Hyvät lesket

Hyvätlesketchinchin

Onneksi on hyviä leskiä, jotka kohtelevat perillisiään kuoleman sattuessa oikeudenmukaisesti. Nämä juonittelevat ja oikuttelevat oma lukunsa sinänsä.

Ikäänkuin puolison kuolema veisi lapsilta oikeuden taloudelliseen turvallisuuteen. Kyllähän se laki, että vain rintaperilliset perii on juurikin tarkoitettu suojaamaan lapsia lesken ahneudelta. Käytännössä se periminen on kuitenkin monimutkaisempaa, mikäli leski vaikeuttaa tahallisesti lain toimeenpanoa.

Hyvät lesket katsovat ensisijaisesti lastensa etua. Huonot leskensä istuvat kuin kivi mukaomaisuutensa päällä, johon heillä ei välttämättä ole mitään osuutta.

42

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turvaton leski

      Nykyään nuo "turvattomat lapset" ovat perinnön saamisaikaan tyypillisesti 40 - 50 vuotiaita ja usein taloudellisesti paremmassa asemassa kuin 1930-40 -luvuilla syntyneet perinnönjättövuorossa olevat vanhempansa. Mikään vain ei tunnu riittävän eikä vielä elävän vanhemman kuolemaa jakseta millään odottaa.

    • -erkki

      >>Ikäänkuin puolison kuolema veisi lapsilta oikeuden taloudelliseen turvallisuuteen.

    • 5543453

      Eiköhän juuri tuo suuri ikäluokka ole sysännyt lapset muiden hoidettavaksi sekä omat vanhuksensa laitoksiin. Joten suu suppuun.

      • Suunnitellaan

        Suurten ikäluokkien aikaan äitiysloma oli paljon lyhyempi, ei ollut lasten kotihoidontukia, lapsilisä oli pienempi ja tuli harvemmin, asumistuki oli vasta tulossa, joten töihin oli molempien vanhempien mentävä (vaikka päivähoitopaikoista oli huutava pula).

        Suuret ikäluokat ovat myös joutuneet muuttamaan työn perässä, joten ne ikääntyvät vanhemmat ovat olleeet kaukana juuri silloin kun muutenkin oli keski-ikäisillä lapsillaan ruuhkavuodet.

        Mitä niihin korkeampiin tuloihin, säästöihin ja omaisuuksiin tulee, niin suurten ikäluokkien ihmisten keskinäinen taloudellinen asema on hyvin erilainen, luulenpa, että niillä joilla on enemmän itsellään, on myös varakkaammat vanhemmat. Toisaalta varhainen avioero, lasten tai oma sairastaminen, pitkä työttömyys tai vaikkapa puolison väljä rahankäyttö, saati velkaantuminen, vievät kenen tahansa talouden tiukalle, vaikka kuinka yrittäisi. Kyllä, elämä on niin monimuotoista.

        Pariskuntien olisi tosiaan hyvä suunnitella elämäänsä, esim. kenen nimissä tilit ovat ja kenellä on niihin käyttöoikeus eläessä ja toisaalta toisen kuoltua, samoin muun omaisuuden kohdalla, kuka omistaa, maksaa kulut, käyttää.


    • sammamieltä

      Just noin. Lapsethan ovat vain ottaneet oppia vanhempiensa tavasta toimia omien lastensa ja vanhempien kanssa. Eli yhteiskunnan vastuulle vaan.

      • suurta ikäluokkaa

        Tunnustan, kuulun 1940-luvun jälipuoliskolla syntyneisiin ns. suuriin ikäluokkiin. Ja leskikin olen.

        Mutta sen haluan oikaista, ettei silloin omien lasteni ollessa pieniä 1970-luvun alkuvuosina ollut kukaan kuullutkaan subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta. Itse lapset oli hoidettava ja, jos molempien vanhempien oli pakko käydä töissä, niin kuin pienituloisten ja asuntovelkaisten oli, niin itse oli lasten päivähoito järjestettävä. Ei ollut todellakaan mahdollisuutta sysätä lasten hoitoa yhteiskunnan vastuulle. Päiväkotipaikkoja riitti lähinnä yksinhuoltajille.

        Elämä oli nykymaailmaan verrattuna todella niukkaa, mutta silti kyettiin maksamaan asuntolaina (no joo, silloinen korkea inflaatio kyllä auttoi), voitiin hankkia vaatimaton kesämökkikin ja lasten aikuistuttua ja eläkeiän lähentyessä - mutta vasta silloin - alkoi jo helpottaa. Mutta sitten kuoli mies ja tuloista katosi samalla yli puolet. Menot omassa kodissa asumisesta eivät kuitenkaan vähentyneet. Ja jos siinä vaiheessa lapset olisivat lisäksi ryhtyneet mankumaan perintöosuuksiaan, olisin toden teolla ollut heikoilla. Onneksi minulla on täysjärkiset ja äitinsä hyvinvoinnista huolta pitävät lapset. Näin hyvin eivät asiat taida olla kaikilla leskillä.


    • ahneudenjäljet

      Pakko myöntää, että en ymmärrä alkuukaan tätä lasten hinkua päästä käsiksi useimmiten vanhempiensa (ainakin menneenä aikana) yhdessä hankkimaan omaisuuteen. Jos yhdessä hankittu, niin ei kai se lasten oikeasti ole. Mitä lapset ovat tehneet sen eteen?

      Sen näen oikeana, että perintöverot maksetaan pesästä, mutta siihen saa minusta jäädä. Eikö se lapsille riitä, että lapset ovat saatettu vanhempien toimesta elämän alkuun? Kyllä siitä pitäisi pärjätä. Miksi rikkoa vanhempien koti/elämä? Kyllä puolison menetys on jo ihan riittävä menetys.

      Omalla kohdalla isäni kuoli 20 vuotta sitten, mutta ei olisi tullut mieleenkään, että me lapset olisimme halunneet pesästä jotakin. Nyt kun myös äitini on kuollut, ehtii pesän kyllä jakaa.

      Omille lapsilleni olen todennut, että nyt jeesataan mitä pystytään, mutta siihen sitten jää. Vaimoni kanssa meillä on lisäksi tehtynä keskinäinen testamentti. Lapsemme tuskin lakiosaansa vaativat ja mitä ilmeisemin ovat jopa periaatteesta samaa mieltä. Jos tavanomaisen eliniän saavutamme, niin eipä ne lapset tosin perintöä edes tarvitse - mennee yhden sukupolven yli.

      • Ajattele toisin...

        Kun on kesämökit ja kaikki tarpeeliset joita lapset ovat saaneet käyttää.
        Yht äkkiä tilanne muuttuu, toinen vanhemmista kuolee, perintöverot tulee maksuun, kesämökille ei ole enään menemistä.
        Maksuja alkaa tulla, on talon vakuutuksia (vaaditaan puolet ), myös sähköstäkin pitäisi jotain maksaa, kiinteistöverosta huolimatta.
        Jopa terassin rakentamiseen pitäisi periliset osallistua.
        Avoin valtakirja pitäisi kirjoittaa jotta leski pääsee nauttimaan pankissa olevista varoista.
        Alkaa matkustelu, 4kertaa vuodessa jonnekkin lämpimään, elämä muuttuu merkittävästi verrattuna puolison eläessä.
        Kaikki merkit viittaavat hirvittävään omaisuuden tuhoamiseen.

        Sitten oma tapauksen.

        Jäin leskeksi 10 vuotta sitten.
        Perintöverojen takia talomme kirjattiin minun nimiin (maapohjan lainhuuto oli mulla), yhteiset velat meni puoliksi sekä pientä omaisuutta.
        Vuodenvaihteessa tehtiin jakokirja kun jokainen oli täysikäisiä (olisi ollut jo toissavuonna), jaettavaa oli pikkuisen.

        Vuosien aikana tuin kuitenkin kykyjeni mukaan lasteni opiskeluja sekä perheen perustamista.
        Lapset tyytyväisiä, saavathan he isän avun ja humion kun sitä tarvitsevat.
        Ei mitään riitoja.


      • -erkki
        Ajattele toisin... kirjoitti:

        Kun on kesämökit ja kaikki tarpeeliset joita lapset ovat saaneet käyttää.
        Yht äkkiä tilanne muuttuu, toinen vanhemmista kuolee, perintöverot tulee maksuun, kesämökille ei ole enään menemistä.
        Maksuja alkaa tulla, on talon vakuutuksia (vaaditaan puolet ), myös sähköstäkin pitäisi jotain maksaa, kiinteistöverosta huolimatta.
        Jopa terassin rakentamiseen pitäisi periliset osallistua.
        Avoin valtakirja pitäisi kirjoittaa jotta leski pääsee nauttimaan pankissa olevista varoista.
        Alkaa matkustelu, 4kertaa vuodessa jonnekkin lämpimään, elämä muuttuu merkittävästi verrattuna puolison eläessä.
        Kaikki merkit viittaavat hirvittävään omaisuuden tuhoamiseen.

        Sitten oma tapauksen.

        Jäin leskeksi 10 vuotta sitten.
        Perintöverojen takia talomme kirjattiin minun nimiin (maapohjan lainhuuto oli mulla), yhteiset velat meni puoliksi sekä pientä omaisuutta.
        Vuodenvaihteessa tehtiin jakokirja kun jokainen oli täysikäisiä (olisi ollut jo toissavuonna), jaettavaa oli pikkuisen.

        Vuosien aikana tuin kuitenkin kykyjeni mukaan lasteni opiskeluja sekä perheen perustamista.
        Lapset tyytyväisiä, saavathan he isän avun ja humion kun sitä tarvitsevat.
        Ei mitään riitoja.

        >>Perintöverojen takia talomme kirjattiin minun nimiin (maapohjan lainhuuto oli mulla)


      • Niinpä..
        -erkki kirjoitti:

        >>Perintöverojen takia talomme kirjattiin minun nimiin (maapohjan lainhuuto oli mulla)

        Kun et ymmärrä, siinähän se pointti.

        Jos talolainat olivat yhteisellä nimellä ja kiinteistöverokin tuli kummankin nimellä, juuri muuta omaisuutta ei ollut.
        Siihen aikaan perintöveroa olisi tullut yhteisestä kodista lapsille joita he eivät olisi voineet saada käyttöönsä kuin siten että olisin myynyt kotini ja luovuttanut siitä puolet lapsille.
        Eli kirjaamalla talo yksin minun nimiin lapsille ei tullut perintöveroja maksuun (millä ne olisivat ne maksaneet?) ja sain jäädä yhteiseen kotiini.

        Olisin voinu hokea koko ajan että minun, minun, minun, mutta tuin rahallisesti ja muutenkin lapsiani kaikin keinoin.
        Välit ovat kunnossa, jaon kanssa ei ollut mitään ongemia.

        Lasten mummi joka jäi leskeksi 8 vuotta sitten yritti maksattaa kaikki mahdolliset lapsenlapsilleen ja yritti tuhlata perinnön.
        Haloo, eikö jotakin pitäisi saada jos veroja maksaa?, edes tulevaisuudessa

        Kumpi toimi oikein?
        Lapseni ovat katkasseet välit mummiinsa ja papan perintö on saatu nyt jaettua.
        Ahne leski (mummi) menetti siis lopulta lapsenlapset sekä ahnehtimansa omaisuuden.
        Sanonta ahneella on paskanen loppu piti paikkaansa.


      • -erkki
        Niinpä.. kirjoitti:

        Kun et ymmärrä, siinähän se pointti.

        Jos talolainat olivat yhteisellä nimellä ja kiinteistöverokin tuli kummankin nimellä, juuri muuta omaisuutta ei ollut.
        Siihen aikaan perintöveroa olisi tullut yhteisestä kodista lapsille joita he eivät olisi voineet saada käyttöönsä kuin siten että olisin myynyt kotini ja luovuttanut siitä puolet lapsille.
        Eli kirjaamalla talo yksin minun nimiin lapsille ei tullut perintöveroja maksuun (millä ne olisivat ne maksaneet?) ja sain jäädä yhteiseen kotiini.

        Olisin voinu hokea koko ajan että minun, minun, minun, mutta tuin rahallisesti ja muutenkin lapsiani kaikin keinoin.
        Välit ovat kunnossa, jaon kanssa ei ollut mitään ongemia.

        Lasten mummi joka jäi leskeksi 8 vuotta sitten yritti maksattaa kaikki mahdolliset lapsenlapsilleen ja yritti tuhlata perinnön.
        Haloo, eikö jotakin pitäisi saada jos veroja maksaa?, edes tulevaisuudessa

        Kumpi toimi oikein?
        Lapseni ovat katkasseet välit mummiinsa ja papan perintö on saatu nyt jaettua.
        Ahne leski (mummi) menetti siis lopulta lapsenlapset sekä ahnehtimansa omaisuuden.
        Sanonta ahneella on paskanen loppu piti paikkaansa.

        >>Eli kirjaamalla talo yksin minun nimiin lapsille ei tullut perintöveroja maksuun (millä ne olisivat ne maksaneet?) ja sain jäädä yhteiseen kotiini.>Haloo, eikö jotakin pitäisi saada jos veroja maksaa?, edes tulevaisuudessa


      • Eikö ole erikoista??
        -erkki kirjoitti:

        >>Eli kirjaamalla talo yksin minun nimiin lapsille ei tullut perintöveroja maksuun (millä ne olisivat ne maksaneet?) ja sain jäädä yhteiseen kotiini.>Haloo, eikö jotakin pitäisi saada jos veroja maksaa?, edes tulevaisuudessa

        Perunkirjoituksen toimitti pankin juristi ja hänen neuvosta tämä kirjaaminen perukirjaan tehtiin näin.
        Hän kertoi että tällaisessa tapauksessa verottaja hyväksyy kiinteistön omistajaksi sen jolla on lainhuudot tonttiin.
        Ja lasten etua ajateltiin, he eivät leskenoikeuden takia olisi saaneet kuin 1000€ heti mutta veroja paljon enemmän.

        Nyt hoidettiin että he saivat tuon 1000 euroa heti kun halusivat mutta ei veroja.
        Myös lasten eläkkeet keräsin säästöön joka luovutettiin lapsille 18 täytettyään (lapsen eläke on tarkoitettu elinkustannuksiin, maistaraatin ilmoittama tieto).

        Jotenkin yrität nyt tehdä minusta suurta roistoa kun säästin lapset veroilta ja autoin heitä kaikin mahdollisin keinoin ja keräsin pesämunaa?
        Mielestäni jokainen jälkeläisiään ajatteleva leski pitäisi toimia samoin.

        Niin ja mitä tulee omaisuuteen, olen nyt 4 kertaistanut varallisuuden, en ryypännyt ja juhlinut niitä olemattomiin kuten lasteni mummi.

        Lisäksi olen kaavaillut lahjoittaa lapsilleni muutaman vuoden sisällä jokaiselle n. 100 000€ edestä omaisuutta, en vain tiedä onko se tulevaisuuden verosuunnittelun kannalat järkevää (perintöveron poisto?).


      • Eikö ole erikoista??
        -erkki kirjoitti:

        >>Eli kirjaamalla talo yksin minun nimiin lapsille ei tullut perintöveroja maksuun (millä ne olisivat ne maksaneet?) ja sain jäädä yhteiseen kotiini.>Haloo, eikö jotakin pitäisi saada jos veroja maksaa?, edes tulevaisuudessa

        Perunkirjoituksen toimitti pankin juristi ja hänen neuvosta tämä kirjaaminen perukirjaan tehtiin näin.
        Hän kertoi että tällaisessa tapauksessa verottaja hyväksyy kiinteistön omistajaksi sen jolla on lainhuudot tonttiin.
        Ja lasten etua ajateltiin, he eivät leskenoikeuden takia olisi saaneet kuin 1000€ heti mutta veroja paljon enemmän.

        Nyt hoidettiin että he saivat tuon 1000 euroa heti kun halusivat mutta ei veroja.
        Myös lasten eläkkeet keräsin säästöön joka luovutettiin lapsille 18 täytettyään (lapsen eläke on tarkoitettu elinkustannuksiin, maistaraatin ilmoittama tieto).

        Jotenkin yrität nyt tehdä minusta suurta roistoa kun säästin lapset veroilta ja autoin heitä kaikin mahdollisin keinoin ja keräsin pesämunaa?
        Mielestäni jokainen jälkeläisiään ajatteleva leski pitäisi toimia samoin.

        Niin ja mitä tulee omaisuuteen, olen nyt 4 kertaistanut varallisuuden, en ryypännyt ja juhlinut niitä olemattomiin kuten lasteni mummi.

        Lisäksi olen kaavaillut lahjoittaa lapsilleni muutaman vuoden sisällä jokaiselle n. 100 000€ edestä omaisuutta, en vain tiedä onko se tulevaisuuden verosuunnittelun kannalat järkevää (perintöveron poisto?).


      • tytär kommentoi
        Eikö ole erikoista?? kirjoitti:

        Perunkirjoituksen toimitti pankin juristi ja hänen neuvosta tämä kirjaaminen perukirjaan tehtiin näin.
        Hän kertoi että tällaisessa tapauksessa verottaja hyväksyy kiinteistön omistajaksi sen jolla on lainhuudot tonttiin.
        Ja lasten etua ajateltiin, he eivät leskenoikeuden takia olisi saaneet kuin 1000€ heti mutta veroja paljon enemmän.

        Nyt hoidettiin että he saivat tuon 1000 euroa heti kun halusivat mutta ei veroja.
        Myös lasten eläkkeet keräsin säästöön joka luovutettiin lapsille 18 täytettyään (lapsen eläke on tarkoitettu elinkustannuksiin, maistaraatin ilmoittama tieto).

        Jotenkin yrität nyt tehdä minusta suurta roistoa kun säästin lapset veroilta ja autoin heitä kaikin mahdollisin keinoin ja keräsin pesämunaa?
        Mielestäni jokainen jälkeläisiään ajatteleva leski pitäisi toimia samoin.

        Niin ja mitä tulee omaisuuteen, olen nyt 4 kertaistanut varallisuuden, en ryypännyt ja juhlinut niitä olemattomiin kuten lasteni mummi.

        Lisäksi olen kaavaillut lahjoittaa lapsilleni muutaman vuoden sisällä jokaiselle n. 100 000€ edestä omaisuutta, en vain tiedä onko se tulevaisuuden verosuunnittelun kannalat järkevää (perintöveron poisto?).

        kannattaa lahjoittaa nyt heti alkaen jokaiselle lapselle veroton osuus 3999euroa tilille (joka 3.vuosi).
        Sen lisäksi voit antaa jokaiselle esim. synttärirahana käteen 1000e/vuosi ja maksaa vaikka kännykkälaskut 25e/kk.
        Näin et lahjoita valtiolle turhia veroja.

        Ja sinulle - olet oikein esimerkillinen äiti ja leski. Kumpa vanhemmat ja lapset ajattelisivat läheisiään oikudenmukaisesti ja tasapuolisesti. Valitettavasti maailma vaan ei ole reilu. Aina on ikäviä ihmisiä joukossa.
        Hyvää kevättä sinulle ja lapsillesi.

        t. tytär, joka taistelee ahneen veljen ja isän nuoren ja rahanahneen kakkosvaimon kanssa....
        ... kaiken sait sairaudessa hoitaa, mutta mitään et saa palkaksi...


      • -erkki
        Eikö ole erikoista?? kirjoitti:

        Perunkirjoituksen toimitti pankin juristi ja hänen neuvosta tämä kirjaaminen perukirjaan tehtiin näin.
        Hän kertoi että tällaisessa tapauksessa verottaja hyväksyy kiinteistön omistajaksi sen jolla on lainhuudot tonttiin.
        Ja lasten etua ajateltiin, he eivät leskenoikeuden takia olisi saaneet kuin 1000€ heti mutta veroja paljon enemmän.

        Nyt hoidettiin että he saivat tuon 1000 euroa heti kun halusivat mutta ei veroja.
        Myös lasten eläkkeet keräsin säästöön joka luovutettiin lapsille 18 täytettyään (lapsen eläke on tarkoitettu elinkustannuksiin, maistaraatin ilmoittama tieto).

        Jotenkin yrität nyt tehdä minusta suurta roistoa kun säästin lapset veroilta ja autoin heitä kaikin mahdollisin keinoin ja keräsin pesämunaa?
        Mielestäni jokainen jälkeläisiään ajatteleva leski pitäisi toimia samoin.

        Niin ja mitä tulee omaisuuteen, olen nyt 4 kertaistanut varallisuuden, en ryypännyt ja juhlinut niitä olemattomiin kuten lasteni mummi.

        Lisäksi olen kaavaillut lahjoittaa lapsilleni muutaman vuoden sisällä jokaiselle n. 100 000€ edestä omaisuutta, en vain tiedä onko se tulevaisuuden verosuunnittelun kannalat järkevää (perintöveron poisto?).

        >>Hän kertoi että tällaisessa tapauksessa verottaja hyväksyy kiinteistön omistajaksi sen jolla on lainhuudot tonttiin.>Lisäksi olen kaavaillut lahjoittaa lapsilleni muutaman vuoden sisällä jokaiselle n. 100 000€ edestä omaisuutta, en vain tiedä onko se tulevaisuuden verosuunnittelun kannalat järkevää (perintöveron poisto?).


      • Juu....
        -erkki kirjoitti:

        >>Hän kertoi että tällaisessa tapauksessa verottaja hyväksyy kiinteistön omistajaksi sen jolla on lainhuudot tonttiin.>Lisäksi olen kaavaillut lahjoittaa lapsilleni muutaman vuoden sisällä jokaiselle n. 100 000€ edestä omaisuutta, en vain tiedä onko se tulevaisuuden verosuunnittelun kannalat järkevää (perintöveron poisto?).

        Piti tarkistaa, kyllä kirjoitin heti kättelyssä sulkeisiin (maapohja oli lainhuudatettu minulle) joten joo kerroin kaiken tarvittavan.
        Väännät vielä sanomisiani, kun kerroin lasteni mummosta ja siitä että hän halusi viettää leveää elämää, niin kerroin nimen omaan että leveän elämän rahoitus olisi tullut papan varoista jotka lain mukaan kuuluu rintaperillisille.
        Mummi ei siis tuhlannut omiaan vaan toisten varoja, se on ahneutta.

        Samaa olen protestoinut muidenkin toimissaan, toteutetaan unelmaa toisten varoilla.

        Omilla varoillaan saa tehdä mitä lystää.
        Pahinta on se että annteaan pikku palasina laillisita perintöosuutta palveluja vastaan, se on jo törkeää.

        Niin ja muillekkin tiedoksi olen mies leski (ei naisleskissäkään mitään huomautettavaa ole), jotkut ovat sanoneet että ajattelen matemaattisesti siitä ehkä johtuu myös oikeudenmukaisuus.
        No onhan se tietenkin myös saatu kasvatuksessa.

        Vanhempani ovat myös lahjoittaneet meille lapsille kiinteistön jossa asuvat ja pidättivät hallintaoikeuden, tosin meille lapsille ei ole tullut mitään kuluja, maksoivat jopa lahjaverot.
        Ovat myös auttaneet kaikin mahdollisin keinoin, joten sitä kiitollisuusvelkaa siiretään nyt omiin lapsiin.


      • mies leski
        Juu.... kirjoitti:

        Piti tarkistaa, kyllä kirjoitin heti kättelyssä sulkeisiin (maapohja oli lainhuudatettu minulle) joten joo kerroin kaiken tarvittavan.
        Väännät vielä sanomisiani, kun kerroin lasteni mummosta ja siitä että hän halusi viettää leveää elämää, niin kerroin nimen omaan että leveän elämän rahoitus olisi tullut papan varoista jotka lain mukaan kuuluu rintaperillisille.
        Mummi ei siis tuhlannut omiaan vaan toisten varoja, se on ahneutta.

        Samaa olen protestoinut muidenkin toimissaan, toteutetaan unelmaa toisten varoilla.

        Omilla varoillaan saa tehdä mitä lystää.
        Pahinta on se että annteaan pikku palasina laillisita perintöosuutta palveluja vastaan, se on jo törkeää.

        Niin ja muillekkin tiedoksi olen mies leski (ei naisleskissäkään mitään huomautettavaa ole), jotkut ovat sanoneet että ajattelen matemaattisesti siitä ehkä johtuu myös oikeudenmukaisuus.
        No onhan se tietenkin myös saatu kasvatuksessa.

        Vanhempani ovat myös lahjoittaneet meille lapsille kiinteistön jossa asuvat ja pidättivät hallintaoikeuden, tosin meille lapsille ei ole tullut mitään kuluja, maksoivat jopa lahjaverot.
        Ovat myös auttaneet kaikin mahdollisin keinoin, joten sitä kiitollisuusvelkaa siiretään nyt omiin lapsiin.

        vuosikausia oot vinkunu ja kehunu ihteäs tällä palstalla, laita jo piste. Uskon ennemmin anoppias.


      • ????
        mies leski kirjoitti:

        vuosikausia oot vinkunu ja kehunu ihteäs tällä palstalla, laita jo piste. Uskon ennemmin anoppias.

        ????????


      • -erkki
        Juu.... kirjoitti:

        Piti tarkistaa, kyllä kirjoitin heti kättelyssä sulkeisiin (maapohja oli lainhuudatettu minulle) joten joo kerroin kaiken tarvittavan.
        Väännät vielä sanomisiani, kun kerroin lasteni mummosta ja siitä että hän halusi viettää leveää elämää, niin kerroin nimen omaan että leveän elämän rahoitus olisi tullut papan varoista jotka lain mukaan kuuluu rintaperillisille.
        Mummi ei siis tuhlannut omiaan vaan toisten varoja, se on ahneutta.

        Samaa olen protestoinut muidenkin toimissaan, toteutetaan unelmaa toisten varoilla.

        Omilla varoillaan saa tehdä mitä lystää.
        Pahinta on se että annteaan pikku palasina laillisita perintöosuutta palveluja vastaan, se on jo törkeää.

        Niin ja muillekkin tiedoksi olen mies leski (ei naisleskissäkään mitään huomautettavaa ole), jotkut ovat sanoneet että ajattelen matemaattisesti siitä ehkä johtuu myös oikeudenmukaisuus.
        No onhan se tietenkin myös saatu kasvatuksessa.

        Vanhempani ovat myös lahjoittaneet meille lapsille kiinteistön jossa asuvat ja pidättivät hallintaoikeuden, tosin meille lapsille ei ole tullut mitään kuluja, maksoivat jopa lahjaverot.
        Ovat myös auttaneet kaikin mahdollisin keinoin, joten sitä kiitollisuusvelkaa siiretään nyt omiin lapsiin.

        >>Väännät vielä sanomisiani, kun kerroin lasteni mummosta ja siitä että hän halusi viettää leveää elämää, niin kerroin nimen omaan että leveän elämän rahoitus olisi tullut papan varoista jotka lain mukaan kuuluu rintaperillisille.


      • ahneudenjäljet
        Ajattele toisin... kirjoitti:

        Kun on kesämökit ja kaikki tarpeeliset joita lapset ovat saaneet käyttää.
        Yht äkkiä tilanne muuttuu, toinen vanhemmista kuolee, perintöverot tulee maksuun, kesämökille ei ole enään menemistä.
        Maksuja alkaa tulla, on talon vakuutuksia (vaaditaan puolet ), myös sähköstäkin pitäisi jotain maksaa, kiinteistöverosta huolimatta.
        Jopa terassin rakentamiseen pitäisi periliset osallistua.
        Avoin valtakirja pitäisi kirjoittaa jotta leski pääsee nauttimaan pankissa olevista varoista.
        Alkaa matkustelu, 4kertaa vuodessa jonnekkin lämpimään, elämä muuttuu merkittävästi verrattuna puolison eläessä.
        Kaikki merkit viittaavat hirvittävään omaisuuden tuhoamiseen.

        Sitten oma tapauksen.

        Jäin leskeksi 10 vuotta sitten.
        Perintöverojen takia talomme kirjattiin minun nimiin (maapohjan lainhuuto oli mulla), yhteiset velat meni puoliksi sekä pientä omaisuutta.
        Vuodenvaihteessa tehtiin jakokirja kun jokainen oli täysikäisiä (olisi ollut jo toissavuonna), jaettavaa oli pikkuisen.

        Vuosien aikana tuin kuitenkin kykyjeni mukaan lasteni opiskeluja sekä perheen perustamista.
        Lapset tyytyväisiä, saavathan he isän avun ja humion kun sitä tarvitsevat.
        Ei mitään riitoja.

        Lähden tietysti oletuksesta, että jos leski hallinnoi, niin hän maksaa myös kulut. Ei ole lasten tarkoitus elättää leskeä, eikä toisinkaan päin.

        Sitä en ymmärtä, miksei mökkiä voisi käyttää? Sukset jos on ristissä, niin se on sitten voi voi ja sitten ei onnistu mikään, mutta miksi solmia.


      • Niin....
        ahneudenjäljet kirjoitti:

        Lähden tietysti oletuksesta, että jos leski hallinnoi, niin hän maksaa myös kulut. Ei ole lasten tarkoitus elättää leskeä, eikä toisinkaan päin.

        Sitä en ymmärtä, miksei mökkiä voisi käyttää? Sukset jos on ristissä, niin se on sitten voi voi ja sitten ei onnistu mikään, mutta miksi solmia.

        Siitähän se lähtee kun leski esittää että "omistajat maksaisivat puolet kaikista kuluista mutta itse kyttää mökkiä 90%.
        Kun lapset eivät tähän suostu niin siihen loppuu se vähäkin käyttö.

        Varsinkin ajattelu että lapset joutuisivat jotenkin tienaamaan perimänsä varat, palvelemaan ja hyppimään lesken vaatimusten mukaan.
        tähän lisätään vielä uhkaus että ei saa mitään perintöä lesken jälkeen, lahjoittaa varat pois jos ei tee niinkuin vaatii.

        Mulla yleensä palaa pinna heti kun tuollaisia kiristyksiä alkaa tulla, niin työelämässäkin kuin yksityiselämässä.
        Kiristäminen ei ole neuvottelua, se on sairasta.


      • ahneudenjäljet
        Niin.... kirjoitti:

        Siitähän se lähtee kun leski esittää että "omistajat maksaisivat puolet kaikista kuluista mutta itse kyttää mökkiä 90%.
        Kun lapset eivät tähän suostu niin siihen loppuu se vähäkin käyttö.

        Varsinkin ajattelu että lapset joutuisivat jotenkin tienaamaan perimänsä varat, palvelemaan ja hyppimään lesken vaatimusten mukaan.
        tähän lisätään vielä uhkaus että ei saa mitään perintöä lesken jälkeen, lahjoittaa varat pois jos ei tee niinkuin vaatii.

        Mulla yleensä palaa pinna heti kun tuollaisia kiristyksiä alkaa tulla, niin työelämässäkin kuin yksityiselämässä.
        Kiristäminen ei ole neuvottelua, se on sairasta.

        Ketjun avaus ei mielestäni käsittele tilannetta, jossa leski ei pärjäisi taloudellisesti itsenäisesti hallinnoimansa omaisuuden kanssa.

        Aloituksen ymmärsin niin, että oletusarvoisesti lesken tulisi luopua yhdessä puolisonsa kanssa hankitusta omaisuudesta lasten hyväksi. Laki tuon tietysti mahdollistaa, mutta normaalitilanteessa en todellakaan ymmärrä, jos lapset ahneuksissaan lain kirjaimen mukaan menevät.

        Luonollisesti, jos leski ei ole lasten biologinen vanhempi, niin tilanteeseen tulee enemmän värisävyjä. Tilanteen mukaan.


    • 242424

      Jännä huomata, että ahneet lesket käyvät tämän lapsiaan ajattelevan lesken kimppuun. Pitäisi olla luonnollista, että ajatellaan seuraavaa sukupolvea eteenpäin, eikä tosiaan törsätä kaikenalaiseen kivaan puolison kuoltua. Jos haluaa polttaa välinsä lapsiinsa, niin siitä vaan matkustelemaan mielin määrin ja rahat sileäksi. Kyllä näitä leskiä on varmasti ihan tarpeeksi.

      Hatunnosto leskille, jotka ojentavat kätensä seuraavalle sukupolvelle. Niinhän se lainkin mukaan pitäisi mennä, mutta moni leski tulkitsee asian vain muodolliseksi.

      • lölö0+0++00+

        sä et voi olla tosissasi!
        Miksei he saa käyttää rahojaan itse?


      • mitäs sanotte
        lölö0+0++00+ kirjoitti:

        sä et voi olla tosissasi!
        Miksei he saa käyttää rahojaan itse?

        Juuri noin!
        Miksei vanha ihminen saa pitää pRISKUNNA RAHOJA, JA VIELÄ ELOSSAN OLEVA KÄYTTÄÄ NIITÄ VAIKKA OMAAN VANHUUDEN HOITOONSA ottaa vaikka yksityisen hoitajan kotiinsa ja panna rahansa siihen..


      • Ihmeellistä.
        lölö0+0++00+ kirjoitti:

        sä et voi olla tosissasi!
        Miksei he saa käyttää rahojaan itse?

        Joidenkin moraliajattelu menee lain edelle.
        Oikeuttavat omat toiminnat omilla moraalitulkinnoilla.
        Mantraa toistetaan, ette ole mitään tehneet omaisuuden hyväksi, minäkään en saanut perintöä, jne..

        Ei muuta sanomista


      • kjkjjk23232323
        Ihmeellistä. kirjoitti:

        Joidenkin moraliajattelu menee lain edelle.
        Oikeuttavat omat toiminnat omilla moraalitulkinnoilla.
        Mantraa toistetaan, ette ole mitään tehneet omaisuuden hyväksi, minäkään en saanut perintöä, jne..

        Ei muuta sanomista

        LAKI ON OLLUT mapallolla niin monesti vääräss!ä

        esimerkkejä löytyy vaikka millä mitalla. ihmisiä tapettukin kun laki määrää.


      • -erkki
        Ihmeellistä. kirjoitti:

        Joidenkin moraliajattelu menee lain edelle.
        Oikeuttavat omat toiminnat omilla moraalitulkinnoilla.
        Mantraa toistetaan, ette ole mitään tehneet omaisuuden hyväksi, minäkään en saanut perintöä, jne..

        Ei muuta sanomista

        Kun ei ole muuta sanomista, niin mitä se osoittaa? Sitä, että pääkoppa on tyhjä!

        Vai että joidenkin "moraliajattelu" menee lain edelle. Näin on syytäkin olla, jos laki on jämähtänyt menneeseen, kun taas moraali on kehittynyt ja muuttunut. Se. että lasten tulisi aina päästä haaskalle jo lesken eläessä, ei ole mikään itsestään selvyys.

        Saksassa 1930-luvulla oli myös joitakuita, joilla moraaliajattelu meni lain edelle. Suuri enemmistö tosin hurahti Aatun ideologiaan ja vähät välitti moraalista - ja sitten kävi niin kuin kävi.


      • 43543543
        lölö0+0++00+ kirjoitti:

        sä et voi olla tosissasi!
        Miksei he saa käyttää rahojaan itse?

        Koska toinen puoli omaisuudesta kuuluu lapsille. Siksi TYHMÄ! Tai itseasiassa kaikki, ellei ole tehty erikseen testamenttia.


      • -erkki

        >>Pitäisi olla luonnollista ...


      • TÄÄLLÄ
        -erkki kirjoitti:

        >>Pitäisi olla luonnollista ...

        tuntuu olevan vallalla ajatus että leskeksi jäänyt ei ole enää
        äiti eikä isä vaan LESKI, jolla ei ole ihmisoikeuksia. Jos omat lapset eivät vaadi on miniät ja vävyt painostamassa.


      • Ei aivan näin...
        TÄÄLLÄ kirjoitti:

        tuntuu olevan vallalla ajatus että leskeksi jäänyt ei ole enää
        äiti eikä isä vaan LESKI, jolla ei ole ihmisoikeuksia. Jos omat lapset eivät vaadi on miniät ja vävyt painostamassa.

        Äiti tai isä muuttuu leskeksi silloin kun se oikeudenmukaisuutta ajava puoliso kuolee.
        Parisuhteessa on vallalla tasapaino, toisella ei mitään tolkkua ja toisella senkin edestä.

        Tietenkin on myös niitä jotka ovat kumpikin järkeviä.

        Mitä tulee omiin lapsiin, mistäs ne ovat sen ahneuden mallin imeneet?
        Vanha sanonta sitä niittää mitä kylvää.

        Minun isä ja äiti ovat opettaneet meidät lapset olemaan kadehtimatta ja havittelematta toisten varoja ja haalimaan oma varallisuus työllä.
        Saman periaatteen olen siirtänyt omille lapsille.

        Mitä tulee lasten puolisoihin niin omat lapset tulisi olla niin vahvoja että voivat käskeä pitää turvan kiinni, muutoin jälleen kerran kasvatus on mennyt pieleen (kasvatettu nössöjä).

        Ps. olen itse leski mutta olen myös isä ensisijaisesti.


      • silloin1
        Ei aivan näin... kirjoitti:

        Äiti tai isä muuttuu leskeksi silloin kun se oikeudenmukaisuutta ajava puoliso kuolee.
        Parisuhteessa on vallalla tasapaino, toisella ei mitään tolkkua ja toisella senkin edestä.

        Tietenkin on myös niitä jotka ovat kumpikin järkeviä.

        Mitä tulee omiin lapsiin, mistäs ne ovat sen ahneuden mallin imeneet?
        Vanha sanonta sitä niittää mitä kylvää.

        Minun isä ja äiti ovat opettaneet meidät lapset olemaan kadehtimatta ja havittelematta toisten varoja ja haalimaan oma varallisuus työllä.
        Saman periaatteen olen siirtänyt omille lapsille.

        Mitä tulee lasten puolisoihin niin omat lapset tulisi olla niin vahvoja että voivat käskeä pitää turvan kiinni, muutoin jälleen kerran kasvatus on mennyt pieleen (kasvatettu nössöjä).

        Ps. olen itse leski mutta olen myös isä ensisijaisesti.

        kun on kyseessä ns.uusioperhe, tehkää hyvät ihmiset niin selkeät testamentit ja avioehdot ettei mitään jää tulkinnanvaraiseksi. Nämä vävy/miniäpuolet aika hanakasti hyökkäävät kyllä jaolle, vaikka kuinka yrittävät muuta esittää.


    • Nimenomaan avioehto on paikallaan uusioperheessä. Tällöin kumpaisenkin lapset perivät vanhempansa (osittamattoman) omaisuuden. Leskellä toki on lakiin perustuva asunnon (ja asuntoirtaimiston) elinaikainen hallintaoikeus, jos hän ei itse omista kodikseen sopivaa asuntoa; tätä oikeutta ei voi testamentilla rajoittaa. Testamentti ei siten ole yhtä tarpeellinen kuin avioehto ainakaan uusioperhettä ajatellen.

    • 34535

      Ongelma on silloin, kun lapsi menettää toisen vanhempansa hyvin nuorena. Silloin on koko elämä edessä ja taloudellinen tuki jää saamatta, mikäli isä/äiti elossa.

      Tällöin tulisi varmistaa, että lapsen etua ajaa joku muu, kuin ns. leski - joka mieluusti toki ajaa lähinnä omaa asiaansa, ollessaan nuorehko itsekin.

      Ikävä kyllä, kuolema tekee ihmisistä perin raadollisia. OMakohtaisesti koettua.

      Vanhat lesket aivan eri asia, jolloin lapset ovat päässeet jo omilleen.

      • -erkki

        >>Ongelma on silloin, kun lapsi menettää toisen vanhempansa hyvin nuorena. Silloin on koko elämä edessä ja taloudellinen tuki jää saamatta, mikäli isä/äiti elossa.>Ikävä kyllä, kuolema tekee ihmisistä perin raadollisia. OMakohtaisesti koettua.


      • HYVÄ
        -erkki kirjoitti:

        >>Ongelma on silloin, kun lapsi menettää toisen vanhempansa hyvin nuorena. Silloin on koko elämä edessä ja taloudellinen tuki jää saamatta, mikäli isä/äiti elossa.>Ikävä kyllä, kuolema tekee ihmisistä perin raadollisia. OMakohtaisesti koettua.

        -erkki sait sanottua asian niin kuin se on. Takertuisin vielä sanaan ns . leski, mikä se on, minä käytän sitä siviilisäätynä ilman ns.liitettä.


    • Sopuleski

      Kovin on monenlaisia tilanteita olemassa.

      Joskus lapset kynivät avuttoman lesken, joskus leski pitää kaikkea omanaan ja perilliset joutuvat verojen vuoksi vaikeuksiin.

      Tunteet ovat vahvasti mukana näissä jutuissa. Monesti olisi paras saada aikaan kompromissi ennenkuin aletaan riidellä ja mutkistaa asioita entisestään.

      Olisi varmaankin hyvä lakkauttaa perintövero kokonaan, niin vältyttäisiin monenlaiselta kähminnältä. Jos ei lopeteta,niin pantaisiin maksuun vasta kun perillinen on saanut perinnön omistukseensa niin, että on millä maksaa - tiedä sitten mitä puliveivauksia siitä sitten kehittyisi

      • no joo

        ***Olisi varmaankin hyvä lakkauttaa perintövero kokonaan, niin vältyttäisiin monenlaiselta kähminnältä.***

        Epäilen vahvasti. Perintökähminnällä kun ei tunnu olevat mitään kytkyä perintöveroon vaan vain sen perinnön saamiseen. Ja tässä ketjussa nimenomaan sen saamiseen leskeltä, maksoi mitä maksoi.


    • 2342

      Lesket vahvimmin tässä ketjussa osoittavat oman ahneutensa. Ovat ns. suurta ikäluokkaa, joten ei ihme. Tottuneet saamaan ITSe kaiken.

      • voivoivoi

        voi voi reppana kun et saa täältäkään sympatiaa perinnöistä puhumattakaan!


    • 353433

      voi voi pikku stalkkeri raasua.. haepa se tuttipullosi kaapista ja mene takaiisin tutumaan..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe