Mitä vt 4:llä ”räjähtäneen” Skodan tapaus opetti?

Aarno Vehviläinen

Skoda Superbin (ajettu 23 tkm) moottori räjähti yllättäen vt 4:llä syyskuussa 2014. Räjähdys, joka tuhosi Superbin moottorin, aiheutti vakavan onnettomuusriskin valtatieliikenteessä.

Tuhoutuneen Skoda Superbin ( 1,8 TSI DSG) myyjäliike (Mäkelän Autotalot, Järvenpää), maahantuoja (Helkama-Auto Oy, Espoo) ja vaurioituneen auton korjauksesta vastannut Skodan merkkikorjaamo (Laakkonen, Lahti) eivät ole toistaiseksi kyenneet selvittämään syytä outoon ja vaaralliseen moottorin räjähtämiseen.

Kyseisten isojen Skoda-talojen ote Superbin moottorin tuhoutumisen jälkihoidossa on ollut löperö. Nyt alkavassa keskustelussa tarkastellaan Skoda Suomen toimintakulttuurissa havaittuja epäkohtia, jotka olisi syytä korjata Skodan maahantuojan johdolla .

Skodalla ajavien ja hankintaa suunnittelevien on hyvä olla tietoisia ”räjähtäneen” Superbin tapaukseen liittyneistä epäkohdista ja saaduista opetuksista.

102

2052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A V

      ”Räjähtäneestä” Superbista tuli Suomen kuuluisin Skoda, kun myyjäliike (Mäkelän Autotalot, Järvenpää), maahantuoja (Helkama-Auto Oy, Espoo) ja vaurioituneen auton korjauksesta vastannut Skodan merkkikorjaamo (Laakkonen, Lahti) kompuroivat pahoin tapauksen tutkinnassa ja vaurioiden korjaamisessa.

    • rrkkpp

      Osaat sitten ennustaa tulevaa?

    • A V

      Jos 23 tkm:iä ajetun auton moottori räjähtää ilman ennakkovaroitusta, on syy selvitettävä. – Miksi Skoda ei halua tutkia asiaa? Aloitti tutkinnan, mutta keskeytti prosessin ennen kuin HTT-tarkastajan lausunto valmistui. Mitä Skodan maahantuoja peittelee?

    • ei mitään

      eikä tarvitsekaan, sillä halpatuotteissa on aina osa viallisia, se johtuu puutteellisesta laaduntarkkailusta ja näkyy myös hinnassa. Yksi viallinen venttiili tai männäntappi tai kiertokanki tms voi räjäyttää jo koko moottorin ja sillä siisti. Mitä näitä murehtimaan.

    • Sokotalla

      Mikä oli syynä moottorin hajoamiseen? Ei muistettu katsoa öljytikkua? Kyseiset moottorin vievät jonkinverran öljyä vaihtovälillä.

      • A V

        Kuka ei muistanut katsoa öljytikkua? Superb oli merkkikorjaamolla 250 km:iä ennen moottorin tuhoutumista. Normaaliautossa merkkivalo palaa, jos öljy vähissä.


    • sekottaja

      Kohtuuttoman kova ajo?

      Ja vielä kolaroidulla autolla.

    • 18V eläkeläinen

      Ehkä asia otetaan vakavammin kun kansanedustaja Tytti Tuppuraisen vasta huollettu Skoda paloi kesken matkanteon Viitasaarella.

      • 18V eläkeläinen

        Sori Konginkankaalla, alkaa heittää kartalla elakelaista sitä se teettää kun täytti 18 V.


      • Electricity!

        Autopalot ei ole harvinaisia. Juhannuksen tienoilla syttyi itsekseen tuleen Mersu, Iltalehti siitä uutisoi. Tojolla menossa jättimäinen takaisinkutsujen sarja, USA:ssa penkit syttyneet tuleen. Pösössä piti irrottaa akku laivalle mennessä jne.
        Ei taida tällä palstalla selvitä, miksi nyt oli Skoda vuorossa.


      • A V

        Autopaloissa korvauksia maksavat yleensä vakuutusyhtiöt. Ovat usein maksajina myös muissa vaurioissa.

        "Räjähtäneen" Superbin tapauksessa Laakkosen Lahden korjaamon expertit vapauttivat vakuutusyhtiön vastuusta ilmoittamalla moottorin tuhoutumisen syyksi, että "käytetty väärää öljyä".

        Kyseinen ilmoitus annettiin pikaisesti sen jälkeen, kun vakuutusyhtiö oli järjestänyt vaurioituneen Superbin hinauksen lähimpään Skodan merkkikorjaamoon.Vaikka korjaamo perui seuraavana päivänä hölmön väitteensä, oli vahinko jo tapahtunut. Vakuutusyhtiö ei tullut enää Superbin omistajan tueksi.

        Melkoisia vekkuleita. Antavat iltayöstä reippaita lausuntoja ja vapauttavat vakuutusyhtiön tapahtuman selvittelyistä. Korjaavat lausuntoaan seuraavana päivänä, kun havaitsevat, että moottorin räjähtäessä myös jäähdytysnestettä oli päässyt pohjalevylle valuneen moottoriöljyn sekaan.Jankuttavat viikkokausia AD-huoltamon tekemästä 10 tkm:n öljynvaihdosta ja yrittävät saada Superbin omistajan maksamaan pahimmillaan lähes 20 000 euron korjauskulut.

        Löytyyköhän muilta automerkeiltä vastaavia näyttöjä "asiakaspalvelusta"?


      • osssss
        A V kirjoitti:

        Autopaloissa korvauksia maksavat yleensä vakuutusyhtiöt. Ovat usein maksajina myös muissa vaurioissa.

        "Räjähtäneen" Superbin tapauksessa Laakkosen Lahden korjaamon expertit vapauttivat vakuutusyhtiön vastuusta ilmoittamalla moottorin tuhoutumisen syyksi, että "käytetty väärää öljyä".

        Kyseinen ilmoitus annettiin pikaisesti sen jälkeen, kun vakuutusyhtiö oli järjestänyt vaurioituneen Superbin hinauksen lähimpään Skodan merkkikorjaamoon.Vaikka korjaamo perui seuraavana päivänä hölmön väitteensä, oli vahinko jo tapahtunut. Vakuutusyhtiö ei tullut enää Superbin omistajan tueksi.

        Melkoisia vekkuleita. Antavat iltayöstä reippaita lausuntoja ja vapauttavat vakuutusyhtiön tapahtuman selvittelyistä. Korjaavat lausuntoaan seuraavana päivänä, kun havaitsevat, että moottorin räjähtäessä myös jäähdytysnestettä oli päässyt pohjalevylle valuneen moottoriöljyn sekaan.Jankuttavat viikkokausia AD-huoltamon tekemästä 10 tkm:n öljynvaihdosta ja yrittävät saada Superbin omistajan maksamaan pahimmillaan lähes 20 000 euron korjauskulut.

        Löytyyköhän muilta automerkeiltä vastaavia näyttöjä "asiakaspalvelusta"?

        VW konsernin linja...


      • osssss kirjoitti:

        VW konsernin linja...

        Kuka käskee ajaa jollain helvetin Skodillakilla jossa on käytetty jotain VW konsernin ylivertaista tekniikkaa? Vanha sanonta pitää paikkansa "Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis"!


    • A V

      Skodalle kertyy selitettävää. Vt 4:llä "räjähtäneen" Superbin kohdalla selitykseksi ei riitä maahantuojan ilmoitus, että "ollut huono tuuri".

      Jäikö jotain huomaamattta myyjäliikkeen eli Mäkelän Autotalojen korjaaamolla, jossa Superb oli remontissa 250 km:iä ennen räjähdystä?

      Kelvolliselta ei tunnu myöskään Laakkosen pika-analyysi, että "käytetty väärää öljyä". Laakkkonen joutui perumaan öljyväitteen heti, kun huomasivat, että räjähdyksessä oli mennyt sekaisin moottoriöljy ja jäähdytysneste. - Merkillinen merkkihuolto!

      Ei ihme, että Suomen kuuluisin Skoda on vt 4:llä "räjähtänyt" Superb.

    • Muistisairausko???

      Voi, voi, unohdit mainita, että tapaus koski vanhaa ja sairasta pariskuntaa. Alkava dementia? Muiden jo selväksi tulleiden sairauksien lisäksi voi olla tuhoisaa.............

    • A V

      Hyvä havainto nimimerkiltä ”Muistisairausko”. Hienoa, että tarina tunnetaan. Se on kertomisen arvoinen tulevinakin aikoina.

      Suomen kuuluisimman Skodan omistajapariskunnalla oli rasitteena kolmen ison Skoda-talon lisäksi myös monia sairauksia. Tosin vt 4:llä tapahtuneen Superbin tuhon aikaan liikkeellä oli nuorempi polvi, joka selviytyi taidolla moottorin yht’äkkisestä räjähdyksestä. Onnettomuusriski valtatieliikenteessä oli suuri. Fiksut autotalot olisivat kiitelleet ja onnitelleet ratissa ollutta onnettomuuden välttämisestä.

      Selittääkö nimimerkin ”Muistisairausko” mielestä kolmen (3) ison Skoda-talon ala-arvoisen asiakaspalvelun se, että pompottelun ja ylisuurten laskutusyritysten kohteena oli sairas eläkeläispariskunta?

    • A V

      Opetus 1b / Vt 4:llä ”räjähtänyt” Superb = Maahantuoja vastaa myynti- ja huoltoketjun toimintakulttuurista

      Vt 4:llä ”räjähtäneen” Superbin tapaus osoitti selvästi maahantuojan keskeisen aseman myynti- ja huoltoketjun toiminnan johtamisessa. Samalla korostui autotalojen toimitusjohtajien ja muiden vastuuhenkilöiden kyky tilanteen hahmottamiseen ja ennakoivaan johtamiseen. Kyky osoittautui heikoksi.

      Todennäköisesti maahantuojan (Helkama-Auto Oy, Espoo) ja myyjäliikkeen (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) johto ei tuntenut Kuluttajaviraston ohjetta vuodelta 2007 (tiedote12.12.2007). Sen mukaan ”ensisijainen vastuu auton virheistä on myyjällä. Myyjä ei voi kiertää vastuutaan jättämällä asiakkaan hoitamaan korjausta maahantuojan ja takuuhuollon kanssa”.

      Laakkosen Lahden korjaamon vastuuhenkilöt ilmaisivat koko ajan toimivansa heille Skodan taholta annettujen ohjeiden mukaisesti. Noudattamalla KKV:n ohjetta olisi vältetty järjettömän suuret korjauslaskut, jotka yritettiin saada Superbin omistajan maksettaviksi.

      Skoda Suomen heikko johtamis- ja toimintakulttuuri oli syynä siihen, että ”räjähtäneestä” Superbista tuli viime syksynä Suomen kuuluisin Skoda.

      Huomenna vuorossa "Opetus 1a" = ohjeita Skodan korjauskuluista kiistaan joutuville (samat ohjeet, jotka poistettiiin kaikista keskusteluketjuista maaliskuussa 2014). - Kannattaa pysyä kanavalla!

    • rähtävä itäritsa

      kaikki tsi ja dsg skeidat ovat pommeja,turbot kuluu loppuun jo 60th.km.jakopäät kränää yms ongelmaa jatkuvasti

    • 11+19

      Miksi puhutaan räjähtäneestä, jos se tapahtuu vasta parin-kolmen kuukauden kuluttua?

    • Kestää se

      Minun Supeb:llä kilometrejä 340 000 km, eikä ole vielä räjähtänyt, ei edes poksahanut tai edes napsahtanut.

    • A V

      "Kestää se" osuu ytimeen. "Räjähtäneen" Superbin tapauksessa kompuroineiden isojen Skoda-talojenkin olisi kannattanut uskoa, että "kestää se" ja selvittää outo sattuma, jossa Superb kesti vain 23 tkm.

      Hölmöintä koko prosessissa oli yritys maksattaa kaikki korjauskulut Superbin omistajalla. Suurimmillaan yli 15 000 euroa, kun kuluttajaviranomaisten arvio oli alle 10 %. Kelvotonta asiakaspalvelua.

    • Skodasta luopunut

      AV Kysymys vieläkö ajelet skodalla vai oletko vaihtanut ja parenpaan merkkiin?

      • skoodisti

        Olen vasta vaihtanut Skoodaan, ostin nimittäin Skoda Felicia Combi 1,9D, vm -1999.
        Parempaa autoa mulla ei oo olluna koskaan!
        Perusteet: -hankintahinta, -varaosien hinnat, -vakuutuksen hinta, -käyttö-ja dieselvero, -kulutus n 5,2 / 100km, matka-ajossa, ja lisäksi pakuksi rekisteröity 5 hengen kuljin. Oston (4/14) jälkeen olen ajanut jo n 6 thkm ja meno vain paranee. Onneksi myin pois n 10 vuotta nuoremman ajokin, sen myyntihinnalla ajelen pitkään tuolla vehkehellä!


    • A V

      ”Skodasta luopuneen” selkeään kysymykseen vastaan, että itse olen ajatellut ajaa edelleen Octavialla (1,8 TSI DSG vm-2010). Hyvin on toiminut. Ostin Octavian vuosi sitten reilut 40 tkm:iä ajettuna pienemmästä Skoda-talosta, jossa ymmärrettiin asiakaspalvelun merkitys.

      Seuraavana Opetus 1a / Vt 4:llä ”räjähtänyt” Superb = Ohjeita Skodan korjauskustannuksista kiistaan joutuville.

    • A V

      ”Skodasta luopuneen” selkeään kysymykseen vastaan, että itse olen ajatellut ajaa edelleen Octavialla (1,8 TSI DSG vm-2010). Hyvin on toiminut. Ostin Octavian vuosi sitten reilut 40 tkm:iä ajettuna pienemmästä Skoda-talosta, jossa ymmärrettiin asiakaspalvelun merkitys.

      Seuraavana Opetus 1a / Vt 4:llä ”räjähtänyt” Superb = Ohjeita Skodan korjauskustannuksista kiistaan joutuville.

    • Mielipide autosta

      Näissä tapauksissa on aina sellainenkin ikävä puoli,että kyseessä on massatuote l. yksittäisissä autoissa ei yleensä ole paljon yksittäosiä vikoja.Autot ovat samanlaisia ja niissä tuppaa olemaan samoja asioita myös ongelmapuolella.
      Mutta viittaampa tässäkin autopoloisen puolesta Suomalaisen papan ajotyyliin.Että
      autolla pitäisi ajaa,eikä madella suurimmalla vaihteella talliin asti.Siksi kyseessä voi olla tyypillinen Suomalainen tapaus.Maailman hitain kyräilyliikenne ei sovi erilaisiin oloihin suunnitellulle autolle.

    • Aarno Vehviläinen

      Opetus 1a / Vt 4:llä ”räjähtänyt” Superb = Ohjeita Skodan korjauskustannuksista kiistaan joutuville (jakoon 1.kerran 18.3.2014, 2.kerran 3.7.2014)

      Ohjeet perustuvat syksyllä 2013 tapahtuneen vaurion jälkihoidosta saatuihin kokemuksiin. Skodan omistajien ja hankintaa suunnittelevien on hyvä ne tietää.
      _______________

      Kiistatilanteissa Skodan omistajan kannattaa varmistaa:

      1) että on ymmärtänyt oikein Skoda-korjaamon arvion kustannuksista ja omistajalle kuuluvasta osuudesta.
      • Tiedot kustannuksista tulee pyytää kirjallisina tai muuten todistuskelpoisessa muodossa (sähköposti- tai SMS-viestinä). Tiedot on syytä taltioida.
      • Puhelimessa suullisesti annettuihin arvioihin ja lupauksiin ei tule luottaa. Niillä ei ole todistusarvoa kiistatilanteissa. - ”Räjähtäneen” Skodan tapauksessa oli useita vaiheita, joissa omistajaa pyrittiin harhauttamaan suullisilla puheilla.

      2) että Skodan myyjäliike ja maahantuoja ovat tietoisia merkkikorjaamon kanssa syntyneestä kiistasta.
      • Tieto myyjäliikkeelle ja maahantuojalle on paras lähettää sähköpostina. Puhelimessa käsiteltyjä asioita on myöhemmin vaikea käyttää todisteena. Keskustelun sisältö voidaan Skodan taholta kiistää, vaikka ajankohta olisi taltioitunut puhelutietoihin.
      • Kaikki yhteydenotot ja tiedot on syytä taltioida.

      Mikäli kiista ei selviä myyjäliikkeen ja maahantuojan toimenpitein, on ratkaisun hakeminen mahdollista kuluttajaviranomaisten avustuksella ja tarvittaessa kuluttajariitalautakunnan kautta. Ohjeet tarvittavista toimenpiteistä löytyvät KKV:n sivuilta ( http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/).

      Lähtemistä oikeuskäsittelyyn en suosita. Kotikenttäetu on liikaa Skodan puolella. Tuntevat ”porsaanreiät” ja ovat harjaantuneet hoitelemaan riitoja. Skodan omistajille ja heitä avustaville oikeusoppineille autojen korjaus- ja virhevastuuasiat eivät ole yhtä tuttuja.

      Keskimääräinen käsittelyaika kuluttajariitalautakunnassa on yli vuoden, oikeusistuimissa vielä pidempi.
      ____________________

      ”Räjähtäneen” Superbin tapauksessa omistajapariskunnan heikko terveys (sydänsairas diabetes-potilas aivoinfarktista toipuvan puolisonsa omaishoitajana) sulki pois pitkät riita- ja oikeusprosessit. Kun kohtien 1 ja 2 mukaiset toimet oli todettu hyödyttömiksi, lähdettiin oikeudenmukaista ratkaisua hakemaan suoralla vaikuttamisella. Toimittiin seuraavasti:

      3) Keskustelun avaaminen sosiaalisessa mediassa
      • Sosiaalisen median avulla on saatavissa hyödyllistä tietoa virhevastuu- ja korvausasioista. Löytyy monen alan asiantuntijoita ja henkilöitä, joilla on omakohtaisia kokemuksia vastaavista kiistoista.
      • Apua tarjotaan auliisti, erityisesti, jos Skodan maahantuojan ja merkkiliikkeen toiminta koetaan epäoikeudenmukaiseksi. Ei tarvitse yksin selvittää kaikkea.

      4) Tiivis yhteydenpito myyjäliikkeeseen, maahantuojaan ja muihin korjauksesta vastuussa oleviin
      • Sähköposti on paras väline. Viestit vastaanottajineen ja sisältöineen on helppo taltioida. Kaikki aineisto on syytä säilyttää koko kiista-asian käsittelyn ajan. ”Räjähtäneen” Superbin tapauksessa aineisto on taltioitu myös myöhempiä tutkimuksia varten.
      • Sähköpostit on syytä lähettää toimitusjohtajille. Tällöin varmistuu, että kiista on johdon tiedossa.
      • Toimitusjohtajat ovat oikea osoite myös sen vuoksi, että heillä on vastuu toimintakulttuurista. Alaiset noudattavat vain saamiaan ohjeita ja toimivat rajallisten ratkaisuoikeuksien puitteissa. Toimitusjohtajien yhteystiedot löytyvät yritysten nettisivuilta ja prh:n yritystietojärjestelmästä.

      5) Yhteydenotot kuluttaja-asiamieheen, Kuluttajaliittoon / -yhdistyksiin sekä muihin tarpeellisiin tahoihin
      • Kaikki tieto ja tuki on tarpeen, kun omistaja perää oikeuksiaan. Hänelle tilanne on outo ja usein ainutkertainen. Sen sijaan Skodalle kiistat ovat tuttuja ja juristit valmiina hoitamaan riidat.
      _____________________

      Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeet kannatta lukea tarkoin. Erityisen tärkeitä ovat virhevastuuta koskevat ohjeet
      http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu ja takuu autokaupassa.pdf

      Keskeinen perussääntö on Kuluttajaviraston ohje v:lta 2007 (tiedote12.12.2007). Sen mukaan ”ensisijainen vastuu virheistä on myyjällä. Myyjä ei voi kiertää vastuutaan jättämällä asiakkaan hoitamaan korjausta maahantuojan ja takuuhuollon kanssa” ( http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ajankohtaista/tiedotteet/2007/).

      Kyseistä sääntöä myyjäliike (Mäkelän Autotalot Järvenpää) rikkoi viime syksynä törkeästi. Ei puuttunut tilanteeseen, jossa merkkikorjaamo (Laakkonen Lahti) esitti omistajan maksettavaksi järjettömän suuria korjauskuluja (10 500 – yli 15 000 euroa). Maahantuoja (Helkama Auto Oy) otti johtovastuun ja ratkaisijan roolin vasta sosiaalisen median ja muiden kanavien kautta syntyneen paineen jälkeen.

      Toivottavasti ”räjähtäneen” Superbin tapauksesta on apua Skodan toimintakulttuurin korjaamisessa.

      • E=MC^2

        Erittäin hyvin listattu herra AV!

        Tähän voisi vielä lisätä puhelinkeskusteluiden nauhoittamisen matkapuhelimella. Täysin sallittua yksityishenkilölle hoitaessaan omia asioitaan elinkeinonharjoittajan kanssa. Joskus kirjallisten vahvistusten saaminen tuntuu nimittäin olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa.

        Marssi jatkukoon!


      • A V
        E=MC^2 kirjoitti:

        Erittäin hyvin listattu herra AV!

        Tähän voisi vielä lisätä puhelinkeskusteluiden nauhoittamisen matkapuhelimella. Täysin sallittua yksityishenkilölle hoitaessaan omia asioitaan elinkeinonharjoittajan kanssa. Joskus kirjallisten vahvistusten saaminen tuntuu nimittäin olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa.

        Marssi jatkukoon!

        Kiistat Skodan korjauksista ovat yleisiä. Heikot takuuehdot hämärtävät tuotevastuun. Kaikki asiointi kannattaa taltioida.


      • A V kirjoitti:

        Kiistat Skodan korjauksista ovat yleisiä. Heikot takuuehdot hämärtävät tuotevastuun. Kaikki asiointi kannattaa taltioida.

        Eikö ole helpompaa olla ostamatta Skodillakkia!?


    • abragadagra

      Skodistitko on selvinnäkijöitä, näkevät tulevaisuuden. Kuten tuo tulee toteutumaan aloittajan mukaan valtatie neljällä, syyskuussa 2014 ;)

    • A V

      Syksyllä 2013 "räjähtäneen" Superbin omistaja yritettiin saada maksamaan yksin Skodansa korjauskulut (ensin 10 500 euroa, korjauksen edetessä yli 15 000 euroa).

      Myyjäliike, Mäkelän Autotalot (Järvenpää), maahantuoja, Helkama-Auto Oy (Espoo) ja Laakkosen Lahden korjaamo painostivat omistajaa viikkokaudet. Tiesivät, että kuluttajaviranomaisten mukaan alle 10 % kustannuksista olisi kuulunut omistajan maksettavaksi (Superbilla ajettu vain 23 tkm).

      Ei kai muilla automerkeillä ole vastaavia kalastusyrityksiä? Yli 10 000 euroa liikaa verrattain tuoreen Skodan korjaamisesta? Olisiko kyseinen yritys Suomen ennätys?

    • Heh heh Skoda
      Muistattehan kaikki mitä sokota oli 20-25 vuotta sitten. Se maine.
      Jos olisi silloin sanottu yhtiöitten toimitusjohtajille, että tulette ajamaan Sokotoilla niin kaikki olis ottanut loparit.
      Se siitä.
      Hommatkaa FORD KA:t

    • A V

      Miksi Skoda osti ”räjähtäneen” Superbin?

      Yritti ensin laskuttaa järjettömän suuria korjauskustannuksia? Viikkokausien kiistelyn jälkeen halusi ostaa? Vaikuttiko ostohalukkuuteen se, että ”räjähtänyt” Superb oli tullut kuuluisaksi?

    • A V

      Skodan vikaherkkyys, heikko tuotevastuu ja tyly asiakaspalvelu ovat syy valituksiin ja jatkuviin ongelmiin. Syksyllä 2013 "räjähtäneen" Superbin tapaus on konkreettinen esimerkki kolmen (3) ison Skoda-talon ala-arvoisesta toimintakulttuurista.

      Nimimerkki ”leppäköysi” on oikeassa sen suhteen, että asiakaspalvelusta vieraantuneet kauppiaat kokevat v-mäisyytenä kaikki reklamoinnit. – Kuka opettaisi ”räjähtäneen” Superbin korjauksessa tunaroineille Skoda-tirehtööreille, että hyvin hoidettu reklamaatio on usein parasta myyntityötä?

      Yritin itse opastaa tirehtöörejä ensimmäisessä viikkoraportissani 18.10.2013 seuraavasti:

      1. Maineen hallinnan merkitys korostuu vuosi vuodelta. Skodan maahantuojan on syytä laatia nopeasti myynti- ja huoltoketjun kattava kokonaissuunnitelma, jossa otetaan tarkoin huomioon sosiaalisen median vaikutus ja tarjoutuvien mahdollisuuksien hyödyntäminen.

      2. Myös asenteissa on korjattavaa. Pahin virhe tähän mennessä Skodan moottorin ”räjähdyksestä” käydyssä keskustelussa oli maahantuojan edustajan kommentti, jossa pahoiteltiin omistajan ”huonoa tuuria”, kun moottori oli tuhoutunut. Ymmärrän, että kyseessä saattoi olla lipsahdus. Sen haitalliset vaikutukset olisi voitu estää yhdellä puhelinsoitolla.

      3. Vaurioiden korvausasioita riitautetaan liian helposti. Skoda Superbin ongelman hoitamisesta on tullut paljon viestejä, ohjeita ja kehotuksia, että asia tulisi viedä pikaisesti kuluttajariitalautakunnan tai oikeusistuimien käsittelyyn. Se voi olla autotalojen kannalta helpolta tuntuva keino rauhoittaa ongelma pidemmäksi aikaa, koska käsittelyajat ovat keskimäärin yli vuoden, oikeudessa usein vieläkin pitempiä. Kuitenkaan riitojen lopulliset vaikutukset eivät enää ratkea suljettujen ovien takana. Nopean tiedonsiirron verkoissa asioista saatetaan päättää toisin.

      Tulevaisuudessa menestyvät ne myynti- ja palveluketjut, jotka ottavat todesta ict-alan voimakkaan kehityksen ja ymmärtävät, että ihmiset tekevät ostopäätöksiä yhä useammin myös muualta kuin perinteisestä kiiltokuvamainonnasta saadun tiedon perusteella. – Riita-asioissa saavutettavien hyötyjen ja haittojen vertaaminen luottamusta lisäävän asiakaspalvelun ja tuotevastuun vaikutuksiin olisi paikallaan Skodan Suomen toiminnoissa.

      ”Paras ajankohta käydä käsiksi ongelmaan, on sen ilmaantumishetki.”

    • kor1

      syyskuussa 2014.Nyt eletään vasta 06.07.2014

      • A V

        Ihmisen järki ei aina riitä selittämään kummallisia käänteitä ”räjähtäneen” Superbin jutussa.

        Kuten toisen viikkoraportin loppuun kirjoitin 25.10.2013: ” Hetki sitten sain tiedon, että Laakkosen Lahden korjaamolta oli omistajalle ilmoitettu, että nyt siitä korjatusta Skoda Superbista oli korjaamolla mennyt rikki vaihdelaatikko. Uskon, että on meneillään jotain sellaista, minkä ymmärtämiseen tavallisen ihmisparan järki ei riitä?”

        Mottona raportissa oli: "As customers gain more power over the business via social media, their expectations keep raising and their tolerance keeps decreasing.” IBM 2013 C-suite study “The Customer-activated Enterprise”, published in October 2013


    • ukm 65

      ei sovellu liikunta vammaiselle palaa kapiiniin.

      • Haku osoittaa

        Ei taida pitää paikkaansa. Olet lukenut vain yhdestä tapauksesta. Esim. Mersuja on palanut runsaasti.


    • Kolmas kerta tod...

      Muistettakoon, että tarina kommentteineen löytyy täältä, kannattaa silmäillä alusta loppuun. Kommentit poikkeavat selvästi Suomi24:sta rekisteröintiä vaativalla foorumilla. Kahdeksan sivua:
      http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18088.0

    • Aarno Vehviläinen

      Opetus 2 / Vt 4:llä ”räjähtänyt” Superb = ”Se sanelee, jolla on isompi pyssy?”

      Skodan omistajaa saatetaan kohdella niin myyjäliikkeen kuin merkkikorjaamon ja maahantuojan taholta ala-arvoisesti, kuten ilmenee alla olevasta 4.tukiviikon raportista:

      4.tukiviikon raportti 8.11.2013 ajalta 2.11. – 8.11.2013
      Lisätietoja: 1. -3.viikkoraportit 18.10., 25.10. ja 1.11.2013

      Moottorivaurion jälkihoidossa tehtyjä havaintoja

      Motto: ”Soon wanha wiisaus, ettei oikiassa oleminen aina voita. Sanotahan näin, kel’ ol’ isompi pyssy, se saneloo.” Johtajan huoneentaulu autoalan yrityksessä 2013?

      Vt 4:llä syyskuussa tapahtuneesta Skodan VVL-418 (Skoda Superb Combi 1,8 TSI DSG, ajettu 23 000 km) moottorin tuhoutumisesta on nyt kulunut lähes kaksi kuukautta. Vaurioitunut auto on yhä Laakkosen Lahden Skoda-huollon tiloissa, jonne sen vei vakuutusyhtiön tilaama hinausauto 18.9.2013 iltayöllä.

      Moottorivaurion jälkihoito korjaamolla sekä maahantuojan, Helkama Auto Oy:n, ja erityisesti myyjäliikkeen, Mäkelän Autotalot, toimenpiteet ovat olleet ala-arvoisia. Skodan ”räjähtämisen” vuoksi vaikeuksiin joutunut eläkeläismies ei ole saanut minkäänlaista tukea. Häntä on päinvastoin rasitettu ruokkimalla epätietoisuutta ja kiusaamalla monenlaisilla kysymyksillä.

      Korjaamolla auto on yritetty saada toimintakuntoon, toistaiseksi tuloksetta. Melkoinen farssi oli pari viikkoa sitten omistajan saama ilmoitus, että hän voi lunastaa autonsa jo seuraavana päivänä. Kuitenkin nopeasti ilmeni, että uusia vikoja oli havaittu vaihteissa ja voimansiirrossa. Arviot omistajalle esitettävästä laskusta ovat nousseet lähes 20 000 euroon. Se on kohtuutonta.

      Maahantuoja, jonka kerrottiin ottaneen vastuu toiminnasta, ei ole halunnut vastata omistajaa vaivanneisiin kysymyksiin. Tärkein vastausta odottava kysymys on, voisiko olla mahdollista, että moottorin räjähtämiseen johtanut primäärisyy löytyisi vikaantuneeksi todetusta vaihteistosta ja mahdollisesti muusta voimansiirrosta? Kysymys on esitetty edellisessä viikkoraportissa 1.11.2013 ja maahantuojalle lähetetyissä sähköpostiviesteissä.

      Juttu ”haisee”, ellei maahantuoja tai myyjäliike, Mäkelän Autotalot, halua vastata periaatteellisella tasolla esitettyyn kysymykseen. Mäkelän korjaamolla, jossa auto oli remontissa ennen moottorin räjähtämistä, oli todettu moottorin liikahtaneen ainakin 5 cm. Maahantuojalla on vastuu huolehtia siitä, että kaikki moottorin tuhoutumiseen johtaneet syy-yhteydet selvitetään huolellisesti. Toivottavasti asiaa tutkivan tavarantarkastajan lausunnossa, jota edelleen odotetaan, myös automaattivaihteiston osuus tulee riittävän painokkaasti esille.

      Omistajapariskunnan kannalta 4.tukiviikon saldo on negatiivinen. Omistajan voimat alkavat loppua ja hänen puolisonsa on tällä viikolla viety hoivakotiin. Lyhyt hengähdystauko omaishoitajan työstä ei ole omistajan terveydentilaa kohentanut. Muun muassa veren sokeriarvot ovat olleet hälyttävän korkeita insuliinipistoksien jälkeenkin.

      Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtoa ja Kuluttajaliiton paikallistason toimijoita on viikon aikana informoitu maahantuojan ja myyjäliikkeen kuluttajasuojan sääntöjen ja ohjeiden vastaisesta toiminnasta. – Muut toimintakulttuurista tehdyt havainnot ja puutteiden korjausesitykset ovat vastaavia kuin viikko sitten (kts. 3.tukiviikon raportti 1.11.2013).
      ______________________________________
      Huom.
      • 4.tukiviikon raportista näkyy, että tuolloin odotettiin asiaa tutkineen tavarantarkastajan lausuntoa. Muun muassa Mäkelän Autotalojen ja Helkama-Auto Oy:n toimitusjohtajien taholta oli tuotu esiin pari päivää aiemmin, että korvauskysymykset ratkaistaan, kun HTT:n lausunto saadaan.
      • HTT:n lausuntoa ei tullut. Tuli vain hänen ilmoituksensa, että maahantuoja on keskeyttänyt tutkinnan. – Miksi moottorin räjähtämisen syyn selvittäminen keskeytettiin? Mitä Skoda salaa?
      • VAG-arenalle ym. tarvitaan maahantuojan selvitys asiasta.

    • Pöljät

      No jo on saatu paljon porua yhdestä autosta. Mitä hemmettiä lässytätte p***kaa täällä vaan menkää oikeen porukalla katsomaan sitä pyhää moottoria mihinkä se "räjähti". En ole vielä nähnyt urallani "räjähtänyttä" moottoria mutta kiinni leikanneita kylläkin jopa skodan. Autoja ne vaan on eikä koko elämä.

    • A V

      Kun Suomen kuuluisimman Skodan moottoria purettiin ja tarkastettiin HTT:n johdolla 24.10.2013 oli paikalla iso joukko Skodan ammattilaisia (useamman kuin yhden Skoda-talon pomot, korjaamopäälliköt etc).

      Kolmetuntisen operaation aikana moni puhui "räjähtäneestä" moottorista. Taisipa kokenut HTT-tarkastajakin käyttää kyseistä ilmaisua. Reikä raudassa, väärässä kohdassa on aina ruma. Kertoo, että painetta on ollut paljon moottorin tuhoutuesssa.

      Vahinko, että moottorista otetut tarkat kuvat ja muu aineisto jäivät HTT:n haltuun. Hänen raporttiaan ja lausuntoaan Superbin moottorin kummallisen räjähtämisen syistä kaikki odottivat.

      Miksi maahantuoja keskeytti yht'äkkiä tutkinnan? Mitä Skoda salaa?

      PS Nimimerkki "Pöljät" on siinä oikeassa, että monet ehkä haluaisivat katsoa ja tutkia tarkemmin räjähtänyttä moottoria. Onkohan moottori tallessa ? Voisiko maahantuoja, joka ilmeisesti osti kuuluisaksi tulleen Skodan, järjestää halukkaille moottorin "näytön"?

    • A V
    • Aarno Vehviläinen

      Opetus 4 / Vt 4:llä ”räjähtäneen” Superbin tapaus osoitti, että suurissa Skoda-taloissa asiakkaiden massamainen kohtelu menee helposti yksilöllisen palvelun edelle.

      Tyypillinen esimerkki oli Laakkosen Lahden Skoda-talossa toistettu toteamus, että ”kaikkia asiakkaita kohdellaan samalla tavoin”. Se on hyvä periaate, mutta ei sopinut alkuunkaan ”räjähtäneen” Superbin tapaukseen. Jos vain 23 tkm:iä ajetusta autosta moottori räjähtää yht’äkkiä valtatieliikenteessä, ei kyseessä ole rutiinitapaus.

      Vaurioitunut auto oli ollut vähän ennen moottorin räjähtämistä myyjäliikkeen (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) merkkikorjaamolla. Sieltä se oli luovutettu koeajon ym jälkeen omistajalle ”täysin kunnossa olevana”. Auto kesti kuitenkin merkkikorjaamon käsittelyn jälkeen vain 250 km:n ajon, kun moottori tuhoutui? Tilanne oli erikoinen ja olisi vaatinut Skodan taholta erityistä huomiota.

      ”Räjähtäneen” Superbin kohdalla Skodan maahantuojan (Helkama-Auto Oy, Espoo), myyjäliikkeen (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) ja merkkikorjaamon (Laakkonen Lahti) tirehtöörien toiminta ei herättänyt luottamusta. Moottorin räjähtäminen luvattiin tutkia ja selvitykset aloitettiin. Sitten tutkinta äkillisesti keskeytettiin, kertomatta syytä keskeytykseen. Superbin omistaja yritettiin saada maksamaan ylisuuret korjauskulut (yli 10 000 euroa enemmän kuin kuluttajaviranomaisten arvio oli).

      Jopa sijaisauton järjestäminen oli kolmelle isolle Skoda-talolle ylivoimaista. Sijaisauto kyllä annettiin Superbin omistajalle useiden viikkojen odottelun jälkeen. Kun Skoda-tirehtöörit eivät kuitenkaan pystyneet päättämään, kuka oli auton käytöstä syntyvän laskun maksaja ja kun some:ssa kerrottiin ennakkotapauksista, joissa kulut oli kiistojen lopuksi peritty käyttäjältä, Superbin omistaja palautti sijaisauton.

      Edellä kuvattu kompurointi ei ole yleistä pienemmissä autotaloissa, joiden omistajat ja vastuuhenkilöt ovat lähempänä asiakasta. Ymmärtävät, että asiakkaiden kokemukset vaikuttavat nopeasti pienen liikkeen ja korjaamon maineeseen ja asiakasmääriin.

      Isoissa lasipalatseissa yksittäistä asiakasta ei koeta yhtä tärkeänä.

    • Moottori

      Mikä aiheutti kyseisen moottorivaurion??? Olisi niin maan perusteellisen kiva tietää. Onhan siittä joku lausunto julkistettu varmasti.

      • A V

        "Joku lausunto" olisi paikallaan. Sitä Skodalta odotellaan.


    • A V

      Opetus 5 / Vt 4:llä ”räjähtänyt” Superb = Skodan halpa hankintahinta houkuttaa

      Skodan halpa hankintahinta on strateginen valinta, jonka VW-konserni on tehnyt automerkkiensä profiloinnissa. Halpa hankintahinta houkuttaa, mikä näkyy erityisesti taloudellisesti tiukkoina aikoina.

      Ei ole ihme, että Octavian ja muiden halvempien Skoda-mallien myyntiluvut ovat hyviä Suomessa, jossa talous takkuaa.

      Monilla Skodan hankkivilla jää huomaamatta, että kaluston vikaherkkyys ja poikkeuksellisen lyhyet takuuajat ovat vaarallinen yhdistelmä. Heikko tuotevastuu aiheuttaa helposti ongelmia, kuten kävi vt 4:llä ”räjähtäneen” Superbin tapauksessa.

      Isojen Skoda-talojen tuotevalistukseen uskominen maksaa. Esimerkiksi Skodan merkillä ”pyhitetyn” moottoriöljyn ostaminen hintaan 25 euroa / litra vaikuttaa hätävarjelun liioittelulta. Pienemmissä taloissa asiakasta osataan opastaa käyttämään samaa öljyä kohtuulliseen hintaan, varustettuna ehkä muilla VAG-konsernin merkinnöillä.

      ”Räjähtäneen” Superbin korjauksesta omistaja yritettiin saada maksamaan pahimmillaan yli 10 000 euroa enemmän kuin kuluttajaviranomaiset arvioivat.

      • Kirjoittelisit totta

        Näin empiirisen tukimuksen pohjalta voinen kertoa, että Skoda ei ole vikaherkkä. Väitän, että minun käytännön kokemus Skodista on hieman eri kuin henkilön, joka ei ole omistanut Skodaa. Minulla on ollut myös muita automerkkejäkin, joten kykenen vertailemaan Skodaa muihinkin merkkeihin. Eli kokemukseni ei ole MUTUa vaan todellista. Mitä tulee takuuseen (2 v), se on kylläkin joissain tapauksissa pidempi ja taas jonkin auton 5 v takuu ei tarkoita 5 vuoden täystakuuta. Lukekaa takuuehdoista ne pinellä präntätyt tekstit, niin huomaatte mitä se on.
        Ja mitä tulee öljyihin, sinua on petetty, jos maksoit 25 € litralta. En muista ihan tarkkaa litrahintaa, enkä viitsi lähteä tarkistamaankaan, mutta se on alle pitkälti alle 20 € litralta (longlife öljy). Sinun ei ole pakko ostaa sitä öljyä huoltoliikkeestä, voit ostaa öljyn tarvikeliikkeestä (heillä on myös VAG-konsernin merkinnöil varustettua öljyä). Sinä voit myös huollattaa autosi muuallakin kuin autoliikkeen huollossa ja takuu pysyy voimassa.


      • A V
        Kirjoittelisit totta kirjoitti:

        Näin empiirisen tukimuksen pohjalta voinen kertoa, että Skoda ei ole vikaherkkä. Väitän, että minun käytännön kokemus Skodista on hieman eri kuin henkilön, joka ei ole omistanut Skodaa. Minulla on ollut myös muita automerkkejäkin, joten kykenen vertailemaan Skodaa muihinkin merkkeihin. Eli kokemukseni ei ole MUTUa vaan todellista. Mitä tulee takuuseen (2 v), se on kylläkin joissain tapauksissa pidempi ja taas jonkin auton 5 v takuu ei tarkoita 5 vuoden täystakuuta. Lukekaa takuuehdoista ne pinellä präntätyt tekstit, niin huomaatte mitä se on.
        Ja mitä tulee öljyihin, sinua on petetty, jos maksoit 25 € litralta. En muista ihan tarkkaa litrahintaa, enkä viitsi lähteä tarkistamaankaan, mutta se on alle pitkälti alle 20 € litralta (longlife öljy). Sinun ei ole pakko ostaa sitä öljyä huoltoliikkeestä, voit ostaa öljyn tarvikeliikkeestä (heillä on myös VAG-konsernin merkinnöil varustettua öljyä). Sinä voit myös huollattaa autosi muuallakin kuin autoliikkeen huollossa ja takuu pysyy voimassa.

        TSI-moottoreiden viat ovat valitettavan yleisiä. Myöskään DSG -vaihteistojen vikoja ei ole syytä vähätellä. Vt 4:llä ”räjähtäneessä” Superbissa oli kyseinen vikaherkkä tekniikka.

        Myös minulla on vuosi sitten hankitussa Octaviassa samanlainen moottori ja automaattivaihteisto (1,8 TSI DSG). Ihmetyttää, miksi Skodan tirehtöörit eivät 24.10.2013 pidetyn räjähtäneen moottorin purkamisen ja tarkastuksen yhteydessä kertoneet yleisesti tiedossa olleista vioista. Yrittivät uskotella, että Superbin moottorin tuhoutumisen olisi aiheuttanut yli puolitoista vuotta aiemmin AD-korjaamolla suoritettu öljynvaihto.

        ”Räjähtäneen” Superbin tapauksessa huomion arvoista on Skodan maahantuojan johdolla tapahtunut toiminta. Ensin Superbin omistaja yritettiin saada yksin maksamaan ylisuuret korjauskulut (yli 10 000 euroa liikaa). Viikkokaudet kolmen ison Skoda-talon tirehtöörit todistelivat, ettei muuta keinoa löydy. Omistajan on maksettava. Ja yritettävä myöhemmin hakea korvausta kärsimästään vahingosta kuluttajariitalautakunnassa tai oikeudessa. Ylimielistä asiakaspalvelua.

        Kun ”räjähtäneestä” Superbista tuli sosiaalisessa mediassa käydyn vilkkaan keskustelun myötä Suomen kuuluisin Skoda, isot Skoda-talot halusivat maksaa kaikki kulut. Sen myös tekivät, josta kiitokset. Avoimiksi jäi kuitenkin kaksi kysymystä:
        1. Miksi maahantuoja eli Helkama Auto Oy määräsi moottorin räjähtämisen syytä selvittäneen HTT:n lopettamaan työnsä ennen tutkimusraportin valmistumista?
        2. Noudattavatko maahantuoja ja myyjäliike (Mäkelän Autotalo Järvenpää) jatkossa Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeita, joita ”räjähtäneen” Skodan tapauksessa rikottiin toistuvasti?

        Skoda-väki odottelee vastauksia.

        Skodan merkillä ”pyhitetyn” moottoriöljyn hinta 25 € / litra on helppo tarkistaa puhelinsoitolla isojen lasipalatsien tarvikepuolelta. Nimimerkki ”Kirjoittelisit totta” on oikeassa, että jokainen pienempi liike myy halvemmalla. Samaa VAG-konsernin merkinnöin varustettua longlife-öljyä löytyy kohtuulliseen hintaan jopa tavaratalojen hyllyistä.


    • Non skoda driver

      Kiinnostaisi pari juttua. Oliko auton moottorissa oikea määrä moottoriöljyä vauriohetkellä?
      Oliko öljyn seassa jotakin muuta nestettä kuten bensaa tai vettä?
      Kyllä kai nämä asiat on sulle kerrottu.

      • A V

        Olennaisia kysymyksiä ”Non skoda driver:ilta”. Niitä pohdittiin heti Superbin moottorin räjähdettyä. Ja pohditaan edelleenkin, kun Skoda ei ole selvittänyt syytä moottorin yllättävään räjähtämiseen.

        Varmaan kaikki tuhoutuneen moottorin tarkastuksessa 24.10.2013 olleet uskoivat, että tarkkoja vastauksia saadaan HTT:n lausunnossa. Myös VAG-arenalta ilmenee, että HTT:n raporttia todella odotettiin. HTT:n lausuntoa ei tullut. Häneltä tuli vain ilmoitus sähköpostissa, että maahantuoja on keskeyttänyt tutkinnan. Mitään selitystä tai syytä tutkinnan lopettamiseen maahantuoja ei ole ilmoittanut. – Ylimielistä toimintaa.

        Puretusta moottorista 24.10.2013 talteen otettu öljy päätettiin lähettää VTT:n tutkittavaksi. Jälkeenpäin selvisi, ettei ole tutkittu. – Melkoinen farssi koko höpötys ”käytetty väärää öljyä”. Samoin väitteet, että syynä räjähdykseen 23 tkm:n ajon jälkeen olisi ollut 10 tkm:n öljynvaihto AD-huollossa.

        Pitäisikö tutkia tarkemmin myyjäliikkeen (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) osuus, jonka korjaamolla Superb oli vähän ennen moottorin räjähtämistä? Luovutettiin omistajalle koeajon ym jälkeen ”täysin kunnossa olevana”, kesti vajaan 250 km:n ajon, kunnes räjähti ilman varoitusvalojen palamista tai muuta ennakkovaroitusta.


    • Missä syy?

      Miten tämä liittyy Skodan "huonouteen"? Näyttäisi siltä, että joku on tehnyt virheen huoltaessa autoa, onko se auton vika?

      • A V

        Oikein, ei välttämättä ole jokaiseen Skodaan kuuluva vika, jos yksi Superb "räjähtää" vain 23 tkm:iä ajettuna. Mutta jotain hämärää jutussa on, kun Skoda ei halunnut outoa tapausta tutkia.

        Kummallista oli myös se, että korjauskulut yritettiin sysätä yksinomaan omistajan maksettaviksi. Pitäisikö tutkia tarkemmin myyjäliikkeen (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) osuus, kuten edellä on todettu?

        Vai oliko vika Laakkosen Lahden korjaamon töiden hinnoittelussa? Tai olisiko maahantuojan eli Helkama-Auto Oy:n toimintakulttuurissa korjaamista?


    • Äijäjooga

      Moottori räjähti syyskuussa 2014. Oletko ennustaja?

      • A V

        Oikein, moottori räjähti syyskuussa. Ehdittiin ajaa kaikkiaan vain 23 tkm:iä, Mäkelän pajalta tulon jälkeen vajaa 250 km:iä. Kummallinen tapaus, jonka syytä Skoda ei ole vielä pystynyt selvittämään.

        18.9.2014 vietetään "räjähtäneen" Superbin 1-vuotismuistopäivää. Toivottavasti muisteluissa mukana ovat maahantuojan (Helkama-Auto Oy, Espoo), myyjäliikkeen (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) ja vaihtelevalla onnella Superbin korjaamista suorittaneen Laakkosen Lahden Skoda-korjaamon korkeat edustajat.


      • höh
        A V kirjoitti:

        Oikein, moottori räjähti syyskuussa. Ehdittiin ajaa kaikkiaan vain 23 tkm:iä, Mäkelän pajalta tulon jälkeen vajaa 250 km:iä. Kummallinen tapaus, jonka syytä Skoda ei ole vielä pystynyt selvittämään.

        18.9.2014 vietetään "räjähtäneen" Superbin 1-vuotismuistopäivää. Toivottavasti muisteluissa mukana ovat maahantuojan (Helkama-Auto Oy, Espoo), myyjäliikkeen (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) ja vaihtelevalla onnella Superbin korjaamista suorittaneen Laakkosen Lahden Skoda-korjaamon korkeat edustajat.

        No, sä sait siitä rahat, joten mitä sä täällä enää vikiset?


      • A V
        höh kirjoitti:

        No, sä sait siitä rahat, joten mitä sä täällä enää vikiset?

        Taloudelliset seikat ja rahojen käsittely olivat Superbin omistajan ja Skodan maahantuojan sekä myynti-/ huoltoketjun välinen asia.

        Minua, jolla on Octaviassani sama tekniikka (1,8 TSI DSG) kuin "räjähtäneessä" Superbissa, kiinnostaa syy yht'äkkiseen moottorin tuhoutumiseen. Tietysti syytä kyselee moni muukin.

        Myös tapauksen jälkihoidossa ja selvittelyissä mukana olleiden kolmen ison Skoda-talon toimintakulttuurissa on paljon korjattavaa. Ostavan yleisön on hyvä olla tietoisia asiakaspalvelun pahimmista puutteista.


      • A V
        A V kirjoitti:

        Taloudelliset seikat ja rahojen käsittely olivat Superbin omistajan ja Skodan maahantuojan sekä myynti-/ huoltoketjun välinen asia.

        Minua, jolla on Octaviassani sama tekniikka (1,8 TSI DSG) kuin "räjähtäneessä" Superbissa, kiinnostaa syy yht'äkkiseen moottorin tuhoutumiseen. Tietysti syytä kyselee moni muukin.

        Myös tapauksen jälkihoidossa ja selvittelyissä mukana olleiden kolmen ison Skoda-talon toimintakulttuurissa on paljon korjattavaa. Ostavan yleisön on hyvä olla tietoisia asiakaspalvelun pahimmista puutteista.

        Skodan kannattaisi tutkia uusiin / vähän ajettuihin autoihin tulleet kummalliset viat Ainakin sellaiset, joissa onnettomuusriski on ollut suuri.

        Vt 4:llä yllättäen "räjähtäneen" Superbin tapaus olisi pitäyt selvittää perinpohjin. Eihän 23 tkm:iä ajettuja autoja jysähtele jokapäivä.

        Skoda ei ole halunnut selvittää syytä Superbin moottoin tuhoutumiseen.- Miä maaahantuoja salailee, kun käski lopettaa tutkinnan?


    • Logiikka pelaa

      Tuon jutun mukaan logiikka toimii seuraavasti:
      - älä aja mitään automerkkiä, kaikki automerkit ovat ajaneet joskus kolarin
      - älä aja polkupyörää, kaikki polkupyörämerkit ovat kolaroineet joskus
      - älä kävele yleisellä tiellä, joku jää joskus auton alle

      Siispä, pysy edelleen sielä peräkammarissa

      • A V

        Vt 4:llä "räjähtänyt" Superb näkyy olevan Skodallen arka paikka. On käynistetty uusi "poistopolitiikka".

        Keskustelupalstoilta ja keskusteluketjuista poistetaan järjestelmällisesti kommentteja "Suomen kuuluisimmasta Skodasta".

        "Poistopolitiikasta" huolimatta Skodalla ajavia kiinnostaa edelleen syy vähän ajetun Superbin moottorin yht´äkkiseen räjähdykseen. Yleensä ammattimiehet haluavat tutkia oudot tapaukset. Skodaa ei kiinnosta. Onko ammattitaidossa puutteita?


      • Tee näin
        A V kirjoitti:

        Vt 4:llä "räjähtänyt" Superb näkyy olevan Skodallen arka paikka. On käynistetty uusi "poistopolitiikka".

        Keskustelupalstoilta ja keskusteluketjuista poistetaan järjestelmällisesti kommentteja "Suomen kuuluisimmasta Skodasta".

        "Poistopolitiikasta" huolimatta Skodalla ajavia kiinnostaa edelleen syy vähän ajetun Superbin moottorin yht´äkkiseen räjähdykseen. Yleensä ammattimiehet haluavat tutkia oudot tapaukset. Skodaa ei kiinnosta. Onko ammattitaidossa puutteita?

        Ja tääläkin. Onko mielestäsi kyseessä jokin salaliittoteoria?
        Pysy vaan sielä peräkammarissa, niin olet turvassa pahalta maailmalta.


      • A V
        Tee näin kirjoitti:

        Ja tääläkin. Onko mielestäsi kyseessä jokin salaliittoteoria?
        Pysy vaan sielä peräkammarissa, niin olet turvassa pahalta maailmalta.

        Ei kyse ole salaliitosta, lähinnä ylimielisestä asiakaspalvelusta Skodan taholta. Huonosti hoitivat vt 4:llä "räjähtäneen" Superbin tapauksen.

        Maahantuojan ja jutussa tunaroineiden parin muun Skoda-tirehtöörin kannattaisi muistaa, että jokainen hyvin hoidettu reklamaatio on mitä parhainta myyntityötä.


      • totuus poistetaan taas
        A V kirjoitti:

        Ei kyse ole salaliitosta, lähinnä ylimielisestä asiakaspalvelusta Skodan taholta. Huonosti hoitivat vt 4:llä "räjähtäneen" Superbin tapauksen.

        Maahantuojan ja jutussa tunaroineiden parin muun Skoda-tirehtöörin kannattaisi muistaa, että jokainen hyvin hoidettu reklamaatio on mitä parhainta myyntityötä.

        Noita räjähtäneitä tsi autoja on maailma pullollaan.jakopää petti ja täys tuho oli tosiasia


      • dokut pöytään
        totuus poistetaan taas kirjoitti:

        Noita räjähtäneitä tsi autoja on maailma pullollaan.jakopää petti ja täys tuho oli tosiasia

        Esitä dokumentteja väitteestäsi. Ei sinua muutoin usko muut kuin sinä itse.


      • kuisse on
        A V kirjoitti:

        Ei kyse ole salaliitosta, lähinnä ylimielisestä asiakaspalvelusta Skodan taholta. Huonosti hoitivat vt 4:llä "räjähtäneen" Superbin tapauksen.

        Maahantuojan ja jutussa tunaroineiden parin muun Skoda-tirehtöörin kannattaisi muistaa, että jokainen hyvin hoidettu reklamaatio on mitä parhainta myyntityötä.

        Mutta tämä lauseesi: "Keskustelupalstoilta ja keskusteluketjuista poistetaan järjestelmällisesti kommentteja "Suomen kuuluisimmasta Skodasta". "
        Ei kai tätä toimenpidettä maahantuoja tee?


      • A V
        kuisse on kirjoitti:

        Mutta tämä lauseesi: "Keskustelupalstoilta ja keskusteluketjuista poistetaan järjestelmällisesti kommentteja "Suomen kuuluisimmasta Skodasta". "
        Ei kai tätä toimenpidettä maahantuoja tee?

        Ei kai sentään maahantuoja? Varmaan paljon muutakin puuhaa Skodan kilven kiillottamisessa?

        Kun edellinen poistettu viesti oli seitsemäs, tulee tästä jo kahdeksas (8.poistettu parin päivän sisällä).


      • A V kirjoitti:

        Ei kai sentään maahantuoja? Varmaan paljon muutakin puuhaa Skodan kilven kiillottamisessa?

        Kun edellinen poistettu viesti oli seitsemäs, tulee tästä jo kahdeksas (8.poistettu parin päivän sisällä).

        Kyllä, haluat vaan nostaa vanhaa palstaa samoilla kommenteilla
        kun et muuta keksi, tai haetko tahallisesti tätä kinaamista
        mitä siitä joka kerta syntyy?
        Kerran sulla ei ole mitään lisäfaktoja asioista niin miksi jankata
        vanhoilla kommenteilla?

        Tai turhilla kysymyskommenteilla,
        mitkä ei muuta kantaa tai näkökulmaa miksikään.


      • A V
        Godsmack kirjoitti:

        Kyllä, haluat vaan nostaa vanhaa palstaa samoilla kommenteilla
        kun et muuta keksi, tai haetko tahallisesti tätä kinaamista
        mitä siitä joka kerta syntyy?
        Kerran sulla ei ole mitään lisäfaktoja asioista niin miksi jankata
        vanhoilla kommenteilla?

        Tai turhilla kysymyskommenteilla,
        mitkä ei muuta kantaa tai näkökulmaa miksikään.

        Faktaa on, että
        1) Superbin moottori räjähti yht´äkkiä vt 4:llä (ajettu vain 23 tkm).
        2) Skodan merkkikorjaamo (Laakkonen, Lahti) yritti saada omistajan maksamaan kaiken (pahimmillaan yli 10 000 eoroa enemmän kuin kuluttajaviranomaisten arvio).
        3) Maahantuojan (Helkama-Auto Oy) ja myyjäliikkeen (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) tirehtöörit olivat viikkokausia Laakkosen kohtuuttoman suurten vaatimusten takana, yrittivät painostaa Superbin omistajaa maksamaan kaiken.
        4) Skodan maahantuoja keskeytti yllättäen ja mitään selittämättä HTT:n johdolla aloitetun räjähdyksen syyn tutkimisen.

        Muitakin faktoja em. isojen Skoda-talojen ylimielisestä toimintakulttuurista ja huonosta asiakaspalvelusta on havaittu ja reklamoitu.

        Skodalla ajavien ja varsinkin hankintaa harkitsevien on syytä tietää, että ongelmien ilmetessä isot Skoda-talot voivat käyttäytyä epäoikeudenmukaisesti vaikeuksissa olevaa Skodan omistajaa kohtaan (Superbin omistajapariskunta oli eläkeläisiä, molemmat sairaita, jonka Skoda-tirehtöörit hyvin tiesivät).

        Tapaus oli törkeydessään ainutlaatuinen. Kysymyksiä em. Skoda-talojen tirehtöörien toiminnasta riittää.


      • gs birotor
        A V kirjoitti:

        Faktaa on, että
        1) Superbin moottori räjähti yht´äkkiä vt 4:llä (ajettu vain 23 tkm).
        2) Skodan merkkikorjaamo (Laakkonen, Lahti) yritti saada omistajan maksamaan kaiken (pahimmillaan yli 10 000 eoroa enemmän kuin kuluttajaviranomaisten arvio).
        3) Maahantuojan (Helkama-Auto Oy) ja myyjäliikkeen (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) tirehtöörit olivat viikkokausia Laakkosen kohtuuttoman suurten vaatimusten takana, yrittivät painostaa Superbin omistajaa maksamaan kaiken.
        4) Skodan maahantuoja keskeytti yllättäen ja mitään selittämättä HTT:n johdolla aloitetun räjähdyksen syyn tutkimisen.

        Muitakin faktoja em. isojen Skoda-talojen ylimielisestä toimintakulttuurista ja huonosta asiakaspalvelusta on havaittu ja reklamoitu.

        Skodalla ajavien ja varsinkin hankintaa harkitsevien on syytä tietää, että ongelmien ilmetessä isot Skoda-talot voivat käyttäytyä epäoikeudenmukaisesti vaikeuksissa olevaa Skodan omistajaa kohtaan (Superbin omistajapariskunta oli eläkeläisiä, molemmat sairaita, jonka Skoda-tirehtöörit hyvin tiesivät).

        Tapaus oli törkeydessään ainutlaatuinen. Kysymyksiä em. Skoda-talojen tirehtöörien toiminnasta riittää.

        Kysymys milloin in tullut mitään uutta tietoa asiasta, kun tuntuu vain sama levy pyörivän koko ajan ja jos auto ei ole sinun niin mistä tiedät mitään oikeaa faktaa asiasta?


      • A V kirjoitti:

        Faktaa on, että
        1) Superbin moottori räjähti yht´äkkiä vt 4:llä (ajettu vain 23 tkm).
        2) Skodan merkkikorjaamo (Laakkonen, Lahti) yritti saada omistajan maksamaan kaiken (pahimmillaan yli 10 000 eoroa enemmän kuin kuluttajaviranomaisten arvio).
        3) Maahantuojan (Helkama-Auto Oy) ja myyjäliikkeen (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) tirehtöörit olivat viikkokausia Laakkosen kohtuuttoman suurten vaatimusten takana, yrittivät painostaa Superbin omistajaa maksamaan kaiken.
        4) Skodan maahantuoja keskeytti yllättäen ja mitään selittämättä HTT:n johdolla aloitetun räjähdyksen syyn tutkimisen.

        Muitakin faktoja em. isojen Skoda-talojen ylimielisestä toimintakulttuurista ja huonosta asiakaspalvelusta on havaittu ja reklamoitu.

        Skodalla ajavien ja varsinkin hankintaa harkitsevien on syytä tietää, että ongelmien ilmetessä isot Skoda-talot voivat käyttäytyä epäoikeudenmukaisesti vaikeuksissa olevaa Skodan omistajaa kohtaan (Superbin omistajapariskunta oli eläkeläisiä, molemmat sairaita, jonka Skoda-tirehtöörit hyvin tiesivät).

        Tapaus oli törkeydessään ainutlaatuinen. Kysymyksiä em. Skoda-talojen tirehtöörien toiminnasta riittää.

        Jälleen samaa virttä, ei mitään uutta faktaa, tuo koko litania on kuultu jo aijemmin.


    • Oli pakko käydä lukasemas vag areenan oman porukan
      juttuja koskien tätä jupakkaa, nauravat jo tälle joka näitä
      juttuja keksii kun eivät hekään saa niistä mitään tolkkua,
      eikä etenkään mitään vastauksia.

      • J-Årma

        Olit väärällä palstalla, siellä on volkkarijuttuja. Käy skooda-areenalla tai itäblokinauto areenalla.


    • A V

      Moni kaipaa koko ajan uusia tietoja Suomen kuuluisimman Skodan tapauksesta. Ymmärrettävästi myös palstan luotsi.

      Kuitenkaan esimerkiksi suurten Skoda-talojen tirehtöörit eivät opi asioita siten, että uutta suolletaan jatkuvasti. Painostivat porukalla (maahantuoja, myyjäliike ja merkkikorjaamo) "räjähtäneen" Superbin omistajaa maksamaan kohtuuttomia korjauskuluja. Vasta sosiaalisessa mediassa syntyneen paineen myötä innostuivat ostamaan "räjähtäneen" kuuluisuuden.

      Jättivät kuitenkin vastaamatta suurta yleisöä kiinnostaneisiin kysymyksiin (mm. VAGarenalla). Vastauksia on nyt kyselty kaikessa rauhassa. Skoda-tirehtöörien olisi syytä oppia, että "hyvin hoidettu reklamaatio on mitä parhainta myyntityötä".

      Skodalla ajavien ja Skodan hankintaa harkitsevien on hyvä tietää, miten tylyä kohtelu voi olla, jos tulee ongelmia kaluston yllättäen pettäessä. Keskustelussa on annettu ja tullaan antamaan ohjeita, miten vaikeuksiin joutuneen Skodan omistajan kannattaa toimia, mikäli myyjäliike, maahantuoja ja merkkikorjaamo toimivat KKV:n ohjeiden vastaisesti.

      Monenlaista opittavaa on tarjolla vt 4:llä "räjähtäneen" Superbin tapauksesta.

      • Lopeta ajoissa

        Nämä on nähty. Mikä on, kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu?


      • Jopa VAG Arenalla nauretaan näille jutuille.


      • A V
        Godsmack kirjoitti:

        Jopa VAG Arenalla nauretaan näille jutuille.

        Loppuarvioiden aika lähestyy. Tarinan konnat Suomen kuuluisimman Skodan jutussa ovat pian selvillä?


      • A V
        A V kirjoitti:

        Loppuarvioiden aika lähestyy. Tarinan konnat Suomen kuuluisimman Skodan jutussa ovat pian selvillä?

        Koska lähestyy loppuarviointi minun mielenterveydestä?

        Hyvin pian, sillä "räjähtäneen skodan" tapaus on ajanut
        minut niin loppuun henkisesti, että olen jo lepohoidossa
        ja tästä syystä olen aloittanu oikeusprosessin autolaakkosta,
        sekä helkamaa vastaan henkisten haittojen tuottamisesta.

        En ehkä koskaan enään pysty ajamaan omalla skodallani.


      • Aarno Vehviläinen
        A V kirjoitti:

        Koska lähestyy loppuarviointi minun mielenterveydestä?

        Hyvin pian, sillä "räjähtäneen skodan" tapaus on ajanut
        minut niin loppuun henkisesti, että olen jo lepohoidossa
        ja tästä syystä olen aloittanu oikeusprosessin autolaakkosta,
        sekä helkamaa vastaan henkisten haittojen tuottamisesta.

        En ehkä koskaan enään pysty ajamaan omalla skodallani.

        Tänään 24.8. ilmestyi "A V" nimimerkillä tehtyjä vuodatuksia, joita en ole laatinut. Siirryn käyttämään koko nimeäni.

        Uskon, että Suomen kuuluisimmasta Skodasta käytyä keskustelua seuranneet ymmärtävät, etten ole itse kirjoittanut yllä olevaa 24.8.2014 klo 16.50 julkaistua hengen tuotetta.

        Aarno Vehviläinen


    • edeleen kannatan

      näinhän se on opeli on ainut auto jonka laatu parantunut ja lienee saksalaisista paras ( ei kalliita vikoja mikä vttas enempi kun tonnien vika jossakin 50k autossa?) .corsa,astra,zafira meriva insignia

    • miten se voi

      räjähtää syyskuussa 2014 kun chattiin kirjoitettu 30.06.2014.Kyllä siinä taas tyhmät vastailee provoon.

      • A V

        Suomen kuuluisimmasta Skodasta (vt 4:llä "räjähtänyt" Superb) opittavaa riittää.


      • A V

        Parahin "miten se voi", on hienoa, että kiinnostuksesi
        (vt 4:llä "räjähtänyt" Superb) asiaa kohtaan on juuri
        sinun valokeilassa ja olet myös huolestunut tästä
        siinä missä muutkin autoistaan huolissa olijat.

        Olen aikeissa hiljentyä tästä aiheesta, sillä niinkuin varmaan tiedät
        olen tällä hetkellä henkisesti kykenemätön huolehtimaan itsestäni.
        Tämän vuoksi perikuntani on takavarikoinut tietokoneeni,
        sekä sulkenut nettiyhteyteni.
        Tällä hetkellä kirjoitan salaa sairaalan vuodeosaston
        langattomalla yhteydellä.
        On innoittavaa, että aihe jaksaa vieläkin herättää
        tätä valtavaa kiinnostusta (vt 4:llä "räjähtänyt" Superb) kohtaan.

        Huomenna joudun suljetulle pehmustettuun,
        mutta mukavaan huoneeseen, jonne minulle ei sallita
        tietokonetta saati internetyhteyttä.
        Siellä saan kuulemma myös väritystehtäviä hoidettavaksi,
        olen otettu tästä uudesta minulle suodusta tehtävistä.
        Tulen hoitamaan tehtävän yhtä fiksusti kuin tämän
        "räjähtäneen skodan" tapauksessa olette panneet merkille.


    • Aarno Vehviläinen

      Tänään 24.8. on ilmestynyt "A V" nimimerkillä tehtyjä vuodatuksia, joita en ole laatinut. Siirryn käyttämään koko nimeäni.

      Uskon, että Suomen kuuluisimmasta Skodasta käytyä keskustelua seuranneet ymmärtävät, etten ole itse kirjoittanut yllä olevaa 24.8.2014 klo 17.18 (tai 16.50) julkaistua hengen tuotetta.

      Aarno Vehviläinen

      PS. Tiedän, että jokainen voi käyttää haluamaansa nimimerkkiä. Aavistan, että monenlainen häirintä lisääntyy, kun lähestyy aika, jolloin muistellaan vuoden takaisia tapahtumia vt 4:llä "räjähtäneen" Superbin jutussa.

    • Aarno Vehviläinen

      Ja vaikka pian julkaisenkin vuosipäivän johdosta
      tänne viestejä, niin mitään uutta mainittavaa
      ei minulla aiheeseen ole.
      Haluan vain, että tämä muistetaan ikuisesti,
      en anna kellekään mielenrauhaa tästä
      mitä jouduin kokea tämän kaikrn vuoksi.

      • ei järkytä

        Voinen tuottaa sinulle pettymyksen, minun mielenrauha ei järky sinun jutuistasi. Tuo vuodatuksesi on suorastaan naivi. Mutta jos sinä saat tuosta henkistä helpotusta, niin anna palaa vaan.


    • Aarno Vehviläinen

      Tervetuloa sukuun klo 18.13 ilmaantunut uusi Aarno Vehviläinen. Sukumme vanhin toivoo, että Vehviläinen-nimeä käyttävät kirjautuisivat Suomi 24-palstalle ennen kommentointia. Tietysti kirjautuminen ei ole välttämätöntä, mikäli sattuu kuulumaan muuhun sukuun.

      Eri suvuilla on erilaisia tapoja, kuten myös eri automerkkien maahantuojilla.

      • Ihmettelevä

        Ei ole rekisteröity nimi, joten kaiketi sitä saa käyttää kuka haluaa?


    • kääppä tilloomassa

      sinä vihviläinen tai vehviläinen kaikoo arvuutuskeskuksesta niin sitten arvuutellaan oletko henkisesti,kehollisesti vain muute vain pas`kan kirjoitelija aikasi kuluksi.

    • Aarno Vehviläinen, pahoitteluni jos sinun Skodasi joskus räjähti, oliko se siis sinun ainoa ja ensimmäinen autosi, mikä räjähti kesken ajon? Saksalaiset yleensä tunnetaan laadusta, mutta eihän sen auton hajoaminen ole mitenkään mahdotonta.

      Kun sinä ajoit sillä Skodallasi ja oli täynnä se 23tkm, olitko muistanut huollattaa sen sinun autosi asianmukaisesti? Ilmeisesti et kumminkaan käyttänyt autoasi merkkihuollossa, joten merkkitakuun menetit siinä samassa, tai sitten huolsit itse oman autosi, mikä selittääkin sen että Skoda hajosi. Kun jaksat tästä samasta aiheesta jatkaa usein, johtuu se siitä, että teit itse autollesi jotain väärin, koska sitä ei halua kukaan sinulle korvata, ei edes auto- / huoltoliikkeet käy täällä aihetta kommentoimassa. Ranskalaisilla autoilla ajelevat ei itke, ne kun sattuu nyt useimmiten jättää tienposkeen. :P

      Oliko todellisuudessa niin, että yritit vielä viritellä autosi moottoria, vai mikä oikeasti on, kun yhdestä autosta pitää koko ajan keskustella, varsinkaan kun se yksittäisen ihmisen kertoma harvoin on se tarinan koko totuus, eli mitä tietoja piilotellaan ja salataan aiheesta, sitä että asian tapahtumat oli oma virhe?

    • Aarno Vehviläinen

      Skodan omistajan maksettavaksi tarjotut ylisuuret korjauskulut näyttävät saaneen Skoda-palstalla runsaasti puolustajia. Se on outoa. Ovatkohan kohtuuttoman laskutuksen kannattajat Skodan palkkalistoilla?

      Vt 4:llä ”räjähtäneen” Superbin korjauksesta omistajalle tarjottu lasku oli räikeimmillään yli 10 000 euroa enemmän kuin kuluttajasuojaa valvovat viranomaiset pitivät asiallisena. Autolla oli ajettu vain 23 tuhatta, ennen kuin moottori yllättäen räjähti.

      Minusta Superbin omistajapariskunnan pompottelu oli epäoikeudenmukaista. En vieläkään ymmärrä, miksi maahantuoja (Helkama-Auto Oy, Espoo), myyjäliike (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) ja korjaamo (Laakkonen, Lahti) piinasivat viikkokausia Superbin omistajaa (sairas eläkeläinen, pyörätuolipotilaana olevan puolisonsa omaishoitaja).

      Kolmen ison Skoda-talon tirehtöörit yrittivät monin tavoin painostaa ”räjähtäneen” Superbin maksamaan yksin kaikki korjauskulut. Esittivät, että omistaja voi myöhemmin pyrkiä hakemaan itselleen oikeutta kuluttajariitalautakunnassa tai tuomioistuimissa. Ajatus sekin? Kuinkahan pitkä prosessi olisi syntynyt? Kuluttajariitalautakunnassa keskimääräiset käsittelyajat ovat yli vuoden, tuomioistuimissa vieläkin pitempiä. Ja mikä olisi ollut prosessoinnin tulos?

      Sosiaalisessa mediassa käytiin keskustelu, joka osoitti, etteivät suomalaiset hyväksy edellä kerrottua epäoikeudenmukaisuutta. Eivät hyväksy kohtuutonta laskutusta eivätkä ylimielistä suhtautumista Skodan pitkäaikaiseen asiakkaaseen eli ”räjähtäneen” Superbin omistajaan.

      Loka-marraskuun keskusteluissa foorumina oli Facebook, jossa tuhannet suomalaiset ilmaisivat närkästyksensä Skoda Suomen toimintaan. Myös VAGarenalla käytiin pariviikkoinen pöhinä, jonka Skoda sulki. En ollut keskustelussa itse mukana, mutta sain VAG-sivuja selatessani runsaasti tietoa TSI-moottoreiden ja DSG-vaihteistojen vioista (kumpikin vikaherkkä tekniikka oli ”räjähtäneessä” Superbissa m/2010 ja on vuosi sitten ostamassani Octaviassa m/2010).

      Marraskuun lopussa Skoda innostui ostamaan kuuluisaksi tulleen Superbin.

      Maahantuoja jätti kuitenkin vastaamatta kahteen kysymykseen:
      1) Mikä oli syy Superbin moottorin yht’äkkiseen räjähtämiseen? (Miksi maahantuoja keskeytti syyn tutkimisen?)
      2) Noudattaako Skoda Suomi KKV:n (Kilpailu- ja kuluttajavirasto) ohjeita?

      Skoda-väen etu on, että ”räjähtäneen” Superbin jutussa tunaroineiden kolmen (3) ison Skoda-talon toimintakulttuurin epäkohdat korjataan. Em. talojen tirehtöörien on syytä oivaltaa, ettei reklamoiva asiakas ole vihollinen. Reklamaatioita tulee. Niitä ei kannata riitauttaa liian helposti.

      Hyvin hoidettu reklamaatio on mitä parhainta myyntityötä.

      • ole pyrkyri

        Jumprahuti, aivan uutta asiaa. En ole ikinä kuullutkaan koko asiasta. Olet sinä pätevä, kun valistat meitä näin valaisevalla esimerkillä. Älä ihmeessä lopeta tuota valistuskampanjaasi. Pyri vaikka TV:n esiintymään tai voithan pyrkiä vaikka Eduskuntaan vaaliteemana "räjähtänyt Superb".


      • Ähvänä

        Hajoo aamuihis sivari


    • Chatissa kirjoitat

      Ensin kirjoitat syyskuu 2014 räjähti voi hyvä miesparka ei tainnut räjätää kun pas`kat housuun ja sekin ennen vuoden 2014 syyskuuta.

      • kovvoo hommoo

        Näitä räjähtäneitä skodia on pajat pullollaan.millpin turbon.jakopään tai dsg.n takia


    • Aarno Vehviläinen

      Harvard Business Review’in tämän päivän johtamisvinkki sopii hyvin ”räjähtäneen” Superbin jutussa mukana olleille tirehtööreille: ”Don’t Stop Learning Once You Hit the C-Suite” (HBR August 27, 2014).

    • A V

      Olisiko ”räjähtäneen” Superbin jutussa kummallisesti käyttäytyneiden Skoda-talojen kohteena ollut AD-huolto- ja korjaamoketju?

      Miksi maahantuoja (Helkama-Auto Oy, Espoo) pyrki osoittamaan, että syynä Superbin moottorin räjähtämiseen oli 10 tkm:n kohdalla suoritettu öljynvaihto AD-korjaamolla?

      Miksi myös myyjäliike (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) yritti painostaa Superbin omistajaa maksamaan yksin Laakkosen Lahden Skoda-talon ylisuuren laskun? Ja peräämään myöhemmin "omiaan" kuluttajariitalautakunnassa tai oikeudessa? Miksi kolme isoa Skoda-taloa väitti viikkokaudet, että moottorin tuhoutumisen olisi aiheuttanut AD-korjaamolla suoritettu öljynvaihto?

      Voiko Skodan öljynvaihdon tehdä itse tai AD- / muilla huoltokorjaamoilla (Fixus ym)?

      Skodan väite, että vain merkkikorjaamot hallitsevat Skodan tekniikan ei pitänyt paikkaansa ”räjähtäneen” Superbin tapauksessa. Merkkikorjaamo (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) remontoi autoa hieman ennen moottorin tuhoutumista. Superb luovutettiin koeajon ym jälkeen omistajalle ”täysin kunnossa olevana”, kesti vajaat 250 km:iä, ennen kuin paukahti? – Missä vika? Käsittääkseni maahantuoja ei itsekään usko, että vika olisi ollut yli vuosi aiemmin AD-korjaamolla tehdyssä öljynvaihdossa.

      Miksi syy Skodan tekniikan pettämisestä yritettiin vierittää AD-korjaamolle / Superbin omistajalle?

    • A V

      Vt 4:llä ”räjähtäneen” Superbin tapaus osoitti pahoja puutteita Skodan Suomen toimintakulttuurissa.

      Maahantuoja (Helkama-Auto Oy, Espoo), myyjäliike (Mäkelän Autotalot, Järvenpää) ja ”räjähtänyttä” Superbia korjannut merkkikorjaamo (Laakkonen, Lahti) rikkoivat sekä johtamisen perussääntöjä että KKV:n (Kilpailu- ja kuluttajavirasto) ohjeita. Yritykset saada kohtuuttoman suuret korjauskulut ”räjähtäneen” Superbin omistajan maksettaviksi eivät olleet oikeudenmukaisia. Ne kertoivat huonosta tilannetajusta.

      Ilmeisesti Skodan maahantuoja on tarkentanut ohjeita myynti- ja huolto-organisaatiolle, koska viime kuukausien aikana sosiaalisen median palstoilla ei ole tullut tietoon vastaavia pettyneiden asiakkaiden reklamaatioita kuin aiemmin. Se on hyvä.

    • Anonyymi

      Onpa ollut harmillinen ja valitettava tapaus!

    • Anonyymi

      Skodissa on jonkinlainen itsetuhomoodi, jotta kauppa kävisi ja viisivuotissuunnitelmaan mainittu myyntitavoite täyttyisi. Isoja vikoja tulee ennen kuin on 100 tkm mittarissa. Kuusakoski ja politrukki kiittävät vuolaasti tässä kohdassa ja eikun uutta pommia tilaukseen.

      Fact checking ☑️

    • Anonyymi

      Bakeliitti ei kestä painetta.

    • Anonyymi

      No mitä tuo moottori laukeaminen opetti siis? Skodisteille ei yhtikäs mitään. Ei opi.

    Ketjusta on poistettu 44 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe