aloitteleva mökkiläinen

suojalevyt saunaan

Minulla on puusauna mökillä, puulämmitteinen kiuas. Kiukaan takana on yksi harmaa suojalevy, joka on haljennut. Ei ole kovin suojaava, joten täytyy se uusia. Mitä materiaalia nuo suojalevyt ovat ja mistä niitä saa ja onko kallista? Nykyinen suojalevy on kiukaan takana lattiasta kattoon saakka, toisella seinällä ei ole ihan niin korkea. Katossa kiukaan päällä ei ole suojalevyä, en tiedä tarvitaanko katossa? Ja tarvotaanko seinille lattiasta kattoon asti korkeita suojalevyjä? Jos ei ole kallista materiaalia tuo suojalevy, niin ei kai se haittaa että on koko seinän korkeudella suojaa.. Olisiko tuo saunan korkeus n. 2 m.
Miten teillä on mökeillä suojalevyt asennettu ym?

19

1980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakentelija 10
      • Yksi tarvitsija.

        Vähimmäistilausmäärä 3 levyä. Aika hintavia yht. 210 euroa kuljetukset.
        Täytyypä rakentaa 2 saunaa lisää ja tilata 3 levyä.


    • naurattaa kovin

      meillä on kiukaan takana ihan muurattu palomuuri. Ja miten voi saunan korkeus olla 2 metriä?

      • 11+12

        Minä sain sellaisen käsityksen, että aloittaja puhui sisämitoista.. ja noin mitoista.


    • ruuvimuuvi

      Ei tarvii kattoon jos etisyyttä on "paljon". Poraa levyyn reilut reijät ruuveille ja katso kiukaan kylestä suojaetäisyydet palavaan materiaaliin !!

    • Mökkeily jatkoon

      Kysäiset hyvät vinkit nuohoojalta kun tapaat.

      Itse laittaisin levyt kaksinkertaisena sillä tavalla, että esim. kolme-neljä pultti ruuvauskohtaan levyjen väliin, tai sitten n. 4cm pätkä metalliputkea. tämä Siis pitää levyt irrallaan toisistaan ja väliin jää ilmaa.

      Vaikea tarkkaan sanoa, tarvitaanko levyä myös kattoon, riippuu varmasti siitä minälainen etäisyys kiukaan yläpinnasta(kivistä) on siihen. Samoin hormilitäntä vaikuttaa asiaan. Itse mielummin liioittelisin asiassa kuin vähättelisin :)

      Tuo luja-levy, josta usein tulensuojalevynäkin puhutaan ei ole kovinkaan kallista, mutta huonona puolena on että melko herkkää se on murtumaan jne., eli vähän varovasti käsiteltävää.

      Hyviä löylyjä !

      • aloitteleva mökkeilijä

        Kiitos neuvoista. Tosiaan 2 metriä on noin mitta ja sisämitta. Se voikin olla, että levy on murtunut sen vuoksi, kun sauna oli liikahtanut roudan aikaan ja sitä tunkattiin suoraan keväällä.


    • Bastu-Tunk China

      " sauna oli liikahtanut roudan aikaan ja sitä tunkattiin suoraan keväällä. "

      Käytittekö hyväksyttyä ja VTT testaamaa virallista saunannostoon suunniteltua tunkkia? Tunkki osaa ottaa huomioon myös mahdolliset tulensuojalevyt, ja ei vaurioita niitä. Myös kiukaan kivien paino tuleee huomioitua tunkkia käytettäessä.

      • Mitä sinä käytät?

        Lopeta heti!


      • Virallista on!

        Kyllä, tunkissa on myös EU,n vaatima CE merkintä.
        Tunkki on sininen.


      • Tunkittaja.
        Mitä sinä käytät? kirjoitti:

        Lopeta heti!

        3 viikkoa sitten nostin takakulmistaan valahtanutta saunaa 20 cm, että sain asennettua uuden välioven. Olikin pois vatupassista reilusti.
        Kaivoin maat pois kulmien alta ja nostin ihan auton tunkilla. Sisätiloihin ei tullut mitään vaurioita. Ja tuli millilleen vaateriin.


        Että seuraavaksi pitäisi nostaa Huttulaa eli Huussia. Olisiko sitä tarkoitusta varten omaa merkkitunkkia :)))


    • Tietäjätekijä

      "Ihmetellä tuota soppii"

      Nyt kysymykselläsi yli sata lukijaa, kymmenkunta vastausta, joissa osassa ei ole tolkkua!

      Tässä on:
      http://www.harvia.fi/files/pdf_installation_info/1426/Pk_FISV.pdf

      Eipä tarvitse paljon osata; google hakuun "kiukaan suojaetäisyydet , niin tuleepa eri valmistajien ohjeita. Siitä vaan valitsemaan sopivinta tai jos sattuu olemaan omatekoinen kiuas, niin sitten parasta soveltaa Suomen RakMk:n yleisohjeita.

      • aloitteleva mökkeilijä

        Ihan traktorin piikeillä kuule nostettiin ja auton tunkilla. Ei kai me nyt siirretty sitä eteen taakse tai sivulle. Ylös nostettiin kulmia että saadaan valahtaneet tukipuut alle takasin. Urpoja vastauksia tulee kyllä ja sauna suoraan.. Olen nyt googlannut suojalevyt täältä ja vaihdan tilalle uuden täältä saatujen ohjeiden mukaan, kiitos asiallisista vastauksista muutamille!
        Ja vielä näsäviisastelijoille, että kyse ei ole huippusaunasta. 70 luvulla rakennettu perus ulkosauna. Kunhan hyvät löylyt saa ja järveen pääsee lämpimänä pulahtamaan.
        Hyviä löylyjä muillekkin!


    • gfdgdfg

      Vanhoissa saunoissa saattaa ne kiukaan ympärillä olevat levyt sisältää asbestia. Asbesti kehkoissa ei ole hyvä juttu.

      • aloitteleva mökkeilijä

        Aivan, voi helkutti. Voi hyvinkin olla, että ne on sieltä 70 luvulta asti. Pitääpä muuten kysyä mökin myyjältä, se on itse rakentanut sen aikoinaan. Vaihtoon kaikki jos on alkuperäiset. Hyvä kun mainitsit!


    • ammattilaisen hommaa

      Näinkö ajattelit sitten toimia?
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19941380
      Saattaa tulla kalliit levytyöt.

      • aloitteleva mökkeilijä

        Jos ne asbestia on, niin enköhän minä nyt itse ne ota irti ja hävitän jätelain mukaisesti. Jos olen saunonut kaksi kesää niillä, niin ei tämä pahin terveysriski itselleni enää ole.
        Ja tosiaan, jos niissä nyt asbestia edes on. En ole vielä kysynyt.


      • varo
        aloitteleva mökkeilijä kirjoitti:

        Jos ne asbestia on, niin enköhän minä nyt itse ne ota irti ja hävitän jätelain mukaisesti. Jos olen saunonut kaksi kesää niillä, niin ei tämä pahin terveysriski itselleni enää ole.
        Ja tosiaan, jos niissä nyt asbestia edes on. En ole vielä kysynyt.

        Olen ymmärtänyt, että asbestilevystä tulee vaarallista vasta purkuvaiheessa. Eli silloin irtoaa asbestipölyä. Kyllä niiden levyjen poistamiseen on otettava ammattilainen. Korjatkaa jos olen väärässä.


    • omakotitaloasuja

      Jos itse purkaa, eikä käytä mitään ostopalvelua, niin työsuojeluviranomaiselle ei tarvitse ilmoittaa. On kuitenkin suositeltavaa käyttää suojahaalaria ja vähintään P3 standardoitua hengityssuojainta. Tärkeintä on tosiaan, että saat levyt irti kokonaisina. Sitten vain jäteasemalle asbestille tarkoitettuun astiaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe