Ei varaa lapsiin.

miten selviätte

Me olemme 3-kymppinen pariskunta. Opinnot on päättyneet jo pari vuotta sitten, mutta olemme edelleen pätkätöissä minimipalkalla, kun muuta ei vaan ole tarjolla. Yhteiset bruttotulot kuussa on 2200 e, joista opintolainoihin menee 200, asumiseen 700, ruokaan 700, sähkö-, puhelin- ja nettikuluihin sen 120 e. Auto on pakollinen kulkemisen kannalta ja siihen menee 250 e.

Olisi jo viimeinen hetki tehdä jälkikasvua, mutta siihen ei ole yksinkertaisesti varaa. Ja emme ole yksin. Kaveriporukassamme tämä sama ongelma on usealla pariskunnalla. Miten päästä edes kiinni normaaliin perhe-elämään jos ei ole varaa kasvattaa lapsia.

28

1694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm.-65

      Ainakin ruokaan teillä menee hurjasti rahaa, reilu 20€/vrk, taitaa olla eines painotteinen ruokavalio. Perus kotiruualla, itsetehtynä, tuo summa on helppo puolittaa.

      Ei kannata ajatella ettei lapseen olisi varaa. Kun lapsi on, siihen löytyy rahaa. Samoin kun tupakoitsijalla löytyy aina tupakkarahat, tuloista riippumatta.

    • tähän tää menee

      Näin tää yhteiskunta romuttaa itsensä. Koulutetaan fiksuja ihmisiä tekemään paskaduuneja, joilla ei ole vara edes elättää perhettä. Ne, jotka lisääntyy on vajakit junttieinarit ja isin kullat egoisissa harhoissaan -ja maailma pelastuu!

      • Kottis9

        jep-jep. Ihminen taantuu taas asteittain päätä sukivaksi apinaksi.


    • elää nuuemmin

      Miten kahdelta ihmiseltä voi mennä 700e kuukaudessa ruokaan? Ja miten tuo auomaksu koostuu..Siis auton maksulyhennys vai bensa?

    • Rekrytoija

      Hyville työntekijöille löytyy ihan vakinaisiakin töitä paremmalla palkalle. Yrittäkää tehdä duunia sillälailla, että pääsette hyvää maineeseen työmarkkinoilla. Sellaisesta työntekijästä ei hevillä luovuta.

      Koulutus ei yksin riitä, pitää olla myös kunnianhimoa, ahkeruutta ja tunnollisuutta työelämässä.

    • Tsemppiä!

      Sori jos sanon tämän liian suoraan, mutta jos teillä on varaa käyttää kuukaudessa 700 euroa ruokaan, teillä on varaa myös lapseen. Summa on kahdelle ihmiselle ihan järjetön!!

      Opetelkaa siis tekemään ruoat ihan alusta alkaen itse ja säästätte puolet tuosta summasta. Sillä saatte säästöön puolessa vuodessa mukavan summan, sitten jatkatte samalla linjalla koko raskausajan ja olette säästäneet siinä ajassa jo 5 000 euroa. Noin suurella ruokarahalla joko syötte joka päivä ulkona, hifistelette ruoalla tai hankitte ne Stockmannin Herkusta. Tai sitten, anteeksi vaan, olette molemmat reippaasti ylipainoisia. Oli kyse mistä tahansa, ruoasta voitte tinkiä reippaasti toisin kuin muista elinkustannuksistanne.

      Yhteiset tulonne ovat harmittavan pienet, joten tehkääpä suunnitelma mistä voisitte säästää ja pitäkää suunnitelmastanne kiinni. Lapset ovat ihanin asia tässä maailmassa eivätkä he tarvitse niinkään materiaa vaan rakkautta ja läheisyyttä vanhempien kanssa. Vauvoille onneksi annetaan vauvapakkaus ja ensimmäiset vuodet pärjää tekemällä vaate- ja leluostokset kirpputoreilla joissa tarjonta on hinta-laatu -suhteeltaan todella hyvää. Seuraavien vuosien aikana voitte ensin panostaa perheen miehen ura/palkkakehityksen rakentamiseen ja äitiysloman jälkeen äidin.

    • eräskin lapseton

      mä en ymmärrä tätä perheen perustamisen "hypetystä"..
      olen itse 28-vuotias nainen ja edelleenkään ei ole ollut vauvakuumetta saatika haluja perustaa perhettä.
      eletään avomieheni kanssa suht nuukasti mitä nyt joskus tulee herkkuja ostettua.
      meillä on 2 kissaa ja koira, jotka riittävät vallan mainiosti..ei tarvita lapsia(nahkapokaalia) jotta kokisimme itsemme kokonaisiksi.
      miehellä aikanaan oli joku "lapsenkaipuu" ja olisi joskus halunnut perheen perustaa..tästä sitten keskusteltiin syvemmin että miksi hän haluaisi lapsen ja kuka sen lapsen hoitaisi ja kasvattaisi...
      arvaas vaan että oliko oletusarvona vain se että nainen hoitaa ja kasvattaa ja lapsi on suvunjatke mies vain kävisi töissä..sanoin hyvinkin suoraan ja kärkkäästi että tuohon hommaan en lähde, kun ei ole mitään järkevää perustelua että miksi lähtisin perhettä perustamaan.

      edelleen ollaan onnellisesti lapsettomia.
      ja on mieskin kiitollinen kun ei ole lapsia riehumassa ympärillä..sen perhe-elämän rasittavuuden tajuaa silloin kun käy perheiden luona kylässä..voi vain sen jälkeen todeta että taas muistaa miksei halua perhettä perustaa...menee aikaa, rahaa, hermot, oma elämä, rauhallisuus tuhoutuu...yms.

      ole vain kiitollinen siitä että ette ole vielä lisääntyneet!
      kannattaa sitäkin asiaa harkita muutaman kerran ennenkuin menee tekemään elämänsä virheen :D

      jos haluat asumiskustannuksia alemmas..harkitse muuttoa pois pääkaupunkiseudulta.
      ja nykyään on vain todellisuutta että terveellinen ruoka maksaa. pitää vain alkaa karsimaan pois niitä vähemmän terveellisiä esim. perunat, pastat, riisit pois ja tilalle uunikasviksia vaikkapa..alennuksesta kanaa, kalaa, lihaa pakkaseen.
      näin meillä..ja joskus leivoin leipääkin.

      minä olen toistaiseksi työtön..töitä kyllä etsin koko ajan. mies on töissä.

      Suomi on paska maa suomalaiselle..paratiisi maahanmuuttajille, näin se vaan on :D

      • Onnellinen äitee....

        Suomessa tosiaan voi valita haluaako lapsia ja haluaako kotiäidiksi, hieno homma.

        Itse valitsin toisin. Jäin useaksi vuodeksi kotiäidiksi ja ne olivat elämäni parhaimmat vuodet. Nyt uranaisena ja opiskelijana pystyn kyllä keskittymään omiin tavoitteisiini mutta eivät ne nyt niin ihmeelliseltä tunnu; äitinä oleminen oli se minun juttuni.

        Lapsiperheen rasittavuus on suhteellinen käsite, kyllä elämä on rasittavaa itse kullakin. Ne onnen hetket ja elämän merkityksellisyys ratkaisee. Moni saa tyydytyksen työelämästä ja uraputkesta, minä en. Sinulla ilmeisesti elämä rakentuu runsaan vapaa-ajan ympärille, luulisi sitä olevan kun et ole töissä. Ja elämän mielekkyys löytyy harrastuksista, mikäs siinä.

        Pienillä rahoilla mekin aikoinamme elimme. Mies oli keskituloinen, minä tuloton kotiäiti ja kolme pientä lasta. Mutta elämä oli paljon rikkaampaa kuin nyt vaikka tulotasomme on aivan toista luokkaa kuin silloin.

        Elämän arvot ovat jokaisella oman laiset. Rahalla ei kannata onnea ja tyytyväisyyttä mitata, miten se edes on mahdollista?


      • eräskin lapseton
        Onnellinen äitee.... kirjoitti:

        Suomessa tosiaan voi valita haluaako lapsia ja haluaako kotiäidiksi, hieno homma.

        Itse valitsin toisin. Jäin useaksi vuodeksi kotiäidiksi ja ne olivat elämäni parhaimmat vuodet. Nyt uranaisena ja opiskelijana pystyn kyllä keskittymään omiin tavoitteisiini mutta eivät ne nyt niin ihmeelliseltä tunnu; äitinä oleminen oli se minun juttuni.

        Lapsiperheen rasittavuus on suhteellinen käsite, kyllä elämä on rasittavaa itse kullakin. Ne onnen hetket ja elämän merkityksellisyys ratkaisee. Moni saa tyydytyksen työelämästä ja uraputkesta, minä en. Sinulla ilmeisesti elämä rakentuu runsaan vapaa-ajan ympärille, luulisi sitä olevan kun et ole töissä. Ja elämän mielekkyys löytyy harrastuksista, mikäs siinä.

        Pienillä rahoilla mekin aikoinamme elimme. Mies oli keskituloinen, minä tuloton kotiäiti ja kolme pientä lasta. Mutta elämä oli paljon rikkaampaa kuin nyt vaikka tulotasomme on aivan toista luokkaa kuin silloin.

        Elämän arvot ovat jokaisella oman laiset. Rahalla ei kannata onnea ja tyytyväisyyttä mitata, miten se edes on mahdollista?

        tietynlaista halveksivaa sävyä havaittavissa kirjoituksessasi?

        kyllä olen työtön ja minulla on vähän liikaakin vapaa-aikaa.
        mutta kuten sanoin, koko ajan haen töitä ja jos en syksyyn mennessä työllisty niin olen harkinnut jatkavani opintojani korkeammalle asteelle.
        en ole näitä "elämäntapatyöttömiä" niinkuin ehkä kuvittelit, mutta katsos kun nykypäivänä on hieman hankala työllistyä, edes sille omalle alalle ( luulisi että palvelualalla työllistyisi helposti).

        itsekin ole köyhemmästä perheestä lähtöisin ja sen sanon että ei ollut mitään herkkua..meillä lapsilla ei ollut harrastuksia koska niihin ei ollut varaa.
        elimme koko 6 henkinen perhe kerrostalo-asunnossa, koska rahat eivät parempaan riittäneet.
        vaatteet saatiin pelastusarmeijalta/naapureilta/tutuilta..harvemmin mitään uutta saatiin..
        kaikki oli melko lailla valmiiksi käytettyä kun se meille tuli..hyvä ettei ruokakin jo kerran syötyä..

        eli kannattaisi lapsen näkökulmasta katsoa asioita. onko lapsesta kivaa elellä tuommoista "köyhäily" elämää..aina joutuu aivan kaikesta nipistämään että hengissä pysyy.
        meidän perheen lapset ollaan kyllä sitä mieltä että ikinä ei omille lapsille semmoista lapsuutta kuin meillä oli..yrittää edes vähän parempaa tarjota sitten jos haluaa perheen perustaa.

        itselläni on haaveena joskus asua ihan omassa asunnossa..semmoinen unelmien omakotitalo :D mutta taitaa haaveeksi jäädäkin ellei tässä kohta ala töitä saamaan.

        on naurettavaa edes väittää että suomessa on työvoimapula! taitaa vaan olla niin että työnantajat mielellään ottavat halpatyövoimaa/työkkärin kautta tulevia "harjoittelijoita" joille ei palkkaa tarvitse ollenkaan maksaa.

        minä kyllä kieltämättä saisin suurta tyydytystä siitä jos saisin itseni kunnolla uraputkeen.pääsisin kunnolla toteuttamaan itseäni, siksi olenkin myös harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä, mutta sekään ei täysin riskitöntä ole nykypäivänä ja aina kannattaa selvittää "Worst case scenario"..eli mitä pahimmillaan voi tapahtua.

        sinä taidatkin olla tyypillinen äiti joka halveksuu vapaaehtoisesti lapsettomia ja työttömiä koska meillä "on ihan liikaa vapaa-aikaa"..sinulla ei kyllä pitäisi olla varaa arvosteluun, itse kun olet valintasi tehnyt ja halunnut niitä lapsia.

        ylipäätään ennenkuin yllyttää toisia elämään vastaavanlaista elämää kuin itse, niin voisi myös listata huonoja puolia, eikä vain aina toitottaa sitä perhe-elämän "autuutta" , sillä niin monet kerrat olen joutunut todistamaan sitä kuinka lapsen tullessa maailmaan alkaa parisuhde rapistua ja pikkuhiljaa kaatua. ei se perhe-elämä ole kaikkia varten ja se ei ole häpeä jos perhettä ei perusta.
        ei kaikkien tarvitse perustaa perhettä.

        ja rahalla on nykyään melko suuri vaikutus hyvinvointiin, nyt kun raaka-aineiden hinnat ovat nousseet..ainakaan itse en innostu "makarooni-jauheliha" linjasta...tuli ihan tarpeeksi lapsuudessa syötyä kaikkea epäterveellistä halpaa moskaa että nykyään ajatuskin jostain ranskiksista ja nakeista aiheuttaa ällötystä.
        (ja tästä ei nyt tarvitse vetää sitä johtopäätöstä että söisin sisäfilettä päivittäin..en todellakaan ) .

        kannattaa kysyä itseltään ainakin että
        "miksi haluamme perustaa perheen"
        " onko meillä resursseja kasvattaa ja hoitaa lasta"
        " mitä me pystymme tarjoamaan lapselle"
        "miksi lapsi haluaisi syntyä juuri meille"
        "entäs jos lapsi on sairas"
        "onko tukiverkostoa"

        ainakin nyt nuo tuli mieleen.


      • Onnellinen äitee...
        eräskin lapseton kirjoitti:

        tietynlaista halveksivaa sävyä havaittavissa kirjoituksessasi?

        kyllä olen työtön ja minulla on vähän liikaakin vapaa-aikaa.
        mutta kuten sanoin, koko ajan haen töitä ja jos en syksyyn mennessä työllisty niin olen harkinnut jatkavani opintojani korkeammalle asteelle.
        en ole näitä "elämäntapatyöttömiä" niinkuin ehkä kuvittelit, mutta katsos kun nykypäivänä on hieman hankala työllistyä, edes sille omalle alalle ( luulisi että palvelualalla työllistyisi helposti).

        itsekin ole köyhemmästä perheestä lähtöisin ja sen sanon että ei ollut mitään herkkua..meillä lapsilla ei ollut harrastuksia koska niihin ei ollut varaa.
        elimme koko 6 henkinen perhe kerrostalo-asunnossa, koska rahat eivät parempaan riittäneet.
        vaatteet saatiin pelastusarmeijalta/naapureilta/tutuilta..harvemmin mitään uutta saatiin..
        kaikki oli melko lailla valmiiksi käytettyä kun se meille tuli..hyvä ettei ruokakin jo kerran syötyä..

        eli kannattaisi lapsen näkökulmasta katsoa asioita. onko lapsesta kivaa elellä tuommoista "köyhäily" elämää..aina joutuu aivan kaikesta nipistämään että hengissä pysyy.
        meidän perheen lapset ollaan kyllä sitä mieltä että ikinä ei omille lapsille semmoista lapsuutta kuin meillä oli..yrittää edes vähän parempaa tarjota sitten jos haluaa perheen perustaa.

        itselläni on haaveena joskus asua ihan omassa asunnossa..semmoinen unelmien omakotitalo :D mutta taitaa haaveeksi jäädäkin ellei tässä kohta ala töitä saamaan.

        on naurettavaa edes väittää että suomessa on työvoimapula! taitaa vaan olla niin että työnantajat mielellään ottavat halpatyövoimaa/työkkärin kautta tulevia "harjoittelijoita" joille ei palkkaa tarvitse ollenkaan maksaa.

        minä kyllä kieltämättä saisin suurta tyydytystä siitä jos saisin itseni kunnolla uraputkeen.pääsisin kunnolla toteuttamaan itseäni, siksi olenkin myös harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä, mutta sekään ei täysin riskitöntä ole nykypäivänä ja aina kannattaa selvittää "Worst case scenario"..eli mitä pahimmillaan voi tapahtua.

        sinä taidatkin olla tyypillinen äiti joka halveksuu vapaaehtoisesti lapsettomia ja työttömiä koska meillä "on ihan liikaa vapaa-aikaa"..sinulla ei kyllä pitäisi olla varaa arvosteluun, itse kun olet valintasi tehnyt ja halunnut niitä lapsia.

        ylipäätään ennenkuin yllyttää toisia elämään vastaavanlaista elämää kuin itse, niin voisi myös listata huonoja puolia, eikä vain aina toitottaa sitä perhe-elämän "autuutta" , sillä niin monet kerrat olen joutunut todistamaan sitä kuinka lapsen tullessa maailmaan alkaa parisuhde rapistua ja pikkuhiljaa kaatua. ei se perhe-elämä ole kaikkia varten ja se ei ole häpeä jos perhettä ei perusta.
        ei kaikkien tarvitse perustaa perhettä.

        ja rahalla on nykyään melko suuri vaikutus hyvinvointiin, nyt kun raaka-aineiden hinnat ovat nousseet..ainakaan itse en innostu "makarooni-jauheliha" linjasta...tuli ihan tarpeeksi lapsuudessa syötyä kaikkea epäterveellistä halpaa moskaa että nykyään ajatuskin jostain ranskiksista ja nakeista aiheuttaa ällötystä.
        (ja tästä ei nyt tarvitse vetää sitä johtopäätöstä että söisin sisäfilettä päivittäin..en todellakaan ) .

        kannattaa kysyä itseltään ainakin että
        "miksi haluamme perustaa perheen"
        " onko meillä resursseja kasvattaa ja hoitaa lasta"
        " mitä me pystymme tarjoamaan lapselle"
        "miksi lapsi haluaisi syntyä juuri meille"
        "entäs jos lapsi on sairas"
        "onko tukiverkostoa"

        ainakin nyt nuo tuli mieleen.

        Kylläpä tulkitsit kirjoitukseni omista ajatuksistasi lähtöisin. Lueppas uudelleen - en syyllistä sinua lapsettomuudesta tai työttömyydestä, kuten en muitakaan vaan kirjoitan omia ajatuksiani.

        Laitat myös omia määritelmiäsi suuhuni, ei onnistu. En halveksi ketään ja otit itse esille liiallisen vapaa-aikasi.


      • eräskin lapseton
        Onnellinen äitee... kirjoitti:

        Kylläpä tulkitsit kirjoitukseni omista ajatuksistasi lähtöisin. Lueppas uudelleen - en syyllistä sinua lapsettomuudesta tai työttömyydestä, kuten en muitakaan vaan kirjoitan omia ajatuksiani.

        Laitat myös omia määritelmiäsi suuhuni, ei onnistu. En halveksi ketään ja otit itse esille liiallisen vapaa-aikasi.

        lainaus suoraan tekstistäsi:"Sinulla ilmeisesti elämä rakentuu runsaan vapaa-ajan ympärille, luulisi sitä olevan kun et ole töissä"

        miten tuo pitäisi tulkita jos ei sitten pienimuotoisena veetuiluna. kumma kyllä et ottanut kantaa mihinkään muuhun..


      • työkiireet?
        eräskin lapseton kirjoitti:

        lainaus suoraan tekstistäsi:"Sinulla ilmeisesti elämä rakentuu runsaan vapaa-ajan ympärille, luulisi sitä olevan kun et ole töissä"

        miten tuo pitäisi tulkita jos ei sitten pienimuotoisena veetuiluna. kumma kyllä et ottanut kantaa mihinkään muuhun..

        Ns. statement of fact. Usein ihmiset raivostuvat eniten heitä koskevan tosiasian toteamisesta. Vaikka asialliseenkin sävyyn.


      • 16+2
        eräskin lapseton kirjoitti:

        tietynlaista halveksivaa sävyä havaittavissa kirjoituksessasi?

        kyllä olen työtön ja minulla on vähän liikaakin vapaa-aikaa.
        mutta kuten sanoin, koko ajan haen töitä ja jos en syksyyn mennessä työllisty niin olen harkinnut jatkavani opintojani korkeammalle asteelle.
        en ole näitä "elämäntapatyöttömiä" niinkuin ehkä kuvittelit, mutta katsos kun nykypäivänä on hieman hankala työllistyä, edes sille omalle alalle ( luulisi että palvelualalla työllistyisi helposti).

        itsekin ole köyhemmästä perheestä lähtöisin ja sen sanon että ei ollut mitään herkkua..meillä lapsilla ei ollut harrastuksia koska niihin ei ollut varaa.
        elimme koko 6 henkinen perhe kerrostalo-asunnossa, koska rahat eivät parempaan riittäneet.
        vaatteet saatiin pelastusarmeijalta/naapureilta/tutuilta..harvemmin mitään uutta saatiin..
        kaikki oli melko lailla valmiiksi käytettyä kun se meille tuli..hyvä ettei ruokakin jo kerran syötyä..

        eli kannattaisi lapsen näkökulmasta katsoa asioita. onko lapsesta kivaa elellä tuommoista "köyhäily" elämää..aina joutuu aivan kaikesta nipistämään että hengissä pysyy.
        meidän perheen lapset ollaan kyllä sitä mieltä että ikinä ei omille lapsille semmoista lapsuutta kuin meillä oli..yrittää edes vähän parempaa tarjota sitten jos haluaa perheen perustaa.

        itselläni on haaveena joskus asua ihan omassa asunnossa..semmoinen unelmien omakotitalo :D mutta taitaa haaveeksi jäädäkin ellei tässä kohta ala töitä saamaan.

        on naurettavaa edes väittää että suomessa on työvoimapula! taitaa vaan olla niin että työnantajat mielellään ottavat halpatyövoimaa/työkkärin kautta tulevia "harjoittelijoita" joille ei palkkaa tarvitse ollenkaan maksaa.

        minä kyllä kieltämättä saisin suurta tyydytystä siitä jos saisin itseni kunnolla uraputkeen.pääsisin kunnolla toteuttamaan itseäni, siksi olenkin myös harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä, mutta sekään ei täysin riskitöntä ole nykypäivänä ja aina kannattaa selvittää "Worst case scenario"..eli mitä pahimmillaan voi tapahtua.

        sinä taidatkin olla tyypillinen äiti joka halveksuu vapaaehtoisesti lapsettomia ja työttömiä koska meillä "on ihan liikaa vapaa-aikaa"..sinulla ei kyllä pitäisi olla varaa arvosteluun, itse kun olet valintasi tehnyt ja halunnut niitä lapsia.

        ylipäätään ennenkuin yllyttää toisia elämään vastaavanlaista elämää kuin itse, niin voisi myös listata huonoja puolia, eikä vain aina toitottaa sitä perhe-elämän "autuutta" , sillä niin monet kerrat olen joutunut todistamaan sitä kuinka lapsen tullessa maailmaan alkaa parisuhde rapistua ja pikkuhiljaa kaatua. ei se perhe-elämä ole kaikkia varten ja se ei ole häpeä jos perhettä ei perusta.
        ei kaikkien tarvitse perustaa perhettä.

        ja rahalla on nykyään melko suuri vaikutus hyvinvointiin, nyt kun raaka-aineiden hinnat ovat nousseet..ainakaan itse en innostu "makarooni-jauheliha" linjasta...tuli ihan tarpeeksi lapsuudessa syötyä kaikkea epäterveellistä halpaa moskaa että nykyään ajatuskin jostain ranskiksista ja nakeista aiheuttaa ällötystä.
        (ja tästä ei nyt tarvitse vetää sitä johtopäätöstä että söisin sisäfilettä päivittäin..en todellakaan ) .

        kannattaa kysyä itseltään ainakin että
        "miksi haluamme perustaa perheen"
        " onko meillä resursseja kasvattaa ja hoitaa lasta"
        " mitä me pystymme tarjoamaan lapselle"
        "miksi lapsi haluaisi syntyä juuri meille"
        "entäs jos lapsi on sairas"
        "onko tukiverkostoa"

        ainakin nyt nuo tuli mieleen.

        Työttömän ei kannata hankkia lapsia, ei ole tukiverkostoakaan koska kaikki "isovanhemmat" ovat kuolleet. Saadakseen tukiverkoston, pitäisi hankkia monta lasta... Rahalliset tuet saa mutta silti tulisi kalliiksi. En hingu lapsia tällaiseen maailmaan. Olen just se tyyppi, joka miettii aina liikaa.


    • Onnellinen köyhä

      Mietin millä meidän perhe elää: minä, mies, kolme lasta. Palkka bruttona 2300. Joskus ollu vähemmänkin. Lapsilisät tekee summaan lisää n. 300 euroa.

      Pakko on elää nuukasti. Meillä syödään edullisesti ja mietitään matkakulut (työmatkakulut, sukuloinnit) jonkin verran on säästöjä (oikeammin osakkeita ja sijoitusrahastoja, kehoitan tutustumaan sijoittamiseen jos saatte rahaa säästöön vaikka edes muutaman kympin kuussa) aiemmilta vauraammilta elämänkausilta: ne ovat hätävararahasto.

      Lasten vaatteita saa paljon ihan ilmaiseksi puolitutuiltakin, niitä ei ole tarvinnut erityisemmin edes pyytää, vaan ihmiset haluu niistä eroon kaappeja siivotessaan. Sukulaiset ostelee välillä jotain kanssa.

      Lelut saadaan joulu- ja synttärilahjoina (sukulaiset, ystävät, kummit, lasten kaverit )pääasiassa, itse ei ole tarvinnu paljoa ostaa.

      Päivähoitomaksut riippuvat perheen koosta ja tuloista ja alimmillaan päivähoitomaksua ei ole ollenkaan.

      Toki rahaa saa sossustakin lapsiperheenä erilailla kuin pariskuntana.

    • :::::::::::::::

      Ei Suomessa kukaan nälkään kuole tai joudu lapsen kanssa kuusen alle asumaan. Me saimme lapsen, kun molemmilla oli opinnot kesken, emme omistaneet mitään ja muuta tuloa ei ollut tiedossa kuin asumistuki, lapsilisä, kotihoidontuki ja opintotuen rippeet. Jotenkin selvittiin, eikä jälkeenpäin ole kaduttanut. Olette jo sen ikäisiä, että voi jäädä lapsi saamatta, jos ette ryhdy toimeen.

      • mietis uudestaan

        niin no tukien varaanhan se kannattaakin perhettä lähteä perustamaan...


    • ::::::::::::::::::::

      On helppo arvostella. Miten olisit itse mahtanut toimia, jos lääkäri olisi sinulle sanonut, että jos et nyt lisäänny, niin voi olla, ettet ollenkaan.

      Ehkä sinua lohduttaa, että valmistuttuani olen maksanut koko ajan veroja enemmän kuin palkansaajat keskimäärin samalla, kun olen kasvattanut uuden veronmaksajan.

      Vai olisiko mieluummin tosiaan pitänyt odottaa varhaiseen keski-ikään ja ryhtyä sitten hedelmöityshoitoihin yhteiskunnan piikkiin?

      • mietis uudestaan

        siltikin olen sitä mieltä että ensisijaisesti lapsi on vanhempiensa vastuulla ja sitä kautta myös taloudellinen vastuukin lapsesta on vanhemmilla.
        en ymmärrä tätä tukien varassa loisimista.
        nykyään vaan vähän tuntuu siltä että ihmiset eivät itse haluisi nähdä elämänsä eteen yhtään vaivaa vaan kaikki pitäisi tulla helposti ja yhteiskunnan auttaa ja kasvattaa kaikessa ja tehdä puolesta ettei vaan itte tarttis mitään tehdä.

        ja hedelmöityshoidoistakin olen sitä mieltä että ne voisi lopettaa kokonaan! ne jotka eivät pysty lisääntymään niin he voisivat adoptoida ja olla lisääntymättä..niin se luonnossakin menee että ne lisääntyy jotka kykenee.
        kaikkia ei ole tarkoitettu saamaan lapsia.


      • ::::::::::::::::::::
        mietis uudestaan kirjoitti:

        siltikin olen sitä mieltä että ensisijaisesti lapsi on vanhempiensa vastuulla ja sitä kautta myös taloudellinen vastuukin lapsesta on vanhemmilla.
        en ymmärrä tätä tukien varassa loisimista.
        nykyään vaan vähän tuntuu siltä että ihmiset eivät itse haluisi nähdä elämänsä eteen yhtään vaivaa vaan kaikki pitäisi tulla helposti ja yhteiskunnan auttaa ja kasvattaa kaikessa ja tehdä puolesta ettei vaan itte tarttis mitään tehdä.

        ja hedelmöityshoidoistakin olen sitä mieltä että ne voisi lopettaa kokonaan! ne jotka eivät pysty lisääntymään niin he voisivat adoptoida ja olla lisääntymättä..niin se luonnossakin menee että ne lisääntyy jotka kykenee.
        kaikkia ei ole tarkoitettu saamaan lapsia.

        Olet tekopyhä. Jos sinulla on lapsia, olet lähes sataprosenttisella varmuudella nostanut äitiyspäivärahaa, vanhempainrahaa ja lapsilisää. Näin ollen sinun on aivan turha hurskastella. Kotihoidontukea on nostanut 90% perheistä eli ehkä sinäkin. Myös olet mitä todennäköisimmin saanut Kela-korvauksia lääkkeistä ja käynyt terveyskeskuksessa ja kenties vienyt lapsesi osin yhteiskunnan varoilla toimivaan päivähoitoon. Kaiken kukkuraksi mahdollinen jälkikasvusi käy verovaroin kustannettua eskaria tai peruskoulua jne. Jos olet ollut opintotukeen oikeutettu, olet varmasti nostanut sitä, kuten siihen liittyvää asumistukea. Tai sitten lapsesi nauttivat näistä eduista.

        Jos vain vanhemmat vastaisivat lasten kuluista, syntyvyys romahtaisi tai sitten Suomeen syntyisi valtava köyhälistö, jonka lapset eivät voisi käydä koulua. Kenellä olisi varaa hoitaa/hoidattaa/kouluttaa lapsensa kokonaan omin varoin? Sitäkin voit pohtia, millaisia ovat asua ne valtiot, joissa näin toimitaan.

        Onneksi kuitenkin me asumme Suomessa, jossa tulonsiirroin edistetään tasa-arvoa, turvallisuutta ja yhteiskuntarauhaa, joka on aina lopulta myös rikkaiden etu. Minä olen kiitollinen siitä avusta, jota nuorena opiskelijäitinä sain ja senkin takia maksan nyt itse ilomielin veroja.

        Sinulla on varaa hurskastella vain, jos olet todellakin itse kieltäytynyt sinulle lain mukaan kuuluvista tuista ja eduista, jotka verorahoin kustannetaan.


      • mietis uudestaan
        :::::::::::::::::::: kirjoitti:

        Olet tekopyhä. Jos sinulla on lapsia, olet lähes sataprosenttisella varmuudella nostanut äitiyspäivärahaa, vanhempainrahaa ja lapsilisää. Näin ollen sinun on aivan turha hurskastella. Kotihoidontukea on nostanut 90% perheistä eli ehkä sinäkin. Myös olet mitä todennäköisimmin saanut Kela-korvauksia lääkkeistä ja käynyt terveyskeskuksessa ja kenties vienyt lapsesi osin yhteiskunnan varoilla toimivaan päivähoitoon. Kaiken kukkuraksi mahdollinen jälkikasvusi käy verovaroin kustannettua eskaria tai peruskoulua jne. Jos olet ollut opintotukeen oikeutettu, olet varmasti nostanut sitä, kuten siihen liittyvää asumistukea. Tai sitten lapsesi nauttivat näistä eduista.

        Jos vain vanhemmat vastaisivat lasten kuluista, syntyvyys romahtaisi tai sitten Suomeen syntyisi valtava köyhälistö, jonka lapset eivät voisi käydä koulua. Kenellä olisi varaa hoitaa/hoidattaa/kouluttaa lapsensa kokonaan omin varoin? Sitäkin voit pohtia, millaisia ovat asua ne valtiot, joissa näin toimitaan.

        Onneksi kuitenkin me asumme Suomessa, jossa tulonsiirroin edistetään tasa-arvoa, turvallisuutta ja yhteiskuntarauhaa, joka on aina lopulta myös rikkaiden etu. Minä olen kiitollinen siitä avusta, jota nuorena opiskelijäitinä sain ja senkin takia maksan nyt itse ilomielin veroja.

        Sinulla on varaa hurskastella vain, jos olet todellakin itse kieltäytynyt sinulle lain mukaan kuuluvista tuista ja eduista, jotka verorahoin kustannetaan.

        ei, minulla ei ole lapsia, enkä lapsia haluakaan.

        ei, minun ei ole tarvinnut nostella tukia, koska olen hakenut milloin mitäkin työtä, jotta voin itse kustantaa elämiseni.
        opiskelujen aikana asuin kotona ja autoin kotitöissä..ei tarvinnut tukia hakea.

        jos vanhempien vastuuta korostettaisiin entisestääm, syntyisi lapsia joista ihan oikeasti huolehdittaisiin ja välitettäisiin, sen sijaan että tehdään lapsia koska muutkin tekee ja elellään tukien varassa koska niin se naapurin Maijakin...

        kannattaisi varmaan ehkäisyä käyttää jos ei ole varaa omista rahoista kustantaa perheensä elatusta.
        lapsi kun ei pelkästä "pyhästä hengestä" elä.


      • ::::::::::::::::::::
        mietis uudestaan kirjoitti:

        ei, minulla ei ole lapsia, enkä lapsia haluakaan.

        ei, minun ei ole tarvinnut nostella tukia, koska olen hakenut milloin mitäkin työtä, jotta voin itse kustantaa elämiseni.
        opiskelujen aikana asuin kotona ja autoin kotitöissä..ei tarvinnut tukia hakea.

        jos vanhempien vastuuta korostettaisiin entisestääm, syntyisi lapsia joista ihan oikeasti huolehdittaisiin ja välitettäisiin, sen sijaan että tehdään lapsia koska muutkin tekee ja elellään tukien varassa koska niin se naapurin Maijakin...

        kannattaisi varmaan ehkäisyä käyttää jos ei ole varaa omista rahoista kustantaa perheensä elatusta.
        lapsi kun ei pelkästä "pyhästä hengestä" elä.

        No niin, alkaa valjeta: lapseton kaunainen ihminen surffailee perhepalstoilla etsien syytä pahoittaa mielensä. Jos oma elämäsi olisi mennyt toisin, olisit nostanut samat kotihoidontuet kuin muutkin.

        Mietis itse uudestaan esimerkiksi sitä, että kuka hoitaa vanhukset niissä yhteiskunnissa, joissa myös lasten kasvatuksesta vastataan kokonaan ilman valtion tukea. Joko välähti. Siellä vanhuksia ei hoida kukaan muu kuin heidän LAPSENSA. Ole siis kiitollinen siitä, että asut Suomessa, jossa minun lapsieni sukupolvi vaihtanee myös sinun vaippasi. Tai ehkä sinusta on parempi, että sen tekee filippiiniläinen siirtotyöläinen...

        Todella harvalla suomalaisella eläkeläisellä on varaa kustantaa ympärivuorokautinen hoitonsa omasta pussista. Onneksi on kuitenkin seuraava sukupolvi, joka puolestaan vuorollaan maksanee veroja.

        Ap:lle sanoisin vielä, että siitä vaan! Elämässä tulee erilaisia vaiheita; joskus selvitään omillaan, joskus tarvitaan tukea. Tulee vielä sekin aika, kun töitä riittää. Mutta se aika, kun lapsenteko on mahdollista, on rajallinen; ei sitä voi jäädä odottelemaan siihen asti, että on omakotitalo, vakivirka, auto ja mökki. On pitkällä tähtäimellä kuitenkin meidän kaikkien ja yhteiskunnan etu, että niitä tulevia veronmaksajiakin tehdään!


      • mietis uudestaan
        :::::::::::::::::::: kirjoitti:

        No niin, alkaa valjeta: lapseton kaunainen ihminen surffailee perhepalstoilla etsien syytä pahoittaa mielensä. Jos oma elämäsi olisi mennyt toisin, olisit nostanut samat kotihoidontuet kuin muutkin.

        Mietis itse uudestaan esimerkiksi sitä, että kuka hoitaa vanhukset niissä yhteiskunnissa, joissa myös lasten kasvatuksesta vastataan kokonaan ilman valtion tukea. Joko välähti. Siellä vanhuksia ei hoida kukaan muu kuin heidän LAPSENSA. Ole siis kiitollinen siitä, että asut Suomessa, jossa minun lapsieni sukupolvi vaihtanee myös sinun vaippasi. Tai ehkä sinusta on parempi, että sen tekee filippiiniläinen siirtotyöläinen...

        Todella harvalla suomalaisella eläkeläisellä on varaa kustantaa ympärivuorokautinen hoitonsa omasta pussista. Onneksi on kuitenkin seuraava sukupolvi, joka puolestaan vuorollaan maksanee veroja.

        Ap:lle sanoisin vielä, että siitä vaan! Elämässä tulee erilaisia vaiheita; joskus selvitään omillaan, joskus tarvitaan tukea. Tulee vielä sekin aika, kun töitä riittää. Mutta se aika, kun lapsenteko on mahdollista, on rajallinen; ei sitä voi jäädä odottelemaan siihen asti, että on omakotitalo, vakivirka, auto ja mökki. On pitkällä tähtäimellä kuitenkin meidän kaikkien ja yhteiskunnan etu, että niitä tulevia veronmaksajiakin tehdään!

        ja taas vedotaan tuohon "olet vanhana yksin ja kukaan ei välitä sinusta jos et tee lapsia"-korttiin
        kuule, edelleenkin se on täysin vapaaehtoista lisääntyä, en koe menettäneeni mitään kun en ole hankkiutunut raskaaksi jollekin "perusjampalle" ja jäänyt yh:ksi.

        haluan vain muistuttaa ja PERÄÄNKUULUTTAA tätä vanhempienkin omaa vastuuta(niin taloudellista kuin kasvatuksellista) lapsestaan/lapsistaan. ei ole oikein että kuvitellaan jotenkin naiivisti että "kyllä kaikki järjestyy" jos se "vahinkolapsi" ilmoittaa tulostaan. vähän sama kuin kuvittelisit että naapuri on velvollinen maksamaan ruokaostoksesi jos sinulla ei ole varaa. ne sossutuet yms. on AINA pois työssäkäyvien veronmaksajien palkasta. jos saisin valita mihin veroeuroni laitettaisiin niin sitten mielummin sairaanhoidon laadun kehittämiseen ja luonnonsuojeluun, en haluaisi todellakaan maksaa toisten "kotileikkejä", maksaisivat ihan omasta pussistaan senkin harrastuksen...

        ja mitä tulee vanhuuteeni niin älä huolehdi siitä, olen itse asiassa alkanut säästämään jo aikoja sitten hyvien eläkepäivieni eteen..OMASTA PALKASTANI.
        ja etpä sinäkään voi olla varma haluaako lapsesi edes opiskella sairaanhoitajaksi/sosiaalialaa..kenties hänestä tulee autonkorjaaja.

        ja luulenpa vaan etten ikinä edes aio mennä laitoshoitoon..mielummin tapan vaikka itseni kuin menen kidutettavaksi ja kiusattavaksi suomalaiseen "laatu" hoitolaitokseen jossa vanhukset ja heidän tarpeensa ignoorataan täysin, vai etkö ole uutisia katsellut/lukenut..hyvä jos vessaan pääsevät kerran viikossa..makaavat paskaisissa vaipoissaan päivätolkulla..ei kiitos, olen mielummin omassa kodissani, syöden itse tekemääni maukasta ruokaa, käyden silloin vessassa kun siltä tuntuu, tehden mitä haluan ja milloin haluan..

        ja miksi tällaiseen vinoutuneeseen yhteiskuntaan pitäisi lapsia tehdä? nykyiselläkään kaikille ei riitä töitä ja toimeentulo ei näin ollen ole varmaa! miksi aiheuttaa henkistä pahoivointia tietoisesti?
        ei se lapsi takaa onnellisuutta, itse asiassa päinvastoin, vasta tehtiin tutkimus että lapsettomat parit ovat onnellisempia kuin perheellistyneet.

        kannattaa ottaa asioista selvää ennenkuin iskee kätensä ns. paskaan. sitten se on turha enää itkeä että olisipa valinnutkin toisin.

        kannattaa miettiä tarkkaan mihin ryhtyy.


      • äitix
        mietis uudestaan kirjoitti:

        ja taas vedotaan tuohon "olet vanhana yksin ja kukaan ei välitä sinusta jos et tee lapsia"-korttiin
        kuule, edelleenkin se on täysin vapaaehtoista lisääntyä, en koe menettäneeni mitään kun en ole hankkiutunut raskaaksi jollekin "perusjampalle" ja jäänyt yh:ksi.

        haluan vain muistuttaa ja PERÄÄNKUULUTTAA tätä vanhempienkin omaa vastuuta(niin taloudellista kuin kasvatuksellista) lapsestaan/lapsistaan. ei ole oikein että kuvitellaan jotenkin naiivisti että "kyllä kaikki järjestyy" jos se "vahinkolapsi" ilmoittaa tulostaan. vähän sama kuin kuvittelisit että naapuri on velvollinen maksamaan ruokaostoksesi jos sinulla ei ole varaa. ne sossutuet yms. on AINA pois työssäkäyvien veronmaksajien palkasta. jos saisin valita mihin veroeuroni laitettaisiin niin sitten mielummin sairaanhoidon laadun kehittämiseen ja luonnonsuojeluun, en haluaisi todellakaan maksaa toisten "kotileikkejä", maksaisivat ihan omasta pussistaan senkin harrastuksen...

        ja mitä tulee vanhuuteeni niin älä huolehdi siitä, olen itse asiassa alkanut säästämään jo aikoja sitten hyvien eläkepäivieni eteen..OMASTA PALKASTANI.
        ja etpä sinäkään voi olla varma haluaako lapsesi edes opiskella sairaanhoitajaksi/sosiaalialaa..kenties hänestä tulee autonkorjaaja.

        ja luulenpa vaan etten ikinä edes aio mennä laitoshoitoon..mielummin tapan vaikka itseni kuin menen kidutettavaksi ja kiusattavaksi suomalaiseen "laatu" hoitolaitokseen jossa vanhukset ja heidän tarpeensa ignoorataan täysin, vai etkö ole uutisia katsellut/lukenut..hyvä jos vessaan pääsevät kerran viikossa..makaavat paskaisissa vaipoissaan päivätolkulla..ei kiitos, olen mielummin omassa kodissani, syöden itse tekemääni maukasta ruokaa, käyden silloin vessassa kun siltä tuntuu, tehden mitä haluan ja milloin haluan..

        ja miksi tällaiseen vinoutuneeseen yhteiskuntaan pitäisi lapsia tehdä? nykyiselläkään kaikille ei riitä töitä ja toimeentulo ei näin ollen ole varmaa! miksi aiheuttaa henkistä pahoivointia tietoisesti?
        ei se lapsi takaa onnellisuutta, itse asiassa päinvastoin, vasta tehtiin tutkimus että lapsettomat parit ovat onnellisempia kuin perheellistyneet.

        kannattaa ottaa asioista selvää ennenkuin iskee kätensä ns. paskaan. sitten se on turha enää itkeä että olisipa valinnutkin toisin.

        kannattaa miettiä tarkkaan mihin ryhtyy.

        No sinä et ainakaan vaikuta onnelliselta! Mitä syytä onnellisella lapsettomalla on kirjoitella perhepalstoilla pitkiä angstisia viestejä siitä, miten typerää on tehdä lapsia? Käyvätkö kasvissyöjät vittuilemassa liharuokakeskusteluissa? Surffaileeko ajokortiton autoilupalstoilla? Ehkäpä, jos asia on itselle ongelma, mitään muuta syytähän siihen ei ole.

        Lapsiperheillä on omat arjen haasteensa, mutta toisaalta vanhemmuus on ainakin minulle antanut kaikkein hienoimmat onnenhetket. Kadun korkeintaan sitä, etten tehnyt enempää lapsia.


      • TUET POIS!!ja töihin
        äitix kirjoitti:

        No sinä et ainakaan vaikuta onnelliselta! Mitä syytä onnellisella lapsettomalla on kirjoitella perhepalstoilla pitkiä angstisia viestejä siitä, miten typerää on tehdä lapsia? Käyvätkö kasvissyöjät vittuilemassa liharuokakeskusteluissa? Surffaileeko ajokortiton autoilupalstoilla? Ehkäpä, jos asia on itselle ongelma, mitään muuta syytähän siihen ei ole.

        Lapsiperheillä on omat arjen haasteensa, mutta toisaalta vanhemmuus on ainakin minulle antanut kaikkein hienoimmat onnenhetket. Kadun korkeintaan sitä, etten tehnyt enempää lapsia.

        se että jotkut kirjoittavat "toisesta vaihtoehdosta" ei automaattisesti tarkoita että ollaan onnettomia.

        enempi ärsyttää aivan hemmetisti katsella näitä uusavuttomia vanhempia jotka eivät saa yhtäkään lasta kuriin..ja sitten tehtaillaan lisää lapsia ettei tarvi töihin mennä.

        missä on järki tuollaisessa toiminnassa!

        mielestäni nuo perheellisten tuet voisi lopettaa kokonaan! jatkuvasti ollaan vaatimassa lisää tukia ja apuja perheellisille mutta vanhemmat itse eivät saa mitään aikaiseksi vaan muut tahot ruokkivat ja kasvattavat heidän lapsensa samalla kun vanhemmat viettävät ns. "laatuaikaa"..menkää töihin ansaitsemaan ne "perheenperustusrahat" sen sijaan että pummitte veronmaksajien rahoja omiin harrastuksiinne.
        hitto kun ette edes niitä lapsiakaan jaksa itse hoitaa vaikka kotona olisitte..viedään päivähoitoon että saadaan levittää ahteria sohvalla puolpäivää.

        kannattaisi miettiä ne omat resurssit ensiksi että onko edellytyksiä ITSE maksaa lapsesta tulevat kulut..sen sijaan että kuvitellaan kaikkien sossun ja kelan syytävän rahaa ovista ja ikkunoista.
        OMALLA VASTUULLA teette ne lapset, omilla rahoillanne kustannatte ne perheenne ja lapsenne..miksi minä olisin velvollinen maksamaan jonkun toisen lapsesta?

        tämä todella korpeaa!

        vähän sama jos haluan ostaa uuden auton..kävisin vain sossussa pummimassa rahat autoon ja auton huoltokustannuksiin, bensaan, vakuutusmaksuihin yms.. eikö se olisi sitten reilua? toiset hankkivat lapsia minä haluaisin hankkia auton.

        mutta katsos kun jotkut meistä käyvät töissä että voivat elättää itsensä ja hankkia kenties omilla rahoillaan itselleen "hyvinvointia".


    • Hei 'miten selviätte'

      Kirjoitat ristiriidasta, että haluaisitte perheenlisäystä mutta rahat tuntuvat olevan tiukoilla.


      Aikuisuudessa on tehtävä isoja valintoja ja päätöksiä. Yhteiskunnan työttömyystilanteeseen ette voi vaikuttaa, mutta jokin kirjoituksessanne herättää minussa kysymyksen, onko teidän mahdollista laajentaa työnhakuanne tai sitten kouluttautua esim. oppisopimuksella ammattiin joss työllisyys olisi varmempaa? On selvä, että teidän on kyettävä vastaamaan lapsenne kustannuksista, jos elämä teille sellaisen suo.

      Kannattaa muistaa myös, että vaikka tuloihin ei voisikaan vaikuttaa, menoihin aika pitkälle voi. Kuten joku toinen, minustakin teidän menonne ovat suuria ruokakustannusten osalta. Auton pakollisuuttakin voinee haastaa ja kyseenalaistaa. On tietenkin kärjistävää kysyä auto vai lapsi, mutta jos laskee asiaa ihan vain euroissa, niin auton kuluilla saa vauvan ruuat ja vaipat hankittua aivan mainiosti.
      Suosittelen teitä miettimään rahankäyttöänne esim. Marttojen sivuilla olevan mallin avulla ja tekemään sitten jonkinlaista yhteenvetoa siitä millaisia asioita priorisoitte elämässänne?http://www.martat.fi/rahat/talouden-suunnittelu/


      Voiko myös olla, että vastuu lapsesta ja vanhemmuuteen kasvaminen on vielä keskeneräinen prosessi, jossa on helpompi puhua rahasta kuin itse asiasta, millaista on elää isänä ja äitinä ja ottaa kasvatettavakseen lapsi, jos sellaisen saa?

      Rohkaisen teitä puhumaan asiasta avoimesti keskenänne ja miettimään asiaa perinpohjin

      diakoni Meiju

    • Sreonsiinä

      700e haista vittu äiti ja isä. Mä ostaisin mun tulevillapsille tuolla rahalla ainakin karismalla tehtyä gourmet ateriaa.

      • hutiloida koko elämä

        suomalaiset ovat laiskoja, heillä pitää olla talot, autot, mukavuudet, että kyrpä osuu vittuun


      • hutilo
        hutiloida koko elämä kirjoitti:

        suomalaiset ovat laiskoja, heillä pitää olla talot, autot, mukavuudet, että kyrpä osuu vittuun

        k - - -ä osuu p - - - - -n

        k y r p ä o s u u p i l l u u n


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe