215/55/17->215/60/17

The Köle

Moro pitkästä aikaa.....

Rengasmyyjän suosituksesta tein otsikon mukaisen siirron,
kun Michelinit irtosi 95e halvemmalla noilla katumaasturin renkailla.....

-ensivaikutelmat ovat seuraavat: -ohjaus pikkasen epäherkempi, mutta epätasaisuudet auto ottaa paljon siistimmin kuin originaaleilla, melu on pienempi, mutta se voi mennä jo uusien renkaiden piikkiin?

Uudet renkaat siis Mihelin Latitude, 745e/vaihto/Pori

52

3053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mittarin tarkastus

      Tarkasta nopeusmittarin tarkkuus tuon jälkeen, voi olla nyt jopa oikein. Matkamittari näyttänee nyt liian vähän, eli tarkasta ainakin jos ajelet km-korvauksilla...
      Tilasin viime suvena rengasonlinestä ja /55 Nokiat maksoi 522€ ja vanteille laitto sitten päälle.

      • The Köle

        -niin no, pieniä nuo vaikutukset ovat.... 1-2%

        Kulutus laskennallisesti nousee, mutta kun talvirenkaat taas ovat normia pienemmät, vuosikeskiarvo on nyt jopa oikeampi.


      • tarkemmin sanottuna
        The Köle kirjoitti:

        -niin no, pieniä nuo vaikutukset ovat.... 1-2%

        Kulutus laskennallisesti nousee, mutta kun talvirenkaat taas ovat normia pienemmät, vuosikeskiarvo on nyt jopa oikeampi.

        ero on 3%


      • The Köle
        tarkemmin sanottuna kirjoitti:

        ero on 3%

        No niinpä näyttää olevan.... -2% talvirenkailla ja 3% kesärenkailla......5% muuttuu siis renkaan kausivaihdolla....

        Täähän on hyvä homma! -matkamittariin tulee vähemmän ja arvo säilyy paremmin :-)

        -nopeusmittarissa 3% ei nyt vielä mitään ole.....


    • kumpi malli

      Latitude Cross vai Tour?

      • The Köle

        Tour..... en sentään niin mettässä asu :-)


    • 165 r16 ja ei vetele

      Liian leveet lakut. Ajapa uraisella tiellä niin turpiin tulee, että tukka lähtöö.

      • The Köle

        -minkäs teet? -laki eikä vanteet anna myöden riittävästi kaventaa......

        No tukka on lyhyt ja Tojo tunnoton, ei se mihinkään lähde :-)


    • Ku halavalla sai

      Tiukassa se on Terolla massit, no ei kai kukaan varakas tojolla ajakaan.

    • roope setä..

      vittu mikä tero tämä ,the köle. työnnä vaikka hanuuriis ne renkaat. ei se ave siitä paremakstule. hanki rahakas ammatti ja osta saksalailnen laatu auto.

      • The Köle

        Mun tuloilla hankkii kirkkaasti saksalaisen auton....... ylläpitokustannutkset vain epäilyttää :-)


    • olisihan

      tuota kokoa ollut myös Primacy 3:ssa, äänettömämpi ja pienempi vierintävastus. Pieni hintaero olisi tullut polttoainekuluissa takaisin ja myös mukavampi ajettava maatiellä.

      • The Köle

        -saattaapi ollakin, ei vain ollut Primacy 3 edes normikokona ko. liikkeessä..... ja mä kun saan päähäni, että renkaat on tiensä päässä, mä mitään tilaustavaraa odottele....

        Paperilla ei renkailla ollut muuta eroa, kun Primacylla parempi vesiliirto ja mä kun en ole saanut autoani koskaan vesiliirtoon vaikka olen yrittänyt moista sateella, 140km/h mittarinopeuksilla.... (mä en aja vesiurissa koskaan)


      • Vai 140km/h yrittäny
        The Köle kirjoitti:

        -saattaapi ollakin, ei vain ollut Primacy 3 edes normikokona ko. liikkeessä..... ja mä kun saan päähäni, että renkaat on tiensä päässä, mä mitään tilaustavaraa odottele....

        Paperilla ei renkailla ollut muuta eroa, kun Primacylla parempi vesiliirto ja mä kun en ole saanut autoani koskaan vesiliirtoon vaikka olen yrittänyt moista sateella, 140km/h mittarinopeuksilla.... (mä en aja vesiurissa koskaan)

        Tuleeko sulla suusta enemmän sontaa, kuin perärööristä?


      • Mistä näitä sikiää ?
        The Köle kirjoitti:

        -saattaapi ollakin, ei vain ollut Primacy 3 edes normikokona ko. liikkeessä..... ja mä kun saan päähäni, että renkaat on tiensä päässä, mä mitään tilaustavaraa odottele....

        Paperilla ei renkailla ollut muuta eroa, kun Primacylla parempi vesiliirto ja mä kun en ole saanut autoani koskaan vesiliirtoon vaikka olen yrittänyt moista sateella, 140km/h mittarinopeuksilla.... (mä en aja vesiurissa koskaan)

        The Köle Ota nyt luuseri rohtosi ajoissa ettet sekoa ihan lopullisesti !


      • The K.
        Mistä näitä sikiää ? kirjoitti:

        The Köle Ota nyt luuseri rohtosi ajoissa ettet sekoa ihan lopullisesti !

        Mistä näitä kommentoijia oikein sikiää ?


    • fjhh,,,

      Nopeasti mennyt renkaat. Kannattaa auto säädättää. Eihän ole alkuperäisillä nakeilla ajettu mitään, n 30 tkm. Kyllä on pahasti asiat pielessä.

      Samoilla kilsoilla omista kulunut kolme milliä.

      • C180 Kompressor

        Ja 750€ rengassarjasta? Aivan posketon hinta.


      • Koko ratkaisee
        C180 Kompressor kirjoitti:

        Ja 750€ rengassarjasta? Aivan posketon hinta.

        Koko ratkaisee, vanhojen autojen kumit saa halvemmalla, kuten ne muutamat jotka toimitetaan vielä vanhanaikaisen kokoisilla.


      • näin se on
        C180 Kompressor kirjoitti:

        Ja 750€ rengassarjasta? Aivan posketon hinta.

        Rengaskulut ylittää nykyautoissa helposti huoltokulut, ovat jopa monikertaiset, jos kuluu luokkaa sarja / 20 tkm. Öljynvaihto 15 tkm välein on halpaa huvia.


      • The Köle
        C180 Kompressor kirjoitti:

        Ja 750€ rengassarjasta? Aivan posketon hinta.

        16"->17" hinta pompsahtaa.....

        Nokialaisesta pyysi 9:llä alkavaa hintaa.... -huh ennen kannattaa jo ostaa uudet vanteet.....


      • The K.

        Mitä säätäisit, jos renkaat edessä ja takana kuluu tasaisesti?

        -itselle ei tule mieleen kuin "säätää" ajonopeutta mutkateillä ja risteyksissä......


      • fjhh,,,
        The K. kirjoitti:

        Mitä säätäisit, jos renkaat edessä ja takana kuluu tasaisesti?

        -itselle ei tule mieleen kuin "säätää" ajonopeutta mutkateillä ja risteyksissä......

        Autossa säädöt pielessä.
        Kuljettajan ajotapa todella renkaita kuluttava. Huomiota kiinnitettävä kuljettajaan.
        Toistan, Itsellä samoilla km kuluneet kolme milliä. Joka on myls paljon, ei hyvä!!!


      • The K-
        fjhh,,, kirjoitti:

        Autossa säädöt pielessä.
        Kuljettajan ajotapa todella renkaita kuluttava. Huomiota kiinnitettävä kuljettajaan.
        Toistan, Itsellä samoilla km kuluneet kolme milliä. Joka on myls paljon, ei hyvä!!!

        Mitkä säädöt?

        PS mikä on autosi, rengaskokosi, rengasmerkki&malli?


      • kallista huvia
        The K- kirjoitti:

        Mitkä säädöt?

        PS mikä on autosi, rengaskokosi, rengasmerkki&malli?

        eli rengaskulut n. 2,5 €/100km ja sinäkin laskeskelet autosi kulutusta 2 desimaalilla. Tuollaista se kulujen vertailu aina, polttoainepainotteista.


      • C180 Kompressor
        The Köle kirjoitti:

        16"->17" hinta pompsahtaa.....

        Nokialaisesta pyysi 9:llä alkavaa hintaa.... -huh ennen kannattaa jo ostaa uudet vanteet.....

        Aivan järjetöntä... katselin C:hen uusia Michelin Energy Saver :ia (205/55-16). Kierros töineen maksaa noin 400€.


      • The Köle
        kallista huvia kirjoitti:

        eli rengaskulut n. 2,5 €/100km ja sinäkin laskeskelet autosi kulutusta 2 desimaalilla. Tuollaista se kulujen vertailu aina, polttoainepainotteista.

        Niin on...... itseasiassa liki 3e/100km -toivottavasti oli paskimmat renkaat ikinä :-)

        Onneksi talvirenkaat tasoittaa rengaskuluja huomattavasti (hinta kesto)

        Talvirenkaat 0->15161
        Kesärenkaat ->33620 =18459
        Talvirenkaat ->45122 =11502
        Kesärenkaat ->52153=7031
        Kesärenkaat YHT: 25490
        Talvirenkaat YHT: 26663 ja pintaa reilust jäljellä


      • The Köle
        C180 Kompressor kirjoitti:

        Aivan järjetöntä... katselin C:hen uusia Michelin Energy Saver :ia (205/55-16). Kierros töineen maksaa noin 400€.

        -sanos muuta.

        Jos taas juutun tähän samaan autoon pitkäksi aikaa, menee vanteet vaihtoon!


      • Kesti tuon
        The Köle kirjoitti:

        Niin on...... itseasiassa liki 3e/100km -toivottavasti oli paskimmat renkaat ikinä :-)

        Onneksi talvirenkaat tasoittaa rengaskuluja huomattavasti (hinta kesto)

        Talvirenkaat 0->15161
        Kesärenkaat ->33620 =18459
        Talvirenkaat ->45122 =11502
        Kesärenkaat ->52153=7031
        Kesärenkaat YHT: 25490
        Talvirenkaat YHT: 26663 ja pintaa reilust jäljellä

        Ajoin omat "tehdaskesärenkaat" sallittuun minimipintaan saakka ja ajomäärä niillä oli yht. n. 40500 km.


      • C180 Kompressor
        C180 Kompressor kirjoitti:

        Aivan järjetöntä... katselin C:hen uusia Michelin Energy Saver :ia (205/55-16). Kierros töineen maksaa noin 400€.

        Renkaanvaihdon aika koittanut. Goodyear Efficientgrip Performancet (205/55/16) tilattu. Hinta 332€ sis. työt. Asennus maanantaina.


      • The Köle
        C180 Kompressor kirjoitti:

        Renkaanvaihdon aika koittanut. Goodyear Efficientgrip Performancet (205/55/16) tilattu. Hinta 332€ sis. työt. Asennus maanantaina.

        Väännä nyt puukkoa haavassa, senkin "mopo"-autoilija....... :-)

        PS. Olisi kannattanut uskoa meitä Tojotisteja, että Good Yearit on paskoja....


      • C180 Kompressor
        The Köle kirjoitti:

        Väännä nyt puukkoa haavassa, senkin "mopo"-autoilija....... :-)

        PS. Olisi kannattanut uskoa meitä Tojotisteja, että Good Yearit on paskoja....

        Tekstisi sävystä huolimatta ymmärrän sen humoristiseksi väliheitoksi. Pointtihan oli siis nostaa esille kysymys, että mitä järkeä on isoissa renkaissa noin taloudelliselta kannalta. Vielä miellyttävämpää on hommata 15" gummit kakkos"autoon" (...ford).

        Entisenä Tojotistina uskaltaa välillä vähän haastaakiin...varsinkin kun omien kokemuksien pohjalta tunnistaa joitakin palstan Toyota-kommentteja hieman värittyneiksi.

        Ja Good Year saattaa tosiaan olla aivan kakka, mutta B-energialuokka ja 68db ajomelu olivat ratkaisevat tekijät tällä kertaa. A-luokan Toyo NanoEnergyt olisin varmaan hommannut, jos niitä olisi jostain kohtuudella saanut.


      • The Köle
        C180 Kompressor kirjoitti:

        Tekstisi sävystä huolimatta ymmärrän sen humoristiseksi väliheitoksi. Pointtihan oli siis nostaa esille kysymys, että mitä järkeä on isoissa renkaissa noin taloudelliselta kannalta. Vielä miellyttävämpää on hommata 15" gummit kakkos"autoon" (...ford).

        Entisenä Tojotistina uskaltaa välillä vähän haastaakiin...varsinkin kun omien kokemuksien pohjalta tunnistaa joitakin palstan Toyota-kommentteja hieman värittyneiksi.

        Ja Good Year saattaa tosiaan olla aivan kakka, mutta B-energialuokka ja 68db ajomelu olivat ratkaisevat tekijät tällä kertaa. A-luokan Toyo NanoEnergyt olisin varmaan hommannut, jos niitä olisi jostain kohtuudella saanut.

        "Pointtihan oli siis nostaa esille kysymys, että mitä järkeä on isoissa renkaissa noin taloudelliselta kannalta."

        Ei varmaan mitään järkeä, ainakaan Suomessa. Tuota pitäisi kysyä autonvalmismistajalta?0

        Muistutan, -en minä noita 17" ole itse valinnut. (No joo varustetason, olisi pitänyt luopua samalla sitten mm. smart key, nahka/alcantara-sisustuksesta)

        -halvemmaksi tulisi pitkässä juoksussa ostaa kolmannet vanteet


      • miten niin paskoja
        The Köle kirjoitti:

        Väännä nyt puukkoa haavassa, senkin "mopo"-autoilija....... :-)

        PS. Olisi kannattanut uskoa meitä Tojotisteja, että Good Yearit on paskoja....

        Itse ajelin 2 kesää ja vielä oli pintaa jäljellä, kului tasaisesti eikä tarvinnut uudelleen tasapainottaa.


    • ave seasar

      Ei muuta ku ne 205/60/16" renkaat siihen aveen.Saat perus renkaat vanteilla ja kestävät kulutusta enempi ku nuo 17" versio.Eli siis ne 17 renkaat maksaa saman verran ku 16 vantee ja sopivat renkaat.Noilla perus renkailla ave on hiljainen peli.

      • 1jerkku

        Perkkee kun Acitvesta lähtien on 17" vanteilla. Pienempi koko riittäis mainiosti, mutta en minä ainakaan lähde vanteita uusimaan.


    • inhc

      Paljon painetta olette pitäneet 215/55/17 kesärenkaissa?

      • molemmat päät

        2,4-2,5 bar


      • The K.

        siinä 2,8 edessä, 2,7takana (nopean ajon paineet)

        -ajettavuuden ja vierintävastuksen takia....


      • 2,4

        Laitan 2,4 bar eteen ja taakse.


    • inhc

      2.6 oli laitettu huollossa misukoihin, tuntuu vähän koville mutta muuten vakaammat ajaa kuin matalammilla paineilla.

    • asiantuntija lausuu

      Osta Nankang renkaat miin kestää. Tosin hinta on suunilleen sama.
      Leveys vähintään 245 niin on autosi paremman näköinen. Jos rahasi riittävät, suosittelen 18" kokoa.

      Nissan gg on myös huomannut että 19" on paras koko autoon.

      • The K.

        On sulla jutut...... mulla oli Corollassa oli aikoinaan leveät 175/70/13" ja oli nätti, niin nätti ja urheilullinen :-)

        -oon sun asiantuntija lausunnoista sitä mieltä, että vesihiihto tai lumilaiutailu ei kuulu siviili-autoiluun......


    • fjhh,,,

      Sama koko, sama Ave. Ensi kesänä renkaat vaihtuu silloin aj 55tkm tosin pintaa jäljellä enää kolmisen mm. Misukka merkkinä johon luotan. Säätöihin vien auton kuun lopulla, se kannattaa aina.

      Kyselin piruuttani liikkeestä hintoja, siis alle laitettuna. Tosiaan tuo 60 profiilin koko olisi halvempi. Vileniksi jos alkaisi niin nokialaiset 540, contit 650. Renkaat alle vioden leimoilla, osassa kuukausia.

      Hyvää kesää.

    • elämä on

      Uuden auton kokonaiskustannukset varovasti arvoidenkin ovat yli 0,3€/100km, joten tuo 95€ säästö vastaa vain 300km ajoa. Kannattaako renkaiden hinnassa nuukailla?

      • korjataan

        Eli yli 30€/100km


      • The Köle

        Kirjoitin hiukan epäselvästi.
        Tarkoituksenani on kokeilla auton mukavoittamista suuremmalla ilmatilalla ja tämän asian päättäminen oli helpompaa, kun korkeampiprofiiliset olivat vielä halvemmatkin.


      • korkeat paineet
        The Köle kirjoitti:

        Kirjoitin hiukan epäselvästi.
        Tarkoituksenani on kokeilla auton mukavoittamista suuremmalla ilmatilalla ja tämän asian päättäminen oli helpompaa, kun korkeampiprofiiliset olivat vielä halvemmatkin.

        Tuota vain ihmettelen, että miksi Toyotassa täytyy käyttää noin korkeita rengaspaineita. Mikä tahansa rengas on epämukava 2,8 bar paineilla. Olen käyttänyt 55-sarjalaisissa 2,3 baria 1-2 hengen kuormilla eikä suuntavakavuudessa ole mitään ongelmia.


      • The Köle
        korkeat paineet kirjoitti:

        Tuota vain ihmettelen, että miksi Toyotassa täytyy käyttää noin korkeita rengaspaineita. Mikä tahansa rengas on epämukava 2,8 bar paineilla. Olen käyttänyt 55-sarjalaisissa 2,3 baria 1-2 hengen kuormilla eikä suuntavakavuudessa ole mitään ongelmia.

        -ne on noita makuasioita......

        -minä en ole mikään Tojota-fanaatikko siinä mielessä, että tiedän parempiakin ajo-ominaisuuksia löytyvän.

        -rengaspaineita nostamalla olen kuitenkin löytänyt ohjaukseen sitä täsmällisyyttä, jota kaipaan ja vierintävastukseen pienenemistä, joka näkyy polttoainetaloudessa ja edes vähän kompensoi Tojon tiettyä alitehoisuutta.


    • melua avesta

      Nyt kun olet jonkin aikaa ajellut noilla renkailla niin kerrotko kokemuksia. Tuliko ajamisesta meluttomampaa ja pehmeempää.
      Miten kulutuksen kävi?
      Tuliko autosta holtittomampi ajettava?

    • The Köle

      "Tuliko ajamisesta meluttomampaa ja pehmeempää."

      -kyllä melussa ei merkittävää parannusta, mutta kaupunkiajossa kaikki kaivon kannet jne. ottaa pehmeemmin

      " Miten kulutuksen kävi?"

      -pikkasen nousua, mutta menee sen piikkiin, että autolla pitää ajaa 3km enemmän jokaista 100km kohti

      "Tuliko autosta holtittomampi ajettava?"

      -kyllä tämäkin pitää paikkansa, mutta ei mitenkään valtava. -en ole vielä päässyt ajamaan moottoritietä, saisin 140km/h mittariin, niin olisin viisaampi....... (täsä iäs pelkää sakkoja/kortin kuivumista)

      Mitä renkaiden kulumisen tulee, niin siihen ei 3500km riitä. -uusilta ne vielä näyttää......

      • The K

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe