i-VTEC jäänyt pahasti jälkeen Mazdan puristuksessa

SKYACTIV rulez

Honda on ollut perinteisesti vapaastihengittävien bensiinimoottoreiden ykkönen, mutta 14:1 puristussuhteella toimivat Mazdan uudet bensamoottorit ovat ottaneet selkeän ykköspaikan. Esim. Mazda3 vs Honda Civic:

1.5 SKYACTIV-G
- kulutus 5,1 l/100 km
- kiihtyvyys 0-100km/h 10,8 s.

1.4 i-VTEC
- kulutus 5.4 l/100km
- kiihtyvyys 0-100km/h 13,0 s

----------------------------------------

2.0 SKYACTIV-G Premium
- kulutus 5,1 l/100 km
- kiihtyvyys 0-100km/h 8,9 s.

1.8 i-VTEC Sport
- kulutus 6.1 l/100km
- kiihtyvyys 0-100km/h 9.4

40

782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tottaturiset

      No näinhän se on. Mazda tosiaan on kehittänyt vapaasti hengittäviä pidemmälle ja tuonut mukaan tuon korkean puristussuhteen.

      Ei Hondakaan kuitenkaan ole ihan hylännyt vapareita. Litratilavuuden puolesta vertailuksi tuolle Skyactiv-G 1.5 koneelle (115 hv, 150 Nm) sopii esim. Hondan uusi 1.5 i-VTEC suorasuihkutusvapari (130 hv, 155 Nm).

    • up sizinkg yes

      Jep mazdalla lienee viimeisin päivityspaketti koossa tällä hetkellä. Hondahan on jo monta vuotta mennyt tuolla joten lienee uusi tekniikka paketti tulossa ,tietysti.
      Vuorotteluahan se vain on tekniikan esillä olo ja sillä sitten keskenälyiset ilkkuvat lapsellisesti.

      Itse odottelen päinvastaista downsizinnkiä eli isoja vapaastihengittäviä koneita. Turbo on ollut aina jotenkin väkinäinen vaihtoehto minulle muttakun jenkkien koneet on niin tehottomia ja aivan lian raskaita sekä kulutuksellisia. Olen luopunut jenkeistä aikaa sitten ja ajelen nyt voimakkaalla 4x4 turbo japsilla ja hyvin toimii ja ennen kaikkea kulkee :-)

      Eniten odotan 4x4 sähkö koneita joissa on akku paketti ja pieni generaattori joka pelkästään tuottaa sähköä. Saisi oikean nelivedon kaikkine ajonvakutuksineen oikeaaikaisena veton-jarrutuksena-ryömivänä juuri oikeaan aikaan oikeassa paikassa se olisi kehitystä se. Vääntö olis heti täydet ja sähköstä ollessa kyse voisi olla vaikka 300nm per rengas tai jotain olisi esim 1200nm vääntö kärryssä :-)

    • virheesi

      1.8 i-vtec cedan
      kiihtyvyys 0- 100 alle 9 sekunnin.. menee 8,6.

      • Huolestunut kuluttaja

        Kyllä ehdottomasti hyvä asia että vapareita kehitetään.Moni varmaan hakee juuri luotettavaa peruskonetta. Sinäänsä sama Mazda vai Honda.Vaikka Honda taitaa olla lähdössä tuohon pikkuturbokisaan mukaan.Arvioisin uusien autojen ostajista ainakin puolien olevan tietämättömiä mihin pa....n kätensä iskevät valitessaan autojaan.Pikkuturbo ja alavääntö, noilla taikasanoilla jengiä kusetetaan.Autoilu on Suomessa tosi kallista kyllä pitäisi uuden auton ostajan saada tuote joka kestää sen 200t km perushuolloilla.


      • Sport vai Comfort

        Erikoista, että Hondan kiihtyvyyteen vaikuttaa varustetaso, Sportin kiihtyvyydeksi ilmoitettu 9,4s 0-100 km/h mutta Comfortille 9.1s 0-100km/h.


      • Urheilullinenko
        Sport vai Comfort kirjoitti:

        Erikoista, että Hondan kiihtyvyyteen vaikuttaa varustetaso, Sportin kiihtyvyydeksi ilmoitettu 9,4s 0-100 km/h mutta Comfortille 9.1s 0-100km/h.

        Niin vähän tehoa ja vääntöä että muutama lisäkilo tiputtaa 3 kymmenystä kiihtyvyydestä. Sport versio kiihtyy huonommin kuin tavallinen xD


      • Hondahuonoajaa

        Meillä 3. autona 1,6 VETEC 81 kw ja kulkeehan tuo ihan iloisesti, mutta ne ajo-ominaisuudet on kivikaudelta, tai paremminkin ajo-ominaisuuksia ei ole. Lasten oppiajokiksi se on hyvä, kuten meillä.


      • turboromu
        Huolestunut kuluttaja kirjoitti:

        Kyllä ehdottomasti hyvä asia että vapareita kehitetään.Moni varmaan hakee juuri luotettavaa peruskonetta. Sinäänsä sama Mazda vai Honda.Vaikka Honda taitaa olla lähdössä tuohon pikkuturbokisaan mukaan.Arvioisin uusien autojen ostajista ainakin puolien olevan tietämättömiä mihin pa....n kätensä iskevät valitessaan autojaan.Pikkuturbo ja alavääntö, noilla taikasanoilla jengiä kusetetaan.Autoilu on Suomessa tosi kallista kyllä pitäisi uuden auton ostajan saada tuote joka kestää sen 200t km perushuolloilla.

        Turbon haitat:
        -Turbo erityisesti kovassa ajossa kuumentaa moottoriöljyä paljon kuumemmaksi kuin vapaasti hengittävillä moottoreilla. Erityisesti kovemmassa ajossa se turbon turbiiniosa kuumenee hehkuvan punaiseksi huolimatta siitä että se turbiini on kuitenkin metallista valmistettu. Tässä on yksi syy siihen miksi turbomoottoreilla öljy olisi suositeltavaa vaihtaa noin 10tkm välein.
        -Et voi sammuttaa moottoria heti ajon jälkeen, vaan joudut käyttämään moottoria tyhjäkäynnillä noin minuutin ajan. Tämä siksi että öljy pääsee jälleen voitelemaan turbon sisäosat kunnolla ja samalla öljy pääsee jäähdyttämään turbiinia. Käynnistyksenkin jälkeen on suositeltavaa antaa moottorin käydä tyhjäkäyntiä pienen hetken että turbo varmasti ehtii saamaan hyvän voitelun ennen ajoa.
        -Turbon käyttöikä on yleensä lyhyempi kuin moottorin ja vaihteiston. turboremonttiin menee rahaa helposti yli 1000e jos et tee remonttia itse oikein. Turbon öljynpaluun tiiviste on sellainen minkä joudut uusimaan paljon ennen turbon vikaantumista.
        -Turbon viive, moottoria pitää kierrättää reippaasti ennen kuin turbo alkaa kunnolla toimia. Turbon viiveen huomaa parhaiten roll on tyyppisessä kiihdytyksessä, eli isolla vaihteella ja pienemmiltä kierroksilta kiihdytettäessä.
        -Turbomoottoria on hankalampaa huoltaa itse kuin vapaasti hengittävää moottoria.
        -Turbo lyhentää moottorin käyttöikää, kaikista eniten rasittuvat pienikokoiset turbomoottorit.
        Turbo on ihan ok vain uusissa autoissa, mutta iäkkäämmissä autoissa kallis korjattava.


      • 4+2
        turboromu kirjoitti:

        Turbon haitat:
        -Turbo erityisesti kovassa ajossa kuumentaa moottoriöljyä paljon kuumemmaksi kuin vapaasti hengittävillä moottoreilla. Erityisesti kovemmassa ajossa se turbon turbiiniosa kuumenee hehkuvan punaiseksi huolimatta siitä että se turbiini on kuitenkin metallista valmistettu. Tässä on yksi syy siihen miksi turbomoottoreilla öljy olisi suositeltavaa vaihtaa noin 10tkm välein.
        -Et voi sammuttaa moottoria heti ajon jälkeen, vaan joudut käyttämään moottoria tyhjäkäynnillä noin minuutin ajan. Tämä siksi että öljy pääsee jälleen voitelemaan turbon sisäosat kunnolla ja samalla öljy pääsee jäähdyttämään turbiinia. Käynnistyksenkin jälkeen on suositeltavaa antaa moottorin käydä tyhjäkäyntiä pienen hetken että turbo varmasti ehtii saamaan hyvän voitelun ennen ajoa.
        -Turbon käyttöikä on yleensä lyhyempi kuin moottorin ja vaihteiston. turboremonttiin menee rahaa helposti yli 1000e jos et tee remonttia itse oikein. Turbon öljynpaluun tiiviste on sellainen minkä joudut uusimaan paljon ennen turbon vikaantumista.
        -Turbon viive, moottoria pitää kierrättää reippaasti ennen kuin turbo alkaa kunnolla toimia. Turbon viiveen huomaa parhaiten roll on tyyppisessä kiihdytyksessä, eli isolla vaihteella ja pienemmiltä kierroksilta kiihdytettäessä.
        -Turbomoottoria on hankalampaa huoltaa itse kuin vapaasti hengittävää moottoria.
        -Turbo lyhentää moottorin käyttöikää, kaikista eniten rasittuvat pienikokoiset turbomoottorit.
        Turbo on ihan ok vain uusissa autoissa, mutta iäkkäämmissä autoissa kallis korjattava.

        Tämä litania pätee 70 luvun turbo Saabiin.


      • erolla
        4+2 kirjoitti:

        Tämä litania pätee 70 luvun turbo Saabiin.

        että nykyiset leluturbot kestää 60- satatuhatta.


      • sedan raapii
        Urheilullinenko kirjoitti:

        Niin vähän tehoa ja vääntöä että muutama lisäkilo tiputtaa 3 kymmenystä kiihtyvyydestä. Sport versio kiihtyy huonommin kuin tavallinen xD

        Alta yhdeksän ja kovaa, jos vielä 98 bensat tankissa..


    • edistyksellinen,,

      1,8 litran i-VTEC-bensiinimoottori

      "
      Civicin erinomaisen suorituskyvyn ytimessä on 1,8-litrainen i-VTEC-bensiinimoottori. Moottori säätelee venttiilejä suoritustarpeen mukaan, mikä takaa tehon ja polttoainetalouden täydellisen tasapainon. Se nostaa tehoja tarvittaessa ja vähentää polttoaineen kulutusta rauhallisemmassa ajossa.


      Entistä paremmin reagoiva moottori


      Sähköinen Drive-by-Wire-ohjausjärjestelmä on toinen esimerkki moottorin uudistuksista, jotka parantavat Civicin ajettavuutta. Järjestelmässä kaasupoljin on yhdistetty imusarjassa sijaitsevaan kaasuläppään elektronisesti. Moottorin teho säädetään ajo-olosuhteisiin sopivaksi, mikä tekee matkanteosta tasaisemman.
      "

    • Håndapuppelit

      Mazda on selvästi hondaa edellä. Jos riisikuppi olisi jostain syystä pakko ottaa ajoon niin Mazda ilman muuta.

      • kerro nyt pelle

        Miten edellä. Harhoissasi vai?
        Sotke munaton vain kirppisfillariasi!


    • SKYACTIIVI
      • Itseensäkyllästynyt

        Mistä lähtien dieselit ovat olleet mielenkiintoisia?


    • on edistynyt

      "Civicin moottorin osien saumaton yhteistyö takaa nautinnollisen ajokokemuksen.

      Civicin 1,8-litrainen i-VTEC-bensiinimoottori on edeltäjiään edistyksellisempi ja tehokkaampi. Varaudu ennen kokemattomaan kiihtyvyyteen, ketterään ajettavuuteen kaupunkioloissa ja tasaiseen kyytiin maantiellä – ja tietenkin ihaileviin katseisiin.
      "

    • goköegko

      Madzan kone on todella hyvä. Ajettua. Harmiti vain tuo mazdan olematon äänieristys 3:ssa. Onko mazdan koneet tulossa mahdollisesti toyotaan? Olenko väärässä??
      Muistan näin lukeneeni jostakin...

    • tehokkainvapariS2000

      Kukaan ei tule ikinä yltämään hondan moottoriteknologiaan. Ja kyllä mazda ihan hyvä automerkki on, koska onhan se japsi. Sitä kyllä ihmettelen, että miksi se on tehnyt fordin kanssa yhteistyötä ja miksi ainakin mazda 3.sen nokalla on psa:n dieseleitä.

      • Euro6? - ei haittaa

        Mazda lopetti yhteistyön Fordin kanssa ja kehitti sen jälkeen SKYACTIV-teknologian, eli täysin omat pohjalevyt, alustaratkaisut, vaihteistot ja moottorit. Nykyiset eivät siis ole kehitysversioita edellisistä vaan perustuvat uusiin ratkaisuihin. Koneet esim. käyttävät poikkeuksellista 14:1 puristussuhdetta.


    • vähän totuutta

      2litranen Mazda syö koeajossa yli 7l/100. Ei ihan kiihdy tohon luvattuun. On meluisa ja ohjaus surkea. Hinta Hondan varusteilla yli 30th. Siis surkea peli Hondaan verrattuna. Räkänokat jauhaa täällä paskaa..

      • ja testissä

        Sanottiin, että Mazda ei houkuttele pitemmälle matkalle. Heikko ohjaus ja surkea ajo melu.

        Hondalla ajaa mielellään. Ohjaus hyvä, pieni kulutus ja äänetön! Tehokas.


      • Sky-g
        ja testissä kirjoitti:

        Sanottiin, että Mazda ei houkuttele pitemmälle matkalle. Heikko ohjaus ja surkea ajo melu.

        Hondalla ajaa mielellään. Ohjaus hyvä, pieni kulutus ja äänetön! Tehokas.

        Heh heh, aika surkea yritys. Uusi Mazda3 on ohjaukseltaan melko maukas ja sitä onkin kiitelty testeissä. Ajomelultaan Civic on yhtä hyvä tai huono kuin Mazda3 ja jopa CX-5 menee etuvetoisena tuolla koneella 7-llä litralla.


      • Diesel olla pitää

        Mazda6 2.2 SKYACTIV-D pesi taloudellisuusajokilpailussa Honda Civicin 1.6 uuden Dtecin joten miten Mazda3 kevyemmällä korilla voisi kuluttaa enemmän?


      • Mainitaanpa nämäkin
        Diesel olla pitää kirjoitti:

        Mazda6 2.2 SKYACTIV-D pesi taloudellisuusajokilpailussa Honda Civicin 1.6 uuden Dtecin joten miten Mazda3 kevyemmällä korilla voisi kuluttaa enemmän?

        Neste Myllylampi EcoRunissa Mazda 3:set veivät kaksi viimeistä sijaa bensa-autoissa, mutta dieseleissä sijoitus oli hienosti toinen. SavonPihistys EcoRunissa Mazda 3 skyactiv 2.2 diesel oli kolmanneksi viimeinen dieseleiden joukossa.

        Norjan EcoRun mestaruus voitettiin Honda Civic dieselillä.

        TM:n talviautotestissa CR-V 1.6 dieselillä oli energiatehokkain ko. menetelmällä koskaan testattu auto.


      • misä testissä..
        Sky-g kirjoitti:

        Heh heh, aika surkea yritys. Uusi Mazda3 on ohjaukseltaan melko maukas ja sitä onkin kiitelty testeissä. Ajomelultaan Civic on yhtä hyvä tai huono kuin Mazda3 ja jopa CX-5 menee etuvetoisena tuolla koneella 7-llä litralla.

        Kaikissa madzaa haukuttu.Sillä ei lähde paanalle pitkälle matkalle?


      • SKYACTIIVI
        Mainitaanpa nämäkin kirjoitti:

        Neste Myllylampi EcoRunissa Mazda 3:set veivät kaksi viimeistä sijaa bensa-autoissa, mutta dieseleissä sijoitus oli hienosti toinen. SavonPihistys EcoRunissa Mazda 3 skyactiv 2.2 diesel oli kolmanneksi viimeinen dieseleiden joukossa.

        Norjan EcoRun mestaruus voitettiin Honda Civic dieselillä.

        TM:n talviautotestissa CR-V 1.6 dieselillä oli energiatehokkain ko. menetelmällä koskaan testattu auto.

        Jos 2.2 litrainen Mazda3 tai Mazda6 pesee 1.6 litraisen diesel civicin taloudellisuusajossa, niin kyllä se CR-V:kin jää taatusti toiseksi. Kaksi viimeistä sijaa Ecorunissa meni harjoittelun piikkiin, toinen ajoi 30km hutiin ja toinen autokunta nautti enempi maisemista. Kolmas bensakoneella varustettu Mazda pärjäsikin paremmin vaikka sillekin sattui navigointivirhe ja kuskina oli kaveri joka ei koskaan aikaisemmin ollut ajanut kyseisellä moottorilla varustetulla Mazda3:lla. Ei Hondaa mitenkään bensasyöpöksi voi sanoa, mutta ei se enää mitenkään loista moottoriteknologiallaan.


      • Mazda3 on ok
        misä testissä.. kirjoitti:

        Kaikissa madzaa haukuttu.Sillä ei lähde paanalle pitkälle matkalle?

        Mazdan ajettavuutta on kiitelty parhaaksi luokassaan, tässäpä vaikka pari esimerkkiä. En tiedä mistä olet omat tietosi saanut.

        http://youtu.be/hPAq8eqHkWc

        http://youtu.be/1DJ-dZOmB3g


      • Mainitaanpa nämäkin
        SKYACTIIVI kirjoitti:

        Jos 2.2 litrainen Mazda3 tai Mazda6 pesee 1.6 litraisen diesel civicin taloudellisuusajossa, niin kyllä se CR-V:kin jää taatusti toiseksi. Kaksi viimeistä sijaa Ecorunissa meni harjoittelun piikkiin, toinen ajoi 30km hutiin ja toinen autokunta nautti enempi maisemista. Kolmas bensakoneella varustettu Mazda pärjäsikin paremmin vaikka sillekin sattui navigointivirhe ja kuskina oli kaveri joka ei koskaan aikaisemmin ollut ajanut kyseisellä moottorilla varustetulla Mazda3:lla. Ei Hondaa mitenkään bensasyöpöksi voi sanoa, mutta ei se enää mitenkään loista moottoriteknologiallaan.

        Hyvät koneet on Mazda tosiaan saanut aikaan, varsinkin tuo 2.0 Skyactiv bensakone. Ja vuoteen 2020 mennessä on luvassa toinen sukupolvi, jossa pitäisi olla 18:1 puristussuhde ja puristussytytys (HCCI).

        Hondakaan tuskin lepää laakereillaan ja on sekin varmasti miettinyt eri vaihtoehtoja. Hondan uudet hybridithän ovat todella pienikulutuksisia ihan oikeastikin ja muistan lukeneeni Hondan moottoripomon visioineen heidän vielä rakentavan jonkin *radikaalisti* pienikulutuksisemman polttomoottorin ennen kuin sähkömoottorit lopulta valtaavat alan.

        Ehkä tulevaisuus on HCCI-hybridien?


    • sinullakin on vapaus

      Hei voithan ostaa itsellesi (kun tulee ikää 18v ja rahaa) sen mazdan.

    • bensapihi

      "Suomalaiset moottoritienopeudet ovat tällä moottori-vaihteistoyhdistelmälle vasta aamupalaa.



      Google-mainokset

      Škoda dieselit
      Škodan TDI-dieselmoottorit käyvät hiljaisesti ja kuluttavat vähän.
      skoda.fi

      SEAT Leon ST 4Drive
      Uusi Leon ST 4Drive -neliveto nyt myynnissä. Tutustu!
      seat.fi/LeonST4Drive

      Kone kiertää 120:n kilometrin tuntivauhdissa jossakin 2700 kierroksen tienoilla. Mutta heti kun ylämäki osuu eteen, kytkeytyy nelonen päälle ja kierrokset harppaavat lähelle neljää tuhatta.

      Mäen harjalla vitonen kytkeytyy taas päälle.

      Civic on todennäköisesti markkinoiden vähäkulutuksisin automaattivaihteinen bensiiniauto. Iltalehden koeajon maantiekulutus jäi reilusti alle kuuden litran.

      Osansa pieneen kulutuksen on varmasti myös auton liukkaan sutjakkaalla muodolla.

      PETRI ELONHEIMO
      petri.elonheimo"

      • skoda hiljanen?

        Kävelin kadulla, kun diselskoda käynnistettiin vieressä. Tuli mielen vanhat setorit. sellanen oli ruksutus.. Korviin kävi.


    • Hondankulutus

      1,8 litran i-VTEC-bensiinimoottori
      kulutti 5,3 l/sadalla.

      • maantiellä

        Tuolloin kyseessä on maantieajo, eikö? Tuollaista meidänkin wanha 1.8 Civic 225/45 renkailla kuluttaa maantiellä (100/80 km/h rajoituksilla). Jos laittaisi vaikka 205/55/16 rengastuksen voisi ehkä päästä viiteen litraan.


      • näin tää
        maantiellä kirjoitti:

        Tuolloin kyseessä on maantieajo, eikö? Tuollaista meidänkin wanha 1.8 Civic 225/45 renkailla kuluttaa maantiellä (100/80 km/h rajoituksilla). Jos laittaisi vaikka 205/55/16 rengastuksen voisi ehkä päästä viiteen litraan.

        Uusin malli. Nopeus 80-90km/h. Edellisellä mallilla meni 5,2l/sadalla.


      • Kuluttaa joo

        8 litraa vienyt keskimäärin 2013 civic sedan automaatti ajotietokoneen mukaan.


    • Liikaa tekniikkaa jo

      Nimimerkki "Huolestunut kuluttaja" osui naulan kantaan: totta joka sana!

    • saksasta järkiauto

      Hohhoijaa , kumpi parempi honda vai mazda? Ihan yhtä paskoja kumpikin. Onko ikinä pärjänneet missään vertailussa edes hyvin? Hankkikaa elämä ja oikea auto itsellenne

      • taasko sinä

        Ranskisromum osamaksuvajakki ilmestyit tänne, miksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe