Velkajärjestelyssä pärjääminen?

Ahtaalla

Kertokaapa te, jotka olette olleet velkajärjestelyssä, miten olette siinä pärjänneet. Siis, miten olette tulleet toimeen? Olen hakemassa velkajärjestelyä, mutta minua huolestuttaa, kuinka vaikeaa tulee olemaan, kun käyttöön jää niin vähän rahaa. Tietysti, jos siihen edes pääsee, velat alkavat lyhenemään paljon paremmin kuin ulosotossa, mutta ulosotossa jää kuitenkin enemmän käyttöön ja voi jopa harrastaa jotain, ettei mielenterveys kärsi. Maksaisin ulosottoon edelleen, mutta kun se on niin turhauttavaa, kun velat eivät lyhene korkojen vuoksi. Tarkoitus olisi myös suojata oma velkainen asunto.

96

22917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 58 000 €

      Montako vuotta olet maksanut ulosottoon ? Ehdottiko uo velkasaneeraukseen hakemista ? Itse nyt vuoden ulosotossa ollut ja lähes 11 000 €/vuosi maksettu, mutta silti 5-6 v vielä edessä. Velkainen omistusasunto myös täällä. Toisaalta ylimääräisiä suorituksia olen tehnyt, joten aika minimillä olen elänyt. Jos sinulla on puoliso, joka ei ole ulosotossa, voi olla helpompi selviytyä yllättävistä menoista. Pieni puskurirahasto (ehkä käteisenä esim. 1000 €) voisi helpottaa. Kannattaa varmaan nyt yrittää saada vähän käteistä säästöön, jotta on varaa pieniin yllättäviin menoihin. Olen itse maksanut koko ajan ylimääräistä ulosottoon, joten ylimääräistä rahaa ei ole vielä säästössä. Jos uo vie yleensä noin 1/3 palkasta, niin paljonko velkajärjestelyssä sitten jää käteen ? Itse onnistun joten kuten selviytymään noin 700 €/kk ja huollettavana kolme teiniä. Puoliso ei ole ulosotossa ja omalta osaltaan osallistuu talouden ylläpitoon. Tuolla 700 €:lla saa jo melko hyvin hankittua perusruoat ja pieniä tarpeellisia hankintoja nuorille. Omaan käyttöön ei kyllä joka kk rahaa jää. Tavoitteena on saada edes pienet säästöt käteisenä, jotta voisi ostaa esim. uudet kengät sopivan tarjouksen tullessa vastaan tai joskus käydä elokuvissa.

      • Ahtaalla

        Mulla nyt vähän alle 59 000 € ulosotossa ja makselen neljättä vuotta. Mutta eivät ne velat sinne uo:oon lyhene sillai, kuin luulisi. Korkoihin ja maksuihin - varsinkin, kun ne kaikki velat eivät menneet kerralla ulosottoon, eikä ole vieläkään kaikki menneet - menee kuukausittaisesta lyhentämisestä älyttömiä summia. Mulla uo-mies laskeskeli, että vasta joskus yli kymmenen vuoden päästä pääsisin veloistani eroon ulosoton kautta. Ja hän minulle sanoikin, että minun kannattaisi ehdottomasti käydä velkoneuvonnassa kysymässä vaihtoehdoista ja todennäköisimmin hakea velkajärjestelyyn. Mutta eihän sitä edes tiedä, pääseekö siihen, joten silloinhan se tuo uo vain jatkuu. Aion joka tapauksessa yrittää ruveta maksamaan edes jotain ylimäääräistä ja ainakin niitä muutamaa, jotka eiväti ole menneet vielä uo:oon, pois, ettei nekin menis eteenpäin ja ottaisi kukin 200 € oikeudenkäyntikuluja kylkiinsä ja summa taas näin vain kasvaisi...on tämä niin yhtä pyörittelyä ja vatvomista...kohta on aivot solmussa ja vatsahaava.


      • sentin pyörittäjä
        Ahtaalla kirjoitti:

        Mulla nyt vähän alle 59 000 € ulosotossa ja makselen neljättä vuotta. Mutta eivät ne velat sinne uo:oon lyhene sillai, kuin luulisi. Korkoihin ja maksuihin - varsinkin, kun ne kaikki velat eivät menneet kerralla ulosottoon, eikä ole vieläkään kaikki menneet - menee kuukausittaisesta lyhentämisestä älyttömiä summia. Mulla uo-mies laskeskeli, että vasta joskus yli kymmenen vuoden päästä pääsisin veloistani eroon ulosoton kautta. Ja hän minulle sanoikin, että minun kannattaisi ehdottomasti käydä velkoneuvonnassa kysymässä vaihtoehdoista ja todennäköisimmin hakea velkajärjestelyyn. Mutta eihän sitä edes tiedä, pääseekö siihen, joten silloinhan se tuo uo vain jatkuu. Aion joka tapauksessa yrittää ruveta maksamaan edes jotain ylimäääräistä ja ainakin niitä muutamaa, jotka eiväti ole menneet vielä uo:oon, pois, ettei nekin menis eteenpäin ja ottaisi kukin 200 € oikeudenkäyntikuluja kylkiinsä ja summa taas näin vain kasvaisi...on tämä niin yhtä pyörittelyä ja vatvomista...kohta on aivot solmussa ja vatsahaava.

        Ymmärtääkseni pidät asuntolainan ulosoton ulkopuolella. Onko paljon asuntolainaa vielä? Ehkä kannattaisi myydä asunto ja maksaa pois mahdollisimman paljon tuota muuta lainaa. Ongelmana tietty on mistä vuokra-asunnon saa ilman luottotietoja. Tai jos asuntolainaa voisi pidentää ja laittaa säästyneet ulosoton maksuun. Paras mahis olisi varmasti VJ.


      • 765tyugf

        Mitenkä sulla vielä on noin paljon jäljellä kun se kestää 5 vuotta


      • Kyllä olette tiukilla ja korot harmittaa varmasti,itse jäin velka loukkuun 1990 kun pankki teki konkan ja valtion pankki silloin(Postipankki)vaati kerralla lainat maksuun noin70000mk. Minä otin itse yhteyttä velkasananeeraukseen heti ja ne katkaisi ulos oton käsittelyn ajaksi.Olin vuokralla ja pääsin mukaan maksamaan velkojalle vasta 5v myöhemmin jona aikana ei korkoa tullut penniäkään,sitten maksoin aivan olematonta summaa per kuukausi,nykyrahassa ehkä 25,00e ja sitten oli 2v,jotain tarkkailua ja yhtäkkiä tuli tieto velkavankeuden lopullisesta päättymisestä ja luottotiedot palautui. Ainoa mitä tästä tiedän että koska se oli pankin eikä minun vika kävi näin.Myös rikos tausta sevitettiin,onneksi en ole ollut edes putkassa ikinä,muistan saaneeni listan päivistä jolloin piti suorittaa maksu eikä muuta tietoja herunut,enkä kyllä kysellytkään,mutta se oli silloin.Siis tuo alussa mainitsemani summa oli pankin hirmu korkojen jälkeen joita 2 viikon aikana luottopäällikkö kiristi kahdesti,vaikka konkka firmat ei saa edes periä vuokria jos asunto yhtiö.


      • Anonyymi

        Menkää nyt hyvät ihmiset velkaneuvojan luo sieltä saatte hyviä neuvoja velkajärjestelyyn hakeutumiseen. Ulosottoon ei velkoja kannata maksaa se on loputon suo. Suurin osa rahoista menee korkoihin ja ulosotto maksuihin. Tottakai pitää uo:n maksaa pari vuotta ja sitte heti velkajärjestelyyn


      • Anonyymi
        sentin pyörittäjä kirjoitti:

        Ymmärtääkseni pidät asuntolainan ulosoton ulkopuolella. Onko paljon asuntolainaa vielä? Ehkä kannattaisi myydä asunto ja maksaa pois mahdollisimman paljon tuota muuta lainaa. Ongelmana tietty on mistä vuokra-asunnon saa ilman luottotietoja. Tai jos asuntolainaa voisi pidentää ja laittaa säästyneet ulosoton maksuun. Paras mahis olisi varmasti VJ.

        Ei missään nimessä omaa kämppää pois sen saa pitää ja maksaa normaalisti pankille Maksuvara lasketaan velkajärjestelyssä. Ei muuta kuin velkajärjestelija luo


      • Anonyymi
        Ahtaalla kirjoitti:

        Mulla nyt vähän alle 59 000 € ulosotossa ja makselen neljättä vuotta. Mutta eivät ne velat sinne uo:oon lyhene sillai, kuin luulisi. Korkoihin ja maksuihin - varsinkin, kun ne kaikki velat eivät menneet kerralla ulosottoon, eikä ole vieläkään kaikki menneet - menee kuukausittaisesta lyhentämisestä älyttömiä summia. Mulla uo-mies laskeskeli, että vasta joskus yli kymmenen vuoden päästä pääsisin veloistani eroon ulosoton kautta. Ja hän minulle sanoikin, että minun kannattaisi ehdottomasti käydä velkoneuvonnassa kysymässä vaihtoehdoista ja todennäköisimmin hakea velkajärjestelyyn. Mutta eihän sitä edes tiedä, pääseekö siihen, joten silloinhan se tuo uo vain jatkuu. Aion joka tapauksessa yrittää ruveta maksamaan edes jotain ylimäääräistä ja ainakin niitä muutamaa, jotka eiväti ole menneet vielä uo:oon, pois, ettei nekin menis eteenpäin ja ottaisi kukin 200 € oikeudenkäyntikuluja kylkiinsä ja summa taas näin vain kasvaisi...on tämä niin yhtä pyörittelyä ja vatvomista...kohta on aivot solmussa ja vatsahaava.

        Järkyttävää että tällä palstalla ollaan sitä mieltä et velkajärjestelyyn ei pääsisi ollenkaan. On paljon syitä miksi ihminen velkaantuu. Avioero puolison kuolema vakava sairaus työttömyys on asioita joihin ei voi vaikuttaa. Ihan niinkuin ihminen tahallaan jättää asiansa hoitamatta. Jos joku joka solvaa näitä ihmisiä kehtaa sanoa et itse on itsensä kuseen laittanut se ihminen on joko tyhmä tai ei tiedä elämästä mitään. Se voi osua omalle kohdalle


    • oppia ikä kaikki

      Vj kaukana takana, mutta se oli pelastus. Ja hyvin tuli toimeen. Nykyään käyttöön jäävä raha taitaa olla vielä suurempi ja saa tienata noin tonnin vuodessa ylimääräistä...muistaakseni niin ja sittenkin vaikka tienaisi ylimääräistä ei kaikkea tarvitse tilittää velkojille. Pitää opetella uusi elämä ja rahankäyttö ja suunnitella mihin on varaa. Eikä voi tehdä velkaa.

      • uutta velkaa saa ottaa mikäli se on elämiseen tarpeellista kuitenkin suurta harkinta kykyä käyttäen,p.s/olen itsekkin vj asiakas,


      • Ohi on

        VJ ja nyt todella helpottunut olo. Kolme vuotta helvettiä avioeron jälkeen ja nyt sain kaikki selvitettyä. Lisäsuoritukset maksettu ja elämä alkaa sujua. Täytyy sanoa että oli rankkaa mutta ei tarvinnut pelätä joka päivä postin noutoa ja tiesi kuinka paljon on käyttörahaa. Kannattaa ilman muuta ottaa ajoissa yhteyttä velkaneuvojaan ja myöntää itselleen ettei selviä ilman apua. Laskevat siellä valmiiksi kaikki ja auttavat.


      • ohi on....
        juha.k68 kirjoitti:

        uutta velkaa saa ottaa mikäli se on elämiseen tarpeellista kuitenkin suurta harkinta kykyä käyttäen,p.s/olen itsekkin vj asiakas,

        Uutta velkaa ei ole helppo ottaa velkajärjestelyn aikana,koska luottotietoihin tulee merkintä.
        Kyllä sitä pärjää kun jättää kaikki ylimääräiset kulut pois ja katsoo tarkkaan mitä ruokaa ostaa,siihen kun uppoaa aikalailla rahaa kuukausittain.
        5 vuoden VJ ohi viimein ja luottotiedot kunnossa.


    • ekkeli1

      Helmikuun vika päivä loppu velkajärjestely mult, eli joka kuukausittainen maksaminen. Vielä on jäljellä kertaluontoinen lisätilitys, koska tulot olivat nousseet vuosien saatossa. Ite elin, tai siis käteen jäi hiukka reilut 500 €/kk. Menot määräytyy tulojen mukaan jne. Ulosotto toki oli edullisempi, mutta loputon savotta. Ymmärtääkseni järjestelyn piiriin aina pääsee, siis ennemmin tai myöhemmin. Itelläni oli kahden vuoden karenssi ekan yrityksen jälkeen, jolloin en vielä päässyt.
      Nykyäänhän seki taitaa olla enää kolme vuotta, ku mulla oli vielä viisi. Systeemi muuttu siin matkan varrella.

      Eli, ilman muuta anomus vetämään, nii seki oravanpyörä edes joskus pysähtyy...

      • "Ymmärtääkseni järjestelyn piiriin aina pääsee, siis ennemmin tai myöhemmin. "

        Ei pääse. Laissa on määritelty tiukat ehdot velkajärjestelyn saamiseen. Käräjäoikeudella on kuitenkin asiassa harkintavaltaa ja mahdollisuus myöntää järjestely, vaikka kaikki ehdot eivät täyty.


    • jeop

      Itse olin yli 10 v sitten velkajärjestelyn piirissä.Se kesti 5 v ja tiukkaahan se välillä teki mutta se opetti elämään varojensa mukaan koska ei ollut visaa eikä pankkiorttia. Aina piti nostaa rahaa jos oli tarpeisiinsa,Mutta kyllä siitä selvittiin alaikäisen poikani kanssa.
      Oli se hieno tunne kun viimenen erä oli maksettu ja velkavankeus ohitse, täisin vetää kunnon känit.Kyllä se kannatti nyt ollaan terveellä pohjalla ja luottotiedot kunnossa.

      • 16+18

        "tiukkaahan se välillä teki mutta se opetti elämään varojensa mukaan"

        Onko velkajärjestelyn tarkoituksena opettaa ihmistä elämään varojensa mukaan? Ja siinä sivussa antaa viiden vuoden jälkeen loput velat anteeksi? Paluu takaisin yhteiskunnan tuottavaksi jäseneksi ja veronmaksajaksi?


      • hoip
        16+18 kirjoitti:

        "tiukkaahan se välillä teki mutta se opetti elämään varojensa mukaan"

        Onko velkajärjestelyn tarkoituksena opettaa ihmistä elämään varojensa mukaan? Ja siinä sivussa antaa viiden vuoden jälkeen loput velat anteeksi? Paluu takaisin yhteiskunnan tuottavaksi jäseneksi ja veronmaksajaksi?

        Kerro mikä on velkajärjestelyn tarkoitus?


      • 16+18
        hoip kirjoitti:

        Kerro mikä on velkajärjestelyn tarkoitus?

        Velkajärjestelyä ei pitäisi ollenkaan myöntää ihmisille, jotka ovat velkaantuneet, koska eivät ole osanneet elää varojensa mukaan, niin kuin tässä tapauksessa on ilmeisesti käynyt. Myöskään takausvelkoihin ei pitäisi velkajärjestelyä myöntää.


      • hoip
        16+18 kirjoitti:

        Velkajärjestelyä ei pitäisi ollenkaan myöntää ihmisille, jotka ovat velkaantuneet, koska eivät ole osanneet elää varojensa mukaan, niin kuin tässä tapauksessa on ilmeisesti käynyt. Myöskään takausvelkoihin ei pitäisi velkajärjestelyä myöntää.

        Kerrot kenelle ei saisi velkäjärjestelyä myöntää. Tulkitsen sinun tarkoittavan ettei velkajärjesteljä tarvita ollenkaan. Vastaatko vielä ystävällisesti kysymykseeni, mikä on velkajärjestelyn tarkoitus?


      • 16+18
        hoip kirjoitti:

        Kerrot kenelle ei saisi velkäjärjestelyä myöntää. Tulkitsen sinun tarkoittavan ettei velkajärjesteljä tarvita ollenkaan. Vastaatko vielä ystävällisesti kysymykseeni, mikä on velkajärjestelyn tarkoitus?

        Velkajärjestelyn tarkoitus on maksukyvyttömän velallisen kaikkien velkojen pienentäminen tai anteeksianto laissa mainituin edellytyksin. Velkajärjestelyn voi saada lain mukaan vain painavin perustein. Niihin ei kuulu käsittääkseni langenneen ihmisen opetustyö eikä ilmeisen kevytmielinen velkaantuminen. Myös takausvelka on mielestäni usein kevytmielisesti aikaansaatua.


      • Anonyymi
        16+18 kirjoitti:

        Velkajärjestelyä ei pitäisi ollenkaan myöntää ihmisille, jotka ovat velkaantuneet, koska eivät ole osanneet elää varojensa mukaan, niin kuin tässä tapauksessa on ilmeisesti käynyt. Myöskään takausvelkoihin ei pitäisi velkajärjestelyä myöntää.

        hei , bullet valuuttaluotto 100.000 € oli sellainen ettei sitä saanut lyhentää lainkaan
        8v aikana jota en ottaessani tiennyt , 1988-1996 korkoja ensin 8% , sitten 10% , lopulta 14% . eräpäivän jälkeen 16% , Ulosoton kuitit oli jörkyttävän sekavat , tuntui että velka kasvoi tuhansilla joka kk. onneksi olin säästänyt yritystuloista tarpeeksi
        mutta asunto siinä meni ja sijoitustonttikin Kauniaisissa , tyhmyydestä sakotettiin .
        olin elänyt varojeni mukaan mutta SP johtaja Liisa Seppänen valehteli minulle ettei valuuttaluotto ole vaarallinen kun kaikki valuutat liikkuvat , kuitenkin -85 olivat
        YSA:n Säästöpankit konkurssissa , Saksan DM devalvoitui 30% , jos olisin ollut ekonomi niin olisin ennustanut noiden tapahtumien jälkeen että Suomelle käy yhtä hullusti


      • Anonyymi

        Upeeta mahtavaa uusi alku velkajärjestely on hyvä ratkaisu. Siihen pääsee jos ei ole velkaantunut holtittomasti tai jättänyt hoitamatta velkansa tarkoittaa ettei oo edes yrittänyt hoitaa


      • Anonyymi
        16+18 kirjoitti:

        Velkajärjestelyä ei pitäisi ollenkaan myöntää ihmisille, jotka ovat velkaantuneet, koska eivät ole osanneet elää varojensa mukaan, niin kuin tässä tapauksessa on ilmeisesti käynyt. Myöskään takausvelkoihin ei pitäisi velkajärjestelyä myöntää.

        Haista sinä v ihmiset velkaantuu niin eri syistä läheisen kuolema avioero sairaus työttömyys eikö nämä ole syitä miksi ihminen ei pääsisi velkajärjestelyyn. On törkeää et joku ajattelee noin. Toivottavasti tulee omalle kohdalle niin oppii tajuamaan et elämä ei aina mee ninnikuin on itse suunnitellut


      • Anonyymi
        hoip kirjoitti:

        Kerro mikä on velkajärjestelyn tarkoitus?

        Kyllä se on ihmiselle kamalaa kun joutuu velkoja jälki käteen makseleen meni asunto ja kaikki omaisuus siinä mukana kovia kokenut .koko elämän työ hukkaan .masentavaa.eikä ollut omasta syystä kaikki mitkä tähän johti.kun tuli toinen ihminen elämään niin tekee virheitä.


    • Ole varovainen

      Tärkeää on, että suunnitelma on tehty huolellisesti, että siihen on huomioitu kaikki kulut, jos on sairauksia tai muuta erityistä huomioitavaa. Muutoksia maksuohjelmaan on käsittääkseni myöhemmin helkkarin vaikea saada, se on raskas prosessi. Eli ei kannata ainakaan lapsia tehdä maksuohjelman aikana, koska ohjelmaa ei mitenkään automaattisesti korjata sen mukaan että on lisää elätettäviä.

      Hyvin pärjää jos pysyy terveenä eikä tule yllättäviä kuluja, eli kodinkoneet tai auto tai hampaat hajoa lopullisesti tms. Mä kyllä velkaannuin sikapaljon silloin kun entinen kumppani oli velkajärjestelyssä. Kun kaikki jousto elämäntilanteisiin tuli multa. Siihen aikaan piti 1000 markkaa maksaa panttimaksua Sonerallekin vai mikä olikaan nimeltään, että velkajärjestelyssä olevalle saatiin avattua kännykkäliittymä (ei ollut prepaideja silloin). Joka reikään piti laittaa rahaa, kun luottohäiriömerkintäinen oli kuin rikollinen, josta vaadittiin kauheat takuut ennen kuin suostuttiin mihinkään ottamaan asiakkaaksi.

      Haettiin silloin yhdessä asuntoakin vuokralle. Yleishyödyllinen vuokranantaja ajoi kuin käärmettä pyssyyn, että vuokrasopimukseen tulisi vain minun nimi, kun olin "puhdas". Aika hiton epäreilua, että olisin yksin ollut vastuussa vuokrasta vaikka asuttaisiin yhdessä. Koin silloin että yhteiskunta sylki kasvoille. Yritettiin kuitenkin hoitaa asiat, ei ollut omaa velkaa vaan takausvelkaa josta velkajärjestely. Silloin meni luotto suomalaiseen yhteiskuntaan.

      • Ahtaalla

        Kiitos kaikille vastauksista. Kyllähän minä pärjäisin tiukalla budjetilla, mutta kun tekisi mieli auttaa edes vähän opiskelevia lapsiani. Jospa se vanha autokin vielä vähän aikaa kestäisi ja puhelin, laajakaista ja vakuutukset on asioita, jotka olen huolehtinut aina, koska noiden kanssa tulisi luottohäiriömerkintäisellä ongelmia saada uusia.


      • 8+9

        "Silloin meni luotto suomalaiseen yhteiskuntaan."

        Velkajärjestely merkitsee olennaisesti sitä, että velkoja jää nuolemaan näppejään. Kuka uskaltaa tehdä enää sopimusta sellaisen kanssa, joka on tai on ollut velkajärjestelyssä?


      • elämänkoulu opettaa
        Ahtaalla kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastauksista. Kyllähän minä pärjäisin tiukalla budjetilla, mutta kun tekisi mieli auttaa edes vähän opiskelevia lapsiani. Jospa se vanha autokin vielä vähän aikaa kestäisi ja puhelin, laajakaista ja vakuutukset on asioita, jotka olen huolehtinut aina, koska noiden kanssa tulisi luottohäiriömerkintäisellä ongelmia saada uusia.

        Ei siinä voi auttaa lapsiaan. On vaan ajateltava että pääsee itse velkaloukusta.
        Sillä tavoin pärjää ja on olemassa halpoja nettiliittymiäkin... samoin kännykkäliittymiä. Sinun pitää opetella itsekkäämpi elämä. Lapsetkin oppivat tulemaan toimeen omillaan kun tietävät ettei vanhempi voi auttaa rahallisesti.


      • entinen hölmö

        Kyllä velkajärjestelyyn kannattaa mennä ja kärvistellä se 5 vuotta.Itselläni järjestely loppui 10 vuotta sitten.Silloin oli 3 alaikäistä lasta,hoitoalan huonopalkkainen työ ja takausvelka,minkä takia jouduin ahdinkoon.Helvettiä se kyllä oli,mutta loppui kuitenkin.Talon annoin mennä velkojen pantiksi.Asuin vuokralla ja en tietenkään saanut asumistukea kun oli tuloa juuri sen verran että ylitti rajat.Nyt olen maksanut uutta asuntovelkaa jo 9 vuotta.Olen onnellinen nyt,mutta en ollut silloin.
        Siihen aikaan velkajärjestelyssä niputettiin kaikki velat ja niitä maksettiin vain senverran kuin pystyi.
        Velkajärjestelyohjelma kannattaa teettää kokeneella velkaneuvojalla,jotta kaikki pakolliset menot tulee laskettua päältä pois.


      • mek
        entinen hölmö kirjoitti:

        Kyllä velkajärjestelyyn kannattaa mennä ja kärvistellä se 5 vuotta.Itselläni järjestely loppui 10 vuotta sitten.Silloin oli 3 alaikäistä lasta,hoitoalan huonopalkkainen työ ja takausvelka,minkä takia jouduin ahdinkoon.Helvettiä se kyllä oli,mutta loppui kuitenkin.Talon annoin mennä velkojen pantiksi.Asuin vuokralla ja en tietenkään saanut asumistukea kun oli tuloa juuri sen verran että ylitti rajat.Nyt olen maksanut uutta asuntovelkaa jo 9 vuotta.Olen onnellinen nyt,mutta en ollut silloin.
        Siihen aikaan velkajärjestelyssä niputettiin kaikki velat ja niitä maksettiin vain senverran kuin pystyi.
        Velkajärjestelyohjelma kannattaa teettää kokeneella velkaneuvojalla,jotta kaikki pakolliset menot tulee laskettua päältä pois.

        Kai muistit laittaa takausvelan takisin hakuun takausvelan ottajalle ettei hän pääse liian helpolla niin hyvä tulee.


    • puhtaat paperit

      Tuloistasi lasketaan kaikki ne perusasiat, joilla tulee toimeen. Myös puolison taloudellinen tilanne huomioidaan. Eli perusasiat asunto, ruoka, lääkkeet, sähkö yms
      kaikki muu , harrastukset jne. on yhtä tyhjän kanssa esittää. Ylimääräisiä tuloja jos hankit, hyödyt niistä just sinä tilipäivänä ja ehkä nautit, mutta järjestelyyn kuuluu, että jsen piiriin kuuluvan tulot tarkistetaan vuosittain. Mikäli
      tulot ovat nousseet (extratöitä), voi velkoja hakea järjestelyn purkua, tai vaatii
      yhtäkkiä niistä osan itselleen. Toivottavasti jaksatte tuon velkataakan kanssa. Minä olen onneksi saanut osani suoritettua melkein samalla velkasummalla yksin. Kokeilin tuota järjestelyä, hankin ylimääräisiä töitä. Huonosti meni jälkilaskuineen, joten osan maksoin loppupeleissä pois ulosottoon niistä koroista huolimatta. Jaksamista !!!

    • vtuiksi meni

      salossa toimiva lakitoimisto Asianajotoimisto Elisa Nordling Ky ryssi kirjaimellisesti velkajärjestelyni. kesti yli 3 vuotta saada okeuteen paperit, tietoinen virhelaskelma sai minulle yli 10 kertaisen maksuvaran. perseestä oleva turun hovivääryys ei muuttanut maksuvaraani oikeaksi. jätin viime syyskuussa lohjan käräjävääryyteen oikaisun uudelleen enkä vieläkään ole saanut asiasta päätöstä. lisäksi on tarkoitushakuisesti jätetty hoitamatta vääryyden määräämät realisoinnit.
      tästä on aiheutunut kaikkiaan usean tuhannen euron vahingot.

      paperit seisoivat tekemättöminä pöydällä 2 vuotta ja korot ja kulut laukkasivat tämän ajan. lisäksi ääliö vaati toimitettavaksi uudelleen papereita joita sillä oli. vaadittiin toimitettavaksi samana päivänä ennen virka ajan loppumista kuin mitä kirje oli allekirjoitettu. varsinaista järenpuutetta sanan täydessä merkituksessä.

      • Anonyymi

        minun lakimieheni as.ajo.tsto Teperiltä kiisti minulla olleen oikeuden velkajärjestelyyn
        vaikka oli mennyt koko omaisuus , tuloja oli enää minimaalisesti 1998 , onneksi selvisin siitä velasta 2000 ja nyt asun ok-talossa , olen yrittäjä ja eläkeläinen 70v ,
        ihan mukavasti menee , en varmaan muutoin olisi ymmärtänyt muuttaa pois Hesasta.
        kyllä maalla on ihanaa , vain linnunlaulua kuuluu , joskus koirien räkytystä muttei paha


    • Velkaa 53000

      Itse olen laittamassa velkajärjestelyhakemusta menemään ja järjestelyyn pääsy olisi taloudellinen voitto. Maksan nyt ulosottoon 1/3 tuloistani ja joudun käymään leipäjonossa ja sossun lukulla pärjätäkseni.

      Velkajärjestelyssä maksuvarani olisi 90 euroa/kk ja kolmessa vuodessa pääsisin veloista joita en mitenkään pystyisi maksamaan muuten.

      Itse aion ottaa rinnalle toisen työn jonka ansioista tilitän 1000 euron ylimenevältä osalta puolet velkojille. Se onnistuu helposti, kun toiselle tiille siirtää vain tarvittavat rahat, josta vuoden lopussa tilität sitten velkojille.

    • kyllä minä maksan.

      meni päin veetä. nytten olen velkaantunut tarkoitushakuisesti. velkaa on niin paljon että loppupää vanhenee hyvin ja tulotasoni on hyvä. kiitokset korruptuoituneelle oikeuslaitokselle. velkani kasvaa noin 4 kertaa sen mitä kätilö vie eläkkeestäni.
      lapsilleni jätän hyvän perinnön sellaisessa muodossa missä ei kätilö tai verottaja saa mitään muuta kuin pahan mielen.

      • Kysyn sinulta

        Onko kivaa olla epärehellinen?


    • velaton pian

      Milloinkaan ei kannata taata lainaa? Ei edes omalle lapselle? Olen koettanut takoa sitä omaan päähäni, vaikka aina silloin tällöin takaan ystävälle pieniä lainoja. aina on maksanut. Kumma että toiset eivät millään opi tulemaan omillaan toimeen.

      • 12+8

        Lainanmyöntäjien kannattaisi katsoa entistä tarkemmin, etteivät hyväksy enää takaajiksi ihmisiä, jotka eivät pystyisi tositilanteessa takausvelkaansa maksamaan.


    • kaikennähnyt

      Hei, mulla oli lähes 75 000e velkaa mennyt ulosottoon vuonna 2005. Hain velkajärjestelyyn vuonna 2009 kun vihdoin toivuin vaikeasta sairaudesta ja pääsin takaisin töihin. Varsinainen hakuprosessi kesti noin 1v ja velkajärjestely aloitettiin marraskuussa 2009. Nyt olen maksanut ihan tavallisesta suomalaisesta palkasta maksuja 1050e/kk. Elämiseen laskettiin asumismenot, peruseläminen ja lääkkeet. Kovin pienellä olen tullut toimeen. Tällöin vj:t olivat vielä kaikki 5-vuotisia. Oma vj päättyy helmikuussa 2015 eli enää 8 erää jäljellä! Otin aikoinani 3 vapaakuukautta, koska saimme mieheni kanssa kaksi lasta ja välillä tuloni tippuivat. Mieheni ei ole mukana vj:ssä, koska velka oli vain minulle. Miehen tulojen ja säästöjen ansioista ollaan pärjätty. Jos kuka niin, mieheni on tässä ollut se joustovara. Ilman hänen tulojaan ja varojaan ei varmaan oltaisi pärjätty näitä tiukkoja vuosia. Vj:tä voidaan muuttaa, jos maksuvara muuttuu. Ehkä noiden lasten saamisten myötä olisin voinut niin tehdä, mutta koska laissa lukee, että kakkensa pitää tehdä maksuvaran nostattamiseksi, niin en uskaltanut hakea muutosta maksuohjelmaan. Ettei vaikka koko vj kaatuisi, kun olen itse aiheuttanut itselleni lisäkuluja (hankkinut 2 lasta ja jotunut olemaan hetken äitiyslomalla.)

      Onneksi lapset ovat vielä niin pieniä, että kirpparivaatteet ja lelut ovat olleet ok. Kaikki vaunut sun muut käytettynä hankittu. Lasten hankinta oli ihan tietoinen juttu. Olimme mieheni kanssa ollett jo 10 vuotta yhdessä ja vj:n aloituksen aikaan olin jo 37 vuotta. Jos olisimme odottaneet vj:n yli ja tehneet lapset vasta silloin, olisin jo 43 vuotta. Ei ehkä olisi enää lapsia kuulunut. Kaikella riskillä oli pakko tehdä lapset velkajärjestelyn aikana. Harmittaa tietysti, etten voinut olla kummankaan lapsen kohdalla kotona kuin 8kk, jolloin vein ne päiväkotiin. Vauva-ajat lasen kanssa kotona jäi siis haaveeksi. Mutta ei kaikki aina mene niinkuin haaveillaan. Kohta on kuitenkin kaikki taas hyvin.

      • 19+16

        "Hain velkajärjestelyyn vuonna 2009 kun vihdoin toivuin vaikeasta sairaudesta ja pääsin takaisin töihin. "

        Sulla taisi olla mania ja hait kulutusluottoa kaikista mahdollisista paikoista. Tuhlattuasi rahasi, iski masennus ja hait ja pääsit velkajärjestelyyn.


    • IIIII99

      V i t t u koko velkajärjestely on hanurista.

    • ekkeli1

      Hanurista, tai sitte mistä lieneekään, mutta ilmeisen ainoa keino selvityä, ja päästä taas takas "yhteiskunta kelpoiseks" ihmiseks itsensä tuntevaks. Tais olla sulla eka negatiivinen palaute tähä ketjuun?

      • 17+17

        Koko velkajärjestelylaki pitäisi lakkauttaa. Kohta kunnon ihmiset eivät saa enää pankista luottoa ilman 100-prosenttista vakuutta.


      • mä_kans_
        17+17 kirjoitti:

        Koko velkajärjestelylaki pitäisi lakkauttaa. Kohta kunnon ihmiset eivät saa enää pankista luottoa ilman 100-prosenttista vakuutta.

        Mä ehdotan kans jotain yhtä järkevää: koko lainaaminen pitäs lakkauttaa, mitään järkeä kunnon ihmisten lainata, kun töistä tulee rahaa jatkuvasti ja säästämällä saa tehtyä kaikki ostokset hammasharjasta omakotitaloon. Eiks je? ;)


      • 17+17
        mä_kans_ kirjoitti:

        Mä ehdotan kans jotain yhtä järkevää: koko lainaaminen pitäs lakkauttaa, mitään järkeä kunnon ihmisten lainata, kun töistä tulee rahaa jatkuvasti ja säästämällä saa tehtyä kaikki ostokset hammasharjasta omakotitaloon. Eiks je? ;)

        No siihen kehitys menee tämän velkajärjestelylain takia. Lainakorkoja on pakko nostaa, ja vain pakkotilanteessa olevat hulttiot ottavat enää kalliita lainoja, muut säästävät etukäteen mikäli osaavat yhtään laskea.


      • Anonyymi

        Velkajärjestely on todella hyvä järjestely. Kuka hullu maksaa ulosottoon sinne saa maksa loppuelämänsä eikä velka lyhene oot ikuisesti siellä. Korot ja ulosotto maksut vie suurimman osan.


    • Mummeli

      Olen ollut kohta vuoden velkajärjestelyssä, maksan n.500€/kk, joskus enemmän joskus vähemmän. Esim. tässä kuussa maksuun tulee 380€, mutta ens kuussa 770€. Puolisoni on työttömänä ja itse olen pienipalkkainen, joten tiukkaa tekee, mutta 2,5 vuotta täytyy vielä jaksaa...Kyllä tämä joskus helpottaa.

    • kokeile

      Kyllä saneeraus kannattaa.Pääset veloistasi irti 5:ssä vuodessa ,kun vain noudatat velkajärjestelyn oikeuden antamaa päätöstä .Asunnostasi en tiedä mutta kysy neuvoa oikeusaputoimistosta ,(jonka asiakkaana ilmeisesti olet).Kun asia on ohitse ,pääset nauttimaan elämästäsi.Viisi vuotta on kuitenkin lyhyt aika.Olen itse kokenut asin (velkajärjestelyn).Rohkeutta vaan.

    • Vyötä kireelle

      Eduskunnassa hyväksyttiin juuri laki - tulee voimaan elokuun alusta ja koskee kaikkia velkajärjestelyssä olevia ja tuleviia velkajärjestelyjä - jossa velkajärjestelyn kesto nousee 15 vuoteen velkojien saamisten takaamiseksi. Lisäksi kuukausittainen käteen jäävä elämiseen tarkoitettu raha pienenee n. 200 eurolla kuussa. Eli pitkä savotta on edessä. Tsemppiä kuitenkin toivotan.

      • Miks kukaan ei kulut

        No eihän tämä sitten eroa ulosotosta lainkaan. En ole tutustunut uuteen lakiin, mutta tuntuu siltä että ulosotto olis silloin edullisempi vaihtoehto ellei ole miljooniaulosotossa.Kokoomus taas ollut pankkien asiamiehenä?


      • Vanha periaate
        Miks kukaan ei kulut kirjoitti:

        No eihän tämä sitten eroa ulosotosta lainkaan. En ole tutustunut uuteen lakiin, mutta tuntuu siltä että ulosotto olis silloin edullisempi vaihtoehto ellei ole miljooniaulosotossa.Kokoomus taas ollut pankkien asiamiehenä?

        "Kokoomus taas ollut pankkien asiamiehenä?"

        En tiedä kukaka on ollut asiamiehenä kenellekin, mutta periaatehan on että "kaikkihan on maksettava eikäs juu, mitä tässä maailmassa velkaantuu". Sen kun muistaa, niin voi velanotto vähän suitsiintua.


      • Höpsistä

        Tuo ei voi pitää paikkaansa. Vastahan on tullut uudistus, jossa velkajärjestelyaika muutettiin 3 vuodeksi - tai 5 vuodeksi, jos ei ole paljon maksuvaraa. Eikä myöskään velallisen elämiseen tarkoitettu summa voi enää pienetä, itse asiassa sehän on sidottu indeksiin, ja nousikin taas vuoden alussa hiukan. Ei ne velat tule maksettua, jos velallinen ajetaan liian ahtaalle. Finlexiä kun lukee, niin siellä korostetaan sitä, että missään tapauksessa ei ole kenenkään etu ajaa velallinen niin ahtaalle, että hän tarvitsisi sosiaaliavustusta. Eli ei ole sinulla nyt tietoa, taidat provosoida vaan ja aiheuttaa turhaa pelkoa. Sitä paitsi normaalituloilla 3 tai viiden vuoden velkajärjestelyssä ehtii maksaa velkansa tai ainakin surimman osan niistä. Ja jotka eivät ehdi, niin silloin eivät saa koskaan eli on ihan ok, että saavatkin loput anteeksi. Sehän siinä järjestelyssä on ideakin.


      • velkaneuvoja

        Älkää uskoko kaikkea, esimerkiksi tätä. Tarkastakaa asioita oikeilta tahoilta esim. Finlexin sivuilta.


    • Rehellisyys

      Siis ei suojaosuutta voi enää pienetää, sillä nytkin oma suojaosuus on niin pieni, että minulla olisi oikeus hakea toimentuloa , kun käteen jäävä osuus on välillä pienempi kuin toimeeentulotuki. Laskelmat muuttuu, mutta ei kuukausittaiset maksuerät, ne ovat ainakin itsellä kiinteät. Se mitä lisätilityksiä tulee velkajärjestelyn lopussa on eri juttu, jos on jollain ylimmääräisiä tuloja.
      Itsellä enään reilu puolivuotta jäljellä velkajärjestelyä. Tiukkaa ja masentavaa oli ensimmäiset viisivuotta, kun kaikki kaatui päälle, mutta selvisin! pari vuotta meni 40e käteen koko kuukaudeksi ja kävelin töihin... Enää en itke helposti, ainoastaan rakkaiden hautajaisissa tai jos näen vääryyttä.

    • eikspidämiettiä

      Mä halun provota.

      Kyllähän velkajärjestelyssä olevat pärjää... sehän on tarkoitettu niin, että velat saadaan anteeksi ja päästään taas sössimään kunnolla...... ei sellaiset joilla on nöyryyttä, niin ole tarkoitus edestä elämässään

    • Hamsuliini

      Kyllä vj:ssä pärjää mutta tiukkaa on... minimillä elää muttei pysty hankkimaan mitään ylimääräistä. Hintatietoiseksi tulee jopa ruokakaupassa kun ei raski ostaa sitä kalleinta! Mutta lopulta kuitenkin velat tulee kuitattua ja toivottavasti pääsee normi elämään kiinni...

    • tietämätön

      Olen yrittänyt tulkita, näitä kirjoituksia, mutta turhaa! Minun älykkyysosamääräni ei riitä ymmärtämään seuraavaa! Olen vj ja sain lakimieheltä maksusuunnitelman joka alkaisi joulukuussa 2014.Olen peruspäivärahalla ja siitä huolimatta maksua määrättiin 147e/kk.Mieheni käy kyllä töissä,mutta huonolla palkalla, häne palkkansa menee vuokraan ym laskuihin.Mieheni ehdotti jo eroa- mutta siihen en suostu, kaikki velat ovat minun nimissä.Okey ,mutta sitä en ymmärtänyt, että jos nyt käyn maksamaan tätä suunnitelmaa 147e/kk 4 v.olenko saanut loput velat anteeksi ja nimeni olisi puhdas? Vai kannattaako lainkaan lähteä maksamaan,kaikki velat olisi kuitattu ilman kituuttamista v2025.Tiedän sen etten tyällisty sairauteni vuoksi ja eläkehakemus on vakuutusoikeudessa.Kertokaa ihmiset kuinka menettelen!

      • Pohjimmainen perusturva, kuten peruspäiväraha, ei ole ulosmittauskelpoista tuloa, sen sijaan sairaseläkkeestäsi saatetaan jotakin jo pidättää. Velkojesi vanhenemiseen menee vielä kymmenen vuotta ja se on pitkä aika.

        Mitä lakimiehen laskemaan maksuvaraan on huomioitu? Välttämättömiin elinkustannuksiin lasketaan pariskunnalta menevän 450 €/kk/hlö, siihen päälle osuutesi asumismenoista, vesi- ja sähkölaskuista ja kotivakuutuksesta. Onko käynyt niin, että sinulle ei ole jyvitetty puolikasta menoista, vaan miehesi muka vastaa kaikesta? Tarkista lakimiehen tekemä maksuehdotus ja vaadi oikaisua, jos luvut eivät ole oikein.


    • hamsuliini

      Sinuna kyllä hoitaisin tuon kun sillä pääset kuiville neljässä vuodessa. Loput annetaan anteeksi ja nimesi puhdistuu.

    • Leeea

      Voisiko joku kertoa mikä on velkajärjestelyn ja ulosoton ero? Kyselee nuori ihminen jolla perintätoimistot kimpussa..

      • Ulosotto on osa Suomen oikeuslaitosta. Sen tehtävänä on mm. periä velkoja, joista käräjäoikeus on antanut velkomustuomion. Perintätoimistot tekevät siis osittain samaa työtä kuin ulosotto, mutta ulosotto toimii lain nojalla ja viranomaisen valtuutuksin.

        Yksityishenkilön velkajärjestelyssä haetaan lain suojaa velkojien ylivoimaisilta vaatimuksilta. Kun esim. loppuelämän palkkatulot eivät riitä velkojen maksuun tai maksuvaraa ei ole ollenkaan, voi velkaantunut henkilö hakeutua käräjäoikeuden määräämään velkajärjestelyyn. Velkaa maksetaan 3-5 vuotta koko maksuvaralla ja loput annetaan anteeksi. http://www.takuu-saatio.fi/tietoa_veloista/


      • 5+20
        velkavelho kirjoitti:

        Ulosotto on osa Suomen oikeuslaitosta. Sen tehtävänä on mm. periä velkoja, joista käräjäoikeus on antanut velkomustuomion. Perintätoimistot tekevät siis osittain samaa työtä kuin ulosotto, mutta ulosotto toimii lain nojalla ja viranomaisen valtuutuksin.

        Yksityishenkilön velkajärjestelyssä haetaan lain suojaa velkojien ylivoimaisilta vaatimuksilta. Kun esim. loppuelämän palkkatulot eivät riitä velkojen maksuun tai maksuvaraa ei ole ollenkaan, voi velkaantunut henkilö hakeutua käräjäoikeuden määräämään velkajärjestelyyn. Velkaa maksetaan 3-5 vuotta koko maksuvaralla ja loput annetaan anteeksi. http://www.takuu-saatio.fi/tietoa_veloista/

        "Yksityishenkilön velkajärjestelyssä haetaan lain suojaa velkojien ylivoimaisilta vaatimuksilta"

        Metkasti ilmaistu, "velkojien ylivoimainen vaatimus", Ennen puhuttiin kyllä "veloista", mutta yhteiskunta muuttuu ja kielenkäyttö sen mukana. Ilmeisesti ajatellaan, että velkaongelmiin on syypää myös velkoja, joka kohtuuttomasti ja kylmästi "vaatii".


    • tietämätön

      Kiitos sinulle vinkistä velkavelho.Aion tehdä valituksen asiasta, mutta luulen taas ,että se on turhaa! Totta se on että mieheni hoitaa asumiskustannukset,ym.,laskut,minulle jää sitten ruoka,hygienia,ja vaatetus.Epäilin itsekkin että on tapahtunut lakimiehellä laskuvirhe,koska minut todettiin jo varattomaksi,mutta kun mieheni pääsi töihin asia muuttui.

      • Velkajärjestelyn maksuvaralaskelmissa ei huomioida perheen sisäistä asioitten hoitamisen jakoa, vaan kun teitä on kaksi, taulukosta otetaan sinulle luku 450 €/kk välttämättömiin elinkustannuksiin ja siihen puolet asumiskuluista päälle. http://www.takuu-saatio.fi/omille-jaloille/tuen-tarvitsijoille/maksuvaran-laskeminen/

        "..kun mieheni pääsi töihin asia muuttui."
        Jos haet velkajärjestelyä yksin, ei miehesi työkuvioiden pitäisi vaikuttaa tilanteeseen mitenkään. Ainoa ero tulee siitä, että elinkustannuksista osan voitte jakaa, eli yksinasuvana sinulle laskettaisiin 535 €/kk ja koko vuokra.


      • tietämätön
        velkavelho kirjoitti:

        Velkajärjestelyn maksuvaralaskelmissa ei huomioida perheen sisäistä asioitten hoitamisen jakoa, vaan kun teitä on kaksi, taulukosta otetaan sinulle luku 450 €/kk välttämättömiin elinkustannuksiin ja siihen puolet asumiskuluista päälle. http://www.takuu-saatio.fi/omille-jaloille/tuen-tarvitsijoille/maksuvaran-laskeminen/

        "..kun mieheni pääsi töihin asia muuttui."
        Jos haet velkajärjestelyä yksin, ei miehesi työkuvioiden pitäisi vaikuttaa tilanteeseen mitenkään. Ainoa ero tulee siitä, että elinkustannuksista osan voitte jakaa, eli yksinasuvana sinulle laskettaisiin 535 €/kk ja koko vuokra.

        Suurkiitokset sinulle velkavelho tiedoista! Palaan asiaan myöhemmin,kunhan saan selville "uuden" tilanteen!


    • kevätär

      Velkaa on kertynyt vajaa 70 000e. Eron hinta,mutta nyt vapaa,köyhä ja onnellinen.
      Ulosotossa on velkoja,mutta sain velkajärjestelyn. Se kestää 4v.8kk kohdallani,mutta tänä aikana maksan koko velkasumman pois,osittain korkojen kera eli mitään velkoja en saa anteeksi enkä haluakaan saada. Tiukkaa on ollut ja tulee olemaan,mutta aion kyllä selvitä tästä. Ulosotossa jäi enemmän rahaa kätyttöön,mutta velkasuo olisi ollut loputon. Tsemppiä kaikille samassa tilanteessa oleville ! Kaikesta voi selvitä !

      • Isoäiti

        Olen 57, ansiosidonnaisella, kohta palkkatukityöhön puoleksi vuodeksi. Velkaa oli noin 50000 e, sain nollaohjelman, joka kestää 5 v 4 kk. Pääsin siis vihdoin kuolleen lehmän maksamisesta eroon! Hoidan lapsenlastani kerran viikossa koko päivän palkatta ja teen pimeätä työtä tarpeen mukaan, joten mukavasti pärjäilen ja elämä hymyilee... :) Jaksamista kaikille velkavangeille!


    • kysyjä

      Mitä luulet velkavelho saanko nollaohjelman? Ansiosidonnaisella nyt päiviä jäljellä reilut 200.netto noin1200. Ulosotto on nyt vienyt 422e/kk. Siis velkajärjestely on myönnetty mutta ei vielä vahvistettu. Vuokra sähkö vesi n.500e/kk sitten lääkkeet , vakuutukset.

      • Mikäli et työllisty, ei sinulla 200 päivän kuluttua ole maksuvaraa ollenkaan. Mutta juuri nyt sinulle tulisi noilla luvuilla maksimissaan 150 - 170 €/kk maksuohjelma. Et mainitse mitään asumistuesta, mutta mikäli olet siihen oikeutettu, tulee sekin huomioida laskelmassa.


      • kysyjä
        velkavelho kirjoitti:

        Mikäli et työllisty, ei sinulla 200 päivän kuluttua ole maksuvaraa ollenkaan. Mutta juuri nyt sinulle tulisi noilla luvuilla maksimissaan 150 - 170 €/kk maksuohjelma. Et mainitse mitään asumistuesta, mutta mikäli olet siihen oikeutettu, tulee sekin huomioida laskelmassa.

        En ole hakenut asumistukea enkä toimeentulotukea.


      • 6+14
        velkavelho kirjoitti:

        Mikäli et työllisty, ei sinulla 200 päivän kuluttua ole maksuvaraa ollenkaan. Mutta juuri nyt sinulle tulisi noilla luvuilla maksimissaan 150 - 170 €/kk maksuohjelma. Et mainitse mitään asumistuesta, mutta mikäli olet siihen oikeutettu, tulee sekin huomioida laskelmassa.

        "Mikäli et työllisty, ei sinulla 200 päivän kuluttua ole maksuvaraa ollenkaan"

        Tuskin hän tosissaan edes hakee työtä. Nollaohjelmasta haaveilee.


      • kysyjä
        6+14 kirjoitti:

        "Mikäli et työllisty, ei sinulla 200 päivän kuluttua ole maksuvaraa ollenkaan"

        Tuskin hän tosissaan edes hakee työtä. Nollaohjelmasta haaveilee.

        Pidäppä pienempää suuta.Tänäänkin on työhaasttattelu.Velka on tullut takauksesta.Yksi paskaläjä kaato sen tahallaan minun niskaan.


      • kysyjä kirjoitti:

        En ole hakenut asumistukea enkä toimeentulotukea.

        Asumistukea saisit ehkä satasen ja ttt jäisi samoihin lukuihin. Nyt sinulle ei jää minimiä eli n.480 euroa käteen kuukaudessa. Eli ulosotto otetaan huomioon toimeentulotuen laskelmissa, mutta ensin pitäisi hakea asumistuki. Tässä kohden näkyy ulosoton ja velkajärjestelyn ero sosiaaliturvan suhteen: ulosottoon joutuneet joutuvat usein turvautumaan sosiaalitukiin, kun käteen jäävä raha ei enää riitä perustoimeentuloon. Velkajärjestelyssä ensin katsotaan välttämättömät elinkustannukset omasta pussista ja sitten vasta maksetaan velkoja.

        Kysyjän tilanne on siinä mielessä mielenkiintoinen, että velkajärjestely on myönnetty, vaikka hänellä työttömyys ei ole mitenkään 'vakiintunut' olosuhde, ansiosidonnainen juoksee edelleen ja työnhaku on aktiivisesti päällä. Käräjätuomari on siis katsonut, että tilanteessasi on epäoikeudenmukaista asettaa sinua vastuuseen toisen tekemästä velasta.


      • 6+14
        kysyjä kirjoitti:

        Pidäppä pienempää suuta.Tänäänkin on työhaasttattelu.Velka on tullut takauksesta.Yksi paskaläjä kaato sen tahallaan minun niskaan.

        Mitä merkitystä takauksella enää on, jos takaajat hakeutuvat heti velkajärjestelyyn?


      • kysyjä
        6+14 kirjoitti:

        Mitä merkitystä takauksella enää on, jos takaajat hakeutuvat heti velkajärjestelyyn?

        Jos ei pysty kohtuudella maksamaan niin onko vaihtoehtoja?? Ja omaaakin lainaa niin koko pakka sekasi.


      • 6+14
        kysyjä kirjoitti:

        Jos ei pysty kohtuudella maksamaan niin onko vaihtoehtoja?? Ja omaaakin lainaa niin koko pakka sekasi.

        Jos on taannut edesvastuuttomasti yli maksukykynsä, ei pitäisi saada velkajärjestelyä ollenkaan. Takaaminen tulee vähän liian helpoksi ja se menettää kokonaan merkityksensä, jos saa kirjoittaa nimensä lappuun kuin lappuun ja vapautua sitten myöhemmin sitoumuksistaan velkajärjestelyssä. Totta kai pakka menee sekaisin, jos on annettu yksi sitoumus liikaa. Mutta ei siihen velkajärjestelyä pitäisi saada.


      • !!!!!!
        6+14 kirjoitti:

        Jos on taannut edesvastuuttomasti yli maksukykynsä, ei pitäisi saada velkajärjestelyä ollenkaan. Takaaminen tulee vähän liian helpoksi ja se menettää kokonaan merkityksensä, jos saa kirjoittaa nimensä lappuun kuin lappuun ja vapautua sitten myöhemmin sitoumuksistaan velkajärjestelyssä. Totta kai pakka menee sekaisin, jos on annettu yksi sitoumus liikaa. Mutta ei siihen velkajärjestelyä pitäisi saada.

        Söyöppä kuule vittu.


    • seppojk1

      Velkajärjestely pitää suunnitella hyvin aikaisessa vaiheessa,kun olet saanut rahalainan painu heti ostamaan 1/3 verran 24 karaatin kultaa,koska tätä voit kanittaa pienellä maksulla ja saat lainaa kultaa vastaan.Itse olen järjestellyt velan niin,että minulla on kilo kultaa viiden vuoden kuluttua,olisi enemmänkin ,jos olisin tajunnut tämän aikaisemmin.Kullan hinta tulee vaihtelemaan ,nousemaan ,koska maapallon väkiluku kasvaa ja samoin kullan kysyntä.Maksan velastani 25% ,loppu menee korkokiskurien piikkiin ,eikä minua se vaivaa,kun itse ovat olleet asiassa mukana sortaen maailman järjestyksen.

    • Epätietoinen tytär

      Voiko olla mahdollista, että (sairas)eläkkeellä olevalta 70-v. äidiltäni (1400 e brutto eläke) vaaditaan velkajärjestelyssä jopa 1100 e kuukausimaksuja? Olen yrittänyt saada häneltä nähtäväkseni vj-sopimusta, mutta hän inttää, että näin "on päätetty". Kuukausittaiset maksut vaihtelevat kuulemma 500 ja 1100 e välillä. Joka kuukausi. Eläkkeellä siis, vuokra-asunnossa asuu ja lääkekulutkin ovat isot. Ihmettelen syvästi, miten tämä voi olla mahdollista? En mitenkään ymmärrä... Voisiko joku selittää, miten tämä on mahdollista??? Hän miettii, pitäisikö jättää VJ sikseen ja ryhtyä UO:n asiakkaaksi, silloin saisi sitten edes sossutukea ruokaan.

      • Ghghfgfg

        Ei kuulosta kyllä mahdolliselta. Velkajärjestelyssä suojaosuus yhdelle ihmiselle on n. 450 e/kk, lisäksi siinä kyllä katsotaan vuokrat, sähköt, vakuutukset, lääkemenot sun muut pakolliset. Joku tossa nyt mättää....


      • velkavinkki2015

        Hyvin helppoa selvittää. Mene käräjäoikeuteen ja pyydä kopio hänen velkajärjestelypäätöksestään, maksanee muutamia euroja.


    • oilikai

      moi
      olen päässyt velkajärjestelyyn 2010. 10 vuotta maksan,mutta olen tyytyväinen.

    • oilikai

      moi
      lisäksi yli puolet kommenteista on huuhaata.kun eivät ko.asiantuntijat ole itse asiaa kohdanneet.ihmettelen näitä "viisaita" kommentoijia.mutta ainahan näitä löytyy,
      Itse kokeeneena voin sanoa että käräjänoikeus kyllä tutkii mistä velat on tullu.
      t 10 vuoden velkajärjestelyyn päässyt 2010

    • Anonyymi

      Saneerauksessa pärjää (ns. Rauhoitusaikana kerkee säästää ku ei tartte maksuja lyhennellä, pääsee hyvin alkuu saneerauksessa,paremmin kuin uo:ssa. Sain saneerauksen kautta myös kämppäni suojattu, eipä lähtenyt alta. UO ilmoittaa, jos maksat vaan korkoja sinne, hakee esim. kämpän ulosmittaukseen.

    • Anonyymi

      Tarvitsetko kiireellistä lainaa??? Oletko velassa? Onko sinulla huono luotto? Tarvitsetko lainaa? Myönnämme lainoja ihmisille heidän huonoista/huonoista luottotuloksistaan ​​huolimatta. Myönnämme sekä yritys- että henkilökohtaisia ​​lainoja valitsemasi pitkä- ja lyhytaikaisina. Laina-ohjelmoijamme on nopea ja luotettava, hae jo tänään ja saat välitöntä palautetta.

      Lainamme ovat vähintään 5 000,00 dollaria ja enintään 100 000 000,00 dollaria. Lainamme ovat hyvin vakuutettuja, 100% taattuja ja asiakkaillemme on taattu maksimaalinen turvallisuus. Jos haluat lisätietoja, ota meihin yhteyttä sähköpostitse: (
      [email protected] )

    • Anonyymi

      Hei, kuka päättä säilyykö asunto VJ?


      Kiitos etukäteen.

      • Anonyymi

        Lakii sanoo asiasta ainakin seuraavaa:

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930057#L2P5

        »Tulojen ja varallisuuden käyttäminen velkojen suoritukseksi

        Velkajärjestelyssä velallisen on käytettävä velkojensa suoritukseksi kaikki ne tulot, joita hän ei tarvitse välttämättömiin elinkustannuksiinsa ja elatusvelvollisuudesta aiheutuviin menoihin (maksuvara).

        Velallisen perusturvaan kuuluva varallisuus voidaan muuttaa rahaksi vain 15, 29 ja 33 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa. Perusturvaan kuuluvaan varallisuuteen luetaan velallisen omistusasunto, hänen ja hänen perheensä kohtuullinen asuntoirtaimisto ja kohtuullisen tarpeen mukaiset henkilökohtaiset tavarat sekä työvälineet ja niihin rinnastettavat esineet, joita velallinen tarvitsee toimeentulonsa turvaamiseen. Jos velallisella on muuta varallisuutta, se on aina käytettävä velkojen suoritukseksi.

        Velallisen on luovuttava muusta kuin perusturvaansa kuuluvasta omaisuudesta, joka on luovutettu hänen hallintaansa osamaksu- tai vuokrausluottosopimuksen nojalla.»

        33 § kuuluu taas näin: »Jos havaitaan, että velallinen, jolla on omistusasunto, ei kykenisi enintään 10 vuotta kestävän maksuohjelman avulla omistusasuntonsa säilyttäen suorittamaan tavallisia velkojaan 32 §:ssä tarkoitettua vähimmäiskertymää, on asunto muutettava rahaksi. Velallisen omistusasuntoa ei kuitenkaan ole muutettava rahaksi, jos se lisäisi tavallisille veloille tulevaa kertymää tai jako-osuutta vain vähän taikka jos kohtuullista muuta asuntoa ei ole saatavissa.» https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930057#L5P33


    • Anonyymi

      Velkajärjestelyssä olleet vois kertoa miten he pärjäsivät aikana kun rahaa oli niin että ranteet paukkui eikä ollut huolta takaisinmaksusta ennen kuin totuus selvisi!

      Kukaan ei ymmärrä kuinka persaukinen sinnittelee jotta saa esim. satasen sivuun kuukaudessa ja mitä se opettaa kun vuodessa on esim. 500€ jemmassa. Kymmenessä vuodessa vajaa kymppi tyhjän päälle! On siinä pärjääminen kun pitäisi olla 25 kertaa enemmän ja latu on tukossa. Mutta voi sitä päivää kun kasassa on 300k.

      • Anonyymi

        Nykyään on ihmisten vaikea tajuta, että täytyy elää sen mukaan kuin tienaa. Kaikki ihmiset eivät ole taloudellisessa mielessä saman arvoisia, vaan työn arvo vaihtelee. Sitä myöten myös tulot. Sitä ei kannata ylivelkaantumalla pahentaa.

        Ei voi ylläpitää 4000eur/kk menotasoa 2000eur/kk palkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään on ihmisten vaikea tajuta, että täytyy elää sen mukaan kuin tienaa. Kaikki ihmiset eivät ole taloudellisessa mielessä saman arvoisia, vaan työn arvo vaihtelee. Sitä myöten myös tulot. Sitä ei kannata ylivelkaantumalla pahentaa.

        Ei voi ylläpitää 4000eur/kk menotasoa 2000eur/kk palkalla.

        Siis joku pitää kympin elintasoa euron tulolla. Kuvitellaan, että jaksetaan sata vuotta ja aika kuluu nopeaan.

        Mutta toisaalta. Jos järjestelmä toimisi niin ihmiset ei joutuisi varjoisalle kujalle ja pimeään.


    • Anonyymi

      Velkajärjestely on tarkoitettu henkilöille jotka eivat ole epärehellisin keinoin velkaantunut. Toisin sanoen ottamalla velkaa jota ei ees aio maksaa takas. Käräjäoikeus päättää siitä pääseekö henkilö velkajärjestelyyn. Ihan aluknsi velallinen menee velkaneuvojan luo. Näitä toimii jokaisessa suurimmissa kaupungeissa. Velallinen selvittää siellä velkansa tulonsa. Siitä lähtee velkajärjestely prosessi sieltä saa neuvot ja opastusta. Velkajärjestelija hoitaa ja neuvoo

    • Anonyymi

      Ehdottomasti kannattaa hakea. Velat ei lyhene yhtään ulosotossa. Velkajärjestelyssä pärjää kun elää siivosti saa pitää vielä asunnonkin. 3-6 vuotta se kestää mutta selvisin siitä nyt velaton ja oma kämppä

    • Anonyymi

      Itse olen nyt velkajärjestelyssä ollut 4kk ja on kyllä todella tiukalle laskettu. Yhtäön ylimääräistä ei ole mitään yllättäviä menoja ei kärsi tulla. Päätösvaiheessa avovaimoni oli työtön ja hänellä oli negatiivinen maksuvara - 500€. Eräs velkoja riitautti asian ja ilmoitti että ei ole kohtuullista velkojia kohtaan jos velkajärjestelyn hyväksymisen jälkeen avovaimo työllistyisi heti. Vaihtoehdoiksi annettiin joko avovaimo töihin johonkin jolloin tuo negatiivinen maksuvara lisättäisiin minun tulevaan kuukausittaiseen suoritukseen tai sitten asia palautettaisiin uudelleen käräjille jossa mahdollisuus että tulisi hylkäävä päätös olisi huomattavasti suurempi. Tämän johdosta oli pakko hyväksyä tämä eikä riskiä voinut ottaa että hylättäisiin. 32 kuukatta jäljellä todellista kärvistelyä 3 lapsen kanssa mutta ainakin näkyy valoa tunnelin päässä

    • Anonyymi

      Hei,
      Ulosotto saattaa ulosmitata myös asunnon jossain vaiheessa. Velkajärjestelyssä voi säilyttää asunnon, ja korkomenot otetaan huomioon maksuvarassa asumiskuluina, lainaosuus huomioidaan maksuohjelmassa.
      Pidän turvallisimpana vaihtoehtona velkajärjestelyn hakemista. Siinä on selkeä alku- ja loppuaika, kyllä ulosottokin aika tiukille vetää. Vuonna 2024 elinkustannusmäärät, jotka huomioidaan menona velkajärjestelyssä ovat myös nousseet.
      terveisin velkaneuvoja

      • Anonyymi

        Mikähän on 2024 yksin asuvan ja pariskunnan elinkustannusmäärät? Olemme hakemassa velkajärjestelyyn.


    • Anonyymi

      Millaiset käsittelyajat tänäpäivinä noilla hakemuksilla on eri käräjäoikeuksissa? Jos hakemus on jätetty heti vuoden alussa tammikuussa, niin milloin voisi odotella jonkinlaista tietoa järjestelyyn pääsystä?

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe