Lihottaako neurolepti?

_neuris

Minulle määrättiin neuroleptiä maanisiin kausiin. Luin kuitenkin käyttöohjeen ja siinä sanottiin painon nousun olevan hyvin yleinen sivuvaikutus! Olen ylipainoinen enkä enää tahtoisi painoa yhtään lisää. En siis ole ottanut lääkettä, mutta samalla pelkään, että kun tulee vauhtivaihe, niin kadun etten ole ottanut lääkettä. :(

Miksi neurolepti lihottaa? Onko se niin kuin kortisoni, joka turvottaa, vai tekeekö se vain makean/ruoanhimon?

25

1558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkusen lihava

      Riippuu neurolepteista. Kaikki ei lihota. Jotkut niistä aiheuttaa turvotusta ja kauheeta ruoanhimoa. Saattavat hidastaa aineenvaihduntaa. Mikä neurolepti sulle on määrätty? Se ruoan lappaminen on kauheeta. Ei sitä meinaa pystyä vastutaa. Vedät kaksin käsin jääkaapista kaiken mitä irtoaa. :(

    • Neurotomia

      Neuroleptit aiheuttavat kauttaaltaan metabolisia ongelmia, jotka näkyvät mm. lihoamisena vaikka ruokavaliota ei muutaisikaan mitenkään. Olantsapiini on erityisen pahamainen tässä suhteessa. Sen haittavaikutuksiin kuuluu suoraan diabetes. Neurolepteilla ollessa voi olla vaikeaa välttää merkittävää lihoamista. Lääkärisi ei välttämättä ole tietoinen asiasta (kysy kuitenkin).

      Toisaalta lihoaminen on viimeinen ongelmistasi, jos aiot neurolepteja alkaa vetämään. Neuroleptit ovat yleisesti myrkyllisimpiä aineita mitä markkinoilta löytyy. Vaikutuksensa ne tuovat lobotomoimalla aivojasi. Menetät sitä kautta yhteyden tunteisiisi ja sieluusi, ihmisyyteesi, lamaannut. Lobotomia, joka on siis seurausta aivojen toimintahäiriöstä, voi jäädä pysyväksi lopettamisen jälkeenkin mistä lääkärisi tuskin sinua on varoittanut. Mieti tarkkaan haluatko ottaa moista riskiä. Katso ehdottamasti vähintään oheinen opetusvideo neuroleptien toimintatapaan liittyen ennen kuin teet päätöksiä. Lisätietoa saat esimerkiksi osoitteesta www.breggin.com (mainittu videon lopussa).

      http://www.youtube.com/watch?v=W4Xb29geVwE

      • varaas aika!

        SÄ tarviit lobotomian!! Heh heh :D


    • 4+3

      Lihottaa ja nopeasti. Tekee hallitsemattoman makean ja ruuan himon. Mikä pahinta et välttämättä muista edes syöneesi! Mulla on 20kg ylipainoa ja siitä 15kg mahassa. Olen kuin seitsemännellä kuulla raskaana

      • Pyydä toinen

        Musta sun kannattaisi pyytää sellainen neurolepti joka ei lihota, sillä jos et käytä lääkettä joka on määrätty voi kohtalonasi olla vaikka mania.


      • psykoosinjälkeen

        Olen syönyt olantsapiiniä viime kesästä asti ja painoa on tullut 15 kg lisää. Näyttää siltä kuin olisin raskaana. Lihottaako kaikki neuroleptit? Nyt tuli lisäksi seroquel. Lihottaako sekin lääke?


      • Neurotomia
        psykoosinjälkeen kirjoitti:

        Olen syönyt olantsapiiniä viime kesästä asti ja painoa on tullut 15 kg lisää. Näyttää siltä kuin olisin raskaana. Lihottaako kaikki neuroleptit? Nyt tuli lisäksi seroquel. Lihottaako sekin lääke?

        Miksi sinulle annetaan ylipäätänsä kahta neuroleptia päällekäin, onko lääkärisi jotenkin neuvoton?

        Myös ketiapiini on lihottava, kaikki neuroleptit ovat. Käyttämäsi olantsapiini on tästä vaikutuksesta erityisen kuuluisa, koska lihottaa keskimäärin muita selvästi nopeammin. Haittavaikutuksiin kuuluu mm. mainitsemani diabetes.


      • limppusi
        psykoosinjälkeen kirjoitti:

        Olen syönyt olantsapiiniä viime kesästä asti ja painoa on tullut 15 kg lisää. Näyttää siltä kuin olisin raskaana. Lihottaako kaikki neuroleptit? Nyt tuli lisäksi seroquel. Lihottaako sekin lääke?

        Abilify eli aripiprazole ei tunnetusti lihota niin plajoa kuin muut. Mulla menee sitä ja en ole lihonnut.


      • 8+5
        Neurotomia kirjoitti:

        Miksi sinulle annetaan ylipäätänsä kahta neuroleptia päällekäin, onko lääkärisi jotenkin neuvoton?

        Myös ketiapiini on lihottava, kaikki neuroleptit ovat. Käyttämäsi olantsapiini on tästä vaikutuksesta erityisen kuuluisa, koska lihottaa keskimäärin muita selvästi nopeammin. Haittavaikutuksiin kuuluu mm. mainitsemani diabetes.

        "Myös ketiapiini on lihottava, kaikki neuroleptit ovat"

        EI pidä paikaansa!


      • 4+3
        Pyydä toinen kirjoitti:

        Musta sun kannattaisi pyytää sellainen neurolepti joka ei lihota, sillä jos et käytä lääkettä joka on määrätty voi kohtalonasi olla vaikka mania.

        No minähän lopetin ja paino lähti laskuun. Tuli se maniakin ja nyt suljetulla :-D mutta sen sijaan et oisin saanut uuden neuroleptin ne otti sen pois kokonaan. Tätä nyt ihmettelen.


    • jgigi

      Itse laihduin neuroleptien avulla. Eli oloni parani myös fyysisesti koska olin hieman ylipainoinen.

    • eläkkeellekö

      Kaveri painaa nykyään 170kg... No ainakin nyt voi sanoa olevansa hullu

    • 3+6

      Eipä ole neuroleptit lihottaneet tai muut lääkkeet. Aika yksilöllistähän nämä asiat ovat.

    • jierer

      Kehoitan kaikkia vaan menemään lenkille ja syömään vähemmän.
      Ei noi mitään lihota. Höpöhöpö!!

    • lihava niin

      aloitin lääkkeet niin lihoin nopeasti 56 kiloa. mä lopetin kaikki lääkkeet seinään ja tippui paino 52 kiloa.sit jouduin aloittaa uudestaan syömään lääkkeitä ni tuli takas heti 45 kiloa. mielestäni en missään vaiheessa muuttanut syömistä tai liikkumista.

      • Frangestein

        Mut kannattaa pitää mielessä, että Energian määrä on vakio. Olisko se sitten vaan semmosta huomaamatta mässäilyä. Eihän ylimääräinen energia tee muuta, kun kerääntyy. Jonkin asteinen turvotus aspekti on olemassa mutta ei sillä kyllä kymmeniä kiloja kerätä....Kyllä se on sitä ylimääräistä energiaa, joka kerääntyy-pääasiassa. Niskasta vaan itteensä kiinni, vaikka se on niin vaikeeta. Syömisen tarkkailu ja sopiva ulkoilu, jolla on vieläpä positiivinen vaikutus mieli-alaan. Ymmärrän toki, että kaikki eivät kerta kaikkiaan saa itestään mitään irti. Mut tsemppiä !


      • Kakkupohja
        Frangestein kirjoitti:

        Mut kannattaa pitää mielessä, että Energian määrä on vakio. Olisko se sitten vaan semmosta huomaamatta mässäilyä. Eihän ylimääräinen energia tee muuta, kun kerääntyy. Jonkin asteinen turvotus aspekti on olemassa mutta ei sillä kyllä kymmeniä kiloja kerätä....Kyllä se on sitä ylimääräistä energiaa, joka kerääntyy-pääasiassa. Niskasta vaan itteensä kiinni, vaikka se on niin vaikeeta. Syömisen tarkkailu ja sopiva ulkoilu, jolla on vieläpä positiivinen vaikutus mieli-alaan. Ymmärrän toki, että kaikki eivät kerta kaikkiaan saa itestään mitään irti. Mut tsemppiä !

        Neuroleptit sotkevat kehon metabolian, mikä johtaa rasvan ylimääräiseen varastoitumiseen ja sitä kautta lihoamiseen. Ongelma on sama kaikille neurolepteille, joskin toiset sotkevat metabolian enemmän kuin toiset.


    • purukumi

      Ei ole ketipinorista paino noussu , mut maha on tullut palloksi,kun ois raskaana.

      • MAKKEvaa

        mulla on paino noussut kolmessa kuukaudessa Ketipinorista 20kg.. Meinaa mennä hermot tähän mahaan, ennen meinas mennä hermot ihan muista syistä.


    • hfödsh

      Itse vieläkin alipainoinen vaikka neuroleptejä syön.

    • 3+9

      Sen verran se lihottaa että esim abilify joka on painoneutraali lääke on tidettu nostavan 12 viikon aikana 3.3 kg ja 24 viikon aikana 7.7kg. Minä söin abilifytä ja olen 100kg nainen. Elin 8 viikkoa pussidieetillä ja lipsunut en kertaakaan. Paino laski näiden 8 viikon aikana 7.9 kg vaikka söin noin 600kcl päivässä. Jokainen tajuaa että tällä painolla olisi pudotus pitänyt olla enemmän. Että lihottaako niin kyllä ja laihdutus yhtä tuskaa.

      • 3+9

        No niin. Neurolepti lopetettu hieman ennen juhannusta. Juhannuksesta tähän päivään on lähtenyt 7kg, vaikka syön enemmän kuin nutriletilla. Että näin paljon se neurolepti vaikeuttaa laihduttamista. Pääsen nyt neljässä viikossa lähes samaan tilanteeseen kuin ennen kahdeksassa viikossa.


    • EROON NEUROLEPTEISTÄ

      Mullakin joka ikinen kokeiltu neurolepti jätti jälkensä: sirosta naistesta paisui pullataikinan lailla läski monsteri. Heti käytön lopettamisen jälkeen paino tippui 75kg-->50kg. Hiljentävää, sanoisinkos.
      Mielenkiinnolla kokeilin myös tuota Abilifyita, kun hoitaja kehui sen laihduttavaa vaikutusta, mutta lopputuloksena oksensin koko päivän yhden pillerin otettuani. Ei voi suositella kenellekkään, olisin päätynyt niiden napujen seurauksena varmaan syömishäiriöisten osastolle.

    • 7+4

      Ihme paskanjauhantaa täällä, että Abilify aiheuttaisi sitä sun tätä.
      Itse olen peltivatsa ja mistään lääkkeestä en ole saanut minkäänlaisia oireita.

      • 18+13

        Taidat olla läpipasko.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe