Auttakaa minua

kiiitos teille

En osaa enää hakea apua alko ongelmaani olen ihan yksin tämän asian kanssa ja samalla masennus pahenee.
Olen kohta 50vuotias nainen joka on tuurijuoppo,silloin kun töitä on menee paljon paremmin.
Nyt tilanne on niin paha että olen ajautunut itsemurha ajatuksiin ja ne ovat voimakkaita voimistuvat koko ajan.
Nytkin olen yksin kotona ja pelkään kuollakseni miten kestän tämän häpeän ja morkkiskse.
Tietääkö teistä kukaan mitä apua minun olisi ensimmäiseksi haettava ja mistä?
Asin Keskisuomessa ja haluan pelastaa itseni ja perheeni.

64

1059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minnahhh

      Oisko hyvä hakea ensin apua masennukseen? Ehkä lääkkeet, oletko koittanut toimivatko ne sinulle? Mulla on toiminut, koska käytin alkoholia apuna masennukseen. vaikka loppupeleissä se lisäsi sitä huomattavasti, kunnes olin itsemurhan partaalla ja päädyin päivystykseen. Nyt oon ollut juomatta jo tammikuusta lähtien ja lääkkeiden ja psykologi käyntien avulla on elämä ruvennut voittamaan. Itsekin Keski-Suomesta 26-vuotias nainen. kaikkea hyvää :)

      • kvcghjn

        Sanovat joka paikassa, et ensin alko pois ja sit mietitään masennuksen hoitoa.


    • Sportboy

      Minnesotahoitoa parempaa ei ole olemassa, sitä suosittelen. Muutakin on tarjolla, mutta valitettavasti moni muu hoito on lopulta roskaa. Lapualle tai Naantaliin kuukaudeksi hoitoon antaa eväät raitistua. Maksaa kyllä paljon, mutta jos vaakakupissa on elämä, hinta ei ole ykkösasia.

      • Töissä minnessä?

        Jaha, ja sitten piti tätä 6500 euroa maksavaa humpuukihoitoa tulla mainostamaan.


      • Shultsina
        Töissä minnessä? kirjoitti:

        Jaha, ja sitten piti tätä 6500 euroa maksavaa humpuukihoitoa tulla mainostamaan.

        Ei ole humpuukihoitoa. Aamusydämellä ohjelmassa viimesunnuntaina oli vaikeasti alkoholisoitunut mies ollut minnesotahoidossa ja päässyt kuiville. On ollut jo kuivilla muutaman vuoden. Mutta edellytys paranemiselle on oma halu parantua. Voimakas stoppi, että ny tämä paska saa riittää. Väkisin hoitoon viedyt eivät parane koska haluavatkin juoda.


    • en kerro ; )

      Kyllä monelle riittää laitoskatko ja mahdollisesti siellä annettava kuntoutus. Joillekin jo kolmen päivän kotona hoidettava lääkinnällinen avokatko on toimiva. Ratkaisevinta on motivaatio.
      on myös avo-Minnesotaa eikä silloin todella puhuta tuollaisista euromääristä.
      Niin väärin kun alkoholiongelmasta rahastetaan julmettuja summia eikä raha puussa kasva, yleensä asiat jo riittävän pielessä raha-asioita myöten että nyt kyllä "Sportboy" kyseenalaistan tämän sun kirjoittaman "parempaa ei ole olemassa" lauseesi.
      Mulla ei mennyt todellakaan tonneja mutta aikaa kyllä meni ja kovaa työtä.Suuri palkinto siitä tuli, raittius.
      Mua kritisoitu kun en ole salaillut alkoholismiani terveyskeskuksessa mutta todellakaan siitä ei ole haittaa ollut koska tieto siellä pistää mua tsemppaamaan ja tekemään tosissani töitä.
      Masennus hyvin yleistä joko jo valmiina tai se on juomisen seurausta. Sitä pitäisi alkaa hoitamaan ja keskusteluapukin tärkeää. Tietysti alkoholi olisi saatava pois niin aivokemia alkaisi palautua pikkuhiljaa ja mahdollinen masislääke pääsisi korjaamaan tasapainoa.A-klinikoilla usein käytössä akupunktio hoitoa jonka itse koin auttavaksi juomahimoon ja muutenkin hoiti rääkättyä kroppaa.
      Mä itse suosittelen A-klinikkaa tai menemään rehellisesti terveyskeskukseen. Niin kauan kuin totuutta salaa, olo vain pahenee ja ja suurenee. Jotkut saavat vertaistuesta eli AA:sta hyvää tukea ja uusia ystäviä rinnalla kulkemaan. Sitäkin kannattaa harkita ja ainakin kokeilla muutaman kerran eri päivinä. Puhutaan AA:n uskonnollisuudesta ja ei se sitä ole vaan hengellisyyttä joka lähtee ihmisestä itsestään. En itse ole uskonnollinen enkä kokenut mitenkään mitään Jeesustelua käydessäni aikoinaan kokouksissa.
      Olet"Auttakaa mua" ottanut jo ensimmäisen askeleen ja myöntänyt että olet voimaton juomisen suhteen. Suurin kynnys on jo ylitetty.
      Pääset kyllä selville vesille hetki kerrallaan. Olet pystynyt juomaan niin pystyt myös lopettamaankin. Tehtyjä asioita ei enään saa tekemättömiksi mutta tulevaan voit vaikuttaa ja suunta on nyt hyvä.
      Ole itsellesi armollinen ja muista että olet tärkeä ihminen alkoholismistasi huolimatta.
      Paljon voimia sulle ja kirjoitathan? Olen 43v nainen, raitis ollut 4,5v.

      • Auttakaa minua

        Kiitos asiallisesta ja todella kattavasta kirjoituksestasi,se oli kuin tietopaketti.
        Soitin ja kyselin Minnesota hoidosta,sosiaalitoimisto ei anna maksusitoomusta vaikka tietävät tilanteestani jonkin verran.
        Pyysin aikaa keskusteluun sain kolmen viikon päähän,ymmärrän että summa on valtava.
        Mutta samat miehet ja naiset makaavat viikkoja terveyskeskuksessa huilaamassa alkoholin takia.
        Joten tämän hoidon voin unohtaa A klikalle menen huomenna aamusta juttelemaan,ja myös minun on alettava hoitaa masennustani.
        Minulla on nyt avaimet elämään ja viimeinkin aion käyttää ne.


      • en kerro ; )
        Auttakaa minua kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta ja todella kattavasta kirjoituksestasi,se oli kuin tietopaketti.
        Soitin ja kyselin Minnesota hoidosta,sosiaalitoimisto ei anna maksusitoomusta vaikka tietävät tilanteestani jonkin verran.
        Pyysin aikaa keskusteluun sain kolmen viikon päähän,ymmärrän että summa on valtava.
        Mutta samat miehet ja naiset makaavat viikkoja terveyskeskuksessa huilaamassa alkoholin takia.
        Joten tämän hoidon voin unohtaa A klikalle menen huomenna aamusta juttelemaan,ja myös minun on alettava hoitaa masennustani.
        Minulla on nyt avaimet elämään ja viimeinkin aion käyttää ne.

        Moi"Auttakaa mua" : ). Tarkista moneltako A-klinikka avataan. Meillä päin klo 8:15 ja silloin olisi hyvä paikalla olla että saisit asioihisi vauhtia. Saattavat hoitajat ehdottaa laitoskatkoa ja siihen myös tarvitaan sos.toimiston maksusitoumus ja sen saaminen voi kestää. Avokatko joka tehdään kotona kannattaisi kokeilla sen kolme päivää mutta mun piti itse hakea päivän lääkkeet arkena joka aamu.
        Kyllä sinä selviät : ). Ja jos ei ensimmäinen kerta onnistu niin raitistumisessa on se armollinen asia että sen voi aina aloittaa uudestaan.


    • Pankin asiakas

      Ympärilläsi on kohtuullisten matkojen päässä AA-ryhmiä. Lähelläsi on satoja raitistuneita entisiä juomaongelmaisia, etsi googlesta ryhmien kokousajat. Olet niihin tervetullut ilman ajanvarauksia, eikä sinun tarvitse ilmoittaa henkilötietojasi eikä edes puhua, jos et halua. Ei maksa mitään, ellet halua maksaa tarjolla olevaa kahvia.
      Suomen AA - Etusivu
      www.aa.fi/‎
      Jos juominen aiheuttaa ongelmia,

    • Hei

      Haluan vain tsempata täältä!

      Olet saanut hyviä vinkkejä ja lisäksi olet tehnyt päätöksen hakea apua ongelmaasi. Hienoa! Uskon, että selviät. Sinulla on riittävä motiivi, itsesi ja perheesi pelastaminen. Toivon, että saat apua myös masennuksesta toipumiseen.

      Siunausta elämääsi.
      Päivi-pappi Hämeestä

      • P-Arska

        Mulla on sama homma. Aiemmin näin ei ollut. Olen oppinut käsittelemään tunteitani alkoholin avulla ja siitä pitäisi nyt oppia pois. Tässä muutamia tyypillisiä tilanteita: raskaan viikon jälkeen on vapaata. Olo on hieman väsynyt ja nuutunut, mieli ei ole kovin hyvä jostain syystä eikä oikein jaksa tehdä mitään. Silloin hoksaan, että muutaman ryypyn jälkeen koen oloni virkeäksi ja energiseksi. Huonosta päivästä tulee hyvä päivä. Mieliala kohoaa ja tekemättä jääneet hommat hoituvat kotona. Päätän juoda. Käyn kaupungilla ostoksilla. Huomaan että patiolle paistaa aurinko. Tuntuu hyvältä idealta lopuksi lepuuttaa vähän jalkoja ja ottaa "parit". Tottakai otan. Pahoitan mieleni jostain, ja lähden juomaan. Paha mieli on kuin lupa ottaa muutamat. Hyvä mieli ei ole tarpeeksi hyvä, jos sitä ei kohoteta alkoholilla vielä vähän lisää. Stressi ja paine elämässä saavat myös juomaan, kun tuntuu että ympäristö vaatii enemmän kuin jaksaisi tehdä. Opiskeluaikana esimerkiksi tein tehtäviä humalassa ja joskus saatoin vaativan päivän päätteeksi käydä kaupan kautta ja korkata kotimatkalla muutaman. Kun alkoholi liittyy niin moneen hetkeen, niin se lopulta aiheuttaa repsahduksia, koska syitä juoda on niin paljon. Kielteinen tunne, se on kaikista hankalin ratkaistava tunne ilman alkoholia.

        Mulla on ne omat repsahdukset joita ei edes saisi tapahtua ja sitten juominen sosiaalisista syistä lisäksi. Tämän vuoksi kulutus on viikoittaista.Kaverit on haastava juttu. Minun on hankala sanoa ei. Jos huomaan, että joku kaveri on muutaman kerran yrittänyt soittaa, saatan laittaa viestiä että nähdään perjantaina ja käydään parilla oluella, vaikka se ei oikein tunnu hyvältä idealta.
        Olen esimerkiksi repsahtanut yksin ryyppään, mutta krapulassa on mentävä baariin, koska aiemmin tuli sovittua tapaaminen kyseiselle päivälle enkä viitsi peruuttaa.
        Joku saattaa soittaa baarista. On hankala sanoa ei, koska kyseisen ihmisen kanssa on aina mukavaa ja on mennyt viikkoja ettei olla nähty. Lähden baariin vaikka tiedän että kyseinen ystävä ottaa aina reilusti.
        Seura vaikuttaa paljon. Vasta olin liikenteessä raittiin ihmisen kanssa joka otti vain yhden hitaasti. En kehdannut itsekään ottaa enempää enkä päihtyä selvinpäin olevan nähden. Se jäi siihen. Lopulta pienikin humala haihtui, eikä tehnyt mielikään ottaa enempää. Jos olisin nopeasa tahdissa juonut esim kaksi tai kolme, olisi juominen karannut käsistä totaalisesti.

        On pakko oppia kieltäytymään. Jos en juo yksinäni ja saan tapaamisia harvennettua, sekä kertakulutusta hillittyä niin juomisesta ei ole ongelmaa. Se ei näköjään tapahdu itsestään, on ponnisteltava. Mitä voisimme jatkossa sanoa? Ajattelin kokeilla näitä ja valmistautua ennakkoon henkisesti kohtamaan haasteelliset tilanteet.
        Jos käyt töissä, niin soita paljon juovalle ystävälle kesken työputken. Tällöin sinun on helppo sanoa,ettet voi lähteä nyt baariin, koska huomenna on töitä tms.
        On luontevaa kieltäytyä.
        Kerro, että sinulla on menoja sovittuna seuraavalle vapaalle. Vieraita, velvollisuuksia, jokin tapaaminen ym.
        Joskus voisi vain jättää vastaamatta, tai sanoa, ettei nyt tiedä milloin seuraavan kerran voisi lähteä tai että rahat ovat loppu.
        Tärkeintä olisi olla oma itsensä. Sanoa suoraan esimerkiksi "Olen huolissani alkoholin käytöstä. Siitä on tullut minulle ongelma ja nyt olen tehnyt päätöksen olla toistaiseksi ilman. Ehkä voit pyytää jotain toista henkilöä baariin seuraksi. Nähdään muualla jos haluat". Joskus on parempi vaikka menettää ystävänsä kuin olla seurassa, joka aiheuttaa ongelmia. Alkoholiongelma on yksi pahimpia ongelmia. On ajateltava enemmän omia tarpeita. Sinä et torju ystäviäsi ihmisenä, vaan ainoastaan tietynlaisten käytäytymisen. Ja senkin perustellusta syystä. Jos tämä ei sovi niin anna kaverien olla. Jos emme osaa sanoa ihmisille ei, niin tilanne ei muutu. Kun itselläkin on viinanhimoa, niin on senkin vuoksi jo hankalaa kieltäytyä.
        On hullua jos pitää tuntea syyllisyyttä tai kaverien menettämisen pelkoa siitä, ettei lähde juopottelemaan. Kuinka upeaa on herätä vapaapäivänä virkeänä ja hyvin nukkuneena, verattuna krapulaan ja valvottuun yöhön.

        Jos sattuu humalassa tarpeeksi pahasti, niin elämä ei enää ole elämisen arvoista sen jälkeen. Nyt olisi hyvä sauma ottaa niskasta itseään kiinni, kun ongelma on tiedostettu ja asiat vielä hyvin.... Monesti tulee vähäteltyä, että enhän minä kovinkaan humalassa viimeksi ollut, melkein selvinpäin. Nyt olen alkanut tiedostamaan olleeni liian humalassa. Kun myöhemmin tajuaa, että muisti on osittain mennyt, oksensi baarin vessaan, kaatui kotimatkalla, portsari ei päästänyt sisään tai henkilökunta ei enää myynyt... Tuli kotona särettyä jotain tai löysi aamulla lammikon lattialta pissaa, eikä tiedä miten se sinne päätyi, niin ymmärtää kyllä olleensa liian humalassa ja alkoholinkäytön kaikea muuta kuin kohtuullista. Se on sitä vaarallista riskijuomista


    • Päivi-pappi ja kuunteleva_kirkko.

      Osaan sanoa vain että tervetuloa palstalle ja aloittaja taisi saada lisää voimia.

      Masennus ja alkoholi ovat aika vaikea yhdistelmä kun ei välttämättä tiedä kumpi on se hallitseva sairaus tai mistä johtuu mutta pääasia on että apua löytyy.

      Toivon että jatkossakin käytte täällä ja uskallan sanoa että täällä on pari timantin kovaa luotsia jotka valvovat palstaa metallimuija ja minä.

      Aloittajalle voimia ja et sinä ole yksin kuten huomasit.

      • Marja Tyrni

        Kaikki lähtee itsestäsi, mahdolliset muutoksetkin.
        Kenenkään muun takia et voi itseäsi muuttaa eikä itseään voi huijata. Muttei myöskään juosta karkuun eli totuus katsoo siellä peilissä.
        Onnellisuutta ja hyviä fiiliksiä voi oikeasti opetella jos on halua. Ei nautinnot isoja asioita tarvitse olla, onnellisuus lähtee ihmisestä sisältä. Tärkein asia mistä olisi hyvä alkaa nauttimaan, on sinä itse. Mieti mitä hyvää ja ihanaa sussa on ja ole rehellinen. Kehu itseäsi ja kunnolla. Etsi pienimmätkin plussat. Siitä on hyvä lähteä jatkamaan sen maailman tärkeimmän asian fiilistelyä.
        Et ole tyytyväinen tämän hetkiseen tilanteeseen eli muutosta on ilmassa. Mieti rauhassa ja anna alitajunnan tehdä huomaamatonta työtään
        Alkoholin pitäisi olla nautintoaine mutta jos laatu huonoa, ei se nautintoa enään ole.
        Sulle keväistä aurinkoa toivon, kuten myös "auttakaa minua". Asioilla tapana järjestyä, hetki kerrallaan, Alkoholiongelma on yksi pahimpia ongelmia. On ajateltava enemmän omia tarpeita


    • neiti-ihminen

      Heippa!
      Tulin kanssa tänne kattelemaan että olisiko ratkaisuja mun tilanteeseen.. on toki vähän eri kun sun. Mutta mulla tulee kanssa ihan hirveitä ajatuksia sitten kun selviän täysin eli kaikki viimeisetkin huurut on kadonnut. Morkkiksia ei ikinä tietenkään voi verrata enkä tiedä mitä tarkalleen oot tehnut. Mutta mulla on kanssa kaikenlaista ihan oikeasti takana ja harvase maanantai googlettelen ohjeita miten elää itsensä ja morkkiksen kanssa. Meitä on niin paljon usko mua . Myös itsetuhoiset ajatukset monesti pyörii. En tietenkään iloitse että sinulla on paha olla mutta tavallaan helpottavaa huomata että meitä on tosi paljon jotka potee tismallee samaa pahaa oloa johtuen näistä..... tsemppiä sulle ja vastaile jotain jos vielä katselet keskustelua! Niin ja hae apua lähimmältä a klinikalta. minullekin on sitä suositeltu ja kun epäilin että kuulunko sinne niin minulle sanottiin ettei tarvii välttämättä olla mikään puli vaan siellä autetaa kokonaisvaltaisesti ihmisiä joille alkoholi tuottaa ongelmia. Riippumatta minkä tasoisia.

      • en kerro ; )

        Hei"neiti-ihminen". Näinhän se on että jokainen tarina erilainen. Eikä ratkaisevinta ole aina ongelmassa määrät eikä kerrat vaan sen juomisen tuottama olo ja miksi sitä nautitaan.
        Alkoholin pitäisi olla nautintoaine mutta jos laatu huonoa, ei se nautintoa enään ole.
        Sulle keväistä aurinkoa toivon, kuten myös "auttakaa minua". Asioilla tapana järjestyä, hetki kerrallaan, askel kerrallaan.
        Kirjoittakaa kuulumisia : ).


    • tämäinonolemassa

      Viina, viina kaiken pahan alku.Silloin kun se saa yli otteen ihmisestä.Apua on saatavilla, joitakin rauhoittaa rukous, varsinkin jos joku toinen rukoilee.Toisille kristillisyys ja usko on punainen vaate.
      Sinulle joka haluat hengellistä lohtua kts. www.tv7.fi

      • Auttakaa minua

        vsrmadti joitakin se rukouskin auttaa minä en jaksa tuohon uskoa,mutta ei tässä hyvää kuulu.
        Kävin tänään siellä A klinikalla ja eipä nuo vakavissaan ottaneet,katkoa eivät suosittellleet ja minä en mitään lääkkeitä
        mukaan saanut???
        Kysyin tässäkö tämä nyt oli??
        Hoitaja sanoi että olet niin reippaan ja hyvännäköinen tsempillä pääsee pitkälle,mutta jos tilanne pahenee otsthan yhteyttä.
        Eli olisi pitänyt menmä hikisenä,hiukset likaisena ja viikon vanhat vaatteet päällä,eli se siitä.
        Onneksi en Alkon kautta tullut kotiin,perjantaina töihin.
        Eli sieltä ei tullut mitään apua,minnesota hoidon voi unohtaa kun ei sitä maksusitoomusta saa.
        Jäljelle jää AA kerho ei kiitos.
        Joten hymyä huuleen.
        Pärjäilkää te ihanat vastaajat,minua kyrsii ja kovaa.


      • ikävää..
        Auttakaa minua kirjoitti:

        vsrmadti joitakin se rukouskin auttaa minä en jaksa tuohon uskoa,mutta ei tässä hyvää kuulu.
        Kävin tänään siellä A klinikalla ja eipä nuo vakavissaan ottaneet,katkoa eivät suosittellleet ja minä en mitään lääkkeitä
        mukaan saanut???
        Kysyin tässäkö tämä nyt oli??
        Hoitaja sanoi että olet niin reippaan ja hyvännäköinen tsempillä pääsee pitkälle,mutta jos tilanne pahenee otsthan yhteyttä.
        Eli olisi pitänyt menmä hikisenä,hiukset likaisena ja viikon vanhat vaatteet päällä,eli se siitä.
        Onneksi en Alkon kautta tullut kotiin,perjantaina töihin.
        Eli sieltä ei tullut mitään apua,minnesota hoidon voi unohtaa kun ei sitä maksusitoomusta saa.
        Jäljelle jää AA kerho ei kiitos.
        Joten hymyä huuleen.
        Pärjäilkää te ihanat vastaajat,minua kyrsii ja kovaa.

        Kävin tänään siellä A klinikalla ja eipä nuo vakavissaan ottaneet,katkoa eivät suosittellleet ja minä en mitään lääkkeitä
        mukaan saanut???

        Tottakai tarvit apua, jos juominen ahdistaa ja aiheuttaa ongelmia. Sinuna menisin yksityislääkärille hoidattamaan sitä masennusta (näin olen vuosia sitten itse tehnytkin,mutta alkoholiongelmasta en kärsinyt) ja lisäksi pyytäisin lääkettä siihen alkoholin käyttöön. Käsittääkseni ne lääkkeet poistaa juomisen aiheuttaman hyvänolon tunteen. Varmaan nämä yhteiskunnan kustantamat ilmaiset palvelut ovat juuri tuollaisia, ettei apua saa ajoissa ja vain tosi huonot tapaukset otetaan vakavasti. Entäpä työterveyshuolto? Onko siellä mitään kriisikeskusta tms jossa voisit käydä keskustelemassa? Älä lannistu,vaan jatka avun hakemista. Käyn paljon omien asioitteni kanssa yksityisellä puolella, vaikka olen pienituloinen. En voi jäädä jonojen hännille pyörimään tai odottelemaan kunnes ongelmani ovat tosi pahoja. Älä lannistu tästä, vaan tee nyt uudet suunnitelmat.


      • auttakaa minua
        ikävää.. kirjoitti:

        Kävin tänään siellä A klinikalla ja eipä nuo vakavissaan ottaneet,katkoa eivät suosittellleet ja minä en mitään lääkkeitä
        mukaan saanut???

        Tottakai tarvit apua, jos juominen ahdistaa ja aiheuttaa ongelmia. Sinuna menisin yksityislääkärille hoidattamaan sitä masennusta (näin olen vuosia sitten itse tehnytkin,mutta alkoholiongelmasta en kärsinyt) ja lisäksi pyytäisin lääkettä siihen alkoholin käyttöön. Käsittääkseni ne lääkkeet poistaa juomisen aiheuttaman hyvänolon tunteen. Varmaan nämä yhteiskunnan kustantamat ilmaiset palvelut ovat juuri tuollaisia, ettei apua saa ajoissa ja vain tosi huonot tapaukset otetaan vakavasti. Entäpä työterveyshuolto? Onko siellä mitään kriisikeskusta tms jossa voisit käydä keskustelemassa? Älä lannistu,vaan jatka avun hakemista. Käyn paljon omien asioitteni kanssa yksityisellä puolella, vaikka olen pienituloinen. En voi jäädä jonojen hännille pyörimään tai odottelemaan kunnes ongelmani ovat tosi pahoja. Älä lannistu tästä, vaan tee nyt uudet suunnitelmat.

        Jos minulla olisi rahaa menisin heti yksityislääkärille,mutta kun ei ole.En nyt tarvitse kommentteja olihan sulla rahaa juoda.
        Niin oli kurkusta meni alas rahat mitkä olisi tarvittu ihan muuhun,mutta niitä en takaisin saa.
        Nyt masentaa niin pirusti et itku tulee,eka kertaa oli tahtoa tehdä asialle jotain.
        Taidan mennä kuumaan suihkuun ja nukkumaan isäntä lupasi katsoa muksujen perään.
        Sitten tulee tietty masis kun olen sänkyn pohjalla taas kerran tekemättä mitään.
        Noin miten se menikään nyt sitä apua hakemaan???
        Ja miten kävi ainut lohtu en tarttunut pulloon,onneksi ei ollut rahaa.
        On tämä elämää ei pahemmin naurata ihmiset rakkaat.
        Mut elämä pn.


      • ikävää....
        auttakaa minua kirjoitti:

        Jos minulla olisi rahaa menisin heti yksityislääkärille,mutta kun ei ole.En nyt tarvitse kommentteja olihan sulla rahaa juoda.
        Niin oli kurkusta meni alas rahat mitkä olisi tarvittu ihan muuhun,mutta niitä en takaisin saa.
        Nyt masentaa niin pirusti et itku tulee,eka kertaa oli tahtoa tehdä asialle jotain.
        Taidan mennä kuumaan suihkuun ja nukkumaan isäntä lupasi katsoa muksujen perään.
        Sitten tulee tietty masis kun olen sänkyn pohjalla taas kerran tekemättä mitään.
        Noin miten se menikään nyt sitä apua hakemaan???
        Ja miten kävi ainut lohtu en tarttunut pulloon,onneksi ei ollut rahaa.
        On tämä elämää ei pahemmin naurata ihmiset rakkaat.
        Mut elämä pn.

        Jos minulla olisi rahaa menisin heti yksityislääkärille,mutta kun ei ole.En nyt tarvitse kommentteja olihan sulla rahaa juoda.


        Olisi upeaa, jos elämänsä ja rahankäyttönsä voisi hallita täydellisesti. Näin ei varmaan ole kellään aina. Mennyt on mennyttä, tärkeintä on nyt saada tilanne hallintaan. On mietittävä muuta vaihtoehtoa. Jos sinulla on itsemurha-ajatuksia, niin varmasti kärsit jo keskivaikeasta masennuksesta, joka vaatii hoitoa ja kenties terapiaakin. Se täytyy lääkärin ottaa vakavasti, jos tuollaisia ajatuksia on. Lähde hakemaa apua nyt masennukseen. Lääkäri kysyy aina päihteiden käytöstä, ja samalla voit mainita siitäkin. Ehkä sinut otetaan vakavasti kun lähdet hakemaan apua masennukseen, etkä suoranaisesti alkoholismiin.

        Ja miten kävi ainut lohtu en tarttunut pulloon,onneksi ei ollut rahaa.

        Et ratkennut juomaan, joten onneksi olkoon. Vaikka sinua nyt epäonnisti, niin olet toiminut ihailtavan reippaasti, tuntenut ja ottanut vastuuta omasta tilanteestasi ja hakenut apua. Sinulla on kaikki mahdollisuudet selviytyä tästä.Lähde nyt uudemman kerran jonnekin puhumaan. Joskus julkisella puolella sitä apua on osattava vaatia.


    • Minnesodan käynyt

      Hei,

      Vaikka täällä ja muillakin palstoilla on arvosteltu Minnesotaa, niin se kuitenkin pelasti minun elämäni :-).

      Kiersin vuodet kunnallisia hoitolaitoksia, katkaisuasemia, A-klinikan,
      Keskussairaalan terapeutit, lääkäriasemat jne,,,kokeilin masennuslääkkeet, antabuksen ja muut vieroitus-/viinanhimoa estävät lääkkeet. Kaikki turhaan.

      Isäni järjesti minut Minnesotaan Lapualle; maksusitoumus ei irronnut helpolla, mutta
      viimein painostuksen jälkeen sen sain.

      Suosittelen keskustelemaan vielä sosiaalitoimen kanssa asiasta. Perusteluna hoidon hyvät tulokset. Kunnallisissa laitoksissa syötetään diapamia, unilääkkeitä jne, joilla pidetään rauhallisena. Hoito on "hyssyttelyä", koska terapeutit ovat vasta koulusta valmistuneita nuoria, joilla ei ole omakohtaista kokemusta sairaudesta nimeltä alkoholismi.

      Jotkut raitistuvat Minnesodan, jotkut AA:n, jotkut uskonnon ja jopa jotkut katkolla tai ihan omaehtoisesti. Ihan sama; lopputulos ratkaisee...raittius :-)

      Ja loppupelissä kaikki lähtee omasta päästä, jos päätös raitistua ei ole tarpeeksi vahva, niin mikään ei auta.

      Yksin ei kuitenkaan selviä, joten käy edes tutustumassa paikalliseen AA-kerhoon, siellä ei ketään ketään tuomita ja kaikki ovat käyneet läpi saman helvetin.

      Tsemppiä matkaan!

    • Pysytään totuudessa

      "Yksin ei kuitenkaan selviä, joten käy edes tutustumassa paikalliseen AA-kerhoon, siellä ei ketään ketään tuomita ja kaikki ovat käyneet läpi saman helvetin."

      Kyllä selviää aivan hyvin yksinkin. Ei aa-kerhoon tai minnesota tyyppisiin hoitoihin mene kuin pieni osa niistä jotka päättävät lopettaa juomisen, joten lopeta valehtelu.

      • Pankin asiakas

        Totta puhut, hyvin selviää yksinkin, mutta vain osa alkoholisteista. Jos ymmärrän oikein, olet onnellisessa asemassa, kun sinun on onnistunut pysyä raittiina omalla päätökselläsi.
        Päivä kerrallaan kirjassa on juuri tälle päivälle teksti, joka kertoo, että AA:n ohella on muitakin tapoja toipua alkoholismista.
        Kiitollinen olen kuitenkin, että olen saanut tänäänkin olla raittiina AA-toveriseuran tukemana, kun muuten eivät raitistumisyritykseni tuottaneet tulosta.
        Tänään on Suomessa kokoontunut noin 150 ryhmää, eli 1500 tai jopa parituhatta alkoholistia vertaistuen pariin, vapaaehtoisesti ilman maksuvelvoitteita..


      • suhteellisuudentaju
        Pankin asiakas kirjoitti:

        Totta puhut, hyvin selviää yksinkin, mutta vain osa alkoholisteista. Jos ymmärrän oikein, olet onnellisessa asemassa, kun sinun on onnistunut pysyä raittiina omalla päätökselläsi.
        Päivä kerrallaan kirjassa on juuri tälle päivälle teksti, joka kertoo, että AA:n ohella on muitakin tapoja toipua alkoholismista.
        Kiitollinen olen kuitenkin, että olen saanut tänäänkin olla raittiina AA-toveriseuran tukemana, kun muuten eivät raitistumisyritykseni tuottaneet tulosta.
        Tänään on Suomessa kokoontunut noin 150 ryhmää, eli 1500 tai jopa parituhatta alkoholistia vertaistuen pariin, vapaaehtoisesti ilman maksuvelvoitteita..

        "Tänään on Suomessa kokoontunut noin 150 ryhmää, eli 1500 tai jopa parituhatta alkoholistia vertaistuen pariin,"

        Joista tulokkaita, (alle vuoden mukana olleita) on enintään 200 ja heistäkin vain noin 30, jos sitäkään, saavuttaa vuoden yhtäjaksoisen raittiuden AA:n avulla.
        Se on aika vähän maassa jossa alkoholistien määrä lasketaan sadoissa tuhansissa. :)


      • Pankin asiakas
        suhteellisuudentaju kirjoitti:

        "Tänään on Suomessa kokoontunut noin 150 ryhmää, eli 1500 tai jopa parituhatta alkoholistia vertaistuen pariin,"

        Joista tulokkaita, (alle vuoden mukana olleita) on enintään 200 ja heistäkin vain noin 30, jos sitäkään, saavuttaa vuoden yhtäjaksoisen raittiuden AA:n avulla.
        Se on aika vähän maassa jossa alkoholistien määrä lasketaan sadoissa tuhansissa. :)

        Katsoin toukokuun AA Tiedotuksia lehden palstalta yksivuotiaitten määräksi 23. En tiedä, mistä olet saanut luvuksesi 30. AA:ssa raitistuneiden määrä on valitettavan pieni satojen tuhansien alkoholin ongelmakäyttäjien joukosta., Kuitenkin myönteinen asia jokaisen raitistuneen ja heidän läheistensä kannalta.

        Tänäänkin kokoontuu suuri joukko suomalaisia alkoholisteja vapaaehtoisesti yhteisen ongelmansa ratkaisemisen merkeissä. Useimmilla heistä on pyrkimys päästä pysyvästi eroon alkoholista. Useille tuhansille se on onnistunut, ei kaikille. He voivat käyttää muita tapoja, jos haluavat lopettaa juomisen. Kukaanhan ei voi kieltää, ei AA:kaan, kenenkään juomista.


      • Pankin asiakas
        Pankin asiakas kirjoitti:

        Katsoin toukokuun AA Tiedotuksia lehden palstalta yksivuotiaitten määräksi 23. En tiedä, mistä olet saanut luvuksesi 30. AA:ssa raitistuneiden määrä on valitettavan pieni satojen tuhansien alkoholin ongelmakäyttäjien joukosta., Kuitenkin myönteinen asia jokaisen raitistuneen ja heidän läheistensä kannalta.

        Tänäänkin kokoontuu suuri joukko suomalaisia alkoholisteja vapaaehtoisesti yhteisen ongelmansa ratkaisemisen merkeissä. Useimmilla heistä on pyrkimys päästä pysyvästi eroon alkoholista. Useille tuhansille se on onnistunut, ei kaikille. He voivat käyttää muita tapoja, jos haluavat lopettaa juomisen. Kukaanhan ei voi kieltää, ei AA:kaan, kenenkään juomista.

        Tarkennan vielä, että joka kuukausi ilmestyvässä Tiedotuksissa on aina suunnilleen sama määrä 1-vuotiaita, ja lisäksi esim. toukokuun lehdessä pitkälti yli 300 muuta, jotka ovat halunneet ilmoittaa raittiutensa vuosipäivästä, siis kahdesta ylöspäin.


    • toinen 50+ n.

      Minulle kävi avo-Minne ja siihen jäi juominen kerralla. Sain uuden elämän ja ei ole viinaa tehnyt mieli, sen merkitys elämässäni katosi, samoin masennus ja unettomuus.

      Jos olisin tiennyt tämän, olisin hakenut sieltä apua jo aiemmin ja rahat kaivaisin tuohon ihan mistä vaan.

      • auttakaa minua

        Tänään on ollut tosi masentava päivä ja voin vaan itseäni syyttää,ei enää jaksa laittaa juomisen piikiin.
        Viimeisin känni örvellys oli liikaa ja nyt vasta on tullut esille mitä olen tehnyt tätä häpeän määrää,mutta mitä se hyödyttää??
        Olen loukannut ystävääni ja en edes muista tapausta,luon äsken spostini häneltä sen viimeisen.
        Juuri mietin mitä teen minne menen ?
        Jatkanko taas tästä vaan eteenpäin,miten ilkeän tai kehtaan olenko oikeasti näin ilkeä ihminen.
        Huomennako töihin ja suojakuori päälle??
        Ihan oikeasti osaanko oikeasti edes hävetä kun olo paranee,enkö ajattele edes lapsiani?
        Tälläisen elämänkö heille haluan antaa,ei hyvä Jumala.
        Eilen olin niin elämän halua täynnä,nyt kaikki pohja on pois??
        Jos olisi joku ihminen jolle voisi laittaa esin spostia,en sääliä tarvitse vaan tervettä suoraa puhetta.


      • Älä provoa
        auttakaa minua kirjoitti:

        Tänään on ollut tosi masentava päivä ja voin vaan itseäni syyttää,ei enää jaksa laittaa juomisen piikiin.
        Viimeisin känni örvellys oli liikaa ja nyt vasta on tullut esille mitä olen tehnyt tätä häpeän määrää,mutta mitä se hyödyttää??
        Olen loukannut ystävääni ja en edes muista tapausta,luon äsken spostini häneltä sen viimeisen.
        Juuri mietin mitä teen minne menen ?
        Jatkanko taas tästä vaan eteenpäin,miten ilkeän tai kehtaan olenko oikeasti näin ilkeä ihminen.
        Huomennako töihin ja suojakuori päälle??
        Ihan oikeasti osaanko oikeasti edes hävetä kun olo paranee,enkö ajattele edes lapsiani?
        Tälläisen elämänkö heille haluan antaa,ei hyvä Jumala.
        Eilen olin niin elämän halua täynnä,nyt kaikki pohja on pois??
        Jos olisi joku ihminen jolle voisi laittaa esin spostia,en sääliä tarvitse vaan tervettä suoraa puhetta.

        Älä yritä kerjätä aa-kerhon sähköposti osoitteita palstaa roskaamaan, sen tiedottajana tiedät ne aivan varmasti. Sitäpaitsi portaalin säännöissä ylsiselitteisesti kielletään julkaisemasta yksityisiä puhelinnumeroita tai meiliosotteita.


      • Auttakaa minua
        Älä provoa kirjoitti:

        Älä yritä kerjätä aa-kerhon sähköposti osoitteita palstaa roskaamaan, sen tiedottajana tiedät ne aivan varmasti. Sitäpaitsi portaalin säännöissä ylsiselitteisesti kielletään julkaisemasta yksityisiä puhelinnumeroita tai meiliosotteita.

        No se ei ollut tarkoitus kiitos vaan.
        En enää kirjoittele.


      • jfgwojg
        Auttakaa minua kirjoitti:

        No se ei ollut tarkoitus kiitos vaan.
        En enää kirjoittele.

        Älä välitä tuosta moukasta, jatka kirjoittelua jos koet saavasi siitä apua. Suurin osa täällä on järkeviä ihmisiä ja ymmärtävät sinua.
        Tiedän että joskus avun saaminen voi olla hankalaa, aina ei terveydenhuoltohlökunta tajua/jaksa/ehdi ottaa vakavasti, etenkin jos et näytä rapajuopolta.
        Käythän vielä terveyskeskuksessa tai uudestaan siellä A-klinikalla.


      • Murheen murtama nainen
        jfgwojg kirjoitti:

        Älä välitä tuosta moukasta, jatka kirjoittelua jos koet saavasi siitä apua. Suurin osa täällä on järkeviä ihmisiä ja ymmärtävät sinua.
        Tiedän että joskus avun saaminen voi olla hankalaa, aina ei terveydenhuoltohlökunta tajua/jaksa/ehdi ottaa vakavasti, etenkin jos et näytä rapajuopolta.
        Käythän vielä terveyskeskuksessa tai uudestaan siellä A-klinikalla.

        Eiköhän tämä palsta ole sitä varyen että edes jotain toivoa saisi??
        Kaikista ei ole sinne AA kerhoon jos ei katkolle hyväksytä ja kallisiin hoitoihin ei ole varaa sitä on aika yksin.
        Olen tämän myös minä kokenut,ongelmaani vähäteltiin vähän joka puolella.
        Näitä mene hakemaan apua kommentteja kyl tuli,mutta itse ongelmaani ei puututtu ajoissa.
        Minulla se meni siihen että menetin tai join kaiken ja nyt olen todella yksin.
        Asun surkeassa asunnossa syön mitä on jos on varaa,alko jäi tietsikka on ainut mistä yritän pitää kiinni.
        Voi edes musiikkia kuunella ja mitä maailmalla tapahtuu seurata ja näitä palstojakin.
        En yleensä vastaile mutta olin samassa tilanteesa kun aloittaja,joten toivon että hän jaksaisi taistella.
        Vielä kuitenkin on perhe ja työ kaikki ei ole menetetty,toki ystävyys suhteitten menetys on raskasta.
        Mutta eihän kenenkään tarvitse kestää ihan mitä vaan,voi on kymmeniä omia kokemuksia.
        Minä menetin kaiken myös lapset tässä on nyt aikaa miettiä,menetettyjä en takaisin saa.
        Mutta aina sitä toivoo että edes joku löytäisi raittiuden ja saisi elämänsä takaisin.
        Minä olem ollut kauan raittiina mutta elämääni en silti takaisin saanut.
        Se oli kallis hinta viinan juonnista,liian kallis.


    • Onnea yrittämiseen !

      Eikö perheesi tue sinua mitenkään ?
      Missä ystävät ?
      Pääkaupunkiseudulla ei valitettavasti apua saa ainakaan erveyskeskuksesta.
      Psykiatria ei ole, vain mielenterveyshoitaja, jonka jutut on naistenlehtitasoa.
      Itsekin tietää enemmän.
      Joku AA-ryhmä kokoontuu kerran viikossa, mutta kaikki ihmiset eivät ole lauma-ihmisiä, jotka haluavat ryhmiin.
      Kirjastossa on paljon hyviä kirjoja (pitää tilata yleensä), joissa alkoholin käytön problematiikkaa selitetään. Oppii miettimään omia vaikutteitaan ja syitä.
      Kukaanhan ei juo viinaa maun takia, vaan ongelmiinsa, jotka voivat juontaa kaukaa menneisyydestä. Minua auttoi itseni ja ongelmieni ymmärtäminen,
      syihin syviin meneminen.
      Nyt voin ottaa hyvän juhlan tai iloisen tapaamisen merkeissä hallitusti
      muutaman maljan, ei mene överiksi.
      Kun tulee sinuiksi itsensä ja maailman (kanssaihmisten) kanssa.

      • Auttakaa minua

        Hei vaan
        Päätin kuitenkin vielä kirjoittaa olen tämän ketjun aloittaja ja kiittollinen asiallisista viesteistä.
        Perheeni on äärimmäisen väsynyt heiltä en nyt edes apua tai tukea voe edes vaatia.
        Myös he tarvitsisivat apua ja tukea,eivät ole vielä minua jättäneet.
        Ystävät minä olen itse menettänyt en voi kun odottaa jos aika tekisi tehtävänsä.
        Soitin tänään omaan terveyskeskukseen ja ajan sain ensi maanantaille,aion puhua myös masennuksestani.
        Näin ei voi jatkua sen tietää jokainen.
        Töihin menen huomenna siitä pidän kiinni,ja on jotain muuta ajateltavaa.
        Kirjoitan ensi viikolla kuulumisiani,nyt koetan elää päivän kerralaan.
        Aurinkoa teille kaikille.


      • Pahasiideri
        Auttakaa minua kirjoitti:

        Hei vaan
        Päätin kuitenkin vielä kirjoittaa olen tämän ketjun aloittaja ja kiittollinen asiallisista viesteistä.
        Perheeni on äärimmäisen väsynyt heiltä en nyt edes apua tai tukea voe edes vaatia.
        Myös he tarvitsisivat apua ja tukea,eivät ole vielä minua jättäneet.
        Ystävät minä olen itse menettänyt en voi kun odottaa jos aika tekisi tehtävänsä.
        Soitin tänään omaan terveyskeskukseen ja ajan sain ensi maanantaille,aion puhua myös masennuksestani.
        Näin ei voi jatkua sen tietää jokainen.
        Töihin menen huomenna siitä pidän kiinni,ja on jotain muuta ajateltavaa.
        Kirjoitan ensi viikolla kuulumisiani,nyt koetan elää päivän kerralaan.
        Aurinkoa teille kaikille.

        Voisiko työterveyslääkäri Sinua auttaa? Sitä kautta itse sain masennukseeni apua, ja varmasti saa myös alkoholiongelmiin. Joillakin työpaikoilla on jopa ohjelma, jolla autetaan alkoholisteja, ettei se lopputili olisi se ensimmäinen eteentuleva "hoito".

        Tuo kohtelu, mitä sait A-klinikalla, oli törkeää! Mutta niin tyypillistä. Alkoholismin ja myös masennuksen oletetaan näkyvän päälle päin, vaikkei niin aina ole. Miksei apua voisi pyytää jo ENNEN kuin on elämä täysin pilalla?!! Sama juttu peliriippuvuuden kanssa - apua ei saa, ennenkuin on tuhlannut rahansa, puolison rahat, lasten rahat ja perinnöt, ja talo ja auto on menneet.

        Ei mitään ennaltaehkäisyn mahdollisuutta, tumput suorana ootetaan, että toinen on pohjalla, ennenkuin autetaan.


      • Joko sait potkut?
        Pahasiideri kirjoitti:

        Voisiko työterveyslääkäri Sinua auttaa? Sitä kautta itse sain masennukseeni apua, ja varmasti saa myös alkoholiongelmiin. Joillakin työpaikoilla on jopa ohjelma, jolla autetaan alkoholisteja, ettei se lopputili olisi se ensimmäinen eteentuleva "hoito".

        Tuo kohtelu, mitä sait A-klinikalla, oli törkeää! Mutta niin tyypillistä. Alkoholismin ja myös masennuksen oletetaan näkyvän päälle päin, vaikkei niin aina ole. Miksei apua voisi pyytää jo ENNEN kuin on elämä täysin pilalla?!! Sama juttu peliriippuvuuden kanssa - apua ei saa, ennenkuin on tuhlannut rahansa, puolison rahat, lasten rahat ja perinnöt, ja talo ja auto on menneet.

        Ei mitään ennaltaehkäisyn mahdollisuutta, tumput suorana ootetaan, että toinen on pohjalla, ennenkuin autetaan.

        VARMIN keino päästä irtisanottavien listalle ykköseksi on mennä työterveyteen puhumaan alkoholismista ja masennuksesta. Aivan yhtä varma keino taas päästä jonon viimeiseksi on mennä terveyskeskukseen puhumaan samoista asioista, TAKUULLA olet hoitojonojen hännillä lopun ikäsi sen jälkeen.

        AINOAt paikat, minne voi mennä puhumaan ongelmistaan, ilman loppuiän puliukon ja hullun mainetta ovat A-klinikka, tai yksityinen lääkäri.


      • Työpaikka säilyi
        Joko sait potkut? kirjoitti:

        VARMIN keino päästä irtisanottavien listalle ykköseksi on mennä työterveyteen puhumaan alkoholismista ja masennuksesta. Aivan yhtä varma keino taas päästä jonon viimeiseksi on mennä terveyskeskukseen puhumaan samoista asioista, TAKUULLA olet hoitojonojen hännillä lopun ikäsi sen jälkeen.

        AINOAt paikat, minne voi mennä puhumaan ongelmistaan, ilman loppuiän puliukon ja hullun mainetta ovat A-klinikka, tai yksityinen lääkäri.

        Paikka, josta olen saanut parasta apua, on työterveyshuolto.


    • Lehmät lentää

      Ei mene minnesotalla hyvin, eivät pysty enää ostamaan mainostilaa edes täältä, koittavat mainostaa itseään keskusteluihin sekoitetuilla omakehukirjoituksilla. Muista, sillä ei ole mitään tekemistä terveydenhoidon kanssa, pelkkää rahastusta. mainiten, päihdeterapeutiksi noi kuka tahansa nimittää itseään. Kannattaa vilkaista jonkin "hoitolan" hemkilöstön esittely, Kaikillä pätevyytenä " toipuva alkoholisti".

      • Kana on lintu

        Ei ole kokemuta minnesotasta, mutta myllyhoidosta on moni saanut alun pysyvälle raittiudelle. Ei ole täysin mahdotonta, vaikka myös ensiksi mainuttukin olisi joillekin toiminut...


      • Shultsina

        Vihapuhetta. En tunne Minnesotahoidan perusteita, mutta apua ovat saaneet jotka siellä ovat käyneet. Älkää vesittäkö luuloillanne asioita. Yritättekö estää ihmisten avunsaannin?


      • en kerro ; )
        Shultsina kirjoitti:

        Vihapuhetta. En tunne Minnesotahoidan perusteita, mutta apua ovat saaneet jotka siellä ovat käyneet. Älkää vesittäkö luuloillanne asioita. Yritättekö estää ihmisten avunsaannin?

        Apua saa monin tavoin, jotkut ihan itsekseen toipuvat. Mä kritisoin itse huikeita hintoja, en itse hoitoa.


      • kelpasi mulle
        en kerro ; ) kirjoitti:

        Apua saa monin tavoin, jotkut ihan itsekseen toipuvat. Mä kritisoin itse huikeita hintoja, en itse hoitoa.

        Ilmaista apua saa AA.sta.


      • Innokas kerholainen
        kelpasi mulle kirjoitti:

        Ilmaista apua saa AA.sta.

        Ja halvallahan on ennenkin hyvää saanut !


      • lakipykämät
        Innokas kerholainen kirjoitti:

        Ja halvallahan on ennenkin hyvää saanut !

        Sääntö vahvista poikkeuksen.


      • deFacto
        lakipykämät kirjoitti:

        Sääntö vahvista poikkeuksen.

        Jep.

        A-klinikka


    • SOS-kriisikeskus vastaa:

      Hei "Auttakaa minua",

      Olet saanut jo paljon hyviä vinkkejä, mutta tässä vielä linkki yhteen auttavaan tahoon, joka tarjoaa keskusteluapua kriisitilanteissa. Voisit harkitata tätä etenkin jos koet, ettet saa riittävää apua esim. työterveyshuollosta tai kunnalliselta puolelta.
      Alla siis linkki Suomen Mielenterveysseuran tarjoamiin palveluihin.

      http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus

      Lämpimin terveisin,
      SOS-kriisikeskus

      • Au.Saari

        Jos entisenlainen jatkuu.... Määrittelisitkö itsellesi jo etukäteen, missä pisteessä olet niin alhaalla juomisessasi, että aikomuksesi voi muuttua toiminnaksi.
        Potkut työstä, asunnosta, perheestä? Putka, mielisairaala, tapaturma, tappelu, alkoholistiparantola? Krapularyyppy, morkkis, sukupuolitauti, abortti? Mustasukkaisuus, paranoia, raiskaus, pelkotilat? Filmin katkeaminen, vankila, paikkakunnan vaihto, lasten huostaanotto? Delirium?
        Näitähän sattuu muillekin kuin alkoholisteille, mutta joitain osui minulle, kunnes turvauduin ulkopuoliseen apuun.

        Ekaan palaveriin voisi olla hyvä mennä, vaikka ei ulkonaisesti vielä ole pohjalla. Sitten kun vaikeudet ovat riittävän suuret, on tiedossa, mihin mennä ja millaista siellä on.

        Nyt lähden harrastukseni pariin, jossa tapaan kaikenlaisia, myös alkoholia käyttäviä ihmisiä.


    • Järki voittaa

      Korkki kiinni ja uutta kohti. Vointi paranee hetkessä. Osta ennemmin
      vaikka limpparia ja herkkuja alkuun korvikkeeksi. Treenaa kävelemällä kaupassa
      alkoholijuomien ohi ostamatta niitä. Heikko lankeaa, vahva onnistuu..

      • kukkurukuu11

        no ihan noilla neuvoilla se ei varmaan muuksi muutu.. omaaa tahtoa se vatii varmaan kaikkein eniten..ja usko pois läheisiä.. tsemppistä kaikille!!!


    • Yksi monista.

      AA auttoi minut alkuun.
      Nyt pärjään itsekseni.
      Neljäs vuosi raittiina alkoi.
      Tsemppiä.

    • 29RaitistaVuotta

      Raittiutesi alkaa huomenna, kun joka aamu heti herättyäsi päätät: tänään en ota sitä ensimmäistä ryyppyä.

      Kokeile vaikka heti huomenna...

      • Auttakaa minua

        Heissuli
        Lämpimästi kiitän kaikkia jotka olette viikonlopunkin aikana minulle vastanneet,olin töissä ja ihan hyvin meni.
        Huomenna uusi viikko ja mietittävä minne menosin juttelemaan,niin työterveyttä minulla ei ole.
        Teen keikkatyötä vuokra firmalle ja heillä ei tätä ole,kun olin määräaikaisessa työsuhteessa silloin työterveys oli minullakin.
        Huomenna saan tietää seuraavat työvuorot,alkoa ei tee mieli mutta heikolla tässä ollaan.
        Kirjoittelen kun jotain uutta kuuluu.


      • Pankin asiakas
        Auttakaa minua kirjoitti:

        Heissuli
        Lämpimästi kiitän kaikkia jotka olette viikonlopunkin aikana minulle vastanneet,olin töissä ja ihan hyvin meni.
        Huomenna uusi viikko ja mietittävä minne menosin juttelemaan,niin työterveyttä minulla ei ole.
        Teen keikkatyötä vuokra firmalle ja heillä ei tätä ole,kun olin määräaikaisessa työsuhteessa silloin työterveys oli minullakin.
        Huomenna saan tietää seuraavat työvuorot,alkoa ei tee mieli mutta heikolla tässä ollaan.
        Kirjoittelen kun jotain uutta kuuluu.

        Kun jotain uutta kuuluu?

        Hei, kirjoittele vaikka ei mitään uutta kuuluisikaan. Tarkoitan että kerro vaikka joka päivä, vaikka ei kuuluisi mitään muuta kuin raittiutta. Olisimme iloisia jokaisesta raittiista päivästäsi.

        Hyvää työviikkoa!


    • minä

      Nyt treenivaatteet treeni kassiin ja kuntosalille. Ostat siellä pitkäaikaisen kuntosalikortin joka oikeuttaa rajoittamattomaan kuntosalin käyttöön ja ohjatuissa jumpissa käymiseen. Hyvän treeniin jälkeen olo on erinomainen ja kuin velat olisi muuttunut saataviksi. Kuntoilu elämäntavaksi! Kuntoilusta tulee parempi olo kuin alkoholin juomisesta. Tässä oli minun parhaat ohjeet.

      • Auttakaa minua

        Niinhän se masentaa olen sen tiennyt iät ajat,mutta kyl tässä aika lohduton olo on.
        Tänään kävin omalla lääkärillä puhumassa 10min siellä viivyin,tulos mene puhumaan A klikalle.
        Sain sanottua että olen käynyt ja syvä huokaus...sitten ehdotti Antabusta.
        Perjantai aamuna verikokeisiin tarkastaavat maksaarvot,sitten uusi aika ja saa reseptin.
        Yritin puhua masennuksesta mutta lääkäri sanoi no se kuuluu tähän.
        Joo sitähän se on ei kai tässä auta kun päivä kerralaan.
        Pahinta on se että viinan tuskat ovat ihan hirveät,mutta ei nyt itku auta.
        Pitää keksiä tekemistä ja olla vaan.
        Hyvät vaput kaikille.


      • Pankin asiakas
        Auttakaa minua kirjoitti:

        Niinhän se masentaa olen sen tiennyt iät ajat,mutta kyl tässä aika lohduton olo on.
        Tänään kävin omalla lääkärillä puhumassa 10min siellä viivyin,tulos mene puhumaan A klikalle.
        Sain sanottua että olen käynyt ja syvä huokaus...sitten ehdotti Antabusta.
        Perjantai aamuna verikokeisiin tarkastaavat maksaarvot,sitten uusi aika ja saa reseptin.
        Yritin puhua masennuksesta mutta lääkäri sanoi no se kuuluu tähän.
        Joo sitähän se on ei kai tässä auta kun päivä kerralaan.
        Pahinta on se että viinan tuskat ovat ihan hirveät,mutta ei nyt itku auta.
        Pitää keksiä tekemistä ja olla vaan.
        Hyvät vaput kaikille.

        Kiva, että kirjoitit, olet raittiina ja olet saanut puhutuksi lääkärille.
        Kiitos vapputoivotuksista, hyvää vappua sinullekin. Huomeniltana olen menossa aa-laisten kanssa viettämään aattoa. Voitko ottaa selvää, onko lähelläsi aa-laisten juhlia? Ainakin Hesassa on sellainen.


      • Auttakaa minua
        Pankin asiakas kirjoitti:

        Kiva, että kirjoitit, olet raittiina ja olet saanut puhutuksi lääkärille.
        Kiitos vapputoivotuksista, hyvää vappua sinullekin. Huomeniltana olen menossa aa-laisten kanssa viettämään aattoa. Voitko ottaa selvää, onko lähelläsi aa-laisten juhlia? Ainakin Hesassa on sellainen.

        Hei vaan
        Olen minä joskus käynyt AA ryhmässä mutta se oli kamala pettymys,ei sen takia et oli tuttuja.
        Olin siihen aikaan ravintolassa töissä ja ei mennyr monta päivää niin eräs mies joka siellä puhui ummet ja lammet oli asiakkana minulla.
        Kun tilasi tuopin muisti minut,mitäpä kenenkään juominen mulle kuuluu.
        Mutta se tuntui suurelta huijaukselta,kuitenkin tässäkin kaupunkissq aika pienet kuviot.
        Sen jälkeen en ole voinut mennä sinne,on toki muitakin ryhmiä mut ei ole minun juttuni.
        Aika tiukkaa tekee Vappu tulossa ja kuppia tekee mieli,en tiedä miten selviän.
        Töitäkään ei ole tiedossa joten tätä vapaa aikaa on ihan liian paljon.
        Tiedän sen jos ratkean masennun lopullisesti lasten luottamus ei palaa aikoihin sen tiedän.
        Mutta järkyttävää tämä viinan himo on,toivotaan parasta etten ratkea.


      • Alcoholic rat
        Auttakaa minua kirjoitti:

        Hei vaan
        Olen minä joskus käynyt AA ryhmässä mutta se oli kamala pettymys,ei sen takia et oli tuttuja.
        Olin siihen aikaan ravintolassa töissä ja ei mennyr monta päivää niin eräs mies joka siellä puhui ummet ja lammet oli asiakkana minulla.
        Kun tilasi tuopin muisti minut,mitäpä kenenkään juominen mulle kuuluu.
        Mutta se tuntui suurelta huijaukselta,kuitenkin tässäkin kaupunkissq aika pienet kuviot.
        Sen jälkeen en ole voinut mennä sinne,on toki muitakin ryhmiä mut ei ole minun juttuni.
        Aika tiukkaa tekee Vappu tulossa ja kuppia tekee mieli,en tiedä miten selviän.
        Töitäkään ei ole tiedossa joten tätä vapaa aikaa on ihan liian paljon.
        Tiedän sen jos ratkean masennun lopullisesti lasten luottamus ei palaa aikoihin sen tiedän.
        Mutta järkyttävää tämä viinan himo on,toivotaan parasta etten ratkea.

        Moi Auttakaa Minua

        Sama ongelman kanssa painin ja olisi hauskaa jakaa kokemuksia kirjallisesti sähköpostilla samalla tehden irtiottoa viinaksista ja tsempaten toisiamme. Tämä on jatkunut jo liian kauan tämä tissuttelu. Ja muille tiedoksi, tämä ei ole iskuyritys vaan vakava yritys päästä avoimesti puhumalla eroon omasta paheesta - olemme kutakuinkin saman ikäisiä ja loput kerron jos meilaat vain hekona.
        Osoitteeni on: [email protected]


      • yritä...
        Auttakaa minua kirjoitti:

        Hei vaan
        Olen minä joskus käynyt AA ryhmässä mutta se oli kamala pettymys,ei sen takia et oli tuttuja.
        Olin siihen aikaan ravintolassa töissä ja ei mennyr monta päivää niin eräs mies joka siellä puhui ummet ja lammet oli asiakkana minulla.
        Kun tilasi tuopin muisti minut,mitäpä kenenkään juominen mulle kuuluu.
        Mutta se tuntui suurelta huijaukselta,kuitenkin tässäkin kaupunkissq aika pienet kuviot.
        Sen jälkeen en ole voinut mennä sinne,on toki muitakin ryhmiä mut ei ole minun juttuni.
        Aika tiukkaa tekee Vappu tulossa ja kuppia tekee mieli,en tiedä miten selviän.
        Töitäkään ei ole tiedossa joten tätä vapaa aikaa on ihan liian paljon.
        Tiedän sen jos ratkean masennun lopullisesti lasten luottamus ei palaa aikoihin sen tiedän.
        Mutta järkyttävää tämä viinan himo on,toivotaan parasta etten ratkea.

        Aika tiukkaa tekee Vappu tulossa ja kuppia tekee mieli,en tiedä miten selviän.

        Sulla on kuitenkin perhe. Toista se on yksin elävillä. Mun repsahuksista ei kukaan kärsi tai kysele, joten on tosi matala kynnys ottaa kun mieli tekee.
        Viina vain pahentaa masennusta. Ratkasevinta ei ole se, miltä nousuhumalassa tuntuu vaan mitä tapahtuu sen jälkeen. Vaikutukset on vain huonoja.
        Alkoholi on pakko saada pois kuvioista masennuksenkin takia. Jos juot niin lääkitys ei toimi kunnolla, alkoholi vie tehon niistä. Tulokset jää tosi huonoiksi.
        Vaikka olis vappu niin älä ota. Sun oma olosi vain huononee ja lisäksi tulee paha omatunto. Yritä nyt kaikkesi, vaikka kuinka tekee mieli.


      • Pankin asiakas
        Auttakaa minua kirjoitti:

        Hei vaan
        Olen minä joskus käynyt AA ryhmässä mutta se oli kamala pettymys,ei sen takia et oli tuttuja.
        Olin siihen aikaan ravintolassa töissä ja ei mennyr monta päivää niin eräs mies joka siellä puhui ummet ja lammet oli asiakkana minulla.
        Kun tilasi tuopin muisti minut,mitäpä kenenkään juominen mulle kuuluu.
        Mutta se tuntui suurelta huijaukselta,kuitenkin tässäkin kaupunkissq aika pienet kuviot.
        Sen jälkeen en ole voinut mennä sinne,on toki muitakin ryhmiä mut ei ole minun juttuni.
        Aika tiukkaa tekee Vappu tulossa ja kuppia tekee mieli,en tiedä miten selviän.
        Töitäkään ei ole tiedossa joten tätä vapaa aikaa on ihan liian paljon.
        Tiedän sen jos ratkean masennun lopullisesti lasten luottamus ei palaa aikoihin sen tiedän.
        Mutta järkyttävää tämä viinan himo on,toivotaan parasta etten ratkea.

        Ei sinne AA:han ole tosiaan kenenkään pakko mennä. Ja ei se kaikkia auta raitistumaan, niin kuin ei silloin sinua eikä sitä asiakastasikaan.

        Silti meitä on paljon sieltä avun saaneita. Jotkut ennemmin, jotkut myöhemmin. Tänäänkin.
        Ja huomenna vappuna muutamat alkoholistit ovat raittiina ensimmäistä päiväänsä, päivä kerrallaan.


    • Minnahhh

      Tsemppiä teille kaikille.

      Täällä sama, vappu tulossa ja kaikki ystävät jossain juhlimassa alkoholin kanssa. Pakko oli jäädä kotiin itekseen viettää vappua. Käyn hakemassa karkkia ja nautiskelen siiderin ja bissen sijaan limpparia, eipähän tuu sitä hirveetä päänsärkyä, huonoo oloo ja masennusta :) Onneks on kissa seurana.

      Sitä vielä tulin omasta kokemuksesta sanomaan, että jos on masennuslääkitys päällä niin ei kannata tosiaan juoda sit tippaakaan. Monet masennuksesta kärsivät alkoholistit kun sanovat että "lääkkeet hain, mutta ei ne mitään auta". No ei ne auta jos käyttää myös alkoholia.

      Käytin itse vuoden masennuslääkettä ja harrastin tissuttelua ja viikonloppukännejä. sit kun päätin lopettaa alkoholin käytön niin huomas että lääke alko pikkuhiljaa vaikuttaa. Ja mulla ainakin nyt toiminut hyvin ja oon huomannu positiivisen vaikutuksen.

      Eli ei pisaraakaan alkoa masennuslääkkeiden kans, muuten menee ihan hukkaan ne napit ;)

      • Auttakaa minua

        Kiitän vielä kertan kaikkia joilta sain arvokkaita neuvoja ongelmaani mutta kannattaa olla varovainen jos joku lähettää
        sposti osoiieensa.
        Vertaistuki on hyvä asia mutta ehkei kannata tuntemattomille kirjoitella ja pettyä.
        Minulla menee ihan kivasti pöivä ja hetki kerralaa.
        Toivotan kaikille mukavaa kevättä ja tällä palstalla ehkä törmäillään.
        Kiitos.


    Ketjusta on poistettu 88 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2122
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1674
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1501
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      32
      1486
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe