Laskimotukos ja matkustaminen

matkustavainen

Moi!

Mulla on takana pari syvää laskimotukosta (geneettinen alttius) ja niihin nyt säännöllinen Marevan-lääkitys. Kuulin, että pidemmille lentomatkoille (yli 4h?) ja ilmeisesti myös automatkoille suositellaan ylimääräistä hepariini-piikkiä ennen ko. matkaa. Mutta mistään ei oikein selviä, että mikä on sopiva annostus. Yksi piikki ennen lähtöä vai pidempi kuuri? Entä vaikuttaako matkan pituus annostukseen? (Hoidon aikana oli Klexane 0,8 ml kahdesti päivässä)

Entä onko kellään kokemusta, miten herkästi noita laskimotuksia saa pitkän matkan moottoripyöräreissuilla?

Ja vielä samaan hengenvetoon kysymys, että millaisia papereita pitää olla mukana, jos matkalaukussa on omia ruiskuja, eikä halua viettää koko tulopäivää tulliviranomaisten kanssa? Riittääkö suomenkielinen tuloste, vai pitääkö erikseen pyytää lääkäriltä jokin kv. lappu? Nykyisestä eSysteemistä kun ei saa mitään järkevää esim. englanniksi printattua.

Kiitos, jos joku osaa näihin vastata.

7

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Exembolikko

      Heippa
      Juttele vaikka lääkärillesi. Sinullahan on marevan lääkitys päällä. Googlaa hus.n ohje tukoksen hoito ja ennalaehkäisy.
      Et sinä tarvi käsittääkseni hepariinia, tuo ohje matkoilla käytettävästä "ylimääräisestä" piikistä koskee niitä joilta marevan on lopetettu. Toinen vaihtoehto tietysti on ettei inr ole hoitotasolla,mutta silloinhan se korjataan marevan määrällä.
      Inr mittauksia suositellaan matkalla myös matkakohteessa, erilaiset ruokailut ym voivat heilauttaa hoitotasoa.

      Minulta marevan on lopetettu ja loppuiäkseni olen saanut hepariinin altistavia tilanteita varten. Pitkät matkat ym muut pitkät istumiset.
      Jos matkustat esim moottoripyörällä, tuskin istut yli 4h jaksoja silloin voi vapaasti valita jaloittelu välit.
      Olen myös lähdössä kesällä kahdelle matkalle ja käytän silloin ylimääräisen piikin , koska minulla ei ole marevania

      Annoksesta tuo 0,8 kahdesti päivässä on ns hoitoannos. Kun taas matkoille suositellaan ennaltaehkäisyannosta ,johon riittää 0,4. Yksi piikki suojaa 10-12 tuntia. Mutta tosiaan et tarvi ,koska sinulla on se marevan.

      Hauskaa loma reissua

      • matkustavainen

        Kiitos vastauksesta. Joo toki kysyn lääkäriltäkin, mutta seuraava aika on vasta kuukauden päässä, ja asia kiinnostaa.

        Googlettelin tuon ohjeen, mutta ei siinä ollut mainintaa, että otetaanko Klexanea vaikka olisi marevan-hoito päällä.

        Mutta jos tuo "lentohoito" on vain yksi piikki, niin se tieto riittää. Se tuskin haittaa, jos tuo annos on 0,8 ml, kun niitä piikkejä jäi tästä hoidosta muutama yli.


    • Exemboliko

      Heippa
      Olisi kiva kuulla lääkärisi kanta asiasta. Jos viitsit, niin voisitko kertoa kun olet kysynyt lääkärin mielipiteen..
      Tk.sta en itse saanut oikeen mitään neuvoja edes kysyessäni. Reseptin piikeille sain hyksin lääkärin kautta..

      Täällä maalla lääkärit ei mielestäni oikein tietoisia laskimotukoksesta ja vielä vähemmän keuhkoemboliasta.

      Meillä ei annettu hepariinia hoitoaikana vaikka inr ei ollut lähellekään hoitotasoa.
      Olin tulostanut tuon hus.n ohjeen ja annoin sen omallelääkärilleni, mutta hänen ammattiylpeytensä ei antanut lukea paperia ,vaan työnsi sen minulle takaisin.
      Todeten miksi kysyttäisi muualta neuvoa ,kun meillä on talo täynnä hyviä lääkäreitä.
      No onneksi sain konsultaatioajan hyks.iin

      • matkustavainen

        Joo, aion kysäistä asiaa omalta lääkäriltä, mutta aika on vasta ensi kuun puolessa välissä.

        Hieman hataraa se on tuo neuvominen täällä kaupungissakin. Esim. hoitosukasta ei sanottu mitään, vaikka on mielestäni hyvin oleellinen osa alaraajan laskimotukoksen hoitoa. Siksikin kannattaa itse perehtyä oikeaan hoitoon, jotta osaa vaatia sitä terveyskeskuksiltakin.

        Se lienee jo lähellä hoitovirhettä, jos ei hepariinia anneta (eikä siihen ole painavaa syytä). Hoitosuositus kun on tuo hepariinia niin kauan, että INR on välillä 2-3. Ja potilas maksaa itse nuo piikit.


    • Exembolikko

      Hoitovirhe sairauteni hoito olikin. potilas vahinko keskus myöntänyt hoidon viivästymisen. Korvaukset olemattomia. Kantelu edelleen kesken.

      Ensinnäkin hain apua oireisiini 2 kk ajan. No kardiologi olikin sitämieltä että olen hullu, valittaessani rintakipua , hengenahdistusta ja yleiskunnon heikkenemistä ja sitä edeltäneitä jalkasärkyjä . Hän siis poistui vastaanotolta kesken. Mennessään lausuen , hullu mikä hullu,päässäs sul vaa on vikaa. Olin rasitus testissä ja lopetin kesken kun en pystynyt jatkamaan. Ei kaj kukaan pysty rasitustestiin ,kun keuhkoissa massiivinen tulppa molemminpuolin.

      Edellisellä vastaanotolla kyselin onko mitään löytynyt,johon hän sanoi ,näytöt alkaa ollavahvat että vika on korvien välissä.

      Jokainen voi päätellä kenen päässä sitä vikaa oikeesti on. Eikä kyseessä ole mikään tk.lääkäri , dosenttitason pelle joka ylennettiin tämän jälkeen valviran lääkäriksi, juu luit ihan oikein.

      Valitettavasti sairauden hoitomme on tällä tasolla.

      • matkustavainen

        Ikävä kuulla, että sinulla on käynyt noin. Mulla on takana kaksi veritulpaa jaloissa, ja akuutivaiheen hoito molemmilla kerroilla oli ihan asiallista. Sen sijaan tuo jälkihoito (esim. tukisukkien käyttö, uusien tulppien tarkkailu jne.) oli aika heikoissa kantimissa. Esim. yksi lääkäri määräsi Primaspania loppuiäksi ja toinen sanoi, että se on ihan turhaa.

        En tunne keuhdoembolian diagnostiikkaa, mutta jaloissa se on aika selkeä, kun ultra kertoo aika selkeästi, onko kyseessä veritulppa vai ei.

        Onneksi nykyään on tämä netti, josta voi itsekin oppia aika paljon omasta sairaudestaan. Ja kun itse tietää, niin on paljon helpompi vaatia oikeaa hoitoa lääkäriltä, kun tietää mistä puhuu.


    • matkustavainen

      Moi taas!

      Kysyin asiaa lääkäriltä ja hänen mielestään hepariinipiikkiä ei tarvitse, jos on pysyvä Marevan-hoito. Jos taas on tukosalttiutta, mutta ei Marevan-lääkistysä, niin isot riskit, kuten lentomatkailu ja leikkauset hoidetaan hepariinilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe