Yliopistoon meno oli virhe

Oma näkökulma

Opiskelen kauppatieteitä kolmatta vuotta. Olen tähän mennessä suorittanut opintoni
hyvin arvosanoin. En kuitenkaan näe itselleni tulevaisuutta alalla. Miksikö? Siksi koska olen niin hidas oppimaan uusia asioita. Kyse ei voi olla huonosta opiskelutekniikasta, koska olen jo löytänyt minulle sopivimman tavan opiskella. Minulla vain ei ole teräviä hoksottimia ja nopeaa asioiden omaksumislykyä jota alalla vaaditaan. Hidas oppiminen näkyy siten, että joudun joka päivä jäämään yliopistolle lukemaan oppikirjoja kursseja varten. Tenteissä taas joudun käyttämään koko tenttiajan (4 tuntia) jotta ehdin vastaamaan kaikkiin kysymyksiin. Kyse ei siten ole ajankäyttöongelmista, vaan siitä että tajuan asiat hiukan normaalia hitaammin ja tämä vie tavallista enemmän opiskeluaikaa (mikä taas aiheuttaa stressiä).

Summa summarum: vaikka olisitkin yli kasin oppilas lukiossa, mielestäni yliopisto ei sovi henkilöille joilla ei ole kovin nopeita hoksottimia. Tämä siitä syystä että nämä hitaat ihmiset eivät tule valmistuttuaan pärjäämään alansa työtehtävissä eri yrityksissä (poislukien siis akateeminen tutkimus). Kaltaisilleni opiskelijoille tulisikin antaa pääsykielto yliopistoon, sillä se olisi meille vain omaksi parhaaksi.

15

2027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ite oot

      Sä oot niin provo. Ja kade.

    • Melko nopea miekii

      "...mielestäni yliopisto ei sovi henkilöille joilla ei ole kovin nopeita hoksottimia. "


      Saattaa väitteessä olla perääkin.

      Ainakin itse huomasin yliopistossa, että varsinkin henkilökuntaan oli seuloontunut ihmistyyppejä, jotka olivat tosi nopeita lukemaan. Ja jos on tosi nopea lukemaan, niin kai sellainen ihminen on myös nopea omaksumaan ja käsittelemään tietoa.

      • Lue lisää

        Harjoittelu tekee mestarin. Mitä luulette, jos ihminen lukee vuosien mittaan useiden kymmenien tuhansien sivujen verran erilaisia tekstejä, niin harjaantuuko hän tehtävään ja kasvaako hänen lukunopeutensa?


      • Täyttä paskaa
        Lue lisää kirjoitti:

        Harjoittelu tekee mestarin. Mitä luulette, jos ihminen lukee vuosien mittaan useiden kymmenien tuhansien sivujen verran erilaisia tekstejä, niin harjaantuuko hän tehtävään ja kasvaako hänen lukunopeutensa?

        Suoraan sanottuna ohjaajat ja opettajat tuskin kovin ajatuksella opiskelijoiden töitä aina lukevat. Muutaman kerran on ainakin mun opettajat narahtaneet, kun ehdottavat lisäämään työhön jotain sellaista, mitä siinä jo on. Eli lukevat vaan kursorisesti sieltä täältä ja muodostavat sitten sen ja ennakkoluulojensa pohjalta käsityksen opiskelijan suorituksesta.


    • Hohottaja

      Työelämässä ei päntätä päiväkausia ulkoa jotain teoreettista paskaa ja käydä sitten raapustamassa tietouttaan paperilapulle. Omaksuttavia asioita saattaa olla runsaasti, mutta kokemus opettaa ja tietoja voi yleensä tarkistaa myös kesken työsuorituksen.

      Missä duunissa kuvittelet pärjääväsi, jos "hitautesi" pelottaa? Kaupan kassallakin meno saattaa olla melko hektistä ja virheistä tulee palautetta välittömästi ja usein varsin suorasanaisesti.

      • A:n ylioppilas

        Höpö, höpö! Yliopistossa pärjää aivan keskitason tallaaja, kuten minä. Pääsin huonoilla papereilla sisään, mutta aivan toisten mukana olen selvinnyt ilman mitään vaikeuksia.


      • Ap.
        A:n ylioppilas kirjoitti:

        Höpö, höpö! Yliopistossa pärjää aivan keskitason tallaaja, kuten minä. Pääsin huonoilla papereilla sisään, mutta aivan toisten mukana olen selvinnyt ilman mitään vaikeuksia.

        " Yliopistossa pärjää aivan keskitason tallaaja, kuten minä."

        Varmasti pärjääkin, mutta onko se järkevää jos aikaa kuluu turhan paljon? Jos joka tenttikerralla joutuu olemaan täydet 4 tuntia tenttisalissa niin onko yliopisto silloin oikea paikka? Tai jos asian sisäistämiseen menee aikaa 2 kertaa enemmän kuin muilla opiskelijoilla niin eikö olisi järkevämpää mennä vain suosiolla "matalamman tason" duuneihin?


      • Ap.

        "Missä duunissa kuvittelet pärjääväsi, jos "hitautesi" pelottaa? Kaupan kassallakin meno saattaa olla melko hektistä ja virheistä tulee palautetta välittömästi ja usein varsin suorasanaisesti. "

        Kaikki kunnioitus kassalla työskenteleviä kohtaan, mutta käsittääkseni heidän ammatissaan ei tarvitse vuositolkulla opetella uusia asioita. Akateemisissa ammateissa sen sijaan täytyy jatkuvasti olla ajan hermoilla ja valmiina reagoimaan hyvin nopeastikin muutostilanteisiin. Siksi pohdinkin kannattaako hitaan oppijan mennä lainkaan yliopistoon, jos he eivät pärjää tutkintoa vastaavissa ammateissa.


      • Hohottaja
        Ap. kirjoitti:

        "Missä duunissa kuvittelet pärjääväsi, jos "hitautesi" pelottaa? Kaupan kassallakin meno saattaa olla melko hektistä ja virheistä tulee palautetta välittömästi ja usein varsin suorasanaisesti. "

        Kaikki kunnioitus kassalla työskenteleviä kohtaan, mutta käsittääkseni heidän ammatissaan ei tarvitse vuositolkulla opetella uusia asioita. Akateemisissa ammateissa sen sijaan täytyy jatkuvasti olla ajan hermoilla ja valmiina reagoimaan hyvin nopeastikin muutostilanteisiin. Siksi pohdinkin kannattaako hitaan oppijan mennä lainkaan yliopistoon, jos he eivät pärjää tutkintoa vastaavissa ammateissa.

        Kuten yritin sanoa, akateeminen koulutus ei juurikaan mittaa noita ominaisuuksia. Sitä paitsi suurin osa akateemisesta(kin) työstä on kaikista puheista tylsää peruspuurtamista, jossa ei todellakaan tarvitse olla mikään supertehokas pikaoppija. Lisäksi moniin sellaisiin tehtäviin, jotka nykyään mukamas edellyttävät akateemista koulutusta, pääsi ennen vanhaan vaikka merkantin papereilla kansakoulupohjalta.

        Jokainen akateemisen tutkinnon suorittanut on täysin kykenevä suoriutumaan koulutustaan vastaavasta työstä. Monessa tapauksessa siitä suoriutuisi käytännössä kuka tahansa.


      • Hohottaja
        Ap. kirjoitti:

        " Yliopistossa pärjää aivan keskitason tallaaja, kuten minä."

        Varmasti pärjääkin, mutta onko se järkevää jos aikaa kuluu turhan paljon? Jos joka tenttikerralla joutuu olemaan täydet 4 tuntia tenttisalissa niin onko yliopisto silloin oikea paikka? Tai jos asian sisäistämiseen menee aikaa 2 kertaa enemmän kuin muilla opiskelijoilla niin eikö olisi järkevämpää mennä vain suosiolla "matalamman tason" duuneihin?

        Ongelmasi on siis, että joudut käyttämään tentteihin sen ajan, mitä siihen varattu?

        Oletko päässyt kaikista tenteistä läpi? Mitä arvosanoja olet yleensä saanut?


      • Ap.
        Hohottaja kirjoitti:

        Ongelmasi on siis, että joudut käyttämään tentteihin sen ajan, mitä siihen varattu?

        Oletko päässyt kaikista tenteistä läpi? Mitä arvosanoja olet yleensä saanut?

        Kyllä, eli joudun lähes aina käyttämään koko tenttiin varatun ajan. Lisäksi asioiden sisäistämiseen menee tavallista enemmän aikaa. En sitten tiedä onko minulla jokin lukihäiriö vai olenko muuten vain hidas oppimaan.

        Olen kyllä päässyt kaikista tenteistä läpi tähän mennessä. Keskiarvoni on siinä 3:sen kieppeillä, arvosanat ovat vaihdelleet ihan laidasta laitaan 1-5 väliltä.


      • kauppisopiskelija8
        Ap. kirjoitti:

        Kyllä, eli joudun lähes aina käyttämään koko tenttiin varatun ajan. Lisäksi asioiden sisäistämiseen menee tavallista enemmän aikaa. En sitten tiedä onko minulla jokin lukihäiriö vai olenko muuten vain hidas oppimaan.

        Olen kyllä päässyt kaikista tenteistä läpi tähän mennessä. Keskiarvoni on siinä 3:sen kieppeillä, arvosanat ovat vaihdelleet ihan laidasta laitaan 1-5 väliltä.

        No voi ei, käytät 4h tentissä kun voisit olla jossain muualla? Onko teillä tenttien jälkeen joku tukiryhmä, jossa te 4h -porukka kokoonnutte, hitaasti mutta varmasti? Oikeasti, mitä väliä jos teet asiat vähän hitaammin ja jos sinulla kenties onkin lukihäiriö? Se kannattaisi varmaan selvittää. Epäilen kyllä, koska jos kumminkin selviät tenteistä hyvin arvosanoin siihen mitoitetun ajan puitteissa!

        Itsehän en ole saanut yhdestäkään kurssista vitosta ja olen feilannut yhden tentin jo neljä kertaa. En kumminkaan käytä kokeissa neljää tuntia niin olen varmaan nero.


    • 2+2

      SInulle julkinen sektori, eli kunta tai valtio, on oikea työpaikka. Täällä ei älyllä valaista konttorien käytäviä, vaan työtehtäviin on juuri sen takia varattu kaksinkertainen aika, että ne ehtii tumpelo tehdä.

    • Tiedän tunteen!!

      Olen kokenut vähän samoin, että olen hidas omaksuja. Lisäksi tarvitsen rauhallisen ympäristön, en pysty keskittymään paikoissa, joissa ihmisiä kulkee ohi tai juttelee, kuten yliopiston kirjastossa tms. Äänet, liikkeet ja muut muutokset häiritsevät. Olen joutunut, kuten sinäkin, käyttämään paljon enemmän aikaa samoihin tuloksiin kuin muut. Toisaalta kun olen nyt itse opinnäytetyövaiheessa, olen huomannut että hitaasta omaksumisesta on ehkä ollut hyötyä. Ainakin olen prosessoinut asioita syvällisemmin tai muistan ne nyt paremmin kuin moni muu. Joidenkin opinnäytteet on ihan juosten kustuja ja pinnallisia. En ikinä päästäisi sellaista käsistäni.

      Joten sinuna kyllä yrittäisin jatkaa opinnot loppuun, kun olet jo noin pitkälle edennyt. Löydä vahvuutesi omien ajatusten prosessoinnista ja oman tekstin tuottamisesta. Eihän opiskelu ole pelkkää ulkoa opettelua vaan myös reflektointia, punnintaa ja kritiikkiä. Ja se todella vie aikaa, niin sen pitääkin viedä.

    • Trollaa lisää

      "Tämä siitä syystä että nämä hitaat ihmiset eivät tule valmistuttuaan pärjäämään alansa työtehtävissä eri yrityksissä" Sillon jos on rahkeet riittävät valmistumiseen, niin silloin ne myös riittävät työn tekemiseen. Et edes taida olla mikään kauppatieteiden opiskelija, vaan joku luuseri, joka ei päässyt kauppikseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe