Niinku, niinku ja vielä kerran niinku

Tavallisesti katson Strada- ohjelman aina ja pidän sen tyylistä. No ei nytkään tyylissä ollut vikaa, mutta tuo niinku.
Onhan tästä aikaisemminkin jos miten monta kertaa puhuttu, niinku, mutta mikä ihmeen uusi niinku-jakso on nyt käytössä. Mulle tuli suoraan sanoen niinku ihan paha olla, kun kymmenen kymmenestä haastatellusta puhui tätä niinku kieltä. Miten voi olla mahdollista, että näin ylimielistä suomenkieltä aikuiset ihmiset, taisivat olla taiteen edustajia omilla saroillaan., kehtaavat käyttää.
En todellakaan ole pikkusielu kielenkäytön suhteen, mutta miksi on taas luiskahtanut tämä kammottava niinku julkisesti tiedotusvälineissä esiintyviin ihmisiin, niinku.

21

1272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiwan p

      Ohjelman vakitoimittaja Ivan Puopolo taitaa olla varsinainen maailman kansalainen kielten hallinnan puolesta. Italian lisäksi ranskaa, espanjaa, saksaa...ties mitä.

      • Makriina ek :)

        Mitähän "niinku" on niillä kielillä?


    • pyramidi ek.

      Puopolo on aivan ihana, ja se ensimmäinen juontajapartneri myös, meni sitten äitiyslomalle. Nämä kaksiko? hänen jälkeensä tulleet enemmänkin tosikkoja.
      Niin....onko Suomi ainutlaatuinen maa, jossa näitä niinku-lisäyksiä puheeseen tulee. Minun kielitaitoni kun on varmaan keskinkertaista luokkaa, niin en ainakaan keksi vastaavaa.

    • niinkun vihaaja

      Olen ärsyyntynyt useammankin kerran tuohon nykyisin niin yleiseen niinkuun.

      Ihan kiusallista on katsoa ohjelmaa jossa haastateltava tai juontaja käyttää tuota sanaa joka lauseessa, usein useammankin kerran.

      " Sit se oli niinku siitä niinku taikinasta josta niinku voi leipoa ja niinku miettiä tekeekö niinku limppua vai niinku ohuita leipiä!"

    • niinku, jotta tuota

      Tuosta niinku-sanasta on paljon keskusteltu mediassa. Sen käyttö on niin yleistä nykyään, että täytyy ihmetellä, kuinka se on pesiytynyt oppineittenkin ihmisten kielenkäyttöön.

      Harmillista, sillä joka kerran kun sen kuulee, sitä ei voi olla huomioimatta ja se häiritsee.

      Luulisi nyt, että kun siitä niin paljon keskustellaan, ihmisten yrittävän kitkeä sen pois puheistaan. Se kun on ihan turha lisä lauseessa. Asiassa voi edetä vallan mainiosti ilman mitään tuollaisia lisukkeita.

    • eppu2

      Kerran jätin erään ohjelman katsomisen kesken juuri tuon niinkutuksen takia.

      • Itse asiassa niinku

        Lisäksi en voi sietää sanontaa "itse asiassa" jota tungetaan joka lauseeseen melkein.

        Itse asiassa olen sitä mieltä että niinku ....


      • Makriina niinku
        Itse asiassa niinku kirjoitti:

        Lisäksi en voi sietää sanontaa "itse asiassa" jota tungetaan joka lauseeseen melkein.

        Itse asiassa olen sitä mieltä että niinku ....

        Entäs se "elikäs"!

        Elikäs olen niinku itse asiassa kyllästynyt melkein niinku siihenkin, että nyt saa niinku sanoa, että alkaa satamaan.
        Elikäs se oli itse asiassa niinku väärin vielä viime vuonna. Elikäs niinku kielioppivirhe itse asiassa.


    • jjoutava

      Sehä Ameriikalainen ääntää 'äääää' puhuessaan tuontuosta kun pelkää keskeyttäjää, saa aikaa vähän miettiä. Moni suomalainen ääntää samoin nykyään, matkii. Onko niinku' samasta syystä, lisäaikaa sillä saa.

    • Kolavan kotka

      Radiossa on usein toistunut myös huvittava "ettota", että tota noin....huomasin eilen sanovani itse, "että tota" :)

    • noin pyramidi

      Niinpä voi tärkeilevästi, oikein painokkasti niinPÄ...tai justiisa nii.... sanoo, kun oikein vakuuttavasti on ilahtuneena samaa mieltä keskustelukumppaninsa viksuuesta. Tulee itelleki sellasia vakisanontoja, oon huomannu joskus, en vaan nyt muista mitä.
      Muistanette, miten unettavan ilahtunut olin Tampereelle tultuain naapurin vanhanrouvan jutustelusta, kerkisin jo maailman synnyt ja muutkin ihmeet mielessäin pohtia, kun hän aikaansai yhen lauseen. " Noin...kun noin eylön kaupassa noin olin, niin noin kassatyttö noin oli niin noin mukava noin....."

    • pyramidi ek.

      Entäpä tää ´mittakaavassa´ -sanominen, suuressa mittakaavassa, pienessä mittakaavassa, kun vois korvata ne esim. paljon- tai vähän- sanoilla. En jaksa näin aamusta keksii esimerkkiä näistä mittakaavoista, mut sehän on kumma kyllä edelleen suosittu sanonta. Jokos joku sanoi....enenevässä määrin.

    • radion kuuntelija
    • "puhekieli" niinku

      Huomaamatta ihmisillä tulee omaksuttua uusia sanoja joista ei pääse irti.

      Kun kuuntelen paljon radiota, kotona ja autossa aina auki, kiinnitän sanoihin huomioni, koska julkisuuden henkilöiden luulisi miettivän esiintymistänsä.
      Niinku sana, niinkus toisella tavalla, sekä tuossa yllä mainittu ikäänkuin ovat yleisimpiä "apusanoja" kun puhuja ei oikein tiedä mitä haluaisi oikeastaan sanoa.
      Epävarma puhuja, asiansa huonosti esittävä tuo epävarmuutensa esille noilla sanonnoilla eikä tee vaikutusta asiallansa, koska kuulija kuulee vain niitä välisanoja joilla ei puheen kannalata ole muuta merkitystä kuin häiritsemässä kuulijan keskittymistä asiaan.

      Puhekielen opetukseen pitäisi julkisuuteen astuvan ihmisen miettiä, tai, jos puhuu murteella, pitäytyä siinä ja jättää nuo sanalyhenteet ja muut kiusalliset sanat pois kielikuvistansa.

      Hyvää murretta puhtaasi puhuva on uskottavampi kuin " nykyajan apusanojen " avulla uskottavuutensa menettävä solkottaja.

    • Hei. Pistäpä Googleen hakusanaksi "weasel words", siinä riittää pähkäilemistä.

    • Olemme niin ulkomaalaisten perään ja hienostelijoita, että omaksumme muista kielistä asioita, jotka eivät millään omaan kieleemme sovi.
      Esim. SINÄ-passiivi. Toinen on "suunnitelmaa" korvaava "tiekartta".
      Miksei suunnitelma käy?
      Ei jakseta edes hymähtää enää jossakin sydänseudulla sijaitsevasta Super-Hyper-Marketista, joka ennen oli Korhosen kyläkauppa.

      • äölkj

        Samaan "omaksumme muista kielistä asioita, jotka eivät millään omaan kieleemme sovi", menee: http://fi.wikipedia.org/wiki/Palvelu

        Työ- ja elinkeinotoimisto > te-palvelut
        Ambulanssi > sairaankuljetuspalvelu
        Tietokonehuolto > ict-palvelu
        Kauppa > myyntipalvelu
        Kassa > palvelupiste
        Sähköinen asiointi > siirry asiointipalveluun
        Tilaa lehti > tilauspalvelu
        Hinnasto (ei käytetä enää lähes missään) > palvelut
        Henkilöstövuokraus > henkilöstöpalvelu
        Pesula > pesulapalvelut oy
        Mikon autohuolto > mikeka-palvelut
        Vanhustenkoti > palvelutalo > palvelukeskus
        Helpdesk > service desk

        Miksi ?!


      • äölkj
        äölkj kirjoitti:

        Samaan "omaksumme muista kielistä asioita, jotka eivät millään omaan kieleemme sovi", menee: http://fi.wikipedia.org/wiki/Palvelu

        Työ- ja elinkeinotoimisto > te-palvelut
        Ambulanssi > sairaankuljetuspalvelu
        Tietokonehuolto > ict-palvelu
        Kauppa > myyntipalvelu
        Kassa > palvelupiste
        Sähköinen asiointi > siirry asiointipalveluun
        Tilaa lehti > tilauspalvelu
        Hinnasto (ei käytetä enää lähes missään) > palvelut
        Henkilöstövuokraus > henkilöstöpalvelu
        Pesula > pesulapalvelut oy
        Mikon autohuolto > mikeka-palvelut
        Vanhustenkoti > palvelutalo > palvelukeskus
        Helpdesk > service desk

        Miksi ?!

        Toinen myös tyhmältä kuulostava asia:

        "Uusi" sana korvataan aina "uudenlainen".
        Suomennetaan jopa väärin esim:
        Toyota announced new car model.
        Toyota julkaisi uudenlaisen automallin.


      • biu
        äölkj kirjoitti:

        Toinen myös tyhmältä kuulostava asia:

        "Uusi" sana korvataan aina "uudenlainen".
        Suomennetaan jopa väärin esim:
        Toyota announced new car model.
        Toyota julkaisi uudenlaisen automallin.

        Työpaikat - työmahdollisuudet
        Puisteluteline - matonpuistelumahdollisuus


    • eppu2

      Juu, minullakin on tuolla mökin nurkassa semmoinen ravintokeskus ja pihalla grillin vieressä toinen.

    • Tositosi

      Et NIINKU TOSI MAHTAVAA..mikä MEININKI? Tosi tosi mahtavaa..et Suomessa pärjää niinku 4:llä sanalla

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe