Vihaisuus, Raivo ja Välinpitämättömyys

SyyKyy

Hei!

Minulla on kaksisuuntaista sairastava läheinen. Hänellä on jo maaliskuusta lähtien ollut lisääntyvää outoa käyttäytymistä. Ei vastaile puhelimeen ja jos vastaa, ei pysty asiallisesti keskustelemaan. Yhteinen aika loppuu kokonaan. Puhuminen on hänen osaltaan huutamista eli vain huutamalla puhuu ja se kulminoituu ihan raivoksi välillä, jolloin lopuksi aina haukkuu ja solvaa minut ja välillä lyö luurinkin korvaan. Vaikka puhuisimme minun kuulumisistani tai vaikka ajankohtaisista asioista. Jotenkin kummallisella tavalla imee ne itseään koskeviksi.Vaikka kuinka yrittää selittää ettei näin ole ja perustella asian.
Eli asioista jotka eivät edes liity häneen. Mistä tällainen mahtaisi johtua? Kysyä olen yrittänyt, mutta kertoo minun olevan syynä, muttei kuitenkaan kerro/keskustele, miten on minun syyni. Toistelee vain että puutun hänen asioihinsa. ?!

Myös on nyt käskenyt minun poistumaan elämästään, ettei hän tarvitse minua eikä myöskään ole kiinnostunut olemaan tekemisissä kanssani jne. Kuitenkin saattaa laittaa minua haukkuvia viestejä perään, todella ylimielisiä. kunnes katoaa syksyyn asti aina. Näitä tällaisia jaksoja on joka kevät kesä kausi. Syksystä kertoo vain olleen vihainen minulle ja siksi kadonnut ja lopettanut koko ihmissuhteen. Kuitenkaan ei ikinä näitä selvitetä, miksi näin. Hän kuittaa ne aina vain sillä ettei niitä selvitetyksi saa. Ja haluaa jatkaa kuten mitään ei olisi milloinkaan tapahtunutkaan.
Olen myös näinä jaksoina syypää kaikkiin asioihin hänen elämässään ja pelkkä rajoite hänelle itselle. Jopa nukkumiselle.Emme siis asu samassa taloudessa.

Itse en enää jaksa tällaista. Miten voi läheinen kadota aina kuukausiksi vuodesta ja kohdella toista näin? Ymmärtämättä itse sitä. ja miten toimeen voi yksinkertaisesti näin tulla?
Liittyykö tämä kaksisuuntaiseen vai onko kyse vain persoonallisuudesta?

13

2279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mää

      Mä oon kuule miettiny ihan samaa. Puhun avopuolisostani, asumme enimmäkseen yhdessä. Nytkin se vaihe menossa, että ei tunne mua kohtaan mitään...tai vaistoan inhoa ja etääntymistä. Käyttää kyllä hyväksi, käy syömäs jne, mutta ei ota kontaktia eikä kerro menemisistään. Kuin manian pauloissa väsää jotain omaa kivaa harrastukseen liittyen, rahaakin palaa. Minä olin viikko sitten inhottava, mustasukkainen, kylmä jne... :( Surullista.

      • turha ootella enää

        Manian pauloissa miehelläsi on toiset intressit. Pettää ja riehuu samanlaisissa porukoissa laivoilla, virossa, epämääräisissä porukoissa, joissa kyseenalaista menoa, ilotyttöjä, viinaa, huumeitaikin, rikollisia.
        Lähde ennenkuin toi psykopaatti tuhoaa sinut. Juttujansa ei tunnusta koskaan. Olet jo muuttunut psykopaatin hyväksikäytettäväksi, ja jos jatkat kyselyä muuttuu hän kohta väkivaltaiseksi.
        Ja ne porukat on sellasia, että ne vaativat vain kohta entistä enempi hänen aikaansa, hän ei pääse irtautumaan niistä enää. Ja meno on kohta niin sekopäistä, että hän on täydessä psykoosissa, ei nuku, syö eikä hoida mitään normaalin elämän alueita. Voi jopa saattaa sinut taloudelliseen katastrofiin, ellei ole jo tehnyt niin selkäsi takana.
        Eikä meno tule muuttumaan, sen voin kokemuksesta kertoa.
        Sitä muutosta älä jää odottelemaan. Häviä sillä aikaa äänettömästi kun on reissuillansa. Tai vaihda lukot ja heitä tavarat pihalle. Miksi alistua väärinkohtelijan vallan alle?
        Voin kokemuksesta sanoa että tämän enempää et tule tästä suhteestasi enää ikinä saamaan. Varsinkin jos olet vielä suht. nuori niin lähde, se on paras päätös ikinä.
        Niin samanlaista on meno, että aivan kuin puhuisit ex miehestäni.


      • turha ootella enää
        turha ootella enää kirjoitti:

        Manian pauloissa miehelläsi on toiset intressit. Pettää ja riehuu samanlaisissa porukoissa laivoilla, virossa, epämääräisissä porukoissa, joissa kyseenalaista menoa, ilotyttöjä, viinaa, huumeitaikin, rikollisia.
        Lähde ennenkuin toi psykopaatti tuhoaa sinut. Juttujansa ei tunnusta koskaan. Olet jo muuttunut psykopaatin hyväksikäytettäväksi, ja jos jatkat kyselyä muuttuu hän kohta väkivaltaiseksi.
        Ja ne porukat on sellasia, että ne vaativat vain kohta entistä enempi hänen aikaansa, hän ei pääse irtautumaan niistä enää. Ja meno on kohta niin sekopäistä, että hän on täydessä psykoosissa, ei nuku, syö eikä hoida mitään normaalin elämän alueita. Voi jopa saattaa sinut taloudelliseen katastrofiin, ellei ole jo tehnyt niin selkäsi takana.
        Eikä meno tule muuttumaan, sen voin kokemuksesta kertoa.
        Sitä muutosta älä jää odottelemaan. Häviä sillä aikaa äänettömästi kun on reissuillansa. Tai vaihda lukot ja heitä tavarat pihalle. Miksi alistua väärinkohtelijan vallan alle?
        Voin kokemuksesta sanoa että tämän enempää et tule tästä suhteestasi enää ikinä saamaan. Varsinkin jos olet vielä suht. nuori niin lähde, se on paras päätös ikinä.
        Niin samanlaista on meno, että aivan kuin puhuisit ex miehestäni.

        Vielä lisäisin, että paritusrinkiin on poika eksynyt. Ne tapahtuu nykyisin yksityisasunnoissa. Niillä on omat salaiset paikat. Ja kun yksi taloyhtiö kyllästyy menoon, hankkivat uuden paikan. Ja saattaa vierailla vaikka ulkomaillakin, Amsterdam on hyvä paikka. Asiat hoidetaan työpaikoilla hyvissä ajoin, ja kaikki valmistellaan kyytejä myöten valmiiksi. Paikallinen kapakoitsija voi olla ringissä mukana, jostainhan se leipä on revittävä. Ja voipi olla useita yrittäjiä jotka kuskaavat peräkyliltä kaupunkeihin ilmatteeksi pieneen ilonpitoon salaisiin ja julkisiin paikoihin.
        Avaa silmäs ja tee johtopäätökset suhteen tilasta.
        Mitäs se tollanen tekee muuta kui haukkuu sinut oman huonon omantuntonsa ja petostensa vuoksi. Ikäänkuin sillä ostaa oikeutuksen tehdä petoksiaan.
        Ålä nyt ainakaan lapsia ala tollasen kanssa hankkimaan. Hanki oma parempi elämä, ettei mene hukkaan kokonaan.
        Älä nyt tollasia irstailijoita ruokkimaan ja kuuntelemaan vielähaukkuja päälle.
        Seuraavan kerran kun lähtee kenkää munille lähtiäisiks!


      • turha ootella enää
        turha ootella enää kirjoitti:

        Vielä lisäisin, että paritusrinkiin on poika eksynyt. Ne tapahtuu nykyisin yksityisasunnoissa. Niillä on omat salaiset paikat. Ja kun yksi taloyhtiö kyllästyy menoon, hankkivat uuden paikan. Ja saattaa vierailla vaikka ulkomaillakin, Amsterdam on hyvä paikka. Asiat hoidetaan työpaikoilla hyvissä ajoin, ja kaikki valmistellaan kyytejä myöten valmiiksi. Paikallinen kapakoitsija voi olla ringissä mukana, jostainhan se leipä on revittävä. Ja voipi olla useita yrittäjiä jotka kuskaavat peräkyliltä kaupunkeihin ilmatteeksi pieneen ilonpitoon salaisiin ja julkisiin paikoihin.
        Avaa silmäs ja tee johtopäätökset suhteen tilasta.
        Mitäs se tollanen tekee muuta kui haukkuu sinut oman huonon omantuntonsa ja petostensa vuoksi. Ikäänkuin sillä ostaa oikeutuksen tehdä petoksiaan.
        Ålä nyt ainakaan lapsia ala tollasen kanssa hankkimaan. Hanki oma parempi elämä, ettei mene hukkaan kokonaan.
        Älä nyt tollasia irstailijoita ruokkimaan ja kuuntelemaan vielähaukkuja päälle.
        Seuraavan kerran kun lähtee kenkää munille lähtiäisiks!

        Joten seuraavan kerran kun on reississa pitempään, hankipa sillävälin, kunnon krju sijalle, että on ovella vastassa kun äijä limboaa kotiin.


      • turha ootella enää
        turha ootella enää kirjoitti:

        Joten seuraavan kerran kun on reississa pitempään, hankipa sillävälin, kunnon krju sijalle, että on ovella vastassa kun äijä limboaa kotiin.

        Äijähän pettää sinua jo nyt. Vai palaa rahaa, varmasti palaa.. Ja kuin manian pauloissa, pistäpä menemään uuden ihastuksen luokse ihan ensihätään, ja nopsasti, ettei ehdi kissaa sanomaan. Jos asut sen asunnossa, lähe menee ensitilassa, jos asunto on sinun avaimet pois tavarat ulos ja kenkää.


      • turha ootella enää
        turha ootella enää kirjoitti:

        Äijähän pettää sinua jo nyt. Vai palaa rahaa, varmasti palaa.. Ja kuin manian pauloissa, pistäpä menemään uuden ihastuksen luokse ihan ensihätään, ja nopsasti, ettei ehdi kissaa sanomaan. Jos asut sen asunnossa, lähe menee ensitilassa, jos asunto on sinun avaimet pois tavarat ulos ja kenkää.

        Kumma juttu, kun mullakin oli samaa ihmettelyä vuosi toisensa jälkeen. Keväällä häipy tuli syksyllä takas, ja kuulema missään ei ollut ollut omien sanojensa mukaan, ja kysellä ei saanut ja vastausta ei koskaan tullut. Joskus alko sama meininki jo lokakuun lopulla ja jatku loppiaiseen. Ja sitten parin kuukauden lepotauko, jolloin käytiin tankkaamassa ja taas häivyttiin yllättäin, jopa niin, ettei koko puolen vuoden aikana tiennyt missä oli, saati saanut puhelimen päähänkään. Oli kuin maa olis nielly.
        Loppuaikana ei tullut edes sisälle, kun ei ollut selityksiä antaa.
        Kertokaapa muutkin kenellä on samoja havaintoja ja jotka ovat törmänneet samaan käytökseen ukkonsa kanssa.
        Mistähän mahtaakaan olla kyse?
        Pitäskö teidän vähän seurata ens kerralla kun lähtee menemään, että minne tie vie?
        Joku sellanen paikkahan sen pitää olla, jossa voi yöpyä.
        Meidänkin ukko piti vaatevarastoa ja toalettilaukkua työpaikalla. Kerran yhytin menotamineissa vahingossa kauppareissulla kun tuli vastaan. Eikä ollu kotiin tulossa, ylitöissä muka oli.
        Että älkää olko sinisilmäisiä ja menkö retkuun.
        Merkit ovat selvät, turha käydä tivaamaan, tee johtopäätökset ja pakkaa kamat.


    • Voimiajajaksamista

      Googlaas SSRI-lääkkeet ja sivuvaikutukset...

    • elä suostu enää

      Jos noin haukkuu, pistä kylmänviileesti välit poikki jo. Mitä odottelet.
      Ja pidä huoli ettei takas ole tulemista!
      Mieti nyt mitä tuosta suhteesta saat, et mitään!
      Tuollaset pitää pistää koville, ja niiden hyväkskäyttömahdollisuudet pitää omalla tominnalla tehdä turhiksi. Muuta vaihtoehtoa ei ole.
      Luuletteko että se loppuu, jos jokainen aina vain antaa uuden mahdollisuuden.
      Itse ne rajat pitää määritellä, mitä sietää, mitä ei. Ja itseäsi alä anna haukkua perusteetta. Tee nyt päätös lopettaa suhde kokonaan. Ei kohtele sinua hyvin, eikä kunnioittavasti, joten päätä suhde. Ja jos yrittää takas, anna kuulua kuka käski ja mitä. Jos päästätä takas, seuraava kerta on entistä pahempi, se on varmaan, kaltoinkohtelu pahenee ja raaistuu se on ainut varma ennuste.
      Onnea uuteen elämään, ja uuteen suhteeseen! Muista sinussa ei ole vika, vaan hänessä! Anna mennä! Kaikkea ei sentään tarvitse toiselta sietää!
      Kyllä sen sairaankin pitää johonkin hoitoon sitoutua ja ymmärtää jossain vaiheessa, että ei läheisen tarvitse kaikkea sietää. Rajat ne pitää löytyä oli miten sairas tahansa. Kerran voi katsoa tollasta, mutta sitten kun siitä on selvinnyt pitäisi mahdollista seuraavaa kertaa varten, etei sellaista pääse tulemaan, olla suunnitelmat siiä miten toimitaan että tilannetta ei enää tule.Ja sitähän hän ei nyt ole suostunut käsittelemäänkään. Sinun pitää nyt asettaa rajat sille, mitä siedät mitä et. Bipohan vie sinua 10-0.

    • <-> suuntainen

      Hei,
      Todella ikävä kuulla, että läheisesi kohtelee sinua, kuten kirjoitat. Mielen sairauksiin kuuluu usein se, ettei koe olevansa sairas ja syyttää omista vaikeuksistaan läheisiään ja muita ihmisiä. Voisit yrittää saada apua vaikkapa sellaisesta järjestöstä kuin Omaiset mielenterveyden tukena http://www.finfami.fi/ tai muusta mielenterveyden tukijärjestöstä, kuten Mielenterveyden keskusliitosta http://mtkl.fi/palvelut/neuvontapalvelut/. Heillä on tarjota muun muassa neuvontapuhelimia ja muita tukipalveluita.

      Ennen kaikkea älä ihmeessä kuuntele palstan vallanneita katkeroituneita ex-kumppaneita, jotka hirvittävällä tavalla yleistävät ja väittävät kaikkien 2-suuntaisesta kärsivien toimivan samoin kuin oma läheisensä. Usein sellaiset ihmiset, jotka väittävät tuntevansa itselleen täysin tuntemattoman ihmisen toimintatavat ja aikeet eivät ole ajatelleet lainkaan ennen sanaisen arkkunsa avaamista. Koita jaksaa, aina on toivoa!

      • en suostu enää

        Justhanmä kirjotin että samalla tavalla toimivat kuin exmieheni. Luepa tarkemmin. Minä kerroin omista kokemuksistani, kun kysyttiin mistä mahtaa olla kysymys.
        Turha se on totuutta kieltää, suurin sa niista toimii kuitenkin niin, se vain ei tule kaikkien tietoon, toi totuus, tai se omainen on se, joka kieltää sen totuuden eikä halua sitä nähdä. Ja näkyy olevan mielenterveysammattilaisetkin samanlaisia.
        Enkä sitäpaitsi ole missään tekstissäni maininnut mitään kaikkien bipojen tekevän niin, enkä yleistänyt, joten nyt annat väärän todistuksen.
        Ja minä en ole katkera, joten en ymmärrä tollasta leimaamista. Olen vaan kertonut omista kokemuksistani, joden eteen olen joutunut. Tämä sen jälkeen kun bipo pyöritti valehdellen vuosikaudet itseäni ja vei kuin pässiä narussa. Ja siitä häpeästä jota normaali ihminen joutuu kokemaan tuollaisen pyörityksen jälkeen kestää kauan toipua. Kyllä se on se puoliso joka joutuu tosi koville kaiken sen kanssa jota sen niskaan kaadetaan. Sitä tuntee itsensä niin hölmöksi ja luottamus on mennyt iäksi kaikkiin ihmisiin ja elämä lisäksi pirstaleina. Lisänä itsesyytökset siitä että olenko minä miin hölmö ja typerä että en nähnyt tuota. Ja sinä mielentervyden asiantuntija tulet tänne morkkaamaan ja solvaamaan katkeriksi kaikesta eniten kärsimään joutuvia omaisia. Mieti mitä puhut!
        Et varmaan ole koskaan ollut itse sellaisessa tilanteessa itse, et edes tiedä mitä hyssyttelet. Kuuntele vaan musiikkia ja käy kävelyllä, kyllä se siitä. Nämä oli ohjeet kirjallisena, kun bipoa eka kerta saatiin hoidon piiriin. On tasokasta hoitoa ei voi muuta sanoa.
        Ja bipojenko on muka sallitumpaa tehdä täystuhoa omaistensa elämissä, niilläkö on sellanen oikeus, jota toisilla ei ole. Sitäkö pitää vaan hyssytellä?
        Mutta näillä kakssuuntasillahan on se jumalharha että ne on kaikkien yläpuolella ja muut on sairaita ja hulluja ja he ainoat täyspäiset. Kovin ovat narsistisia.
        Sinäkö se määrittelet kuka saa olla mistäkin katkera ja mistä saa loukkaantua. Ja bipojen teoistako ei saa loukkaantua.Mitäs erioikeuksia niillä on muihin nähden?


      • en suostu enää

        Sepa se paljo auttaa, kun sanotaan että koeta vaan jakssaa!
        Minä olen nähnyt ja seurannut yhden bipon edesottamuksia vuosikymmeniä ja voin sanoa että se tuho jota hän elinaikanaan on saanut aiheutettua kymmenille ihmisille loppuelämäksi on karmeaa ja ei naurata yhtään, jopa ajanut itsemurhaan ihmisiä.
        Joten hyssytelkää te vaan ja sanokaa vaan että osastohoidon tarvetta ei ole ja avohodossa tälläset pitää hoitaa. Riittähän siinä mt-ammattilaislle leipää, kun sairaiden määrä vaan lisääntyy, kun tollasten annetaan terrorisoida taviksia vapaasti.
        Että sairaissa bipoissa ei ole se vika vaan meidän itse hoitojärjestelmässä.
        Onhan se linjaus tehty siellä yläpäässä, ja se ei ole sairaiden edun mukainen vaan puhtaasti taloudellinen. Onhan se halvempaa laittaa ne omaiset hoitamaan kun kustantaa kallita laitospaikkoja ja ammattilaisia. Turhaa työtä joutaa tyhmemmätkin tekemään.


      • en suostu enää
        en suostu enää kirjoitti:

        Sepa se paljo auttaa, kun sanotaan että koeta vaan jakssaa!
        Minä olen nähnyt ja seurannut yhden bipon edesottamuksia vuosikymmeniä ja voin sanoa että se tuho jota hän elinaikanaan on saanut aiheutettua kymmenille ihmisille loppuelämäksi on karmeaa ja ei naurata yhtään, jopa ajanut itsemurhaan ihmisiä.
        Joten hyssytelkää te vaan ja sanokaa vaan että osastohoidon tarvetta ei ole ja avohodossa tälläset pitää hoitaa. Riittähän siinä mt-ammattilaislle leipää, kun sairaiden määrä vaan lisääntyy, kun tollasten annetaan terrorisoida taviksia vapaasti.
        Että sairaissa bipoissa ei ole se vika vaan meidän itse hoitojärjestelmässä.
        Onhan se linjaus tehty siellä yläpäässä, ja se ei ole sairaiden edun mukainen vaan puhtaasti taloudellinen. Onhan se halvempaa laittaa ne omaiset hoitamaan kun kustantaa kallita laitospaikkoja ja ammattilaisia. Turhaa työtä joutaa tyhmemmätkin tekemään.

        Bipokos se itse kokee itseänsä sairaaksi, ei varmasti. Ne sairaat ovat hänen mielestään ne omaiset jotka yrittävät puuttua asioihin. Ja se syyllistäminen on niin voimakasta ja painostavaa, että se normaali hakeutuu lopulta hoitoon, muka sairaana ja se sairas jääkin vaille hoitoa ja sama meno jakuu, kunnes tämä terve murtuu täysin. Näinhän se menee. Vaikea siinä on omaisen toimia jos sairas ei tunne olevansa sairas, vaan vika on aina muissa.
        Sen vuoksi se loputon ymmärtäminen on omaisen vaan lopetettava jossain vaiheessa ja nostettava kädet pystyyn ja todettava että nyt riitti kiitti.
        Että kannattaa ottaa selvää oireista ja asioista ja pitää puolensa ja pelastaa itsensä ennenkuin on liian myöhäistä.


      • vertaistukea tosiaan
        en suostu enää kirjoitti:

        Bipokos se itse kokee itseänsä sairaaksi, ei varmasti. Ne sairaat ovat hänen mielestään ne omaiset jotka yrittävät puuttua asioihin. Ja se syyllistäminen on niin voimakasta ja painostavaa, että se normaali hakeutuu lopulta hoitoon, muka sairaana ja se sairas jääkin vaille hoitoa ja sama meno jakuu, kunnes tämä terve murtuu täysin. Näinhän se menee. Vaikea siinä on omaisen toimia jos sairas ei tunne olevansa sairas, vaan vika on aina muissa.
        Sen vuoksi se loputon ymmärtäminen on omaisen vaan lopetettava jossain vaiheessa ja nostettava kädet pystyyn ja todettava että nyt riitti kiitti.
        Että kannattaa ottaa selvää oireista ja asioista ja pitää puolensa ja pelastaa itsensä ennenkuin on liian myöhäistä.

        ...jos miehesi on liittynyt bipojen Facebook-ryhmään, ja saa sieltä nyt vertaistukea. Kannattaa ottaa selvää missä mennään, ettei tule katastrofi ihan yllätyksenä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe