Skoda 1.8 tsi sytytystulppien vaihto

pete.

Moi, mulla on Skoda 1.8 tsi vm. 2010, jolla ajettu kohta 180 tkm, ja kysyisin vaan, että miten ne puolahatut oikein saa irti? Tiukasti ovat kiinni, eikä mitään näppärää lukitusta näyttäisi olevan kuten BMW:ssä, jota täytyy nyt kehua tässä kohtaa.

ps. 'sirppi ja vasara' -tyyppiset ohjeet eivät kelpaa.

24

5050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pete.
      • muista tämä

        Vasemmiston vehkeissä vasenkätiset kierteet.


      • pete.
        muista tämä kirjoitti:

        Vasemmiston vehkeissä vasenkätiset kierteet.

        Skodassa vaihdetaan sytytystulpat just tolla tavalla. Tänään katselin noita puolahattuja ja vähän kokeilin sormituntumalla, mutta en älynnyt, että siitä pitää ensin irrottaa noi kaksi ruuvia.

        ps. noi sun vasemmistolaiset höpötykset ei todellakaan auta tee-se-itse-miehiä.


      • "kallis huolto"
        pete. kirjoitti:

        Skodassa vaihdetaan sytytystulpat just tolla tavalla. Tänään katselin noita puolahattuja ja vähän kokeilin sormituntumalla, mutta en älynnyt, että siitä pitää ensin irrottaa noi kaksi ruuvia.

        ps. noi sun vasemmistolaiset höpötykset ei todellakaan auta tee-se-itse-miehiä.

        Toveri on oikeasti köyhä kun itse yrittää vaihtaa tulppia 2010 mallin skodaan.
        Etkö tiedä että ne vaihdetaan määräaikaishuollossa.


      • pete.
        "kallis huolto" kirjoitti:

        Toveri on oikeasti köyhä kun itse yrittää vaihtaa tulppia 2010 mallin skodaan.
        Etkö tiedä että ne vaihdetaan määräaikaishuollossa.

        Hei, autolla on ajettu kohta 180 tkm, joten en viitsi maksaa kalliita määräaikais-huoltoja, vaan teen itse yksinkertaisemmat huoltotoimenpiteet. Mun Skodan markkina-arvo on jo alle kymppitonnin, ja valohoidosta en viitsi maksaa maltaita.

        ps. en pidä itseäni köyhänä, vaikka ylimääräistä rahaa ei ole minullakaan


      • Tekniikan tuntija
        pete. kirjoitti:

        Hei, autolla on ajettu kohta 180 tkm, joten en viitsi maksaa kalliita määräaikais-huoltoja, vaan teen itse yksinkertaisemmat huoltotoimenpiteet. Mun Skodan markkina-arvo on jo alle kymppitonnin, ja valohoidosta en viitsi maksaa maltaita.

        ps. en pidä itseäni köyhänä, vaikka ylimääräistä rahaa ei ole minullakaan

        Tämä roskapostirobotti tuskin erottaa sytytystulppaa lambda-anturista (ne kun menevät samoille kierteillle).Tulppien vaihto tai vaikka suotimien ja öljyjen vaihdot ovat nopeita hommia, kuten mahdollista hihnan vaihtoa lukuunottamatta muutkin määräaikaisen huollon toimet. Voihan noiden takia nähdä vaivaa ja viedä huoltoon päiväksi. Ei se maksa kuin päivän-parin nettopalkan verran. Voi myös hoitaa homman TI-hallissa, pari tuntia on mennyt kun samalla vaihtaa renkaat ja pesee painepesurilla kunnolla yltä ja alta ja oikeasti on tietoinen autonsa tilasta eikä tartte katsastuksissa hylkyjä pelätä. OBD-skanneri on mukava apu, viimeksi kertoi jarruvalokatkaisijan pätkimisestä. Eipä tuonkaan vaihtoon tarvittu edes työkaluja.


      • Tekniikan tuntijsa
        Tekniikan tuntija kirjoitti:

        Tämä roskapostirobotti tuskin erottaa sytytystulppaa lambda-anturista (ne kun menevät samoille kierteillle).Tulppien vaihto tai vaikka suotimien ja öljyjen vaihdot ovat nopeita hommia, kuten mahdollista hihnan vaihtoa lukuunottamatta muutkin määräaikaisen huollon toimet. Voihan noiden takia nähdä vaivaa ja viedä huoltoon päiväksi. Ei se maksa kuin päivän-parin nettopalkan verran. Voi myös hoitaa homman TI-hallissa, pari tuntia on mennyt kun samalla vaihtaa renkaat ja pesee painepesurilla kunnolla yltä ja alta ja oikeasti on tietoinen autonsa tilasta eikä tartte katsastuksissa hylkyjä pelätä. OBD-skanneri on mukava apu, viimeksi kertoi jarruvalokatkaisijan pätkimisestä. Eipä tuonkaan vaihtoon tarvittu edes työkaluja.

        Ja roskapostirobotti on siis tuo "kallis huolto", joka itse ei enää pikavippiä huoltokustannuksiakaan varten saisi jos omistaisi rekisterissä olevan auton.


      • pete.
        pete. kirjoitti:

        Skodassa vaihdetaan sytytystulpat just tolla tavalla. Tänään katselin noita puolahattuja ja vähän kokeilin sormituntumalla, mutta en älynnyt, että siitä pitää ensin irrottaa noi kaksi ruuvia.

        ps. noi sun vasemmistolaiset höpötykset ei todellakaan auta tee-se-itse-miehiä.

        Täytyy vielä vähän tarkentaa tota ohjetta, joka oli itse asiassa tarkoitettu vanhalle Audille, vaikka sama tekniikka on Skodassakin. Noita kahta ruuvia ei enää ole uudemmassa mallissa, vaan joka puolalle on oma pieni lukitusvipstaaki, jota pienellä ruuvarilla nostamalla voi kuulla napsahduksen. Periaatteessa helppo homma, mutta kaikki osat olivat todella lujaa kiinni toisissaan. Mitään järeitä työkaluja ei tarvita, mutta en suosittele hommaa tunareille.


      • pete.
        pete. kirjoitti:

        Täytyy vielä vähän tarkentaa tota ohjetta, joka oli itse asiassa tarkoitettu vanhalle Audille, vaikka sama tekniikka on Skodassakin. Noita kahta ruuvia ei enää ole uudemmassa mallissa, vaan joka puolalle on oma pieni lukitusvipstaaki, jota pienellä ruuvarilla nostamalla voi kuulla napsahduksen. Periaatteessa helppo homma, mutta kaikki osat olivat todella lujaa kiinni toisissaan. Mitään järeitä työkaluja ei tarvita, mutta en suosittele hommaa tunareille.

        Ei mennyt homma ihan niinkuin Strömsössä, sillä kustannukset ovat jo:

        - NGK-tulpat 63,60 euroa
        - momenttiavain karamuunnin motonetistä 24,80 euroa

        näillä ei onnistunut kuin kahden tulpan vaihto, joten lisää kustannuksia:

        - sytytyspuolan ulosvetäjä täytyy hankkia, sillä kaksi puolaa eivät irtoa muuten..toivottavasti irtoavat tolla ulosvetäjällä, jota Biltema myy hintaan 32,90 euroa.


    • novopetrovskaja

      Itämerkeissä kuten skodassakin käytetään tulppien ja monen muun osan kiinnittämiseen neuvostoliittolaista pystykierrettä.

      Asennetaan ja irroitetaan vasaralla.

      • pete.

        Todella vitsikästä!


    • pete.

      Motonetissä 1.8 tsi:n sytytystulpat maksaa:

      - Bosch 4 x 18.90 = 75,60 euroa
      - NGK 4 x 15,90 = 63,60 euroa

      Uskaltaako eurooppalaiseen autoon asentaa japanilaiset sytytystulpat?

      • pete.

        Kyllä uskaltaa käyttää, sillä käytin niitä BMW:ssäkin. Täytyy näköjään vastata itselleen, kun tältä palstalta ei löydy autotuntemusta pätkän vertaa.


    • pete.

      Moi, tänään ostin sytytyspuolan ulosvetäjän ja täytyy odotella, että moottori jäähtyy ennenkuin asennan loput tulpat. BMW:ssä homma oli helpompi tehdä, mutta tulpanreikiin valunut moottoriöljy haittasi asennusta ja palaneen öljyn käry tuli myös ohjaamon puolelle.

      • ukkii

        Hyvä että linkkasit tuon ohjevideon. Momenttiavain pitää ostaa vielä vanhoilla päivillä.


      • pete.
        ukkii kirjoitti:

        Hyvä että linkkasit tuon ohjevideon. Momenttiavain pitää ostaa vielä vanhoilla päivillä.

        Mistä sä tiedät kuinka monta päivää mulla on jäljellä?


      • pete.
        ukkii kirjoitti:

        Hyvä että linkkasit tuon ohjevideon. Momenttiavain pitää ostaa vielä vanhoilla päivillä.

        Sorry, toi sivupersoona välillä sekoilee, mutta jos ja kun työkalut pysyy kädessä, niin rahaa säästyy.


    • pete.

      Sytytystulpat on nyt vaihdettu. En kuitenkaan uskaltanut luottaa tuohon Motonetin momenttiavaimeen, jonka John Li on kalibroinut 18.11.2013. Edelliset tulpat oli vaihdettu määräaikaishuollossa, ja olivat todella löysästi kiinni. Näppituntumalla kiristin uudet tulpat, sillä mielestäni momenttiavaimeen säädetty 30Nm olisi vaatinut liian kovaa vääntöä.

      Sitten vaan testaamaan uudet tulpat ja kyllähän niillä kyykytykset sujuivat vähintäänkin entiseen malliin.

    • pete.

      Skoda on 178tkm ajettuna vielä uuden tuntuinen. Laskettu ikä autolle kuin autolle on nykyään noin 250tkm. Itse olen ylittänyt tuon ikärajan kolmella 5-sarjan BMW:llä ja tiedän, että kalliiksi käy sen jälkeen jatkuva osien uusiminen.

      • spede.

        Tämä pete. on kova yksin puhuja tuohon kun lisätään hänen käyttämät muut nicit, niin ei täällä oikeasti montaa Skodan puolustajaa olekaan.


      • pete.
        spede. kirjoitti:

        Tämä pete. on kova yksin puhuja tuohon kun lisätään hänen käyttämät muut nicit, niin ei täällä oikeasti montaa Skodan puolustajaa olekaan.

        Hei, yli 250tkm ajettu auto on yleensä jo lähes 10-vuotias. Ei niin vanhalla autolla kannata ajella. Tämä on siis oma kokemus.


    • pete.

      Nyt kun olen itse vaihtanut sytytystulpat ja ilmansuodattimen menestyksellisesti Skodaani, niin ajattelin vaihtaa myös raitisilmasuodattimen. BMW:ssä ne oli todella helppo vaihtaa, kun olivat ihan tyrkyllä siellä moottoritilassa. Skodassa suodatin ei näytä olevan moottoritilassa, joten missä se on?

      Odotan asiallisia vastauksia, enkä mitään sosialismiin tai sukupuolivähemmistöihin viittaavia höpötyksiä.

      • ukkii

        Oikean puolen etujalkatilan verhoilun takana. Verhoilu on kiini kahdella sormin avautuvalla tulpalla. Suodatinkotelon kansi avautuu sivulle. Vaihto on 15min homma.


      • pete.
        ukkii kirjoitti:

        Oikean puolen etujalkatilan verhoilun takana. Verhoilu on kiini kahdella sormin avautuvalla tulpalla. Suodatinkotelon kansi avautuu sivulle. Vaihto on 15min homma.

        Kiitokset ohjeesta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe