liimalasin vaihto

itse

Moi!

Onko kellään tietoa/kokemusta liimatun tuulilasin vaihdosta kotioloissa, saako toisesta autosta ehjänä irti, miten liimataan paikoilleen ym, vai onko toivoton projekti. Auton arvoon nähden ei voi mennä autolasiliikkeeseen(n. 200e)

12

10789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse

      Siis lasin vaihto noin 200e, auton arvo ehkä vielä hieman korkeampi

      • ..............

        On kokemusta liimalasin vaihdosta.


      • ite
        .............. kirjoitti:

        On kokemusta liimalasin vaihdosta.

        jep. et sit viitteis kertoo mulleki... ;)


      • ..........
        ite kirjoitti:

        jep. et sit viitteis kertoo mulleki... ;)

        Miksipä en viitsisi kertoa sullekki.


      • ite
        .......... kirjoitti:

        Miksipä en viitsisi kertoa sullekki.

        jos olisi ihmisellä järkeviä harrastuksia, niin ei täällä noin idioottimaisia kommentteja kirjoittelisi...??? eli hommaa elämä!!!


    • l-200

      No niin.

      Kerran olen vaihtanut liimalasin autoon, auto oli -82 corolla, tämä tehtiin vuonna -94.

      Vanha lasin otin irti leikkaamalla liiman irti pianolangasta tehdyllä leikkurilla.

      Ensin langan toinen pää työnnettiin vain raakasti lasiliiman läpi pienissä erissä kerrallaan kunnes lanka oli kokonaisuudessaan läpi siten että lasin molemmin puolin oli suunnilleen yhtä paljon lankaa.
      Tämän jälkeen langan päihin puukapulat joista sai otteen, älä yritä ilman kapulaa, lanka leikkautuu takuuvarmasti sormiin ja tekee kipeää.

      Leikkaus tapahtui edes-takaisin hankaamalla ja kokoajan eteenpäin vieden jolloin lopuksi lasi oli irti, ja lähti ehjänä. Leikkaussaumaa joutuu toki jonkin verran tasoittelemaan ennenkuin uuden lasin saapi liimattua, mitä tasaisempi alusta, sen paremmin liimaus onnistuu.

      Uusi lasi liimattiin sika-massalla ja lasia hieman nytkyteltiin että liimamassa leviäisi mahdollisimman tasaisesti. Puristus tehtiin kuormaliinoilla siten että liimattavan lasin päälle 2-puoleisella teipillä styroksia ulkopuolelle ja tämän päälle kiristettiin kuormaliinat sopivalle tuntuvaan tiukkuuteen. Liian tiukalle kun kiristät niin lasi halkeaa.

      Tarkista lasin läpi että liima leviää tasaisesti eikä väliin jää rakoja joista vesi pääsee tunkeutumaan liimaukseen, raot ja kolot näkyvät kyllä selkeästi lasin läpi.

      Uusissa autoissa kuulemma saattaa airbagi laueta jos omatoiminen asentaja menee ropeloimaan lasia, tämä siis kuulopuhetta, en tiedä varmaksi mutta bagi tuskin on ilmainen joten en viitsi kokeilla.

      Hommaan menee ensikertalaiselta n. päivä josta suurin osa aikaa menee ihmettelyyn :), ainakin itsellä meni.

      Muista muutama juttu.
      -varaa aikaa ja hermoja
      - riittävän kokoinen ja lämmin tila-
      -pidä paikat puhtaina niin työskenetely on helpompaa.

      Siinäpä se, loppujen lopuksi ei se lasin vaihto ole niin ihmeellinen juttu.

      Terveisin.
      L-200.

      • itse

        Joo, kiitoksia neuvoista...

        Vielä jäi muutama kohta hieman epäselväksi, eli tuo lasin puristaminen, montako kuormaliinaa ja mihin kohtiin lasiin tyroksia?

        Ja tietenkin tuo "liian tiukalle" on aina omakohtainen arvio, sittenkun napsahtaa niin tietää ettei noin paljoa... ;)

        Nyt vain ongelmana tuo lämmin tilava tila, talvella tuleepi ongelmia...


      • l-200
        itse kirjoitti:

        Joo, kiitoksia neuvoista...

        Vielä jäi muutama kohta hieman epäselväksi, eli tuo lasin puristaminen, montako kuormaliinaa ja mihin kohtiin lasiin tyroksia?

        Ja tietenkin tuo "liian tiukalle" on aina omakohtainen arvio, sittenkun napsahtaa niin tietää ettei noin paljoa... ;)

        Nyt vain ongelmana tuo lämmin tilava tila, talvella tuleepi ongelmia...

        No niin.

        Jos nyt en ihan väärin muista niin lasi kirittiin 3:lla isolla liinalla, siis ihan kunnon liinoilla joita es. kuorma-autoissa käytetään sidontaan. Toki pienemmätkin käy, mutta niitä sitten vissiin 4-5 kpl sitojaksi, mitä enemmän on sitovia liinoja niin tasaisemman puristeen saat liimalle.

        Styroksit laitettiin siten että veto liinoilla saatiin mahdollisimman tasaisesti jaettua lasin pinnalle, lasin ylä ja ala reunoille ainakin, näin saat liinalla puristeen ylä ja alareunoille liimauksen ajaksi.
        Samoin sivuille myös styroksia että puristetta tulee myös sivuille. Keskelle lasia sen vuoksi styroksia että liina menee tasaisesti ja "kaarevasti" lasin poikki.

        Kannattaa kuivaharjoitella vanhalla lasilla kerran pari sitä asettelua ettei tarvitse ruveta sähläämään uuden lasin kanssa silloinkun on jo liima levitettynä lasiin.
        Viemärikuppi(siis se punainen "kumilutkutin", naisväki tietää mistä kapineesta on kyse) on pirun hyvä apuväline lasin laitossa, niitä tarvitset 4 kpl, 2 kpl ulkopuolen asentajale ja sama määrä sisäpuolella häärivälle kaverille. Painat vain lutkut kiinni lasiin ja jopa on siirtely ja käsittely on helppoa.
        Huolehti että lasi on puhdas rasvasta ja liasta, samoin lutkut sillä näin varmistaa sen että ote ei irtoa es. noston aikana.
        Lutkujen avulla vain lasi kohdalleen ja ruuvimeisselillä varovasti kohotat lutkun reunusta että alipaine häviää ja otat lutkut pois, voimaa ei tarvita eikä saa käyttää koska muuten lasi liikkuu eikä sitä saa tapahtua.

        2-puoleisella teipillä sytroksit vain merkittyihin paikkoihin kiinni ja sitten liinoillla puriste lasiin ja annat liiman kuivua, se on siinä. (toki styroksit on valmiiksi teipattu ettei siinä tohinassa ruveta teippejä ja muita etsimään, samoin kaikki tykotarpeet on sopivasti hollilla, kuten fiksulla asentajalla on :D)

        Ehdottomasti liimaus lämpöisessä tilassa, ja annat kuivua kunnolla(näpit irti autosta parin päivän ajan :D).


      • Nyyrönen

        On olemassa selainen lasin liimaus-setti, jossa tulee puhdistusaine, tartunta-aine ja liima. itse käytin Soudal merkkista. Tosin se liima oli hirmu jäykkää. Ei meinannut tulla ulos vaikka kuinka kovasti puristi. En ole varma oliko aine enää kunnollista. Pullon mukana oli muuten selläinen suukappale joka antoi kolmiomaisen muodon liimavanalle. Kuivuu noin kolmessa tunnissa. Saa lasiliikkeistä.


    • hoojii

      Kannattaa lämmittää se lasiliima vaikka sähköpatterin päällä tsi kuumassa vesihauteessa. Tulee helposti tuubista ulos. Airbag ei poksahda lasia irrottettaessa. Vaara on siinä että jos lasi on liimattu autoon väärin kiinni, apparin airbag ei toimi kolari tilanteessa oikealla tavalla, sehän monessa autossa pomppaa kojelaudan päältä ja "ottaa" tukea tuulilasista kunnes on apparin nenässä kiinni. Jos lasi on liimattu väärin ja epäkääypäsellä liimalla, lentää lasi airbagin voimasta irti ja jne.

    • ....................

      Aika vanha ketju, mut montakohan lasia näillä ohjeilla hajotettu? :D

    • Glasspoint

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe