Autojen välistä...

Liikennekäyttäyty...

Sattuipa eilen liikennevaloissa seuraavaa: kolme kaistaa, kaikki autoja täynnä, no sieltä sitten autojen välistä joku älypää ajoi jonon kärkeen. Valot vaihtui ja tämä "valtias" kiihdyttäen seuraaviin valoihin jotka noin 300 m päässä, ja keskelle kaistaa. No tilannehan oli se että tämä keskimmäinen kaista joutui hiljentämään tämän motoristin vuoksi, kahdella muulla kaistalla liikenne sujui normaalisti. Paljonkohan säästi aikaa tällä toimenpiteellään.

29

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • motoilija

      Muutama apina pilaa kaikkien maineen

    • Kuin muutkin llik...

      Samaa mieltä, ei saisi yleistää mutta tuollaiset esimerkin antajat saa kaikki motoristit näyttämään ääliöiltä vaikka näin ei suinkaan ole. Suurin osa noudattaa liikennesääntöjä. Itsellä ei tulisi mieleen edes tuollainen, niin kiire ei pitäisi liikenteessä olla.

    • splittaus

      Miten se voi hidastaa mitään kaistaa, jos motoristi ajaa autosumpun läpi ja jatkaa matkaa.
      Eiköhän siellä ole joku autoilija, joka matelee kaikessa rauhassa, kun "ei ole kiire mihinkään".

      Liikenne sujuu paremmin, kun risteyksien vetoisuutta parannetaan hyödyntämällä moottoripyörän ominaisuuksia.
      Vai pitääkö jäädä lisäämään tukoksia, ettei autoilijoille tule paha mieli.
      Autoilijoidenkin pitäisi varmaan pysyä raskaan liikenteen ja mopojen tahdissa, ettei heidän mieltään pahoiteta?

      • Nec

        Kaistojen välissä ajaminen on hengenvaarallista pelleilyä, eikä edes laillista. Paino kuitenkin lauseen alkuosalla.

        Ihan sama minulle jos haluat päästä hengestäsi tai kävelykyvystäsi, mutta minä en ainakaan tahdo olla osallisena siinä. Kun autoilijoitakin on monenlaisia, kaistoja vaihdellaan ilman vilkkua jne, luulisi jokaiselle täysjärkiselle olevan selvää, että pysytään siellä omalla kaistalla.


      • Splittaus = O.K.
        Nec kirjoitti:

        Kaistojen välissä ajaminen on hengenvaarallista pelleilyä, eikä edes laillista. Paino kuitenkin lauseen alkuosalla.

        Ihan sama minulle jos haluat päästä hengestäsi tai kävelykyvystäsi, mutta minä en ainakaan tahdo olla osallisena siinä. Kun autoilijoitakin on monenlaisia, kaistoja vaihdellaan ilman vilkkua jne, luulisi jokaiselle täysjärkiselle olevan selvää, että pysytään siellä omalla kaistalla.

        Näin taas PIHAPOLIISI julistaa!
        Ihan niinkuin Itkosen Enska aikoinaan,
        Näitä pihapoliiseja tässä maassa riittää yllinkyllin!
        Kaistojen vaihto eli splittailu on mukavaa ja ajttaa liikennettä sujumaan .
        Jos etanoi liikentessä , ei muuta kun kääntää kahvaa ja painaa ohi, -that's it!


    • jytäjammu...

      Hyvä kirjoitus nimim. "splittaus". Varmaan autoilijat kiroaisi sittenkin, vaikka moottoripyöräilijä jäisi kiltisti jonoon odottelemaan valojen vaihtumista tyyliin: "saamarin motoristi, kun vie jonossa yhden autonmitan. Ilman sitä pääsisin itse seuraavista vihreistä, mutta nyt joutuu odottelemaan toisia vihreitä, kun se motoristi pääsi just ja just ekoilla vihreillä........

    • audisti_yamaha mies

      Käykääpä ulkomailla katsomassa mitä on suurkaupungin ruuhkat ja ajotavat, tulkaa vasta sitten tänne ruikuttamaan muutamasta moottoripyöräilijästä.

      Jos ei ollut varaa ilmastointiin autossa ja silmämunat kiehuu kuopissaan helteellä turha sitä on motoristin piikkiin laittaa, jos menee jonon keulille ja pois hidastamasta muitten ruuhkaa.

      Minä annan mielelläni tilaa siirtymällä oikealle, jos tilanne sallii. Samoin annan tilaa moottoritielle tulijoille ja päätielle pyrkijöille vetoketju tyyliin. Olenko siis rikollinen?

      Tuskimpa, olen vain asunut ulkomailla erinäisiä vuosia ja oppinut joustavuutta liikenteessä, mikä täältä suomesta edelleen puuttuu.

      • Kuka hikoileekaan??

        Kullä helteellä motoristit hikoilevat varmasti enemmän taajamissa ajaessaan kuin autoilijat. On meinaan senverran kuumat ajavarusteet päällä ja moottori vielä polttaa munat istuimen alta. Nykyisiin autoihin lähes kaikkiin on saatavilla ilmastointi joka pitää varmasti hien pois kuljettan kropasta toisin kuin motoristeilta.


      • Skodisti_Suzuki

        Lämpimissä sivistyneissä maissa tosiaan liikenne voi näyttää joskus kaoottiselta, mutta kaksipyöräiset helpottaa ruuhkia ajamalla kaistojen välistä keulille valoissa. Itsekin teen niin vuokrapyörillä ja vaikkapa Euroopan moottoriteillä jonojen seisoessa ( pientareen puolelta ajellen). Täällä moiseen "etuiluun" ei ole totuttu muuten kuin laivoille mennessä.


      • Huru-ukon höpinöitä
        Kuka hikoileekaan?? kirjoitti:

        Kullä helteellä motoristit hikoilevat varmasti enemmän taajamissa ajaessaan kuin autoilijat. On meinaan senverran kuumat ajavarusteet päällä ja moottori vielä polttaa munat istuimen alta. Nykyisiin autoihin lähes kaikkiin on saatavilla ilmastointi joka pitää varmasti hien pois kuljettan kropasta toisin kuin motoristeilta.

        Kieltämättä lämmintä joskus on. Esimerkiksi Gardajärvellä prätkällä ajaessa oli mittarissa 40 astetta. Oli pakko heittää päälle t-paita ja shortsit. Vuoristossa iski sitten kohta ukkoskuuro ja kastuin läpimäräksi, onneksi ei paljoa ollut päällä ;-)
        Tuollaisiakin kokemuksia kertyy vain moottoripyörällä. Kaikilla aisteilla. Niitä muistellaan muutaman vuoden päästä eläkevaarinakin - mitä muisteltavaa jäisi jossain ilmastoidussa kopissa?
        Ei_kiitos hajuttomille ja mauttomille kokemuksille! Ensi kuussa taas prätkällä ulkomaille -ties monettako kertaa...


      • tämä kansa on

        Samaa mieltä sun kanssa . Suomessa en aja prätkällä , mutta ulkomailla kylläkin . Siellä tuo on normaalia , ja toimii hyvin ja siellä sitä uskaltaa, koska liikenne kulttuuri on sivistyneempää, vaikka ei sitä luulisi. . Suomessa kateellisten takia tästäkin saadaan h lvetilline poru tyhjästä. Ei täällä osata liikenettä joustavaksi tehdä . Kyllä tämä maa on ihmeellistä porukkas täynnä . Onneksi täällä pirun metsäkansan kanssa tarvi olla tekemisissä kuin kesäajan . Tämä maa saa mun puolesta ajaa ittensä siihen mihinkä ovat ajamassa , elikkä kurjuuteen .


      • Hengenvaarallista!

        >> Käykääpä ulkomailla katsomassa mitä on... 10´000 - vuodessa. Ja Youtubessa on paljon "kivoja" esimerkkejä vaikkapa Intian liikenteestä... Joten kaikki vaan ulkomailta oppia ottamaan! Niinkö? Kuusi henkeä skootterin päällä ja kaikki ilman mitään turvavehkeitä ja lapsia päällimmäisenä. Soisi yleistyvän täälläkin, kun se on niin ulkomaalaista?

        Splittaus on sekä kiellettyä, että vaarallista. Keskustelin tästä joskus poliisin kanssa ja kiinni jäänyt saa sakon, rikesakolla ei selviä. Mutta se ei tässä ole ydinkysymys.
        Splittaus on hengenvaarallista! Kysykääs sen motoristin perheeltä, joka splittasi Jyväskylässä ja vietiin paikalta penaaliautolla!!
        En tähän listaa vaaratekijöitä - itsekin on sentäs jotain ymmärrettävä!


    • janna2
    • roskapostirobotti2

      Ite en motoilla ajele muttei mua vituta yhtää jos ne puikkelehtii siellä, miksei puikkelehtis?? annan ite aina tilaa jos nään et moottoripyörä ois takana.

    • Nå höh

      Mä ainaskin ohitan moottoripyörällä aina kun se on mahdollista. Eli suurinpiirtein koko ajan. Miksi en ohittaisi? En mä juoksulenkilläkään mene jonkun etanan vauhtiin tyytyen, vaan uljaasti rinta rottingilla ihan omaa vauhtia.

      • 19+13

        Aivan. Ja miten se meno ei täällä ikinä muutttuisi, ellei annatteisi toistojen määrän pikku hiljaa vaikuttaa. Eli moottoripyörät ensin, autot sitten vasta. Eli moottoripyörät ensin, autot sitten vasta. Mitkä menikään ensin? Mootttoripyörät! Oikein. Näin se menee vähitellen jakeluun...


    • että näin

      Noh, sehän on jokaisen oma asia splittaileeko vai ei...henkilökohtaisesti totean, että turha on motoristin itkeä jos jonojen välissä ajaessa kolahtaa ja itselle käy jotain...ei ole autoilijan velvollisuus koko ajan kytätä tuleeko kaistojen välissä joku pölhö...toki ajolinja pitäisi olla aina vakaa, mutta kuten tiedämme niin aina näin ei autoilla tai esim. rekoilla ole...senpä takia ainakin itse pysyn pois ongelmista ja unohdan sen kaistojen välissä pelleilyn. -Nimimerkillä autoilija/pärrämies-

    • Nå höh

      Paikallaan olevaa jonoa voi ohittaa ilman vaaraa, eli voit livahtaa ongelmitta esim. liikennevaloihin jonon ekaksi. Sitten vaan kunnon kiihdytyksellä eteenpäin vihreistä.

      • TimoEv

        >> Paikallaan olevaa jonoa voi ohittaa ilman vaaraa...


      • Mika...
        TimoEv kirjoitti:

        >> Paikallaan olevaa jonoa voi ohittaa ilman vaaraa...

        Vakuutusmaksuthan ovat halpaa kuin leipä ja bonusjärjestelmällähän varmistetaan se että vakuutusmaksu nousee ainoastaan sillä joka aiheutti vahingon eli kaikki eivät kärsi yhden kolaroinnista.

        Jos sua v i t u t t a a jonkun slittailu, niin sitten sua v i t u t t a a sen splittaus, mutta minusta on vähän kaksinaismoralistista kohottaa sitä henkilökohtaista harmin aiheuttajaa joksikin yleistä etua uhkaavaksi ongelmaksi.

        Vakuutusmaksut on mitä on ja ne ovat aina sellaisia että vakuutusyhtiön osakkaat saavat voittoa. Vakuutusyhtiöitä kannattaa kilpailuttaa jos maksut hirvittää.


      • TimoEv
        Mika... kirjoitti:

        Vakuutusmaksuthan ovat halpaa kuin leipä ja bonusjärjestelmällähän varmistetaan se että vakuutusmaksu nousee ainoastaan sillä joka aiheutti vahingon eli kaikki eivät kärsi yhden kolaroinnista.

        Jos sua v i t u t t a a jonkun slittailu, niin sitten sua v i t u t t a a sen splittaus, mutta minusta on vähän kaksinaismoralistista kohottaa sitä henkilökohtaista harmin aiheuttajaa joksikin yleistä etua uhkaavaksi ongelmaksi.

        Vakuutusmaksut on mitä on ja ne ovat aina sellaisia että vakuutusyhtiön osakkaat saavat voittoa. Vakuutusyhtiöitä kannattaa kilpailuttaa jos maksut hirvittää.

        Pakollinen liikennevakuutus on lakisääteinen. Maksutason vahvistaa Eduskunta vuosittain. Maksuun vaikuttaa vahinkokertymä. Toisin sanoen, vakuutusyhtiöiden maksamien vahinkojen määrä vs. kertyneet vakuutusmaksut pidetään sovitulla tasolla. Jos vahingot nousevat, niin maksut nousevat.
        Eikä tässä ole kyse mistään potutuksesta, vaan tosiasioita. Niitä Sinunkin olisi hyvä tietää. Eikä tietämättömänä puolustella reikäpäisyyttä.

        >>...henkilökohtaista harmin aiheuttajaa...


      • Mika....
        TimoEv kirjoitti:

        Pakollinen liikennevakuutus on lakisääteinen. Maksutason vahvistaa Eduskunta vuosittain. Maksuun vaikuttaa vahinkokertymä. Toisin sanoen, vakuutusyhtiöiden maksamien vahinkojen määrä vs. kertyneet vakuutusmaksut pidetään sovitulla tasolla. Jos vahingot nousevat, niin maksut nousevat.
        Eikä tässä ole kyse mistään potutuksesta, vaan tosiasioita. Niitä Sinunkin olisi hyvä tietää. Eikä tietämättömänä puolustella reikäpäisyyttä.

        >>...henkilökohtaista harmin aiheuttajaa...

        Kyllä pakollisen liikennevakuutuksen voi kilpailuttaa ja sen hintaan vaikuttaa pyörän teho/painosuhteen lisäksi kuljettajan ikä, sukupuoli, asuinpaikkakunta etc. Myös vakuutuksen tyyppi vaikuttaa sen hintaan eli katakisuoikeudellinen ja kataksiuoikeudeton ovat eri hintaisia tosin vuositasolla aika lähellä toisiaan riippuu tietenkin pyörän käytöstä ja ajokauen pituudesta.

        Mulla on AB kortti


      • TimoEv
        Mika.... kirjoitti:

        Kyllä pakollisen liikennevakuutuksen voi kilpailuttaa ja sen hintaan vaikuttaa pyörän teho/painosuhteen lisäksi kuljettajan ikä, sukupuoli, asuinpaikkakunta etc. Myös vakuutuksen tyyppi vaikuttaa sen hintaan eli katakisuoikeudellinen ja kataksiuoikeudeton ovat eri hintaisia tosin vuositasolla aika lähellä toisiaan riippuu tietenkin pyörän käytöstä ja ajokauen pituudesta.

        Mulla on AB kortti

        Edelleenkin pakollisen liikennevakuutuksen maksutason määrää Eduskunta. Totta kai siihen vaikuttaa muuttuvat asiat. Mutta tasoon vaikuttaa vahinkokertymä. Laissa on myös todettu, että vakuutusyhtiöllä on oikeus "kohtuulliseen" katteeseen, eli maksujen ja vahinkojen väliseen rahasummaan. Ja tätä valvoo myös valtiovalta.
        Käytännössä asiasta päättää ministeriö.

        Ote: " " Sosiaali- ja terveysministeriö... vahinkojen perusteella tapahtuvien vakuutusmaksujen korotusten määräämisestä. " "

        >>...katakisuoikeudellinen ja kataksiuoikeudeton...


    • Onneks sataa vettä..

      Nii, ja sitte oot mottipää siellä seuraavissa valoissa seisomassa kun se muu liikenne tulee sieltä vihreässä aallossa.

    • joutuisaa
      • Kolahtaa..

        Tältä mieheltä on tilauksessa samankaltainen video kuin engelsmannilta jo nähtiin.


      • Mika...
        Kolahtaa.. kirjoitti:

        Tältä mieheltä on tilauksessa samankaltainen video kuin engelsmannilta jo nähtiin.

        samaa mieltä. Aika hurjalla riskillä kaveri veti. Kyllä minä ymmärrän että autoilijoita sapettaa kun kaistojen välissä ahtaassa tilassa ohikiitävä moottoripyörä voi ihan hyvin raappia noita autojen kylkiä eikä siitä ehdi välttis rekkariakaan ottaa ylös jos nyt ehtii edes huomata kun se siitä sujahtaa. Motoristilla on itsellään tietenkin henki höllässä ihan venäläistä rulettiahan tuollainen on.

        Aloittelijoiden hommaa, kokeneet motoristit ei tuollaiseen enää taida syyllistyä. Itselläni nuo hurjastelut ainakin olivat silloin alussa ja sitten kun alkoi kokemusta vähän tulla mukaan niin tajuaa ettei siinä ole tolkun hiventähkään tuollaisessa kohkaamisessa.


      • otsikko kertoo

        Kaveri ei ole onnistunut saamaan R1:stä, niin pitää näyttää, miten R6 kulkee. Tämä näyttämisen halu on osasyyllinen hyvin suureen osaan kolareista.


      • Mika....
        otsikko kertoo kirjoitti:

        Kaveri ei ole onnistunut saamaan R1:stä, niin pitää näyttää, miten R6 kulkee. Tämä näyttämisen halu on osasyyllinen hyvin suureen osaan kolareista.

        Olet oikeassa, että varmasti näyttämisen halu on keskeistä vaarallisessa ajotavassa. Mielestäni nuo vakio 600 kuutioiset ovat viimeisiä pyöriä joita tavallinen ihminen pystyy revittämään. R1 ja muut isot superkyykyt ovat kaukana tavallisen ihmisen kykyjen tuollapuolella ja niiden kanssa pysyy hengissä vain jos ei hetkeksikään unohda kunnioittaa sitä pyörää ja sen tolkutonta suorituskykyä.

        minun mielestä tavallinen ajopyörä (matkasportti, matkaenduro, custom, perusnaku, tms.) on parasta tavalliselle motoristille ja urheilupyörä vaatii aika kylmäpäistä kaveria, jolla on harkintakyky jo vähän eri tasolla kuin jollakin liikennevaloroospergilla. Jokainen kuitenkin laittaa juuri sellaisen pyörän kuin haluaa ja luonnollinen poistuma kyllä hoitaa tolloimmat tapaukset liikenteestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe