Keittiöalan ihmisille

ammatillinen kysymys

Työhön liittyviltä palstoilta en ole kysymykseeni vastausta saanut - joten yritän tätä kautta (täällä kun tuntuu olevan alan ihmisiä).

Olen haaveillut keittiömyyjän/-suunnittelijan työstä jo pitkään. Kysyisin, millaista työ on "oikeasti"? Minkä verran voi noin suurinpiirtein ansait? Onko yleensä pelkkä provisiopalkka vai myös kk-palkka osittain ?

Kannattaako hakeutua ns. merkkikeittiön palvelukseen vai esim. tukkuperiaatteella toimivaan - joilla yleensä suppeat mallit jne. (olisko helpompi aloittaa kun suppeampi mallisto)
? Kiitos

23

19300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keittiöguru

      Voisin kirjoittaa tästä asiasta erittäin pitkän ja varmasti kaikki näkökohdat huomioon ottavan tekstin... oikeastaan kirjan, mutta tyydynkin kommentoimaan hyvin lyhyesti antaen kysyjälle samalla pohdittavaa:

      Menestyviä keittiömyyjä- persoonia on hyvin marginaalinen määrä. Tähän on olemassa yksi, ehdottomasti kaikkien muiden ajatusten ja väitteitten yläpuolelle nouseva selitys.

      Jos ensin pohjustan hieman;

      Vaateliikkeessä, puhelinkaupassa, tavaratalossa, jopa autoliikkeessä toimivilla myyjillä verrattuna esimerkiksi keittiömyyjiin on toiminnassaan selkeä poikkeus. Heillä kaikilla on olemassa valmis tuote. Myyntityö on ratkaisujen löytämistä ja eri varusteratkaisuilla yhdistettynä heillä on fyysisesti näyttää asiakkaalle myytävä tuote.

      Keittiömyyjän työssä sinulla ei ole tuotetta. Sinun on joka ikinen kerta ensin luotava tuote, luoda asiakkaan tarpeen tyydyttävä tuote, toimiva tuote, sekä myytävissä oleva tuote. Tämän luomistyön joudut tekemään mielikuvien varassa. Tämä luomistyö kysyy sinulta erityisen hyvää hahmotuskykyä pitkälle, aina myyntiprosessiin, että myös tuotteen todellistamiseen saakka.

      Lyhyesti; monet ovat hyviä suunnittelijoita, monet ovat luovia suunnittelijoita, monet ovat tarkkoja suunnittelijoita, monet ovat miellyttäviä ja innovatiivisia suunnittelijoita.

      monet ovat tehokkaita myyjiä, monet ovat empaattisia, hyvin asiakkaitaan kuuntelevia myyjiä, monet ovat tavoitteellisia myyjiä

      harvat ovat molempia näistä kategorioista. harvat pystyvät menestyksellisesti hanskaamaan nämä molemmat. siinä tämän työn kovin karikko, sille on moni alalle pyrkinyt karahtanut.

      kysyjälle: ovatko yllä mainitut ominaisuudet sinun luontaisia ominaispiirteitäsi.?

      • Alkuperäinen

        Kiitos vastauksesta !
        Olet varmasti oikeassa noiden vaatimusten suhteen.
        Itse myyn tällä hetkellä palveluja (käytännössä välitän ihmisiä töihin eri alan yrityksiin), joten tällä hetkellä joudun myös räätälöimään tuotteen eli etsimään parhaan mahdollisen vaihtoehdon / vaihtoehdot esiteltäväksi yrityksille. Tässä vaan on vielä se lisähaaste, että ihmisluonne kun välttämättä ei toimi samalla lailla muuttuvissa tilanteissa - onnistuuko sopeutuminen yritykseen jne. Muuttuvia määreitä on siis kahden asiakkaan puolelta (asiakasyrityksen sekä työnhakijan - jota myös pidän asiakkaana).

        Koen, että olisi mielekkäämpi myydä lopputuotetta, jolla kuitenkin on takuu jne. Toki, asiahan on juuri niin kuin sanoit - tuote luodaan tavallaan tyhjältä pöydältä. Uskonkin, että se keittiömyyjä on vahvoilla, joka onnistuu selvittämään asiakkaan todellisen tarpeen ja jopa ylittämään odotukset hyvällä palvelulla. Miksi juuri keittiö - sisustaminen ja suunnittelu on ollut intohimoni vuosikausia.


    • enemman suunnittelija kuin ...

      Kylla tama ala on mielenkiintoinen.Itse olen ollut alalla vuodesta 1985. Tata tyota voi tehda monella eri tavalla onnistuneesti. Itse nautin suunnittelusta ja myyn tuotteet nimenomaan hyvalla suunnittelulla. Joku toinen taas pystyy myymaan hinnoittelulla, oheistuotteilla jne.

      Suosittelen aluksi yritysta, joka ei harjoita agressiivista myyntia , kuten esim. mainostettu markkinajohtajamme. Monissa keittiokalustetukkuliikkeissa maksetaan hyvaa peruspalkkaa ja pienta proviisiota. Siina on hyva harjoitella.

      Valitse yritys, jossa tuotteen takuuasiat ovat kunnossa, ja jossa voit myyda kokonaisia keittioita, mukaan lukien kodinkoneet, laatat jne.

      Onnea tyonhakuun!
      p.s. pahoittelen havittamiani vokaaleita.

    • Alkuperäinen

      Luonteeni ei ole kovin "tekninen" eli miten vaikea on omaksua esim. kodinkoneiden vaatimat rajoitukset, mitoitukset ja materiaalien koostumukset ym. ym....

      • enemman suunnittelija...

        Jonkinverran teknisia tietoja on pakko omaksua ja omaksuukin. Tiettya matemaattista tarkkuutta, kuvien hahmottamista, mittakaavoja jne on myos opittava kayttamaan.


      • Alkuperäinen
        enemman suunnittelija... kirjoitti:

        Jonkinverran teknisia tietoja on pakko omaksua ja omaksuukin. Tiettya matemaattista tarkkuutta, kuvien hahmottamista, mittakaavoja jne on myos opittava kayttamaan.

        Missähän ansiotasoissa suurinpiirtein keskiverto keittiösuunnittelijan/-myyjän ansiot liikkuvat ?


      • kokelas
        Alkuperäinen kirjoitti:

        Missähän ansiotasoissa suurinpiirtein keskiverto keittiösuunnittelijan/-myyjän ansiot liikkuvat ?

        keittiömyyjä(suunnittelija) työskentelee provikalla. eka vuosi menee ammattia opiskellessa, hyvä jos pystyy omat kulunsa maksamaan. jatkossa elanto riippuu mm. liikkeen sijainnista, siitä, miten paljon kauppias antaa myydä (eli paljonko kauppias myy itse), vuodenajasta, muodista.. ei rikastumaan pääse. kaikkea 500 ja 2500-3000 euron välillä kuussa - kahta kolmentonnin kuukautta ei vuoteen mahdu.


      • alkuperäinen
        kokelas kirjoitti:

        keittiömyyjä(suunnittelija) työskentelee provikalla. eka vuosi menee ammattia opiskellessa, hyvä jos pystyy omat kulunsa maksamaan. jatkossa elanto riippuu mm. liikkeen sijainnista, siitä, miten paljon kauppias antaa myydä (eli paljonko kauppias myy itse), vuodenajasta, muodista.. ei rikastumaan pääse. kaikkea 500 ja 2500-3000 euron välillä kuussa - kahta kolmentonnin kuukautta ei vuoteen mahdu.

        No ei tuo palkkataso tosissaan ole kovin korkea....mikähän lienee pohjapalkka, jos on kiinteä provisio.


      • Keittiöguru
        alkuperäinen kirjoitti:

        No ei tuo palkkataso tosissaan ole kovin korkea....mikähän lienee pohjapalkka, jos on kiinteä provisio.

        Ollaan väärillä jäljillä jos ollaan vain kiinnostuneita palkan muodostumisesta.... jotka keskittävät voimavaransa tuon asian miettimiseen, ei menesty... Tässä on kyseessä laji, jossa korkealla työmoraalilla ja kunnianhimolla, sekä myönteisellä tahtotilalla on mahdollisuus menestyä... kunhan toimit oikeitten tuotteitten parissa. Ansiosi voi olla myös 10.000 eur... tällä palstalla on ainoastaan kirjoiteltu kuinka surkeaa homma on.... totta, raadollista työn tekoa, mutta kuten aiemmin sanoin, tässä oikeasti vain harvat meistä menestyy...


      • Zen565
        Keittiöguru kirjoitti:

        Ollaan väärillä jäljillä jos ollaan vain kiinnostuneita palkan muodostumisesta.... jotka keskittävät voimavaransa tuon asian miettimiseen, ei menesty... Tässä on kyseessä laji, jossa korkealla työmoraalilla ja kunnianhimolla, sekä myönteisellä tahtotilalla on mahdollisuus menestyä... kunhan toimit oikeitten tuotteitten parissa. Ansiosi voi olla myös 10.000 eur... tällä palstalla on ainoastaan kirjoiteltu kuinka surkeaa homma on.... totta, raadollista työn tekoa, mutta kuten aiemmin sanoin, tässä oikeasti vain harvat meistä menestyy...

        Hah..2500e/kk..sen verranhan hyvällä myyjällä menee kuukaudessa bensaan ja puhelimeen.!

        Aloittelijat tienaa 1000-3000e/kk, huiput 5000-15000e/kk.
        Kaikki riippuu tietenkin mitä myyt, oven vaihtoja vai koko keittiöitä? oven vaihdossa raha liikkuu nopeesti ja paljon helpompaa myydä ja ansiokin ihan kohtuullinen. Kokokeittiössa on hirveesti työtä, eka suunnittelut,myynti,paljon eri juttuja mietittävänä ja kun kauppa on valmis niin hyvässä lykyssä teet monia työmaaräimiä(riippuu firmasta)

        Omakotitalon (uuden)kalusteita en suosittele myymään, ne on vaan usein miten halvimman perässä. Itse en tarjouksia jakele turhaan vaan kauppaa sinne mennään tekemään.

        Yleinen provikka on kauppa hinnasta n.15-25% eli 10 000e/kauppa 20% =2000e niitä 5kpl niin ootjo palkoilla, mutta kaikki on kausiluonteista. Suosittelen valitsemaan firman millä on liiketila hyvällä paikkalla,monipuolinen valikoima(mdf-ovet,puu,maali yms.),kokokeittiöt, ja oven vaihdot kuuluvat toimikuvaan..

        Tulipas paljon tekstiä :)


      • Nimetön
        Zen565 kirjoitti:

        Hah..2500e/kk..sen verranhan hyvällä myyjällä menee kuukaudessa bensaan ja puhelimeen.!

        Aloittelijat tienaa 1000-3000e/kk, huiput 5000-15000e/kk.
        Kaikki riippuu tietenkin mitä myyt, oven vaihtoja vai koko keittiöitä? oven vaihdossa raha liikkuu nopeesti ja paljon helpompaa myydä ja ansiokin ihan kohtuullinen. Kokokeittiössa on hirveesti työtä, eka suunnittelut,myynti,paljon eri juttuja mietittävänä ja kun kauppa on valmis niin hyvässä lykyssä teet monia työmaaräimiä(riippuu firmasta)

        Omakotitalon (uuden)kalusteita en suosittele myymään, ne on vaan usein miten halvimman perässä. Itse en tarjouksia jakele turhaan vaan kauppaa sinne mennään tekemään.

        Yleinen provikka on kauppa hinnasta n.15-25% eli 10 000e/kauppa 20% =2000e niitä 5kpl niin ootjo palkoilla, mutta kaikki on kausiluonteista. Suosittelen valitsemaan firman millä on liiketila hyvällä paikkalla,monipuolinen valikoima(mdf-ovet,puu,maali yms.),kokokeittiöt, ja oven vaihdot kuuluvat toimikuvaan..

        Tulipas paljon tekstiä :)

        Onko todellakin noin kova provikka? millä suunnalla Suomea?


      • Zen565
        Nimetön kirjoitti:

        Onko todellakin noin kova provikka? millä suunnalla Suomea?

        Provisiot on keittiö alalla kovat,mutta voin suoraan sanoa, että alan opetteluun menee 2vko-3kk.
        Mut edellä mainittuihin provisioihin pitää vähän duuniakin tehdä. Päivä palkka voi olla hyvänä päivänä n.1000e ja keskivertona n.400e, mut joka päivä ei pakosti kauppaa tule.


      • Juupa
        Zen565 kirjoitti:

        Provisiot on keittiö alalla kovat,mutta voin suoraan sanoa, että alan opetteluun menee 2vko-3kk.
        Mut edellä mainittuihin provisioihin pitää vähän duuniakin tehdä. Päivä palkka voi olla hyvänä päivänä n.1000e ja keskivertona n.400e, mut joka päivä ei pakosti kauppaa tule.

        Eipä sinulla oikeaa tietoa näytä olevan. Provisio ei MISSÄÄN NIMESSÄ muodostu suoraan kauppahinnasta!! Johan on typerä ehdotuskin!! Provisio muodostuu katteesta, katteenmäärä riippuu siitä millaisia alennuksia käytät. Ja katteissakin katsotaan siitä alvittomasta. Joten näin.


      • Zen565
        Juupa kirjoitti:

        Eipä sinulla oikeaa tietoa näytä olevan. Provisio ei MISSÄÄN NIMESSÄ muodostu suoraan kauppahinnasta!! Johan on typerä ehdotuskin!! Provisio muodostuu katteesta, katteenmäärä riippuu siitä millaisia alennuksia käytät. Ja katteissakin katsotaan siitä alvittomasta. Joten näin.

        No sulla voi sun provikat muodostuu noin..mut mun sopparissa on kyllä ihan yksikkö hinnat esim. paljonko saan, ovista,rungoista,asennuksesta,tarvikkeista yms..ja jos lasken esim. 1000e kaupasta yksikköinä provision niin se on n.20% kauppahinnasta.(voi heittää muutamia kymmeniä euroja suuntaan jos toiseen)ja jos ylihintaa niin saan ne itelleni :)

        Mä en tiedä miten sulla provisio muodostuu mut mulla se menee näin, ja aika monella muullakin. Isoilla firmoilla on oma maksutapa mitä olen joitain sopimuksia nähnyt,mut mä en ison firman "brändin"keittiöitä myy.

        Ja toiseksi,mielestäni tärkeämpää tietoa kuin toi äskeinen niin ne ketkä käyttää alennusta niin maksakoot omistaan,palkkio tappiotahan se vaan on :) mun ei tarvii antaa alennusta,maksimissaan annan 9euroa,mut en enempää..uskottavuus kärsii muuten ja voin sanoa että kaupanteko prosentti on n.80% käynneistä.

        mut kukin pelaa tyylillään,pää asia et kauppaa tulee tasaiseen tahtiin niin pysyy provikassa. Ei muutakuin kokeilemaan jos joku ei usko..firmat kyllä mielellään rekryy uusia myyjiä,mut helpolla se ei se raha tule varsinkaan jos ei ole alalla ollut eikä tuntemusta keittiöistä..mut kovalla tahdolla sen oppii pikkuhiljaa..


      • Zen565
        Zen565 kirjoitti:

        No sulla voi sun provikat muodostuu noin..mut mun sopparissa on kyllä ihan yksikkö hinnat esim. paljonko saan, ovista,rungoista,asennuksesta,tarvikkeista yms..ja jos lasken esim. 1000e kaupasta yksikköinä provision niin se on n.20% kauppahinnasta.(voi heittää muutamia kymmeniä euroja suuntaan jos toiseen)ja jos ylihintaa niin saan ne itelleni :)

        Mä en tiedä miten sulla provisio muodostuu mut mulla se menee näin, ja aika monella muullakin. Isoilla firmoilla on oma maksutapa mitä olen joitain sopimuksia nähnyt,mut mä en ison firman "brändin"keittiöitä myy.

        Ja toiseksi,mielestäni tärkeämpää tietoa kuin toi äskeinen niin ne ketkä käyttää alennusta niin maksakoot omistaan,palkkio tappiotahan se vaan on :) mun ei tarvii antaa alennusta,maksimissaan annan 9euroa,mut en enempää..uskottavuus kärsii muuten ja voin sanoa että kaupanteko prosentti on n.80% käynneistä.

        mut kukin pelaa tyylillään,pää asia et kauppaa tulee tasaiseen tahtiin niin pysyy provikassa. Ei muutakuin kokeilemaan jos joku ei usko..firmat kyllä mielellään rekryy uusia myyjiä,mut helpolla se ei se raha tule varsinkaan jos ei ole alalla ollut eikä tuntemusta keittiöistä..mut kovalla tahdolla sen oppii pikkuhiljaa..

        Sulle vielä kuka väitit tota provisio juttua niin yksi asia mietittäväksi:

        Jos sä teet kaupan lista hinnoilla (millä mä teen aina) niin niissä on jo kate valmiiksi kohdallaan eikö vain? niin miten sä vielä sit väität et se riippuu katteesta?

        Ymmärrän siinä jos sun palkkio on 20% ja annat alennusta 19% niin et sä näille palkoille mistä mä puhun niin tuu ikinä pääsemään!!Ja voisi kysyy vielä et teetkö sä kokokeittiöitä vai pelkkiä oven vaihtoja?-siinäpä pähkinää purettavaksi ;)


      • keittiömyjäää
        Zen565 kirjoitti:

        Sulle vielä kuka väitit tota provisio juttua niin yksi asia mietittäväksi:

        Jos sä teet kaupan lista hinnoilla (millä mä teen aina) niin niissä on jo kate valmiiksi kohdallaan eikö vain? niin miten sä vielä sit väität et se riippuu katteesta?

        Ymmärrän siinä jos sun palkkio on 20% ja annat alennusta 19% niin et sä näille palkoille mistä mä puhun niin tuu ikinä pääsemään!!Ja voisi kysyy vielä et teetkö sä kokokeittiöitä vai pelkkiä oven vaihtoja?-siinäpä pähkinää purettavaksi ;)

        palkka maksetaan tunnetuilla merkeillä aina alvittomasta provisiosta X määrä. n.10000 € keittiö - alv 22 % jää katetta noin 1500 € mistä x määrä provisiota esim 30 % = . 450 € kuussa. Kun tekee noin 5 tuon kokoista kauppaa, eli 5*450 = 2250 € kuussa eikä tarvitse ihmeitä tehdä.


      • keittiömyyjä 2v
        keittiömyjäää kirjoitti:

        palkka maksetaan tunnetuilla merkeillä aina alvittomasta provisiosta X määrä. n.10000 € keittiö - alv 22 % jää katetta noin 1500 € mistä x määrä provisiota esim 30 % = . 450 € kuussa. Kun tekee noin 5 tuon kokoista kauppaa, eli 5*450 = 2250 € kuussa eikä tarvitse ihmeitä tehdä.

        Pohja 704€/kk provisio 2,5% ja 3% 16500€ myynnistä ylöspäin. Takuuprovisio jos myyntiä ei tule tarpeeksi on 1470€/kk -verot. paras palkkani tähän mennessä ollut n.2000€ ja siitä pois verot. Ei rahabisnestä!!!


      • haluu Töitä
        keittiömyyjä 2v kirjoitti:

        Pohja 704€/kk provisio 2,5% ja 3% 16500€ myynnistä ylöspäin. Takuuprovisio jos myyntiä ei tule tarpeeksi on 1470€/kk -verot. paras palkkani tähän mennessä ollut n.2000€ ja siitä pois verot. Ei rahabisnestä!!!

        Mites toi myynti tapahtuu? Vai riippuu kenen palveluksessa on? Täytyykö aktiivisesti hakea asiakkaita, vai tuleeko firmaan tarjouspyyntöjä, joita myyjät soittavat läpi ja sopivat käyntejä, ottavat mitat, laskevat tarjouksen ja sitten vääntävät kaupoista?
        Jos näin, miten tarjouspyynnöt jaetan myyjien kesken, kuka ehtii ensin vai?

        Vai joutuuko myyjä itse hakemaan asiakkaat markkinoimalla, kontaktoimalla rakentajia, remontoijia jne, että pääsee kaupoille? Hieman eri lähtökohta tällaisessa myyntityössä...


    • Kouluun vaan

      suunnittelu on melko simppeliä, onhan ne sidottu tiettyyn muottiin josta ei voi juurikaan poiketa. Palkka on provikka. Suunnittelu on vähän kuin virtuaalisilla lego-palikoilla rakentelua.

      Palkitsevampaa ja vaativampaa on suunnitella ja myydä yksilöllisiä alusta loppuun saakka yksittäiskappaleina rakennettuja mittatilauskeittiöitä. Kahta samanlaista ei yleensä tule vastaan, runkomaailmatkin ovat jo rakenteeltaan usein aina toisistaan poikkeavat ja materiaalit usein muuta kuin normaalia puutasoa tai kiveä laminaatista puhumattakaan.

      Esimerkiksi altaat saattavat olla aivan specialeja, vaikkapa Corianista tai Duratista valmistettuja tasoon integroituja yksittäiskappaleita. Muutoinkin eri materiaalit ja niiden yhdistely vaatii materiaalien ja valmistustekniikan tuntemusta, noissa kun käytetään mm. yleisesti terästä, lasia, alumiinia, kuparia, messinkiä, komposiitteja jne. Kun itse kykenee tällaisen keittiön alusta loppuun rakentamaan kykenee sen käytännön toteutuksen myös suunnittelemaan. Desingin luomisessa tietenkin käytetään usein hyväksi arkkitehtejä ja sisustus-suunnittelijoita. Asiakkaalle on myös usein tärkeää, että suunnittelijalla on "nimeä".

      Itse olen myynyt pakettikeittiöitä, työskennellyt puuseppänä 15 vuotta ja käynyt työn ohessa muotoiluinstituutin. Nyt myyn näitä erikoiskeittiöitä ja ravintola ym. julkistilaratkaisuja. Provikka on myös nyt mutta riittää kun myy 1-2 keittiötä tai muuta ratkaisua kuukaudessa.

      Kirjoitit:

      "sisustaminen ja suunnittelu on ollut intohimoni vuosikausia. "

      En usko, että pakettikeittiöiden myyminen olisi sinulle pidemmän päälle tyydyttävää. Kaupallinen koulutus on hyödyksi mutta ei välttämätön. Puutekniikan ja materiaalien tuntemus oikeastaan välttämätöntä. Kaikki on kuitenkin opittavissa. Arkkitehdeiltä valmistustekniikoiden ja jopa materiaalien tuntemus valitettavan usein puuttuu, ts. arkkitehtien suunnitelmat ovat vielä raakileita, niitä voisi nimittää vaikka periaate- tai havainnekuviksi joista on vielä pitkä matka avaimet käteen toimitukseen.

      • nykyinen myyjä.

        moikka. sen haluaisin sanoa. etä keittiömyyjän hommat ei sovellu ihan kenelle tahansa, pitää olla silmää ja ongelman ratkaisykykyä ja tarkkuuta, kuka tahansa voi myydä keittiön mutta sopiikose paikalleen on ihan eri juttu. asentajana tiedän että keittiö myyjiä ei roiku joka oksalla. jos menee mitat pieleen menee koko keittiö. ne osaa myydä keittiöitä jotka on niitä asentanut ja tietää keittiöistä sen pimeän puolen myös.


    • dskdlgreeee

      Keittiömyyjäksi kannattaa hakeutua mielestäni johonkin isompaan ja tunnetumpaan firmaan. Ei mihinkään juuri aloittaneeseen, koska tällöin ei kyllä rahoille pääse välttämättä ensimmäisen vuodenkaan aikana. Pienellä tai juuri aloittaneella firmalla ei välttämättä ole edes kaikki asiat ihan loppuun asti vielä mietittynä ja alku meneekin kaikkien sotkujen selvittämisessä.

      Tietysti menestyvän keittiömyyjän tarvitsee olla asiakaspalvelutaitoinen sekä omata suunnittelusilmää. Myös tietämys kodinkoneista ja niiden asennuksesta, sekä materiaaleista on tärkeää. Pohjakuvia ja muita mittakuvia pitää osata tulkita ja erilaisista kalusteratkaisuista pitää hahmottaa niiden toiminta käytännössä. Mutta nämäkään taidot eivät riitä jos taustatiimi ei osaa hommiaan. Eli jos kuljetus, varastointi ja pakkaus puolelle ei hommia hoideta oikein, saa varautua siihen että reklamaatioita tulee paljon ja niihin menee aikaa työajasta.

      Keittiömyyjän työhön kuuluu asiakkaan toiveiden kartoitus, keittiön suunnittelu ja hinnan laskenta, tuotteiden tilaus ja tilauksien seuranta, sekä asiakkaan tyytyväisyyden varmistaminen tilauksen jälkeen. Eli vastuuta riittää! Raskas homma josta ei kyllä heikot selviä. Palkka tästä voi hyvinkin olla alussa se 1000e/kk, eli alalle pitää todella haluta jos tuolla palkalla suostuu tekemään.

    • Sania

      Itse pidän itseäni intohimoisena keittiösuunnittelijana ja pääsinkin alalle opiskelujen jälkeen töihin. Mutta kun se hyvä suunnitelmakaan ei riitä, jos ei osaa myydä. Vaikka on kuinka hyvä suunnitelma, asiakkaista 80% on kiinnostuneita vain siitä mitä se maksaa. Ja vaikka kerrot mitä hintaan kuuluu ja kuinka laadukkaita tuotteet ovat, silti sanotaan että onpa kallis ja haetaan Ikeasta kasa lastulevyä.
      Provisio minulla ainakin menee niin, että ovh-hintainen keittiö maksaa asiakkaalle vaikkapa 7000€. Tehtaalle tästä menee oma osansa. Asiakkaalle voit antaa alennusta ovh-hinnasta, mutta se on tietenkin joka sentti pois omasta provikasta. Jos asiakas maksaa tuon 7000€, provisioprosentti voi olla vaikkapa 60% katteesta, jolloin myyjälle jää n.900€, josta maksetaan siis vielä verot. Kuulostaa paljolta, mutta sitä se ei todellakaan ole. Ja jos asiakas saa päätöksen tehtyä viikon sisään tarjouksen antamisesta niin hyvä on. Siihen päälle neljän viikon toimitusaika ja asiakkaan maksuaika, saat tänään tehdystä tilauksesta palkkasi kahden kuukauden päästä. Mistään kalustesijoittelusta tai kodinkoneista tai rakennusmääräyksistä ei tarvitse tietää mitään, ne oppii kyllä töitä tehdessä nopeastikin, mutta kannattaa olla synnynnäinen myyjä, sitä on himpun verran vaikeampi opetella.

    • Haluaa kans

      Missähän Sania olet töissä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe