirjasta ja tee harjoituksia pohtien itse sitä ilmiötä.

        Näyttää siltä nuo faktat huomioiden, että omalta kohdaltani koulut on käyty tämän kevään jälkeen ja keskityttävä perheeseen, kun homma ei pysy lapasessa minun kohdallani. On ollut hirveä tämä vuosi...eräs pahimmista elämässäni ehdottomasti, kiitos opiskelun.


      • Kaikkitietävä horo
        Tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        Näyttää siltä nuo faktat huomioiden, että omalta kohdaltani koulut on käyty tämän kevään jälkeen ja keskityttävä perheeseen, kun homma ei pysy lapasessa minun kohdallani. On ollut hirveä tämä vuosi...eräs pahimmista elämässäni ehdottomasti, kiitos opiskelun.

        Ei pidä heti lyödä hanskoja tiskiin. Todellinen sissi selvittää päänsä ja opettelee sen mitä pitää. Ei tartte orjallisesti kelloa katsoa vaan tehdä hommat silloin kun on aikaa. Nuo ovat vaan perusjuttuja jotka vaativat läpikäymistä.

        Moni muukin ikäisesi on tuossa tilanteessa ja läpi ovat koulutuksen käyneet. Lopussa sitten kiitos seisoo ja kiikkustuolissa istuessa on sitten hyvä mieli.


      • Tieto lisää tuskaa
        Kaikkitietävä horo kirjoitti:

        Ei pidä heti lyödä hanskoja tiskiin. Todellinen sissi selvittää päänsä ja opettelee sen mitä pitää. Ei tartte orjallisesti kelloa katsoa vaan tehdä hommat silloin kun on aikaa. Nuo ovat vaan perusjuttuja jotka vaativat läpikäymistä.

        Moni muukin ikäisesi on tuossa tilanteessa ja läpi ovat koulutuksen käyneet. Lopussa sitten kiitos seisoo ja kiikkustuolissa istuessa on sitten hyvä mieli.

        Jaa-a näinköhän? Meinaan, että sitä aikaahan ei oikeasti ole tippaakaan. Teen tehtävät aina deadlinea silmälläpitäen, mutta enhän minä siis niistä mitään kerkeä oppimaan vaan onpahan palautettu ajallaan hyvin tai huonosti, mutta kuitenkin.

        Mietin vaan, etttä nuo kurssit mitkä eivät ole läpi menneet n. 4 tällä hetkellä, niin kerkeän niitä katsomaan teoreettisesti vain kesäloma aikaan, mutta ei puhettakaan muuna aikana vuodesta ja mikäli ei mene taaskaan läpi, niin seuraavia kesälomia odotellessa treenaaminen tapahtuu. Vaan jospa ne ovat läpipääsemättömiä yhä 4 vuoden jälkeenkin lopputyön jo käynnistyessä. juuri tuo on pahin pelkoskenaarioni etten vaan tuhlaisi 4-6 vuotta vain todistaakseni, että "melkein valmistuin, mutta enpä ihan kuitenkaan" = hyvä yritys 10p. Jos vaan perhe pysyy kasassa tämän hullumyllyn kanssa, niin niin kauan on aikaa yrittää, mutta jos pitää valita, niin onhan se sanomattakin selvää että perhe prioriteeteista se tärkein. Tällaisiakin vaihtoehtoja minulle on välistä tarjoiltu.

        Sitä en vaan myöskään ymmärrä, että miksi em. tehtävässä metrit piti muuntaa desimetreiksi. Tuo on aina heti kompastuskivi, kun en ymmärrä tuota pakollista muuntamista. Eipä ihme, jos matematiikkakin tuntuu jo itsessään vaikealta.


    • Kaikkitietävä horo

      No harrastelemalla tuota yksikkötarkastelua huomaa sen että mitä pitää muuttaa miksikin. Joskus tietysti lopussa pilkkua siirtämällä asia myös hoituu. Nuo yksiköt pitää saada siis supistettua niin että jäljelle jää kysytty tulos. Ja nämä käytetyt suureet tietysti riippuu siitä mitä tehtävänannossa sanotaan.

      Epätoivo pukkaa äkkiä jos yrität pelkästään hötkyillä tehtäviä läpi ilman että ymmärrät mitään. Kyllä aikaa on juuri niin paljon mitä nytkin olet tehtäviin käyttänyt. Älä rupea ihmettelemään ikuisuuksia jos et mitään ymmärrä. Käytä vaikka nettiä (sieltä löytyy paljon lukion opetusmatskua aiheesta) jotta opit käsittelemään perussuureita. Sitä myötä laskutkin sujuu.

      Ja lisäksi ton "olen surkea, en osaa" toistelu stoppaa koko oppimisen riemun. Listaa kunkin tehtävän alussa mitä asiasta ymmärrät ja ne mitkä opetella. Sitten käyt ko. asiat kohta kohdalta läpi. Kysyt vaikka opelta tai keskustelupalstoilta jos et vieläkään tajua. Tee aivan perustehtäviä jotta logiikka avautuu. Ja käy ne matematiikan perusteet läpi! Siinä ei kauan mene ja ilmankaan ei asioista tule mitään.

      • Kaikkitietävä horo

        Jos nyt pikaisesti laskemalla tän sutaisin, niin tais tulla A-kohdasta vastauksena n. 24mol ja massa n. 49g. Laitahan noi arvot ite tuohon kaavaan ja laita ton R:n yksiköt myös paikoilleen. Kokeile pistää kaavaan kuutiometrit sekä kuutiodesimetrit niin huomaat tuon yksikkömuunnoksen idean. Noita arvoja voi syöttää monella tavalla, kunhan ymmärtää lopputuloksen merkityksen oikein. Tosin aina ei näin ole, vaan tehtävänanto ratkaisee kaiken.

        Nyt sitten itse yrittämään lisää!


      • Tieto lisää tuskaa
        Kaikkitietävä horo kirjoitti:

        Jos nyt pikaisesti laskemalla tän sutaisin, niin tais tulla A-kohdasta vastauksena n. 24mol ja massa n. 49g. Laitahan noi arvot ite tuohon kaavaan ja laita ton R:n yksiköt myös paikoilleen. Kokeile pistää kaavaan kuutiometrit sekä kuutiodesimetrit niin huomaat tuon yksikkömuunnoksen idean. Noita arvoja voi syöttää monella tavalla, kunhan ymmärtää lopputuloksen merkityksen oikein. Tosin aina ei näin ole, vaan tehtävänanto ratkaisee kaiken.

        Nyt sitten itse yrittämään lisää!

        Siitä ekasta sain vastaukseksi n=24,5 mol ja massaksi sain 0,38 g.

        Laskin massan n/m=M kaavalla, jossa n=24,5 mol l: 63,546 g/mol (alkuaineiden jaksollinen järjestelmä antoi tuollaisen luvun) = 0,38 g.

        No, ainakin 1. oikein, mutta ei nuo kirjat oikein loogisesti selitä asioita vaan mielummin jotain opetus tv:ta katseluun. Kiire tulee, kun huomenissa jo fysiikan tentti.


      • Kaikkitietävä horo
        Tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        Siitä ekasta sain vastaukseksi n=24,5 mol ja massaksi sain 0,38 g.

        Laskin massan n/m=M kaavalla, jossa n=24,5 mol l: 63,546 g/mol (alkuaineiden jaksollinen järjestelmä antoi tuollaisen luvun) = 0,38 g.

        No, ainakin 1. oikein, mutta ei nuo kirjat oikein loogisesti selitä asioita vaan mielummin jotain opetus tv:ta katseluun. Kiire tulee, kun huomenissa jo fysiikan tentti.

        Ei ei ei.. Eka kohta oikein, tosin pyöristystarkkuuden nimissä laittaisin ite juuri tuon 24 mol.

        Toinen kohta ei siis mene noin. Tää on kemian tärkeimpiä kaavoja --> n=m/M josta m=n*M eli ekan kohdan tarkka arvo 24.xx mol * 28,02 g/mol g/mol = 683,68..g ja mitä ne desimaalit nyt olikaan.

        Oho, sori... Typestähän sä oot puhunut koko ajan!! Pää ajatteli vetyä!

        Joo, siis ajattelin vetyä koko ajan. Mutta eka kohta juuri noin, kun kaikki kaasut käyttäytyvät tolleen. Siis ideaalikaasuna. Kakkoskohdassa typpi siis esiintyy myös kaksiatomisena kaasuna N2, joten sen moolimassa on 28,02 g/mol. Huomaatko miten pitää tarkkana olla.


      • Tieto lisää tuskaa
        Kaikkitietävä horo kirjoitti:

        Ei ei ei.. Eka kohta oikein, tosin pyöristystarkkuuden nimissä laittaisin ite juuri tuon 24 mol.

        Toinen kohta ei siis mene noin. Tää on kemian tärkeimpiä kaavoja --> n=m/M josta m=n*M eli ekan kohdan tarkka arvo 24.xx mol * 28,02 g/mol g/mol = 683,68..g ja mitä ne desimaalit nyt olikaan.

        Oho, sori... Typestähän sä oot puhunut koko ajan!! Pää ajatteli vetyä!

        Joo, siis ajattelin vetyä koko ajan. Mutta eka kohta juuri noin, kun kaikki kaasut käyttäytyvät tolleen. Siis ideaalikaasuna. Kakkoskohdassa typpi siis esiintyy myös kaksiatomisena kaasuna N2, joten sen moolimassa on 28,02 g/mol. Huomaatko miten pitää tarkkana olla.

        Sain nyt vastaukseksi M= 0,9 g kaavalla:

        n = m/M --> n/M=m --> 24,05 mol /28,02 g/mol = 0,86 g


        Rehellisesti sanottuna en kyllä tekisi päivääkään sellaisia töitä missä joutuisin työkseni laskemaan fysiikka tai kemia laskuja tai olemaan kemian labroissa, mutta kunhan saisi tällä hetkellä 1:en edes noista kursseista.


      • Kaikkitietävä horo
        Tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        Sain nyt vastaukseksi M= 0,9 g kaavalla:

        n = m/M --> n/M=m --> 24,05 mol /28,02 g/mol = 0,86 g


        Rehellisesti sanottuna en kyllä tekisi päivääkään sellaisia töitä missä joutuisin työkseni laskemaan fysiikka tai kemia laskuja tai olemaan kemian labroissa, mutta kunhan saisi tällä hetkellä 1:en edes noista kursseista.

        EEeei!

        Iso M on moolimassa, pieni m on massa.

        Jos n=m/M (lue ainemäärä on massa jaettuna moolimassalla), niin m=n*M (lue massa on ainemäärä kertaa moolimassa).

        Tuossa näkyy selvästi perusteiden heikko osaaminen. Tuo kaavanpyörittelyhän on puhdasta matematiikkaa, joten kertaa rationaalikujen (=murtolukujen) laskusäännöt.


      • Tieto lisää tuskaa
        Kaikkitietävä horo kirjoitti:

        EEeei!

        Iso M on moolimassa, pieni m on massa.

        Jos n=m/M (lue ainemäärä on massa jaettuna moolimassalla), niin m=n*M (lue massa on ainemäärä kertaa moolimassa).

        Tuossa näkyy selvästi perusteiden heikko osaaminen. Tuo kaavanpyörittelyhän on puhdasta matematiikkaa, joten kertaa rationaalikujen (=murtolukujen) laskusäännöt.

        Huomaatko nyt että ei ole minun alaani nämä, eivätkä hallussa mitenkään. Kun istun tunneilla ja tukiopetuksissa, niin ei minullaole hajuakaan mistä opettaja puhuu ja mitä tapahtuu milloinkin. Tämä tukee sitä aiempaa väittämääni, että vaikka opettaja istuisi tentissä vihjeineen vieressäni, niin edes se ei takaa että selviytyisin tentistä...itkeä vaiko nauraa, menee jo tragikoomiseksi ;)

        Tuo laskujuttu ei oikein tunnu loogiselta, että kun n siirtyy = merkin toiselle puolelle, niin siitä tuleekin * laskua ja jakomerkki lähtee pois. Olen joskus nähnyt sellaisen "kolmion" minkä sisäpuolelle tuo kaava sijoitettu, niin se on jotenkin paremmin tajuttavissa näillä aivoilla.

        Mutta siis...n=m/M-->m=n*M--> 24,5 mol * 28,02 g = 686,49 g

        Toivon mukaan nyt meni oikein? Sanotaan kuitenkin, että tämä on toki ollut paljon mielenkiintoisempaa kuin yksikään koulu tai etätehtävän tekeminen täysin uunona.


      • Kaikkitietävä horo
        Tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        Huomaatko nyt että ei ole minun alaani nämä, eivätkä hallussa mitenkään. Kun istun tunneilla ja tukiopetuksissa, niin ei minullaole hajuakaan mistä opettaja puhuu ja mitä tapahtuu milloinkin. Tämä tukee sitä aiempaa väittämääni, että vaikka opettaja istuisi tentissä vihjeineen vieressäni, niin edes se ei takaa että selviytyisin tentistä...itkeä vaiko nauraa, menee jo tragikoomiseksi ;)

        Tuo laskujuttu ei oikein tunnu loogiselta, että kun n siirtyy = merkin toiselle puolelle, niin siitä tuleekin * laskua ja jakomerkki lähtee pois. Olen joskus nähnyt sellaisen "kolmion" minkä sisäpuolelle tuo kaava sijoitettu, niin se on jotenkin paremmin tajuttavissa näillä aivoilla.

        Mutta siis...n=m/M-->m=n*M--> 24,5 mol * 28,02 g = 686,49 g

        Toivon mukaan nyt meni oikein? Sanotaan kuitenkin, että tämä on toki ollut paljon mielenkiintoisempaa kuin yksikään koulu tai etätehtävän tekeminen täysin uunona.

        n=m/M ja miten siitä tulee sitten sellainen kuin on? Jotta tuosta m/M saadaan pelkkä m, niin sehän tulee kertoa M:llä. Jotta yhtälö säilyy yhtäpitävänä, niin tulee myös vasen puoli kertoa samalla M:llä. Näin m=n*M


      • Tieto lisää tuskaa
        Kaikkitietävä horo kirjoitti:

        n=m/M ja miten siitä tulee sitten sellainen kuin on? Jotta tuosta m/M saadaan pelkkä m, niin sehän tulee kertoa M:llä. Jotta yhtälö säilyy yhtäpitävänä, niin tulee myös vasen puoli kertoa samalla M:llä. Näin m=n*M

        En oikein ehkä tajunnut, mutta noin se varmastikkin on. Jos sen kolmion pystyisi tänne piirtämään visuaalisesti, niin uskon sitä apuna käyttäen sisäistäväni ajatuksen melkolailla kuitenkin.


      • Kaikkitietävä horo
        Tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        En oikein ehkä tajunnut, mutta noin se varmastikkin on. Jos sen kolmion pystyisi tänne piirtämään visuaalisesti, niin uskon sitä apuna käyttäen sisäistäväni ajatuksen melkolailla kuitenkin.

        Kato jostain matematiikan kirjasta ne murtolukujen laskusäännöt ja tee muutama harjoitus. Kyllä tuo siitä luonnistuu. Kyllä se kolmio on hyvä jos laskeminen sitten onnistuu, mutta olisi hyvä harjoitella matemaattisia sääntöjä koska ne pätevät sitten kaikenlaisiin tilanteisiin.

        PS. en kyllä itse piirrä kolmioita. Kaikki paikat niin jumissa kun koko päivän tehnyt töitä tässä pöydän ääressä. :)


      • Tieto lisää tuskaa
        Kaikkitietävä horo kirjoitti:

        Kato jostain matematiikan kirjasta ne murtolukujen laskusäännöt ja tee muutama harjoitus. Kyllä tuo siitä luonnistuu. Kyllä se kolmio on hyvä jos laskeminen sitten onnistuu, mutta olisi hyvä harjoitella matemaattisia sääntöjä koska ne pätevät sitten kaikenlaisiin tilanteisiin.

        PS. en kyllä itse piirrä kolmioita. Kaikki paikat niin jumissa kun koko päivän tehnyt töitä tässä pöydän ääressä. :)

        No nyt se aukesi, kun tuijotin tuota n=m/M kaavaa, niin tuo vino jakoviiva oikeni mielessäni ja n siirtyi oikealle viivan alle, joten se on se nk. "kolmiomalli". Pitää yrittää käyttää noita visuaalisia vahvuuksiani silloin, kun niistä nyt mitään apua.


      • Kaikkitietävä horo
        Tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        No nyt se aukesi, kun tuijotin tuota n=m/M kaavaa, niin tuo vino jakoviiva oikeni mielessäni ja n siirtyi oikealle viivan alle, joten se on se nk. "kolmiomalli". Pitää yrittää käyttää noita visuaalisia vahvuuksiani silloin, kun niistä nyt mitään apua.

        Nonii! Tuosta se lähtee.


    • Sielunsisko tekulla

      Itse ole nuorisolinjalla 48v tuleva insinööri AMK. Kaksi vuotta takana eikä ensimmäistäkään matematiikan kurssia suoritettuna. Vaan on ole siitä murheen murtama, kyllä saan ne vielä suoritettua, menen seuraavaksi eri opettajan kursseille syksyllä. Matematiikkaa soveltavat kurssit keskimäärin kolmosella läpi, perusmatematiikka ei kuitenkaan, samatkin laskutyypit tehdään siellä käsittämättömiksi. Minulla stressitekijöitä on tosi paljon vähemmän: työttömänä ansiosidonnaisella ei pahoja rahahuolia, ei lapsia, mies tukee. (Nyt kun loppuu työttömyyskorvauksella opiskelu tulee tosin niitä rahahuolia syksyllä). Anna itsellesi armo, et ole huono oppija, itse asiassa hyvä koska olosuhteista huolimatta opinnot ovat edenneet. Olet siis motivoitunut ja alan aineiden osaamistahan siellä töissä tarvitaan. Eivätkä muutkaan suorita joka kurssia ensimmäisellä yrityksellä läheskään kaikki. Kun vielä otat tavoitteeksi jotkin tietyt työpaikat, jotka olisivat juuri sinun juttusi. Panosta niissä olennaisiin taitoihin. Minulla on aikaisempi toisen alan AMK tutkinto ja kertaakaan ei työhaastattelussa ole arvosanoja kysytty. Tutkinto on tutkinto, ykkösetkin riittävät. Nyt kesällä voisit keskittyä opiskelemaan vain niitä rästiin jääneitä kursseja. Idea: Värvää tutoriksi joku kesätöitä vaille jäänyt opiskelija joka on ko. kurssit juuri suorittanut. Se olisi varmaan kohtuuhintaista. AMK opiskelijoilla on osuuskuntia, joiden kautta voivat tehdä töitä, eli pimeästi ei tarvii palkata. Sitäpaitsi jos tutkintoon olisi helppo valmistua, niin eihän kukaan työnantaja sille mitään arvoa antaisi.

      • Tieto lisää tuskaa

        Kiitos kannustuksesta, arvostan! Se ei sinänsä vielä mitään, jos nyt ei mene kurssi läpi, mutta juurikin se, että jos en ihan oikeasti tule saamaan niitä tiettyjä vuosienkaan jälkeen, niin sitten on vitsit kieltämättä kateissa.

        Se olisi silloin erittäin kalliisti tuhlattua aikaa minkä nyt uhraan (ehkä tärkeimmistä perheen vuosista suhteutettuna lasten ikään sekä tarvitsevaan koulutukeen jne.) pelkästään nyt itseeni. Nämä ovat myös omantunnon ja moraalisiakin kysymyksiä.

        Mutta yritetään vielä tovi ja varsinkin se kateissa oleva opiskelutekniikkaa löytää sieltä jostain 30 - 40 v. takaa.


    • Tieto lisää tuskaa

      No niin. Tuli taas 2:sta tentistä kirkkaasti hylätty. Mietin vaan, että onko olemassa jokin yleinen käytäntö, että monta kertaa (hylättyjen uusintatenttien jälkeen) saa kurssin suorittaa kokonaisuudessaan ja onkohan mahdollista lentää pihalle koulusta, jos ne kurssitkaan eivät mene 2. tai 3. kerrallakaan läpi. Tämä on kovin vaiettu asia, mutta jos joku tietää, niin ehkäpä minunkin olisi hyvä tietää tästä jotain?

      • luuseriopiskelija

        Kyllä niitä saa yrittää suorittaa niin kauan kuin motivaatio vaan kestää ;D Tsemiä vaan! Meillä ainakin käytäntö on semmoinen, että kaksi kertaa saa käydä rästitentissä, ja sen jälkeen voi sopia opettajan kanssa kuinka suorittaa, eli meneekö uudelleen luennoille vai kokeileeko itse vielä silloin kun ope pystyy tentin järjestämään. Eli, et siis lennä pihalle, vaikka kävisit kymmenen kertaa samassa tenstissä, opettajalla ja itsellä vaan voi olla hermot aika koetuksella, ETTÄ JOKO TAAS..?!


      • Tieto lisää tuskaa
        luuseriopiskelija kirjoitti:

        Kyllä niitä saa yrittää suorittaa niin kauan kuin motivaatio vaan kestää ;D Tsemiä vaan! Meillä ainakin käytäntö on semmoinen, että kaksi kertaa saa käydä rästitentissä, ja sen jälkeen voi sopia opettajan kanssa kuinka suorittaa, eli meneekö uudelleen luennoille vai kokeileeko itse vielä silloin kun ope pystyy tentin järjestämään. Eli, et siis lennä pihalle, vaikka kävisit kymmenen kertaa samassa tenstissä, opettajalla ja itsellä vaan voi olla hermot aika koetuksella, ETTÄ JOKO TAAS..?!

        Kiitosta, hyvä tietää. kyllähän se kieltämättä omaa "pinnaa" kieltämättä kiristää kun unohtunut kaikki nuo asiat täydellisesti kun ei ole tullut tehtyä matemaattisia sovelluksia, fysiikoita, kemioita saati vieraiden kielten kanssa tekemisissä yli 30 vuoteen, mutta katsotaan nyt monelta kantilta tätä asiaa, että kantaako se hedelmää tai onko katetta tällä hankeella meikäläiselle ;)


    • Tieto lisää tuskaa

      Se mikä tietysti mietityttää melkolailla, että jos joskus maailmassa nuo em. fysiikka-kemia kurssit pääsisinkin läpi (arvosana max. 1 minun tapauksessani), niin miten työelämässä sitten, kun enhän minä niitä oikeasti enään muista kun olen tenttipaperin palauttanut. En muista edellistenkään kurssien tehtäviä edes nyt eli tämähän vasta "insinööri" joka ei hallitse fysiikka-kemia-matematiikkaa....kuin lontoon kieltäkään ;)

      joku opettajani joskus kysynytkin, että "etkös muista näitä juttuja aiemmilta kursseiltasi", niin ei käryäkään totta tosiaan. Se on vähän niin, kun kurssi ohi, niin samalla unohtuvat kaikki sen kurssin asiat, kun keskityttävä uusiin.

      • Minä vaan

        Saako kysyä, että miten olet tuonne opiskelemaan päässyt jos ei yhtään nuo aineet suju? Tai no, kysyinkin.


    • Tieto lisää tuskaa

      Saa kysyä ja sitä itsekkin ihmettelen, että mitkähän paperit ne ovat sekoittaneet, jos meikäläinenkin päässyt sinne.

      Pääsykokeissa tosin ei ollut mitään fysiikka-kemia tuubaa vaan matematiikka, jotka olin opetellut parin viikon aikana tai palauttanut jotenkin mieleeni preppauskirjasta esim. sen murtolukujen jakolaskussa ristiin kertomisen säännön. Jotain lukemisen ymmärtämis tehtäviä sekä mihin suuntaan joku viimeinen ratas pyörii kun ensimmäinen pyöri suuntaan x jne. Suht simppeleitä juttuja nuo vrt. kun aikoinani hain teknilliseen, niin ei mitään jakoa ollut sinne. Vaan enpä tiedä millä sisään pääsin ja moni pätevä jäi rannalle taas. Outoa kylläkin.

    • asenteella vaan

      Elä hyvä ihminen hienoa putkea katkaise. Pistä opettajat testiin, miten kauan jaksavat, kestävät, osaavat? Mitä jos heiltäkin voisi vaatia enemmän kuin pelkkää luennointia? Nykyään opiskelijat päästävät opettajat liian helpolla,kun ovat niin aktiivisia ja osaavat muka valmiiksi kaiken. Olethan päässyt sisäänkin, kaikki ei saa edes opiskelupaikkaa.

      • Tieto lisää tuskaa

        Kiitoksia kannustuksesta. Jotain tuonsuuntaisia ajatuksia olen työmaallakin pyöritellyt.

        Välistäkin koulussa tulee ajatus "että miksi olen oikeasti täällä", mutta kun palaa leipätyön ääreen jo päiväksikin, niin siellähän sen oikein tajuaa..siis silmät aukeavat, että miksi on tuolla koulussa vaikka ei saisi kurssiakaan läpi, mutta onpahan ainakin jo ensinnäkin tasokkaampaa seuraa (kuin töissä kateelliset suojatyöpaikkalaiset, joilla ei edes käytöstapoja) ja toisaalta ionpahan sisäänajoa uuteen tietoon vaikka ottaisikin aikaa enempikin ennenkuin avautuu. Tärkeä pointti tuo kyllä, kiitoksia!


    • 20+8

      Tuota. Sillä ei kauheasti ole merkitystä miten vaikealta tai helpolta matematiikat ja fysiikat koulussa tuntuu työn kannalta. Kunhan vain joskus ne läpi pääset. Insinöörikoulutus on kuitenkin aika "yleinen" tarkoittaen, että et välttämättä työtehtävissä tule ikinä laskemaan mitään peruskerto tai jakolaskua kummempaa.

      Paina vaan väkisin loppuun jos ala yhtään kiinnostaa. Toivottaapi rakennusalan insinööri joka ei ole koulun matikoita/fysiikoita tarvinnut koskaan työssään.

      • Tieto lisää tuskaa

        Kiitos kommentistasi. Ala ei ehkä ole kutsumus tai sisäistä paloa herättävä (mutta toki erittäin tärkeä osa tulevaisuutta) itselleni, mutta se voi poikia parempia työtehtäviä laaja-alaisemminkin kuin pelkästään ko. alalta, niin siinä on kyllä pointtia.


      • Tieto lisää tuskaa
        Tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. Ala ei ehkä ole kutsumus tai sisäistä paloa herättävä (mutta toki erittäin tärkeä osa tulevaisuutta) itselleni, mutta se voi poikia parempia työtehtäviä laaja-alaisemminkin kuin pelkästään ko. alalta, niin siinä on kyllä pointtia.

        Yritys kova vaan niin tuli taas 2:sta kurssista 0 hylätyt eli fysiikan ja kemian kursseista kyse. Kemian tentti yhteensä 0 pistettä saldona niinikään. Aika kovapäinen olen näköjään. Onneksi tämä ei ole liian periytyvää, kun jälkikasvu näyttää pärjäävän kuitenkin opinnoissaan vallan hyvin ;)


    • TAMPEREAMKjeje

      Minulla oli vähän sama tilanne. Jokaiselta vuodelta jäi 2-4 kurssia hylsyksi joita paikkailin aina seuraavana vuonna. Sain taputeltua koulun kasaan 4.5 vuodessa ja mitään muuta ei jäänyt käteen kuin stressin täytteinen 4.5 vuotta ja siitä seurasi työttömyys, kun olen ylikoulutettu koneenasentajaksi ja insinöörin hommiin en ole päässyt.

      Vituttaa

      • Tieto lisää tuskaa

        Soutaan-huopaan...

        Kyllähän tuokin kuvastaa, ettei insinööreille välttämättä niitä hommia riitä. Varsinkaan, jos minäkin joskus 55 vuotiaana valmistuisin (4-5 vuoden päästä) juuri ja juuri rimaa hipoen mielenterveyteni menettäneenä siinä vaiheessa ja mikä pahinta perhe hajonneena silloin aivan varmasti, kun ei pysty mukautumaan opiskeluuni, niin onko tässä kuin 1 vaihtoehto eli opiskelun lopettaminen, kun se on vielä järkevää? Tuli muuten taas 2 kpl 0 kurssia niinikään entisten jatkoksi. Pelastettava mikä pelastettavissa vielä.

        Mikäli joku vielä toista mieltä, niin mielelläni kuulisin perustelut?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe